Ο ΑΛΥΣΟΔΕΜΕΝΟΣ ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ – Ο ΤΡΟΧΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
Στο πλαίσιο της διδακτικής ώρας της Ευέλικτης Ζώνης με θέμα τη γνωριμία με τα ζώα, τέθηκε ως στόχος του μαθήματος η γνωριμία των μαθητών με ένα από τα μεγαλύτερα θηλαστικά ζώα, τον ελέφαντα ( ενότητα που περιλαμβάνεται και στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος ) και η αναγνώριση των συναισθημάτων του ζώου μέσα από ένα παραμύθι.
Για να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον των μικρών μαθητών μας επιλέχθηκε ένα παραμύθι στο οποίο παρουσιάζεται η προσπάθεια ενός μικρού ελέφαντα να ξεφύγει από την αλυσίδα που ήταν δεμένος σε ένα τσίρκο. Καθώς περνούσε ο καιρός και έβλεπε ότι δεν μπορούσε να απελευθερωθεί, ο μικρός ελέφαντας εγκατέλειψε την προσπάθειά του. Η ανάμνηση της αδυναμίας των πρώτων χρόνων της ζωής του, χάραξε μέσα στη μνήμη του το γεγονός ότι δεν μπορούσε να ελευθερωθεί, αποτρέποντάς τον από το να δοκιμάσει ξανά τις δυνάμεις του.
Η προεργασία της τάξης για την αξιοποίηση του παραμυθιού ξεκινά με τους μαθητές να χωρίζονται σε ομάδες και ατομικά να διαβάζουν τις πληροφορίες που δίνονται από τον εκπαιδευτικό για τον ελέφαντα. Έπειτα σε ομάδες τεσσάρων ατόμων εργάστηκαν και τοποθέτησαν τις πληροφορίες σε κατηγορίες που παρουσιάζουν την περιγραφή του ζώου, τα είδη που υπάρχουν, με τι τρέφεται, πού μένει καθώς και για τους εχθρούς του. Στο σημείο αυτό, συζητήσαμε για την αιχμαλωσία των ζώων. Στη συνέχεια, με τη χρήση της τεχνικής του καταιγισμού ιδεών (brainstorming) ρωτήσαμε τους μαθητές πώς θα αισθανόταν ο ελέφαντας αν ήταν ελεύθερος χωρίς την αλυσίδα και πώς αιχμάλωτος και ταυτόχρονα καταγράψαμε τα επίθετα σε δύο στήλες (αρνητικά και θετικά συναισθήματα). Ζητήσαμε από ομάδες δύο ατόμων να διαλέξουν κάποια συναισθήματα του ελέφαντα που θα ήθελαν να αποτυπώσουν σε ζωγραφιά τους και δώσαμε ένα χαρτί κομμένο σε τρίγωνα, ώστε να προχωρήσουν στη διαδικασία. Τέλος, δημιουργήσαμε όλοι μαζί τον τροχό με τα συναισθήματα του ελέφαντα που βλέπετε στην εικόνα. Οι μαθητές διασκέδασαν με την όλη διαδικασία, αποκόμισαν πολλές νέες πληροφορίες για τον ελέφαντα αλλά το πιο σπουδαίο ήταν ότι διδάχτηκαν την κεντρική ιδέα του παραμυθιού : να μην εγκαταλείπουν την προσπάθεια ακόμα και μετά από μια πιθανή αποτυχία!!!