“Το χιονόπαιδο”

Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρεις ένα παραμύθι

Το χιονόπαιδο-ΚΛΙΚ ΕΔΩ

 

4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: “Το δάσος πηγή ζωής”

Ολοκληρώθηκε το 4ο εργαστήριο δεξιοτήτων, που αποσκοπούσε στην αναγνώριση του δάσους ως ένα πολύπλοκο οικοσύστημα και στην ευαισθητοποίηση των παιδιών για την προστασία της ζωής και της φύσης. Η νηπιαγωγός ενεργοποίησε το ενδιαφέρον των πιαδιών για το δάσος μέσα από έναν περίπατο στη Διασπορά για παρατήρηση της φύσης και προχώρησε στην ανίχνευση των αρχικών ιδεών των παιδιών για το θέμα μέσα από συζήτηση που αποτυπώθηκε σε ατομικό ιχνογράφημα. Πραγματοποιήθηκε καταιγισμός ιδεών, όπου η νηπιαγωγός ομαδοποίησε τις διάχυτες ιδέες των παιδιών σε ένα ιστόγραμμα. Τα παιδιά μοιράστηκαν σε 3 ομάδες (μηλιές, έλατα, βελανιδιές), προκειμένου να επεξεργαστούν και να οργανώσουν όλο τον όγκο των πληροφοριών για το δάσος  και τέθηκαν και οι σχετικοί κανόνες για να κυλήσει ομαλά η συνεργασία. Δόθηκε πλούσιο υλικό στα παιδιά (βίντεο, βιβλία, φωτογραφίες), τα οποία εστίασαν, κυρίως, στους κινδύνους που απειλούν το δάσος -στόχο τον οποίο επεξεργάστηκαν με τις ρουτίνες σκέψεις “Δημιουργικές συγκρίσεις” και “Βλέπω-σκέφτομαι-αναρωτιέμαι”. Ιδιαίτερα σημαντική υπήρξε η επίσκεψη των παιδιών στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Αγωγής Κρεστένων, όπου δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά μέσα από εξερεύνηση στο δάσος και διάφορες παιγνιώδης δραστηριότητες να γνωρίσουν το δάσος ως ένα πολύπλοκο οικοσύστημα και να ευαισθητοπιηθούν για την προστασία του. Μετά την επιστροφή από τα Κρέστενα, τα παιδιά επεξεργάστηκαν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους από την επίσκεψη μέσα από την κατασκευή μιας εντυπωσιακής μακέτας. Επίσης, έφτιαξαν 3 αφίσες (από μια η κάθε ομάδα), ψήφισαν ποιά τους άρεσε περισσότερο και οργάνωσαν τα δεδομένα της ψηφοφορίας σε ραβδόγραμμα.

IMG 20230502 150312 edit 253251551648334 1

Οι αρχικές ιδέες των παιδιών για το δάσος

IMG 20230502 150403 edit 253342951328008 1

IMG 20230502 150437 edit 253331156270197 1

IMG 20230504 123955 1

Το ιστόγραμμα με τις αρχικές ιδέες των παιδιών, στο οποίο βασίστηκε ο σχεδιασμός του προγράμματος

 

IMG 20230530 122432 1

Οι κανόνες συνεργασίας

IMG 20230530 122414 1

IMG 20230530 122558 edit 464143553455739 1

Ρουτίνες σκέψης

IMG 0c33420bad0351b5f188ad5d1d2c2262 V

Εξερεύνηση στο δάσος

IMG 5be62025b7fbe347f0714c6e14694150 V edit 710389996430144 IMG 28e66422686fe7b3f7778384fd7aaa5d V IMG 842eda53f89af5821bf1a0399562a424 V IMG edd811ed86e1924098887e343e280a06 V

IMG 9176b297b83fecebef264f541d9e5f34 V edit 710073077414046

Παίζοντας τυφλόμυγα στο δάσος: ένα παιδί οδηγεί αυτό που έχει κλειστά τα μάτια σε ένα φυτό. Στη συνέχεια, επιστρέφουν στο αρχικό σημείο και το παιδί που είχε δεμένα μάτια πρέπει να αναγνωρίσει που το οδήγησε ο φίλος του που έβλεπε.

IMG 7697bbf92b70385490702a60a4dd0498 V edit 710308563353594 IMG 0cb7f638c50fa5ce62e8194f708c5bf7 V edit 710295148309846

IMG 1ad7868f9f7be1e02383a2425d70c93f V edit 710143236073931

IMG 20230511 130048 1 IMG 20230511 130119 1 IMG 20230511 130152 1

IMG dd95bade75ddf0d0c11d382c2b81b07f V 1

Συνθέτουν αφίσες σε μικρές ομάδες

IMG aa636d1dca6507ea3015ec6ca50071af V 1 IMG d294763a6f197c9be629724be4001e0d V 1 IMG 72ed1212f7cfe7642dd50c0a9f02d0ac V 1 IMG c1fb31c64bb2be3ea229b18d8a98efcd V 1

IMG 20230531 120614 edit 464016567106800 1

Ψηφίζουν την καλύτερη αφίσα

IMG 20230531 121716 edit 464550619654635 1

Οργανώνουν τα δεδομένα της ψηφοφορίας σε ραβδόγραμμα

IMG 20230531 121317 edit 464567315448382

IMG 20230531 121314 edit 464801241792617

IMG 20230531 121240 edit 464329971308314 1

IMG 20230531 122451 1

Η νικήτρια αφίσα

 

Διδακτική αξιοποίηση του ποιήματος “Η πόλη του Παρισιού”, Γ. Κρόκου

Η νηπιαγωγός εμπλούτισε τη γωνιά της γραφής και ανάγνωσης με διάφορες εικόνες, δύο βιβλία και αφίσα με θέμα το Παρίσι και παρατήρησε την αλληλεπίδραση των παιδιών με τα υλικά την ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων.

IMG 20230523 145737 edit 327338342596926

IMG 20230523 145744 edit 327327492584428

IMG 20230517 124447

Στη συνέχεια, στη γωνιά της συζήτησης ζήτησε από τα παιδιά να φέρουν αυτά τα υλικά και τα ενέπλεξε σε σχετική συζήτηση.  Ρώτησε τα παιδιά “τί νομίζετε ότι θα κάνουμε με αυτά τα υλικά;” Τα παιδιά εξέφρασαν τις ιδέες τους, τις οποίες κατέγραψε η νηπιαγωγός στον πίνακα:

IMG 20230517 124439

Στη συνέχεια, η νηπιαγωγός πρότεινε να παίξουν το  παιχνίδι «Η πόλη του Παρισιού». Απήγγειλε  το ποίημα παραθέτοντας  σχετικές εικόνες:

«Η ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΠΑΡΙΣΙΟΥ»
Στην πόλη του Παρισιού υπάρχει ένα δρομάκι,
σ’ αυτό το δρομάκι υπάρχει ένα σπιτάκι,
σ’ αυτό το σπιτάκι υπάρχει ένα καμαράκι,
σ’ αυτό το καμαράκι υπάρχει ένα κλουβάκι,
σ’ αυτό το κλουβάκι υπάρχει ένα πουλάκι,
σ’ αυτό το πουλάκι υπάρχει ένα καρδουλάκι,
σ’ αυτό το καρδουλάκι υπάρχει ένα γραμματάκι,
και σ’ αυτό το γραμματάκι υπάρχει κάτι σαν παραμυθάκι.
———————————
Το παραμυθάκι είναι μεσ’ στο γραμματάκι,
Το γραμματάκι είναι μες’ στο καρδουλάκι,
Το καρδουλάκι είναι μέσα στο πουλάκι,
Το πουλάκι είναι μέσα στο κλουβάκι,
Το κλουβάκι είναι μεσ’ στο καμαράκι,
Το καμαράκι είναι μέσα στο σπιτάκι,
Το σπιτάκι είναι μέσα στο δρομάκι,
Το δρομάκι είναι στο Παρίσι, τη μεγάλη πόλη,
Κι η ιστορία εδώ τελειώνει. (Γ. Κρόκος, «Τα τραγούδια του ήλιου»)

 Έκανε επίδειξη μια-δυο φορές «ξεχνώντας» τις επίμαχες λέξεις για να προκαλέσει τα παιδιά να εμπλακούν. Πρότεινε στα παιδιά να βάλουν κι εκείνα στη σειρά τις εικόνες ανά ομάδα λέγοντας τις λέξεις.

IMG 20230518 125837 IMG 20230518 125915

IMG 20230518 125853 edit 330280812496477

IMG 20230518 125902 edit 330227031878777

Στη συνέχεια, παρουσίασε ένα “μαγικό” μολύβι, που είχε κάποια μηνύματα για τα παιδιά. Το μολύβι πυροδότησε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το αν είναι μαγικό, αν το μήνυμα το έγραψε το ίδιο το μολύβι ή η κυρία ή μήπως ο …σύζυγος της κυρίας. Η κυρία αντέστρεψε τα ερωτήματα των παιδιών: “Τι νομίζετε εσείς; Γιατί; ” “Ότι δεν είναι μαγικό”, απάντησαν. “Υπάρχουν πάρα πολλά τέτοια μολύβια στα βιβλιοπωλεία”. Η κυρία επαίνεσε τα παιδιά για την εξυπνάδα τους και τα ρώτησε αν πιστεύουν ότι μαγικό είναι ένα μολύβι, που βγάζει λαγούς από το καπέλο ή αν είναι μαγικό, επειδή μπορεί να επηρεάζει θετικά τους άλλους. “Τόση ώρα συζητάμε για ένα μολύβι, αυτό δεν είναι μαγεία;” Έπειτα, διάβασε το μήνυμα του μολυβιού, που αφορούσε σε παιχνίδι με τα υποκοριστικά των λέξεων.

IMG 20230525 141020

Το “μαγικό” μολύβι με το μήνυμα

Τα παιδιά παρακινήθηκαν από τη νηπιαγωγό να βρουν πώς λέγεται με μια λέξη ο μικρός Γιάννης, η μικρή καρέκλα, η μικρή κοπέλα, ο μικρός άγγελος, ο μικρός βοσκός κ.α. “Η μικρή νύφη είναι η νυφούλα ή η νυφίτσα; Το μικρό καρφί είναι το καρφάκι ή η καρφίτσα; Το μικρό σακί είναι το σακούλι ή το σακάκι; Η μικρή αυλή είναι η αυλίτσα ή το αυλάκι; Η μικρή πλάκα είναι η πλακίτσα ή το πλακάκι;” Ο στόχος ήταν να εξοικειωθούν τα παιδιά με τα υποκοριστικά μορφήματα των λέξεων. Αφού έπαιξαν με τις λέξεις, σειρά είχε το επόμενο μήνυμα του “μαγικού” μολυβιού, που ζητούσε να χορέψουν την πόλη του Παρισιού ανά ομάδα. Χόρευαν στο ρυθμό ενός γαλλικού τραγουδιού και στο stop της μουσικής παρίσταναν τις λέξεις του ποιήματος με τα χέρια (δρομάκι, σπιτάκι, καμαράκι κλπ).

IMG 20230526 152616

IMG 20230526 152516

IMG 20230526 152404

IMG 20230526 152244

IMG 20230526 152649

Στο τέλος της δραστηριότητας αυτοαξιολογήθηκαν, επιστρέφοντας στις ιδέες, που είχαν εκφράσει αρχικά για το εποπτικό υλικό.  Η κυρία ρώτησε τα παιδιά: “Τί κάνατε τελικά με αυτά τα υλικά, που έφερα στην τάξη; Μαντέψατε σωστά; Τί μάθατε; Πώς το μάθατε;” Είδαν και φωτογραφίες από το κινητικό παιχνίδι και σχολίασαν σχετικά.

Οι δραστηριότητες για το Παρίσι συνεχίστηκαν και τις επόμενες ημέρες. Διαβάστηκαν τα βιβλία για την πόλη του Παρισιού και είδαν βίντεο με τα αξιοθέατά του. Οργάνωσαν όλο το πλήθος των πληροφοριών για το Παρίσι σύμφωνα με το μοντέλο Frayer (Πεντέρη κ.ά., 2022, a, σ.172), που απεικονίζεται σε σχετική φωτογραφία παρακάτω.  Τοποθετήθηκε μια φωτογραφία της πόλης στο κέντρο και στο άνω δεξί τεταρτημόριο ζωγράφισαν τα χαρακτηριστικά του Παρισιού, όπως απεικονίζονταν στη φωτογραφία αλλά και σε άλλες που υπήρχαν στον πίνακα (πύργος, του Άϊφελ, Σηκουάνας, Αψίδα του Θριάμβου, γαλλική σημαία). Στο κάτω δεξί τεταρτημόριο ζωγράφισαν κάποια “παραδείγματα” για την πόλη, δηλ. ό,τι γνώριζαν γι’αυτή, αλλά δεν απεικονίζονταν στη φωτογραφία στο κέντρο ή σε κάποια άλλη φωτογραφία στον πίνακα (τα γαλλικά τυριά ή τα καπέλα, που παρέπεμπαν στη γαλλική κουζίνα και στη μόδα). Στο αριστερό κάτω τεταρτημόριο ζωγράφισαν τα “μη παραδείγματα”, δηλ. ό,τι υπάρχει στη φωτογραφία και δεν αποτελεί διακριτικό χαρακτηριστικό του Παρισιού (ήλιος, σύννεφα, φύλλα των δέντρων). Η νηπιαγωγός πρότεινε στα παιδιά να ζωγραφίσουν το Παρίσι, πράγμα που έκαναν με μεγάλο ενθουσιασμό και τα ιχνογραφήματά τους διακρίνονταν για την αρτιότητα με την οποία αναπαρέστησαν τη γαλλική πρωτεύουσα. Στο τέλος, επιλέχθηκε με λάχνισμα μια ζωγραφιά και τοποθετήθηκε στο άνω αριστερό τεταρτημόριο του γραφικού οργανωτή Frayer ως ο “Ορισμός του Παρισιού”.

IMG 20230525 131041 1

Μια αφίσα του Παρισιού, που υπήρχε στον πίνακα αναφοράς, έδωσε το έναυσμα στα παιδιά να συνθέσουν σε μικρές ομάδες από μια αφίσα. Πραγματοποιήθηκε ψηφοφορία για να επιλέξουν την πιο άρτια και τα δεδομένα της ψηφοφορίας αποτυπώθηκαν σε ραβδόγραμμα. Όλες οι αφίσες απεικόνιζαν χαρακτηριστικά αξιοθέτα του Παρισιού όπως: πύργος του Άϊφελ, Σηκουάνας, Παναγία των Παρισίων, καπέλα (ως σύμβολο της βιομηχανίας μόδας), τυριά (ως σύμβολο της γαλλικής κουζίνας), σημαία της Γαλλίας, συντριβάνια, γεφυράκια κ.α.

IMG 20230525 130540 edit 327304692499014 1

IMG 20230525 130544 edit 327282523692768 1

IMG 20230525 130548 edit 327257772301626 1

Η αφίσα που κέρδισε τις εντυπώσεις

IMG 20230525 130640 edit 327233570679234 1

Το ραβδόγραμμα με τα δεδομένα της ψηφοφορίας τους, τα οποία τοποθετήθηκαν πάνω από το σύμβολο κάθε ομάδας: έλατο, μηλιά, βελανιδιά

Την ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων τα παιδιά έπαιξαν με σχετικά διαδραστικά φύλλα εργασίας και παζλ, που δημιούργησε η νηπιαγωγός και τα ενσωμάτωσε σε διαδραστική αφίσα, που παρατίθεται παρακάτω.

IMG 20230531 154418 IMG 20230531 154407 IMG 20230531 154543 IMG 20230531 154548

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κρόκου, Γ. (1978). Τα τραγούδια του ήλιου

Μουρούτη-Γκενάκου, Ζ. (1995). Η ελληνική γλώσσα και το μικρό παιδί

Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2022), Οδηγός Νηπιαγωγού – Υποστηρικτικό Υλικό ΠΥΞΙΔΑ Θεωρητικό και Μεθοδολογικό Πλαίσιο – Πρακτικές Εφαρμογές και Διδακτικοί Σχεδιασμοί. Στο πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού  Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542.

Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2022). Πρόγραμμα Σπουδών Για   την Προσχολική Εκπαίδευση – Διευρυμένη Εκδοχή (2η Έκδοση, 2022 ΙΕΠ). Στο πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542.

3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: “Πλανήτες”- Εκπονήτριες προγράμματος Δ. Χρυσανθακοπούλου-Α. Γιαννιώτα

Με αφορμή ιχνογραφήματα και συζητήσεις των παιδιών για τα αστέρια, αλλά και την αλλαγή του έτους, που προκάλεσε απορίες, η νηπιαγωγός ενεργοποίησε το ενδιαφέρον των παιδιών για τους πλανήτες εμπλουτίζοντας σχετική γωνιά με παιχνίδι για τους πλανήτες, το beebot (ένα ρομπότ με μορφή μέλισσας), συναφή βιβλία, εντυπωσιακές εικόνες από το διάστημα και σχετικό ψηφιακό υλικό, όπως η εφαρμογή Google Earth. Τα παιδιά επεξεργάστηκαν τις νέες πληροφορίες με πολλούς τρόπους, όπως:  παρατήρησαν το σφαιρικό σχήμα της Γης μέσα απο την εφαρμογή Google Earth και συζήτησαν βίντεο και βιβλία για την εναλλαγή μέρας-νύχτας και των εποχών. Αναπαρέστησαν την περιστροφή της γης γύρω από τον εαυτό της με μια υδρόγειο κι ένα φακό, για να κατανοήσουν την εναλλαγή μέρας-νύχτας, την ιχνογράφησαν, παρατήρησαν και κατέγραψαν τις φάσεις της σελήνης, τις οποίες διέταξαν, κατασκεύασαν διαστημόπλοιο, έπαιξαν τους πλανήτες, που περιφέρονταν γύρω από τον ήλιο, κατασκεύασαν το ηλιακό σύστημα τοποθετώντας τους πλανήτες στη σωστή διάταξη (ανάλογα με το αν είναι εσωτερικοί ή εξωτερικοί), έστειλαν το beebot στον πλανήτη, που το καθένα διάλεγε, προγραμματίζοντάς το να κινηθεί ανάλογα σε τετραγωνισμένο δάπεδο, που απεικόνιζε τους πλανήτες. Μερικά στιγμιότυπα των δραστηριοτήτων παρατίθενται εδώ.

IMG 20230317 122400 IMG 20230317 122435 edit 7498007846251 IMG 20230317 122724 edit 7459105330111 IMG 20230317 122958 IMG 7ecf1f7fd4ff0f1b33898d6ce6d34480 V edit 328465969231129 IMG 1c38e6eac4e1bb5b5679cecc2d277851 V edit 328478900160293 IMG 394d3006bcf534d2b656471c9c3bc345 V edit 328493635704562 IMG 20230317 122900 IMG 20230317 122922

IMG 20230329 124933 IMG 20230329 125035 IMG 20230329 125146 IMG 20230329 125219 IMG 9372313cc22ecfd465e710c42f1c76d7 V IMG 801ccdd4011a21f5667e63d6a1ce67e8 V edit 328429582336863 IMG a1a90ee68fefafade4ad71cd6422fe68 V edit 328419472355615 IMG 6fd0c366276c715985f7a4acb263e56c V edit 328409584445721 IMG 39aebdba613d22d4ff8e376aba5364e7 V edit 328399304357181 IMG 30b72f03dead592220be42b9d9537718 V IMG e1a66f4a96c6c30ea38133f5c351165b V IMG 28572664431eff1ecfbf7f0751d1c3a7 V IMG 0f79a29bf38eca92f3da503c25361f77 V edit 328373471050935 IMG ed03579cf82a799ca8e39b9f29ef45cc V edit 328281296848344 IMG d68badaa46e905c42741f15f60d73762 V edit 328235014015018 IMG a8c5e9c376da00946cad9036d0101b6d V edit 328208862596793

IMG 2dcb2297b20c406d7673e4ab50524388 V IMG ccd233f34aebfca9ee155ff681ff8012 V IMG d99cb0bb220792e32cfec745d47af501 V IMG a862ff66d611fe0a2d0d5008bbbc8b93 V IMG ce32551a34e6b76288d6a4f026232175 V IMG 6538f5bf3f91888259b0c792a62383b0 V IMG dd7da3b1a20ba3e608f0aefe084b57c7 V IMG 5220b1e061a9c787f85b326012d18d47 V IMG 20230317 122256 IMG 20230317 122233 IMG 20230317 122216 IMG 20230317 122114 IMG 20230317 122021 IMG 20230316 130337 IMG 20230316 124810 IMG 20230316 124756 IMG 20230316 124750 IMG 20230316 124733

 

“Η αποδοχή της διαφορετικότητας”-τελική αξιολόγηση 2ου εργαστηρίου δεξιοτήτων. Εκπονήτριες προγράμματος: Δ. Χρυσανθακοπούλου- Α. Γιαννιώτα

Παρακάτω παρουσιάζεται βίντεο, το οποίο συνέθεσαν τα παιδιά προκειμένου να διαχυθεί στην ευρύτερη κοινότητα το δικό τους μήνυμα για την αποδοχή της διαφορετικότητας.  Αποτυπώνει τις αντιλήψεις, τις στάσεις και τις αξίες τους, όπως αυτά διαμορφώθηκαν, αφού τελείωσε το 2ο εργαστήριο δεξιοτήτων, που πραγματοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιλογή, η σύνθεση των ιδεών και η υλοποίηση τους ήταν αποτέλεσμα αβίαστου, πηγαίου διαλόγου ανάμεσα στα παιδιά και στις νηπιαγωγούς, που ενορχήστρωσαν όλη τη διαδικασία, ενώ ο κατευθυνόμενος διάλογος απουσίαζε.

 

 

2ο Εργαστήριο δεξιοτήτων: “Σταματώ τις διακρίσεις-αποδέχομαι τη διαφορετικότητα”. Εκπονήτριες προγράμματος Δ. Χρυσανθακοπούλου- Α. Γιαννιώτα

Ξεκίνησε στο νηπιαγωγείο μας εργαστήριο δεξιοτήτων, που αποσκοπεί στην αποδοχή της διαφορετικότητας του εαυτού και των άλλων. Αρχικά, έπαιξαν ένα κινητικό παιχνίδι, όπου χόρευαν στο ρυθμό της μουσικής και στο STOP  ακολουθούσαν κάθε φορά την οδηγία της νηπιαγωγού: «πείτε κάτι όμορφο/θετικό για τον εαυτό σας», «πείτε κάτι θετικό που καταφέρνετε», «χαιρετίστε το διπλανό σας και πείτε του τί σας αρέσει σε εκείνον», «χαιρετίστε τον διπλανό σας και πείτε τί θαυμάζετε σε αυτόν».

Στη συνέχεια, τα παιδιά σχεδίασαν το περίγραμμα του χεριού τους, το έκοψαν και ζωγράφισαν μέσα σε αυτό κάτι που τους αρέσει να κάνουν πολύ. Κόλλησαν τις παλάμες σε ένα δεντράκι που είχε ετοιμάσει η νηπιαγωγός ανακοινώνοντας στην ολομέλεια της τάξης το όνομά τους και τί τους αρέσει να κάνουν. Έτσι, είδαν ότι στον καθένα αρέσουν διαφορετικά πράγματα και αυτό κάνει την ομάδα μας πιο ενδιαφέρουσα.

Στη συνέχεια,  η νηπιαγωγός κατέγραψε σε ένα απλό σχεδιάγραμμα τις αντιλήψεις των παιδιών για το πώς συμπεριφερόμαστε στην ομάδα, ώστε όλοι να αισθάνονται αποδεκτοί. Ενθάρρυνε τα νήπια να ομαδοποιήσουν τις αντιλήψεις τους σε 3 λέξεις (φιλία, σεβασμός, συνεργασία), τις οποίες αντέγραψαν σε συννεφάκια για να τις αξιοποιήσουν αργότερα σε ομαδικό κολλάζ. Πρότεινε στα παιδιά να ζωγραφίσουν σε ένα λουλούδι κάτι που θα ήθελε το καθένα να προσέχουν οι άλλοι στη συμπεριφορά τους, ώστε το καθένα να είναι χαρούμενο στη μικρή ομάδα του νηπιαγωγείου. Έτσι, προέκυψαν κάποιοι καινούριοι κανόνες στην τάξη. Τα συννεφάκια και τα λουλούδια των παιδιών αξιοποιήθηκαν για να συμπληρώσουν το κολλάζ με το δεντράκι και τις παλάμες, που είχαν κάνει προηγουμένως. Έδωσαν (με ψηφοφορία) σε αυτό το απλό κολλάζ τον τίτλο «Η εργασία της αγάπης».

IMG 20230124 121152

IMG 20230124 123016

IMG 20230124 123203

IMG 20230124 144916 edit 166565162378228

Έπειτα τα παιδιά έπαιξαν ένα παιχνίδι για να αισθανθούν ότι είναι ωραίο που το καθένα είναι μοναδικό: η νηπιαγωγός σκόρπισε στο πάτωμα τόσα χαρτιά όσα και τα παιδιά και έβαλε από πάνω μια μολυβοθήκη. Έβαλε μουσική και τα παιδιά κινούνταν ανάμεσα στα χαρτιά και χωρίς να αγγίζει το ένα το άλλο με διάφορους τρόπους (σκυφτά, με γόνατα τεντωμένα, με τα χέρια στα αυτιά, με μάτια μισόκλειστα κ.α.). Στο STOP της μουσικής η νηπιαγωγός έδειχνε ένα παιδί κι έλεγε στην ομάδα να ακολουθήσουν όλοι τον τρόπο που κινείται αυτό. Στο τέλος της μουσικής κάθε παιδί έπρεπε να σταθεί με το δικό του τρόπο σαν άγαλμα. Ακολούθησε συζήτηση για το πώς ένιωσαν τα παιδιά όταν όλα έπρεπε να κάνουν τις ίδιες κινήσεις, ένιωθαν ελεύθερα; Πότε ένιωθαν πιο άνετα, όταν ακολουθούσαν κάποιον άλλον ή όταν  το καθένα κινούνταν με τον τρόπο του και το ρυθμό του; Για να χαλαρώσουν, κάθισαν δίπλα από τη μολυβοθήκη τους και ζωγράφισαν ό,τι τους έρχονταν στο μυαλό για τη διαφορετικότητα. Οι ιδέες τους εξέπληξαν τις νηπιαγωγούς με την ποικιλία τους: «μέρα-νύχτα, άγριο παιδί-ήρεμο παιδί, παιδιά μεγάλα-παιδιά μικρά, παιδιά με χέρια-παιδιά χωρίς χέρια, διαφορετικά παιδιά στο πρόσωπο, παιδάκι παχουλό-παιδάκι λεπτό, παιδάκι σε αναπηρικό καροτσάκι-παιδάκι που περπατά με τα πόδια, σπίτι ψηλό-σπίτι χαμηλό, διαφορετικά λουλούδια, ένας χιονάνθρωπος μικρός και ένας μεγάλος που ο ένας κλαίει και ο άλλος γελάει».

IMG e434472f689fbcc8e5755e451134612d V edit 395032081358471IMG 036566941e5dbac0ed51a23a189db99b V edit 394982629223062 IMG 37cc44f0b662621c08d9e75164929981 V edit 394994156444935 IMG 721c57fc58083b71712b68ea49559403 V edit 395385476501646IMG 4752a032a026fd6f3c09447a49a45049 V edit 395125038728769 IMG 40053a20cae8c23ebf16c0cd9edae926 V edit 395159683606368 IMG cf2dc718f27ee66290dc3050a4af4a41 V edit 395190319774072 IMG bda78ddae9b26c7f658ff8a78c70b046 V IMG b3417dd35500f600ac6481f0403b3c28 V edit 395207167851153

IMG 20230130 120833

IMG 20230130 121234 edit 366150843112878

IMG 20230130 121240 edit 366143314659754

IMG 20230130 121247 edit 366137265231630

IMG 20230130 121256 edit 366130867171214

IMG 20230130 121305 edit 366122689530591

IMG 20230130 121312 edit 366114715757675

IMG 20230130 121344 edit 366108051593614

IMG 20230130 121350 edit 366099277157157

IMG 20230130 121357 edit 366092333627470

IMG 20230130 121403 edit 366085072854034

Ενδιαφέρουσα ήταν και η επεξεργασία (με την τεχνική της ρουτίνας σκέψης «δημιουργικές συγκρίσεις») δυο έργων ζωγραφικής με εντελώς διαφορετική αισθητική: ο ένας είναι σύγχρονος, «Τα ανθρωπάκια» του Γ. Γαϊτη και ο άλλος του Αrthur Elsley, που ανήκει στην βικτωριανή εποχή. Τα νήπια περιέγραψαν τα έργα με ιδιαίτερη ακρίβεια και εντόπισαν τις διαφορές, που κατέγραψε η νηπιαγωγός. Διασκέδασαν πολύ με το παιχνίδι μίμησης, όπου παρίσταναν τους ήρωες που απεικονίζονταν στους πίνακες για να φωτογραφηθούν από τη νηπιαγωγό. Συζήτησαν γύρω από το ερώτημα «σε ποιόν πίνακα θα ήθελες να ζεις και γιατί;» Στο τέλος της δραστηριότητας, ιχνογράφησαν τη δική τους εκδοχή των έργων σε φύλλο εργασίας.

GAITIS

«Τα ανθρωπάκια» του Γ. Γαϊτη

elsley

Arthur J. Elsley

IMG 20230130 121703

IMG 20230127 131129 edit 326606324876725

Αποτύπωσαν σε ιχνογράφημα τη δική τους εκδοχή των έργων

IMG 20230127 131154 IMG 20230127 131148

IMG b1c828d4da9963bbb8bcb00e190f7369 V edit 367603606809531

Αναπαριστούν τον πίνακα του A. Elsley

IMG 1c745a48e4fc7c929f7474eca03109fd V edit 367537946433500 IMG f35d1e6cc10b1436bc4361c95ac39325 V edit 367736273540761

IMG 40e3dfa9f32d30e6ac3071ad4752a4a8 V edit 367628761726715

Αναπαριστούν τον πίνακα του Γ. Γαϊτη

IMG 2a3f4249e57245300ae8aab5325de4c1 V edit 367691173856914

Άκουσαν έντεχνη ιστορία με θέμα τη διαφορετικότητα (» Ο Έλμερ και το ουράνιο τόξο», Ντ. Μακ Κι) και αφού τη συζήτησαν, έφτιαξαν μια κούκλα Έλμερ, ώστε να παίζουν όποια σκηνή της ιστορίας θέλουν την ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων).

IMG 20230127 121425IMG 20230127 125716IMG 20230127 125749IMG 20230127 125759IMG 20230127 125805IMG 20230127 153437

Παρακολούθησαν την παρακάτω ιστορία για την αποδοχή της διαφορετικότητας και αφού τη συζήτησαν, σκέφτηκαν ένα μήνυμα που θα έλεγε ο ένας ήρωας στον άλλον, το οποίο αντέγραψαν όπως μπορούσαν από τον πίνακα σε φύλλο εργασίας.

 

 

 

 

IMG 20230131 135442 edit 452677464761133 IMG 20230131 135447 edit 452669622493947

Προσεγγίσαμε τα συναισθήματα μέσα από αυτό το εργαστήριο δεξιοτήτων με αφορμή το παιχνίδι που περιγράφεται παρακάτω: η νηπιαγωγός μοίρασε εικόνες έργων του Πικάσο και της Μάργκαρετ Κιν και έδωσε την οδηγία στα παιδιά να κινηθούν στο ρυθμό της μουσικής χωρίς να αγγίζουν το ένα το άλλο. Όταν συναντούσαν ένα συμμαθητή τους έπρεπε να ανταλλάξουν εικόνες. Αφού οι εικόνες πέρασαν από όλα τα παιδιά για να τις δουν, η μουσική σταμάτησε και τα παιδιά συζήτησαν για τα συναισθήματα του κάθε προσώπου που απεικονίζονταν στους πίνακες ζωγραφικής. Παρακινήθηκαν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα των μορφών στους πίνακες αντιστοιχίζοντας τη φατσούλα με το ανάλογο συναίσθημα. Ακολούθησε συζήτηση όπου κατέληξαν ότι αν και όλοι οι άνθρωποι διαφέρουμε έχουμε κάτι κοινό: ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ.

IMG ff5846ab873b02f08948d8d874940066 VIMG cf6b8d23eea57f25e3e0ee8c19a424a0 V edit 504693187740696

IMG f94d91903cf19a28289a57ed85e130ad V edit 504641675862579IMG 998e2b0bf55e6114a71b25a0395f7e77 V edit 504780183508392

IMG 0beed191fd875fd7636888b316879186 V edit 504744385320897 IMG e651088a46b7f646977c4af55bd64279 V edit 504187050925149 IMG 409a2e3b445852985abfee6cb4e7473c V edit 504222182376185 IMG 4f19217c73161bddb55b6bb34d4e776f V IMG c55cf54bec4a552be9d0bb90c457a5d0 V IMG 8401dd46be2aa25451062304ec8f3445 V

IMG 20230203 180257 IMG 20230203 180511 IMG 20230203 180623 IMG 20230203 180717 IMG 20230203 180834 IMG 20230203 180944 IMG 20230203 181048

Εδώ καταγράφονται οι κυριότερες δραστηριότητες για τη θεματική ενότητα «Συναισθήματα», η οποία αποτελεί επιμέρους στόχο του εργαστηρίου δεξιοτήτων για την αποδοχή της διαφορετικότητας, αλλά και στόχο του σχεδίου δράσης του νηπιαγωγείου για την ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των παιδιών. Συζήτησαν το συναίσθημα του φόβου, ιχνογράφησαν το δικό τους φόβο και ένας φίλος τους πρότεινε έναν τρόπο διαχείρισης τον οποίο ιχνογράφησε δίπλα στο δικό τους φόβο. Έπαιξαν κινητικό παιχνίδι διαχείρισης του παράλογου φόβου, όπου έπρεπε να κάνουν μια μικρή διαδρομή με εμπόδια και να πετάξουν το φόβο τους στη φωτιά. Κατασκεύασαν έναν καλόκαρδο δράκο, που «τρώει» το φόβο τους και έπαιξαν με αυτόν στο κουκλοθέατρο-δραστηριότητα που τα βοηθά να εξωτερικεύουν στους άλλους τα συναισθήματά τους. Παρατήρησαν το έργο του Έντβαρντ Μουνκ «Η κραυγή», αναγνώρισαν το συναίσθημα του φόβου και φωτογραφήθηκαν ως πρωταγωνιστές του πίνακα. Επεξεργάστηκαν και το συναίσθημα του θυμού και πώς το διαχειριζόμαστε με το φανάρι του θυμού, που έχει ανάλογες οδηγίες (σταμάτα, σκέψου κάτι που σε ηρεμεί, πράξε με ψυχραιμία). Έφτιαξαν και το «Θ» του θυμού και έπαιξαν με αυτό στο κουκλοθέατρο. Φυσικά, συζητήθηκαν και τα συναισθήματα της λύπης και της χαράς. Έφτιαξαν μάλιστα και «το φάρμακο της λύπης», δηλ. ένα κολλάζ στο οποίο ο καθένας πρότεινε έναν τρόπο διαχείρισης της λύπης.

IMG 20230201 134319 edit 452574883151774 IMG 20230201 134314 edit 452583202706981 IMG 20230201 125102

IMG 20230202 123907 edit 452539802699696 IMG 20230202 124054 edit 452618735529892 IMG 20230202 124101 edit 452525592238761 IMG 20230202 124304 edit 452505683901264 IMG 20230202 124321 edit 452491589490849 IMG 20230202 124452 edit 452458447610125 IMG 20230202 124458 edit 452429146231484 IMG 20230203 121720 edit 501189096513627 IMG 20230203 124157 IMG 20230203 124201 IMG 20230203 124207 IMG 20230203 124216 IMG 20230203 124555 IMG 20230203 124714 edit 502106791404633 IMG 20230203 125159 edit 502153046479626 IMG 20230203 125246 edit 502202740601493 IMG 20230203 125614

IMG 20230203 125818

IMG 20230203 125824

κραυγη

Έντβαρντ Μουνκ, «Η κραυγή». Τα παιδιά διασκέδασαν πολύ ενώ πόζαραν σαν τη φοβισμένη μορφή του έργου.

IMG 20230203 132038 edit 502810333457650

IMG 20230202 154429 edit 452370261482014

.jpg

Σημαντικές δραστηριότητες ήταν και όλες όσες αφορούσαν στους συνανθρώπους με ιδιαιτερότητες. Πώς κινείται κάποιος που δεν έχει όραση, πώς διαβάζει, πώς είναι η καθημερινότητα κάποιου που δεν έχει χέρια ή πόδια, μπορεί να ζωγραφίσει; Τα παιδιά είδαν πλούσιο εποπτικό υλικό και «μπήκαν στο πετσί» αυτού του ρόλου μέσα από διάφορα παιχνίδια: ζωγράφισαν με το στόμα, κινήθηκαν με τα μάτια κλειστά χρησιμοποιώντας το ραβδί αλλά και το σκυλάκι-οδηγό, έμαθαν για τη γραφή Braille και έγραψαν το όνομά τους με την ανάγλυφη γραφή χρησιμοποιώντας φακές.

IMG 20230208 125431

Ρουτίνα σκέψης «Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι» με θέμα την καθημερινότητα ενός συμπολίτη με κινητικά προβλήματα

IMG f8af137d17bbe3717004c48cf9ee1ec2 V edit 668057323907435 IMG 4d0eb83d457ebfbb7fe059945b0b1934 V edit 668099702134512 IMG 1fa762ec756ce1a15f6a91922b11ae3f V edit 668114051506385 IMG d7d27a8929428a0f0ae0b9625224505f V edit 668006866813693 IMG 3883612f063d6952909e811b6599e61f V edit 668132492295965 IMG 20230207 122158 IMG 20230207 121659 IMG 20230207 121813 IMG 20230207 150632 IMG 20230207 150636

IMG 20230208 122951

IMG 20230208 122954

Συνθέτουν το όνομα τους με τον κώδικα Braille

Στο πλαίσιο αυτού του εργαστηρίου δεξιοτήτων πραγματοποιήθηκαν και δραστηριότητες που καλλιεργούν τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών, η οποία αποτελεί και στόχο του σχεδίου δράσης του νηπιαγωγείου. Με αφορμή δυο έντεχνες ιστορίες που αφορούν τη φιλία και τη συνεργασία, τα παιδιά έπαιξαν διάφορα παιχνίδια όπου έπρεπε να συνεργαστούν για να νικήσουν. Παραθέτουμε εδώ τις φωτογραφίες.

IMG 20230209 142533 edit 720193408523438

Οι ιστορίες για τη φιλία και τη συνεργασία που επεξεργάστηκαν τα παιδιά

IMG 20230209 142603 edit 720223082020829

IMG 37ed648f982af4e45a93dee931fbad16 V edit 720824515535321 IMG fcae282d7d12e213ce3c77835e7b5538 V edit 720753628109811 IMG 60b92f19c2de38f8c4f5145cf93831e7 V edit 720776968810849 IMG e857da9b48e97d4d954388ba0a5514ca V edit 732892561473063

IMG 192348f936ee96262ad0246ac99c7f28 V edit 732870727283483

IMG 32bbae28f185d2d9781f135e19c52bf5 V edit 720968963210299

Ομαδική συνεργασία για να μην πέσει η μπάλα από το κινούμενο πανί

IMG 5a7659d2f68f758c5764fdbbd0403eb4 V edit 721005845825397

Έφτιαξαν κολλάζ με αφορμή την ιστορία «Η σκάλα της αγάπης», μια ιστορία όπου οι ήρωες έπρεπε να συνεργαστούν για να στείλουν ένα πληγωμένο αστεράκι πίσω στον ουρανό. Ο βασικός στόχος ήταν να επιλέξουν ποιές λέξεις-έννοιες ταιριάζουν για να φτιάξουν τα σκαλοπάτια στη σκάλα της αγάπης.

IMG f59a32b38da64e7a66f416c5588244b8 V IMG d4a0a66f15e89fabf5d4305bdf4124a6 V IMG 44bb1a8721a643a2e54860ac06f4d450 V IMG cdef5142e0a6c537d7d9e8b861c0633f V IMG 20230210 121512 edit 748324911499875

Έπαιξαν παιχνίδι όπου κάθε φορά που σταματούσε η μουσική έπρεπε να γίνουν ζευγάρι με ένα άλλο παιδί και να εντοπίσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους. Στο τέλος αποτύπωσαν ομοιότητες και διαφορές σε ένα φύλλο εργασίας.

IMG 20230209 144906 edit 720665582686387 IMG 20230209 144859 edit 720674120937948 IMG 20230209 144918 edit 720648855224931 IMG 20230209 144912 edit 720657936304617

Άκουσαν την ιστορία για τον «Τομ, το αόρατο αγόρι» και, αφού τη συζήτησαν,  εντόπισαν και κατονόμασαν με ιδιαίτερη ευκολία τα συναισθήματα του κεντρικού ήρωα, τα οποία η κυρία κατέγραψε στον πίνακα. Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν μάσκες με τα συναισθήματα του ήρωα και συνέθεσαν τις λέξεις που περιγράφουν τα συναισθήματά του με γράμματα, που ήταν κολλημένα στο σώμα τους.

IMG 20230210 134259 edit 748276791798320 IMG 9ffe48e21d4193199948209ad796059b V IMG 51b76c00522201daeb6886213afe91f9 V IMG 037d4575f6b8b9f5d17678a2b1d098ac V IMG 67309d426f6051fca8b45043ed0b67d7 V IMG 5a72c078d72256ccc6b62b9c96b4d3a5 V IMG 50c15a5c0f63551c0fc4203170db71ac V IMG 20230210 123534 edit 747796508497351 IMG 20230210 123018 edit 747552428143222 IMG 20230210 122419 edit 747401858457307

IMG 20230217 112234

Το τραγούδι που παραθέτουμε εδώ αποτέλεσε σύνθημα για την έναρξη των δραστηριοτήτων για τη διαφορετικότητα.

 

 

 

1ο Εργαστήριο δεξιοτήτων “Κυκλοφορώ με ασφάλεια”. Εκπονήτριες προγράμματος Δ. Χρυσανθακοπούλου-Α. Γιαννιώτα

Το 1ο εργαστήριο δεξιοτήτων, που αφορούσε στην κυκλοφοριακή αγωγή των παιδιών, ξεκίνησε με αφορμή την εικόνα ενός φαναριού που έδειξε η νηπιαγωγός στην τάξη. Ακολούθησε συζήτηση, όπου αποτυπώθηκαν σε ένα απλό ιστόγραμμα οι αρχικές αντιλήψεις των παιδιών για το πώς κυκλοφορούμε στο δρόμο είτε ως πεζοί είτε ως ποδηλάτες ή επιβάτες αυτοκινήτων. Αυτή η καταγραφή αποτέλεσε τη βάση για το σχεδιασμό των δραστηριοτήτων που ακολούθησαν.IMG 20221114 121826

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η νηπιαγωγός παρουσίασε στην ολομέλεια της τάξης διάφορα σήματα του ΚΟΚ και πρότεινε στα παιδιά να παίξουν παιχνίδι ταύτισης και παιχνίδι όπου έπρεπε να βρουν το άλλο μισό των σημάτων. Η παιδαγωγική σκοπιμότητα αυτών των απλών παιχνιδιών ήταν να παρατηρήσουν προσεκτικά τα σήματα και να επικεντρωθεί η συζήτηση γύρω από το νόημα που έχουν οι ομοιότητες και οι διαφορές τους.

IMG 20221115 123537

IMG 20221115 123705 IMG 982d2b81faa94c0b1df5dda24bd2bd6e V edit 335130732984278IMG 50fcd7745b99137475944d7c9a9630d1 V edit 335066574541579

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ταξινόμησαν τα σήματα ανάλογα με το σχήμα και το χρώμα τους και συζήτησαν για τη σημασία τους. Το αποτέλεσμα της συζήτησης αποτυπώθηκε σε φύλλο εργασίας. Έγινε συζήτηση για το σήμα του STOP και τη σημασία του, μιας και το σχήμα του ξεχώριζε από τα υπόλοιπα. Το κατασκεύασαν μάλιστα για να μπορούν να παίζουν στην τάξη τα αυτοκίνητα και τους πεζούς.

IMG 20221121 122701 IMG 20221121 122809 IMG 20221121 123254 IMG 20221121 125316 edit 422787748303195 IMG 20221121 125336 edit 422770035305281

IMG 20221115 145953 edit 156773991683890

Φυσικά, συζήτησαν και για τους φωτεινούς σηματοδότες. Τοποθέτησαν τα χρώματα του φαναριού στη σωστή σειρά και το αποτύπωσαν σε ιχνογράφημα.

IMG 20221118 122626 IMG 20221118 124256 IMG 20221118 124316

‘Επαιξαν πολλές φορές παιχνίδια ρόλων, όπου παρίσταναν τους πεζούς και τα αυτοκίνητα, ώστε να αντιληφθούν τί είναι η διάβαση πεζών, πότε και πώς διασχίζουμε το δρόμο.

IMG 20221121 120122 edit 394019535933105 IMG 20221121 120132 edit 394002151889878 IMG 20221121 120224 edit 393981279357590 IMG 64cfbf2dba0d0be2a3e9d10cf253a01b V edit 393962053165926 IMG cbda56d0b057c5fe2a012fe21a41f662 V edit 393942014685721

 

IMG 20221121 120247 edit 405053621927776 IMG 20221121 120256 edit 405030859810071 IMG 013f3beaafeee8680b21b1a270e73256 V edit 334726707393715 IMG 137bb8b439cad90e983e4c7040afa1ab V edit 334773935852562 IMG ade2ea3b24b85ba9223ef119defe13d1 V edit 334929208746288

Κατασκεύασαν διάβαση πεζών με τη φωτογραφία του εαυτού τους για να εμπεδώσουν καλύτερα τους στόχους.

IMG 20221129 145906 edit 703917162112902 IMG 20221129 150028 edit 703855161715515 IMG 20221129 150007 edit 703875209291033

Συζήτησαν και για το “Δ” του “Δρόμου” και του “Δεκεμβρίου” (μιας και βρισκόμασταν στο Δεκέμβριο) και κατασκεύσαν το “Δ”  σαν δρόμο για αυτοκινητάκια.

IMG 20221130 152731 IMG 20221130 152708 IMG 20221130 152657

Παρατήρησαν τη φωτογραφία ενός ατυχήματος και την επεξεργάστηκαν με την τεχνικής της ρουτίνας σκέψης “Βλέπω, σκέφτομαι, αναρωτιέμαι”.

IMG 20221125 125116 1

Συζήτησαν και ζωγράφισαν τους “4 ΧΡΥΣΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΕΖΟΥΣ” και αποτύπωσαν σε ατομικό ιχνογράφημα έναν βασικό κανόνα για τη συμπεριφορά τους στο αυτοκίνητο.

IMG 20221123 122031 edit 483072516570038 IMG 20221123 123217 IMG 20221123 123221 IMG 20221123 123226

IMG 20221123 123244

Μια ακόμα επιτυχημένη δράση  στο πλαίσο του εργαστηρίου ήταν και η παρουσίαση έντεχνης ιστορίας συναφούς θεματικής με εισηγήτρια την ίδια τη συγγραφέα, η οποία είναι και αστυνομικός, κα Γιώτα Καλαμαρά. Αφού συζήτησαν την ιστορία, η κα Γιώτα έπαιξε με τα παιδιά παιχνίδι ρόλων, όπου παρίσταναν το σχολικό τροχονόμο, τα αυτοκίνητα και τους μαθητές, που έπρεπε να τηρήσουν το κώδικα οδικής κυκλοφορίας για να φτάσουν με ασφάλεια στο σχολείο.

IMG 20230123 141537 edit 135627830414199

IMG 3e14a20e6a17b1acd10a98f27468bfb7 V edit 134661765729450 IMG 7f03146d92a43d77bc2775f619feca89 V edit 134683325573718 IMG e91c4b8fb9682cd6642f38323301b27e V edit 134714849316942 IMG 7764fe160707773f08b71b19a0ca46f4 V edit 134742166915376 IMG fcb344a42072b3fa50402cb57f73a8a8 V edit 134767491941413

Ενδιαφέρουσα δραστηριότητα ήταν ο περίπατος στη Διασπορά, όπου τα παιδιά παρατήρησαν τα σήματα στους δρόμους. Μοιράστηκαν σε ομάδες και συνεργάστηκαν, ώστε να  χαρτογραφήσουν τη διαδρομή, που έκαναν με τα σήματα ΚΟΚ, έχοντας ως σημείο αναφοράς το νηπιαγωγείο, τη λέσχη των αξιωματικών και τα σπίτια των συμμαθητών τους.

IMG 20221125 121842 edit 336430639137725 IMG 20221125 122301 edit 336471940995532 IMG 20221125 122948 edit 336499684825736 IMG 20221125 123653 edit 336534843298126

IMG 20221125 123612 IMG 20221125 124903 IMG 370c1b5800f52ff5638afa049582235b V edit 335851273565939 IMG f7521db43157bf4dbcd790e462349895 V edit 335798923275322 IMG a6149687df271b35f4758abe7d20f2fd V edit 335822064077922 IMG 29525747044205fbe1ebfc2199c902e3 V edit 335721355625334 IMG d8c20043c99fce4e4a8f8bebd7bcd8d4 V edit 335752870295641 IMG 20221128 124153 IMG 20221128 123305 IMG 20221128 123218 IMG 20221128 123137 IMG 20221128 123054 IMG 20221128 123046 IMG 20221128 123042

Η κυκλοφοριακή αγωγή έδωσε το έναυσμα για παιχνίδι με το beebot, όπου τα παιδιά κλήθηκαν να προγραμματίσουν το μελισσάκι-ρομπότ να πραγματοποιήσει διάφορες διαδρομές, που τα ίδια επέλεγαν.

IMG 20221124 124459 edit 535791182543244 IMG 20221124 124507 edit 535777081654183 IMG 20221124 125055 IMG 20221124 125113 edit 535763366324498

Στο τέλος του προγράμματος η νηπιαγωγός κατέγραψε τις αντιλήψεις, όπως διαμορφώθηκαν μετά την όλη εκπαιδευτική διαδικασία και κάλεσε τα παιδιά να συγκρίνουν τις νέες αντιλήψεις τους με αυτές που είχαν στην αρχή του προγράμματος. Μπήκαν δηλ. στη διαδικασία να “αυτοαξιολογηθούν”, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό, αφού αυτό οδηγεί τα παιδιά στην γνώση του εαυτού τους: κρίνουν πώς ήταν ο εαυτός τους πριν και μετά το πρόγραμμα αντί να συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους συμμαθητές τους.

IMG 20221114 121826

Οι αντιλήψεις των παιδιών πριν το εργαστήριο δεξιοτήτων

IMG 20221129 123002

Οι αντιλήψεις των παιδιών στο τέλος του εργαστηρίου δεξιοτήτων

Πολυτεχνείο

Για την επέτειο των γεγονότων του Πολυτεχνείου τα παιδιά είδαν πλούσιο εποπτικό υλικό, άκουσαν τραγούδια της εποχής και συζήτησαν τα μηνύματα ιστορίας σχετικής με την έννοια της ελευθερίας των πολιτών. Έγραψαν το δικό τους μήνυμα σε μια κάρτα και ζωγράφισαν γαρύφαλλα στην πόρτα του Πολυτεχνείου σε σχετικό φύλλο εργασίας  για να τιμήσουν τη μνήμη των θυμάτων.

IMG 20221116 130055 IMG 20221116 130047 IMG 20221116 130057 IMG 20221116 130117 IMG 20221116 130100 IMG 20221116 130041 IMG 20221116 130028 IMG 20221116 130105 IMG 20221116 130112 IMG 20221116 130145 IMG 20221116 130149 1 edit 188548506838937 IMG 20221116 130158 IMG 20221116 130201 edit 188531517569669 IMG 20221116 130204 edit 188521274168108 IMG 20221116 130209 IMG 20221116 130213 IMG 20221116 152909 edit 192321438503986

IMG 20221116 155424 IMG 20221116 155413 IMG 20221116 155431

IMG 20221116 153033 edit 192355768959710                                                                                   Δείγματα γραφής νηπίων

 

IMG 20221116 153112 edit 192395218857621

Δείγματα γραφής προνηπίων

“Τομ, το σαλιγκάρι”

Αφού παρακολούθησαν την ιστορία, που παρατίθεται παρακάτω, συζήτησαν γύρω από το ερώτημα “ποιούς ήρωες συνάντησε ο Τομ και με ποιά σειρά;”, το οποίο κατέγραψαν σε φύλλο εργασίας. Στη συνέχεια, κατασκεύασαν σαλιγκάρι με κύκλους διαφορετικών μεγεθών, τους οποίους έπρεπε να διατάξουν από το μεγαλύτερο στο μικρότερο, ώστε “να μοιάζει το καβούκι σαν αληθινό”. Συζήτησαν και για τη σπειροειδή γραμμή του κελύφους του σαλιγκαριού (κοχλίας), την οποία αποτύπωσαν σε ζελατίνα που τοποθετήθηκε πάνω από φωτογραφία σαλιγκαριού. Τέλος, έμαθαν κάποια βασικά στοιχεία για τη ζωή του σαλιγκαριού.

IMG 20221111 100831 edit 27043847339622 IMG 20221111 100926 edit 26997332587025 IMG 20221111 101313 edit 26983435113590 IMG 20221111 115359 edit 28917462533607 IMG 20221111 115353 edit 28929606205480 IMG 20221111 115328 edit 29038580970047 IMG 20221111 122852 IMG 20221111 123136 IMG 20221111 123150 IMG 20221111 123159 IMG 20221111 123201 IMG 20221111 123216 IMG 20221111 122951 IMG 20221111 123236 IMG 20221111 123240 IMG 20221111 122925