ailiadi's blog

"Ποίηση, ζωγραφική, ιστορία, πολιτισμός ως έννοιες αδιαπραγμάτευτες"

Παρουσίαση-Επιλογή βιβλίου: Αμαλία Κ. Ηλιάδη

Κάτω από: ΓενικάΑΜΑΛΙΑ ΗΛΙΑΔΗ στις 12:49 μμ στις 14 Δεκεμβρίου, 2009  Με ετικέτα

Παρουσίαση-Επιλογή βιβλίου: Αμαλία Κ. Ηλιάδη
Bio/Pic ή Οι ζωές των λίγων
Ανάπτυξη σεναρίου με βάση βιογραφικό υλικό
Συγγραφέας: Χριστίνα Kallas-Καλογεροπούλου
Η λέξη bio/pic βγαίνει από το συνδυασμό των όρων biography και picture. Το bio/pic, το κινηματογραφικό και τηλεοπτικό είδος που αντιστοιχεί στη μυθιστορηματική βιογραφία, επιστρέφει για να μείνει και αντιμετωπίζεται πλέον με σεβασμό: εντός και εκτός Χόλλυγουντ, το bio/pic ανθίζει. Η βιογραφία αποτελεί, μετά τη θριαμβευτική επιστροφή του ντοκιμαντέρ, το επόμενο είδος που επιστρέφει στις προτιμήσεις μας – the next big thing.
Το βιβλίο της Χριστίνας Κάλλας-Καλογεροπούλου καλύπτει ένα βιβλιογραφικό κενό – και όχι μόνο της ελληνικής βιβλιογραφίας. Ξεκινώντας από μια αναδρομή στις σημαντικότερες βασισμένες σε βιογραφικό υλικό ταινίες και σειρές που έχουν γυριστεί στην ιστορία του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, η συγγραφέας ερευνά τη σχέση μυθοπλασίας και πραγματικότητας και τα εποχιακά φαινόμενα της «λατρείας του γεγονότος» και της «τυραννίας της οικειότητας». Παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο δημιουργείται η πραγματικότητα στα ντοκιμαντέρ και στα –«πραγματικότερα» όλων– reality shows, εξετάζει θέματα δομής και είδους και περιγράφει τις δύο βασικές κατηγορίες δομής ανάμεσα στις οποίες έχει να επιλέξει ο σεναριογράφος, καθώς ξεκινάει να συμπτύξει και να δραματοποιήσει ολόκληρη τη ζωή του βιογραφούμενου, ή έστω ένα τμήμα της. Ζητήματα δημιουργικής γραφής από την προοπτική του σεναριογράφου, καθώς και οι προκλήσεις του bio/pic στο επίπεδο της παραγωγής κλείνουν το θεωρητικό μέρος και αποτελούν την επιστημονική βάση για το πρακτικό μέρος (πάγια πρακτική που ακολουθείται σε όλα τα βιβλία της Χ.Κ.), «σε απευθείας μετάδοση» από το εργαστήρι του σεναριογράφου.
«Κάθε ταινία είναι ταινία μυθοπλασίας» γράφει ο Christian Metz: Τα όρια ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και την ταινία μυθοπλασίας είναι ιδιαίτερα ρευστά – και γίνονται, βέβαια, ακόμη πιο ρευστά στην εποχή του creative documentary, των news as storytelling και των reality shows. Το bio/pic ως είδος ρευστοποιεί ακόμη περισσότερο τα όρια αυτά, αλλά κάνει κάτι ακόμα: Μας δημιουργεί την ψευδαίσθηση της προσωπικής τελειότητας ή, τουλάχιστον, την αίσθηση ότι η ζωή έχει ένα ολοκληρωμένο σχήμα και νόημα. Παρατηρώντας την από απόσταση, η ζωή κάποιου άλλου μάς δίνει την εντύπωση ότι έχει κάτι το ολοκληρωμένο, την ίδια στιγμή που η δική μας μοιάζει να αποτελείται από ετερόκλητα κομμάτια, ασύνδετα μεταξύ τους. Στο bio/pic δημιουργείται μια θεματική και συναισθηματική ενότητα, που από μόνη της έχει μεγάλη παρηγορητική δύναμη. Ίσως αυτή να είναι, καταλήγει η συγγραφέας, και η βασική αιτία της πανηγυρικής επιστροφής του.
Σελίδες: 376, ΒΚΜ: 7111, ISBN: 978-960-16-3111-0

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα
Η Χριστίνα Kallas-Καλογεροπούλου είναι σεναριογράφος και παραγωγός, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Σεναριογράφων (FSE) και επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με γνωστικό αντικείμενο το σενάριο. Από το 2003 έως το 2008 υπήρξε μέλος και πρόεδρος της επιτροπής χρηματοδότησης σεναρίων και μέλος της επιτροπής χρηματοδότησης ταινιών του Γερμανικού Κέντρου Κινηματογράφου (FFA). Από το 2002 είναι καλλιτεχνική διευθύντρια του προγράμματος χρηματοδότησης σεναρίων για τις βαλκανικές χώρες, Balkan Fund, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Είναι μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και της Ευρωπαϊκης Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Ως σεναριογράφος και παραγωγός έχει στο ενεργητικό της τις ταινίες μεγάλου μήκους «i.d.» (Διεθνές Διαγωνιστικό στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 1994), «Love Lies» (Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Μονάχου, 1997), «The Commissioner», με τους John Hurt και Armin Müller-Stahl (Επίσημο Διαγωνιστικό στο Φεστιβάλ Βερολίνου, 1998), τη βραβευμένη ως καλύτερη γερμανική τηλεοπτική σειρά «Edel & Starck» (2001-2003), το σενάριο «Ten White Lies» (υποψήφιο για το βραβείο Best Yet Unfilmed Screenplay 2004) και την τηλεοπτική σειρά «Danni Lowinski» (2008-2009). Στην παραγωγή βρίσκονται το σενάριό της για την τηλεοπτική ταινία «Holland» (σκην. Hermine Huntgeburth) και η κινηματογραφική ταινία «Like a Baby» (σκην.. Milcho Manchevski). Έχει συγγράψει άλλα τέσσερα βιβλία: Europäische Film- und Fernsehkoproduktionen (Nomos Verlag, Baden-Badem, 1992), Σενάριο. Η τέχνη της επινόησης και της αφήγησης στον κινηματογράφο (Νεφέλη, Αθήνα, 2006), Kreatives Drehbuchschreiben (uvk, Konstanz, 2007) και Creative Screenwriting, Understanding Emotional Structure (υπό έκδοση, Palgrave, London/New York, 2010).
Στο βιβλίο περιλαμβάνονται τα εξής μέρη:
Εισαγωγικά
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
ΠΛΑΘΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΥΘΟ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η μεταφορά της ζωής των Λίγων στη σεναριακή γραφή.
Μια σύντομη ιστορική αναδρομή
Η παλαιά διαμάχη μυθοπλασίας και ιστορίας:
τι είναι (αλήθεια) πιο κοντά στην αλήθεια;
Η ζωή είναι μεγαλύτερη από μια ταινία (ή μια σειρά):
θέματα δομής και είδους
Η λατρεία του γεγονότος, η τυραννία της οικειότητας
και η αφήγηση μιας ιστορίας
Οι δύο κατηγορίες της οπτικοακουστικής βιογραφίας
Υπάρχει μόνο μία αλήθεια;
Το bio/pic στην εποχή της απομυθοποίησης
Ζητήματα δημιουργικής γραφής
Ανάπτυξη σεναρίου και οι προκλήσεις της παραγωγής ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
CASE STUDY
Επεξηγηματικά
ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
Το κόνσεπτ και η περιγραφή των βασικών χαρακτηριστικών
Από το κόνσεπτ στη μεγάλη σκαλέτα
Η μεγάλη σκαλέτα
Από τη μεγάλη σκαλέτα στις αναλυτικές σκαλέτες των επεισοδίων
Αναλυτική Σκαλέτα, Επεισόδιο Πρώτο
Αναλυτική Σκαλέτα, Επεισόδιο Δεύτερο
Αναλυτική Σκαλέτα, Επεισόδιο Τρίτο
Από τις αναλυτικές σκαλέτες στη σκηνική γραφή

ΣΕΝΑΡΙΑ ΤΡΙΩΝ ΕΠΕΙΣΟΔΙΩΝ
Επεισόδιο Πρώτο
Επεισόδιο Δεύτερο
Επεισόδιο Τρίτο

ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Αφηγηματική δομή
Η ιστορία



Δεν υπάρχουν σχόλια »

Χωρίς σχόλια ακόμα.

RSS κανάλι για τα σχόλια του άρθρου.

Αφήστε μια απάντηση