ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ!!!

 

Πρώτα κάντε κλικ πάνω αριστερά για να ακούσετε ένα τραγουδάκι!

 

Πάσχα στη ζωγραφική!!

Γεραλής Απόστολος-Τα αυγά της Λαμπρής, 1938

 

Αργυρός Ουμβέρτος – Ανάσταση, 1932

 

  • Μένουμε στο σπίτι και:

 

  • Μαθαίνουμε τα έθιμα του Πάσχα  Εθιμολογία του Πάσχα  στον δικτυακό τόπο του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών

 

 

 

 

ΟΙ ΠΟΡΤΕΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΛΕΙΣΤΕΣ

 

<<Έχεις σκεφτεί ποτέ πώς θα ήταν η ζωή σου αν δεν είχες τη δυνατότητα να πας σχολείο; Πώς θα ήταν η καθημερινότητά σου αν δεν ήξερες να διαβάζεις και να γράφεις;

Σε κάποιες γωνιές του κόσμου, υπάρχουν παιδιά που στερούνται το δικαίωμα στη μάθηση.>>

Μπες κάνοντας κλικ στον Μικρό Αναγνώστη, ταξίδεψε στο χάρτη,  διάβασε   τις ιστορίες των παιδιών από διάφορες περιοχές της γης.  Ύστερα προσπάθησε να  απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις.

( Αν δε μπορείτε να τα διαβάσετε στον chrome ανοίξτε το mozilla firefox)

 

 Αντιγράψτε τις ερωτήσεις στο τετράδιο << Γραπτού λόγου>> απαντήστε τις και  συνοδέψτε το κείμενό σας με μια μικρή ζωγραφιά.

 

  • Πού ζει η Καλτούμε; Γιατί δεν πηγαίνει στο σχολείο. Ποιο είναι το όνειρό της;

 

  • Πού ζει η Σενγκάι; Γιατί δεν πηγαίνει στο σχολείο; Πώς αισθάνεται;

 

  • Πού ζει ο Βίκτωρ; Γιατί απουσιάζει από το σχολείο; Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει στο σχολείο;

 

  • Πού ζει η Ντομίνα; Γιατί αισθάνεται τυχερή; Τι θα ήθελε να σπουδάσει;

 

  • Πού ζει ο Μπίπλοπ; Γιατί δεν πηγαίνει σχολείο; Ποια είναι τα όνειρά του; 

 

  • Πού ζει ο Ουέντι; Πώς είναι το σχολείο του;

 

  • Πώς αισθάνεστε εσείς που το σχολείο μας είναι κλειστό: Ποιες οι σκέψεις σας ; Ποια τα συναισθήματά σας;

 

  • Τι είναι αυτό που σας προβληματίζει;

 

Για όσους δυσκολεύονται να ανοίξουν το χάρτη:

 

 

Μπίπλομπ

 

Σενγκάι

 

 

Ντεστράμι

 

Ντομίνα

 

Καλτούμε

 

Βίκτωρ

 

 

 

 Πηγή: Μικρός Αναγνώστης

2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου καθιέρωσε το Διεθνές Συμβούλιο Βιβλίων για τηνΝεότητα (IBBY),
το  1966, την ημέρα των γενεθλίων του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805), με
σκοπό να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να προκαλέσει την προσοχή των μεγαλυτέρων στο
παιδικό βιβλίο.
Με αφορμή αυτή την ημέρα μπορείτε να διαβάσετε:
( Αν δε μπορείτε να τα διαβάσετε στον chrome ανοίξτε το mozilla firefox)

 

“ΣΙ ΣΟΥ ΝΤΟ ή σ’ ένα ξεχασμένο πιάνο” – Παραμύθι του Αντώνη Παπαθεοδούλου

 

Η ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΗΣ ΝΗΣΟΣ – Ιούλιος Βέρν

Και για τους πιο μεγάλους, αφήγηση από τη συγγραφέα:

 

 

Με μολύβι φάμπερ νούμερο 2, Άλκη Ζέη, Εκδόσεις Μεταίχμιο,

 

Ανοικτή Βιβλιοθήκη OPENBOOK (Όλα τα βιβλία που περιέχονται στον κατάλογο της Ανοικτής Βιβλιοθήκης

διανέμονται ελεύθερα και νόμιμα στο Διαδίκτυο από τους δημιουργούς ή τους εκδοτικούς οίκους.)

 

Ανθολόγιο Παιδικής Λογοτεχνίας και Παράδοσης, σε ηλεκτρονική μορφή, Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού

 

Μικρός Αναγνώστης , Βλέπεις και ακούς  βιβλία.

 

 

 

ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ

Κάθε παιδί είναι ένας μικρός αναγνώστης που έχει δικαίωμα:

1 Να έχει πρόσβαση σε βιβλία, βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία.

2 Να έχει γύρω του βιβλία, πριν ακόμη μάθει να διαβάζει, και να μεγαλώνει με αυτά.

3 Να έχει βιβλία όλων των ειδών, που έχουν όλες τις απόψεις, και σε αυτά να αναζητά την αλήθεια.

4 Να έχει τα εφόδια να κρίνει τα βιβλία που διαβάζει και να μπορεί να τα αξιολογεί.

5 Να συζητά με τους γονείς, τους δασκάλους και τους φίλους του για τα βιβλία του και να τα διαβάζει δυνατά σε όποιον θέλει.

6 Να επιλέγει τα βιβλία που θα διαβάσει και να μην τον εξαναγκάζει κανείς να διαβάσει κάποιο που δε θέλει.

7 Να έχει βιβλία με εικόνες που του αρέσουν και έχουν κάτι να του πουν.

8 Να ταξιδεύει μέσα από τα βιβλία σε όποιον τόπο και σε όποια εποχή θέλει (στο παρελθόν, στο παρόν ή στο μέλλον).

9 Να απολαμβάνει το βιβλίο του σε έναν χώρο χωρίς τηλεόραση, υπολογιστή ή οποιοδήποτε άλλο μέσο τού αποσπά την προσοχή.

10 Να παίζει με τους ήρωες των βιβλίων, να φτιάχνει με τη φαντασία του νέες περιπέτειες, να γράφει τα δικά του βιβλία.

 

 

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΙΚΡΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ( Κάνοντας κλικ μπορείτε να τα κατεβάσετε)

 

 

ΚΛΕΙΣΜΕΝΟΙ ΣΠΙΤΙ!!

Κλεισμένοι στο σπίτι με  μόνο εφόδιο το χαμόγελο και την αισιοδοξία που καθρεφτίζεται στα μάτια των παιδιών.

(Κάντε κλικ πάνω αριστερά για να ακούσετε τη μουσική που σας αφιερώνω)

Περιμένοντας να τελειώσει ψάχνουμε να βρούμε καινούριους τρόπους για να οργανώσουμε τη σκέψη  και την καθημερινότητά μας. Πρέπει να φτιάξουμε μια καινούρια ρουτίνα.

Τα σχολεία κλειστά! Ως πότε; Μικρά μου βλέπω το χαμόγελο στην άκρη των χειλιών σας.

Είναι απαραίτητο να βρούμε έναν τρόπο να ξανασυναντηθούμε!.

Σιγά σιγά πρέπει να συνεχίσουμε τα πράγματα, όπως μπορούμε, από εκεί που τα αφήσαμε. Με διάφορους τρόπους, σε αυτό ευτυχώς βοηθά η τεχνολογία. Μειώνει τις αποστάσεις και την απομόνωση.

Θα ξεκινήσουμε από εδώ και βλέπουμε! Για να μην προσγειωθούμε απότομα….. 

Προτείνω  να επισκεφτούμε το Εθνικό θέατρο. Μπορούμε να διαλέξουμε και να δούμε όποια παράσταση θέλουμε. .

κλικ στο Εθνικό θέατρο

Στη συνέχεια λέω να πάμε στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

κλικ στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Ας πεταχτούμε μέχρι την Κωνσταντινούπολη για να περιηγηθούμε στο ναό της Αγιας- Σοφιάς!

κλικ στην Αγια- Σοφιά

Αν δεν σας αρέσει αυτή η σειρά μπορείτε να την αλλάξετε!! Δική σας είναι η βόλτα.

Επιστρέφοντας μπορούμε να δούμε όποια από τις παρακάτω ταινίες θέλουμε:

Πέντε εβδομάδες σ’ένα αερόστατο (Ιούλιος Βέρν)

ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΟΥ ΤΟΜ ΣΩΓΙΕΡ

ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΜΠΑΛΟΝΙ

Το Παιδί και η Αλεπού

Η Μπαλαρίνα και ο Μικρός Εφευρέτης

Αύριο σας περιμένω για να κάνουμε  ένα διαφορετικό  ταξίδι!!!! Μην το ξεχάσετε! Ξεκινήσαμε!

ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ: ΗΠΕΙΡΟΙ, ΩΚΕΑΝΟΙ, ΘΑΛΑΣΣΕΣ

Διαδραστική εξάσκηση στους Ωκεανούς, τις Ηπείρους και τις Θάλασσες του κόσμου…

Κάντε κλικ στις εικόνες

Ήπειροι και Ωκεανοί

gstd07_w_map

Σύρε τις λέξεις στην περιοχή που βρίσκεται ο αντίστοιχος Ωκεανός

Ωκεανοί

Δείξτε τις Ηπείρους

Ήπειροι

Δείξτε την Θάλασσα

Θάλασσες

Εντόπισε στο χάρτη τα 5 μεγαλύτερα νησιά του κόσμου, τις 2 πιο γνωστές διώρυγες και  μερικούς από τους πιο σημαντικούς πορθμούς.

aktografika

Ο ΠΟΡΘΜΟΣ ΤΟΥ ΓΙΒΡΑΛΤΑΡ

Strait_of_gibraltar

Η ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ

800px-Kanal-Korinth-2011

 

ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑΜΑ

Δείτε  πώς περνάνε τα καράβια από το κανάλι του Παναμά!

