Εκπαιδευτική επίσκεψη στο NOESIS

Την Πέμπτη 5 Μαΐου 2022 η Γ’ τάξη και την Τετάρτη 18 Μαΐου 2022 οι Α’ και Β’ τάξεις του Γυμνασίου Εξαπλατάνου αντίστοιχα πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας (NOESIS) στη Θεσσαλονίκη. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αφού ξεναγήθηκαν στο χώρο του μουσείου, απόλαυσαν ένα science-show με τίτλο «μαγνήτες και ρεύματα» όπου με πρωταγωνιστές τους μαγνήτες, το ηλεκτρικό ρεύμα και ένα σύνολο από εντυπωσιακά και διασκεδαστικά πειράματα εξοικειώθηκαν με τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση και εμπλούτισαν τις γνώσεις τους στον ηλεκτρισμό και τον μαγνητισμό! Τα παιδιά συνόδευσαν οι καθηγητές: Σόρτσης Αλέξανδρος (Μαθηματικός), Ευαγγελόπουλος Κωνσταντίνος (Πληροφορικός), Νέμτσης Νικόλαος (φιλόλογος) και Ουρουμίδης Βασίλειος (Χημικός).

Το πείραμα του Ερατοσθένη: Υπολογισμός της περιφέρειας της Γης

Για εκπαιδευτικούς λόγους, η μέθοδός του εφαρμόζεται έως και σήμερα από μαθητές, ώστε -χρησιμοποιώντας βασικά στοιχεία τριγωνομετρίας- να υπολογίζουν την περιφέρεια του πλανήτη μας. Οι ισημερίες και τα ηλιοστάσια αποτελούν ιδανικές ημερομηνίες για την πραγματοποίηση του ιστορικού πειράματος του Ερατοσθένη.

Επιστημονικό υπόβαθρο (πριν τον Ερατοσθένη)
Οι Πυθαγόρειοι αστρονόμοι, μαθηματικοί και φιλόσοφοι, κατά τον 6ο αι. π.Χ., δέχονταν ήδη τη σφαιρικότητα της Γης. Οι Έκφαντος, Ικέτας και Ηρακλείδης ο Ποντικός τη θέτουν να περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της σε 24 ώρες. Αποδίδουν δε τη φαινόμενη κίνηση της ουράνιας σφαίρας από Ανατολή σε Δύση στην περιστροφή της Γης. Ο Φιλόλαος ο Πυθαγόρειος αποτελεί ίσως τον πρώτο αστρονόμο που θεώρησε τη Γη ουράνιο σώμα και μάλιστα όχι ακίνητο, αλλά περιφερόμενο γύρω από το Κεντρικό Πυρ. Μεταγενέστερα (3ος αι. π.Χ.), ο Αρίσταρχος ο Σάμιος θέτει τη Γη, όπως και τους υπόλοιπους πλανήτες, να περιφέρονται γύρω από τον Ήλιο. Ο Αριστοτέλης, στο έργο του «περί Ουρανού» (4ος αι. π.Χ.), τεκμηριώνει τη σφαιρικότητα της Γης και αναφέρεται στον υπολογισμό της περιφέρειάς της από προγενέστερους μαθηματικούς.

Σφαιρικότητα της Γης
Οι Έλληνες σοφοί της αρχαιότητας διαπιστώνουν τη σφαιρικότητα της Γης βασιζόμενοι σε παρατηρήσεις που σχετίζονται με:

  • Το σχήμα της σκιάς που ρίχνει η Γη στη Σελήνη κατά τη διάρκεια μιας ολικής έκλειψης Σελήνης.
  • Την αλλαγή της θέσης των αστέρων που βλέπουμε από διαφορετικούς τόπους της Γης την ίδια χρονική στιγμή (ή και τη μεταβολή της θέσης του πολικού αστέρα όσο μετακινούμαστε από νοτιότερες προς βορειότερες περιοχές).
  • Την παρατήρηση ενός πλοίου, που καθώς απομακρύνεται στον ορίζοντα από οποιονδήποτε παρατηρητή, χάνεται από την όρασή μας σταδιακά, με το κατάρτι να μένει ως το τελευταίο ορατό του σημείο. Το αντίστροφο συμβαίνει καθώς το πλοίο πλησιάζει τον προορισμό του. Ποιό ήταν όμως το μέγεθός της Γης; Πόσο μεγάλος ήταν ο κόσμος στον οποίον ζούσαν;

Ο Ερατοσθένης (276 – 194 π.Χ)
Η πρώτη ιστορικά τεκμηριωμένη μέτρηση της περιμέτρου της Γης αποδίδεται στον Ερατοσθένη τον Κυρηναίο, τον 3ο αι. π.Χ, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, καθώς υπολόγισε μια τιμή η οποία παρουσιάζει μικρή απόκλιση συγκρινόμενη με τις σημερινές μετρήσεις.

Ο Ερατοσθένης υπήρξε σπουδαίος αστρονόμος, μαθηματικός, γεωδαίτης και γεωγράφος. Διετέλεσε διευθυντής της ξακουστής βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας. Η Αλεξάνδρεια, χτισμένη στις εκβολές του Νείλου από τον Μέγα Αλέξανδρο, αποτέλεσε σημαντικό κέντρο παιδείας και επιστήμης από τον 4ο έως τον 2ο αι. π.Χ. Η περίφημη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, ως το σημαντικότερο εκδοτικό κέντρο του τότε γνωστού κόσμου, φημιζόταν για τον πλούτο των χειρογράφων της, συγκριτικά με κάθε άλλη γνωστή βιβλιοθήκη, προσελκύοντας πλήθος σοφών και ερευνητών της εποχής.

Η μέθοδος του Ερατοσθένη
Ο Ερατοσθένης είχε παρατηρήσει, ή γνώριζε από παρατηρήσεις άλλων ερευνητών, ότι κατά το θερινό ηλιοστάσιο, ακριβώς το μεσημέρι, ο ήλιος κατοπτρίζονταν ολόκληρος στον πυθμένα ενός πηγαδιού στη Συήνη. Η Συήνη (το σημερινό Ασσουάν) αποτελεί πόλη της αρχαίας Αιγύπτου χτισμένη στη δυτική όχθη του Νείλου, νοτιότερα της Αλεξάνδρειας. Παρατήρησε επίσης, ότι την ίδια μέρα και ώρα δεν συνέβαινε το ίδιο φαινόμενο και στην Αλεξάνδρεια. Επομένως η γωνία πρόσπτωσης των ηλιακών ακτίνων διέφερε στους δύο τόπους για τη δεδομένη χρονική στιγμή.

Θερινό ηλιοστάσιο
Το θερινό ηλιοστάσιο είναι η ημέρα του έτους κατά την οποίαν ο ήλιος βρίσκεται στο βορειότερο σημείο του στον ουρανό, καθώς τον παρατηρούμε από το βόρειο ημισφαίριο της Γης. Τότε διανύουμε τη μεγαλύτερη ημέρα του έτους (και τη μικρότερη νύχτα αντίστοιχα). Κατά το θερινό ηλιοστάσιο, από τους τόπους που βρίσκονται σε βόρειο γεωγραφικό πλάτος 23ο 26’, δηλαδή στον τροπικό του Καρκίνου, βλέπουμε τον ήλιο να περνά ακριβώς από το ζενίθ του το μεσημέρι. Η Συήνη βρίσκεται σχεδόν πάνω στον τροπικό του Καρκίνου, απέχοντας μόλις 20 km από αυτόν.

Υποθέσεις
Ο Ερατοσθένης ξεκίνησε με τις ακόλουθες δύο υποθέσεις: (α) Η Γη είναι σφαίρα και φωτίζεται ομοιόμορφα από τον Ήλιο. (β) Ο Ήλιος είναι τόσο μακριά από τη Γη, ώστε οι ακτίνες του φτάνουν σε αυτήν ουσιαστικά παράλληλες. Στη συνέχεια συνέκρινε, την ίδια χρονική στιγμή, τη διεύθυνση των ηλιακών ακτίνων με τη διεύθυνση της κατακορύφου στις δύο διαφορετικές πόλεις (Συήνη και Αλεξάνδρεια). Πώς μπόρεσε όμως ο Ερατοσθένης να πραγματοποιήσει δύο μετρήσεις σε δύο διαφορετικά σημεία της Γης την ίδια χρονική στιγμή, εφόσον οι αρχαίοι Έλληνες δεν διέθεταν ρολόγια που θα μπορούσαν να συγχρονίσουν;

Το πρόβλημα το έλυσε κάνοντας τις μετρήσεις του κατά τη μεσημβρία (την ώρα δηλαδή που ο ήλιος βρίσκεται στο ψηλότερο σημείο του στον ουρανό) σε δύο πόλεις που βρίσκονται πάνω στον ίδιο μεσημβρινό, όπου κάθε μεσημβρινός είναι μια γραμμή που ενώνει τον βόρειο με τον νότιο πόλο της Γης (Σχήμα 2). Όσοι τόποι βρίσκονται πάνω στον ίδιο μεσημβρινό, έχουν μεσημέρι την ίδια χρονική στιγμή. Και πράγματι, η Αλεξάνδρεια και η Συήνη βρίσκονται σχεδόν στον ίδιο μεσημβρινό απέχοντας κατά γεωγραφικό μήκος μόλις 3ο, με βάση σημερινούς υπολογισμούς. Γνωρίζοντας ότι στη Συήνη, κατά τη μεσημβρία του θερινού ηλιοστασίου, ο ήλιος κατοπτρίζονταν ολόκληρος στον πυθμένα ενός πηγαδιού, αυτό σήμαινε ότι εκείνη τη στιγμή ο ήλιος βρισκόταν στην κατακόρυφο του τόπου (στο Ζενίθ του). Την ίδια χρονική στιγμή, τοποθετώντας στο έδαφος της Αλεξάνδρειας μια κατακόρυφη ράβδο, υπολόγισε τη γωνία πρόσπτωσης των ηλιακών ακτίνων με το κατακόρυφο επίπεδο: μέσω της εφαπτομένης της, γνωρίζοντας το μήκος της ράβδου και μετρώντας το μήκος της σκιάς της. Η γωνία υπολογίστηκε σε περίπου 7,2ο. Η γωνία αυτή αντιστοιχεί ουσιαστικά στη γωνία ανάμεσα στην ακτίνα της Γης που καταλήγει στη Συήνη και την ακτίνα της Γης που καταλήγει στην Αλεξάνδρεια.

Απόσταση Συήνης – Αλεξάνδρειας
Ένα δεύτερο στοιχείο που χρειάστηκε για να προχωρήσει στον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης ήταν η απόσταση μεταξύ των δύο πόλεων. Πώς υπολόγισε ο Ερατοσθένης αυτήν την απόσταση; Κάποιοι μελετητές ισχυρίζονται ότι την υπολόγισε με βάση τη σταθερή ταχύτητα με την οποία ταξίδευαν τα καραβάνια -100 στάδια την ημέρα- επί 50 ημέρες, δηλαδή 5.000 στάδια συνολικά ή 820 km (1 αττικό στάδιο = 164 m.) Από άλλες πηγές, αυτή η απόσταση προκύπτει από αιγυπτιακούς τοπογραφικούς χάρτες, όπου οι μετρήσεις είχαν γίνει από επαγγελματίες «βηματιστές», οι οποίοι περπατώντας με σταθερούς διασκελισμούς κατέγραφαν αποστάσεις.

Τελικός υπολογισμός
Εφόσον σε γωνία 7,2ο αντιστοιχεί απόσταση 5.000 σταδίων στην περιφέρεια της Γης, ο Ερατοσθένης συμπέρανε ότι στις 360ο αντιστοιχεί απόσταση 250.000 σταδίων, που ισοδυναμεί σε 40.000 km, που είναι και η περιφέρεια του πλανήτη μας. Το λάθος στον υπολογισμό ήταν μόνο 2%: ένα πραγματικά αξιοσημείωτο επίτευγμα, δεδομένου ότι οι υπολογισμοί πραγματοποιήθηκαν πριν από περίπου 2,5 χιλιάδες χρόνια. Ο Ερατοσθένης, ως ο πρώτος άνθρωπος που μέτρησε τις διαστάσεις του πλανήτη μας, θεωρείται και ο πατέρας της μαθηματικής γεωγραφίας.

Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να υλοποιήσουν το πείραμα του Ερατοσθένη κατά την εαρινή ισημερία (20 Μαρτίου 2022), μπορούν να ακολουθήσουν τις οδηγίες που δίνονται πιο κάτω.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ

Αν θεωρήσουμε ότι ο κύκλος στο διπλανό σχήμα είναι η Γη τότε η έλλειψη στο κέντρο είναι ο ισημερινός. Τις ημέρες κοντά στην εαρινή ισημερία, όσοι βρίσκονται στον ισημερινό της Γης θα παρατηρήσουν ότι ο Ήλιος το μεσημέρι βρίσκεται πολύ κοντά στο ζενίθ. Επομένως οι ακτίνες πέφτουν κατακόρυφα και ο Ήλιος θα μπορούσε να καθρεφτίζεται στον πυθμένα ενός πηγαδιού. Η προέκταση μιας ακτίνας του Ήλιου είναι η ΙΚ και περνάει από το κέντρο της Γης Κ. Έστω ότι εμείς είμαστε στη θέση Τ. Αν τοποθετήσουμε μια κατακόρυφη ράβδο ΤΑ=Υcm τότε αυτή το μεσημέρι έχει σκιά ΤΣ=Χcm. Η κατάλληλη ώρα που πρέπει να κάνετε τη μέτρησή σας για κάθε τόπο υπολογίζεται από εδώ.

Υπολογίζουμε την εφαπτομένη της γωνίας ΣΑΤ από το λόγο Χ/Y και έτσι βρίσκουμε την γωνία που είναι φ μοίρες. Η γωνία φ είναι ίση με την επίκεντρη γωνία ΤΚΙ. Το γεωγραφικό πλάτος της θέσης μας είναι φ μοίρες. Παρατήρηση: Η γωνία φ είναι ίση με το γεωγραφικό πλάτος μόνο αν η μέτρηση γίνει τις μέρες της εαρινής ή φθινοπωρινής ισημερίας.

Η απόσταση από τον ισημερινό ΤΙ=S υπολογίζεται από το Google Earth ή από εδώ.

Η περίμετρος της Γης και η ακτίνα της R υπολογίζονται χρησιμοποιώντας τις ακόλουθες μαθηματικές σχέσεις:

περίμετρος γης=(360/φ)xS

R=περίμετρος γης/(2π)

Επιμέλεια άρθρου: Δρ. Φιόρη – Αναστασία Μεταλληνού, Αστροφυσικός, Κέντρο Επισκεπτών Θησείου, ΙΑΑΔΕΤ, ΕΑΑ

Παγκόσμια Ημέρα της Σταθεράς π

Η Παγκόσμια Ημέρα της Σταθεράς π απευθύνεται αποκλειστικά σε μαθηματικούς και γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 14 Μαρτίου, εξαιτίας κάποιων αριθμητικών συμπτώσεων που συμβαίνουν την ημέρα αυτή. Στην Αμερική, η 14/3 γράφεται ως 3-14, δηλαδή η τιμή της σταθεράς (Π=3,14).
Η Ημέρα γιορτάζεται με πάρτι σε πολλές μαθηματικές σχολές του κόσμου, ακριβώς στη 1:59 μετά το μεσημέρι, καθώς το 1,5,9 είναι οι τρεις αριθμοί που ακολουθούν τη σταθερά 3,14 η οποία στην επταψήφια εκδοχή της είναι Π=3,14159.
Ο εορτασμός της ημέρας του «π» καθιερώθηκε το 1988 από τον Αμερικανό φυσικό και καλλιτέχνη Larry Shaw. Γιορτάζεται, δε, με την κατανάλωση στρογγυλών πιτών καθώς στα αγγλικά το ελληνικό γράμμα π θυμίζει την αγγλική λέξη pie που προφέρεται «πάι».
Η μαθηματική σταθερά π είναι ένας πραγματικός αριθμός που μπορεί να οριστεί ως ο λόγος του μήκους της περιφέρειας ενός κύκλου προς τη διάμετρό του στην Ευκλείδεια γεωμετρία, και ο οποίος χρησιμοποιείται πολύ συχνά στα μαθηματικά, τη φυσική και τη μηχανολογία.
Ο συμβολισμός προέρχεται από το αρχικό γράμμα «π» (πι) της λέξης «περιφέρεια», και έχει καθιερωθεί διεθνώς. Στο λατινικό αλφάβητο συμβολίζεται ως Pi, όταν δεν είναι διαθέσιμοι τυπογραφικά ελληνικοί χαρακτήρες. Το π είναι γνωστό επίσης ως σταθερά του Αρχιμήδη ή αριθμός του Λούντολφ.

Το σχολείο μας συμμετέχει!

Το σχολείο μας συμμετέχει!
4ος Διαγωνισμός Μαθηματικών Ικανοτήτων.
ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ!
Σάββατο 12 Μαρτίου 2022.
Πληροφορίες στον παρακάτω σύνδεσμο.
http://www.hms.gr/pythagoras/

https://maps.sch.gr/main.html?zoom=19&lat=40.975354&lng=22.134774

Διαγωνισμοί περιόδου 2021 – 2022

Διαγωνισμοί περιόδου 2021 – 2022

82ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός στα Μαθηματικά.

Ανακοινώνεται η διεξαγωγή του 82ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού (ΠΜΔ) στα Μαθηματικά.

Εξεταστέα ύλη για τον πρώτο διαγωνισμό “ΘΑΛΗΣ” για κάθε τάξη είναι η διδακτέα ύλη όλων των προηγουμένων τάξεων σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα κάθε τάξης του ΙΕΠ για τα Μαθηματικά.

Εξεταστέα ύλη για τον δεύτερο διαγωνισμό “ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ” για κάθε τάξη είναι η διδακτέα ύλη όλων των προηγουμένων τάξεων καθώς και η διδακτέα ύλη του Α’ τριμήνου αυτής της τάξης σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα κάθε τάξης του ΙΕΠ για τα Μαθηματικά.

Εξεταστέα ύλη για τον τρίτο διαγωνισμό “ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ”  και τον «Προκριματικό διαγωνισμό» θεωρείται η ύλη των Διεθνών Μαθηματικών Ολυμπιάδων.

Σημαντικό βοήθημα και ουσιαστικό συμπλήρωμα στην ύλη των μαθημάτων αποτελούν τα περιοδικά που εκδίδει η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία “Ευκλείδης Α” για το Γυμνάσιο και “Ευκλείδης Β” για το Λύκειο  καθώς και τα Βιβλία με τα θέματα των Πανελλήνιων διαγωνισμών Νέων και Λυκείου.

Στην Ιστοσελίδα της ΕΜΕ (www.hms.gr) υπάρχουν οι παρακάτω Σημειώσεις Διαγωνισμών ανά ενότητα

 

  1. ΑΛΓΕΒΡΑ-ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
  2. ΠΟΛΥΩΝΥΜΑ
  3. θΕΩΡΙΑ ΑΡΙΘΜΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
  4. ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ 1
  5. ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ 2
  6. ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ 3
  7. ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ
  8. ΘΕΩΡΙΑ ΑΡΙΘΜΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ
  9. ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΑΡΙΘΜΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ
  10. ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΑΛΓΕΒΡΑ
  11. ΜΑΘΗΜΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΑΡΙΘΜΩΝ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ
  12. ΜΑΘΗΜΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΑΡΙΘΜΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ (new)

Από τα μαθήματα του Σαββάτου

  1. Γεωμετρία_01 (new)
  2. Γεωμετρία_02 (new)
  3. Γεωμετρία_03 (new)
  4. Γεωμετρία_04 (new)
  5. Σημειώσεις Μαθήματος 15/10/2016_ΛΥΚΕΙΟ (new)

Οι ημερομηνίες του διαγωνισμού στα Μαθηματικά είναι οι ακόλουθες :

(Οι ημερομηνίες μπορεί να αλλάξουν ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας)

Θαλής Παρασκευή 05 Νοεμβρίου 2021
Ευκλείδης Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2022
Αρχιμήδης Σάββατο 26 Φεβρουαρίου 2022

82ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός στα Μαθηματικά «Ο ΘΑΛΗΣ», Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2021

82ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός στα Μαθηματικά «Ο ΘΑΛΗΣ», Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2021

ΕΛΛΗΝΙΚΗ  ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ  ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Πανεπιστημίου (Ελευθερίου Βενιζέλου) 34
106 79   ΑΘΗΝΑ
Τηλ. 3616532 – 3617784 – Fax: 3641025

e-mail : info@hms.gr

www.hms.gr

Αθήνα 22 Οκτωβρίου 2021
Αρ. πρωτ. 1043/22-10-2021

ΠΡΟΣ :
1.    Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
2.    Συντονιστές Εκπαίδευσης Μαθηματικών
3.    Διευθυντές Λυκείων – Γυμνασίων
4.    Παραρτήματα Ε.Μ.Ε.

82ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός στα Μαθηματικά «Ο ΘΑΛΗΣ»
Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2021

Δήλωση συμμετοχής μέχρι 3/11/2021

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (Ε.Μ.Ε.) διοργανώνει τον 82ο  Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό (Π.Μ.Δ.) στα Μαθηματικά «Ο ΘΑΛΗΣ». Σκοπός του διαγωνισμού είναι η καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και της ευγενούς άμιλλας μεταξύ των μαθητών σε ένα καθαρά διανοητικό τομέα αλλά και η επιλογή των μαθητών που θα στελεχώσουν τις ομάδες που θα συμμετάσχουν στους Διεθνείς Μαθηματικούς Διαγωνισμούς.
Εξαιτίας της συνεχιζόμενης υγειονομικής κρίσης τη φετινή σχολική χρονιά ο 82ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός στα Μαθηματικά «Ο Θαλής» θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με την  εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων:

(Αριθμ. Πρωτ.: Φ15/133737/Δ2/20-10-2021)

εντός του σχολικού ωραρίου, τηρώντας απαρέγκλιτα τις οδηγίες του Υ.ΠΑΙ.Θ. και του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) για την προστασία από τον κορωνοϊό-COVID 19.

Χρόνος, τόπος διεξαγωγής, διάρκεια
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί την Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2021 και ώρες 12:00-14:00,. και ειδικά φέτος θα έχει διάρκεια δυο (2) ώρες, θα απαρτίζεται δε από τρία (3) θέματα πλήρους ανάπτυξης. Εξεταστικό κέντρο θα είναι όποιο σχολείο έχει ενδιαφερόμενους μαθητές, το οποίο θα πρέπει να διαθέσει ανάλογα με το πλήθος των μαθητών τις αντίστοιχες αίθουσες (χωρίς να είναι απαραίτητο να γίνει αναπροσαρμογή του ωρολογίου προγράμματος) και τους αντίστοιχους επιτηρητές.

Ποιοι συμμετέχουν
Στον διαγωνισμό αυτόν μπορούν να λάβουν μέρος μαθητές όλων των τάξεων των Λυκείων και των Β’ και Γ’ τάξεων των Γυμνασίων της χώρας, οι οποίοι και θα πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή στον/στη Διευθυντή/ντρια της Σχολικής μονάδας που φοιτούν μέχρι και την Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2021.
Η συμμετοχή στον διαγωνισμό είναι προαιρετική.
Μπορούν να συμμετέχουν και μαθητές της Α΄ Γυμνασίου, αν το ζητήσουν, με τα θέματα της Β΄ Γυμνασίου. Αν κάποιος μαθητής Γυμνασίου ζητήσει να διαγωνιστεί με θέματα της Α΄ Λυκείου πρέπει να επικοινωνήσει με την ΕΜΕ (info@hms.gr) για να του δοθεί αυτή η δυνατότητα και να βρεθεί το κατάλληλο μέρος που θα εξεταστεί.
Εκδήλωση ενδιαφέροντος από το σχολείο
Ο/Η  Διευθυντής/ντρια του Σχολείου θα πρέπει να δηλώσει τη συμμετοχή του σχολείου του/της συμπληρώνοντας τη φόρμα που θα βρει στον ακόλουθο σύνδεσμο:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfQFgqTr8bbgcYcISd-BWB4P-HgOtvqsl6EjUKBR7w_hzyWPA/viewform

Τα στοιχεία που ζητούνται είναι σημαντικά γιατί θα χρησιμοποιηθούν για την επικοινωνία και για την αποστολή των θεμάτων στα σχολεία – εξεταστικά κέντρα.

Στην ίδια φόρμα θα πρέπει να συμπληρωθεί και ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό

Διαδικασία διαγωνισμού παραλαβή θεμάτων και αποστολή γραπτών
Τα θέματα του διαγωνισμού θα αποσταλούν στην ηλεκτρονική διεύθυνση του σχολείου που έχει δηλωθεί στη φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος μισή ώρα πριν την έναρξη του διαγωνισμού, μαζί με τις σχετικές οδηγίες. Σε όσα σχολεία έχουν συμπληρώσει τις ηλεκτρονικές φόρμες συμμετοχής θα σταλούν ηλεκτρονικά στο email τους τα θέματα του διαγωνισμού και, μετά τη συλλογή των γραπτών, θα αποσταλούν ευχαριστήριες επιστολές στον/στην διευθυντή/ντρια του σχολείου και στους/στις εμπλεκόμενους/ες εκπαιδευτικούς.
Με ευθύνη του/της  Διευθυντή/τριας:
1. Αναπαράγονται τα θέματα και μοιράζονται στους μαθητές
2. Καλύπτονται τα στοιχεία των μαθητών στις κόλλες με μαύρα αυτοκόλλητα (ή με άλλον τρόπο)
3. Συγκεντρώνονται τα πρωτότυπα γραπτά ανά τάξη και τοποθετούνται σε φάκελο.
4. α) Τα γραπτά των μαθητών μετά το πέρας του διαγωνισμού για τους Νομούς Αττικής, Δράμας, Ευρυτανίας, Ζακύνθου, Θεσπρωτίας, Κεφαλληνίας, Κυκλάδων, Πέλλης, Πρέβεζας, Ρεθύμνου, Φωκίδας, Χαλκιδικής και για τα νησιά του Ν. Δωδεκανήσου εκτός της Ρόδου θα  αποσταλούν στην Επιτροπή Διαγωνισμών της Ε.Μ.Ε στην Αθήνα με ημερομηνία αποστολής 5/11/2021.
Ειδικά για τα Σχολεία του Νομού Αττικής, αν αυτό είναι εφικτό, μπορούν τα γραπτά να παραδοθούν απ’ ευθείας στα γραφεία της ΕΜΕ (Πανεπιστημίου 34, Αθήνα) που θα είναι ανοικτά από 8.00 μέχρι και 20.30 την ημέρα του διαγωνισμού. Αντίστοιχη παράδοση μπορεί να γίνει και στο γραφείο του Παραρτήματος της ΕΜΕ στη Θεσσαλονίκη (Προξ. Κορομηλά 51) για τα γραπτά του Νομού Θεσσαλονίκης.

Παρακαλούμε στον φάκελο να σημειωθούν τα παρακάτω στοιχεία:

Αποστολέας
ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ:
ΤΑΧ. Δ/ΝΣΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ:
ΟΝΟΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ:
ΑΡΙΘΜΟΣ ΓΡΑΠΤΩΝ ΑΝΑ ΤΑΞΗ:
 Παραλήπτης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Πανεπιστημίου (Ελευθερίου Βενιζέλου) 34,
106 79 ΑΘΗΝΑ
Για την επιτροπή διαγωνισμών

β) Για υπόλοιπους νομούς όπου η ΕΜΕ διαθέτει Παράρτημα, τα γραπτά θα παραδοθούν από το εξεταστικό κέντρο σε εκπρόσωπο του Παραρτήματος στις 5/11/2021. Το Παράρτημα της ΕΜΕ θα φροντίσει να συνεργαστεί με τους διευθυντές των σχολείων για την παραλαβή των γραπτών.
Η αξιολόγηση των γραπτών θα γίνει από τα μέλη της Επιτροπής Διαγωνισμών της Ε.Μ.Ε. και από τους κατά τόπους συνεργάτες της υπό την επίβλεψη της Επιτροπής Διαγωνισμών.

Επισημαίνεται ότι την ευθύνη διοργάνωσης του διαγωνισμού έχει η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία και τα στοιχεία των μαθητών και εκπαιδευτικών θα χρησιμοποιηθούν μόνο από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία αποκλειστικά για τις ανάγκες του διαγωνισμού, όπως περιγράφονται παραπάνω.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο
της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας

Ο Πρόεδρος
Ιωάννης Π. Εμμανουήλ
Καθηγητής ΕΚΠΑ
Ο Γενικός Γραμματέας
Ιωάννης Τυρλής
Καθηγητής Δευτεροβάθμιας  Εκπαίδευσης

Οι οδηγίες διεξαγωγής του διαγωνισμού «Ο ΘΑΛΗΣ» σε μορφή PDF (εδώ)

Καλωσήρθατε

Στον ιστότοπο αυτό θα βρείτε νέα, ανακοινώσεις και πληροφορίες για το σχολείο μας.
Επισκεφτείτε τις διάφορες σελίδες μας για να μάθετε περισσότερα.

Εκεί μπορείτε να βρείτε διάφορες χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τους εκπαιδευτικούς που πλαισιώνουν το σχολείο μας, την προσβασιμότητα στο σχολείο μας, τον κανονισμό λειτουργίας, τα νέα του σχολείου μας και τα στοιχεία επικοινωνίας του.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση