Καλησπέρα παιδιά!!! Σήμερα, που είναι το τελευταίο μας διαδικτυακό μάθημα πριν τις διακοπές, θ’ ασχοληθούμε με τα πασχαλινά έθιμα.
- Ανοίξτε τον παρακάτω σύνδεσμο που οδηγεί στη Γλώσσα, στην ενότητα 14 «Πάσχα»:
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-E104/515/3351,13527/
- Διαβάστε τα κείμενα: α) Μαριάμ, β) έθιμα του Πάσχα και γ) μερικά από τα έθιμα της Μεγάλης Πέμπτης.
- Ρωτήστε τους γονείς σας ή και τους παππούδες (τηλεφωνικά) για πασχαλινά έθιμα του τόπου καταγωγής σας. Μπορεί να είναι οτιδήποτε: κάλαντα, τραγούδια, κάποιο ιδιαίτερο γλυκό, έθιμα της Μεγάλης Πέμπτης, της Ανάστασης, της εβδομάδας που ακολουθεί μετά το Πάσχα (εβδομάδα της Διακαινισίμου), ή οποιοδήποτε έθιμο είναι σχετικό με το Πάσχα.
- Γράψτε αυτό το έθιμο στο τετράδιό σας. Θα πρέπει οπωσδήποτε να αναφέρετε:
- Σε ποια περιοχή γίνεται αυτό το έθιμο.
- Ποια μέρα γίνεται.
- Περιγραφή του εθίμου (αν περιλαμβάνει κάποιο τραγούδι, π.χ. κάλαντα, γράφετε και το τραγούδι)
- Τι συμβολίζει αυτό το έθιμο (προαιρετικά).
Για βοήθεια σας γράφω κι εγώ ένα έθιμο από τον δικό μου τόπο.
Κάλαντα του Λαζάρου
Στα χωριά της ορεινής Καλαμπάκας, απ’ όπου κατάγονται οι γονείς μου, αλλά και σε όλη τη Θεσσαλία τα παιδιά τραγουδούν το Σάββατο του Λαζάρου, τα κάλαντα του Λαζάρου. Το έθιμο αυτό αναφέρεται στην Ανάσταση του Λαζάρου, από τον Χριστό.
Από την προηγούμενη ημέρα, δηλαδή Παρασκευή, τα παιδιά μαζεύουν λουλούδια με τα οποία στη συνέχεια στολίζουν το καλάθι τους. Το καλάθι χρησιμεύει για να βάλουν τα αυγά που θα τους δώσουν οι νοικοκυρές μαζί με τα λεφτά. Αφού στολίσουν το καλάθι τους, το αφήνουν στο μπαλκόνι για να μην μαραθούν τα λουλούδια μέχρι το επόμενο πρωί.
Ξημερώνοντας το Σάββατο του Λαζάρου τα παιδιά ξεχύνονται στους δρόμους του χωριού σε παρέες και τραγουδούν τα κάλαντα του Λαζάρου από σπίτι σε σπίτι:
Ήρθε ο Λάζαρος, ήρθαν τα Βάγια,
ήρθ’ η Κυριακή που τρων τα ψάρια.
Σήκω Λάζαρε και μην κοιμάσαι,
ήρθ’ η μάνα σου από την πόλη,
σου ‘φερε χαρτί, χαρτί και κομπολόι.
Βάγια, Βάγια των Βαγιών τρώνε ψάρι και ψωμί,
Και την άλλη Κυριακή τρώνε το ψητό αρνί.
Οι νοικοκυρές αφού ακούσουν τα κάλαντα, δίνουν στα παιδιά χρήματα, αυγά και τα κερνάνε γλυκά.
Κατερίνα Ν.
Γράψτε, λοιπόν, τα έθιμα του τόπου σας προσέχοντας την ορθογραφία, (Χρησιμοποιήστε λεξικό για τις λέξεις που δεν ξέρετε) και στείλτε τα σε εμένα. Προσέξτε οι φωτογραφίες που θα μου στείλετε να είναι καθαρές.
Εγώ θα τα συλλέξω, θα τα χωρίσω σε κατηγορίες και θα δημιουργήσω ένα Powerpoint, το οποίο θα σας στείλω. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε δημιουργήσει μια εξ αποστάσεως ομαδική εργασία για το Πάσχα. Έτσι, θα νιώσουμε, έστω και λίγο, ότι είμαστε στο σχολείο και δημιουργούμε κάτι μαζί.
Κλείνοντας, θα σας πρότεινα όσο γίνεται να απέχετε αυτές τις ημέρες από οθόνες υπολογιστών και τηλεοράσεων για να μην επιβαρύνετε άλλο τα μάτια σας και να ξεκουραστείτε. Ασχοληθείτε με δραστηριότητες του σπιτιού, π.χ. βοηθήστε τις μαμάδες σας στην προετοιμασία των πασχαλιάτικων γλυκών, στο βάψιμο των αυγών, στην καθαριότητα του σπιτιού. Μετά το Πάσχα θα επιστρέψουμε, δυστυχώς, πάλι στα εξ αποστάσεως μαθήματα και όχι στο σχολείο μας.
Θα ήθελα να σας ευχηθώ Καλή Ανάσταση με υγεία και αγάπη σε εσάς και τις οικογένειές σας. Ας κάνουμε όλοι μας αυτές τις Άγιες Μέρες μια προσευχή να περάσει γρήγορα αυτή η κρίση και να επιστρέψουμε όλοι υγιείς, έχοντας όλους τους δικούς μας ανθρώπους δίπλα μας, στην καθημερινότητά μας.
Με πολλή αγάπη η δασκάλα σας,
κ. Κατερίνα.