ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ -Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

2.1.2. ΟΙ ΒΟΥΛΓΑΡΟΙ ΚΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ

1)Ποια ήταν η διαδικασία εθνογένεσης των Βουλγάρων;

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

2)Ποιες οι σχέσεις των Βουλγάρων με το βυζαντινό κράτος;

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

3.1.1.Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ

1)Ποιες εξελίξεις σημειώνονται στο βυζαντινό κράτος κατά τον 7ο αι.;Εξηγήστε γιατί το απομακρύνουν οριστικά από τη ρωμαική καταγωγή του;

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

2)Τι ήταν τα θέματα;

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

3)Τι γνωρίζετε για τους στρατιώτες- αγρότες;

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

4)Ποια σημάδια δείχνουν την ανάκαμψη της οικονομίας στο μεταίχμιο του 8ου προς τον 9ο αι.;

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

5)Τι ήταν οι κακώσεις του Νικηφόρου Α΄;                                                                                          ————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ -Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ-Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

1.2.2 Ο ΗΡΑΚΛΕΙΟΣ ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΟΥ

1)Ποια κατάσταση επικρατούσε στη βυζαντινή αυτοκρατορία το δεύτερο μισό του 6ου αιώνα-αρχές του 7ου;                                                                                                                             ————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

2)Ποιον τύπο ηγέτη αντιπροσωπεύει ο αυτοκράτορας Ηράκλειος ;

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

3)Ποια ήταν η στρατιωτική πολιτική του απέναντι στους Πέρσες;

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

4)Γιατί δημιουργήθηκαν τα θέματα τον 7ο αιώνα;

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

5)Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά του θεματικού στρατού ;

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

6)Τι γνωρίζετε για τα στρατιωτόπια;

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

7)Γιατί ο Ηράκλειος θεωρείται ο πρώτος Βυζαντινός Αυτοκράτορας;

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

8)Ποιος ήταν ο ρόλος του στρατηγού μέσα στα όρια του θέματος;

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ-Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ- Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΑΝΝΑ ΦΡΑΝΚ:<ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ ΦΡΑΝΚ>                                                          

Με αφορμή τις ενδοοικογενειακές σχέσεις,όπως περιγράφονται από την Άννα στο ημερολόγιό της, να κάνετε έναν προσωπικό απολογισμό στη σελίδα του δικού σας ημερολογίου σχετικά με τις σχέσεις σας με τους γονείς και τα αδέλφια σας, όπως αυτές διαμορφώθηκαν και πιθανόν πέρασαν κρίση ή επαναπροσδιορίστηκαν την περίοδο του κατ οίκον περιορισμού.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ- Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Να τονίσετε τις παρακάτω λέξεις και να αιτιολογήσετε τον τονισμό:                                       ο ἀνηλικος, το πληθος, ἐχω, ο θειος, των ὡραιων, οι ναυται, οι οικοι, τοις κηποις, τας ωρας, τους ἀνθρωπους, το ῥευμα.

2. Να συμπληρώσετε τα κενά στις επόμενες φράσεις με τους κατάλληλους τύπους του εἰμί: α. ὁ ἀληθής φίλος————–ἄλλος ἑαυτός.                                                                                        β. ἐγώ ————–ἡ ἀρχή καί τό τέλος.                                                                                                γ. οἱ τῶν Σπαρτιατῶν νέοι πολῖται χρηστοί —————-.                                                              δ. ὑμεῖς ἄνδρες γενναῖοί ———— καί τῆς πόλεως τεῖχος.                                                              ε. σύ———– ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ ηὐδόκησα.                                                                  στ. Ἑγώ οὔκ————ὁ αὐτός νῦν καί τότε.                                                                                     ζ. χαλεπόν————-τό καλόν.

