Γλώσσα η Ελληνική – Οι περιπέτειες των λέξεων

Το εκπαιδευτικό λογισμικό “Γλώσσα η Ελληνική – Οι περιπέτειες των λέξεων απευθύνεται σε μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου. Σύμφωνα με τους δημιουργούς του, οι χρήστες του μπορούν:

  •  να παρακολουθήσουν την πορεία εξέλιξης της ελληνικής γλώσσας
  • να συνειδητοποιήσουν τις περιπέτειες των λέξεων
  • να εξετάσουν τη διαστρωμάτωση του λεξιλογίου
  • να γνωρίσουν τις κοινωνικές και γεωγραφικές διαφοροποιήσεις
  • να εντοπίσουν τα στοιχεία που συνθέτουν την πολυμορφία της γλωσσικής έκφρασης σε συγχρονικό επίπεδο

Το λογισμικό έχει σχεδιαστεί ακολουθώντας τη δομή ενός  ηλεκτρονικού βιβλίου και συνοδεύεται από πολυμεσικό υλικό, όπου αυτό ενδείκνυται. Κάθε  επιμέρους κεφάλαιο περιλαμβάνει θεωρία, κείμενα, διερεύνηση και δραστηριότητες που αφορούν στη διδασκαλία ενός συγκεκριμένου κάθε φορά γλωσσικού φαινομένου, όμως ο χρήστης δεν είναι υποχρεωμένος να διατρέξει το υλικό ακολουθώντας μια  γραμμική δομή. Μπορεί να πλοηγηθεί ελεύθερα στο υλικό και αυτό το χαρακτηριστικό επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία στην  διδακτική αξιοποίηση του λογισμικού, ανάλογα με την παιδαγωγική κατεύθυνση που επιλέγει ο διδάσκων. Αν, για παράδειγμα, έχει σχεδιάσει να παρουσιάσει ένα φαινόμενο επαγωγικά,  έχει τη δυνατότητα να ξεκινήσει από τα κείμενα  και να οδηγήσει τους μαθητές του  μέσα από τα παραδείγματα χρήσης στην κατάκτηση της θεωρίας.

Το λογισμικό όμως δεν είναι πραγματικά σχεδιασμένο ώστε να αναπτύξει τη διερευνητική προσέγγιση από την πλευρά των μαθητών  και δεν αξιοποιεί επαρκώς τις δυνατότητες των ηλεκτρονικών μέσων. Τόσο στον τρόπο με τον οποίο προσφέρει την πληροφορία όσο και στις ενότητες “διερεύνηση” και “δραστηριότητες”-που αναμένει κανείς μεγαλύτερη εμπλοκή των  μαθητών στη γνωστική διαδικασία- συχνά λειτουργεί ως ένα έντυπο εγχειρίδιο, ενώ δεν είναι, εύκολα τουλάχιστον, φανερό με ποιον τρόπο θα μπορούσε με το σχεδιασμό του να πρωθήσει τη συνεργατική μάθηση. Για περισσότερα διαβάστε το εγχειρίδιο χρήσης.

 

Αναλυτική παρουσίαση του λογισμικού μπορείτε να βρείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα .

Διδακτικές προτάσεις που έχουν στηριχθεί στην αξιοποίηση του λογισμικού αυτού:

  • Ιωάννα Αντωνίου-Κρητικού (2003). Προτείνεται διδασκαλία για την Α΄Λυκείου, με θέμα: Ποικιλία της γλωσσικής έκφρασης στο πλαίσιο του μαθήματος της Έκφρασης- Έκθεσης στο κεφάλαιο «Ποικιλίες Κειμένων». Τα θέματα που διερευνώνται είναι:
    •  Διάκριση προφορικού και γραπτού λόγου.
    • Όρια προφορικού και γραπτού λόγου.
    • Εξοικείωση με τα χαρακτηριστικά διαφορετικών τύπων γλωσσικής έκφρασης.
    • Ευαισθητοποίηση στις ποικίλες αποχρώσεις της γλωσσικής έκφρασης.
  • Χριστίνα Δελή (2001). Προτείνεται διδασκαλία της ενότητας «Οι ποικιλίες της γλώσσας» από το βιβλίο Έκθεση-Έκφραση της Α΄ Λυκείου. Ειδικότερα διερευνώνται οι γεωγραφικές και κοινωνικές ποικιλίες.
  • Η Μαρία Κασκαντάμη, φιλόλογος- επιμορφώτρια στις ΤΠΕ προτείνει την αξιοποίηση του λογισμικού για τη  διδασκαλία του φαινομένου «Κυριολεξία και Μεταφορά».pdf

Σχετικά με ΑΝΝΑ ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑ

Δρ. Φιλοσοφίας, Επιμορφώτρια Β΄ Επιπέδου, Yπεύθυνη του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής και Θεάτρου και της εκπομπής Z-on air στο Εuropean School Radio.


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Γενικά. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση