Σύγκριση προσλήψεων αναπληρωτών ΠΕ04 με οργανικά κενά 2016-2017

Ιουλ 20177

https://drive.google.com/file/d/0B7MXVj_wngHDakZFdGRlb3ViVk0/view?usp=sharing

Τα οργανικά κενά είναι του 2016, δηλαδή στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Τα οργανικά κενά του 2017 είναι λίγο διαφορετικά.

απολογισμός 2016-2017

Περί Ενοποίησης ειδικοτήτων ΠΕ04

Ιαν 201718

 

Εδώ και 3 χρόνια κυκλοφορεί η φήμη ότι οι Φυσικές Επιστήμες στο Γυμνάσιο πρόκειται να ενοποιηθούν σε ένα μάθημα. Ακολούθως, λένε ότι θα ενοποιηθεί ξανά και ο κλάδος ΠΕ04 Φυσικών Επιστημών. Έχουμε ήδη εκθέσει τους προβληματισμούς μας για μια πιθανή ενοποίηση: (Περι ενοποίησης ΠΕ04)

Αρκετοί χρησιμοποιούν αυτή τη φήμη ακόμη και ως απειλή για να μην διεκδικούμε τα 882 πέρσι (720 φέτος) κενά Βιολογίας, αφού σε περίπτωση ενοποίησης ειδικοτήτων τα περισσότερα από αυτά θα μπορούν να καλύπτονται και επισήμως από άλλες ειδικότητες (τώρα χρησιμοποιούνται από άλλες ειδικότητες για να “συμπληρώνουν ωράριο”).

Γνωρίζουμε πώς λειτουργεί η διοίκηση και προσπαθούμε να αντισταθούμε στις απειλές, με επιχειρήματα

Ενιαίο μάθημα Φυσικών Επιστημών ή ενοποίηση Ειδικοτήτων Φυσικών Επιστημών;

Στην αρχή και με βάση δηλώσεις του Υπουργείου Παιδείας πιστεύαμε ότι στόχος της ενοποίησης θα ήταν η διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο ως ένα διαθεματικό μάθημα. Πλέον γίνεται αντιληπτό ότι η πρόθεσή του είναι η ενοποίηση των ειδικοτήτων (Φυσικών, Χημικών, Βιολόγων και Γεωλόγων) λαμβάνοντας υπόψη καθαρά και μόνον θέματα διαχείρισης προσωπικού χωρίς να λαμβάνει υπόψη ότι άσχετα από μια κοινή επιστημονική βάση που είχαν αυτές οι επιστήμες μέχρι και τη δεκαετία του 1980, σήμερα είναι τουλάχιστον αστείο να τις θεωρούμε συναφείς. Έχουμε ήδη δείξει ότι οι σπουδές αυτών των ειδικοτήτων δεν έχουν αρκετά κοινά μαθήματα μεταξύ τους και ειδικά τα τμήματα Φυσικής δεν κάνουν κανένα μάθημα Βιολογίας.

Μετά από σχετική συγκέντρωση στοιχείων από όλο το κόσμο προκύπτει ότι οι Φυσικές Επιστήμες διδάσκονται ως ξεχωριστά μαθήματα στο επίπεδο του Λυκείου και σε αντίθεση με την Ελλάδα, η Β ανάθεση είναι εξαιρετικά περιορισμένη εφόσον υπάρχει επάρκεια υποψήφιων καθηγητών. Με την επιδιωκόμενη ενοποίηση ειδικοτήτων (Φυσικών, Χημικών, Βιολόγων, Γεωλόγων) η Β ανάθεση μετατρέπεται σε Α. Είναι λάθος να βαφτίζουμε την Β ανάθεση ως Α και να επιδιώκουμε να διδάσκονται αντικείμενα από εκπαιδευτικούς χωρίς το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο. Δηλαδή να παρουσιάζουμε το ίδιο το πρόβλημα ως λύση.

Η ενοποίηση ειδικοτήτων χωρίς κοινό επιστημονικό υπόβαθρο θα είναι αποτέλεσμα της πίεσης που ασκείται από συντεχνιακά συμφέροντα με μόνο κριτήριο το εργασιακό όφελος συγκεκριμένων ομάδων.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε βρεθεί απέναντι σε αυτά τα συμφέροντα που λειτουργούν τόσο σε κεντρικό όσο και περιφερειακό επίπεδο σε συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας περισσότερο και σε άλλες λιγότερο. Είναι αλήθεια ότι αυτοί που μας «συμβουλεύουν» να ΜΗΝ διεκδικούμε την διδασκαλία της Βιολογίας, είτε δεν θεώρησαν ποτέ ότι υπάρχει νόημα στη διάκριση των ειδικοτήτων Φυσικών, Χημικών, Βιολόγων, Γεωλόγων στο Γυμνάσιο (προερχόμενοι από άλλη εποχή), είτε προχώρησαν οι ίδιοι καταχρηστικά και με σκοπιμότητα στην ενοποίηση των ειδικοτήτων αυτών τα τελευταία χρόνια, λειτουργώντας αυθαίρετα και παράνομα. Οι ίδιοι ευθύνονται για την έκταση που έχουν πάρει οι λάθος αναθέσεις μαθημάτων και οι λάθος τοποθετήσεις που έχουν πλέον γίνει  αντιληπτές από μαθητές και γονείς.

Αυτούς τους ισχυρισμούς μας τους έχουμε αποδείξει δημοσιεύοντας τις οργανικές τοποθετήσεις άλλων ειδικοτήτων σε οργανικά κενά Βιολογίας τα τελευταία 2 χρόνια:

(2015)   (2016)

Ένας νόμος που θα ενοποιεί και τυπικά τις ειδικότητες, δηλαδή θα δίνει Α ανάθεση όλα τα μαθήματα σε όλους, απλώς θα τους καλύψει και νομικά.

Δυστυχώς όταν τα συντεχνιακά συμφέροντα συνοδεύονται από επιστημονική άγνοια ή/και αδιαφορία, οδηγούν σε αποφάσεις που θα πληρώσουμε όλοι μαζί στο μέλλον.

Πρώτα θα τιμωρηθούμε εμείς οι αναπληρωτές Βιολόγοι για την “αυθάδειά” μας να διεκδικούμε την διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου μας, και θα καταδικαστούμε σε ανεργία. Γιατί η ενοποίηση των ειδικοτήτων γίνεται αποκλειστικά για την απόδοση των (720 φέτος) κενών Βιολογίας στις άλλες ειδικότητες των Φυσικών Επιστημών, για τις οποίες επί σειρά ετών γίνονταν περισσότεροι διορισμοί από ότι χρειάζονταν στα σχολεία, με βάση μια ποσόστωση που δεν αντιστοιχούσε στο ωράριο διδασκαλίας των αντίστοιχων μαθημάτων. Σε αυτό ήρθε και προστέθηκε η αύξηση του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών. Το αποτέλεσμα είναι σήμερα να παρουσιάζουν ελάχιστα οργανικά κενά (5 Φυσικών, 41 Χημικών, 91 Γεωλόγων). (Οργανικά Κενά 2016).

Έπειτα το κόστος θα το επωμιστούν οι μαθητές που θα πρέπει να συνεχίσουν να διδάσκονται το μάθημα της Βιολογίας από καθηγητές που δεν γνωρίζουν και φυσικά δεν αγαπάνε το γνωστικό μας αντικείμενο (υποβιβάζοντάς το μάλιστα αρκετές φορές) και τελικά αφήνοντας ως μόνη διέξοδο στους μαθητές που ενδιαφέρονται να μάθουν Βιολογία την επί πληρωμή γνώση της σε εξωσχολικά/φροντιστηριακά μαθήματα.