3. Να βάλετε στη σωστή πτώση του ενικού ή του πληθυντικού τα ονόματα που είναι σε παρένθεση:                                                                                                                                                α. Ἐν τοῖς γυμνασίοις οἱ—————- (θεατής) τάς————– (ἀρετή) τῶν —————(νεανίας) θαυμάζουσιν.                                                                                                                          β. Οἱ ——————-(πολίτης) πείθονται τοῖς λόγοις τῶν —————– (νομοθέτης) καί τῶν ———————- (δικαστής).                                                                                                      γ. Ἰδίας νόμιζε τάς ———————- (συμφορά) τῶν φίλων.                                                    δ. Εἰπέ ἡμῖν, ὦ ———————–(σοφιστής), πόθεν εἶ;                                                                ε. Μέγα ἐστί τό κράτος (=η δύναμη) τῆς ——————- (θάλασσα).                                          στ. Οἱ ὑπηρέται ἀπέθεσαν τόν οἶνον ἐν τῇ —————–(τράπεζα).

4. Να τοποθετήσετε στην κατάλληλη πτώση τις λέξεις που βρίσκονται στις παρενθέσεις με τη σειρά που δίνονται:                                                                                                                            α. Τό ἐν Ὀλυμπίᾳ ἄγαλμα τοῦ Διός ——————- πεποιημένον ἐστί καί ἐλέφαντος (= από ελεφαντόδοντο) (χρυσός, γεν. εν.).                                                                                                       β. Ἐν μέν τῇ δεξιᾷ χειρί φέρει Νίκην ἐξ ἐλέφαντος  καί  ταύτην καί χρυσοῦ, ἔχουσαν ἐπί τῇ κεφαλῇ ———————– (στέφανος, αιτ. εν.).                                                                               γ. Ὁ ὄρνις (=πουλί) ὁ ἐπί τῷ ——————- καθήμενός ἐστιν ὁ ἀετός (σκῆπτρον).                 δ. ὁ γεωργός  τήν ——————- (ἔλαφος) ἐν —————— (ἄμπελος, δοτ. ενικού) εὑρίσκει.                                                                                                                                                      ε. οἱ ἄνθρωποι ἐν ————- (ναός)τούς  θεούς  θεραπεύουσι (=λατρεύουν) καί θύουσιν αὐτοῖς ——————- (ζῷον).

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ

Να μεταφέρετε τα ρήματα στους παρακάτω χρόνους, διατηρώντας τα στο ίδιο πρόσωπο και αριθμό.                                                                                                                                                 ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ   ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ     ΜΕΛΛΩΝ     ΑΟΡΙΣΤΟΣ                                                       ἐπιστεύομεν   ταράξουσι   ἔπληξε   ἠθροίζετε   ὡρίζομεν   ῥάπτετε   ᾤκιζε   πορίσει προφυλάττει    κατέταξε

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ

ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ -Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΑΝΤΟΥΑΝ ΝΤΕ ΣΑΙΝΤ ΕΞΥΠΕΡΥ <Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΚΑΙ Η ΑΛΕΠΟΥ>

Αφού ξαναδιαβάσετε το παραπάνω κείμενο,να γράψετε στη σελίδα του ημερολογίου σας για το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος των φίλων σας στη ζωή σας. Ιδιαίτερα τις ημέρες της πανδημίας,αναλογίζεστε πόσο σας έλειψαν,με ποιους τρόπους επικοινωνούσατε και εκτιμάτε τη μεγάλη τους αξία και επίδρασή  τους στην καθημερινότητά σας.Κλείνετε με σκέψεις για το μέλλον της σχέσης σας και όνειρα με τους φίλους σας για τις καλοκαιρινές μέρες που έρχονται…..

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ -Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΑ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ (ΕΝΟΤΗΤΕΣ 3-9

Α. Ετυμολογικά                                                                                                                                          1. Να αναγνωρίσετε σε ποια κατηγορία ανήκουν τα παρακάτω ουσιαστικά (Ενότητα 4). ποκοριστικά – Περιεκτικά – Τοπικά )                                                                                 περιστερών, ἐλαιουργεῖον , σωματίδιον , ἀλσύλλιον, σφηκιά ,νοσοκομεῖον , παιδάριον