ΔΙΩΡΥΓΑ

ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΟΥ ΣΟΥΕΖ: H μεγαλύτερη διώρυγα του κόσμου

dioriga_suez71

 

 

Δες τα διάφορα στρώματα της ατμόσφαιρας της Γης,

atmosfaira

Οι κλιματικές ζώνες της Γης

klimatikes zwnes

Δες τις  ζώνες  που χωρίζει ο κάθε παράλληλος.

img10_4

Διαδραστική εξάσκηση στις ζώνες βλάστησης

vlastisi

 

Διαδραστική εξάσκηση στα κεφάλαια 7 – 11 της ενότητας “Το φυσικό περιβάλλον”

9826627_orig

 

Το φαινόμενο του Θερμοκηπίου

 

ΠΗΓΗ:stin-st-taxi.blogspot.gr/,   users.sch.gr/.    photodentro.edu.gr/

ΙΣΤΟΡΙΑ:Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων

Mετά την άλωση της Kωνσταντινούπολης η Eκκλησία παρέμεινε κατά κάποιον τρόπο  ο συνεχιστής και κληρονόμος του Bυζαντίου. Oι οθωμανοί κατακτητές παραχώρησαν στην Eκκλησία σημαντικά πολιτικά προνόμια. Xρησιμοποίησαν την ήδη υπάρχουσα εκκλησιαστική ιεραρχία ως δομή διοίκησης και ελέγχου των ορθόδοξων υπηκόων τους. Oι ορθόδοξοι χριστιανοί, υπήκοοι του σουλτάνου αποτέλεσαν ένα μιλλέτ επικεφαλής του οποίου τέθηκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Kωνσταντινούπολης.  ΄Hταν  ένας μιλλέτ-μπασί (κεφαλή του έθνους), δηλαδή το πρόσωπο που καθίστατο υπεύθυνο ενώπιον του Σουλτάνου για τη συμπεριφορά των ορθοδόξων χριστιανών. ΄Eτσι η Eκκλησία έγινε ο θεσμός που διαμεσολαβούσε μεταξύ του Σουλτάνου και των χριστιανών υπηκόων του.

 

img6_4

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης με τη συνοδεία του, Αθήνα, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη

Mε την πτώση της Kωνσταντινούπολης η πλειοψηφία των διανοουμένων του Bυζαντίου διέφυγε στη Δύση. Kυριότερη εστία παιδείας εντός των ορίων της αυτοκρατορίας παρέμεινε η Πατριαρχική Σχολή. Oργανωμένη παιδεία όπως την ξέρουμε σήμερα δεν υπήρχε. H εκπαίδευση των ορθοδόξων  γινόταν, όπου οι συνθήκες το επέτρεπαν, υπό την ευθύνη της Eκκλησίας. Bασιζόταν μάλιστα στην ελληνική γλώσσα, τη γλώσσα του Eυαγγελίου. Σε πολλές περιπτώσεις η διδασκαλία γινόταν στους νάρθηκες των εκκλησιών ή στα σπίτια πλούσιων ιδιωτών, κυρίως από ιερείς, που λόγω της θέσης τους ήξεραν “γράμματα”.

800px-20111225_Phanar_Greek_Orthodox_College_Fenar_Istanbul_Turkey_Panoramic

Το κτίριο της Σχολής. Αποκαλείται συχνά και Κόκκινο Κάστρο λόγω της εξωτερικής του εμφάνισης και του χρώματος. Στο θόλο πάνω από το κεντρικό κτίριο στεγάζεται το αστρονομικό παρατηρητήριο της Σχολής, που διαθέτει ένα παλιό τηλεσκόπιο.Μυστηριώδες-ποντικοεργαλείο

Fanarion

Ταχυδρομική κάρτα (αρχών 20ου αιώνα) με την συνοικία του Φαναρίου – πάνω δεξιά διακρίνεται το κτήριο της Μεγάλης του Γένους Σχολής.

Aυτή όμως η κατάσταση άρχισε να αλλάζει ριζικά το 17ο αιώνα και θεαματικά κατά το 18ο και 19ο αιώνα. Kατά την περίοδο αυτή, υπό την επιρροή του Διαφωτισμού ο ελληνικός χώρος άρχισε να γεμίζει σχολεία και Σχολές, μερικές από τις οποίες έγιναν πολύ ονομαστές.

Στην Aθήνα μάλιστα για ένα διάστημα λειτούργησε και σχολείο θηλέων. Aλλά και η διδακτέα ύλη αλλάζει. Aπό το Oκτώηχο και το Ψαλτήρι, που χρησιμοποιούνταν μέχρι τότε ως τα μοναδικά έντυπα που υπήρχαν σε διαθεσιμότητα, τώρα η ύλη προχωράει σε στοιχεία φιλοσοφίας, ιστορίας, θετικών επιστημών και πρακτικών γνώσεων.

Mετά την πτώση της Kωνσταντινούπολης η βυζαντινή αριστοκρατία βαθμιαία εξαφανίστηκε. Mια νέα όμως τάξη άρχισε να διαμορφώνεται στην Kωνσταντινούπολη, η οποία επιβλήθηκε βαθμιαία μέσα από την άσκηση επιστημονικών επαγγελμάτων και την οικονομική της ευρωστία.

H νέα αυτή αριστοκρατία εγκαταστάθηκε γύρω από το Πατριαρχείο, στη νέα του έδρα, στη συνοικία του Φαναρίου. Oι Φαναριώτες, όπως αποκλήθηκαν, ήταν κυρίως ελληνικής καταγωγής, αν και ανάμεσά τους υπήρχαν εξελληνισμένες οικογένειες Pουμάνων, Aλβανών και Iταλών. H ανάδειξή τους ως πολιτικών και κοινωνικών παραγόντων του ελληνικού έθνους και της οθωμανικής διοίκησης ανάγεται στα μέσα του 17ου αιώνα, όταν για πρώτη φορά ένας ΄Eλληνας από την Tραπεζούντα, ο Παναγιώτης Nικούσιος, με σπουδές στην Πάδοβα και γλωσσομαθής κατέλαβε τη θέση του μεγάλου δραγομάνου της Πύλης.

3119860_orig

Φαναριώτες γαιοκτήμονες

φαναριώτικες οικογένειες (Mαυροκορδάτοι, Yψηλάντηδες, Παλαιολόγοι, Kαντακουζηνοί και Kομνηνοί) υπερηφανεύονταν για την καταγωγή τους από αρχοντικούς οίκους του Bυζαντίου και αυτοαποκαλούνταν άρχοντες του γένους των Pωμαίων, αν και στην πραγματικότητα δεν ήταν απόγονοι των βυζαντινών αρχόντων. Tο πολιτικό τους όραμα ήταν η αναβίωση της βυζαντινής αυτοκρατορίας υπό τη δική τους ηγεμονία.

6895799_orig

Η οργάνωση των χριστιανικών πληθυσμών του ελλαδικού χώρου σε κοινότητες προσέφερε στα μέλη τους τη δυνατότητα να συναθροίζονται για την επίλυση των διοικητικών και οικονομικών τους υποθέσεων. Κάθε χρόνο, κάποτε και περισσότερες από μία φορές μέσα στον ίδιο χρόνο, συνερχόταν η ηγετική ομάδα, το σώμα των προκρίτων, προκειμένου να εκλέξει τα στελέχη εκείνα, τα οποία θα ήταν υπεύθυνα για την διαχείριση των υποθέσεων της κοινότητας.

Ioannis_Logothetis

O Ιωάννης Λογοθέτης, πρόκριτος της Λιβαδειάς. Πίνακας του Λουί Ντυπρέ.

Οι προεστοί εκ των πραγμάτων προέρχονταν από εύπορες οικογένειες, γαιοκτημόνων ή εμπόρων, (προύχοντες), που είχαν χρόνο ελεύθερο να ασχολούνται και με τα κοινά. Στα νησιά του Αιγαίου πρόκριτοι ήταν συνηθέστερα καραβοκύρηδες, ή έμποροι. Στο μπεηλίκι της Μάνης οι προεστοί αποκαλούνταν συνηθέστερα καπετάνιοι, ή καπεταναίοι, εκλέγονταν συνηθέστερα με κριτήριο την αντρειοσύνη και το μέγεθος της φαμίλιας.

Ειδικότερα οι προεστοί ήταν αυτοί που για λογαριασμό της οθωμανικής διοίκησης εκτιμούσαν αρχικά την φορολογική δυνατότητα εκάστου μέλους της κοινωνίας τους και στη συνέχεια συνέτασσαν τους φορολογικούς καταλόγους και προέβαιναν στην είσπραξη των αναλογούντων φόρων. Παράλληλα ήταν υπεύθυνοι για τη διατήρηση της τάξης και υπόλογοι αυτής προς την οθωμανική διοίκηση.

img6_1

Έλληνας προεστός του 18ου αιώνα με την επίσημη στολή του, Αθήνα, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη

 

ΠΗΓΕΣ:  http://www.ime.gr/  ,  /el.wikipedia.org,  http://dschool.edu.gr/

Η κατάκτηση της ελληνικής Χερσονήσου

 Στο εσωτερικό της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας όλο το 15ο αιώνα πολλοί λόγιοι της Πόλης,  κατέφυγαν στη Ρώμη, τη Βενετία και σε άλλες πόλεις της Ιταλικής χερσονήσου, αλλά και της Δύσης γενικότερα, όπου ήδη βρίσκονταν ελληνόφωνοι πληθυσμοί ή ανθούσαν οι κλασικές σπουδές.Οι λόγιοι αυτοί, όπως ο Μανουήλ Χρυσολωράς, ο Ιωάννης Αργυρόπουλος, ο Γεώργιος Τραπεζούντιος, ο Καρδινάλιος Βησσαρίων,, ο Ανδρόνικος Κάλλιστος, , ο Δημήτριος Χαλκοκονδύλης, ο Μάρκος Μουσούρος και ο Ιανός Λάσκαρης  είχαν τη δυνατότητα να διδάξουν στα εκεί πανεπιστήμια και να γνωρίσουν την ευρωπαϊκή διανόηση της εποχής.

Λόγιοι της παλιάς Βυζαντινής Αυτοκρατορίας κατέφυγαν επίσης σε πανεπιστήμια και πόλεις της Ισπανίας, οι οποίες το 16ο αιώνα γνώρισαν ιδιαίτερη πνευματική άνθηση. Στην Aγγλία, την Ολλανδία, τη Γαλλία έφταναν από το 15ο αιώνα λόγιοι, αλλά και ιερωμένοι, προκειμένου να διδάξουν και να γνωρίσουν τον πνευματικό κόσμο της Δύσης.

Η Οθωμανική επέκταση από το 1300 έως το 1683

ma118.zip_teaser
Οι Οθωμανοί κατά την κατάκτηση περιοχών, όταν οι κάτοικοί τους επέλεγαν την άνευ όρων παράδοση, τους παραχωρούσαν προνόμια και αρκετές ελευθερίες, ενώ παράλληλα τους εγγυώνταν και την ασφάλεια της ζωής τους.