Το πρόβλημα της Β ανάθεσης, δεν είναι μόνο ελληνικό. Αντιμετωπίζεται όμως διαφορετικά από τον περισσότερο κόσμο. Ενώ στην Ελλάδα η Β ανάθεση στη Βιολογία και στη Γεωγραφία ξεπερνά το 50%, στον υπόλοιπο κόσμο το ποσοστό της Βιολογίας σε Β ανάθεση συνήθως δεν ξεπερνά κατά πολύ το 20 %. Σε χώρες όπως στην Αμερική, στην Αυστραλία, στην Αγγλία, στη Βραζιλία κ.α., η Βιολογία διδάσκεται σε Α ανάθεση σε ποσοστό που ξεπερνά ακόμη και το 90%. Παρατηρείται έλλειψη κυρίως σε Φυσικούς και λιγότερο σε Χημικούς υποψήφιους καθηγητές, οπότε τα μαθήματά τους διδάσκονται από άλλες ειδικότητες, αρκετές φορές και εκτός Θετικών Επιστημών (π.χ. Φιλόλογους ή σπάνια χωρίς κανένα πανεπιστημιακό τίτλο). Αντίθετα στην Ελλάδα υπάρχουν πάνω από 1000 Βιολόγοι που είναι εγγεγραμμένοι στους πίνακες αναπληρωτών, πρόθυμοι να καλύψουν την έλλειψη που παρατηρείται στα σχολεία. Οι λόγοι που δεν διορίζονται όσοι χρειάζονται είναι διαφορετικοί, αλλά γνωστοί…

Ενώ λοιπόν η έκταση της Β ανάθεσης έχει αναγνωριστεί επίσημα ως πρόβλημα από άλλα κράτη όπως π.χ. στην Αγγλία (της Φυσικής κυρίως, και της Χημείας λιγότερο), στην Ελλάδα θεωρείται “λύση”. Μάλιστα η ειρωνεία είναι ότι στην Αγγλία, όπου υπάρχει ενοποιημένο μάθημα Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο, το πρόβλημα της Β ανάθεσης το έχει αναδείξει η επιστημονική Ένωση των Χημικών, η οποία έχει ήδη κάνει μια έρευνα για τα προβλήματα που δημιουργούνται όταν η Χημεία διδάσκεται σε Β ανάθεση ενώ συλλέγονται στοιχεία και για τις υπόλοιπες Επιστήμες. Ταυτόχρονα ξεκίνησαν κοινοβουλευτική καμπάνια έτσι ώστε να προωθήσουν την διδασκαλία της Χημείας από Χημικούς.

Περίπου τις ίδιες απόψεις είχε και η Ένωση Ελλήνων Χημικών, μέχρι πριν από λίγους μήνες. Ενώ δηλαδή υποστήριζαν ότι η Χημεία και κάθε μάθημα πρέπει να διδάσκεται από εξειδικευμένους καθηγητές σε όλες τις βαθμίδες, μόλις πληροφορήθηκαν ότι τα περισσότερα κενά ήταν Βιολογίας πρότειναν την ενοποίηση των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο, με επιχειρήματα την διαχείριση του προσωπικού και την ενότητα του Φυσικού Κόσμου. Άγνωστη μέχρι τώρα παραμένει η επίσημη άποψη της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, όμως είναι γνωστό ότι το εργασιακό όφελος από την ενοποίηση αφορά κυρίως τους ίδιους, καθώς δεν υπάρχουν αρκετά οργανικά κενά Φυσικής για να καλύψουν τους μόνιμους Φυσικούς και τους αναπληρωτές με μεγάλη προϋπηρεσία.

Αντλώντας λοιπόν επιχειρήματα από τους Άγγλους Χημικούς και τις μελέτες που παραθέτουν, που είναι υπέρ της εξειδίκευσης, τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν από μια άρον άρον ενοποίηση ειδικοτήτων χωρίς την ύπαρξη κοινού μαθήματος είναι :

 

  • Περαιτέρω επέκταση της Β ανάθεσης

 

  • Επιφανειακή/διεκπεραιωτική κάλυψη των μαθημάτων. Ένας καθηγητής πρέπει να γνωρίζει εις βάθος το αντικείμενο του για να μπορέσει να κάνει τις συνδέσεις με τις προηγούμενες και επόμενες χρονιές καθώς και με τον πραγματικό κόσμο. Πρέπει να ξέρει 100 για να διδάξει 10, και όχι απλώς να ξέρει το μάθημα της ημέρας.
  • Μειωμένη απόδοση των καθηγητών που θα κάνουν Β ανάθεση (θα είναι οι περισσότεροι) λόγω μειωμένου ενδιαφέροντος και αυξημένης δυσκολίας.
  • Αδυναμία μετάδοσης ενδιαφέροντος προς τους μαθητές, για τα αντικείμενα που δεν γνωρίζουν.
  • Υποτίμηση της αξίας των μαθημάτων. Δυστυχώς ορισμένοι χρησιμοποιούν το επιχείρημα ότι στο επίπεδο του Γυμνασίου τα παιδιά δεν μαθαίνουν σημαντικά πράγματα! Άρα δεν πειράζει “πολύ” αν δεν τους διδάσκει ο εξειδικευμένος καθηγητής!
  • Ανάγκη επιμόρφωσης των καθηγητών στα μη οικεία γνωστικά αντικείμενα προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα παραπάνω προβλήματα. Αυτό σημαίνει κόστος για το κράτος. Από την μια θα προσλάβουν επιπλέον προσωπικό για να διδάξουν λάθος μάθημα στο οποίο έπειτα, από την άλλη, θα πρέπει να μετεκπαιδευτούν, ενώ υπάρχει ήδη προσωπικό στους πίνακες αναπληρωτών για κάθε μάθημα.

Σημ. Έχει διαπιστωθεί όμως από χώρες όπου επίσης παρατηρήθηκε το πρόβλημα της Β ανάθεσης των Φυσικών Επιστημών (σε αντίθεση με την Ελλάδα αν και παρουσιάζει μεγαλύτερα ποσοστά Β ανάθεσης), όταν δόθηκε η δυνατότητα στους καθηγητές να κάνουν 1 χρόνο σε επίπεδο μεταπτυχιακού στο αντικείμενο της Β ανάθεσης, ελάχιστοι επέλεξαν να πάνε, αφού όλοι είχαν ήδη εξασφαλίσει την διδασκαλία του.

  • Το κυνήγι της Β ανάθεσης, προκειμένου οι καθηγητές να πάνε σε πιο επιθυμητά σχολεία ανεξάρτητα από τις σπουδές τους, εκτιμήθηκε ότι μπορεί να υποβαθμίζει το ενδιαφέρον για το πρώτο τους αντικείμενο και ίσως αυτό να επηρεάσει την διδασκαλία τόσο της Α ανάθεσης μακροπρόθεσμα όσο και της Β ανάθεσης τώρα.
  • Απαξίωση των πτυχίων όλων των Φυσικών Επιστημών, αφού το μήνυμα που δίνεται με την απόδοση Α ανάθεσης σε μαθήματα που κάποιος δεν σπούδασε ποτέ, είναι ότι δεν χρειάζεται να σπουδάσεις κάτι για να το διδάξεις. Είναι γνωστό ότι σε χώρες που οι προσλήψεις γίνονται σε τοπικό επίπεδο δεν είναι πάντα προαπαιτούμενο η κατοχή πτυχίου.

Επιπλέον, το επιχείρημα της ενότητας του Φυσικού κόσμου έχει να κάνει μόνο με το διαθεματικό μάθημα και βρίσκει αντίκρυσμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όλων των χωρών του κόσμου. Διαφέρει από χώρα σε χώρα το πότε γίνεται η εξειδίκευση. Όμως εξειδίκευση υπάρχει παντού σε κάποιο επίπεδο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διότι είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι Φυσικές Επιστήμες είναι αρκετά διαφορετικές μεταξύ τους, τόσο λόγω  ιστορικής προσέγγισης όσο και λόγω της προόδου, της έκτασης της γνώσης και των εφαρμογών που έχουν επιτευχθεί σε κάθε τομέα.

Όλα τα επιχειρήματα υπέρ της ενοποίησης των ειδικοτήτων είχαν να κάνουν με την ύπαρξη ενιαίου διαθεματικού μαθήματος Φυσικών Επιστημών. Όμως δεν γίνεται καμιά συζήτηση για ενοποιημένο μάθημα. Είχαμε έγκαιρα προειδοποιήσει ότι το ενιαίο μάθημα χρησιμοποιήθηκε σαν πρόσχημα από συμφέροντα που επιδίωκαν μόνο την εκμετάλλευση των οργανικών κενών Βιολογίας και Γεωγραφίας. Από την στιγμή που δεν υπάρχει ενοποιημένο, καλά οργανωμένο, διαθεματικό μάθημα αλλά προτείνεται απλώς η απόδοση Α ανάθεσης ξεχωριστών μαθημάτων σε εκπαιδευτικούς χωρίς καμία επιμόρφωση σε αυτά, το μόνο επιχείρημα που απομένει είναι η διαχείριση του προσωπικού, προς όφελος συγκεκριμένων ομάδων και εις βάρος των μαθητών.

