Ερωτηματολόγιο Μεταβολής Ωρών Βιολογίας Γ’ Λυκείου από το 2018-2019 στο 2019-2020

Μαΐ 201925

Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου που θα τεθεί σε εφαρμογή το 2019-2020, προβλέπει ότι η Βιολογία Γενικής Παιδείας Γ΄ Λυκείου καταργείται και η Βιολογία Θετικού Προσανατολισμού αυξάνεται από τις 2 στις 7 ώρες. Αυτή η αλλαγή θα μειώσει τις συνολικές ώρες της Βιολογίας στα Λύκεια από -2880 εώς -4700. Ενδεχομένως 144-235 οργανικές θέσεις Βιολόγων θα χαθούν Πανελλαδικά. Σας παρακαλούμε να μας βοηθήσετε να κάνουμε μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση των μεταβολών που θα συμβούν ανά σχολείο και να αναδείξουμε τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν (π.χ. η μη δημιουργία τμημάτων Υγείας και Ζωής). Σε περίπτωση που θέλετε να δώσετε στοιχεία για περισσότερα από ένα σχολεία συμπληρώστε διαφορετικό ερωτηματολόγιο για κάθε σχολείο.
Ευχαριστούμε

Η Επιτροπή Παιδείας της ΠΕΒ

Συμπληρώστε ΕΔΩ το Ερωτηματολόγιο

Διαμαρτυρία για το «νέο» πρόγραμμα σπουδών της Γ’ Λυκείου

Μαρ 201926

Παρουσιάστηκε την Πέμπτη 14/3 το “νέο” πρόγραμμα σπουδών της Γ΄Λυκείου. Η παρουσίαση ολοκληρώνεται με τη συμπερασματική πρόταση να αναφέρει ότι “οι μαθητές θα λάβουν ουσιαστική παιδεία”(!).

Το υπουργείο Παιδείας “φροντίζει” να λάβουν οι μαθητές “ουσιαστική παιδεία”, καταργώντας  τη δυνατότητα να μάθουν αυτοί έστω και τα βασικά για την άμυνα του οργανισμού τους… για τη σωστή χρήση των αντιβιοτικών και τη σημασία των εμβολίων…για την οικολογία και τα περιβαλλοντικά προβλήματα…για την φυσική επιλογή και την εξελικτική πορεία των ειδών που ζουν σ’ αυτή τη Γη, ώστε να (μην) μπορούν να αποκτήσουν στάσεις και να πάρουν αποφάσεις ως αυριανοί πολίτες απέναντι στις ψευδοεπιστημονικές απόψεις…να απαντούν και να τοποθετούνται σωστά στην πρόταση των μη σωστά ενημερωμένων ότι  «ο άνθρωπος προέρχεται από τον πίθηκο!»…Με την κατάργηση αυτών και άλλων θεωρεί ότι η «ουσιαστική παιδεία» ανοίγεται μπροστά στους μαθητές!!!

Τα προβλήματα στην διδασκαλία στη Γ¨ Λυκείου είναι υπαρκτά και για τα οποία δεν είναι υπεύθυνα τα μαθήματα. Η Ιστορία, τα Μαθηματικά και η Βιολογία όταν διδάσκονται ως επιστημονικά αντικείμενα Γενικής Παιδείας, είναι χαρακτηριστικά του σύγχρονου πολιτισμού. Είναι κατάκτηση και πλεονέκτημα που διδάσκονται μέχρι την Γ´ Λυκείου (μόνο στα Γενικά Λύκεια και όχι στα ΕΠΑΛ) στην Ελλάδα, παρά τις δύσκολες συνθήκες μέσα στις οποίες γίνεται αυτό. Αρκετές άλλες χώρες στην Ευρώπη έχουν επίσης μαθήματα Γενικής Παιδείας, ακόμα και φυσικών επιστημών, στην τελευταία τάξη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  όπως η Αυστρία, η Γαλλία, το Βέλγιο, η Κύπρος , η Κροατία, η Σλοβενία, αρκετά καντόνια της Ελβετίας, η Ιταλία κ.α. Σε προηγούμενες δημοσιεύσεις έχουμε δείξει ότι τα ίδια τρία μαθήματα που καταργούνται, είναι πρώτα στις προτιμήσεις των τελειόφοιτων μαθητών στις χώρες όπου υπάρχει ελεύθερη επιλογή μαθημάτων, τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με άλλα λόγια, αναγνωρίζεται παγκοσμίως η χρησιμότητα και η λειτουργικότητα αυτών των αντικειμένων στο επίπεδο της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τους μαθητές, και για την προετοιμασία για την φοιτητική τους πορεία αλλά και για ένα αξιόπιστο απολυτήριο. Στις χώρες αυτές δεν έχουν τόσο αυστηρά περιχαρακωμενες κατευθύνσεις με συγκεκριμένα μαθήματα, αλλά υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία επιλογής συνδυασμού προαπαιτούμενων μαθημάτων για το κάθε τμήμα.

 

Στην Ελλάδα, είχε γίνει αντιληπτή σε εμάς εδώ και καιρό η ενόχληση για το ότι η Βιολογία άρχισε να διδάσκεται σε περισσότερες τάξεις.

  • Το καταλάβαμε όταν μειώθηκε το μάθημα της Βιολογίας στο Γυμνάσιο ως ασήμαντο και βγήκε η Οικολογία από την ύλη. Το μάθημα στο Γυμνάσιο διδάσκεται ως μονόωρο, κυρίως για περιστασιακή συμπλήρωση ωραρίου από άλλες ειδικότητες. Ζητήσαμε τα ποσοστά της Β´ ανάθεσης των μαθημάτων αλλά το υπουργείο απέρριψε το αίτημα μας διότι είναι «πολύ δύσκολο» να υπολογιστεί.
  • Το αντιλαμβανόμαστε όταν βλέπουμε τα ωρολόγια προγράμματα της ειδικής αγωγής με 11 ώρες Φυσικής, 4 ώρες Χημείας, 4 ώρες Βιολογίας και 3 ώρες Γεωγραφίας συνολικά στις ταξεις των  Γυμνασίων και Λυκείων Ειδικής Αγωγής.
  • Το διαπιστώνουμε στα ΕΠΑΛ όπου μόλις πριν 3 χρόνια μπήκε μια ώρα Βιολογίας (ανθρώπινης ανατομίας-φυσιολογίας) στην Α΄ Λυκείου, ενώ στις άλλες τάξεις το μάθημα δεν υπάρχει, για να μην δώσουν προσδοκίες διορισμών σε Βιολόγους στα ΕΠΑΛ, όπως μας μεταφέρθηκε από αξιωματούχους, και
  • Επιβεβαιώνεται τώρα με την κατάργηση της Βιολογίας από την Γενική Παιδεία της Γ´  Λυκείου, εξοβελίζοντας την διδασκαλία της Εξέλιξης, της Οικολογίας, της μελέτης για τις εξαρτησιογόνες ουσίες και της Υγείας από τη πλειονότητα των μαθητών, περιορίζοντας την μόνο σε αυτούς της κατεύθυνσης Υγείας.

Πιθανότατα τα ίδιας λογικής άτομα που αντιστέκονται στις σύγχρονες επιστημονικές κατακτήσεις έκριναν ότι το πρόβλημα της Γ´ Λυκείου ήταν τα μαθήματα Γενικής Παιδείας, που οδηγούσαν σε ένα απολυτήριο χωρίς πρακτική αξία. Υπάρχει απαξίωση των μαθημάτων Γενικής Παιδείας που υποθάλπτεται από την διοίκηση του υπουργείου. Τα αντιμετωπίζουν σαν μαθήματα συμπλήρωσης ωραρίου με β και γ αναθέσεις, δεν συμμετέχουν με την κατάλληλη βαρύτητα στις πανελλαδικές εξετάσεις και οδηγούν σε ένα απολυτήριο που δεν έχει αξία ούτε στην εισαγωγή στα ελληνικά πανεπιστήμια ούτε στην ελληνική αγορά εργασίας. Όμως πρέπει να πληροφορήσουμε το ελληνικό υπουργείο παιδείας ότι πολλές φορές ο βαθμός στο μάθημα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας στο απολυτήριο χρησιμοποιείται σαν κριτήριο εισόδου σε ξένα πανεπιστήμια. Στο εξωτερικό φαίνεται  έχουν την πλάνη ότι και στην Ελλάδα η Βιολογία αντιμετωπίζεται ως σημαντικό μάθημα όπως είναι παντού.

Το υπουργείο αναφέρει ότι μελετώνται χρόνια αυτές οι αλλαγές και τελικά εμφανίζεται μια βιαστική πρόταση, αντιγραφή του σκληρού και ταξικού λυκείου που απέρριψε η ίδια κυβέρνηση πριν 4 χρόνια, με κολάζ προγραμμάτων σπουδών. Εφόσον υπάρχει τόσο αναλυτική μελέτη γιατί δεν έγινε από την αρχή ένα νέο πρόγραμμα σπουδών με αναπροσαρμογή της ύλης ώστε να μην σταματήσει η διδασκαλία της Εξέλιξης, της Οικολογίας, των εξαρτησιογόνων ουσιών και της Ανοσολογίας; Η αναπροσαρμογή της ύλης θα έπρεπε να γίνει σε όλη τη δευτεροβάθμια (τουλάχιστον) εκπαίδευση, με βάση τις διεθνείς παιδαγωγικές αρχές με τις οποίες συντάσσονται τα αναλυτικά προγράμματα. Ο πρώτος λόγος που δεν έγινε είναι ότι αυτό θα έπαιρνε πολύ χρόνο ενώ έρχονται εκλογές και ο δευτερος ότι δεν θεωρεί το υπουργείο και οι σύμβουλοί του όλα τα μαθήματα εξίσου σημαντικά, εξακολουθώντας να τα χωρίζουν σε βασικά και δευτερεύοντα. Αλλά υπάρχει και ένας άλλος λόγος πιο πρακτικός και καθαρά λογιστικός τον οποίο τον βιώνουμε ιδιαιτέρως εμείς οι αναπληρωτές Βιολόγοι: αντί τα αναλυτικά προγράμματα να συντάσσονται με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, αυτό γίνεται με κριτήριο τη διαχείριση του υπάρχοντος προσωπικού! Έχει παγιωθεί πλέον ότι οι ελλείψεις Βιολόγων στα σχολεία προσεγγίζουν τις 800. Όχι μόνο η τωρινή ηγεσία του υπουργείου, αλλά και οι προηγούμενες, δεν έχουν καμία πρόθεση να κάνουν επαρκείς διορισμούς στους παραπάνω αριθμούς, οπότε απλώς κόβουν τις ώρες των μαθημάτων που έχουν τις μεγαλύτερες ανάγκες. Με αυτές τις αλλαγές χάνονται τουλάχιστον 200 με  250 οργανικές θέσεις Βιολόγων. Έτσι θα μειωθούν και οι αντίστοιχοι αναπληρωτές Βιολόγοι. Κάτι παρόμοιο θα γίνει με τα Μαθηματικά.

Εκτιμούμε μάλιστα ότι η νέα Γ´ Λυκείου θα αυξήσει την ανάγκη φροντιστηρίου, όπως γνωρίζουν οι περισσότεροι που ασχολούνται με την εκπαίδευση. Ιδιαιτέρως στο μάθημά μας που θα αποτελείται από συρραφή ασύμβατων μεταξύ τους συγγραμμάτων γραμμένων πριν 20 χρόνια, το πιο πιθανό είναι οι μαθητές να καταφεύγουν σε εξωσχολική βοήθεια. Τα σχολεία δεν έχουν καν Βιολόγους για να διδάξουν το νέο απαιτητικό μάθημα στο οποίο η αύξηση της ύλης είναι υπερδιπλάσια. Αν αναλογιστούμε και την καθιερωμένη καθυστέρηση στην πρόσληψη αναπληρωτών τα περιθώρια για την ολοκλήρωσή της θα είναι περιορισμένα. Έπειτα ελλοχεύει ο κίνδυνος να μη διδάσκεται το μάθημα σε όλα τα σχολεία όπως συνέβαινε και παλιότερα, και αυτό θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις τμημάτων και μετακινήσεις μαθητών.

Επίσης το πλαίσιο επιλογής πανεπιστημιακών τμημάτων είναι ασυνηθιστα ασφυκτικό για τα ελληνικά δεδομένα. Δεν θα δίνεται η ευελιξία στους μαθητές να επιλέξουν τμήματα από διαφορετικές κατευθύνσεις,π.χ. Πολυτεχνεία και Ιατρικές αλλά θα ξαναδούμε να μπαίνουν στα  Βιολογικά τμήματα χωρίς Βιολογία.

Στην προσπάθεια επικοινωνίας με το υπουργείο, αυτό που συναντάμε είναι άρνηση διαλόγου και αλαζονική απόρριψη των αιτημάτων μας. Κάνουμε αιτήματα για συνάντηση με τον υπουργό ή με τα αρμόδια τμήματα του υπουργείου για τα οποία έχουμε συλλέξει αποδεικτικά στοιχεία για προβλήματα που εντοπίζουμε και απορρίπτονται. Ζητάμε στοιχεία και δεν μας απαντούν ή μας δίνουν αδιάφορες εξηγήσεις αποφεύγοντας τις αποδείξεις. Οι απόψεις μας και τα στοιχεία που παραθέτουμε απαξιώνονται.

Θεωρούμε αυτονόητο η εκπαίδευση στην Ελλάδα να σχεδιάζεται με βαση τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και τις σύγχρονες πανανθρώπινες ανάγκες (π.χ. υγεία, περιβάλλον, σεβασμός της ζωης) και να ανταποκρίνεται στις κατακτήσεις του σύγχρονου πολιτισμού. Ζητάμε κάθε  μάθημα να διδάσκεται από το αντίστοιχο καταρτισμένο προσωπικό, με την πραγματοποίηση των απαιτούμενων ανά ειδικότητα διορισμών. Υπερασπιζόμαστε το δικαίωμα μας να διδάξουμε Βιολογία στα ελληνικά σχολεία, διεκδικώντας τη διατήρηση του μαθήματος και την εξασφάλιση των κατάλληλων συνθηκών για την διδασκαλία του. Για να λειτουργήσει στοιχειωδώς το προτεινόμενο σύστημα, για το οποίο εκφράζουμε τις διαφωνίες μας, θα πρέπει σε όλα τα σχολεία να πραγματοποιούνται όλα τα μαθήματα, να έχουν καθηγητές όλων των ειδικοτήτων και τουλάχιστον οι κατευθύνσεις να γίνονται αποκλειστικά με Α΄ ανάθεση.⊂

 

Οι δύο πρώτες φάσεις Γενικής παιδείας για αναπληρωτές Βιολόγους τα τελευταία 3 χρόνια

Αυγ 201825

Μια μικρή βοήθεια για τις δηλώσεις περιοχών. ΠΡΟΣΟΧΗ οι περιοχές και τα δυσπρόσιτα φέτος έχουν ΑΛΛΑΞΕΙ. Στον πίνακα περιλαμβάνονται οι παραιτήσεις αλλά όχι οι ααναβαθμίσεις από μειωμένου σε πλήρους:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQ966nvjgpe4E4dCnht4cVvum_SdqV_QGrZjeWkLe2DgkvvLPwb4rwc-SRGyfDT466QsI6FHGJuu8OT/pubhtml?gid=0&single=true

Επίσης στον παρακάτω σύνδεσμο είναι οι περσινές συνολικές προσλήψεις στην ειδική αγωγή, στον πίνακα δεν περιλαμβάνονται οι παραιτήσεις και οι αναβαθμίσεις σε πλήρους:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQapUd7amypEeF3x1Q79K1OTdwrjxajs7fJx7jtKWkGLYGqqkRgUzhL3eiwb5Aeh36SekYptkSUb7ie/pubhtml?gid=1846835589&single=true

 

Η επιτροπή παιδείας της ΠΕΒ σχετικά με τους αναπληρωτές.

Ιούν 20183
Ενημερωτικό κείμενο της Επιτροπής Παιδείας σχετικά με τα κενά Βιολόγων προς ενημέρωση των υποψήφιων Αναπληρωτών. Καλούμε κάθε συνάδελφο να συνεισφέρει στην προσπάθεια μας

 

 

Νέο Λύκειο και Βιολογία

Οκτ 201723

Καθώς μαθαίνουμε περισσότερα για τα σχέδια της δημιουργικής/καταστροφικής ομάδας στο Υπουργείο Παιδείας σχετικά με το νέο Λύκειο και επειδή μάλλον δημοσιεύουν προσχέδια για να μετρήσουν αντιδράσεις, οφείλουμε να δώσουμε απαντήσεις.

Αν το σχέδιο που κυκλοφόρησε είναι πρόταση, τότε εμείς το απορρίπτουμε.

Εντοπίζουμε αντιφάσεις όπως για παράδειγμα

  • τις εξαγγελίες για ένα Λύκειο Γενικής Παιδείας που είναι ανεξάρτητο από Πανελλαδικές εξετάσεις και τελικά προκύπτει ένα λύκειο με την Γ Λυκείου φροντιστηριακή τάξη αφιερωμένη στις Πανελλαδικές, με διπλές εξετάσεις, επιβάρυνση και άγχος για τους μαθητές.
  • Κάποια μαθήματα Γενικής Παιδείας καταργούνται και κάποια όχι. Με ποιο κριτήριο γίνεται η επιλογή;
  • Δημιουργούνται νέα μαθήματα Γενικής Παιδείας βιαστικά και φαινομενικά χωρίς κάποια προεργασία που πάλι μπορεί να απαξιωθούν καθώς το νέο σχέδιο είναι εξετασιοκεντρικό και σπρώχνει τους μαθητές στα μαθήματα των εξετάσεων από την Β λυκείου.

Ως προς τις Φυσικές Επιστήμες, το σχέδιο φαίνεται να έχει καθαρά κριτήρια διαχείρισης προσωπικού και δεν ακολουθεί κάποια παιδαγωγική λογική. Σίγουρα δεν πρόκειται για αναβάθμιση Φυσικών Επιστημών και απορούμε πως γράφει κάτι τέτοιο το ΙΕΠ στην ανακοίνωσή του. Σε προηγούμενη ανάρτηση έχουμε ήδη δείξει ότι υπάρχει συνολική υποβάθμιση των Φυσικών Επιστημών στην Ελληνική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Στην Ευρωπαϊκή ήπειρο, οι χώρες στις οποίες παρατηρείται ενοποιημένο μάθημα Φυσικών Επιστημών υποχρεωτικό Γενικής Παιδείας σε μεγάλες τάξεις είναι στην Αλβανία στην Γ Λυκείου, στην Φλαμανδική Περιοχή του Βελγίου στην Β και Γ, ενώ στις προηγούμενες τάξεις τα μαθήματα ήταν χωριστά, και στην Γαλλία στην Γ ενώ πριν τα μαθήματα ήταν ομαδοποιημένα ΦυσικοΧημεία και Βιολογία-Γεωλογία. Σε κάποιες χώρες το ενοποιημένο διαθεματικό μάθημα είναι μόνο επιλογής στις μεγάλες τάξεις και συγκεκριμένα, στην Λιθουανία στην Β και Γ και στην Ελβετία στα περισσότερα καντόνια στην Γ, ενώ στις προηγούμενες τάξεις τα μαθήματα είναι χωριστά. Από την στιγμή που αυτό που προτείνουν εφαρμόζεται σε άλλες χώρες, έστω και αν δεν θέλουν να κάνουν αντιγραφή, δεν θα έπρεπε πρώτα να μελετήσει το ΙΕΠ, τουλάχιστον, πως αξιολογείται αυτό το μάθημα σε εκείνες τις χώρες; Ποιά προβλήματα παρουσιάζονται ή ποιά οφέλη προκύπτουν για τους μαθητές; Που είναι η τεκμηρίωση που χρειάζονται αυτές οι προτάσεις; Πάλι θα αναγκαστούμε την έρευνα να την κάνουμε εμείς;

Η ενοποίηση Βιολογίας-Χημείας σε μάθημα εμβάθυνσης (πως γίνεται εμβάθυνση χωρίς μάθημα γενικής Παιδείας;) έχουμε πει ότι δεν υπάρχει πουθενά στο κόσμο (https://blogs.sch.gr/anaplirotesbio/2017/08/31/%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CF%83%CF%85%CE%B3%CF%87%CF%89%CE%BD%CE%B5%CF%8D%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B2%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF/ ). Προκάλεσε γέλιο η αιτιολόγηση του ΙΕΠ για αδυναμία δημιουργίας τμημάτων, καθώς σε όσες χώρες υπάρχει ελεύθερη επιλογή “εμβαθύνσεων”, όπως στην Αγγλία, στην Αμερική και το Καναδά, στην Αυστραλία και αλλού και ΟΧΙ πακέτα κατευθύνσεων, η Βιολογία είναι μεταξύ των πρώτων επιλογών με την Χημεία να ακολουθεί πολύ κοντά και την Φυσική να είναι στο τέλος. Για παράδειγμα πέρσι στην Αγγλία πρώτα σε επιλογή ήταν τα Μαθηματικά, 2η η Βιολογία, 4η η Χημεία και 9η η Φυσική (http://www.independent.co.uk/news/education/a-level-results-day-2017-new-exams-explained-grades-boys-vs-girls-popular-subjects-regional-national-a7899851.html). Αντίστοιχες είναι και οι διεθνείς προτιμησεις στο International Baccalaureate για τον Μάϊο του  2016 (Πίνακας 1, Πηγή:http://www.ibo.org/contentassets/bc850970f4e54b87828f83c7976a4db6/dp-statistical-bulletin-may-2016-en.pdf   )

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

IB2016

Αν απαντήσει το υπουργείο ότι στην Ελλάδα έχουμε διαφορετικές συνθήκες, θα απαντήσουμε ότι μάλλον δεν θα έπρεπε να θέλουν να εφαρμόζουν τα ίδια συστήματα τότε! Πιθανότατα το ΙΕΠ δεν αναφέρεται στις επιλογές των μαθητών αλλά στην έλλειψη καθηγητών Βιολογίας για να διδάξουν τα τμήματα, και είναι γνωστό ότι ακόμα και αν είναι δυο 2ωρα μαθήματα ή δύο 3ωρα στην Γ λυκείου, σκοπός είναι να τα κάνει ένας καθηγητής. Ελπίζουμε οι συνάδελφοι να μην το δουν αυτό καιροσκοπικά, όπως δυστυχώς συμβαίνει ήδη σε πολλά σχολεία με τις Β αναθέσεις. Αντιθέτως δημιουργείται ιδιαίτερο πρόβλημα με τους μαθητές που θα επιβαρύνονται με περισσότερα μαθήματα για τις εξετάσεις τους από τους συμμαθητές που θα κάνουν άλλες επιλογές και δεν αποκλείεται να ανταγωνίζονται για τα ίδια τμήματα. Επιπλέον η αδυναμία δημιουργίας τμημάτων μπορεί να είναι μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία, δηλαδή να επιδιώκουν να κάνουν το μάθημα μη επιλέξιμο.

Γενικώς η εντύπωση που παίρνουμε είναι ότι όλο το σχέδιο γυρίζει γύρω από την έλλειψη Καθηγητών. Για αυτό το λόγο δημοσιεύουμε τις ελλείψεις και τα πλεονάσματα ΠΕ04 πανελλαδικά καθώς και τις ώρες κάθε μαθήματος ΠΕ04 έτσι όπως τα δήλωσαν οι διευθύνσεις εκπαίδευσης στους πίνακες των μεταθέσεων 2017 (για να φανεί ότι κάποιες περιοχές δηλώνουν ΨΕΥΔΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ με την κάλυψη του Υπουργείου) αλλά και τις προσλήψεις αναπληρωτών γενικής παιδείας μέχρι τώρα (για να φανεί σε ποιες περιοχές έχει ξεφύγει η Β ανάθεση Βιολογίας).

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

ως Β φαση 2017

https://drive.google.com/file/d/0B7MXVj_wngHDTWZta0hMUWNISU0/view?usp=sharing

Είναι όντως πρόβλημα η έλλειψη Βιολόγων, αλλά δεν είναι σωστό να φτιάχνει το υπουργείο ένα σχέδιο που να συμπαρασύρει τα πάντα επειδή δεν μπορεί να κάνει Διορισμούς, και επειδή σε κάποιες περιοχές, όπως φαίνεται στον Πίνακα 2, δεν σέβονται τις πρώτες Αναθέσεις για να επιτύχουν το μέγιστο αριθμό προσωπικών εξυπηρετήσεων …

Ως ομάδα Αναπληρωτών, που δεν είμαστε επιστημονικός φορέας, οφείλουμε να διεκδικήσουμε και τα εργασιακά μας δικαιώματα. Το σχέδιο φαίνεται να έχει σκοπό να περιορίσει τα 800 οργανικά κενά Βιολογίας και τις ανάγκες για διορισμούς Βιολόγων, σύμφωνα και με τις παλιότερες απειλές ότι αν συνεχίσουμε να διαμαρτυρόμαστε θα μας κάνουν αυτό που λένε ότι θα γίνει τώρα. Εμείς είμαστε συνηθισμένοι σε αυτές τις απειλές, αλλά πρέπει να επιστήσουμε την προσοχή και στους αναπληρωτές συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων ότι δεν θα μείνουν ανεπηρέαστοι από αυτές τις αλλαγές και τις υπεραριθμίες που θα προκύψουν.

Το ενοποιημένο μάθημα Φυσικών Επιστημών Γενικής Παιδείας στην Β Λυκείου, έχει μόνο σκοπό να μειώσει τις ώρες Φυσικών Επιστημών (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) από έξι σε τέσσερις. Είχαμε προειδοποιήσει έγκαιρα άλλες ενώσεις Φυσικών Επιστημών που ζητούσαν ενοποίηση με σκοπό να πάρουν νόμιμα τις ώρες Βιολογίας, παρουσιάζοντας τότε (και ξανά τώρα) τις διδακτικές περιόδους σε όλες τις χώρες του κόσμου που έχουν ενοποιημένο μάθημα (Πίνακας 3). Για να είμαστε ειλικρινείς το ζητούσαν κυρίως στο Γυμνάσιο όπου θεωρούν πιο “εύκολα” τα μαθήματα. Δεν αποκλείεται να το καταφέρουν στο μέλλον και στο Γυμνάσιο αλλά και στην Α Λυκείου, αλλά προς το παρόν άνοιξαν το δρόμο σε κάτι με το οποίο μπορεί να εξαφανίσουν και την δική τους επιστήμη από την Γενική Παιδεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μαζί με τις οργανικές τους.

ΠΙΝΑΚΑΣ 3

science hours

Θεωρούμε από όσα στοιχεία ανακοινώθηκαν ότι τα σχέδια του Υπουργείου είναι πρόχειρες κακές αντιγραφές από το παρελθόν (θυμίζουν παλιότερες ηγεσίες), που συνοδεύονται από ασυναρτησίες αντί για παιδαγωγικές έρευνες, και επειδή είμαστε καθηγητές, σε αυτό το project δεν θα  δίναμε ούτε την βάση.

Στην Ελλάδα συγχωνεύουμε την Βιολογία με την Χημεία επειδή δεν έχουμε Βιολόγους!

Αυγ 201731

Το βράδυ της 28ης Αυγούστου το ΥΠΠΕΘ ανακοίνωσε το πολυαναμενόμενο σχέδιο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με έκπληξη και αγανάκτηση διαπιστώσαμε ότι έτσι όπως παρουσιάζεται σε αυτό, εξαιρετικά πρόχειρα και με ασάφειες, η Βιολογία και η Χημεία υποβαθμίζονται και συρρικνώνονται σε ένα(!) μάθημα για την εισαγωγή σε όλες τις Σχολές Επιστημών Ζωής και Υγείας!

