Δημοσιεύθηκε στην Διαγωνισμοί

Διαγωνισμός παιδικής και εφηβικής ποίησης- διηγήματος

New Contest N sA

Η Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών προκηρύσσει για το σχολικό έτος 2021-2022 τους παρακάτω
Πανελλήνιους και Παγκύπριους Λογοτεχνικούς Διαγωνισμούς για Παιδιά και Εφήβους:
ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ: Συμμετοχή με ένα (1) ποίημα, έμμετρο με
ομοιοκαταληξία ή με ελεύθερο στίχο, έως είκοσι (20) στίχους για μαθητές Δημοτικού και έως
τριάντα (30) στίχους για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, στην ελληνική γλώσσα. Θα δοθούν Α΄,
Β΄ και Γ΄ Βραβείο και Α΄, Β΄ και Γ΄ Έπαινος ανά κατηγορία1
.
ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΟΥ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ: Συμμετοχή με ένα (1) διήγημα
δακτυλογραφημένο σε σελίδα μεγέθους Α4, με γραμματοσειρά Times New Roman 12, διάστιχο 1,0
και περιθώρια κανονικά, στην ελληνική γλώσσα, έως δύο (2) σελίδες για μαθητές Δημοτικού, τρεις
(3) σελίδες για μαθητές Γυμνασίου, και τέσσερις (4) σελίδες για μαθητές Λυκείου. Θα δοθούν Α΄,
Β΄ και Γ΄ Βραβείο και Α΄, Β΄ και Γ΄ Έπαινος ανά κατηγορία.
ΘΕΜΑ: Το θέμα των διαγωνισμών διηγήματος για τους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου είναι:
«1922-2022 Εκατό χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή». Για τις υπόλοιπες κατηγορίες του
διαγωνισμού (Ποίηση Δημοτικού, Διήγημα Δημοτικού, Ποίηση Γυμνασίου, Ποίηση Λυκείου) το
θέμα είναι ελεύθερο.
ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
1. Τα έργα να είναι ανέκδοτα και αδημοσίευτα.
2. Στο πάνω δεξί μέρος του κειμένου να αναγράφεται το ψευδώνυμο και η τάξη του
διαγωνιζόμενου (π.χ. Ρόζα – Τάξη: Ε΄ Δημοτικού). Πριν από την αποστολή το έργο να
αποθηκεύεται σε μορφή pdf. Ως τίτλος του έργου να αναγράφεται το ψευδώνυμο του
διαγωνιζόμενου.
3. Τα πραγματικά στοιχεία (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο, σχολείο και
εκπαιδευτικός τάξης) του διαγωνιζόμενου να γράφονται σε αρχείο word. Ως όνομα
αρχείου να αναγράφεται το ψευδώνυμο του διαγωνιζόμενου.
4. Μαζί με τα έργα να αποστέλλεται υπεύθυνη δήλωση, υπογεγραμμένη από τον
ασκούντα την επιμέλεια του μαθητή, ότι δέχεται ο μαθητής να συμμετέχει στο
διαγωνισμό και να δημοσιευτεί το έργο του σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, στην1

κατηγορία : Δ΄- Ε΄- Στ΄ Δημοτικού,


κατηγορία: Γυμνάσιο,


κατηγορία: Λύκειο
ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ
Ζωοδόχου Πηγής 2–4, 10678 Αθήνα
τηλ.- fax: 2103819571
Email: eel1930@gmail.com
Ιστοσελίδa:ellineslogotexnes.gr
ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΓΚΥΠΡΙΩΝ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ ΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ
ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2020 -2021
περίπτωση που θα διακριθεί, εφόσον η χρήση του έργου θα γίνει για εκπαιδευτικούς
σκοπούς και ότι συμφωνεί με τους όρους της προκήρυξης. Η Υπεύθυνη δήλωση
συμπληρώνεται, υπογράφεται, σκανάρεται και αποστέλλεται μαζί με τα υποβληθέντα
έργα. (Υπόδειγμα υπεύθυνης δήλωσης έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα μας)
5. Τα έργα, τα πραγματικά στοιχεία και η υπεύθυνη δήλωση να αποσταλούν ανά
κατηγορία στις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
 Έργα μαθητών Δημοτικού στην ηλεκτρονική διεύθυνση eeldiagonismoi1@gmail.com
 Έργα μαθητών Γυμνασίου στην ηλεκτρονική διεύθυνση eeldiagonismoi2@gmail.com
 Έργα μαθητών Λυκείου στην ηλεκτρονική διεύθυνση eeldiagonismoi3@gmail.com
6. Ως θέμα του ηλεκτρονικού μηνύματος να αναγράφεται το είδος και η κατηγορία του
διαγωνισμού που συμμετέχει ο μαθητής (π.χ. Διαγωνισμός Ποίησης Λυκείου,
Διαγωνισμός Διηγήματος Δημοτικού)
7. Η συμμετοχή των μαθητών στους διαγωνισμούς είναι προαιρετική και θα διεξαχθούν
εκτός του ωρολογίου προγράμματος.
8. Ημερομηνία υποβολής έργων μέχρι 31 Μαρτίου 2022. Η συμμετοχή των μαθητών
στους διαγωνισμούς είναι προαιρετική και θα διεξαχθούν εκτός του ωρολογίου
προγράμματος.
9. Όσοι διακριθούν θα ενημερωθούν έγκαιρα τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά.
10. Η συμμετοχή στους διαγωνισμούς προϋποθέτει και την αποδοχή των όρων.
11. Η κρίση της Κριτικής Επιτροπής είναι αμετάκλητη.
12. Διευκρινίζουμε ότι δεν θα υπάρξουν έσοδα για την Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών ή
για άλλον, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λπ.).
13. Η συμμετοχή των μαθητών στον διαγωνισμό δεν έχει καμία οικονομική επιβάρυνση
για τους μαθητές ή το σχολείο
14. Ο φορέας διοργάνωσης αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του διαγωνισμού
και θα διασφαλίσει τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα των
δημιουργών.
15. Οι μαθητές που θα λάβουν μέρος στον Διαγωνισμό και οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί θα
κληθούν να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του διαγωνισμού μετά την
ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης και την απονομή τιμητικών διακρίσεων
και διπλωμάτων συμμετοχής. Η συμπλήρωση των ερωτηματολογίων είναι
προαιρετική.
16. H ημερομηνία, η ώρα και ο χώρος απονομής των τιμητικών διακρίσεων θα
γνωστοποιηθούν το αργότερο μέχρι τις 20 Μαΐου 2022 μέσα από την ιστοσελίδα μας
ellineslogotexnes.gr Σε περίπτωση που είναι αδύνατον να πραγματοποιηθεί
εκδήλωση, «συμμορφούμενοι στις συστάσεις του Υπ. Υγείας περί αναβολής
εκδηλώσεων στα πλαίσια των μέτρων πρόληψης της εξάπλωσης του Κορονοϊού», τα
βραβεία θα σταλούν στην ηλεκτρονική σας διεύθυνση.

Δημοσιεύθηκε στην Διαγωνισμοί

Διαγωνισμός: Κύπρος-Ελλάδα-Ομογένεια: εκπαιδευτικές γέφυρες

14642188 856239354513490 4218436482512185021 n

H Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, το Υπουργείο Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), η Πρεσβεία της Κύπρου στην Ελλάδα – Μορφωτικό Γραφείο – Σπίτι της Κύπρου και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδος συνδιοργανώνουν τον μαθητικό Διαγωνισμό:

Κύπρος-Ελλάδα-Ομογένεια: εκπαιδευτικές γέφυρες

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων νηπιαγωγείων, δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ομογένειας, δημόσιων και ιδιωτικών. Υλοποιείται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας και του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κύπρου.

Βασική επιδίωξη του διαγωνισμού είναι να αποτελέσει εκπαιδευτική «γέφυρα» ανάμεσα στην Ελλάδα, την Κύπρο και την Ομογένεια και να ενδυναμώσει τη συνεργασία και την επικοινωνία ανάμεσα σε όλες τις μαθητικές κοινότητες του Ελληνισμού. Στον διαγωνισμό μπορούν φέτος να συμμετάσχουν μεμονωμένες σχολικές μονάδες ή συμπράξεις σχολείων (δηλαδή ομάδες τουλάχιστον 2 σχολείων).

Στόχοι του διαγωνισμού αυτού είναι:

– Να γνωρίσουν οι μαθητές όλων των βαθμίδων (από την Ελλάδα και την Ομογένεια) τον Κυπριακό Ελληνισμό

– Να γνωρίσουν τη σκλαβωμένη κυπριακή γη

– Να κατανοήσουν το εθνικό μας πρόβλημα (το Κυπριακό), να προβληματίζονται και να νοιάζονται για αυτό και να τοποθετούνται κριτικά και γόνιμα ως προς αυτό

– Να διεκδικούν την επανένωση της Κύπρου

– Να κατανοούν και διεκδικούν τα δημοκρατικά ιδεώδη καλλιεργώντας πνεύμα αγάπης, αποδοχής, ομόνοιας

– Να κατανοήσουν τις ιδιαίτερες συνθήκες κάτω από τις οποίες χιλιάδες Ελληνόπουλα ζουν σε χώρες του εξωτερικού προσπαθώντας να διατηρήσουν τη γλώσσα και την εθνική τους ταυτότητα

– Να επικοινωνήσουν, να συνεργαστούν και να συνδημιουργήσουν μαθητές από διαφορετικές σχολικές μονάδες

– Να γνωρίσουν οι μαθητές (από την Κύπρο) τη σύγχρονη Ελλάδα, τα προβλήματά της και τις προοπτικές της

– Να ενθαρρυνθούν σχολεία της Ελλάδας ώστε να επισκεφτούν την Κύπρο και σχολεία της Κύπρου ώστε να επισκεφτούν την Ελλάδα

– Να εκφραστούν δημιουργικά οι μαθητές ως προς τον Κυπριακό Ελληνισμό με όποιον τρόπο επιθυμούν

(προτεινόμενοι, ενδεικτικοί) Θεματικοί άξονες του διαγωνισμού

– Το κυπριακό πρόβλημα: διαδρομή, συνέπειες, προοπτικές

– Ο κυπριακός πολιτισμός

– Πολιτιστικές διαδρομές στη σύγχρονη Κύπρο και στη σύγχρονη Ελλάδα

– Οι κοινότητες του Ελληνισμού σε όλον τον κόσμο: προβλήματα και προοπτικές

– Η ιστορία της Κύπρου

– Η ιστορία της Ελλάδας

– Ελλάδα-Κύπρος-Ομογένεια: «γέφυρες» και «χάσματα», συγκλίσεις και αποκλίσεις

– Η Ελλάδα και η Κύπρος στην ταραγμένη Νοτιοανατολική Ευρώπη

– Περιβαλλοντικές προκλήσεις για την Ελλάδα και την Κύπρο

– Η κυπριακή διάλεκτος και οι «θησαυροί» της

– Η Ελλάδα και η Κύπρος στην εποχή της οικονομικής κρίσης

– Η Κύπρος στη λογοτεχνία και τις τέχνες

– Κυπριακές κοινότητες στην Ελλάδα και τον κόσμο

– Η Κύπρος μέσα από εικόνες και κείμενα

– Διαχρονικά μηνύματα από τους αγώνες των Ελλήνων (Κυπρίων και Ελλαδιτών) για την ελευθερία

– Η ελληνική ταυτότητα στον σύγχρονο πολυπολιτισμικό κόσμο

Σημειώνουμε ότι κοινό χαρακτηριστικό όλων των τελικών έργων που θα υποβληθούν, πρέπει να είναι ο Ελληνισμός της Κύπρου, οι προοπτικές και τα προβλήματά του αλλά και γενικότερα οι προοπτικές του Ελληνισμού, σε όποιο μέρος της γης και αν υπάρχει και «αναπνέει». Τα έργα μπορούν να αφορούν τόσο σε ιστορικά στοιχεία (Κυπριακό πρόβλημα, αγώνες των Ελλήνων) όσο και σε ζητήματα που αφορούν το παρόν αλλά και το μέλλον του Ελληνισμού.

Τι περιλαμβάνει το διαγωνιστικό μέρος;

Τα σχολεία μπορούν να υποβάλουν ως τελικά προϊόντα διάφορες μαθητικές δημιουργίες όπως:

-Διήγημα

-Παραμύθι

-Μουσική σύνθεση (ολοκληρωμένο τραγούδι ή μουσική σύνθεση ή μελοποίηση γνωστού ποιήματος)

-Εικαστικό έργο (ζωγραφιά, αφίσα, σκίτσο)

-Σποτ μικρής διάρκειας (που θα έχει σαν στόχο να ευαισθητοποιήσει, να συγκινήσει, να παρακινήσει, να καταστήσει τον θεατή γνώστη και συμμέτοχο του προβλήματος)

-Ταινία μικρού μήκους που θα έχει τη μορφή μυθοπλασίας ή ντοκιμαντέρ

-Κατασκευή τρισδιάστατη

-Σχολική εφημερίδα

-Ιστοσελίδα ή blog

-Project

Ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν:

Ομάδες μαθητών της πρωτοβάθμιας (όλων των τάξεων των δημοτικών σχολείων και των νηπιαγωγείων) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (όλων των τάξεων) δημόσιων και ιδιωτικών σχολικών μονάδων της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ομογένειας (ελληνικά και κυπριακά σχολεία ή μεμονωμένα τμήματα που λειτουργούν σε χώρες του εξωτερικού). Στο διαγωνισμό μπορούν να λάβουν μέρος μεμονωμένα σχολεία ή συμπράξεις σχολείων, δηλαδή

ομάδες τουλάχιστον δύο σχολείων (η σύμπραξη μπορεί να αφορά σχολεία ίδιων αλλά και διαφορετικών βαθμίδων, π.χ. ένα δημοτικό και ένα γυμνάσιο κλπ).

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχει αναλάβει την παιδαγωγική καθοδήγηση της μαθητικής ομάδας ένας ή περισσότεροι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας και να εξασφαλιστεί η έγγραφη συγκατάθεση των γονέων των μαθητών που αφορά στη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό και στην ανάρτηση των μαθητικών δημιουργιών στην ψηφιακή στέγη του διαγωνισμού.

Δημοσιεύθηκε στην Γενικά νέα

Χριστουγεννιάτικα έθιμα

Από άκρη σε άκρη η Ελλάδα έχει μια σειρά από έθιμα για τις ημέρες των γιορτών. Συνήθως ξεκινούν από την παραμονή των Χριστουγέννων, τελειώνουν ανήμερα των Φώτων και περιστρέφονται γύρω από την οικογένεια και τις ευχές για καλή τύχη και πλούσια σοδειά. Μερικά από αυτά κρατούν μέχρι τις μέρες μας, ενώ άλλα έχουν πια περάσει στην ιστορία κάθε τόπου.

Αγιοβασιλιάτικα καραβάκια

Ως νησί η Χίος δεν θα μπορούσε παρά να έχει ένα έθιμο που να τιμά τη ναυτική παράδοση. Τα παιδιά φτιάχνουν μικρά καράβια, συνήθως από ξύλο, και την παραμονή της Πρωτοχρονιάς συγκεντρώνονται στην πλατεία για να διαγωνιστούν για το ποια ομάδα έχει το καλύτερο. Παράλληλα με την κατασκευή του καραβιού φτιάχνουν και τα «παινέματα», δηλαδή ποιήματα που μοιάζουν με κάλαντα και αποτελούνται κυρίως από ευχές για τις ναυτικές οικογένειες, αλλά και σάτιρα. Κάθε ομάδα παρουσιάζει το καράβι της τραγουδώντας τα «παινέματα» και αυτή που θα κερδίσει γυρνάει με το καράβι στολισμένο τις γειτονιές τραγουδώντας.

Το «τάισμα» της βρύσης

Remaining Time-0:00
Fullscreen
Mute

Είναι ένα χριστουγεννιάτικο έθιμο που το συναντάμε στη Θεσσαλία. Τα χαράματα ανήμερα των Χριστουγέννων, οι κοπέλες του χωριού πηγαίνουν στη βρύση για να «κλέψουν» το αμίλητο νερό, ή άκραντο νερό όπως συνηθίζουν να το αποκαλούν. Αυτό σημαίνει πως δεν μιλάνε καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής, ούτε στο πήγαινε ούτε στην επιστροφή.

Φτάνοντας με το κανάτι στη βρύση το γεμίζουν και ρίχνουν μέσα ένα βατόφυλλο και τρία χαλίκια. Έπειτα, «ταΐζουν» τη βρύση με ψωμί, τυρί, όσπρια κ.α., για να έχουν καλή σοδειά, και την αλείφουν με βούτυρο και μέλι ώστε όπως ρέει το νερό να ρέει η προκοπή και ο νέος χρόνος να είναι γλυκός σαν μέλι. Στη συνέχεια επιστρέφουν στο σπίτι και ραίνουν με το νερό τις τέσσερις γωνίες του, σκορπίζοντας τα χαλίκια. Σύμφωνα με την παράδοση, ο βάτος φέρνει αισιοδοξία και καλά μαντάτα και διώχνει τα ξόρκια.

Χοιροσφάγια

Τα χοιροσφάγια είναι ένα έθιμο που το συναντάμε σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, όπως στη Στερεά, στην Κρήτη, στη Μύκονο, στη Θεσσαλία, μάλιστα, στην τελευταία τα αποκαλούν και «γουρουνοχαρά». Το γουρούνι ήταν απαραίτητο στα αγροτικά νοικοκυριά καθώς τους έδινε όχι μόνο κρέας αλλά και λίπος το οποίο χρησιμοποιούσαν στο μαγείρεμα. Η διαδικασία των χοιροσφαγίων είχε φυσικά τη δική της εθιμοτυπία όπως κάθε ελληνική παράδοση. Το σφάξιμο γινόταν με ειδικό μαχαίρι και το αναλάμβανε πάντα ο αρχηγός της οικογένειας. Αυτή ήταν μία μέρα χαράς και συνάντησης καθώς στη διαδικασία βοηθούσαν συγγενείς και φίλοι.

Με το αίμα του χοίρου σχημάτιζαν σταυρό στα μέτωπα των παιδιών για να πάρει μακριά τον πονοκέφαλο, ενώ το ρύγχος του το κρεμούσαν πάνω από την πόρτα για να διώχνει τους καλικάντζαρους. Επίσης, «διάβαζαν» τη σπλήνα και το συκώτι για να δουν το μέλλον της οικογένειας, αν θα έχουν υγεία και μπερικέτι (σοδειές). Aντίστοιχα το Πάσχα «διαβάζουν» την πλάτη του αρνιού. Φυσικά , η διαδικασία δεν σταματούσε στο σφάξιμο. Για να διατηρήσουν το κρέας για μεγάλο χρονικό διάστημα το έκαναν λουκάνικα, απάκι, σύγκλινο ή παστό και συγκέντρωναν το λίπος για το μαγείρεμα. Τα χοιροσφάγια κρατούσαν όλο το δωδεκαήμερο με μεγάλα γλέντια κατά τα οποία δοκίμαζαν τους χοιρινούς μεζέδες συνοδεία κρασιού και τσίπουρου. Τα σπίτια που δεν είχαν γουρούνι θεωρούνταν από την τοπική κοινωνία είτε φτωχά είτε ανοικοκύρευτα.

Χριστόκλουρα ή Χριστουγεννιάτικο ψωμί

Ένα έθιμο που, με μικρές παραλλαγές, συναντάμε τόσο στην ηπειρωτική όσο και στη νησιωτική Ελλάδα. Οι Σαρακατσάνες έφτιαχναν την Χριστόκλουρα, ένα στρογγυλό ψωμί στο οποίο «κεντούσαν» διάφορα σχέδια συνήθως εμπνευσμένα από την αγροτική και κτηνοτροφική ζωή. Στη συνέχεια άλειφαν την κουλούρα με μέλι και τη μοίραζαν στην οικογένεια. Στην Κεφαλλονιά η οικογένεια μαζεύεται στο σπίτι του γηραιότερου και αφού τοποθετήσουν τρία δαυλιά στο πάτωμα ακουμπάνε πάνω τους την κουλούρα. Έτσι, σχηματίζουν έναν κύκλο, ακουμπώντας με το δεξί τους χέρι την κουλούρα όσο ο νοικοκύρης ψέλνει το «Η γέννησίς σου, Χριστέ ο Θεός ημών». Τελειώνοντας ρίχνει λάδι στα δαυλιά, τα ανάβει και στη συνέχεια κόβει την κουλούρα και τη μοιράζει σε όλους για να δειπνήσουν.

Στην Κρήτη οι γυναίκες φτιάχνουν το χριστόψωμο με το καλύτερο αλεύρι, με ροδόνερο, μέλι, κανέλα και σουσάμι. Όσο ζυμώνουν δίνουν την ευχή «Ο Χριστός γεννιέται, το φως ανεβαίνει, το προζύμι για να γένει» και στη συνέχεια δίνουν σχήμα στο ψωμί, κάνοντας έναν μεγάλο σταυρό από ζυμάρι, παράλληλα στα κενά το στολίζουν με διάφορα σχέδια όπως λουλούδια, πουλιά, καρπούς κ.α. Στη Σπάρτη φτιάχνουν ένα ψωμί με σταυρό για το Χριστό, το οποίο τρώνε ανήμερα των Χριστουγέννων, ενώ τα υπόλοιπα τα διακοσμούν με αμύγδαλα και καρύδια. Από την άλλη, στη Ζάκυνθο η κουλούρα ζυμώνεται με μπαχαρικά, καρύδια, σταφίδα, κρασί και λάδι και διακοσμείται με σχέδια από το ίδιο το ζυμάρι, ενώ φροντίζουν να τη διατηρούν ζεστή μέχρι το βράδυ που συγκεντρώνονται όλοι στο οικογενειακό τραπέζι. Ο νοικοκύρης σηκώνει τον δίσκο, τον οποίο όλοι ακουμπάνε με το χέρι τους, και τον μεταφέρει πάνω από τη φωτιά στο τζάκι, σταυρώνει την κουλούρα τρεις φορές και τη λούζει με λαδόκρασο, ψάλλοντας το «Η γέννησις σου, Χριστέ». Παράλληλα, η γυναίκα του θυμιατίζει καθώς ένας από τους νέους της οικογένειας πυροβολεί με το τουφέκι στον αέρα, δίνοντας το σήμα για τη γέννηση του Χριστού. Στη συνέχεια κόβουν την κουλούρα. Το πρώτο κομμάτι ανήκει στον Χριστό, το δεύτερο στον φτωχό, το τρίτο στο σπίτι και τα υπόλοιπα μοιράζονται κατά ηλικία στα μέλη της οικογένειας. Φυσικά, έπεται το γνωστό φαγοπότι και οι ευχές.