Στη διάρκεια της οθωμανικής κατάκτησης έγινε εξισλαμισμός μεγάλων τμημάτων του πληθυσμού σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και της Μικράς Ασίας,. Τα αίτια κυρίως ήταν η νομικά κατώτερη θέση των μη μουσουλμάνων, η βαρύτερη φορολογία, οι καθημερινές ταπεινώσεις εκ μέρους των Τούρκων κλπ.

Πολλοί χριστιανοί άλλαζαν θρήσκευμα μόνο επιφανειακά ή και παρέμεναν κρυπτοχριστιανοί.

Ο υποχρεωτικός εξισλαμισμός, άλλωστε, μεγάλων πληθυσμιακών ομάδων θα αποτελούσε καταστροφή για το κράτος, καθώς οι μη μουσουλμάνοι πλήρωναν μεγαλύτερους φόρους και αποτελούσαν τη βάση της κρατικής οργάνωσης.

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ-ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΜΜΗ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ

ma130.zip_teaser

Οι πληθυσμοί της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας διακρίνονταν σε δύο κατηγορίες: τους πιστούς, δηλαδή τους μουσουλμάνους, και τους απίστους.

 Οι πιστοί, οι οποίοι ήταν υπήκοοι με πλήρη δικαιώματα, ήταν σε πλεονεκτική θέση έναντι των απίστων. Είχαν το δικαίωμα και τη δυνατότητα να ανέλθουν σ’ όλες τις διοικητικές θέσεις, είχαν πλήρη δικαιώματα ενώπιον του νόμου, μπορούσαν να προσέλθουν ως μάρτυρες στα δικαστήρια και η μαρτυρία τους βάρυνε περισσότερο σε σχέση με ενός απίστου. Παράλληλα βέβαια είχαν και υποχρεώσεις, όπως τη συμμετοχή στις εκστρατείες του σουλτάνου και την καταβολή φόρων.

Οι χριστιανοί και οι εβραίοι είχαν το δικαίωμα στη πίστη τους, ήταν όμως υποχρεωμένοι να πληρώνουν επιπλέον φόρους, καθώς ανήκαν στη κατηγορία των απίστων..

Εκτός από τον κεφαλικό φόρο που κατέβαλλαν, οι χριστιανοί υπάγονταν και στη διαδικασία του παιδομαζώματος, η οποία επέτρεπε σε απογόνους τους να ανέλθουν ως τα ανώτερα στρατιωτικά και πολιτικά αξιώματα. Οι χριστιανοί αποτελούσαν, από τα μέσα του 16ου αιώνα, τη δεύτερη σε μέγεθος πληθυσμιακή ομάδα της αυτοκρατορίας.

Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως θεωρήθηκε ο υπεύθυνος του millet των χριστιανών και είχε εκκλησιαστικές και νομικές δικαιοδοσίες επάνω τους.

 

1941959

Πρόσφυγες από τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία καταφεύγουν στα ελληνικά νησιά (15ος αι.).

 

9111799_orig

παιδομάζωμα

Τον 14ο αιώνα, κατά την εποχή της προέλασης των οθωμανικών στρατευμάτων, ο Μωάμεθ Β’ εφάρμοσε το μέτρο της στρατολόγησης παιδιών από τις περιοχές που έλεγχε, για την ενίσχυση του στρατού και της προσωπικής του φρουράς. Tο μέτρο του παιδομαζώματος απευθυνόταν σε χριστιανικούς πληθυσμούς πεδινών περιοχών. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 16ου αλλά και του 17ου αιώνα οι υπάλληλοι του κράτους επέλεγαν αγόρια χωρικών ηλικίας 10-18 ετών.  Aπό το μέτρο εξαιρούνταν κάτοικοι πόλεων και μουσουλμάνοι

Τα παιδιά του παιδομαζώματος αποτελούσαν για το σουλτάνο, μετά από κατάλληλη και μακροχρόνια εκπαίδευση, τους πιο πιστούς υπηκόους του, στους οποίους είχε δικαίωμα ζωής και θανάτου, αλλά και τον πιο ικανό στρατό όχι μόνο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία αλλά και σ’ όλη την Ευρώπη.

 

ΞΕΝΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ: ΛΑΤΙΝΟΚΡΑΤΙΑ

 

Η περίοδος 1204 έως 1566 ή ακόμα 1669 και 1797, ως ακρότατο όριο τερματισμού της Λατινοκρατίας στον ελληνικό χώρο χαρακτηρίζεται από μια ποικιλία δυτικών κυριάρχων: Φράγκων/Βουργουνδών, Φλαμανδών, Γενουατών, Λομβαρδών, Βενετών, Καταλανών, Φλωρεντινών, Ναβαρραίων, Ιπποτών Ναϊτών ή Ιωαννιτών.

Όλοι αυτοί είχαν ως κοινό πολιτιστικό χαρακτηριστικό την πολιτισμική-θρησκευτική τους ταυτότητα: όλοι ήταν Λατίνοι, οπαδοί της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και αναγνώριζαν τον Πάπα της Ρώμης ως ανώτατο θρησκευτικό και πνευματικό τους ηγέτη.