2. Να αναγνωρίσετε σε ποια κατηγορία ανήκουν τα παρακάτω ουσιαστικά (Ενότητα 5). (Παρώνυμα – Εθνικά- Πατρωνυμικά – Γονεωνυμικά)                                                        Θεσσαλονικεύς , ὀρνιδεύς, Τανταλίδης , ἐρημίτης ,δρομεύς , Ρόδιος , Ἀθηναῖος, ἐλαφιδεύς , Μεγακλείδης

3. Να αναφέρετε τι δηλώνουν τα παρακάτω ουσιαστικά (Ενότητα 6).                          (Πρόσωπο που ενεργεί – Ενέργεια – Κατάσταση- Αποτέλεσμα ενέργειας )         φόβος, μάθημα, κίνησις, κλέπτης, συγγραφεύς, εὐτυχία , δίδαγμα , ῥήτωρ, ἐργασία

4. Να αναφέρετε τις δηλώνουν τα παρακάτω ουσιαστικά. (Ενότητα 7)                                  (Όργανο – μέσο / Τόπος )                                                                                                         τό ἐργαστήριον, τό στέγαστρον, τό πλῆκτρον, ἡ χοάνη, ἡ ὀρχήστρα, ὁ λαμπτήρ, τὸ ἓλκηθρον, τό δικαστήριον, τό θέατρον, ὁ κρατήρ, τό ἄροτρον, ἡ προβοσκίς

5. Να σχηματίσετε παράγωγα ουσιαστικά από τα παρακάτω επίθετα χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες παραγωγικές καταλήξεις: – οσύνη, -άς, -(ύ)της, -ία, -(ό)της, -(ο)ια, – (ε)ια. (Ενότητα 8)                                                                                                                                            πονηρός …………………………………..                                                                                                        εὐθύς ………………………………….                                                                                                        παλαιός …………………………………                                                                                                      εὐγνώμων ………………………………..                                                                                                      ὀξύνους ………………………………..                                                                                                            τρεῖς ………………………………                                                                                                            . ἀγαθός ……………………………….                                                                                                            ἀληθής ………………………………….                                                                δοῦλος…………………………………                                                                                                          ἀπαλός …………………………………

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΑ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ-11η ΕΝΟΤΗΤΑ

Οδύσσεια, ερωτήσεις κατανόησης 11ης ενότητας

(κυκλώστε τη σωστή απάντηση)

1. Σε ποια μέρα της Οδύσσειας βρισκόμαστε;

α) Στην 11η, β) Στην 28η, γ) Στην 32η, δ) Στην 53η.

2. Η Αθηνά πήγε στη βασιλοπούλα Ναυσικά και της έβαλε στο μυαλό την ιδέα…

α) να πάει στο ποτάμι να πλύνει τα ρούχα, επειδή πλησίαζε η μέρα του γάμου της, β) να πάει μια βόλτα στο ποτάμι με τις φίλες της.

3. Η Ναυσικά και οι δούλες της, αφού έπλυναν τα ρούχα, πλύθηκαν…

α) κι άρχισαν να παίζουν με το τόπι, β) και πήραν το δρόμο της επιστροφής.

4. Το τόπι έπεσε στη θάλασσα, τα κορίτσια άρχισαν να τσιρίζουν…

α) και μία από αυτές πήγε να το μαζέψει, β) και ξύπνησε ο Οδυσσέας.

5. Ο Οδυσσέας, αφού αναρωτήθηκε σε ποιων τη χώρα έχει φτάσει,…

α) πήρε ένα κλαδί, έκρυψε τη γύμνια του και πήγε να συναντήσει τα κορίτσια, β) φόρεσε τα ρούχα του και πήγε να συναντήσει τα κορίτσια.

6. Ο ποιητής παρομοιάζει τον Οδυσσέα με…

α) πονηρή αλεπού που κυνηγάει κότες, β) άγριο άλογο που τρέχει στα λιβάδια, γ) περήφανο λιοντάρι που περιφέρεται στα όρη.

7. Μόλις η Ναυσικά και οι φίλες της είδαν τον Οδυσσέα…

α) σκόρπισαν πανικόβλητες όλες μαζί, β) σκόρπισαν πανικόβλητες εκτός από τη Ναυσικά.

