triliza-optiki diakrisi-dyslexia

Τρίλιζα με λέξεις! Οπτική διάκριση & Δυσλεξία (Άσπα Μητρακάκη)

Τρίλιζα με λέξεις! Οπτική διάκριση & Δυσλεξία

τρίλιζα, λέξεις, δυσλεξία

Πολλές φορές σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται να προσαρμόσεις στη διδακτική εμπειρία παιχνίδια, δραστηριότητες, βιβλία. Αυτό κινητοποιεί το παιδί και συμβάλει στην ανατροφοδότηση του μαθησιακού υλικού, που είναι κάτι εξαιρετικά απαραίτητο. Ο αυτοσχεδιασμός και η δημιουργία νέων ασκήσεων χρησιμοποιώντας “εργαλεία” που τα παιδιά ήδη γνωρίζουν μπορούν να βοηθήσουν στην ενεργητικότερη συμμετοχή του παιδιού.

Μια τέτοια προσπάθεια προσαρμογής είναι και η Τρίλιζα με λέξεις! Σε αυτή την άσκηση δουλεύουμε την οπτική διάκριση και σκοπός του παιχνιδιού παραμένει ο ίδιος.

Άσκηση: Η εφαρμογή της άσκησης είναι πολύ απλή. Επιλέγετε κάθε φορά δυο λέξεις και νικάει όποιος καταφέρει να κάνει πρώτος τρίλιζα! Οι λέξεις που θα επιλεχθούν κάθε φορά πρέπει να εξυπηρετούν το πρόγραμμα ειδικής αγωγής για το συγκεκριμένο παιδί και τα κριτήρια παραμένουν οι ιδιαίτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει.

τρίλιζα, λέξεις, δυσλεξία

Οι ομάδες λέξεων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν είναι:

  • Μικρές άκλιτες λέξεις πχ. για, που, πως
  • Λέξεις της μορφής /σύμφωνο-φωνήεν/ πχ. νερό, ποτήρι, παράθυρο
  • Λέξεις με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα πχ. τρένο, βάφτιση, πολυθρόνα
  • Λέξεις με /-ου/ πχ. τούλι, κουλούρι
  • Λέξεις με τελικό σίγμα πχ. γάμος
  • Λέξεις με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα και τελικό σίγμα πχ. δρόμος
  • Λέξεις με δυο διπλά συμφωνικά συμπλέγματα πχ. προσβολή
  • Λέξεις με δίψηφα σύμφωνα πχ. κάμπος, γκάζι, λαρύγγι, γάντι, τσέπη, τζάμι
  • Λέξεις με τριπλό συμφωνικό σύμπλεγμα πχ. στράβωμα
  • Λέξεις με δίψηφα φωνήεντα πχ. λειρί, χυμοί, γυναίκα
  • Λέξεις με συνδυασμούς /αυ-ευ/ πχ. αυλάκι, ελεύθερος
  • Λέξεις με /σμ, σβ, σγ/ πχ. ζάλισμα, σβούρα, σγουρός
  • Λέξεις με /ια/ πχ. βραδιά
Tip:
Αν είστε γονείς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε λέξεις μέσα απο βιβλία που διαβάζετε μαζί!
Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/Μαθησιακές δυσκολίες που χρειάζονται ενίσχυση της οπτικής τους διάκρισης σε επίπεδο λέξεων. Εφαρμόζεται απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.
Ενημερωθείτε για:
  • Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ .
  • Εποπτεία Ειδικών Παιδαγωγών εδώ

Άσπα Μητρακάκη

Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram
αρχείο λήψης

«Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για το σχολικό έτος 2020-21» (Β΄ 3882)



Λήψη αρχείου

Οδηγίες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή

Οδηγίες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή

Κωνσταντίνος Μ Ντίνας PhD, Συντονιστής Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης Περιφέρειας Θεσσαλίας
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μια σοβαρή πρόκληση και είμαι βέβαιος ότι χάρις στις γνώσεις, την εμπειρία και τη διάθεση προσφοράς που σας διακρίνει θα την αντιμετωπίσουμε με μεγάλη επιτυχία.
Πρώτιστος στόχος αυτής της προσπάθειας πρέπει να είναι η διαφύλαξη της οικογενειακής ποιότητας ζωής των μαθητών η οποία δοκιμάζεται αυτή την περίοδο. Για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να προκαλέσουμε την αύξηση της ενεργού εμπλοκής των γονέων προσφέροντας κατάλληλες και προσωποκεντρικά στοχευμένες δραστηριότητες.
Οι συνάδελφοι των ΣΜΕΑ μπορούν να προσφέρουν ένα πολύπλευρο πρόγραμμα εμπλουτισμένο με πολλές δραστηριότητες μέσα από το πρίσμα των ειδικοτήτων τους ενώ οι συνάδελφοι των τμημάτων ένταξης και της παράλληλης στήριξης ένα πρόγραμμα με δραστηριότητες που να επιτρέπουν την ανάπτυξη μαθησιακών, επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων με ένα όσο το πιο δυνατόν ευχάριστο τρόπο για τους μαθητές. Τέλος στην παρούσα συγκυρία ανεξάρτητα από το μετερίζι από το οποίο υπηρετούμε την ειδική αγωγή θα πρέπει να δώσουμε έμφαση και στην ανάπτυξη ικανοτήτων οικιακής διαβίωσης.
Παραδειγματικά αναφέρω τα ακόλουθα με τα οποία μπορείτε να εμπλουτίσετε το εξατομικευμένο εκπαιδευτικό υλικό που θα στείλετε.
Α. Ανάπτυξη ικανοτήτων οικιακής διαβίωσης.
Μπορείτε να διασπείρετε βίντεο με ανάστροφη αλυσίδα ανάλυσης έργου για το πλύσιμο χεριών (https://www.youtube.com/watch?v=LbBj4Tzi9CQ ή https://www.youtube.com/watch?v=LRjTtcri-Yo) καθώς και ανάλογες κοινωνικές ιστορίες (π.χ. https://www.youtube.com/watch?v=TijARCJLChg&t=35s).
Β. Ανάπτυξη κοινωνικών και επικοινωνιακών ικανοτήτων
Για τους πιο λειτουργικούς μαθητές μπορείτε να χρησιμοποιήσετε βιντεοσκοπημένες κοινωνικές ιστορίες (έγκυρες είναι αυτές του you tube που αναφέρουν δίπλα την Carol Gray).
Γ. Λογοθεραπεία
Μπορείτε να διασπείρετε και βιντεοσκοπημένο υλικό για την ανάπτυξη αιτημάτων. Υπάρχει πληθώρα έγκυρου υλικού στο διαδίκτυο με τον όρο mand training (εδώ μπορείτε να δείτε πληθώρα παραδειγμάτων και να επιλέξετε https://www.youtube.com/results?search_query=mand+training+examples)
Επίσης για τη μέθοδο διακριτών δοκιμών από όπου οι γονείς μπορούν να αντλήσουν παραδείγματα (https://www.youtube.com/watch?v=7pN6ydLE4EQ&t=4s).
Δ. Ειδική Φυσική Αγωγή
Επισυνάπτω μερικά παραδείγματα που μπορεί να βρείτε χρήσιμα και τα οποία βοηθούν τους γονείς να αναπτύξουν δραστηριότητες στο οικιακό περιβάλλον.
https://www.youtube.com/watch?v=Ab77G-Zwos4
https://www.youtube.com/watch?v=EQwlWzB02sY
Ε. Εργοθεραπεία
Ζ. Παιγνιοθεραπεία
Η. Μαθησιακοί στόχοι
Τόσο για τους μαθητές των ΣΜΕΑ όσο και των τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης μπορείτε να δώσετε έμφαση στην επίτευξη των μαθησιακών στόχων παρακινώντας όμως τους γονείς να επιβραβεύουν το παιδί και ει δυνατόν να εφαρμόζουν την αλάνθαστη μάθηση η οποία μειώνει τις πιθανότητας εμφάνισης συμπεριφοράς αποφυγής δραστηριοτήτων (π.χ. https://www.youtube.com/watch?v=WQ_SM26Wz3I
https://www.youtube.com/watch?v=h5_zJIm1B_k )
Εν κατακλείδι λοιπόν ας προσπαθήσουμε να εμπλουτίσουμε το εξατομικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης και με βιντεοσκοπημένα παραδείγματα και με παιγνιώδεις δραστηριότητες που θα εμπλέξουν και τους γονείς ώστε να μειώσουμε τη μοναχικότητα της εξ’αποστάσεως εκπαίδευσης. Για την παροχή περαιτέρω υλικού και συζήτηση αποριών μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μου στο προσωπικό μου email (kostasmntinas@gmail.com) ή στο 2410 288564.