Διαδραστικός χάρτης των λατινικών και οθωμανικών κτήσεων.

img4_22

2a

Ευγενείς στα Επτάνησα, Μουσείο Ζακύνθου

1a

Αστοί στα Επτάνησα, Μουσείο Ζακύνθου

 

ΠΗΓΕΣ:  http://photodentro.edu.gr/  http://www.ime.gr/   http://www.fhw.gr/  /el.wikipedia.org

ΟΡΥΚΤΟΙ ΑΝΘΡΑΚΕΣ

ΓΑΙΑΝΘΡΑΚΕΣ

 

CoalificationProcess1

 

Οι ορυκτοί άνθρακες που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα ονομάζονται άμορφοι, επειδή τα μόριά τους είναι ακανόνιστα.

Υπάρχουν όμως και ορυκτοί άνθρακες που τα μόριά τους είναι τοποθετημένα με συγκεκριμένο τρόπο στη μάζα τους. Αυτοί λέγονται κρυσταλλικοί άνθρακες. Τέτοιοι είναι ο γραφίτης (είναι αυτός που χρησιμοποιούμε για τα μολύβια μας), τα διαμάντια κ.λπ.

 

Γαιάνθρακες03-300x209

 

Τους ορυκτούς άνθρακες (γαιάνθρακες) τους βρίσκουμε στο υπέδαφος.

 
Ο σχηματισμός τους έγινε πριν από πολλά εκατομμύρια χρόνια όταν δάση καταπλακώθηκαν
από στρώματα εδάφους εξαιτίας μεγάλων φυσικών καταστροφών (π.χ. σεισμοί).

Κάντε κλικ στην εικόνα για να δείτε πώς δημιουργήθηκαν οι γαιάνθρακες.

 

Γαιάνθρακες01-274x300

 

Εξωτερικές  εγκαταστάσεις  ορυχείων

egatastaseis_anthraka

 

Η δουλειά στις υπόγειες στοές των ορυχείων

 

 

 

 

Συχνά μπερδεύουμε τους ορυκτούς άνθρακες με το ξυλοκάρβουνο που χρησιμοποιούμε σε δραστηριότητες της καθημερινής μας ζωής (σόμπα, ψησταριά, μαγκάλι)

Ενώ οι ορυκτοί άνθρακες προέρχονται από το υπέδαφος, τα ξυλοκάρβουνα κατασκευάζονται τεχνητά. 

 

4-7-638

 

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΞΥΛΟΚΑΡΒΟΥΝΟΥ ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ

Ο καρβουνιάρης (ο παραγωγός του ξυλοκάρβουνου)τοποθετεί τα ξύλα όρθια δημιουργώντας ένα μικρό λόφο που στην κορυφή του έχει μια τρύπα.

Στη συνέχεια σκεπάζει το λόφο με χώμα και άχυρα, ανοίγει τρύπες στα πλάγια και στο τέλος βάζει φωτιά από το άνοιγμα της κορυφής.
Η φωτιά σιγοκαίει για μέρες ώσπου τα ξύλα να γίνουν κάρβουνα. Αυτά συσκευάζονται σε τσουβάλια και διοχετεύονται στην αγορά.

 

 

http://www.allaboutenergy.gr/     http://paidio.blogspot.gr/

Η ΓΗ ΣΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Πρόσπτωση ηλιακών ακτίνων στη γη

Σύμβαση: Η Γη παραμένει ακίνητη για την καλύτερη μελέτη του φαινομένου, ενώ φαίνεται πως μόνο ο Ήλιος κινείται.

wp7e91ab9c_0a_01

 

Κίνηση της γης και εποχές

Η ταχύτητα με την οποία η Γη περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο,  είναι 108.000 χιλιόμετρα την ώρα Εμείς ούτε βλέπουμε, ούτε καταλαβαίνουμε τίποτα επειδή κινούμαστε μαζί με τη Γη,  μιας και βρισκόμαστε πάνω της.

wp03b3e892_0a_01

 

Το βίντεο εξηγεί πώς έχουμε τις 4 εποχές εξαιτίας της περιφοράς της Γης και της κλίσης του άξονα της.

wp38825bca_0a_01

Ισημερία είναι το φαινόμενο κατά το οποίο η διάρκεια την ημέρας και της νύχτας είναι ίσες.

    Η εαρινή ισημερία γίνεται στις 21 Μαρτίου ή 22 Μαρτίου.

    Η φθινοπωρινή ισημερία γίνεται στις 22 Σεπτεμβρίου ή 23 Σεπτεμβρίου.

Ηλιοστάσιο: το ημερονύκτιο του έτους κατά το οποίο η χρονική διαφορά μεταξύ ημέρας και νύχτας μεγιστοποιείται

θερινό ηλιοστάσιο: στις 21 Ιουνίου έχουμε τη μεγαλύτερη διάρκεια της ημέρας και τη μικρότερη νύχτα για όλο το έτος.

    χειμερινό ηλιοστάσιο: στις 21 Δεκεμβρίου έχουμε τη μεγαλύτερη νύχτα και τη μικρότερη μέρα του έτους.

 

Το ηλιακό μας σύστημα

7160707

 

ΚΛΙΚ για να δείτε  Βίντεο με το ηλιακό σύστημα

 

 

ΗΛΙΟΣ- ΓΗ- ΣΕΛΗΝΗ

Η προσομοίωση παρουσιάζει την περιφορά της Σελήνης γύρω από τη Γη καθώς η Γη περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο. Υπάρχει δυνατότητα θέασης των φάσεων της Σελήνης.

gstd06_moon

Δημιουργία και εξέλιξη της Γης

 

 

ΠΗΓΗ:  e-geografia.eduportal.gr,  esminfo.prenhall.com

ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

 

4050636

 

Με τον όρο Αμερικανική Επανάσταση ή Πόλεμος της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ ορίζεται ο πόλεμος μεταξύ της Μεγάλης Βρετανίας και των 13 αποικιών της στην αμερικανική ήπειρο (1775-1783).

podilato98-amerikaniki_epanastasi_06

Οι Άγγλοι φορολογούσαν βαριά τις αποικίες τους, γεγονός που προκαλούσε την δυσφορία των κατοίκων, ιδιαίτερα των πλουσιότερων οι οποίοι ήθελαν να ξεφύγουν από την οικονομική κηδεμονία της Μεγάλης Βρετανίας. Η δυσφορία για τα φορολογικά μέτρα αλλά κυρίως για τον φόρο του τσαγιού, οδήγησε τους Αμερικανούς όχι μόνο να σταματήσουν να αγοράζουν τσάι αλλά να καταστρέψουν και μεγάλα φορτίου τσαγιού, πετώντας τα στην θάλασσα, στο λιμάνι της Βοστόνης στις 16 Δεκεμβρίου 1773.

Οι Άγγλοι αντέδρασαν στέλνοντας 4.000 στρατιώτες να καταλάβουν την Βοστόνη. Οι Αμερικανοί κατάφεραν να σταματήσουν τους Άγγλους και να τους αναγκάσουν να γυρίσουν πίσω στη Βοστόνη έχοντας βαριές απώλειες. Η σύγκρουση είχε αρχίσει.

3655801_orig

Στις 4 Ιουλίου 1776 συγκαλείται συνέλευση των Αμερικανών στη Φιλαδέλφεια, όπου ψηφίζεται η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας, η οποία στηρίζεται στις πολιτικές ιδέες του Διαφωτισμού. Πρωταγωνιστές στη σύνταξη της Διακήρυξης υπήρξαν ο Τόμας Τζέφερσον και ο Βενιαμίν Φραγκλίνος.

Θεωρείται ως η πράξη ίδρυσης του κράτους των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

Οι Αμερικανοί επαναστάτες ήταν εναντίον του θεσμού της βασιλείας. Οι ιδέες τους επηρέασαν διάφορα επαναστατικά κινήματα σε όλο τον κόσμο.

Τα πρώτα πανεπιστήμια (Χάρβαρντ, Γέιλ, Πρίνστον) ήταν χώροι διάδοσης των ιδεών του Διαφωτισμού.

 

 

300px-Declaration_independence

Η διακήρυξη της ανεξαρτησίας, έργο ζωγραφισμένο από τον Τζον Τράμπουλ, που δείχνει την πενταμελή επιτροπή η οποία είναι επικεφαλής της σύνταξης της διακήρυξης, το 1776 καθώς παρουσιάζει την δουλειά της στο Δεύτερο Ηπειρωτικό Κογκρέσσο

Ο πόλεμος που ακολούθησε έμεινε γνωστός ως Αμερικανική Επανάσταση ή Πόλεμος της Ανεξαρτησίας. Αρχικά, οι Αμερικάνοι, με αρχιστράτηγο τον Τζορτζ Ουάσινγκτον, αντιμετώπισαν προβλήματα. Μετά το 1778, όμως, εκμεταλλευόμενοι τις αντιθέσεις μεταξύ των Ευρωπαϊκών δυνάμεων, σύναψαν συμμαχίες με τη Γαλλία, την Ισπανία και την Ολλανδία, οι οποίες επιδίωκαν τον περιορισμό της Αγγλίας. Η άφιξη γαλλικών στρατευμάτων στην Αμερική επηρέασε την έκβαση της σύγκρουσης. Η ήττα των Άγγλων στη μάχη του Γιόρκταουν, τον Οκτώβριο του 1781, σήμανε και το τέλος του πολέμου.

Γαλλική Επανάσταση

Η κατάσταση στη Γαλλία το 18ο αιώνα δεν ήταν ρόδινη. Τα ταμεία του κράτους ήταν άδεια από τα τεράστια έξοδα των τελευταίων πολέμων και τις σπατάλες του παλατιού. Η οικονομική εξάντληση της χώρας ήταν φανερή. Οι φόροι είχαν πέσει στις πλάτες της τρίτης τάξης, ενώ οι δύο άλλες τάξεις, ευγενείς και κληρικοί, ήθελαν τα προνόμιά τους άθικτα και δε συνεισέφεραν στους φόρους.