Το υπουργείο πρωτοτυπώντας(!) αναιρεί την αυτονομία των δύο σημαντικότατων επιστημών απαιτώντας να διδαχθούν ως μία, κάτι που δε συμβαίνει σχεδόν σε κανένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο! Κι αυτό γιατί είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για δύο διακριτές επιστήμες, που έχουν διαφορετικό αντικείμενο, χρησιμοποιούν διαφορετική μεθοδολογική προσέγγιση, και μιλώντας για τη διδασκαλία τους, σύμφωνα με τις διεθνείς έρευνες η Διδακτική της μίας είναι πολύ διαφορετική από τη Διδακτική της άλλης. Οι ενέργειες αυτές είναι αντίθετες με τις διεθνείς παραινέσεις για την αναβάθμιση της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών. Παρόλο που εμείς πρώτοι είχαμε δημοσιεύσει τα ανάλογα στοιχεία για το ποσοστό των Φυσικών επιστημών στο διδακτικό χρόνο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, το επιβεβαίωσε και το δίκτυο Ευρυδίκη τον Ιούλιο του ‘17 ότι οι Φυσικές Επιστήμες στην Ελλάδα την προηγούμενη χρονιά κατέβηκαν στο 10% κάτω από το μέσο όρο του 13% που είναι στην Ευρώπη. Αυτό αποδεικνύει την αρνητική στάση της ομάδας στο Υπουργείο που προτείνει παρόμοιες αλλαγές στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα ως προς τις Φυσικές Επιστήμες στο σύνολό τους.

instruction hours 16-17 instruction time 16-17

Η υποβάθμιση της Βιολογίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σε έναν αιώνα που διεθνώς έχει χαρακτηριστεί ως “αιώνας της Βιολογίας” και με τις τεχνολογικές ανακαλύψεις στους τομείς της να αλλάζουν συνεχώς την καθημερινότητα όλων μας, μόνο ως επικίνδυνη μπορεί να χαρακτηριστεί. Η Βιολογία σε όλο το κόσμο είναι ένα μάθημα Γενικής Παιδείας, αυξημένης βαρύτητας, και το έχουμε αποδείξει πολλές φορές σε προηγούμενες δημοσιεύσεις Σε όλο το κόσμο επίσης είναι απαιτούμενο και διακριτό μάθημα  για το γνωστικό υπόβαθρο των φοιτητών των Σχολών Επιστημών Ζωής και Υγείας. Η υποβάθμισή του  θα οδηγήσει νομοτελειακά σε υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών τους στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ήδη η  διδασκαλία της σε μεγάλο ποσοστό (πάνω του 50%) με Β΄ ανάθεση από καθηγητές που δεν έχουν αποκτήσει σε πανεπιστημιακό επίπεδο τις απαιτούμενες γι αυτό γνώσεις (αφού σε πολλά τμήματα φυσικών επιστημών δεν υπάρχει ούτε μία ΩΡΑ υποχρεωτικού μαθήματος βιολογίας!) έχει υποβαθμίσει το επίπεδο γνώσεων των μαθητών και έχει αυξήσει τις παρανοήσεις σχετικά με αυτή. Να μη μιλήσουμε για τη Διδακτική της…

Θα ρωτήσει κάποιος: Μα το υπουργείο δεν τα γνωρίζει αυτά; Κι αν τα γνωρίζει γιατί προβαίνει σε τέτοιες ενέργειες, αντίθετες με τη διεθνή πρακτική; Αρχικά να πούμε ότι για μας, την Ομάδα Αναπληρωτών Βιολόγων, δεν αποτέλεσε έκπληξη η ανακοίνωση του ΥΠΠΕΘ…Είχε προηγηθεί πέρυσι, η αφαίρεση μιας ώρας Βιολογίας από την Α΄ Γυμνασίου, και η εν μια νυκτί αφαίρεση της Βιολογίας από τα εξεταζόμενα μαθήματα  των ομογενών για την εισαγωγή τους στις σχολές Ζωής και Υγείας (Ιατρική, Φαρμακευτική, Βιολογικό κ.λ.π.), η οποία ανακοινώθηκε, και αναιρέθηκε την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή… Οι ίδιοι κύκλοι του υπουργείου, προφανώς με ελάχιστη σχέση με τις Φυσικές Επιστήμες, συμμετείχαν στη διαμόρφωση της πρότασης για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια…

Βέβαια, ο πρόδηλος λόγος για την πρόταση του ΥΠΕΠΘ για υποβάθμιση της Βιολογίας,  όπως και στην περίπτωση της αφαίρεσης της μιας ώρας από την Α΄ Γυμνασίου, δεν είναι άλλος από την λογιστική αντιμετώπιση της εκπαίδευσης: Το υπουργείο, ακολουθώντας τις επιταγές του ΟΟΣΑ για…εξορθολογισμό του αριθμού των καθηγητών (σας θυμίζει κάτι ο όρος;), θεωρεί ότι με αυτό τον τρόπο θα μειώσει τις απαιτήσεις για εκατοντάδες διορισμούς βιολόγων στα πάνω από 750, σύμφωνα με τους φετινούς πίνακες Γ΄ του ιδίου, κενά βιολογίας που υπάρχουν πανελλαδικά αυτή τη στιγμή. Βέβαια είναι προφανές ότι κάποιοι θα κάνουν έτσι κι αλλιώς το μάθημα…έστω και χωρίς τις απαραίτητες γνωστικές και παιδαγωγικές προϋποθέσεις, οπότε και υποβάθμιση του μαθήματος θα γίνει, και λογιστικό κέρδος δε θα υπάρξει.

Ζητούμε την απόσυρση της συγκεκριμένης πρότασης για υποβάθμιση της Βιολογίας και της Χημείας, την διατήρηση της αυτονομίας τους ως διακριτά εξεταζόμενα μαθήματα για την εισαγωγή στις Σχολές Επιστημών Ζωής και Υγείας, και την αναγνώριση της Βιολογίας, σε συμφωνία με τον υπόλοιπο κόσμο,  ως βασικό μάθημα Γενικής Παιδείας.

Βιολογία στα γυμνάσια

Θα είμαστε παρόντες στον διάλογο με στοιχεία, πάλι, και ευχόμαστε να μην είναι, πάλι, προσχηματικός.

 

Ομάδα Αναπληρωτών Βιολόγων

E-mail: anaplirotesbio@gmail.com

Facebook: https://www.facebook.com/groups/anaplirotesbio/

Blog: https://blogs.sch.gr/anaplirotesbio/

Περιοχές Προτίμησης Αναπληρωτών Βιολόγων.

Αυγ 201724

Ως γνωστόν, οι αναπληρωτές καλούνται να δηλώσουν περιοχές προτίμησης πρόσληψης χωρίς να είναι γνωστά τα λειτουργικά κενά στα οποία θα προσληφθούν. Αυτή είναι μια πάγια πρακτική αδιαφάνειας που διέπει την διοίκηση της ελληνικής εκπαίδευσης. Κάθε χρόνο το Υπουργείο δηλώνει αδυναμία να γνωρίζει από νωρίς τα λειτουργικά κενά εφόσον δεν έχουν ολοκληρωθεί οι υπηρεσιακές μεταβολές. Αυτό ισχύει αν σκοπός είναι η γνώση με απόλυτη ακρίβεια των κενών. Η αλήθεια είναι όμως ότι τα κενά δεν είναι γνωστά με απόλυτη ακρίβεια ούτε στην πρώτη φάση αναπληρωτών, ίσως ούτε και ποτέ όπως με έκπληξη διαπιστώνουν οι αναπληρωτές όταν πηγαίνουν στις περιοχές που προσλαμβάνονται. Οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών, όπως και η καταγραφή των κενών, διακατέχονται από πνεύμα αδιαφάνειας με σκοπό να επιτευχθούν μικρές ή μεγάλες εξυπηρετήσεις, τοπικά ή κεντρικά. Η διαφάνεια δεν είναι επιθυμητή ούτε από την κεντρική διοίκηση ούτε από ορισμένα ΠΥΣΔΕ καθώς θεωρούν ότι αυτό θα εμπόδιζε το έργο τους. To προτιμότερο θα ήταν να ανακοινώνονται τα λειτουργικά κενά της τελευταίας στιγμής, τα οποία προέκυψαν από τις αποσπάσεις, όπως είχαν κάνει μερικές φορές οι αιρετοί του ΚΥΣΔΕ. Για τις περισσότερες ειδικότητες οι αριθμοί αυτοί θα ήταν χρήσιμοι, όμως δυστυχώς όχι για την Βιολογία, διότι ανάμεσα στα λειτουργικά κενά των αποσπάσεων και τα λειτουργικά κενά των αναπληρωτών υπάρχει απόσταση μερικών εκατοντάδων, αφού είναι γνωστό ότι εκατοντάδες καλύπτονται με αποσπάσεις άλλων ειδικοτήτων. Αυτό είναι μια άσχημη πραγματικότητα που και οι υπεύθυνοι δεν θέλουν να φαίνεται στην πλήρη έκτασή της.

Παρόλα αυτά, με αφορμή την έναρξη της δυνατότητας δήλωσης περιοχών προτίμησης από τους υποψήφιους αναπληρωτές, συγκεντρώσαμε στοιχεία από όλες τις περιοχές με σκοπό να διευκολύνουμε την παροχή πληροφοριών στους συναδέλφους που δηλώνουν περιοχές αυτό το καιρό.

Οι επικυρωμένες λίστες των αναπληρωτών θα βρίσκονται στο:

http://e-aitisi.sch.gr/

δικαίωμα επιλογής περιοχών έχουν μόνο όσοι είναι σε αυτές τις λίστες ύστερα από αίτηση που έκαναν τον Απρίλιο, στο:

https://opsyd.sch.gr/

Είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί ότι, η καλύτερη συμβουλή που μπορεί να πάρει ένας υποψήφιος αναπληρωτής είναι να δηλώσει τις περιοχές που θέλει και μπορεί ( οικονομικά) να δουλέψει, ανεξάρτητα αν γνωρίζει ότι υπάρχει ή δεν υπάρχει κενό. Η άρνηση πρόσληψης σε μια δύσκολη περιοχή θα τον οδηγήσει να χάσει την σειρά του για φέτος, και να πέσει πιθανώς στην κατάταξη τις επόμενες χρονιές.

Εφόσον κάποιος επιθυμεί να το παραβλέψει αυτό, και θέλει να υπολογίσει τις πιθανότητές του, με αναξιόπιστο τρόπο, μπορεί να δει την παρακάτω λίστα με τον ΠΕΡΣΙΝΟ (2016) αριθμό των προσλήψεων αναπληρωτών Βιολόγων στις δύο πρώτες φάσεις, ανά περιοχή.

Α και Β Φάση 16-17Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι θα είναι ίδιος ο αριθμός ανά περιοχή και φέτος (2017). Αναμένεται όμως να είναι κοντά για κάποιες περιοχές. Ο αριθμός των προσλήψεων ανα φάση και περιοχή ΔΕΝ καθορίζεται από τον συνολικό αριθμό των κενών, αλλά από τον αριθμό των πιστώσεων που γίνονται διαθέσιμες στο τμήμα διορισμών. Το τμήμα διορισμών ισχυρίζεται ότι κριτήριο στο διαμοιρασμό των πιστώσεων είναι η φύση των κενών, πχ. αν είναι σε Λύκεια. Μπορεί να είναι αυτή η πραγματική πρόθεση, πρακτικά όμως κάτι τέτοιο είναι ανυπόστατο αφού το ΠΥΣΔΕ που προσλαμβάνεται ο αναπληρωτής δεν είναι υποχρεωμένο να καλύψει πρώτα το κενό για το οποίο τον προσέλαβε το τμήμα διορισμών του Υπουργείου. Η αλήθεια όμως είναι ότι από την στιγμή που δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα ή η πολιτική πρόθεση να καλυφθούν από την Πρώτη φάση όλα τα δηλωμένα κενά, χρειάζεται κάποιο κριτήριο επιλογής, έστω και αν είναι προσχηματικό όπως σε αυτή την περίπτωση.

Για περαιτέρω σύγκριση μπορείτε να ανοίξετε το παρακάτω googlesheet και να δείτε στην πρώτη καρτέλα τους αριθμούς από το 2015, όπου όμως τα κενά ήταν περισσότερα επειδή υπήρχε άλλη μια ώρα Βιολογίας στα Γυμνάσια. Η πρώτη στήλη κάθε χρονιάς έχει τα οργανικά κενά όπως θα έπρεπε να ήταν με βάση τις υπάρχουσες ώρες Βιολογίας, η δεύτερη στήλη τα ακάλυπτα οργανικά κενά που ανακοίνωσαν τα ΠΥΣΔΕ το καλοκαίρι και δεν έχουν καλυφθεί από άλλες ειδικότητες ( η διαφορά ανάμεσα στα δύο είναι θέσεις Βιολογίας καλυμμένες οργανικά/μόνιμα από άλλες ειδικότητες). Στην δεύτερη καρτέλα του googlesheet μπορείτε να δείτε σε ποια σχολεία ανά περιοχή είναι τα ακάλυπτα οργανικά κενά:

Οργανικά κενά και φάσεις αναπληρωτών 2015-2016-2017 + Ακάλυπτα Οργανικά Κενά 2017

Αυτά τα ακάλυπτα οργανικά κενά πιθανότατα θα μετατραπούν σε λειτουργικά κενά. Είναι όμως πολύ πιθανόν αρκετά από αυτά να καλυφθούν από άλλες ειδικότητες, κυρίως αυτά που είναι σε Γυμνάσια ή στις πόλεις, ενώ πολλά θα καλυφθούν με αποσπάσεις άλλων ειδικοτήτων από περιοχή σε περιοχή, όπως γίνεται π.χ. στην Δυτική Θεσσαλονίκη. Από την άλλη τα λειτουργικά κενά θα είναι πολύ περισσότερα από αυτά καθώς θα προκύψουν άδειες μονίμων και θα δημιουργηθούν πολλά κενά από συνδυασμό ωρών σε πολλά σχολεία, π.χ. σε Λύκεια για να διδάσκονται μόνο οι κατευθύνσεις από Βιολόγους, ενώ η Βιολογία των υπολοίπων τάξεων στα ίδια σχολεία θα διδάσκεται από άλλες ειδικότητες.

Μπορείτε επίσης να δείτε τα ονόματα των αναπληρωτών που προσλήφθηκαν ανά περιοχή στις πρώτες φάσεις πέρσι (2016) από αυτό το excel:

Αναπληρωτές 2016-17 Α_-Β_Γ_Δ_Ε_Ζ ΦΑΣΗ

ώστε να επιχειρήσετε συγκρίσεις με την φετινή σειρά κατάταξης, οι οποίες όμως δυστυχώς μπορεί να είναι εξαιρετικά αναξιόπιστες.

Eπειδή η διαβίωση για τους Αναπληρωτές μπορεί να γίνει πολύ δύσκολη λόγω του χαμηλού μισθού και του υψηλού κόστους ζωής, ίσως θα ήταν καλό να γνωρίζετε αν στις εν λόγω περιοχές και κοντά στα σχολεία υπάρχει στρατιωτική λέσχη που να περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα σίτησης αναπληρωτών:

https://www.inedivim.gr/sites/default/files/programs-seminars-educationalcare/files/20151029-3.3-odigos-efarmogis-sitisis-anaplirotwn.pdf (Σελ. 15  )

ή αν ο δήμος στον οποίον βρίσκονται τα σχολεία εμπίπτει στον νέο νόμο που επιτρέπει στους δήμους να παρέχουν δωρεάν στέγη και σίτηση, και είναι οι νησιωτικοί κάτω των 18.000 (και μερικοί άνω των 18.000) και οι ορεινοί ( ορεινοί από 50% και πάνω) κάτω των 30.000 σε πληθυσμό. Ένα πολύ θετικό μέτρο που ευχόμαστε να έχει και πρακτική εφαρμογή.

Πληθυσμός Δήμων

Τέλος, επειδή διαδίδεται ότι οι προσλήψεις στην Ειδική αγωγή μπορεί να γίνουν πριν τις προσλήψεις στην Γενική Αγωγή, ίσως θα είχε χρησιμότητα να σημειωθεί ποιοι μετέχουν και στους δύο Πίνακες και τι σειρά κατέχουν.

Και πάλι όμως πρέπει να τονιστεί ότι όλοι αυτοί οι υπολογισμοί μπορεί να πέσουν εντελώς έξω και δεν συνιστούμε να βασίσετε τις επιλογές σας σε αυτούς.

 

 

 

Οργανικά κενά Βιολογίας 2017

Αυγ 201710

Παρότι οι ώρες Βιολογίας μειώθηκαν στο Γυμνάσιο από το 2016, οι ελλείψεις σε Βιολόγους παραμένουν δραματικές, όπως φαίνονται στον Πίνακα 1. Στην πρώτη στήλη φαίνεται ότι εξακολουθούν να υπάρχουν περιοχές που δεν έχουν κανέναν ή έχουν ένα Βιολόγο. Στην δεύτερη στήλη φαίνονται τα οργανικά κενά ανά περιοχή όπως υπολογίζονται από τις ώρες Α ανάθεσης. Ένα μεγάλο μέρος των ελλείψεων καλύπτεται από άλλες ειδικότητες όπως φαίνεται στην τρίτη στήλη και για αυτό δεν προσλαμβάνονται αναπληρωτές Βιολόγοι για αυτές τις ανάγκες. Είναι επίσης αμφίβολο αν είναι δυνατόν να γίνουν διορισμοί μονίμων για τις ίδιες θέσεις.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

μονιμοι και κλεμμενα κενα 2017
Συνολικά 568 θέσεις Βιολογίας (των 20 ωρών) καλύπτονται οργανικά (και διδάσκονται) από άλλες ειδικότητες που περιλαμβάνουν Φυσικούς, Χημικούς, Γεωλόγους, Γεωπόνους, Ιατρούς, Οδοντίατρους και Νοσηλευτές. Αυτές οι θέσεις δεν καλύπτονται προσωρινά αλλά μόνιμα.

Πως φτάσαμε σε αυτό το σημείο; Μια δικαιολογία που χρησιμοποιείται από αρκετούς είναι ότι οι θέσεις δόθηκαν όταν ο κλάδος ΠΕ04 ήταν ενοποιημένος. Αυτό δεν είναι απόλυτα σωστό και μάλλον είναι μια προσχηματική δικαιολογία. Έχουμε αποδείξει ότι πολλές τοποθετήσεις έγιναν τα τελευταία χρόνια όταν οι ειδικότητες ΠΕ04 είχαν χωριστεί.

Εδώ μπορείτε να δείτε πόσες τοποθετήσεις άλλων ειδικοτήτων έγιναν σε κενά Βιολογίας το 2015: 2015

και εδώ το 2016:2016

Πλέον ξέρουμε και πόσες έγιναν φέτος το 2017 στον παρακάτω πίνακα:

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

κλεμμένα οργανικά 2017

 

Συνολικά σε 3 χρόνια έγιναν 57 τοποθετήσεις Φυσικών και 65 τοποθετήσεις Χημικών σε οργανικά κενά Βιολογίας. Επίσης επικρατεί μια δικαιολογία ότι αυτές οι τοποθετήσεις έγιναν είτε για την εξυπηρέτηση των σχολείων είτε επειδή δεν υπήρχαν άλλα κενά της ίδιας ειδικότητας αυτών που τοποθετήθηκαν στα κενά Βιολογίας. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι τοποθετήσεις έγιναν είτε με Οριστική Τοποθέτηση από Μετάθεση και Διάθεση ΠΥΣΔΕ ( 41 τοποθετήσεις ) , είτε με απλή Βελτίωση (άλλες 41) χωρίς να είναι υπεράριθμοι, αφήνοντας πίσω κενό της ειδικότητάς τους, δημιουργώντας μάλιστα αρκετές φορές αναστάτωση στο σχολείο που πήγαιναν να διδάξουν Βιολογία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι 55 Φυσικοί και Χημικοί πήγαν σε κενά Βιολογίας Λυκείων Πόλεων αποφεύγοντας ΕΠΑΛ (ακόμη και πόλεων) ή περιφερειακά σχολεία που απέμειναν με κενά της δικής τους ειδικότητας.  Επίσης πρέπει να τονιστεί ότι αυτές οι τοποθετήσεις δεν έγιναν από ατύχημα ή εν αγνοία των ενδιαφερόμενων καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν απαίτησή τους να τοποθετηθούν στα εν λόγω κενά ακόμη και με νομική συνδρομή (δικηγόροι), παρά την απορία των αιρετών και των διευθύνσεων για το τι θα κάνουν στην Βιολογία κατεύθυνσης Γ’ Λυκείου. Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν ισχύει ότι ”… όλοι προτιμούν να διδάσκουν το μάθημά τους”.

Από ότι φαίνεται λοιπόν, πάνω από τα μισά οργανικά κενά Βιολογίας έχουν καλυφθεί μόνιμα από άλλες ειδικότητες και συνεχίζουν να καλύπτονται, αν και είναι αλήθεια ότι αυτό συμβαίνει με αρκετά μειωμένο ρυθμό . Ο λόγος που μειώνεται το φαινόμενο, δεν αποκλείεται να σχετίζεται και με το γεγονός ότι τα επιθυμητά κενά Βιολογίας (σχολεία πόλεων) έχουν αρχίσει να εξαντλούνται. Η λύση που σκέφτηκαν αρκετοί ακόμα ενδιαφερόμενοι άλλων ειδικοτήτων για να πάρουν τα υπόλοιπα κενά Βιολογίας, που είναι η ενοποίηση των ειδικοτήτων ΠΕ04, όχι μόνο δεν πρόκειται να τους βοηθήσει αλλά προβλέπεται ότι θα εξαφανίσει ότι κενό έχει απομείνει καθώς θα συνοδευτεί με μείωση των ωρών των Φυσικών Επιστημών. Ευχόμαστε κατι τέτοιο να μην γίνει.

Λόγω αυτών των φαινομένων υπάρχουν περιοχές, όπως για παράδειγμα η Λακωνία που ενώ έχει περίπου 300 ώρες Βιολογίας, έχει μόνο 2 οργανικά μόνιμους Βιολόγους, και οι υπεύθυνοι ισχυρίζονται ότι θέλουν μόνο άλλους δύο (και μάλιστα από χάρη!) ή η Άρτα που έχει 4 και θέλει ….έναν αναπληρωτή για να πηγαίνει σε 5 σχολεία!. Υπάρχει η Α΄ Μαγνησίας που έχει καλύψει όλα τα κενά Βιολογίας του Βόλου με Φυσικούς και Χημικούς και έχει αφήσει μόνο κενά Φυσικής και Χημείας στην Περιφέρεια. Υπάρχουν οι μεγάλες αστικές περιοχές που ενώ καλύπτουν σχεδόν όλα τα κενά Βιολογίας με Φυσικούς και Χημικούς, στο τέλος χρειάζονται και αναπληρωτές Φυσικούς και Χημικούς… για να καλύψουν τα κενά στα οποία ξέχασαν να τοποθετήσουν τους προηγούμενους….

Πολλοί σε αυτό το σημείο προσπαθούν να κρυφτούν πίσω από την νομιμοφάνεια της Β’ ανάθεσης. Τι εξυπηρετεί όμως η Β’ Ανάθεση πραγματικά; Η απάντηση έρχεται από τις δύσκολες περιοχές, τα σύνορα και τα νησιά. Συγκρίνετε και μόνοι σας στον Πίνακα 1 πόσα οργανικά κενά Βιολογίας κατέχονται από άλλες ειδικότητες στον Έβρο, στις Κυκλάδες, στα Δωδεκάνησα, στην Κεφαλλονιά κλπ, και πόσα στην Αττική. Η διαφορά είναι μεγάλη. Στην άσχημη πραγματικότητα η Β ανάθεση δεν εξυπηρετεί τα μικρά και απομακρυσμένα σχολεία,… αλλά τους καθηγητές των αστικών κέντρων.

Σύγκριση προσλήψεων αναπληρωτών ΠΕ04 με οργανικά κενά 2016-2017

Ιούλ 20177

https://drive.google.com/file/d/0B7MXVj_wngHDakZFdGRlb3ViVk0/view?usp=sharing

Τα οργανικά κενά είναι του 2016, δηλαδή στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Τα οργανικά κενά του 2017 είναι λίγο διαφορετικά.

απολογισμός 2016-2017

Περί Ενοποίησης ειδικοτήτων ΠΕ04

Ιαν 201718

 

Εδώ και 3 χρόνια κυκλοφορεί η φήμη ότι οι Φυσικές Επιστήμες στο Γυμνάσιο πρόκειται να ενοποιηθούν σε ένα μάθημα. Ακολούθως, λένε ότι θα ενοποιηθεί ξανά και ο κλάδος ΠΕ04 Φυσικών Επιστημών. Έχουμε ήδη εκθέσει τους προβληματισμούς μας για μια πιθανή ενοποίηση: (Περι ενοποίησης ΠΕ04)

Αρκετοί χρησιμοποιούν αυτή τη φήμη ακόμη και ως απειλή για να μην διεκδικούμε τα 882 πέρσι (720 φέτος) κενά Βιολογίας, αφού σε περίπτωση ενοποίησης ειδικοτήτων τα περισσότερα από αυτά θα μπορούν να καλύπτονται και επισήμως από άλλες ειδικότητες (τώρα χρησιμοποιούνται από άλλες ειδικότητες για να “συμπληρώνουν ωράριο”).

Γνωρίζουμε πώς λειτουργεί η διοίκηση και προσπαθούμε να αντισταθούμε στις απειλές, με επιχειρήματα

Ενιαίο μάθημα Φυσικών Επιστημών ή ενοποίηση Ειδικοτήτων Φυσικών Επιστημών;

Στην αρχή και με βάση δηλώσεις του Υπουργείου Παιδείας πιστεύαμε ότι στόχος της ενοποίησης θα ήταν η διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο ως ένα διαθεματικό μάθημα. Πλέον γίνεται αντιληπτό ότι η πρόθεσή του είναι η ενοποίηση των ειδικοτήτων (Φυσικών, Χημικών, Βιολόγων και Γεωλόγων) λαμβάνοντας υπόψη καθαρά και μόνον θέματα διαχείρισης προσωπικού χωρίς να λαμβάνει υπόψη ότι άσχετα από μια κοινή επιστημονική βάση που είχαν αυτές οι επιστήμες μέχρι και τη δεκαετία του 1980, σήμερα είναι τουλάχιστον αστείο να τις θεωρούμε συναφείς. Έχουμε ήδη δείξει ότι οι σπουδές αυτών των ειδικοτήτων δεν έχουν αρκετά κοινά μαθήματα μεταξύ τους και ειδικά τα τμήματα Φυσικής δεν κάνουν κανένα μάθημα Βιολογίας.

Μετά από σχετική συγκέντρωση στοιχείων από όλο το κόσμο προκύπτει ότι οι Φυσικές Επιστήμες διδάσκονται ως ξεχωριστά μαθήματα στο επίπεδο του Λυκείου και σε αντίθεση με την Ελλάδα, η Β ανάθεση είναι εξαιρετικά περιορισμένη εφόσον υπάρχει επάρκεια υποψήφιων καθηγητών. Με την επιδιωκόμενη ενοποίηση ειδικοτήτων (Φυσικών, Χημικών, Βιολόγων, Γεωλόγων) η Β ανάθεση μετατρέπεται σε Α. Είναι λάθος να βαφτίζουμε την Β ανάθεση ως Α και να επιδιώκουμε να διδάσκονται αντικείμενα από εκπαιδευτικούς χωρίς το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο. Δηλαδή να παρουσιάζουμε το ίδιο το πρόβλημα ως λύση.