Έχουμε ήδη πει ότι για να δομηθεί ένα καινούργιο διαθεματικό μάθημα χρειάζεται πολύ δουλειά και χρόνο, αλλιώς θα καταλήγαμε με ένα ασύνδετο παζλ από ξεχωριστά θέματα, το οποίο ΔΕΝ είναι πραγματικά διαθεματικό. Στο μέλλον πρόκειται να παρουσιάσουμε τα ευρήματά μας. Δυστυχώς έχουμε πλήρη άγνοια για την δουλειά που γίνεται από το Υπουργείο και το ΙΕΠ πάνω στο θέμα, λόγω του τρόπου με τον οποίον λειτουργούν: Χωρίς διαφάνεια. Πάντως ενώ η διδασκαλία της Βιολογίας μας αφορά άμεσα δεν φάνηκε ποτέ να λαμβάνονται υπόψιν οι απόψεις μας ή έστω δεν ενημερωθήκαμε ποτέ για την ύπαρξη η την πορεία των διεργασιών.

Παρόλα αυτά εμείς συνεχίζουμε να μελετάμε το φαινόμενο του ενιαίου μαθήματος, την συχνότητά του, τις ηλικίες, τις τάσεις και την παιδαγωγική του αξία σε όλες τις χώρες του κόσμου.

Ήδη μπορούμε να μεταφέρουμε κάποια πρώτα κωδικοποιημένα συμπεράσματα, τα οποία συνοψίζουμε παρακάτω:

  • Δεν αποδεικνύεται από ανεξάρτητες εμπειρικές έρευνες ότι το ενιαίο μάθημα είναι πιο αποτελεσματικό από τα ξεχωριστά μαθήματα.
  • Δεν αποτελεί πλέον τάση η ενοποίηση των Φυσικών Επιστημών. Η Γαλλία έχει ενοποιήσει φέτος μόνο την πρώτη τάξη του Γυμνασίου τους που αντιστοιχεί στην δική μας έκτη δημοτικού ηλικιακά, ενώ ούτε στην Κύπρο υπάρχουν σχέδια ενοποίησης όπως λανθασμένα ειπώθηκε πέρσι από άλλους. Αντίθετα στην Ισπανία προχώρησαν από πέρσι σε διαχωρισμό μαθημάτων και σε περισσότερη εξειδίκευση.
  • Ποια προβλήματα έχουν αναγνωρισθεί από την μέχρι τώρα εφαρμογή του ενιαίου μαθήματος σε άλλες χώρες. (κυρίως η γνωστική ανεπάρκεια και οι προτιμήσεις των διδασκόντων)
  • Η πιο διαδεδομένη εναλλακτική στην ενοποίηση είναι η ομαδοποίηση των μαθημάτων ανα δύο (16 χώρες). Από αυτές, όλες έχουν ενοποιημένη Φυσική με Χημεία (Physical Science) και Βιολογία με Γεωλογία (Life and Earth Science) ή σκέτη Βιολογία, με εξαίρεση μόνο τα δύο καντόνια της Βασιλείας στην Ελβετία που έχουν μάθημα Βιολογία με Χημεία για δύο τάξεις και Μαθηματικά με Φυσική.
  • Έχουμε ήδη δείξει ότι παραδοσιακά στο επίπεδο του Γυμνασίου ακόμα και στο ενοποιημένο μάθημα, η Βιολογία διδάσκεται περισσότερες ώρες από τις υπόλοιπες Φυσικές Επιστήμες, (Η θέση της Βιολογίας στην Κατώτερη Δευτεροβάθμια (Γυμνάσιο) μεταξύ των Φυσικών Επιστημών) ενώ σε άλλες χώρες τροποποίησαν πρόσφατα τα προγράμματά τους δίνοντας σχεδόν ίσες ώρες διδασκαλίας και για τις τέσσερις Φυσικές Επιστήμες

Είναι λυπηρό ότι σε αντίθεση με τα όσα δηλώνει ο νέος υπουργός Παιδείας κος Γαβρόγλου, δεν υπάρχει διάλογος. Φοβόμαστε ότι οι αποφάσεις παίρνονται σε κλειστό κύκλο, όπως άλλωστε γνωρίζουμε ότι έγινε με την αλλαγή των ωρολογίων προγραμμάτων, για να εξυπηρετηθούν προσωπικά μικροσυμφέροντα υπό την πίεση συντεχνιών στο έδαφος της επιστημονικής προκατάληψης και της άγνοιας. Προειδοποιούμε ότι, εφόσον συνεχιστεί η ίδια τακτική, χωρίς κανένα παιδαγωγικό προσανατολισμό, θα υποβαθμιστεί ακόμη περισσότερο το εκπαιδευτικό μας σύστημα και είμαστε σίγουροι ότι αυτά τα φαινόμενα δεν θα περιοριστούν μόνο στα δικά μας μαθήματα. Ήδη γνωρίζουμε ότι παρόμοια φαινόμενα συμβαίνουν και αλλού και για αυτό άλλωστε δεν σταματήσαμε ποτέ να κάνουμε έκκληση για διαφάνεια στην διοίκηση και διάλογο στην λήψη αποφάσεων. Υπάρχουν εναλλακτικές, παιδαγωγικά δοκιμασμένες και επιστημονικά άρτιες λύσεις και προϋποθέσεις για την λύση κάθε προβλήματος. Κατανοούμε όμως την δυσκολία που έχει το Υπουργείο Παιδείας να λειτουργήσει με διαφορετικό τρόπο αφού η διαπλοκή είναι ανατροφοδοτούμενη …

Η θέση της Βιολογίας στην Κατώτερη Δευτεροβάθμια (Γυμνάσιο) μεταξύ των Φυσικών Επιστημών.

Ιαν 20179

Δεν έχει περάσει ούτε ένας χρόνος από τότε που σύμβουλοι του Υπουργού Παιδείας αποφάσισαν να κόψουν μία ώρα Βιολογίας και μια ώρα Γεωγραφίας από το πρόγραμμα του Γυμνασίου, αφήνοντας να εννοηθεί ότι είναι δευτερεύοντα μαθήματα και για αυτό άλλωστε δεν θα είναι μέσα στα μαθήματα που εξετάζονται. Η διεθνής πραγματικότητα συνηγορεί στο αντίθετο. Ας μελετήσουμε, για παράδειγμα, τις πρώτες χώρες στην κατάταξη του PISA 2012. Έχουμε δημοσιεύσει τα ωρολόγια προγράμματα των γυμνασίων αυτών των χωρών:

Ωρολόγια Προγράμματα Κατώτερης Δευτεροβάθμιας με Χωριστά Μαθήματα

και μένει να δημοσιεύσουμε τα προγράμματα των χωρών που έχουν ενιαίο μάθημα Φυσικών Επιστημών με κατανομή των αντικειμένων σε κάθε τάξη.

Με τα μέχρι τώρα στοιχεία μπορούμε να πάρουμε μια πρώτη εικόνα για τον διδακτικό χρόνο που καταλαμβάνει η Βιολογία ανάμεσα στα τρία αντικείμενα Φυσική, Χημεία, Βιολογία. Ο πίνακας 1 αφορά τα τρία χρόνια μόνο των δικών μας Α Β Γ γυμνασίου (σε κάποιες χώρες όμως το Γυμνάσιο δεν είναι τριετές). Δυστυχώς, επειδή σε μερικές χώρες δεν περιλαμβάνεται Γεωλογία στην κατώτερη δευτεροβάθμια ή επειδή είναι ενταγμένη στην Γεωγραφία μαζί με Ιστορία, δεν περιλαμβάνεται η Γεωλογία σε αυτόν τον πίνακα. Αργότερα όμως όταν θα δημοσιεύσουμε προγράμματα Γυμνασίου και Λυκείου για πάνω από 120 χώρες θα είναι πιο εύκολο να πάρουμε μια συγκεντρωτική εκτίμηση για την Γεωλογία-Γεωγραφία.

23χωρες2012

Πίνακας 1. Για τον Καναδά χρησιμοποιήθηκε η επαρχία του Ontario. Για την Γερμανία χρησιμοποιήθηκε το κρατίδιο της Βαυαρίας, ενώ για την Ελβετία το καντόνι της Ζυρίχης.  Τα ποσοστά της Εσθονίας αφορούσαν την χρονιά 2013.

Από τον πίνακα 1 (αλλά και από τις υπόλοιπες χώρες που δεν φαίνονται σε αυτόν, είτε αν έχουν ενιαίο μάθημα Φυσικών Επιστημών, είτε χωριστά μαθήματα) εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι το αντικείμενο της Βιολογίας δεν είναι δευτερεύον στο Γυμνάσιο. Παρόλο που η ανάλυση είναι ποσοτική (και ημιτελής) θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο διδακτικός χρόνος που αποδίδεται στο μάθημα, πιθανώς σχετίζεται με την αντίληψη που έχει κάθε χώρα ως προς την σημαντικότητα και την έκταση της ύλης που πρέπει να καλυφθεί. Είναι σαφές και αποδεικνύεται ότι στην Ελλάδα επικρατεί η αντίθετη αντίληψη σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο. Παραδοσιακά η Βιολογία θεωρείται κατ΄ εξοχήν μάθημα γενικής παιδείας στις περισσότερες χώρες του κόσμου και κυριαρχεί στην κατώτερη Δευτεροβάθμια ανάμεσα στις υπόλοιπες Φυσικές Επιστήμες. Τελευταία όμως γίνονται προσαρμογές στα προγράμματα αρκετών χωρών προς την ισότιμη αντιμετώπιση των τεσσάρων Φυσικών Επιστημών στην κατώτερη δευτεροβάθμια. Για παράδειγμα στο Αγγλικό πρόγραμμα γίνεται ρητή αναφορά να δωθεί ίσο βάρος και στα 4 αντικείμενα, όπως και στην Αυστραλία και τον Καναδά.. Παρόλα αυτά η Βιολογία εξακολουθεί να διδάσκεται περισσότερο από τα άλλα μαθήματα στα Γυμνάσια των περισσότερων χωρών. Η κοινή ύλη σε αυτή τη βαθμίδα στις περισσότερες χώρες αφορά το περιβάλλον και την οικολογία, την ταξινόμηση φυτών και ζώων, την εξέλιξη, το κύτταρο και την φυσιολογία (αναπαραγωγικό, αισθήσεις, πεπτικό). Αναγνωρίζοντας αυτήν την πραγματικότητα τα θέματα του PISA 2015 ήταν προσανατολισμένα  στην Βιολογία.

Μπορούμε επίσης να αναφέρουμε πρώιμα αποτελέσματα από την έρευνά μας σύμφωνα με την οποία διαπιστώνουμε ότι:

  1. Η Ελλάδα με το μονόωρο μάθημα Βιολογίας στις τρείς τάξεις του Γυμνασίου (δηλαδή 3 x 45λεπτα= 2 ώρες και 15 λεπτά στα τρία χρόνια, ίσως και λιγότερο αφού σπάνια μια διδακτική ώρα διαρκεί 45 λεπτά) είναι η χώρα με το λιγότερο ωρολογιακό χρόνο Βιολογίας στην κατώτερη Δευτεροβάθμια από τις 120 χώρες που μελετάμε. Οι πιο κοντινές χώρες σε εμάς είναι η Αυστραλία και η Ιταλία. Η Αυστραλία έχει ενιαίο μάθημα Φυσικών Επιστημών στο τετραετές Γυμνάσιο. Στην Βιολογία για τα τρία πρώτα χρόνια αντιστοιχούν 2 ώρες (με τον 4ο χρόνο αντιστοιχούν 2ώρες και 45 λεπτά). Ως προς την Ιταλία είναι δύσκολο να υπολογιστεί ο χρόνος που αντιστοιχεί στην διδασκαλία βιολογικών θεμάτων, διότι οι Φυσικές Επιστήμες διδάσκονται μαζί με τα Μαθηματικά σύμφωνα με τις επιλογές του διδάσκοντα. Πάντως σύμφωνα με τις οδηγίες η διδασκαλία μπορεί να αναχθεί μεταξύ λιγότερο από 2 ώρες εως  και 2ώρες και 40 λεπτά στα τρία χρόνια. Δεν είναι θέμα στείρας σύγκρισης αλλά ένδειξη ότι σε αυτό το χρόνο δεν είναι δυνατόν να καλυφθεί η έκταση του αντικειμένου. Εννοείται ότι στην Ιταλία διδάσκονται σε ακόμη λιγότερο από αυτό το χρόνο η Φυσική και η Χημεία, ενώ στην Αυστραλία τον ίδιο.
  2. Από 120 χώρες, η Βιολογία διδάσκεται σε ίσο ή σε περισσότερο χρόνο από την Φυσική. Οι χώρες στις οποίες η Φυσική διδάσκεται περισσότερο από την Βιολογία στην κατώτερη δευτεροβάθμια φαίνονται στον πίνακα 2. Ωστόσο, όπως είπαμε προηγουμένως, ακόμα και σε αυτές τις χώρες αντιστοιχεί περισσότερος ωρολογιακός χρόνος για την διδασκαλία της Βιολογίας. Για παράδειγμα, στην τελευταία χώρα, το Τουρκμενιστάν, η Βιολογία και η Χημεία είναι τρίωρη σε κάθε τάξη, ενώ η Φυσική είναι 5ωρη στην τρίτη τάξη επειδή περιλαμβάνει και Αστρονομία.

Πίνακας 2

Φυσική περισσότερο απο Βιολογία

Επίσης είναι ευκαιρία να κάνουμε μια επικαιροποίηση της περσινής δημοσίευσης για το πρόγραμμα των Φυσικών Επιστημών που ακολουθούν οι χώρες του PISA σε σχέση με την φετινή τους κατάταξη στον διαγωνισμό του PISA 2015, στον παρακάτω πίνακα 3.

Πίνακας 3

PISA 2015

 

Όπως ειπώθηκε και την προηγούμενη φορά (Περι Ενοποίησης ΠΕ04) δεν υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στο ενοποιημένο μάθημα και τις καλύτερες επιδόσεις, αν και ούτε είναι σίγουρο ότι αυτές οι επιδόσεις αντιπροσωπεύουν τα καλύτερα συστήματα, αλλά είναι σίγουρο ότι αντιπροσωπεύουν συγκεκριμένες παραμέτρους. Οι πρώτες χώρες έχουν τις ίδιες επιδόσεις σε όλα τα μαθήματα γεγονός που καταδεικνύει ότι αυτό οφείλεται σε άλλους παράγοντες της εκπαίδευσης (οικονομικούς, οργανωτικούς). Μια ιδιάζουσα περίπτωση στην οποία αξίζει να σταθούμε φέτος είναι η Εσθονία η οποία αναρριχήθηκε στην 3η θέση των Φυσικών Επιστημών, μπροστά και από την Φινλανδία στην Ευρώπη, ενώ έχει λίγο χαμηλότερες θέσεις στα άλλα μαθήματα. Τα ωρολόγια προγράμματα της Φινλανδίας και της Εσθονίας υπάρχουν στην παλιότερη δημοσίευση μας. (Προγράμματα Γυμνασίου Χωρών)

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι η Εσθονία έχει το μεγαλύτερο ποσοστό χρόνου διδασκαλίας Φυσικών Επιστημών στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση (21%) από όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ (11%). H αύξηση των ωρών Φ.Ε. στην Εσθονία έχει γίνει μέσα στην τελευταία δεκαετία. Η Ελλάδα είναι στο 10%.

Σε επόμενο άρθρο θα συζητήσουμε τα πρώτα ευρύματα σχετικά με τις τάσεις εξειδίκευσης ή ενοποίησης των Φυσικών Επιστημών στη βαθμίδα του Γυμνασίου στις υπόλοιπες χώρες, τους προβληματισμούς που έχουν δημιουργηθεί σε αυτές, παραδείγματα πρόσφατων αλλαγών, ποιές άλλες εναλλακτικές ομαδοποίησης εμφανίζονται, σε ποιές χώρες, και πόσες ώρες εβδομαδιαίως είναι η διάρκεια του ενιαίου μαθήματος σε όλες τις χώρες που μελετάμε, καθώς και τις συντεχνιακές πιέσεις στην Ελλάδα που πιέζουν προς συγκεκριμένη κατεύθυνση.

 

Αναπληρωτές ΠΕ04 Γενικής μέχρι 10/12/2016

Δεκ 201611

Πλησιάζοντας στα μέσα της χρονιάς οφείλουμε να αναδείξουμε μία ακόμη συνεχιζόμενη παθογένεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Στο παρακάτω πίνακα γίνεται μια σύγκριση ανάμεσα στα αρχικά οργανικά κενά και πλεονάσματα ανα περιοχή όπως αυτά υπολογίζονται και αθροίζονται αλγεβρικά από τον αλγόριθμο της εγκυκλίου υπολογισμού κενών και πλεονασμάτων για τις μεταθέσεις, και στον αριθμό των αναπληρωτών που προσελήφθησαν μέχρι 10/12/2016 στην Γενική Παιδεία. Με τον ίδιο τρόπο υπολογίζονται και τα οργανικά κενά για μόνιμους διορισμούς.