Στη Γαλλία του 18ου αιώνα η κοινωνία ήταν χωρισμένη σε τρεις τάξεις :

  • Τον κλήρο (ιερείς σε υψηλή ιεραρχική θέση) που αποτελούσαν το 0,5% του πληθυσμού της Γαλλίας
  • Τους ευγενείς (ο βασιλιάς, η οικογένειά του και οι ευνοούμενοι) αποτελούσαν το 1,5% του πληθυσμού της Γαλλίας
  • Την τρίτη τάξη (από μεγαλοαστούς βιομηχάνους έως φτωχούς αγρότες), η οποία αποτελούσε το 98% του πληθυσμού της Γαλλίας
7754164_orig

Καρικατούρα της εποχής. Η Τρίτη Τάξη κουβαλάει στους ώμους της τους Ευγενείς και τον Κλήρο

Ο οικονομικός μαρασμός του κράτους οδήγησε το βασιλιά Λουδοβίκο ΙΣΤ΄ να ακολουθήσει τη συμβουλή του υπουργού Νεκέρ και να συγκαλέσει τις τρεις τάξεις (Γενική Συνέλευση των Τάξεων) στις Βερσαλλίες,

5628923_orig

Ο Λουδοβίκος 16ος, βασιλιάς της Γαλλίας

5611697_orig

 

Γρήγορα όμως διαπιστώθηκαν μεγάλες διαφωνίες μεταξύ των εκπροσώπων των τριών τάξεων. Η αστική τάξη βρήκε την ευκαιρία να ζητήσει σύνταγμα.

Οι ευγενείς και οι κληρικοί δεν ήθελαν κάτι τέτοιο, φοβούνταν μήπως χάσουν τα προνόμιά τους. Έτσι, μπροστά στην αρνητική στάση των ευγενών και κληρικών, οι αστοί ανακήρυξαν το σώμα τους Εθνοσυνέλευση και στις 20 Ιουνίου 1789 ορκίστηκαν να μη διαλυθούν, (όρκος του Σφαιριστηρίου, η ιδρυτική πράξη της Γαλλικής Δημοκρατίας) όπως ήταν η θέληση του βασιλιά, αν δε δώσουν Σύνταγμα στη χώρα.

885513_orig

Ο όρκος του Σφαιριστηρίου – Πίνακας του Νταβίντ

Ο γαλλικός λαός, εξοργισμένος, κατέλαβε το βασιλικό μεσαιωνικό φρούριο της Βαστίλης.

Η Βαστίλη ήταν από τον 17ο αιώνα φυλακή πολιτικών και ποινικών κρατουμένων. Οποιοσδήποτε πήγαινε ενάντια στην θέληση του βασιλιά φυλακίζονταν εκεί και κυρίως ευγενείς. Ακόμη και συγγραφείς οι οποίοι εξέφραζαν το πνεύμα του Διαφωτισμού, όπως ο Βολταίρος, φυλακίστηκαν εκεί.

Prise_de_la_Bastille

Η Άλωση της Βαστίλης.

Οι επαναστάτες φορούσαν την μπλεκόκκινη-άσπρη  κονκάρδα που συμβολίζει το τρίπτυχο «Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη». Τα τρία αυτά χρώματα έγιναν το εθνικό σύμβολο της Γαλλίας και αποτυπώθηκαν αργότερα στην γαλλική σημαία.

Στις 26 Αυγούστου 1789 ανακοίνωσε η Εθνοσυνέλευση με προτροπή του Λαφαγιέτ τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη της 26ης Αυγούστου 1789, η οποία αποτελούνταν από 17 άρθρα και αποτελεί την ενσάρκωση των ιδανικών του Διαφωτισμού. Έμφαση δόθηκε στα δικαιώματα της ελευθερίας, της ασφάλειας και της ιδιοκτησίας, καθώς και στο δικαίωμα αντίδρασης σε οποιαδήποτε μορφή καταπίεσης. Αλλά και σύγχρονες κρατικοθεωρητικές ιδέες όπως η ανεξιθρησκία, η ελευθερία γνώμης, η αυτονομία του λαού και ο διαχωρισμός των εξουσιών καθιερώθηκαν με την Διακήρυξη.

 

Declaration_of_the_Rights_of_Man_and_of_the_Citizen_in_1789 (1)

Η Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη.

Β’ ΦΑΣΗ (9/1792-6/1794):

Η Επανάσταση παίρνει πιο ριζοσπαστική τροπή με την επικράτηση του Παρισινού πλήθους. Πολιτικοί εκφραστές του πλήθους αναδείχτηκαν οι Ιακωβίνοι που κατάργησαν τη μοναρχία και καρατόμησαν τον Λουδοβίκο ΙΣΤ.’

Η πιο ριζοσπαστική πτέρυγα της επαναστατικής ηγεσίας (Δαντόν, Μαρά, Ροβεσπιέρος), επέβαλε μια αιμοσταγή δικτατορία γνωστή ως «Τρομοκρατία». Οι ριζοσπάστες ανέστειλαν το δημοκρατικό Σύνταγμα που είχαν ψηφίσει και ανέθεσαν την εξουσία στην 12μελή Επιτροπή Δημόσιας Ασφάλειας.

Γ’ ΦΑΣΗ (8/1794-/1799):

Από τα τέλη του 1794, ο έλεγχος ξαναπερνά στους μεγαλοαστούς και τους πολιτικούς εκφραστές τους Γιρονδίνους. Τον Σεπτέμβρη του 1795 ψηφίζουν νέο Σύνταγμα και την εκτελεστική εξουσία αναλαμβάνει το 5μελές Διευθυντήριο. Στις εκλογές του 1797, κερδίζουν οι οπαδοί της συνταγματικής μοναρχίας. Ωστόσο, η αδυναμία τους να επιβάλουν την τάξη δίνει την ευκαιρία στον πετυχημένο στρατηγό Ναπολέοντα Βοναπάρτη να επιβάλει προσωποπαγή δικτατορία το 1799.

ΠΗΓΗ: el.wikipedia.org