Η ενοποίηση ειδικοτήτων χωρίς κοινό επιστημονικό υπόβαθρο θα είναι αποτέλεσμα της πίεσης που ασκείται από συντεχνιακά συμφέροντα με μόνο κριτήριο το εργασιακό όφελος συγκεκριμένων ομάδων.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε βρεθεί απέναντι σε αυτά τα συμφέροντα που λειτουργούν τόσο σε κεντρικό όσο και περιφερειακό επίπεδο σε συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας περισσότερο και σε άλλες λιγότερο. Είναι αλήθεια ότι αυτοί που μας «συμβουλεύουν» να ΜΗΝ διεκδικούμε την διδασκαλία της Βιολογίας, είτε δεν θεώρησαν ποτέ ότι υπάρχει νόημα στη διάκριση των ειδικοτήτων Φυσικών, Χημικών, Βιολόγων, Γεωλόγων στο Γυμνάσιο (προερχόμενοι από άλλη εποχή), είτε προχώρησαν οι ίδιοι καταχρηστικά και με σκοπιμότητα στην ενοποίηση των ειδικοτήτων αυτών τα τελευταία χρόνια, λειτουργώντας αυθαίρετα και παράνομα. Οι ίδιοι ευθύνονται για την έκταση που έχουν πάρει οι λάθος αναθέσεις μαθημάτων και οι λάθος τοποθετήσεις που έχουν πλέον γίνει  αντιληπτές από μαθητές και γονείς.

Αυτούς τους ισχυρισμούς μας τους έχουμε αποδείξει δημοσιεύοντας τις οργανικές τοποθετήσεις άλλων ειδικοτήτων σε οργανικά κενά Βιολογίας τα τελευταία 2 χρόνια:

(2015)   (2016)

Ένας νόμος που θα ενοποιεί και τυπικά τις ειδικότητες, δηλαδή θα δίνει Α ανάθεση όλα τα μαθήματα σε όλους, απλώς θα τους καλύψει και νομικά.

Δυστυχώς όταν τα συντεχνιακά συμφέροντα συνοδεύονται από επιστημονική άγνοια ή/και αδιαφορία, οδηγούν σε αποφάσεις που θα πληρώσουμε όλοι μαζί στο μέλλον.

Πρώτα θα τιμωρηθούμε εμείς οι αναπληρωτές Βιολόγοι για την “αυθάδειά” μας να διεκδικούμε την διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου μας, και θα καταδικαστούμε σε ανεργία. Γιατί η ενοποίηση των ειδικοτήτων γίνεται αποκλειστικά για την απόδοση των (720 φέτος) κενών Βιολογίας στις άλλες ειδικότητες των Φυσικών Επιστημών, για τις οποίες επί σειρά ετών γίνονταν περισσότεροι διορισμοί από ότι χρειάζονταν στα σχολεία, με βάση μια ποσόστωση που δεν αντιστοιχούσε στο ωράριο διδασκαλίας των αντίστοιχων μαθημάτων. Σε αυτό ήρθε και προστέθηκε η αύξηση του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών. Το αποτέλεσμα είναι σήμερα να παρουσιάζουν ελάχιστα οργανικά κενά (5 Φυσικών, 41 Χημικών, 91 Γεωλόγων). (Οργανικά Κενά 2016).

Έπειτα το κόστος θα το επωμιστούν οι μαθητές που θα πρέπει να συνεχίσουν να διδάσκονται το μάθημα της Βιολογίας από καθηγητές που δεν γνωρίζουν και φυσικά δεν αγαπάνε το γνωστικό μας αντικείμενο (υποβιβάζοντάς το μάλιστα αρκετές φορές) και τελικά αφήνοντας ως μόνη διέξοδο στους μαθητές που ενδιαφέρονται να μάθουν Βιολογία την επί πληρωμή γνώση της σε εξωσχολικά/φροντιστηριακά μαθήματα.

Το πρόβλημα της Β ανάθεσης, δεν είναι μόνο ελληνικό. Αντιμετωπίζεται όμως διαφορετικά από τον περισσότερο κόσμο. Ενώ στην Ελλάδα η Β ανάθεση στη Βιολογία και στη Γεωγραφία ξεπερνά το 50%, στον υπόλοιπο κόσμο το ποσοστό της Βιολογίας σε Β ανάθεση συνήθως δεν ξεπερνά κατά πολύ το 20 %. Σε χώρες όπως στην Αμερική, στην Αυστραλία, στην Αγγλία, στη Βραζιλία κ.α., η Βιολογία διδάσκεται σε Α ανάθεση σε ποσοστό που ξεπερνά ακόμη και το 90%. Παρατηρείται έλλειψη κυρίως σε Φυσικούς και λιγότερο σε Χημικούς υποψήφιους καθηγητές, οπότε τα μαθήματά τους διδάσκονται από άλλες ειδικότητες, αρκετές φορές και εκτός Θετικών Επιστημών (π.χ. Φιλόλογους ή σπάνια χωρίς κανένα πανεπιστημιακό τίτλο). Αντίθετα στην Ελλάδα υπάρχουν πάνω από 1000 Βιολόγοι που είναι εγγεγραμμένοι στους πίνακες αναπληρωτών, πρόθυμοι να καλύψουν την έλλειψη που παρατηρείται στα σχολεία. Οι λόγοι που δεν διορίζονται όσοι χρειάζονται είναι διαφορετικοί, αλλά γνωστοί…

Ενώ λοιπόν η έκταση της Β ανάθεσης έχει αναγνωριστεί επίσημα ως πρόβλημα από άλλα κράτη όπως π.χ. στην Αγγλία (της Φυσικής κυρίως, και της Χημείας λιγότερο), στην Ελλάδα θεωρείται “λύση”. Μάλιστα η ειρωνεία είναι ότι στην Αγγλία, όπου υπάρχει ενοποιημένο μάθημα Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο, το πρόβλημα της Β ανάθεσης το έχει αναδείξει η επιστημονική Ένωση των Χημικών, η οποία έχει ήδη κάνει μια έρευνα για τα προβλήματα που δημιουργούνται όταν η Χημεία διδάσκεται σε Β ανάθεση ενώ συλλέγονται στοιχεία και για τις υπόλοιπες Επιστήμες. Ταυτόχρονα ξεκίνησαν κοινοβουλευτική καμπάνια έτσι ώστε να προωθήσουν την διδασκαλία της Χημείας από Χημικούς.

Περίπου τις ίδιες απόψεις είχε και η Ένωση Ελλήνων Χημικών, μέχρι πριν από λίγους μήνες. Ενώ δηλαδή υποστήριζαν ότι η Χημεία και κάθε μάθημα πρέπει να διδάσκεται από εξειδικευμένους καθηγητές σε όλες τις βαθμίδες, μόλις πληροφορήθηκαν ότι τα περισσότερα κενά ήταν Βιολογίας πρότειναν την ενοποίηση των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο, με επιχειρήματα την διαχείριση του προσωπικού και την ενότητα του Φυσικού Κόσμου. Άγνωστη μέχρι τώρα παραμένει η επίσημη άποψη της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, όμως είναι γνωστό ότι το εργασιακό όφελος από την ενοποίηση αφορά κυρίως τους ίδιους, καθώς δεν υπάρχουν αρκετά οργανικά κενά Φυσικής για να καλύψουν τους μόνιμους Φυσικούς και τους αναπληρωτές με μεγάλη προϋπηρεσία.

Αντλώντας λοιπόν επιχειρήματα από τους Άγγλους Χημικούς και τις μελέτες που παραθέτουν, που είναι υπέρ της εξειδίκευσης, τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν από μια άρον άρον ενοποίηση ειδικοτήτων χωρίς την ύπαρξη κοινού μαθήματος είναι :

 

  • Περαιτέρω επέκταση της Β ανάθεσης

 

  • Επιφανειακή/διεκπεραιωτική κάλυψη των μαθημάτων. Ένας καθηγητής πρέπει να γνωρίζει εις βάθος το αντικείμενο του για να μπορέσει να κάνει τις συνδέσεις με τις προηγούμενες και επόμενες χρονιές καθώς και με τον πραγματικό κόσμο. Πρέπει να ξέρει 100 για να διδάξει 10, και όχι απλώς να ξέρει το μάθημα της ημέρας.
  • Μειωμένη απόδοση των καθηγητών που θα κάνουν Β ανάθεση (θα είναι οι περισσότεροι) λόγω μειωμένου ενδιαφέροντος και αυξημένης δυσκολίας.
  • Αδυναμία μετάδοσης ενδιαφέροντος προς τους μαθητές, για τα αντικείμενα που δεν γνωρίζουν.
  • Υποτίμηση της αξίας των μαθημάτων. Δυστυχώς ορισμένοι χρησιμοποιούν το επιχείρημα ότι στο επίπεδο του Γυμνασίου τα παιδιά δεν μαθαίνουν σημαντικά πράγματα! Άρα δεν πειράζει “πολύ” αν δεν τους διδάσκει ο εξειδικευμένος καθηγητής!
  • Ανάγκη επιμόρφωσης των καθηγητών στα μη οικεία γνωστικά αντικείμενα προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα παραπάνω προβλήματα. Αυτό σημαίνει κόστος για το κράτος. Από την μια θα προσλάβουν επιπλέον προσωπικό για να διδάξουν λάθος μάθημα στο οποίο έπειτα, από την άλλη, θα πρέπει να μετεκπαιδευτούν, ενώ υπάρχει ήδη προσωπικό στους πίνακες αναπληρωτών για κάθε μάθημα.

Σημ. Έχει διαπιστωθεί όμως από χώρες όπου επίσης παρατηρήθηκε το πρόβλημα της Β ανάθεσης των Φυσικών Επιστημών (σε αντίθεση με την Ελλάδα αν και παρουσιάζει μεγαλύτερα ποσοστά Β ανάθεσης), όταν δόθηκε η δυνατότητα στους καθηγητές να κάνουν 1 χρόνο σε επίπεδο μεταπτυχιακού στο αντικείμενο της Β ανάθεσης, ελάχιστοι επέλεξαν να πάνε, αφού όλοι είχαν ήδη εξασφαλίσει την διδασκαλία του.

  • Το κυνήγι της Β ανάθεσης, προκειμένου οι καθηγητές να πάνε σε πιο επιθυμητά σχολεία ανεξάρτητα από τις σπουδές τους, εκτιμήθηκε ότι μπορεί να υποβαθμίζει το ενδιαφέρον για το πρώτο τους αντικείμενο και ίσως αυτό να επηρεάσει την διδασκαλία τόσο της Α ανάθεσης μακροπρόθεσμα όσο και της Β ανάθεσης τώρα.
  • Απαξίωση των πτυχίων όλων των Φυσικών Επιστημών, αφού το μήνυμα που δίνεται με την απόδοση Α ανάθεσης σε μαθήματα που κάποιος δεν σπούδασε ποτέ, είναι ότι δεν χρειάζεται να σπουδάσεις κάτι για να το διδάξεις. Είναι γνωστό ότι σε χώρες που οι προσλήψεις γίνονται σε τοπικό επίπεδο δεν είναι πάντα προαπαιτούμενο η κατοχή πτυχίου.

Επιπλέον, το επιχείρημα της ενότητας του Φυσικού κόσμου έχει να κάνει μόνο με το διαθεματικό μάθημα και βρίσκει αντίκρυσμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όλων των χωρών του κόσμου. Διαφέρει από χώρα σε χώρα το πότε γίνεται η εξειδίκευση. Όμως εξειδίκευση υπάρχει παντού σε κάποιο επίπεδο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διότι είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι Φυσικές Επιστήμες είναι αρκετά διαφορετικές μεταξύ τους, τόσο λόγω  ιστορικής προσέγγισης όσο και λόγω της προόδου, της έκτασης της γνώσης και των εφαρμογών που έχουν επιτευχθεί σε κάθε τομέα.

Όλα τα επιχειρήματα υπέρ της ενοποίησης των ειδικοτήτων είχαν να κάνουν με την ύπαρξη ενιαίου διαθεματικού μαθήματος Φυσικών Επιστημών. Όμως δεν γίνεται καμιά συζήτηση για ενοποιημένο μάθημα. Είχαμε έγκαιρα προειδοποιήσει ότι το ενιαίο μάθημα χρησιμοποιήθηκε σαν πρόσχημα από συμφέροντα που επιδίωκαν μόνο την εκμετάλλευση των οργανικών κενών Βιολογίας και Γεωγραφίας. Από την στιγμή που δεν υπάρχει ενοποιημένο, καλά οργανωμένο, διαθεματικό μάθημα αλλά προτείνεται απλώς η απόδοση Α ανάθεσης ξεχωριστών μαθημάτων σε εκπαιδευτικούς χωρίς καμία επιμόρφωση σε αυτά, το μόνο επιχείρημα που απομένει είναι η διαχείριση του προσωπικού, προς όφελος συγκεκριμένων ομάδων και εις βάρος των μαθητών.

Έχουμε ήδη πει ότι για να δομηθεί ένα καινούργιο διαθεματικό μάθημα χρειάζεται πολύ δουλειά και χρόνο, αλλιώς θα καταλήγαμε με ένα ασύνδετο παζλ από ξεχωριστά θέματα, το οποίο ΔΕΝ είναι πραγματικά διαθεματικό. Στο μέλλον πρόκειται να παρουσιάσουμε τα ευρήματά μας. Δυστυχώς έχουμε πλήρη άγνοια για την δουλειά που γίνεται από το Υπουργείο και το ΙΕΠ πάνω στο θέμα, λόγω του τρόπου με τον οποίον λειτουργούν: Χωρίς διαφάνεια. Πάντως ενώ η διδασκαλία της Βιολογίας μας αφορά άμεσα δεν φάνηκε ποτέ να λαμβάνονται υπόψιν οι απόψεις μας ή έστω δεν ενημερωθήκαμε ποτέ για την ύπαρξη η την πορεία των διεργασιών.

Παρόλα αυτά εμείς συνεχίζουμε να μελετάμε το φαινόμενο του ενιαίου μαθήματος, την συχνότητά του, τις ηλικίες, τις τάσεις και την παιδαγωγική του αξία σε όλες τις χώρες του κόσμου.

Ήδη μπορούμε να μεταφέρουμε κάποια πρώτα κωδικοποιημένα συμπεράσματα, τα οποία συνοψίζουμε παρακάτω:

  • Δεν αποδεικνύεται από ανεξάρτητες εμπειρικές έρευνες ότι το ενιαίο μάθημα είναι πιο αποτελεσματικό από τα ξεχωριστά μαθήματα.
  • Δεν αποτελεί πλέον τάση η ενοποίηση των Φυσικών Επιστημών. Η Γαλλία έχει ενοποιήσει φέτος μόνο την πρώτη τάξη του Γυμνασίου τους που αντιστοιχεί στην δική μας έκτη δημοτικού ηλικιακά, ενώ ούτε στην Κύπρο υπάρχουν σχέδια ενοποίησης όπως λανθασμένα ειπώθηκε πέρσι από άλλους. Αντίθετα στην Ισπανία προχώρησαν από πέρσι σε διαχωρισμό μαθημάτων και σε περισσότερη εξειδίκευση.
  • Ποια προβλήματα έχουν αναγνωρισθεί από την μέχρι τώρα εφαρμογή του ενιαίου μαθήματος σε άλλες χώρες. (κυρίως η γνωστική ανεπάρκεια και οι προτιμήσεις των διδασκόντων)
  • Η πιο διαδεδομένη εναλλακτική στην ενοποίηση είναι η ομαδοποίηση των μαθημάτων ανα δύο (16 χώρες). Από αυτές, όλες έχουν ενοποιημένη Φυσική με Χημεία (Physical Science) και Βιολογία με Γεωλογία (Life and Earth Science) ή σκέτη Βιολογία, με εξαίρεση μόνο τα δύο καντόνια της Βασιλείας στην Ελβετία που έχουν μάθημα Βιολογία με Χημεία για δύο τάξεις και Μαθηματικά με Φυσική.
  • Έχουμε ήδη δείξει ότι παραδοσιακά στο επίπεδο του Γυμνασίου ακόμα και στο ενοποιημένο μάθημα, η Βιολογία διδάσκεται περισσότερες ώρες από τις υπόλοιπες Φυσικές Επιστήμες, (Η θέση της Βιολογίας στην Κατώτερη Δευτεροβάθμια (Γυμνάσιο) μεταξύ των Φυσικών Επιστημών) ενώ σε άλλες χώρες τροποποίησαν πρόσφατα τα προγράμματά τους δίνοντας σχεδόν ίσες ώρες διδασκαλίας και για τις τέσσερις Φυσικές Επιστήμες

Είναι λυπηρό ότι σε αντίθεση με τα όσα δηλώνει ο νέος υπουργός Παιδείας κος Γαβρόγλου, δεν υπάρχει διάλογος. Φοβόμαστε ότι οι αποφάσεις παίρνονται σε κλειστό κύκλο, όπως άλλωστε γνωρίζουμε ότι έγινε με την αλλαγή των ωρολογίων προγραμμάτων, για να εξυπηρετηθούν προσωπικά μικροσυμφέροντα υπό την πίεση συντεχνιών στο έδαφος της επιστημονικής προκατάληψης και της άγνοιας. Προειδοποιούμε ότι, εφόσον συνεχιστεί η ίδια τακτική, χωρίς κανένα παιδαγωγικό προσανατολισμό, θα υποβαθμιστεί ακόμη περισσότερο το εκπαιδευτικό μας σύστημα και είμαστε σίγουροι ότι αυτά τα φαινόμενα δεν θα περιοριστούν μόνο στα δικά μας μαθήματα. Ήδη γνωρίζουμε ότι παρόμοια φαινόμενα συμβαίνουν και αλλού και για αυτό άλλωστε δεν σταματήσαμε ποτέ να κάνουμε έκκληση για διαφάνεια στην διοίκηση και διάλογο στην λήψη αποφάσεων. Υπάρχουν εναλλακτικές, παιδαγωγικά δοκιμασμένες και επιστημονικά άρτιες λύσεις και προϋποθέσεις για την λύση κάθε προβλήματος. Κατανοούμε όμως την δυσκολία που έχει το Υπουργείο Παιδείας να λειτουργήσει με διαφορετικό τρόπο αφού η διαπλοκή είναι ανατροφοδοτούμενη …

« Παλιότερα άρθρα


Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων