Νέο Λύκειο και Βιολογία

IB2016

Καθώς μαθαίνουμε περισσότερα για τα σχέδια της δημιουργικής/καταστροφικής ομάδας στο Υπουργείο Παιδείας σχετικά με το νέο Λύκειο και επειδή μάλλον δημοσιεύουν προσχέδια για να μετρήσουν αντιδράσεις, οφείλουμε να δώσουμε απαντήσεις.

Αν το σχέδιο που κυκλοφόρησε είναι πρόταση, τότε εμείς το απορρίπτουμε.

Εντοπίζουμε αντιφάσεις όπως για παράδειγμα

• τις εξαγγελίες για ένα Λύκειο Γενικής Παιδείας που είναι ανεξάρτητο από Πανελλαδικές εξετάσεις και τελικά προκύπτει ένα λύκειο με την Γ Λυκείου φροντιστηριακή τάξη αφιερωμένη στις Πανελλαδικές, με διπλές εξετάσεις, επιβάρυνση και άγχος για τους μαθητές.
  • Κάποια μαθήματα Γενικής Παιδείας καταργούνται και κάποια όχι. Με ποιο κριτήριο γίνεται η επιλογή;
  • Δημιουργούνται νέα μαθήματα Γενικής Παιδείας βιαστικά και φαινομενικά χωρίς κάποια προεργασία που πάλι μπορεί να απαξιωθούν καθώς το νέο σχέδιο είναι εξετασιοκεντρικό και σπρώχνει τους μαθητές στα μαθήματα των εξετάσεων από την Β λυκείου.

Ως προς τις Φυσικές Επιστήμες, το σχέδιο φαίνεται να έχει καθαρά κριτήρια διαχείρισης προσωπικού και δεν ακολουθεί κάποια παιδαγωγική λογική. Σίγουρα δεν πρόκειται για αναβάθμιση Φυσικών Επιστημών και απορούμε πως γράφει κάτι τέτοιο το ΙΕΠ στην ανακοίνωσή του. Σε προηγούμενη ανάρτηση έχουμε ήδη δείξει ότι υπάρχει συνολική υποβάθμιση των Φυσικών Επιστημών στην Ελληνική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Στην Ευρωπαϊκή ήπειρο, οι χώρες στις οποίες παρατηρείται ενοποιημένο μάθημα Φυσικών Επιστημών υποχρεωτικό Γενικής Παιδείας σε μεγάλες τάξεις είναι στην Αλβανία στην Γ Λυκείου, στην Φλαμανδική Περιοχή του Βελγίου στην Β και Γ, ενώ στις προηγούμενες τάξεις τα μαθήματα ήταν χωριστά, και στην Γαλλία στην Γ ενώ πριν τα μαθήματα ήταν ομαδοποιημένα ΦυσικοΧημεία και Βιολογία-Γεωλογία. Σε κάποιες χώρες το ενοποιημένο διαθεματικό μάθημα είναι μόνο επιλογής στις μεγάλες τάξεις και συγκεκριμένα, στην Λιθουανία στην Β και Γ και στην Ελβετία στα περισσότερα καντόνια στην Γ, ενώ στις προηγούμενες τάξεις τα μαθήματα είναι χωριστά. Από την στιγμή που αυτό που προτείνουν εφαρμόζεται σε άλλες χώρες, έστω και αν δεν θέλουν να κάνουν αντιγραφή, δεν θα έπρεπε πρώτα να μελετήσει το ΙΕΠ, τουλάχιστον, πως αξιολογείται αυτό το μάθημα σε εκείνες τις χώρες; Ποιά προβλήματα παρουσιάζονται ή ποιά οφέλη προκύπτουν για τους μαθητές; Που είναι η τεκμηρίωση που χρειάζονται αυτές οι προτάσεις; Πάλι θα αναγκαστούμε την έρευνα να την κάνουμε εμείς;

Η ενοποίηση Βιολογίας-Χημείας σε μάθημα εμβάθυνσης (πως γίνεται εμβάθυνση χωρίς μάθημα γενικής Παιδείας;) έχουμε πει ότι δεν υπάρχει πουθενά στο κόσμο (https://blogs.sch.gr/anaplirotesbio/2017/08/31/%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CF%83%CF%85%CE%B3%CF%87%CF%89%CE%BD%CE%B5%CF%8D%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B2%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF/ ). Προκάλεσε γέλιο η αιτιολόγηση του ΙΕΠ για αδυναμία δημιουργίας τμημάτων, καθώς σε όσες χώρες υπάρχει ελεύθερη επιλογή “εμβαθύνσεων”, όπως στην Αγγλία, στην Αμερική και το Καναδά, στην Αυστραλία και αλλού και ΟΧΙ πακέτα κατευθύνσεων, η Βιολογία είναι μεταξύ των πρώτων επιλογών με την Χημεία να ακολουθεί πολύ κοντά και την Φυσική να είναι στο τέλος. Για παράδειγμα πέρσι στην Αγγλία πρώτα σε επιλογή ήταν τα Μαθηματικά, 2η η Βιολογία, 4η η Χημεία και 9η η Φυσική (http://www.independent.co.uk/news/education/a-level-results-day-2017-new-exams-explained-grades-boys-vs-girls-popular-subjects-regional-national-a7899851.html). Αντίστοιχες είναι και οι διεθνείς προτιμησεις στο International Baccalaureate για τον Μάϊο του  2016 (Πίνακας 1, Πηγή:http://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-statistical-bulletin-may-2016-en.pdf   )

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

IB2016

Αν απαντήσει το υπουργείο ότι στην Ελλάδα έχουμε διαφορετικές συνθήκες, θα απαντήσουμε ότι μάλλον δεν θα έπρεπε να θέλουν να εφαρμόζουν τα ίδια συστήματα τότε! Πιθανότατα το ΙΕΠ δεν αναφέρεται στις επιλογές των μαθητών αλλά στην έλλειψη καθηγητών Βιολογίας για να διδάξουν τα τμήματα, και είναι γνωστό ότι ακόμα και αν είναι δυο 2ωρα μαθήματα ή δύο 3ωρα στην Γ λυκείου, σκοπός είναι να τα κάνει ένας καθηγητής. Ελπίζουμε οι συνάδελφοι να μην το δουν αυτό καιροσκοπικά, όπως δυστυχώς συμβαίνει ήδη σε πολλά σχολεία με τις Β αναθέσεις. Αντιθέτως δημιουργείται ιδιαίτερο πρόβλημα με τους μαθητές που θα επιβαρύνονται με περισσότερα μαθήματα για τις εξετάσεις τους από τους συμμαθητές που θα κάνουν άλλες επιλογές και δεν αποκλείεται να ανταγωνίζονται για τα ίδια τμήματα. Επιπλέον η αδυναμία δημιουργίας τμημάτων μπορεί να είναι μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία, δηλαδή να επιδιώκουν να κάνουν το μάθημα μη επιλέξιμο.

Γενικώς η εντύπωση που παίρνουμε είναι ότι όλο το σχέδιο γυρίζει γύρω από την έλλειψη Καθηγητών. Για αυτό το λόγο δημοσιεύουμε τις ελλείψεις και τα πλεονάσματα ΠΕ04 πανελλαδικά καθώς και τις ώρες κάθε μαθήματος ΠΕ04 έτσι όπως τα δήλωσαν οι διευθύνσεις εκπαίδευσης στους πίνακες των μεταθέσεων 2017 (για να φανεί ότι κάποιες περιοχές δηλώνουν ΨΕΥΔΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ με την κάλυψη του Υπουργείου) αλλά και τις προσλήψεις αναπληρωτών γενικής παιδείας μέχρι τώρα (για να φανεί σε ποιες περιοχές έχει ξεφύγει η Β ανάθεση Βιολογίας).

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

ως Β φαση 2017

Είναι όντως πρόβλημα η έλλειψη Βιολόγων, αλλά δεν είναι σωστό να φτιάχνει το υπουργείο ένα σχέδιο που να συμπαρασύρει τα πάντα επειδή δεν μπορεί να κάνει Διορισμούς, και επειδή σε κάποιες περιοχές, όπως φαίνεται στον Πίνακα 2, δεν σέβονται τις πρώτες Αναθέσεις για να επιτύχουν το μέγιστο αριθμό προσωπικών εξυπηρετήσεων …

Ως ομάδα Αναπληρωτών, που δεν είμαστε επιστημονικός φορέας, οφείλουμε να διεκδικήσουμε και τα εργασιακά μας δικαιώματα. Το σχέδιο φαίνεται να έχει σκοπό να περιορίσει τα 800 οργανικά κενά Βιολογίας και τις ανάγκες για διορισμούς Βιολόγων, σύμφωνα και με τις παλιότερες απειλές ότι αν συνεχίσουμε να διαμαρτυρόμαστε θα μας κάνουν αυτό που λένε ότι θα γίνει τώρα. Εμείς είμαστε συνηθισμένοι σε αυτές τις απειλές, αλλά πρέπει να επιστήσουμε την προσοχή και στους αναπληρωτές συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων ότι δεν θα μείνουν ανεπηρέαστοι από αυτές τις αλλαγές και τις υπεραριθμίες που θα προκύψουν.

Το ενοποιημένο μάθημα Φυσικών Επιστημών Γενικής Παιδείας στην Β Λυκείου, έχει μόνο σκοπό να μειώσει τις ώρες Φυσικών Επιστημών (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) από έξι σε τέσσερις. Είχαμε προειδοποιήσει έγκαιρα άλλες ενώσεις Φυσικών Επιστημών που ζητούσαν ενοποίηση με σκοπό να πάρουν νόμιμα τις ώρες Βιολογίας, παρουσιάζοντας τότε (και ξανά τώρα) τις διδακτικές περιόδους σε όλες τις χώρες του κόσμου που έχουν ενοποιημένο μάθημα (Πίνακας 3). Για να είμαστε ειλικρινείς το ζητούσαν κυρίως στο Γυμνάσιο όπου θεωρούν πιο “εύκολα” τα μαθήματα. Δεν αποκλείεται να το καταφέρουν στο μέλλον και στο Γυμνάσιο αλλά και στην Α Λυκείου, αλλά προς το παρόν άνοιξαν το δρόμο σε κάτι με το οποίο μπορεί να εξαφανίσουν και την δική τους επιστήμη από την Γενική Παιδεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μαζί με τις οργανικές τους.

ΠΙΝΑΚΑΣ 3

science hours

Θεωρούμε από όσα στοιχεία ανακοινώθηκαν ότι τα σχέδια του Υπουργείου είναι πρόχειρες κακές αντιγραφές από το παρελθόν (θυμίζουν παλιότερες ηγεσίες), που συνοδεύονται από ασυναρτησίες αντί για παιδαγωγικές έρευνες, και επειδή είμαστε καθηγητές, σε αυτό το project δεν θα  δίναμε ούτε την βάση.