10-12-2016

Είναι γνωστοί οι λόγοι που δημιουργούν αυτές τις αποκλίσεις και έχουν αναλυθεί σε πολλά προηγούμενα άρθρα. Κοντολογίς:

  • Αυθαίρετη κατανομή διορισμών ανά ειδικότητα στο παρελθόν.
  • Αδιαφάνεια στην δήλωση οργανικών και λειτουργικών κενών.
  • Παράνομες οργανικές και λειτουργικές τοποθετήσεις άλλων ειδικοτήτων σε οργανικά και λειτουργικά κενά Βιολογίας και Γεωλογίας.
  • Παράνομες μεταθέσεις και αποσπάσεις από την ελλειμματική περιφέρεια προς το πλεονασματικό κέντρο.
  • Υπέρβαση του ορίου των Β και τελευταία των Γ αναθέσεων.

Η εικόνα αυτή είναι επαναλαμβανόμενη τα τελευταία 10 χρόνια ανεξάρτητα από αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα και το υποχρεωτικό ωράριο των καθηγητών και όλα αυτά εξακολουθούν να συμβαίνουν ακόμη και φέτος.
Τόσο η κεντρική διοίκηση όσο και τα τοπικά ΠΥΣΔΕ, αρνούνται την διαφάνεια στην διαχείριση του προσωπικού, και έτσι αναγκαζόμαστε εμείς, με πολύ κόπο, να αναδείξουμε την αλήθεια.
Παρόλο που σχεδόν σε όλες τις περιοχές φαίνεται ότι καλύπτονται κενά Βιολογίας από τα πλεονάσματα άλλων ειδικοτήτων, ωστόσο είναι επίσης φανερό ότι στις σκιαγραφημένες περιοχές αυτό συμβαίνει και για την πρόσληψη αναπληρωτών άλλων ειδικοτήτων. Κωμικοτραγική είναι η περίπτωση της Β Σάμου ( Ικαρία, Φούρνοι) όπου η Διεύθυνση δηλώνει πλεόνασμα ενός  Βιολόγου,…. ενώ υπάρχει μόλις ένας Βιολόγος στην περιοχή !!!
Το πρόβλημα των αναθέσεων είναι διαχρονικό για την Βιολογία και την Γεωλογία-Γεωγραφία. Τελευταία έχει αρχίσει να γίνεται κατανοητό και από άλλους κλάδους που το μάθημά τους αρχίζει να βιώνει αντίστοιχα προβλήματα. Το ξεχείλωμα των αναθέσεων μπορεί να γίνεται για λόγους οικονομίας από την διοίκηση. Δυστυχώς όμως υποστηρίζεται από μερίδα εκπαιδευτικών και συνδικαλιστών που εξυπηρετούνται εργασιακά από αυτό.
Είναι αυτονόητο, ότι η ανάθεση οποιουδήποτε μαθήματος σε εκπαιδευτικό που δεν είναι καταρτισμένος σε αυτό είναι εις βάρος των μαθητών και της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Υπενθυμίζουμε ότι δουλειά της διοίκησης δεν είναι μόνο η οικονομία. Συνταγματικά είναι η εξασφάλιση ισότιμης και υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές της χώρας. Είναι προφανές ότι με τις συνεχιζόμενες αυτές και άλλες πρακτικές κάτι τέτοιο ΔΕΝ επιτυγχάνεται. Η ανευθυνότητα της διοίκησης τόσο σε κεντρικό όσο και τοπικό επίπεδο, φτάνει σε σημείο να δίνονται μαθήματα κατεύθυνσης πανελλαδικών σε Β ανάθεση, χωρίς αυτό να περιορίζεται στην Βιολογία.
Τέλος, αυτό που αναδεικνύει ο φετινός πίνακας, όπως και ο πίνακας κάθε χρονιάς, είναι ο λόγος που αυξάνεται η πίεση για ενοποίηση του κλάδου ΠΕ04, από συγκεκριμένες ειδικότητες που θέλουν να διαιωνίσουν την υπάρχουσα κατάσταση ή απλώς να την νομιμοποιήσουν. Για αυτό άλλωστε βιάζονται να ενοποιήσουν τις ειδικότητες χωρίς να δημιουργηθεί πρώτα δια-θεματικό μάθημα Φυσικών Επιστημών με κατάλληλο παιδαγωγικό σχεδιασμό και όχι ένα πρόχειρο κολλάζ από ετερογενή μαθήματα. Δηλαδή πιέζουν καθαρά για την διεκδίκηση της διδασκαλίας σε Α ανάθεση μαθημάτων που δεν σπούδασαν και τον απότοκο αποκλεισμό των αντίστοιχων πτυχιούχων.
Οποιαδήποτε αλλαγή στο εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να είναι παιδαγωγικά τεκμηριωμένη, να σέβεται όμως και τα συνταγματικά δικαιώματα των πολιτών, μέσα στους οποίους οφείλουμε να συμπεριλάβουμε και τους μαθητές μας. Δυστυχώς απέναντι στα επιχειρήματα που προσπαθούμε να οικοδομήσουμε με μελέτες, έχουμε μόνο συνθήματα, απειλές και την ανάγκη εξυπηρέτησης εγκατεστημένων συμφερόντων. Απαντάμε με διαφάνεια και διάλογο!
Ευχόμαστε, ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, να αναλογιστούν οι εμπλεκόμενοι τις ευθύνες τους.

 

 

Μετακινήσεις Αναπληρωτών

Οκτ 201620

Αγαπητοί συνάδελφοι

Δεδομένων των τωρινών συνθηκών που βιώνουν όλοι οι αναπληρωτές, λόγω της αβεβαιότητας όσον αφορά τις  προσλήψεις αλλά και των δυσμενών οικονομικών συγκυριών που αναγκάζουν χιλιάδες συναδέλφους αλλά και τις οικογένειές τους να απομακρύνονται εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, απαιτείται η δέουσα προσοχή εκ μέρους του Υπουργείου σε μεμονωμένες περιπτώσεις μετακινήσεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών σε άλλο νομό  ιδίας διοικητικής περιφέρειας ή και διαφορετικής από την αρχική περιοχή πρόσληψης.  Κατά το τρέχον σχολικό έτος 2016-2017 υπήρξαν δύο περιπτώσεις αναπληρωτών που μετακινήθηκαν σε άλλη περιοχή με ασαφείς διαδικασίες αφήνοντας υπόνοιες για διαβλητό σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών κρυπτόμενο πίσω από τους αόριστους «ειδικούς λόγους». Στην πρώτη περίπτωση, ο/η εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ04.02 (Χημικών) επανατοποθετήθηκε στην αρχική περιοχή πρόσληψης μετά το θόρυβο που δημιουργήθηκε, στην δεύτερη περίπτωση ο/η αναπληρωτής/ρια εκπαιδευτικός του κλάδου ΠΕ04.04 Βιολόγων έχει  μετακινηθεί από την ΔΔΕ Ανατολικής Αττικής στην ΔΔΕ Α’ Αθηνών. Να σημειωθεί ότι η μετακίνηση εκπαιδευτικού σε άλλη περιοχή έγινε κατ’ εξαίρεση την σχολική χρονιά 2015-2016 για πραγματικούς όντως λόγους υγείας στενού συγγενικού προσώπου, πράξη, όμως, που όπως φαίνεται δεν εκτιμήθηκε ως όφειλε από ορισμένους συναδέλφους και αντί αυτού εκλαμβάνεται ως παράθυρο μετακίνησης σε συμφέρουσα επιλογή. Είναι κατά ελάχιστον ανέντιμο αναπληρωτές εκπαιδευτικοί να έχουν διοριστεί σε μακρινές τοποθεσίες τυχόν έχοντες και αυτοί σοβαρούς λόγους υγείας και άλλοι να παραμένουν στη σειρά, ενώ κάποιοι άλλοι να φαίνεται ότι μπορούν να αλλάζουν τοποθεσίες κατά το δοκούν. Μια κατάσταση που διαιωνίζεται από την άρνηση του υπουργείου να προσλαμβάνει αναπληρωτές είτε σε μία μεγάλη αρχική φάση είτε με όλα τα κενά διαθέσιμα σε κάθε φάση.

Εκ μέρους λοιπόν όλων των συναδέλφων απαιτούμε από το νομικό τμήμα του  Υπουργείου:

α) να αποσαφηνίσει το νομικό πλαίσιο μετακίνησης εκπαιδευτικών  εντός της ίδιας διοικητικής περιφέρειας (υπάρχει σύγχυση όσον αφορά και την κινητικότητα μονίμων εκπαιδευτικών)

β) να προσδιορίσει σύστημα μετάθεσης ή αμοιβαίας ανταλλαγής αναπληρωτών αντίστοιχο των μονίμων συναδέλφων ή να αποκλείσει οριστικά οποιαδήποτε μετακίνηση και για οιονδήποτε λόγο.

