Η αξιοποίηση του ιστολογίου στην εκπαιδευτική πράξη παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία και η εφαρμογή κατάλληλα σχεδιασμένων εκπαιδευτικών σεναρίων μπορεί να ενθαρρύνει την αναστοχαστική μάθηση, την εμβάθυνση, την ανατροφοδότηση και τελικά την οικοδόμηση νέων γνώσεων (Dippold, 2009) μέσα από την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία των μαθητών. Τα ιστολόγια μπορούν να λειτουργήσουν ως πάροχοι πληροφοριών, ως χώρος αποθήκευσης και κατηγοριοποίησης του διδακτικού υλικού και ως μέσο επικοινωνίας μεταξύ διδάσκοντος και διδασκομένων αποτελώντας ψηφιακά κέντρα οργάνωσης των γνωστικών και μαθησιακών αντικειμένων. Επίσης μπορούν να αποτελέσουν ψηφιακούς τόπους όπου οι μαθητές μπορούν να αναρτήσουν τις εργασίες τους και να δεχθούν τα σχόλια των συμμετεχόντων αναπτύσσοντας έτσι το διάλογο και τη συζήτηση στην τάξη. Ακόμη υποστηρίζουν μοντέλα μικτής διδασκαλίας και μάθησης (blended learning) συνδυάζοντας την τυπική (σχολική τάξη) με τη μη τυπική (από απόσταση) μάθηση (Shih, 2010) ή προσφέρουν τη δυνατότητα διασύνδεσης των γνωστικών αντικειμένων (Ηuffaker, 2005; Duffy & Bruns, 2006) στα πλαίσια της διερευνητικής προσέγγισης της γνώσης.
Ο εκπαιδευτικός είναι ο διαμεσολαβητής της γνώσης, ο εμψυχωτής και ο συντονιστής που οργανώνει τα βήματα της σκαλωσιάς πάνω στην οποία οι μαθητές οικοδομούν τη γνώση (Collis & Moonen, 2005). Αποκτά πλέον καθοδηγητικό και υποστηρικτικό ρόλο χρησιμοποιώντας τα ιστολόγια είτε ως εργαλεία διαχείρισης των μαθησιακών αντικειμένων είτε ως περιβάλλοντα υλοποίησης σχεδίων εργασίας. Επιπλέον μπορεί να τα χρησιμοποιήσει ως ηλεκτρονικό φάκελο μαθήματος (e-portfolio) προκειμένου να υποστηρίξει και να αξιολογήσει την πρόοδο των μαθητών του ή ως χώρο διαλόγου, ανακοινώσεων και δημοσίευσης δραστηριοτήτων.
Τέλος η αξιοποίηση του ιστολογίου συντελεί στην ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος, την ενίσχυση των εσωτερικών κινήτρων μάθησης και την ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων από την πλευρά των μαθητών ενώ παράλληλα επιτυγχάνεται η δημιουργία κατάλληλου παιδαγωγικού κλίματος εμπιστοσύνης και ενισχύεται η αλληλεπίδραση στην κοινότητα μάθησης.
Βιβλιογραφικές αναφορές
Collis, B. & J. Moonen. (2005). An On-Going Journey: Technology as a Learning Workbench. University of Twente, Enschede: The Netherlands.
Dippold, D. (2009). Peer feedback through blogs: Student and teacher perceptions in an advanced German class, ReCALL, 21(1), 18–36.
Duffy, P. & A. Bruns. (2006). The use of Blogs, Wikis and RSS in Education: A conversation of Possibilities. Στο Proceedings Online Learning and Teaching Conference 2006, 31-38. Brisbane: OLT.
Huffaker, D. (2005). The educated blogger: Using weblogs to promote literacy in the classroom. AACE Journal, 13(2): 1-98.
Shih R.C. (2010). Blended learning using videobased blogs:Public speaking for English as a second language students. Australasian Journal of Educational Technology, 26(6), 883‐897.
Το ιστολόγιό μου είναι blogs.sch.gr/artsioli/
Πρόσφατα σχόλια