Η φωνή του Αριστοτέλη για την “Δημόσια Παιδεία”

Αρχαίος Ελληνας φιλόσοφοςΜια φωνή από παλιά για την υπεράσπιση της δημόσιας παιδείας 

«Αναμφισβήτητα, καθήκον του νομοθέτη είναι να ασχοληθεί σχολαστικά με την παιδεία των νέων. Γιατί αυτό, αν δεν γίνεται στις πόλεις, φθείρει τα πολιτεύματα. Πράγματι, επιβάλλεται οι νέοι να εκπαιδεύονται σύμφωνα με τη μορφή της διακυβέρνησης (πολίτευμα) στην οποία ζει, διότι η νοοτροπία που καλλιεργεί κάθε πολίτευμα, αποτελεί συνήθως παράγοντα και διατήρησης του, αλλά και αρχικής εγκαθίδρυσης του, όπως για παράδειγμα η δημοκρατική νοοτροπία εγκαθιστά το δημοκρατικό πολίτευμα και η ολιγαρχική την ολιγαρχία.  Πάντοτε δε, η ποιοτικά ανώτερη νοοτροπία είναι αίτιο ανώτερου πολιτεύματος….

Και πάλι, για την άσκηση οποιασδήποτε σχολής ή τέχνης απαιτούνται μια προηγούμενη εκπαίδευση και εξοικείωση. Σαφώς ως εκ τούτου ανάλογα ισχύει και για την άσκηση της αρετής.

Και δεδομένου ότι όλη η πόλη έχει ένα σκοπό, είναι πρόδηλο ότι η εκπαίδευση πρέπει να είναι ένα και το ίδιο για όλους, και ότι θα πρέπει να είναι δημόσια, και όχι  ιδιωτική — όχι όπως σήμερα, όταν ο καθένας φροντίζει τα παιδιά του χωριστά, και τους δίνει ξεχωριστή διδασκαλία του είδος που νομίζει καλύτερο?

Επειδή όμως ένας είναι ο σκοπός όλης της πόλης, ολοφάνερο ότι και η παιδεία επιβάλεται να είναι μία και η ίδια για όλους και να φροντίζει γι αυτήν το δημόσιο και όχι οι ιδιώτες όπως συμβαίνει σήμερα να φροντίζει τη μόρφωση των παιδιών του ο καθένας ιδιωτικά, διδάσκοντας μαθήματα της δικής του προτίμησης. Η εκπαίδευση σε πράγματα τα οποία είναι κοινού ενδιαφέροντος πρέπει να είναι η ίδια για όλους. Συγχρόνως όμως είναι λάθος κάποιος πολίτης να νομίζει ότι του ανήκει η παιδεία. Αντίθετα, όλοι ανήκουν στην πόλη, γιατί ο καθένας τους είναι μόριο της πόλης και η φροντίδα που από τη φύση δείχνει κάθε μόριο αποβλέπει στην φροντίδα του συνόλου. Σε αυτό συγκεκριμένα, θα άξιζε έπαινος στους Λακεδαιμόνιους, γιατί και ενδιαφέρονται πάρα πολύ για την αγωγή των παιδιών τους και την έχουν θεσπίσει να είναι δημόσια.»

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ, ΒΙΒΛΙΟ VIII, 1337a 0~30

Κατηγορίες: δημόσια εκπαίδευση, φιλόσοφοι | Γράψτε σχόλιο

Μόλις κυκλοφόρησε: Περιπέτειες με ιπτάμενους δίσκους- Οι Έλληνες πρωτοπόροι στο διάστημα

Εικόνα στο εξώφυλλο του βιβλίου: Περιπέτειες με ιπτάμενους δίσκους – Οι Ελληνες πρωτοπόροι στο διάστημα

Μόλις κυκλοφόρησε φίλοι μου το πρώτο μου λογοτεχνικό βιβλίο   επιστημονικής  φαντασίας.
Δύο Έλληνες ήρωες επιστήμονες ηγούνται πολλών γήινων αποστολών και κατορθώνουν με τις εφευρέσεις τους και τη δράση τους να παρακολουθήσουν τους ιπτάμενους δίσκους εξωγήινων, να ανιχνεύσουν και να καταλάβουν τα κρησφύγετα τους στη γη και στο διάστημα. Συναρπαστικές περιπέτειες και συμπλοκές ξετυλίγονται κυνηγώντας τους ιπτάμενους δίσκους, με παράξενα οχήματα και ρομπότ. Στο τέλος επέρχεται η συνεννόηση και η επικοινωνία και η ανάληψη κοινών δράσεων για να εξηγηθούν διάφορα παράξενα που συμβαίνουν σε πολλά μέρη της γης. Στη κοινή τους αυτή προσπάθεια ανακαλύπτουν στα βάθη του ωκεανού το δελφίνι-ρομπότ, διατηρηθείσα  τεχνολογία των Ατλάντων…..Συγχρόνως ένας μεγάλος έρωτας αναπτύσσεται στο διάστημα…”

Διαβάστε περίληψη του βιβλίου και κατεβάστε το από το easywriter.gr.

Η ανάγνωση του γίνεται ψηφιακά στον υπολογιστή σας ή tablet pc ή σε Ipad….  Φιλιά σε όλους ΣΑΣ

Κατηγορίες: Ατλαντίδα, βιβλίο, μυθιστόρημα, σύμπαν | Ετικέτες: , , , , , , , | Γράψτε σχόλιο

Οι αρχαίοι Έλληνες εφάρμοσαν πρώτοι την δημόσια εκπαίδευση απο τον έκτο αι. π.Χ

Τη πληροφορία αυτή μας τη δίνει ο Διόδωρος Σικελιώτης, που έζησε απο το 80 έως  το 20 π.Χ, στην “Ιστορική Βιβλιοθήκη” ( Βιβλίο 12, κεφ.12 ). Συγκεκεριμμένα ο μεγάλος αρχαίος φιλόσοφος και ιστορικός αναφερόμενος για κάποιον αρχαιότερο του νομοθέτη με το όνομα “Χαρώνδας”   γράφει ακριβώς τα εξής :

«Χαρώνδας ενομοθέτησεν πρώτος τους υιείς άπαντας των πολιτών μανθάνειν γράμματα της πόλεως χορηγούσης τους μισθούς τοις διδασκάλοις»

Και σε μετάφραση:

Ο Χαρώνδας πρώτος νομοθέτησε όλα τα παιδιά των πολιτών να μαθαίνουν γράμματα και η πόλη να πληρώνει τους μισθούς των δασκάλων

Ψάχνοντας βρήκα ότι ο Χαρώνδας ήταν ένας απο τους πρώτους Έλληνες νομοθέτες με καταγωγή από την Κατάνη της Ν. Ιταλίας και έζησε στον 6ο αιώνα της παλιάς χρονααρίθμησης  (την εποχη εκεινη η Ελλάδα ειχε αποικίσει τη Ν. Ιταλία). Το κυριότερο έργο του, που αποσπάσματα του έχουν διασωθεί ,ήταν το “Προοίμια Νόμων” με θέματα νομοθετικά.

Κατηγορίες: δημόσια εκπαίδευση | Ετικέτες: , , | 1 σχόλιο