Οι τέχνες και η θέση τους στο σχολείο

Είναι γεγονός πως η τέχνες δεν απολαμβάνουν τη θέση που τους αρμόζει στο σχολείο του σήμερα. Συνηθίζεται να θεωρούνται ως δευτερεύοντα μαθήματα και να απαξιώνονται πολλές φορές ακόμα και από καθηγητές. Κι όμως…

 

Οι τέχνες αποτελούν ύψιστη μορφή της ανθρώπινης έκφανσης κι έκφρασης, οδηγώντας το άτομο σε υψηλότερα επίπεδα λειτουργίας, πέρα από το υλικό, υψώνοντας το πνεύμα, δίνοντας φτερά στην ψυχή κι ενώνοντας το άτομο με το σύμπαν, οδηγώντας το τελικά στην ολοκλήρωση.
«Μηδείς αφιλοσόφητος μηδ’άμουσος εισίτω»…
Είναι γνωστό πως στην αρχαία Ελλάδα οι τέχνες αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης των νέων, ιδιαιτέρως η μουσική, η οποία μαζί με την φιλοσοφία και τα μαθηματικά αποτελούσαν τους βασικούς άξονές της. Ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης, στην προσπάθειά τους για θεωρητική προσέγγιση της ψυχοσωματικής επίδρασης της μουσικής, επεσήμαναν τη “δύναμη της μουσικής”. Άλλά και ο δάσκαλος των Σωκράτη και Περικλή, Δάμωνας υποστήριζε ότι η μουσική μπορεί να αντικατοπτρίζει τις κινήσεις της ψυχής μας. Ο διττός της ρόλος έγκειται στο γεγονός ότι μπορεί να επηρεάσει το ήθος των ανθρώπων, επενεργώντας στα πάθη και τις αδυναμίες τους• συνάμα επιδρά στο άλογο μέρος της ψυχής, έχοντας θεραπευτική δράση.
Η παιδευτική και η θεραπευτική αξία όχι μόνο της μουσικής, αλλά και άλλων μορφών τέχνης όπως η ζωγραφική, η γλυπική, ο χορός,το θέατρο είναι αδιαμφισβήτητες και χρησιμοποιούνται ήδη από επαγγελαματίες θεραπευτές κι εκπαιδευτές.

art-école2
Το σχολείο προσφέρει με μοναδικό τρόπο τη δυνατότητα συνδυασμού των τεχνών με τα υπόλοιπα μαθήματα, δίνοντας νέα διάσταση στη διαθεματικότητα και στα οφέλη που προκύπτουν για τα παιδιά.

Παρ’όλα τα οφέλη, η τέχνες δέχονται γενικότερα πιέσεις για απομάκρυνση από τον χώρο της εκπαίδευσης και όχι μόνο. Απέναντί τους, όλοι εκείνοι που μάχονται για την διατήρηση και τη συνέχισή τους…

Σχετικό βίντεο μπορείτε να δείτε εδώ