no rotate image set no rotate image set no rotate image set no rotate image set

Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις – Μέθοδος Project – Ιστοεξερευνήσεις

Συγγραφέας: | 9 Δεκεμβρίου 2008
| 1 σχόλιο |

Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις

Μέθοδος project ? Ιστοεξερευνήσεις Ανανίδου Δήμητρα Φυσικός ? Μηχανικός πληροφορικής-Δρ. Μηχανικός Η/ΥΣχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής  Δυτικής Θεσσαλονίκης

ananidou@sch.gr Εισαγωγή

Στους πρώτους ανθρώπινους πολιτισμούς , η γνώση μεταδίδονταν προφορικά και θα μπορούσαμε να πούμε ότι η εκπαίδευση ήταν απλά η μαθητεία ενός ανθρώπου που λάμβανε γνώσεις από έναν άλλο έμπειρο άνθρωπο.
Μέχρι πριν λίγα χρόνια την εκπαίδευση χαρακτήριζε η προφορική ως επί  το πλείστον μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο προς τον μαθητή. Ο ρόλος του δασκάλου με την από έδρας διδασκαλία   και τις διαλέξεις σε αίθουσες , χαρακτήρισαν την γραμμική διδασκαλία . Οι επικεντρωμένες  στον εκπαιδευτικό μέθοδοι που περιλάμβαναν επίδειξη , εισήγηση , και μετωπική διδασκαλία , σύντομα εμπλουτίστηκαν με συζήτηση ελεγχόμενη και κατευθυνόμενη από τον δάσκαλο. Παρ΄ όλα αυτά η διδασκαλία αυτή δεν απέδωσε σαν σύστημα και αμφισβητείται.  
Σήμερα , η εκπαίδευση συνδυάζει τις μοντέρνες θεωρίες μάθησης που είναι επικεντρωμένες στον μαθητή , με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, πολυμέσα, δίκτυα, οπτικοακουστικά μέσα, έξυπνα αλληλεπιδραστικά περιβάλλοντα , και στο μέλλον ίσως προσανατολιστούμε σε εξ αποστάσεως ηλεκτρονική εκπαίδευση σύγχρονη ή ασύγχρονη και όχι μόνο..

Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις

Η πρώτη μορφή μάθησης που  ο άνθρωπος έχει είναι η φυσική μάθηση που αποκτά και σημαίνει ότι ο κάθε ένας λίγο έως πολύ αναπαράγει ότι έχει δεί να κάνουν αυτοί που αποτελούν ή απετέλεσαν τα πρότυπά του. Έτσι ο κάθε εκπαιδευτικός αναπαράγει τον τρόπο διδασκαλίας που είδε και έμαθε από τους δασκάλους του. Η εξέλιξη όμως της παιδαγωγικής επιστήμης , οδήγησε στην  μετατόπιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας , από τη μετωπική διδασκαλία με «πομπό» της γνώσης τον εκπαιδευτικό , προς την κα­τεύθυνση της ανάπτυξης μαθητοκεντρικών δημιουργικών   δραστηριοτήτων που σκοπό έχουν να βοηθήσουν τους μαθητές να συνδυάσουν γνώσεις ήδη αποκτημένες , να ανατρέξουν σε πηγές για την οικοδόμηση νέων γνώσεων, και να συνθέσουν αυτές τις γνώσεις δημιουργικά με το δικό τους προσωπικό τρόπο

Η ομαδική εργασία και η ομαδική μάθηση αποκτούν διαρκώς μεγαλύτερη σημασία  και γνωρίζουν μια νέα αναγέννηση, αλλά με μια διαφορετική φιλοσοφία καθοδήγησης.

Νέες μέθοδοι διδασκαλίας επικεντρωμένες στους μαθητές όπως η ομαδοσυνεργατική μάθηση , η εξατομικευμένη διδασκαλία και η βιωματική μάθηση ,κάνουν την εμφάνισή τους , μας ξαφνιάζουν και προκαλούν το ενδιαφέρων εκπαιδευτικών και μαθητών .

Σημαντικό στη διαδικασία της μάθησης τώρα ποια ,  θεωρείται και το πλούσιο σε ερεθίσματα διευρυμένο περιβάλλον, οι ενδιαφέρουσες δραστηριότητες,  τα διάφορα μοντέλα μάθησης, η διαρρύθμιση των χώρων μάθησης, και μια παρακινητική και ευχάριστη ατμόσφαιρα μέσω χρωμάτων, μουσικής κ.α.Τυποποίηση προγραμμάτων μάθησης και ρουτίνα σκοτώνουν το ενδιαφέρον. Πρέπει επομένως  να απομακρυνόμαστε διαρκώς από τη μάθηση διεκπεραίωσης προς τη μάθηση της μελλοντικής προοπτικής και να ενδιαφερόμαστε για το νέο, το ασυνήθιστο, το σημαντικό για το μέλλον.Μέχρι σήμερα δε ρωτούσε κανείς, αν ο μαθητής  διέθετε για την διαδικασία μάθησης αρκετή ενέργεια ή αν η ενέργεια του ήταν εστιασμένη στη μάθηση. Προτεραιότητα είχαν οι καθαρά πραγματιστικές υποχρεώσεις. Τώρα πια, το σύγχρονο παιδαγωγικό αίτημα ,  θεωρεί ότι είναι “κεντρική” υποχρέωση του εκπαιδευτικού , να προάγει τις ενεργητικές δυνάμεις του μαθητή  και να προσφέρει μεθόδους ενεργητικής μάθησης.            Οδηγούμαστε λοιπόν :Σε νέα εκπαιδευτικά πρότυπα που επιβάλουν·        Προσωπική εξερεύνηση και όχι διαλέξεις σε τάξεις ·        Ενεργή συμμετοχή και όχι παθητική απομνημόνευση ·        Ο νέος ρόλος του εκπαιδευτικού όχι μεταδότης πληροφοριών ·        Μεταβαλλόμενη διδακτέα ύλη και όχι σταθερή ·        Ετερογένεια τμήματος (Η ρομποτική άποψη της διδασκαλίας από έδρας με τον ίδιο ρυθμό για όλους κρίνεται αντιεκπαιδευτική). Σε σύγχρονη διδακτική μεθοδολογία που βασίζεται στις σημερινές μοντέρνες θεωρίες μάθησης και πρέπει:

·        Να προκαλεί την ενεργοποίηση του μαθητή

·        Να προωθεί τη δημιουργική δράση

·        Να βασίζεται στην μάθηση μέσω ανακάλυψης

·        Να ενθαρρύνει την συνεργατική μάθηση

·        Να ενισχύει την ανάπτυξη δεξιοτήτων

·        Να ενθαρρύνει την κριτική σκέψη

·        Να αποθαρρύνει τη γραμμική μέθοδο διδασκαλίας

·        Να ενθαρρύνει τη συλλογική δράση

 Σε σύγχρονες Τεχνικές Διδασκαλίας που αναπτύσσονται όπως

  • παιχνίδι ρόλων,
  • καταιγισμός ιδεών,
  • μελέτη περίπτωσης,
  • ομάδες εργασίας,
  • εργαστήρια, κ.λ.π.

και  χρησιμοποιούνται κατά περίπτωση

  • Σχέδιο μαθήματος
  • Μικροδιδασκαλίες
  • Προετοιμασία μαθήματος με τη χρήση νέων τεχνολογιών
  • σε Σχολεία Ειδικής Αγωγής, Διαπολιτισμικά, Μουσικά, Πειραματικά, Αθλητικά 

Σε σύγχρονους τρόπους και τεχνικές αξιολόγησης μαθητών και εκπαιδευτικού υλικού που αναπτύσσονται  Η χρήση των Τεχνολογιών  Πληροφορίας και Επικοινωνίας από τους μαθητές  μπορεί να οδηγήσει σrη διερευνητική, ανακαλυπτική  και ενεργητική μάθηση. Παρόλα αυτά, η χρήση υπολογιστικών  εργαλείων από τους μαθητές δεν προϋποθέτει  απαραίτητα και τη μαθησιακή διαδικασία. Ο εκπαιδευτικός όταν σχεδιάζει την διδασκαλία του πρέπει να εξισορροπεί την απαραίτητη ελευθερία που διεκδικούν οι μαθητές κατά την εκτέλεση δραστηριοτήτων ΤΠΕ με την ιδιαίτερη δόμηση που πρέπει να έχει ένα μάθημα προκειμένου να παραχθεί μαθησιακό αποτέλεσμα. Αν αγνοήσουμε το δεύτερο κινδυνεύει η δραστηριότητα να . εξελιχθεί σε ένα απλό παιχνίδι με τους υπολογιστές ενώ αν το υπερτονίσουμε μπορεί οι μαθητές να εκτελούν. ενέργειες που δεν τις καταλαβαίνουν. Επιπλέον, μπορούμε να ισχυριστούμε βάσιμα ότι ένα μάθημα που βασίζεται στη χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ (είτε αναφέρεται  στο γνωστικό αντικείμενο της πληροφορικής είτε σε άλλο γνωστικό αντικείμενο) θα πρέπει να είναι κατάλληλα σχεδιασμένο έτσι ώστε  να οργανώνει την αυτενέργεια των μαθητών στοχεύοντας στη μάθηση ,  και να μεταδίδει στους μαθητές προσωπικό νόημα έτσι ώστε να μην εκτελούν μηχανιστικά ενέργειες που δεν έχουν ιδιαίτερο νόημα για αυτούς.Με άλλα λόγια, τα προβλήματα, οι εργασίες, και οι δραστηριότητες θα πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην ανάλυση και στο σχεδιασμό της λύσης. Η ανάλυση και ο σχεδιασμός πρέπει να αποτελεί τη βάση της μαθητικής δραστηριότητας εκτός εργα­στηρίου, στο σπίτι, ή στη σχολική αίθουσα. Μια σφαιρική διδακτική προσέγγιση, η οποία μπορεί να αποτελέσει πλαίσιο υλοποίησης της παραπάνω προβληματικής, σχε­τίζεται με την ανάθεση στους μαθητές συνθετικών εργασιών (projects) που βασίζεται στη μάθηση με σχέδια εργασίας ,  και στην χρήση ιστοεξερευνήσεων ως διδακτικού εργαλείου. Μέθοδος project Το σύγχρονο παιδαγωγικό αίτημα ( για μετατόπιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας από τη μετωπική διδασκαλία με «πομπό» της γνώσης τον εκπαιδευτικό προς την κα­τεύθυνση της ανάπτυξης δημιουργικών δραστηριοτήτων από τους μαθητές), μπορεί να βρει πρόσφορο έδαφος με την καθιέρωση των συνθετικών εργασιών στο πλαίσιο των μαθημάτων της Πληροφορικής. Οι συνθετικές εργασίες είναι μαθητοκεντρικές δρα­στηριότητες που σκοπό έχουν να βοηθήσουν τους μαθητές να συνδυάσουν γνώσεις ήδη αποκτημένες, να ανατρέξουν σε πηγές για την οικοδόμηση νέων γνώσεων και να συνθέσουν αυτές τις γνώσεις δημιουργικά με το δικό τους προσωπικό τρόπο. Σκοπός των συνθετικών εργασιών, σύμφωνα με το Πλαίσιο Προγράμμα­τος Σπουδών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου  είναι: ·    η ανάπτυξη συνθετικής και δημιουργικής ικανότητας, ·   η ανάπτυξη της συνθετικής σκέψης, ·   η καλλιέργεια πνεύματος αναζήτησης και έρευνας, ·   η προώθηση ειδικών κλίσεων και ενδιαφερόντων, ·   ο εθισμός στη συστηματική και υπεύθυνη εργασία, ·   η ανάπτυξη της ικανότητας του μαθητή να μαθαίνει μόνος του.  Η μεθοδολογική αυτή προσέγγιση συνεπάγεται και τη διαφοροποίηση του ρόλου του καθηγητή στη διδακτική πράξη. Ο εκπαιδευτικός από «πηγή γνώσης» αναλαμβά­νει το ρόλο του συμβούλου, του καθοδηγητή, και του εμψυχωτή της προσπάθειας των μαθητών για σύνθεση και δημιουργία. Στο πλαίσιο αυτό, το εργαστήριο της Πληρο­φορικής πρέπει να αποτελέσει για το μαθητή χώρο ενεργητικής μάθησης, μελέτης, και συνεργασίας με τους άλλους συμμαθητές του και τον εκπαιδευτικό ,   Βήματα  δημιουργίας  projectŸ  Ο καθηγητής χωρίζει τους μαθητές σε μικρές ανομοιογενείς ομάδες , ζητά από τους μαθητές να του προτείνουν θέματα εργασίας  και ταυτόχρονα προτείνει και ο ίδιος κάποια θέματα που θεωρεί σημαντικά και κατάλληλα για εργασία των μαθητών .Ÿ  Μετά την  επιλογή του θέματος , σε συζήτηση με τους μαθητές που αναλαμβάνουν το κάθε θέμα , περιορίζουν την εργασία σε συγκεκριμένες περιοχές του θέματος και ορίζουν τους στόχους και τον σκοπό της εργασίας.

Ÿ  Ορίζουν τα καθήκοντα του κάθε μαθητή μέλους της ομάδας δηλαδή τους στόχους που καλείται να επιτύχει , έτσι ώστε να είναι εμφανής η εργασία που ο κάθε μαθητής έχει εκτελέσει , και να είναι δυνατή η ατομική του αξιολόγηση.

Ÿ  Ο καθηγητής ελέγχει την πρόοδό της εργασίας και συνεργάζεται με τους μαθητές,  παρεμβαίνοντας συμβουλευτικά  για την διατήρηση της εντός των ορίων του θέματος , για την επίτευξη των στόχων της εργασίας και την ολοκλήρωσή της.Ÿ  Η ομάδα μετά την ολοκλήρωση της εργασίας  , αναλαμβάνει να κοινοποιήσει τα αποτελέσματά της   στους συμμαθητές παρουσιάζοντάς την.Ÿ  Μετά το τέλος της παρουσίασης  γίνεται μικρή συζήτηση μεταξύ όλων των μαθητών της τάξης για την  αξιολόγηση της εργασίας που παρουσιάστηκε. Η παιδαγωγική αξία της εισαγωγής των συνθετικών εργασιών στην μαθησιακή διαδικασία βρίσκεται στο γεγονός ότι  οι μαθητές  |: αναπτύσσουν  δεξιότητες υψηλού επιπέδου, όπως: ·   ανάπτυξη κινήτρων για ενεργοποίηση και μάθηση, ·   ανάλυση των ζητούμενων και των απαιτήσεων, ·   σύνθεση των επιμέρους στοιχείων σε ένα ενιαίο όλον,                                       ·   διατύπωση και τεκμηρίωση της προσωπικής άποψης και ανάπτυξη επιχειρημα­τολογίας,  ·   αποδοχή της δημιουργικής κριτικής από τους συμμαθητές και τον/την εκπαι­δευτικό.  Προσεγγίζουν πολλαπλά  το γνωστικό αντικειμένου. Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές: ·   φτάνουν σε υψηλότερα επίπεδα κατανόησης εννοιών και διαδικασιών,  ·   προσεγγίζουν διαθεματικά τη γνώση, μέσα από θέματα που σχετίζονται με διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα,  ·   μαθαίνουν μέσω της πράξης (leaming by doing) που επιτελείται κατά τη δι­άρκεια των συνθετικών εργασιών.  Αποκτούν  τεχνικές δεξιοτήτες Πληροφορικής και καλλιέργούν στοιχεία κοινωνικής στάσης και συμπεριφοράς, αφού, μέσα από τις αυξημένες απαιτήσεις των συνθετικών εργασιών, έχουν την ευκαιρία·   να εξοικειωθούν με τη διαχείριση συσκευών, ·   να εμπεδώσουν βασικές λειτουργίες διαφόρων εφαρμογών λογισμικών  ·   να ασχοληθούν ουσιαστικά με την ανάλυση και τη σχεδίαση απλών εφαρμογών,  ·   να συνειδητοποιήσουν και να αναδείξουν τις κλίσεις και τις ιδιαίτερες  προτιμήσεις τους, ·   να αποκτήσουν, μέσω της συνεργασίας, ομαδικό και συνεργατικό να αναγνωρίσουν την αξία της συνεργατική ς δουλειάς,  ·   να εργαστούν ομαδικά και έτσι να καλλιεργήσουν ή να βελτιώσουν διαπροσωπικές σχέσεις με τους συμμαθητές τους.     ΙΣΤΟΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ (WebQuest)  Οι ιστοεξερευνήσεις αποτελούν ένα είδος μαθησιακού περιβάλλοντος που υποστηρίζει την αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων συλλογικής και διαπροσωπικής επικοινωνίας, για καλλιέργεια δεξιοτήτων διερεύνησης και επεξεργασίας πληροφοριών καθώς και για ενεργό εξοικείωση των μαθητών με διαδικασίες λήψης απόφασης . Σε αυτό το περιβάλλον, μερικές ή όλες οι πληροφορίες με τις οποίες αλληλεπιδρούν οι μαθητές προέρχονται από πηγές στο διαδίκτυο όπου ως γνωστόν  περιέχονται εκατομμύρια σελίδες, πολλές από τις οποίες είναι ανακριβείς ή ακατάλληλες για χρήση σε τάξη με παιδιά. Οι μαθητές είναι δύσκολο, τις περισσότερες φορές, να ξεχωρίσουν τις καλές και χρήσιμες σελίδες από τις ανενημέρωτες ή προκατειλημμένες, Ακόμα κι αν καταφέρουν να επιλέξουν τις κατάλληλες, απλά αντιγράφουν τις πληροφορίες που βρίσκουν χωρίς να διαβάσουν ολόκληρο το κείμενο.Οι ιστοεξερευνήσεις  είναι δραστηριότητες αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο μέσα σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες με σκοπό να απαντηθούν ερωτήσεις ή να δημιουργηθεί μια ολόκληρη εργασία.Η χρήση της συγκεκριμένης μορφής αναζήτησης επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να βοηθήσουν τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν τις πραγματικά πλούσιες πηγές του διαδικτύου και να τους ενθαρρύνουν να πάρουν από εκεί αυτό που πραγματικά χρειάζονται . Επίσης περιλαμβάνει δραστηριότητες που καθοδηγούν τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν πληροφορίες από τον Παγκόσμιο Ιστό για να απαντήσουν σε συγκεκριμένες ερωτήσειςΣε μια Ιστοεξερεύνηση τα παιδιά εργάζονται συνεργατικά , συνήθως αναλαμβάνοντας διάφορους ρόλους  και εστιάζουν την προσοχή τους στη μελέτη ενός ζητήματος με στόχο την ανάπτυξη λύσεων σε κάποια προβλήματα τα οποία οι ίδιοι διατυπώνουν. Στην προσπάθειά τους να μελετήσουν το ζήτημα, να διατυπώσουν προβλήματα και να αναπτύξουν λύσεις, ακολουθούν διαδικασία άντλησης πληροφοριών από διάφορες πηγές, όπου είναι χρήσιμο να συλλέγουν δικά τους δεδομένα και ακολούθως να επιλέγουν και να επεξεργάζονται τις σχετικές πληροφορίες με στόχο να διατυπώσουν λύσεις.Ένα σενάριο ιστοεξερεύνησης εμπλέκει τους μαθητές σε μια δραστηριότητα έρευνας που βασίζεται στην ανακάλυψη και αξιοποίηση πληροφοριών που είναι δημοσιευμένες στο διαδίκτυο. Η ιστοεξερεύνηση εστιάζει κυρίως στη χρήση και αξιοποίηση των προσφερόμενων πληροφοριών και όχι στις τεχνικές εύρεσης και αναζήτησης. Με τον τρόπο αυτό η τεχνική της ιστοεξερεύνησης επιδιώκει να ενισχύσει την αναλυτική και συνθετική σκέψη των μαθητών αλλά και την ικανότητά τους να κρίνουν και να αξιολογούν το δημοσιευμένο ψηφιακό υλικό. Δομή της ΙστοεξερεύνησηςΗ περιγραφή ενός σεναρίου ιστοεξερεύνησης περιλαμβάνει τα παρακάτω δομικά στοιχεία Εισαγωγή: Απευθύνεται στους μαθητές που θα ακολουθήσουν την ιστοεξερεύνηση. και επιδιώκει να τους εισάγει στο μάθημα με ελκυστικό τρόπο. Στο σημείο αυτό τίθεται συνήθως και το βασικό ερώτημα γύρω από το οποίο στρέφεται ολόκληρο το σενάριο της ιστοεξερεύνησης. Εργασία: Περιγράφει την αποστολή που πρόκειται να αναλάβουν οι μαθητές . Διαδικασία: Περιγράφει τα βήματα που θα ακολουθήσουν οι μαθητές στο πλαίσιο της διαδικτυακής τους αποστολής καθώς και τις πηγές που πρόκειται να αξιοποιήσουν. Αξιολόγηση: Περιγράφει με σαφήνεια τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών με βάση συγκεκριμένα κριτήρια Συμπέρασμα: Περιγράφει το αναμενόμενο μαθησιακό αποτέλεσμα ενώ μπορεί να περιέχει ρητορικές ερωτήσεις και επιπλέον υπερσυνδέσμους προκειμένου οι μαθητές να διευρύνουν τις γνώσεις τους στο πλαίσιο του μαθήματος. Σελίδα του Καθηγητή: Απευθύνεται σε άλλους εκπαιδευτικούς και περιέχει οδηγίες για το χειρισμό της μαθησιακής διαδικασίας Το περιεχόμενο των προσφερόμενων πηγών, η πολυπλοκότητα των ιστοχώρων, οι απαιτήσεις σε χρόνο, η ελκυστική παρουσίαση είναι μερικοί παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση της μάθησης που βασίζεται στην ιστοεξερεύνηση. Βήματα Δημιουργίας Ιστοεξερεύνησης1.      Επιλογή θέματος Το επιλεγόμενο θέμα πρέπει να να είναι συνδεδεμένο με τους στόχους του αναλυτικού μας προγράμματος , να κάνει καλή χρήση του διαδικτύου  και να απαιτεί χρήση λειτουργιών σκέψης πέραν της κατανόησης 2.      Καθορισμός στόχων Στο στάδιο αυτό ο εκπαιδευτικός καθορίζει τι αναμένει από τους μαθητές να μάθουν. Οι στόχοι αυτοί δεν πρέπει να είναι πάντα γνωσιολογικοί. Μπορεί το WebQuest να σχεδιάστηκε με σκοπό να αναπτύξει δεξιότητες όπως  την εξαγωγή συμπερασμάτων , τη δημιουργικότητά των μαθητών , την καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος, τη λύση προβλήματος την ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης κ.ά.  3.      Διατύπωση διερευνητικού ερωτήματος Το διερευνητικό ερώτημα ποικίλει ανάλογα με το θέμα και το χρόνο στον οποίο αναμένεται να απαντηθεί. Το διερευνητικό ερώτημα πρέπει: ?      Να εγείρει το ενδιαφέρον των μαθητών ?      Να έχει σχέση με τη ζωή τους ?      Να είναι σύνθετο και να χρειάζεται κάποιας μορφής ανάλυση για να απαντηθεί 4.      Καθορισμός του σκοπού που θα έχουν οι μαθητές Ο τελικός σκοπός της ομάδας ποικίλει. Μπορεί να είναι : ?      Να εκφράσουν αυτά που έμαθαν μέσα από κάποιο μέσο  (ανακοίνωση παρουσίαση κ.ά)(π.χ. παρουσιάζω τις ερήμους) ?      Να πάρουν πληροφορίες από διάφορες πηγές και να τις παρουσιάσουν σε μια κοινή μορφή (π.χ. βιβλίο συνταγών, ένα φανταστικό μουσείο με εκθέματα κ.ά )- επιλογή κατάλληλων πληροφοριών , οργάνωση ?      Να λύσουν ένα μυστήριο: Οι μαθητές ανακαλύπτουν στοιχεία για να αποδείξουν ή να απορρίψουν τη λύση στο ερώτημα μυστηρίου ?      Δημοσιογραφική αποστολή : Μας ενδιαφέρει η ακρίβεια στην παρουσίαση των γεγονότων, η χρήση δημοσιογραφικής γλώσσας και η διασταύρωση των πληροφοριών ?      Σχεδιάζω κάτι: Οι μαθητές παίρνουν πληροφορίες για το θέμα τους και στη συνέχεια σχεδιάζουν ένα οδηγό π.χ τουριστικό οδηγό, οδηγός δικαιωμάτων του παιδιού, Σύμβουλος για επαγγελματική καριέρα, Πώς πρέπει να είναι το σπίτι σας για να είναι θερμό το χειμώνα και  κρύο το καλοκαίρι κ.ά. ?      Δημιουργικές εργασίες : Οι εργασίες αυτές δεν είναι πλήρως καθοδηγημένες. Αφήνουν περιθώρια επιλογής στους μαθητές. Μπορεί να είναι η δημιουργία μιας αφίσας, ενός θεατρικού, ενός ποιήματος κ.ο.κ. ?      Επίμαχα θέματα: Πολλά θέματα είναι επίμαχα, π.χ. κλωνοποίηση κ.ά. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με πηγές που αντιτίθενται σε περιεχόμενο και αποφασίζουν για τη δική τους θέση ?      Επιχειρηματολογία: Οι μαθητές διατυπώνουν τη θέση τους ακολουθώντας τους κανόνες της σωστής επιχειρηματολογίας για να πείσουν τους άλλους. ?      Αναλυτικές διεργασίες: οι μαθητές αναλύουν τις πληροφορίες που βρήκαν για διάφορες οντότητες (π.χ. τρεις χώρες, ή δύο ζώα) και τις συγκρίνουν μεταξύ τους δημιουργώντας πίνακες , διαγράμματα κ.ά ?      Αξιολόγηση: Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν τα κριτήριά τους και να αξιολογήσουν κάτι π.χ. 4 πακέτα διακοπών, παρουσιάσεις  μαθητών κ.ά ?      Επιστημονικοί στόχοι: Οι μαθητές κάνουν υποθέσεις βάσει πληροφοριών που παίρνουν, ελέγχουν τι υποθέσεις τους από τις πηγές ή από πειράματα, καταλήγουν σε συμπεράσματα 5.      Σχεδιασμός αξιολόγησης Καθορίζω την αξιολόγηση κάνοντας ένα πίνακα με το τι αναμένω από τους μαθητές και πώς θα το αξιολογήσω 6.      Ετοιμασία της διαδικασίας ?      Ψάχνω για πηγές στο διαδίκτυο ?      Εμπλουτίζω τις πηγές με δικά μου  ή άλλα έντυπα κείμενα αν τα υπάρχοντα δεν είναι ικανοποιητικά 7.      Έλεγχος της αισθητικής παρουσίασης   Η παιδαγωγική αξία της χρήσης των Ιστοεξερευνήσεων ως διδακτικής στρατηγικής έγκειται στο ότι   ?      Λόγω της πρωτοτυπίας που παρουσιάζει ο τρόπος επεξεργασίας του θέματος με χρήση Η/Υ αντί το κλασικό βιβλίο και τετράδιο αποτελεί κίνητρο για τον μαθητή?      Αναπτύσσει την κριτική σκέψη διότι αποτελεί αναλυτική και συνθετική εργασία.?      Αποτελεί συνεργατική μάθηση?      Προκαλεί ανάπτυξη δεξιοτήτων ΤΠΕ       

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Δαγδιλέλης Βασίλειος , Παυλοπούλου Καλλιόπη, Τρίγγα Παναγιώτα «Διδακτική ? Μέθοδοι και εφαρμογές» Εκδόσεις Ευγ. Μπένου, Αθήνα 1998
  • Βασίλης Κόμης «Εισαγωγή στη Διδακτική της Πλροφορικής» Εκδόσεις Κλειδάριθμος , 2005
  • Καραμάνης Μ., Κόμης Β., Πολίτης Π., Εφαρμογές Υπολογιστών Β’, Γ’ Ενιαίου Λυκείου, Βιβλίο Καθηγητή, Υ­πουργείο Παιδείας – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα, 2000
  • Ενιαίο πλαίσιο προγράμματος σπουδών στην Πληροφορικής, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Δεκέμβριος 1997
  • Karl Frey, «Η «Μέθοδος Project» Μια μορφή συλλογικής εργασίας στο σχολείο θεωρία και πράξη », Παιδαγωγική και Εκπαίδευση 14 , Αθήνα: Ένωση Εκδοτών Βιβλίου Θεσσαλονίκης  (2002)
  • WebQuest (2005) The webquew page , Educational Technology, Department at San Diego State University, http://webquest.sdsu.edu
  • Παπανικολάου Κ & Γρηγοριάδου Μ «Σχεδιάζοντας WebQuest σενάρια μαθημάτων με βάση πολλαπλές πηγές πληροφορίας για την δομή-λειτουργία ?αναβάθμιση του υπολογιστή»  , Πρακτικά 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην διδακτική πράξη ¨Σύρος.(2005),
  • Χριστακούδης Χρήστος , Πανούτσου Αντωνία « Ιστοεξερεύνηση για τη Διδασκαλία της Ενότητας «Ο Υπολογιστής στη Ζωή μας»» Πρακτικά 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Διδακτική της Πληροφορικής» (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου)  Κόρινθος 7-9/10/2005

 

κάτω από: Εργασίες, Συνέδρια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Κατηγορίες