8. Η Ναυσικά ήταν τόσο θαρραλέα;

α) Ναι, ήταν πολύ θαρραλέα, β) Ήταν θαρραλέα, βοήθησε όμως και η Αθηνά.

9. Μόλις ο Οδυσσέας αντίκρισε τη Ναυσικά…

α) το έβαλε στα πόδια, γιατί ντράπηκε, β) έτρεξε προς το μέρος της, γ) σκέφτηκε τι έπρεπε να κάνει.

10. Τι σκεφτόταν ο Οδυσσέας;

α) να πέσει στα γόνατά της ή να της μιλήσει από μακριά, β) να πάει να φέρει την μπάλα από τη θάλασσα, γ) Τίποτα από τα παραπάνω.

11. Τελικά τι προτίμησε να κάνει;

α) Να πέσει στα γόνατά της, β) Να της μιλήσει από μακριά.

12. Στην αρχή του λόγου ο Οδυσσέας είπε στη Ναυσικά…

α) πόσο όμορφη ήταν, β) πόσο πολύ πεινούσε.

13. Παινεύοντας την ομορφιά της της είπε ότι κάποτε είδε στη Δήλο να φυτρώνει ένα πανέμορφο βλαστάρι…

α) μηλιάς, β) αχλαδιάς, γ) φοινικιάς.

14. Της είπε ότι πήγε εκεί οδηγώντας πολύ στρατό. Το είπε γιατί ήθελε…

α) να της πει ότι ήταν πολυταξιδεμένος, β) να της πει ότι ήταν βασιλιάς.

15. Στη συνέχεια της είπε ότι…

α) υπέφερε στη θάλασσα είκοσι (20) ημέρες, β) υπέφερε στη θάλασσα τριάντα (30) ημέρες.

16. Μετά της ζήτησε να…

α) του δείξει την πόλη, β) του δώσει ένα πανί να σκεπαστεί, γ) Και τα δύο.

17. Στο τέλος της ευχήθηκε…

α) να βρει ένα καλό μέρος να κάνουν πάρτι, β) να βρει έναν καλό γαμπρό.

18. Η Ναυσικά κατάλαβε ότι ο Οδυσσέας…

α) είναι σημαντικός και έξυπνος, β) είναι ασήμαντος και κουτός.

19. Αποφάσισε να…

α) του δώσει ρούχα και να τον βοηθήσει, β) τον διώξει, γιατί τον φοβήθηκε.

20. Στο τέλος, αφού του είπε ότι βρίσκεται στη χώρα των Φαιάκων ζήτησε από τις δούλες της…

α) να δώσουν στον Οδυσσέα να φάει, να πιει και να τον πλύνουν, β) να φύγουν, αφήνοντας τον Οδυσσέα εκεί.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ-11η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ-10η ΕΝΟΤΗΤΑ

Οδύσσεια, ερωτήσεις κατανόησης 10ης ενότητας

(κυκλώστε τη σωστή απάντηση)

1. Όσο ο Οδυσσέας πάλευε με τα κύματα, εμφανίστηκε η θεά…

α) Λευκοθέα, β) Αθηνά, γ) Ήρα

2. Η Αθηνά έπαυσε τους ανέμους εκτός από τον βοριά, για να βοηθήσει τον Οδυσσέα να βγει στη στεριά.

α) ΣΩΣΤΟ, β) ΛΑΘΟΣ

3. Ο Οδυσσέας πόσο χρειάστηκε να κολυμπήσει ως τη στεριά;

α) πέντε ώρες, β) μία ημέρα, γ) δύο ημέρες

4. Την τρίτη ημέρα είδε τη στεριά, κολύμπησε γρήγορα και βγήκε έξω.

α) ΣΩΣΤΟ, β) ΛΑΘΟΣ

5. Ο Οδυσσέας φτάνοντας στη στεριά διαπίστωσε ότι…

α) ήταν γεμάτη βράχια, β) είχε μια καταπληκτική παραλία.

6. …ο Οδυσσέας μόνος του μιλούσε λέγοντας στην περήφανη ψυχή του: «Τώρα τι γίνεται. Αφού ο Δίας ανέλπιστα μου δίνει… κ.τ.λ.Το παραπάνω απόσπασμα είναι

α) περιγραφή, β) μονόλογος, γ) διάλογος

7. Ο Οδυσσέας μονολογώντας σκεφτόταν ποια λύση να διαλέξει

α) να κολυμπήσει προς τα βράχια, β) να κάνει ένα γύρω μέχρι να βρει ένα απάνεμο ακρογιάλια, γ) μήπως τον φάει κανένα θαλάσσιο κήτος, δ) Όλα τα παραπάνω

8. Μέχρι να σκεφτεί τι θα κάνει…

α) τον άρπαξε ένα γιγάντιο χταπόδι, β) είδε αριστερά του ένα απάνεμο ακρογιάλι, γ) τον πήρε ένα κύμα και τον έριξε στα βράχια της ακτής.

9. Το κύμα τον παράσυρε και πάλι πίσω στη θάλασσα, αλλά τότε τον φώτισε…

α) η Αθηνά, β) η Λευκοθέα.

10. Τελικά ο Οδυσσέας είδε ένα απάνεμο ακρογιάλι όπου ήταν οι εκβολές ενός ποταμού.

α) Σωστό! β) Λάθος! Είδε κάτι ψαράδες και ζήτησε βοήθεια.

11. Οι ποταμοί στην αρχαιότητα θεωρούνταν θεοί.

α) ΣΩΣΤΟ, β) ΛΑΘΟΣ

12. Ο Οδυσσέας ικέτευσε τον ποταμό να γαληνέψει τα νερά, για να μπορέσει να βγει στη στεριά.

α) ΣΩΣΤΟ, β) ΛΑΘΟΣ

13. Ο Οδυσσέας, καθώς έφτανε στη στεριά, σκέφτηκε το πανί της Λευκοθέας.

α) Προτίμησε να το κρατήσει για ενθύμιο, β) Το έριξε πίσω του, όπως του είχε πει η θεά.

14. Μόλις βγήκε στη στεριά ο Οδυσσέας,…

α) έπεσε και κοιμήθηκε, β) έσκυψε και φίλησε το χώμα.

15. Τότε σκέφτηκε…

α) να μείνει κοντά στο ποτάμι, β) να ανέβει την πλαγιά προς το δάσος, γ) Και τα δύο.

16. Αν έμενε στο ποτάμι φοβόταν…

α) την πάχνη και την παγωνιά, β) το κρύο και τη θάλασσα, γ) Όλα τα παραπάνω.

17. Αν έμενε στο βουνό φοβόταν…

α) μήπως τον σπαράξουν τα άγρια θηρία, β) μήπως παγώσει από το κρύο, γ) Όλα τα παραπάνω.

18. Θεώρησε ότι ήταν καλύτερο…

α) να μείνει κοντά στο ποτάμι, β) να ανέβει προς το βουνό.

19. Στο βουνό βρήκε…

α) μια σπηλιά και χώθηκε μέσα, β) δύο δέντρα και χώθηκε ανάμεσά τους.

20. Πώς κάποιος έκρυψε δαυλό μέσα στη μαύρη στάχτη,

σε χτήμα απόμερο, που γείτονες στο πλάι του δεν έχει, σώζοντας έτσι

το σπέρμα της φωτιάς, που να μην είναι ανάγκη απ’ αλλού ν’ ανάβει·

με ένα δαυλό παρόμοιος ο Οδυσσέας σκεπάστηκε με φύλλα.

Το παραπάνω απόσπασμα είναι…

α) παρομοίωση, β) μεταφορά, γ) προσωποποίηση

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ-10η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ -9η ΕΝΟΤΗΤΑ

Οδύσσεια, ερωτήσεις κατανόησης 9ης ενότητας

(κυκλώστε τη σωστή απάντηση)

1. Κι ενώ ο Οδυσσέας κόντευε να φτάσει στη χώρα των Φαιάκων, τον είδε…

α) ο Ποσειδώνας, β) ο Απόλλωνας, γ) ο Ερμής

2. Ο Ποσειδώνας, μόλις είδε τον Οδυσσέα, άρχισε να μονολογεί, …

α) χάρηκε και του έστειλε ένα ευνοϊκό αεράκι, β) θύμωσε και σήκωσε όλους τους ανέμους.

3. Ο Οδυσσέας, μονολογώντας…

α) διαπίστωσε ότι βγήκαν αληθινά όσα του είχε η Καλυψώ, β) άρχισε να κατηγορεί την Καλυψώ.

4. Συνεχίζοντας να μονολογεί έλεγε

α) ότι θα ήταν προτιμότερο να έμενε με την Καλυψώ, β) ότι θα ήταν προτιμότερο να είχε σκοτωθεί στην Τροία.

5. Γιατί ο Οδυσσέας προτιμούσε να είχε σκοτωθεί στην Τροία;

α) Γιατί το όνομά του θα ήταν δοξασμένο, β) Γιατί θα είχε γλιτώσει από τις ταλαιπωρίες.

6. Ξαφνικά ένα μεγάλο κύμα έπεσε πάνω στη σχεδία. Ο Οδυσσέας…

α) κατάφερε και κρατήθηκε στη σχεδία, β) βρέθηκε στη θάλασσα

7. Η σχεδία από το μεγάλο κύμα…

α) είχε διαλυθεί τελείως, β) είχε σπάσει μόνο το κατάρτι της.

8. Τελικά ο Οδυσσέας κατάφερε και ανέβηκε και πάλι στη σχεδία.

α) ΣΩΣΤΟ, β) ΛΑΘΟΣ

9. Τη σχεδία την παράσερνε ο αέρας μια από ‘δω και μια από ‘κει. Τότε…

α) εμφανίστηκε η Αθηνά, β) εμφανίστηκε η Λευκοθέη.

10. Η Λευκοθέη έδωσε στον Οδυσσέα ένα πανί και του είπε να το φορέσει και να πηδήξει στη θάλασσα, αφήνοντας τη σχεδία.

α) Ο Οδυσσέας υπάκουσε στα λόγια της θεάς, φόρεσε το πανί και βούτηξε στη θάλασσα, β) Ο Οδυσσέας δεν υπάκουσε στα λόγια της θεάς και παρέμεινε στη σχεδία.

11. Ο Ποσειδώνας στέλνει ένα δεύτερο κύμα στη σχεδία, τη διαλύει κι ο Οδυσσέας

α) πέφτει στη θάλασσα και χάνει το πανί της Λευκοθέας, β) ανεβαίνει σ’ ένα κορμό της σχεδίας, φοράει το πανί και βουτάει στη θάλασσα.

12. Ο Ποσειδώνας ρίχνει ένα κεραυνό και σκοτώνει τον Οδυσσέα.

α) ΣΩΣΤΟ, β) ΛΑΘΟΣ

13. Ο Ποσειδώνας, ευχαριστημένος που τυράννησε τον Οδυσσέα, μαστίγωσε τα άλογά του και κατευθύνθηκε προς…

α) τις Αιγές, β) τον Όλυμπο, γ) την Ιθάκη.

14. Πώς άνεμος σφοδρός σκορπίζει αλλού κι αλλού ξερά τα άχυρα της θημωνιάς, έτσι σκορπίστηκαν και τα μακριά μαδέρια. Το παραπάνω απόσπασμα είναι

α) προοικονομία, β) παρομοίωση, γ) μεταφορά

15. «Αλίμονο. Έτσι λοιπόν και τόσο οι θεοί άλλαξαν γνώμη,

όσο εγώ βρισκόμουν στους Αιθίοπες;

Και να τος τώρα ο Οδυσσέας, τόσο κοντά

στη χώρα των Φαιάκων, όπου του μέλλεται πως θα ξεφύγει

από το δίχτυ της μεγάλης που τον βρήκε συμφοράς.

Όμως κι εγώ το λέω, θα χορτάσει για καλά τη μαύρη μοίρα του

Το παραπάνω απόσπασμα είναι…

α) αφήγηση, β) περιγραφή, γ) μονόλογος

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ -9η ΕΝΟΤΗΤΑ