 

Ομάδα Αναπληρωτών Βιολόγων

https://www.facebook.com/groups/anaplirotesbio/

http://blogs.sch.gr/anaplirotesbio/

anaplirotesbio@gmail.com

Έκκληση για Διαφάνεια

Σεπ 201613

Παρακολουθούμε τους συναδέλφους μας μόνιμους και αναπληρωτές όλων των ειδικοτήτων που ζητούν διαφάνεια στην διαχείριση και αποτύπωση των λειτουργικών άλλα και των οργανικών κενών. Ποτέ, ανεξάρτητα από ποιά ηγεσία ήταν στο Υπουργείο Παιδείας, δεν ανακοινώνονταν τα οργανικά ή τα λειτουργικά κενά με τα οποία γίνονταν προσλήψεις ή διορισμοί.

Έχουμε πλέον όλοι μας βιώσει τις συνέπειες αυτής της αδιαφάνειας:

  1. Μόνιμοι και αναπληρωτές αισθάνονται αβεβαιότητα.
  2. Θυματοποιούνται από εξυπηρετήσεις που δεν είναι δυνατόν να ελεγχθούν.
  3. Δημιουργούνται έριδες και παρεξηγήσεις που δυναμιτίζουν το κλίμα στην εκπαιδευτική κοινότητα και θέτουν σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων.

Κάνουμε έκκληση να εγκαταλείψει η διοίκηση του υπουργείου τον κρυψινισμό και να αναλάβει η πολιτική ηγεσία να ξεκινήσει μια εποχή διαφάνειας με τα οφέλη που μπορεί να φέρει. Οι εκπαιδευτικοί είναι ισότιμοι πολίτες του κράτος και η διοίκηση οφείλει να τους αντιμετωπίζει με αξιοπρέπεια. Η διοίκηση εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και πρέπει να το απο- και ανα-δεικνύει. Οι πολίτες αξίζουν τουλάχιστον μια εξήγηση σε περίπτωση που αυτο δεν επιτυγχάνεται.

 

Ευχόμαστε καλή σχολική χρονιά, σε μαθητές, γονείς και συναδέλφους.

 

Ομάδα Αναπληρωτών Βιολόγων

anaplirotesbio@gmail.com

Σε ποιά οργανικά κενά Βιολογίας τοποθετήθηκαν άλλες ειδικότητες το 2016

Σεπ 20163

Με το τέλος των οργανικών τοποθετήσεων, συγκεντρώσαμε όλες τις οργανικές τοποθετήσεις των Φυσικών, Χημικών, Βιολόγων και Γεωλόγων.

Και φέτος όπως κάθε χρονιά, τοποθετούνται άλλες ειδικότητες με Β” ανάθεση σε οργανικά κενά Βιολογίας. Πέρσι, το 2015, τοποθετήθηκαν 25 Φυσικοί και 40 Χημικοί σε οργανικά κενά Βιολογίας. Φέτος ο ρυθμός έχει πέσει καθώς τοποθετήθηκαν μόνο 16 Φυσικοί και 12 Χημικοί όπως φαίνονται στο παρακάτω διάγραμμα:

Οργανικές τοποθετήσεις 2016

Υπενθυμίζουμε ότι η οργανική τοποθέτηση είναι μόνιμη και σε αυτές τις θέσεις δεν μπορεί πια να τοποθετηθεί οργανικά μόνιμος Βιολόγος.

Έτσι οι οργανικές θέσεις (των 20 ωρών) Βιολογίας πλέον που κατέχονται από άλλες ειδικότητες την χρονιά 2016-2017 είναι 488. Υπάρχει μια μείωση σε σχέση με πέρσι που ήταν 589 η οποία οφείλεται στις συνταξιοδοτήσεις των άλλων ειδικοτήτων καθώς και στην μείωση της Βιολογίας στα Γυμνάσια που εξαφάνισε πολλές οργανικές θέσεις Βιολογίας και Γεωγραφίας. Για αυτό άλλωστε βγήκαν και 631 ΠΕ04 οργανικά υπεράριθμοι. Τα οργανικά κενά Βιολογίας που έμειναν ακάλυπτα είναι πλέον 238 έναντι 309 πέρσι, το 2015. Τα οργανικά αυτά κενά υπολογίζονται με >12 ώρες Βιολογίας ανά σχολείο και είναι διαφορετικά από τα οργανικά κενά των μεταθέσεων (και διορισμών) που υπολογίζονται ανα 20 ώρες Βιολογίας ανά ομάδα σχολείων. Τα οργανικά κενά Βιολογίας των μεταθέσεων είναι 720 φέτος το 2016, ενώ πέρσι, το 2015, ήταν 882. Η μείωση οφείλεται στην περικοπή μιας ώρας Βιολογίας στην Α Γυμνασίου. Από τα 720 φετινά οργανικά κενά Βιολογίας τα ΠΥΣΔΕ εκτίμησαν ότι μόνο τα 420 ισχύουν, επειδή τα υπόλοιπα είναι καλυμμένα από το πλεόνασμα άλλων ειδικοτήτων. Στην συνέχεια  οι Περιφερειακοί Διευθυντές επανεκτίμησαν ότι τα οργανικά κενά Βιολογίας των μεταθέσεων ήταν 384. Ο αριθμός των οργανικών κενών Βιολογίας (20 ωρών) που κατέχονται από άλλες ειδικότητες σε κάθε περιοχή, φαίνεται στον παρακάτω πίνακα.

2016 Πόσες οργανικές θέσεις Βιολογίας έχουν δοθεί σε άλλες ειδικότητες?

Α΄ Αθήνας (Δ.Ε.)

33

Β΄ Αθήνας (Δ.Ε.)

2

Γ΄ Αθήνας (Δ.Ε)

4

Δ΄ Αθήνας (Δ.Ε.)

27

Α΄ Ανατ. Αττικής (Δ.Ε.)

11

Β΄ Ανατ. Αττικής (Δ.Ε.)

4

Α΄ Θεσσαλονίκης (Δ.Ε.)

1

Β΄ Θεσσαλονίκης (Δ.Ε.)

19

Α΄ Ευβοίας (Δ.Ε.)

12

Β΄ Ευβοίας (Δ.Ε.)

3

Α΄ Κυκλάδων (Δ.Ε.)

1

Γ΄ Κυκλάδων (Δ.Ε.)

3

Δ΄ Κυκλάδων (Δ.Ε.)

4

Α΄ Λέσβου (Δ.Ε.)

1

Β΄ Λέσβου (Δ.Ε.)

1

Α΄ Μαγνησίας (Δ.Ε.)

14

Β΄ Μαγνησίας (Δ.Ε.)

2

Α΄ Πειραιά (Δ.Ε.)

20

Β΄ Πειραιά (Δ.Ε.)

6

Α΄ Σάμου (Δ.Ε.)

3

Β΄ Σάμου (Δ.Ε.)

1

Α΄ Χίου (Δ.Ε.)

1

Β΄ Χίου (Δ.Ε.)

0

Αιτωλ/νίας (Δ.Ε.)

21

Αργολίδας (Δ.Ε.)

2

Αρκαδίας (Δ.Ε.)

8

Αρτας (Δ.Ε.)

7

Βοιωτίας (Δ.Ε.)

12

Γρεβενών (Δ.Ε.)

4

Δράμας (Δ.Ε.)

3

Δυτ. Αττικής (Δ.Ε.)

17

Ευρυτανίας (Δ.Ε.)

3

Ζακύνθου (Δ.Ε.)

4

Ηλείας (Δ.Ε.)

10

Ημαθίας (Δ.Ε.)

9

Ηρακλείου (Δ.Ε.)

9

Θεσπρωτίας (Δ.Ε.)

3

Καβάλας (Δ.Ε.)

9

Καρδίτσας (Δ.Ε.)

9

Κέρκυρας (Δ.Ε.)

9

Κιλκίς (Δ.Ε.)

7

Κοζάνης (Δ.Ε.)

16

Κορινθίας (Δ.Ε.)

15

Λακωνίας (Δ.Ε.)

11

Λάρισας (Δ.Ε.)

16

Λασιθίου (Δ.Ε.)

8

Λευκάδας (Δ.Ε.)

3

Μεσσηνίας (Δ.Ε.)

11

Ξάνθης (Δ.Ε.)

9

Πέλλας (Δ.Ε.)

10

Πιερίας (Δ.Ε.)

7

Πρέβεζας (Δ.Ε.)

6

Ρεθύμνου (Δ.Ε.)

7

Ροδόπης (Δ.Ε.)

3

Σερρών (Δ.Ε.)

10

Τρικάλων (Δ.Ε.)

9

Φθιώτιδος (Δ.Ε.)

12

Φλωρινας (Δ.Ε.)

6

Φωκίδας (Δ.Ε.)

3

Χαλκιδικής (Δ.Ε.)

7

Σύνολα

488

Υπάρχουν περιοχές που λείπουν από τον πίνακα διότι δεν μπορεί να υπολογιστεί ο αντίστοιχος αριθμός, επειδή δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία.

Οι βάσεις στις καθηγητικές σχολές ΔΕ (μη κοινές). Προσφορά και ζήτηση. Προοπτικές!

Αυγ 201627

Καθηγητικές Σχολές ονομάζονται εκείνες των οποίων οι απόφοιτοι έχουν αυτόματα (προς το παρόν) παιδαγωγική επάρκεια. Συνήθως οι απόφοιτοι αυτών των σχολών απασχολούνται στην Εκπαίδευση (Δημόσια και Ιδιωτική), χωρίς να είναι αποκλειστική διέξοδος φυσικά. Οι απόφοιτοι των καθηγητικών σχολών είναι ΠΕ01(Θεολόγοι), ΠΕ02(Φιλόλογοι), ΠΕ03(Μαθηματικοί), ΠΕ04.01(Φυσικοί), ΠΕ04.02(Χημικοί), ΠΕ04.04(Βιολόγοι), ΠΕ04.05(Γεωλόγοι), ΠΕ05(Γαλλικών), ΠΕ06(Αγγλικών), ΠΕ07(Γερμανικών), ΠΕ08(Καλλιτεχνικών), ΠΕ11(Φυσικής Αγωγής), ΠΕ15(Οικιακής Οικονομίας), ΠΕ16(Μουσικής), Ορισμένοι ΠΕ19 (Πληροφορικής), ΠΕ32(Θεατρολόγοι), ΠΕ33(Μεθοδολογία Ιστορίας), ΠΕ34 (Ιταλικών), ΠΕ40(Ισπανικής).

Από αυτές τις ειδικότητες οι μισές υπηρετούν και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Προς το παρόν, θα ασχοληθούμε μόνο με αυτές που είναι αποκλειστικά στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΠΕ01 , ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04.01, ΠΕ04.02, ΠΕ04.04, ΠΕ04.05, ΠΕ15)  διότι δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για τις ειδικότητες στην Πρωτοβάθμια (π.χ. πόσοι μόνιμοι υπηρετούν από κάθε ειδικότητα). Για τον ίδιο λόγο θα αφήσουμε για αργότερα τους ΠΕ70 (Δασκάλους) και ΠΕ60 (Νηπιαγωγούς), (καθώς και ΠΕ61, ΠΕ71)

Στο παρακάτω αρχείο τύπου excel μπορείτε να δείτε (με βάση τα στοιχεία των προτιμήσεων που δημοσίευσε το Υπουργείο Παιδείας):

>>1η προτίμηση Καθηγητικών Σχολών ΔΕ (Μη κοινών)<<

  1. ταξινομημένες όλα τα τμήματα των Πανελλαδικών 2016 με βάση το πλήθος πρώτων προτιμήσεων των υποψηφίων. Τα ποσοστά επιτυχίας πρώτων προτιμήσεων ανα τμήμα.
  2. ομαδοποιημένα τα τμήματα ανα ειδικότητα, με τις βάσεις καθενός και την σειρά τους με βάση την πρώτη προτίμηση.
  3. Συγκεντρωτικό Πίνακα που δείχνει για κάθε ειδικότητα, την διαθεσιμότητα θέσεων εισακτέων  και την ζήτηση (1η προτίμηση), την κατώτερη βάση εισαγωγής για αυτή την ειδικότητα, τον αριθμό των μονίμων εκπαιδευτικών (2015), τις εκτιμήσεις των Περιφερειακών Διευθυντών (2016), τις φετινές (2016) αιτήσεις των αναπληρωτών, και τις περσινές (2015-2016) προσλήψεις αναπληρωτών.

pinakas DE 2016

 

Με αυτό το τρόπο μπορούμε να δούμε ποιά τμήματα είναι πιο δημοφιλή γενικά, με τις πρώτες προτιμήσεις. Κατ΄επέκταση μπορούμε να δούμε ποιές καθηγητικές ειδικότητες είναι πιο δημοφιλείς στις 1ες επιλογές των υποψηφίων. Ταυτόχρονα, αφού η κύρια διέξοδος αυτών των σχολών είναι η διδασκαλία, μπορούμε να δούμε τις προοπτικές για μια θέση στο δημόσιο. Ο καθένας μπορεί να κάνει την δική του ανάλυση από τα συγκεκριμένα νούμερα, οπότε εγώ θα τις αποφύγω.

Οφείλω να εκφράσω κάποιες επιφυλάξεις μόνο:

  1. Ο αριθμός των μονίμων είναι ο περσινός. Δεν ξέρουμε πως θα διαμορφωθεί το 2016-2017. Μακάρι να γνωρίζουμε αυτά τα στοιχεία κάθε χρονιά, αλλά πλέον έχει δημιουργηθεί η εντύπωση ότι ούτε το ίδιο το υπουργείο τα ξέρει ακριβώς!
  2. Τα οργανικά κενά 2016 είναι πριν τις μεταθέσεις, όπως τα ανακοίνωσε ο αιρετός του ΚΥΣΔΕ κος Πεππές. Είναι εκτιμήσεις των περιφερειακών διευθυντών Εκπαίδευσης. Είναι ήδη γνωστό ότι κάθε διευθυντής τα υπολόγισε με διαφορετικό τρόπο και αρκετά πιθανό να μην έχουν πολύ επαφή με την πραγματικότητα. Για παράδειγμα άλλος διευθυντής έβαλε τις εκτιμήσεις των ΠΥΣΔΕ, άλλος τις εκτιμήσεις του αλγόριθμου της εγκυκλίου, άλλος στην μέση, άλλος από το myschool, και άλλος….ας πούμε άγνωστο!
  3. Τα στοιχεία αφορούν μόνο την εισαγωγή με το νέο σύστημα, χωρίς ειδικές κατηγορίες.
  4. Δεν μπορεί κανείς να εξάγει ασφαλή συμπεράσματα για τις προοπτικές διορισμού με βάση τους εισακτέους, τους αναπληρωτές και τα κενά, πολύ περισσότερο επειδή το εκπαιδευτικό μας σύστημα αλλάζει συνεχώς με διάφορους απρόβλεπτους τρόπους

Πάντως, δεν είναι δύσκολο να δει κανείς, και από τον πίνακα, και αν ανοίξετε το excel (1η προτίμηση Καθηγητικών Σχολών ΔΕ (Μη κοινών)), ότι δεν υπάρχει ξεκάθαρη αντιστοιχία ανάμεσα στην ζήτηση των σχολών, στις διαθέσιμες θέσεις εισακτέων, και στην ζήτηση καθηγητών στην εκπαίδευση. Όπως γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει σχέση ούτε με την απορροφητικότητα των ειδικοτήτων.

1h protimhsh-eisakteoi2016

 

Η διασύνδεση των πανεπιστημίων με την εργασία και ο στρατηγικός σχεδιασμός στην Παιδεία και την Εκπαίδευση (που μπορεί να είναι διαφορετικά πράγματα τελικά) πρέπει να αντιμετωπιστεί με επιστημονικό τρόπο, αλλά με τα ελληνικά δεδομένα μοιάζει με επιστημονική φαντασία, δυστυχώς.

(Και όχι δεν εννοώ να διδάσκουμε περισσότερο τα μαθήματα των ειδικοτήτων με τους περισσότερους καθηγητές)

Ελπίζω όσοι ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν, προς το παρόν αυτά τα δεδομένα, και να εξάγουν πολύ περισσότερα συμπεράσματα.

 

Σύγκριση οργανικών ΠΕ04 2016 με 2015, ανά ειδικότητα

Ιουλ 201629

Έχοντας πλέον όλα τα ΠΥΣΔΕ σχεδόν (εκτός το ΠΥΣΔΕ Σάμου) ανακοινώσει τους πίνακες κενών και υπεραρίθμων μπορούμε να συγκρίνουμε τα οργανικά κενά ΠΕ04 και το διαθέσιμο προσωπικό για την κάλυψή τους ανά ειδικότητα.

Το πρώτο διάγραμμα αφορά φέτος το 2016 και περιέχει τα οργανικά κενά όπως υπολογίζονται αλγοριθμικά (20 ώρες), τα οργανικά πλεονάσματα επίσης αλγοριθμικά (20 ώρες), τα οργανικά κενά ανά σχολείο (>12 ώρες) , τους υπεράριθμους, και αυτούς που είναι στην διάθεση των ΠΥΣΔΕ και οι οποίοι πρόκειται να καλύψουν αυτά τα κενά. Υπάρχουν μερικά οργανικά κενά (9) τα οποία τα ΠΥΣΔΕ δεν τα έχουν χαρακτηρίσει, είτε επειδή δεν είναι >12 ώρες σε μία μόνο ειδικότητα, είτε επειδή δεν θέλουν. Επίσης υπάρχουν υπεράριθμοι οι οποίοι δεν έχουν χαρακτηριστεί ονομαστικά και άρα ανά ειδικότητα, αλλά στο σχολείο τους βγαίνει υπεραριθμία ΠΕ04 με βάση την παρ. 18 αρθ. 36 του ν. 4186/2013.

2016

Μπορούμε να συγκρίνουμε τα δεδομένα με το αντίστοιχο περσινό (2015) διάγραμμα.

2015

Οι μεταβολές που έχουν συμβεί από πέρσι (2015) μέχρι φέτος (2016) είναι:

  • Μείωση μιας ώρας Βιολογίας και μιας ώρας Γεωγραφίας-Γεωλογίας από την Α΄ Γυμνασίου
  • Κατάργηση της 3ωρης μείωσης του υποχρεωτικού ωραρίου των ΥΣΕΦΕ (Υπεύθυνων Σχολικών Εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών), η οποία όμως παραδόξως δεν πρέπει να υπολογίζεται στα οργανικά κενά, αλλά είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι τα σχολεία και τα ΠΥΣΔΕ την υπολογίζουν.
  • Οι μεταθέσεις του 2015 και οι μετέπειτα τοποθετήσεις σε οργανικά κενά και
  • Οι μεταθέσεις του 2016

Οι πίνακες αφορούν τα στοιχεία πριν τις τοποθετήσεις των Υπεραρίθμων και αυτών που είναι στην Διάθεση ΠΥΣΔΕ κάθε χρονιά.

Επίσης υπάρχουν και άλλα δεδομένα που βοηθούν στην αποτύπωση της πραγματικότητας όπως ο αριθμός των φετινών συνταξιοδοτήσεων, πόσοι είναι διευθυντές από κάθε ειδικότητα και άρα δεν έχουν πλήρες διδακτικό ωράριο, πόσοι είναι Περιφερειακοί και Τοπικοί Διευθυντές Εκπαίδευσης (στοιχεία που έχει δημοσιεύσει ο αιρετός του ΚΥΣΔΕ κος Νεκτάριος Κορδής).

extra

Όμως για να έχουμε μια πιο πλήρη εικόνα, χρειάζεται να ξέρουμε και πόσοι άλλοι βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης (π.χ. Σχολικοί Σύμβουλοι ΠΕ04), είναι αποσπασμένοι σε φορείς (π.χ. στο ΙΕΠ), πόσοι είναι υποδιευθυντές και άρα μειώνεται το διδακτικό τους ωράριο αντίστοιχα κλπ. Πρόσβαση σε τέτοια στοιχεία είναι υπερβολή για τα ελληνικά δεδομένα.

Ευτυχώς όμως, γνωρίζοντας από πέρσι τoν αριθμό των μόνιμων εκπαιδευτικών ανά ειδικότητα καθώς και τις διδακτικές οργανικές θέσεις (στα σχολεία) ανά ειδικότητα, μπορούμε να έχουμε ένα γενικό αποτύπωμα της οργανικής σύνθεσης στο κλάδο ΠΕ04 ( ΠΡΟΣΟΧΗ, αφορά μόνο την σχολική χρονιά 2015-2016  που μόλις μας πέρασε)

12540882_10207532671708747_7531190709206424252_n

 

Πόσες οργανικές θέσεις Βιολογίας κατέχονται μόνιμα από άλλες ειδικότητες (2015-2016)

Ιουλ 201615

Τα στοιχεία αυτά αφορούν μόνο την σχολική χρονιά 2015-2016. Σαφώς με βάση τις φετινές υπεραριθμίες οι αριθμοί αυτοί πρόκειται να αυξηθούν. Για να είμαστε πιο ακριβείς δεν είναι οι υπεραριθμίες που θα καλύψουν και άλλες θέσεις Βιολογίας αλλά η «προθυμία» ορισμένων ΠΥΣΔΕ να τοποθετούν άλλες ειδικότητες σε οργανικά κενά Βιολογίας. Άλλο οργανικές θέσεις και άλλο λειτουργικά κενά. Πρακτικά όμως αυτά τα νούμερα σημαίνουν ότι διδάσκεται η Βιολογία σε αυτήν την έκταση από άλλες ειδικότητες. Ενώ δεν έχουμε αντίστοιχα μεγέθη προς την αντίθετη κατεύθυνση. Αυτό είναι το αποτέλεσμα των ελλείψεων των Βιολόγων που οφείλεται στους ανορθολογικούς διορισμούς του παρελθόντος.

Εννοείται ότι σε αυτές τις θέσεις ΔΕΝ μπορούν να γίνουν διορισμοί Βιολόγων, παρά μόνο αν οι κατέχοντες πάρουν μετάθεση, βελτίωση ή σύνταξη. Πιθανότατα ούτε αναπληρωτές θα προσληφθούν σε αυτές τις θέσεις.

 

Περιοχές Πόσα οργανικά κενά Βιολογίας έχουν καλυφθεί από άλλες ειδικότητες
Β-Α΄ Αθήνας -41
Β-Α΄ Ανατ. Αττικής -22
Β-Α΄ Δωδεκανήσου
Β-Α΄ Ευβοίας
Β-Α΄ Θεσσαλονίκης -12
Β-Α΄ Κεφαλληνίας
Β-Α΄ Κυκλάδων -3
Β-Α΄ Λέσβου -9
Β-Α΄ Μαγνησίας -16
Β-Α΄ Πειραιά -16
Β-Α΄ Σάμου
Β-Α΄ Χίου
Β-Αιτωλ/νίας -22
Β-Αργολίδας -3
Β-Αρκαδίας -7
Β-Αρτας -5
Β-Αχαιας -1
Β-Β΄ Αθήνας -15
Β-Β΄ Ανατ. Αττικής -9
Β-Β΄ Δωδεκανήσου
Β-Β΄ Ευβοίας -4
Β-Β΄ Θεσσαλονίκης -24
Β-Β΄ Κεφαλληνίας
Β-Β΄ Κυκλάδων
Β-Β΄ Λέσβου -3
Β-Β΄ Μαγνησίας -2
Β-Β΄ Πειραιά
Β-Β΄ Σάμου
Β-Β΄ Χίου
Β-Βοιωτίας -11
Β-Γ΄ Αθήνας -30
Β-Γ΄ Δωδεκανήσου
Β-Γ΄ Κυκλάδων -1
Β-Γρεβενών -6
Β-Δ΄ Αθήνας -30
Β-Δ΄ Δωδεκανήσου
Β-Δ΄ Κυκλάδων -4
Β-Δράμας -3
Β-Δυτ. Αττικής -20
Β-Εβρου -1
Β-Ευρυτανίας
Β-Ζακύνθου -6
Β-Ηλείας -10
Β-Ημαθίας -12
Β-Ηρακλείου -4
Β-Θεσπρωτίας -6
Β-Ιωαννίνων -4
Β-Καβάλας -7
Β-Καρδίτσας -7
Β-Καστοριάς -4
Β-Κέρκυρας -6
Β-Κιλκίς -7
Β-Κοζάνης -20
Β-Κορινθίας -16
Β-Λακωνίας -13
Β-Λάρισας -21
Β-Λασιθίου -7
Β-Λευκάδας -5
Β-Μεσσηνίας -10
Β-Ξάνθης -10
Β-Πέλλας -9
Β-Πιερίας -7
Β-Πρέβεζας -4
Β-Ρεθύμνου -5
Β-Ροδόπης -1
Β-Σερρών -15
Β-Τρικάλων -12
Β-Φθιώτιδος -13
Β-Φλωρινας -6
Β-Φωκίδας -4
Β-Χαλκιδικής -2
Β-Χανίων -14
« Παλιότερα άρθρα


Top
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων