Η Γερμανία λανσάρει καύσιμο που αποτελείται κατά 95% από μη ορυκτές πρώτες ύλες

w02 191746car

Σε επιλεγμένα πρατήρια καυσίμων στη Γερμανία διατίθεται το καύσιμο «Klima Benzin 95». Αυτό συμμορφώνεται με το πρότυπο E10 και είναι 95% απαλλαγμένο από ορυκτές πρώτες ύλες και αναμένεται να προσφέρει μείωση των ρύπων έως και 90% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες εκπομπές ρύπων των ορυκτών καυσίμων.

Πριν από λίγες ημέρες ένα πρατήριο καυσίμων κοντά στη Βρέμη της αλυσίδας Classic έγινε το πρώτο στην Ευρώπη που διένειμε το Klima Benzin 95. Το καύσιμο χρησιμοποιεί πράσινη μεθαλόνη αντί για ορυκτά καύσιμα και καταφέρνει να είναι 95% απαλλαγμένο από ορυκτά καύσιμα. Η μεθανόλη είναι συνθετικοί υδρογονάνθρακες που μπορούν να αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά καύσιμα οχημάτων. Παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης από τον συνδυασμό του υδρογόνου και δεσμευμένου διοξειδίου του άνθρακα από βιομηχανικές πηγές. Όμως αν η ενέργεια για αυτήν τη διαδικασία προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τότε ονομάζεται «πράσινη μεθανόλη».

Τον Φεβρουάριο του 2023, η Classic άρχισε να προσφέρει τα Klima Diesel 25 και Klima Diesel 90, συνθετικά καύσιμα ντίζελ που προσφέρουν σημαντική μείωση των εκπομπών κατά τη χρήση οχημάτων με κινητήρα ντίζελ. Το σίγουρο είναι ότι η προσφορά καυσίμων χαμηλών εκπομπών για οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα προσελκύσει ιδιαίτερα στόλους που επιδιώκουν τη μείωση των εκπομπών.

Η απαλλαγή των μεταφορών από το διοξείδιο του άνθρακα μέσω των νέων τύπων καυσίμων προτιμάται ιδιαίτερα από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, αφού αυτή θα βοηθήσει την προσπάθεια που κάνει η ΕΕ για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας.

Γιατί οι Ευρωπαίοι δεν αγοράζουν αμερικανικά αυτοκίνητα

w10 161207fordf150

Είναι γεγονός ότι οι Αμερικανοί αγαπούν τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, ειδικά τα πολυτελή γερμανικά και ιταλικά μοντέλα. Αντίθετα, υπάρχουν πολύ λίγα αμερικανικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Κάθε χρόνο περίπου 188.000 μονάδες κατασκευάζονται στα εργοστάσια της BMW και της Mercedes στις ΗΠΑ, με στόχο να κυκλοφορήσουν στη γηραιά ήπειρο.

Με τον καιρό οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έστρεψαν τις παραγωγές τους σε μοντέλα που ταίριαζαν αποκλειστικά στην αμερικανική αγορά, κατασκευάζοντας μεγαλύτερα σε διαστάσεις αυτοκίνητα, με μεγαλύτερους κινητήρες και αρκετά ψηλότερα. Αυτή η απόκλιση μεταξύ της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτων και της ευρωπαϊκής, εξηγεί γιατί το pick-up Ford F-150 που πουλάει σχεδόν 200.000 μονάδες κάθε χρόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες και είναι ένα από τα πλέον αγαπημένα μοντέλα των Αμερικανών, δεν κυκλοφορεί στην Ευρώπη. Το ίδιο ισχύει και για παρόμοια μοντέλα που είναι δημοφιλή στις ΗΠΑ, όπως το Chevrolet Silverado, το Ram Pickup, το GMC Sierra, που ενώ έχουν υψηλές πωλήσεις στις ΗΠΑ, δεν προτιμούνται από τους Ευρωπαίους οδηγούς.

Αυτό υποδηλώνει ότι η αμερικανική προτίμηση για μεγάλα αυτοκίνητα δεν ταιριάζει με την ευρωπαϊκή φιλοσοφία. Τα αμερικανικά μοντέλα είναι δύσχρηστα στους στενούς δρόμους της Ευρώπης, είναι ογκώδη στο παρκάρισμα, ενώ υπάρχει και το ζήτημα της μεγάλης κατανάλωσης καυσίμου. Άλλωστε τα υγρά καύσιμα πάντα ήταν πιο ακριβά στην Ευρώπη σε σχέση με τις ΗΠΑ.

Οι Αμερικανοί κατασκευαστές στοχεύουν στην αγορά της Βόρειας Αμερικής, όπου μπορούν να πουλήσουν τα μοντέλα τους με υψηλό περιθώριο κέρδους. Η συρρικνωμένη κατηγορία των sedan αντιπροσωπεύεται επάξια από τις ασιατικές μάρκες, ενώ οι γερμανικές μάρκες κυριαρχούν στην premium κατηγορία.

Είναι εξαιρετικά απίθανο τα μεγάλα σε όγκο μοντέλα να γράψουν μεγάλες πωλήσεις στην Ευρώπη, αφού για να το καταφέρουν θα πρέπει να αλλάξουν φιλοσοφία και να αποφασίσουν να μπουν σε κατηγορίες που στην Ευρώπη υπάρχει έντονος ανταγωνισμός. Άρα, μικρότερο κέρδος. Έτσι προτιμούν να πουλούν μεγάλα αυτοκίνητα στις αγορές που τόσα χρόνια διατηρούν, όπου τα κέρδη τους από τις συγκεκριμένες πωλήσεις είναι πολύ μεγαλύτερα.

H απόσπαση προσοχής στην οδήγηση αποτελεί τη βασική αιτία για 2,5 εκατομμύρια ατυχήματα παγκοσμίως ετησίως

w02 134210odigisi

H απόσπαση προσοχής στην οδήγηση αποτελεί τη βασική αιτία για 2,5 εκατομμύρια ατυχήματα και χιλιάδες θανάτους παγκοσμίως ετησίως. Αυτό ήταν το σημαντικότερο αποτέλεσμα της έρευνας που πραγματοποίησε η Wakefield Research, ενώ το αμερικανικό site που συγκρίνει των τιμές των ασφαλειών στα αυτοκίνητα «carsurance» εκτιμά πως καθημερινά 1.000 άνθρωποι τραυματίζονται σε τροχαία από την ίδια αιτία.

Τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων στις ΗΠΑ υπολογίζουν πως η απόσπαση προσοχής στην οδήγηση αποτελεί την αιτία που χάνουν την ζωή τους 8 άνθρωποι καθημερινά. Αρκούν μόλις τρία δευτερόλεπτα για να σημειωθεί ατύχημα, αφού σε αυτή την χρονική στιγμή το αυτοκίνητο αν πηγαίνει με 50 χλμ/ώρα μπορεί να διανύσει απόσταση άνω των 40 μέτρων. Επίσης αν ο οδηγός προσπαθήσει να πιάσει κάποιο αντικείμενο κατά τη διάρκεια της οδήγησης αυξάνει οκτώ φορές την πιθανότητα να τρακάρει, ενώ αν στείλει μηνύματα οδηγώντας οι πιθανότητες ατυχήματος αυξάνονται κατά έξι φορές σε σχέση με την κατάσταση που θα βρεθεί αν είχε πιει αλκοόλ.

Το 15ο Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο για την υπεύθυνη οδήγηση το 2024 έχει καταγράψει την πρωτιά των Ελλήνων στη χρήση κινητού ανάμεσα στις 11 χώρες όπου έγινε η έρευνα. Πάνω από 8 στους 10 Έλληνες και τις Ελληνίδες οδηγούς (81%) παραδέχονταν πως χρησιμοποιούν το κινητό τους ή το gps τους καθώς οδηγούν. Ποσοστό 72% παραδέχθηκε επίσης πως μιλάει στο τηλέφωνο ενώ οδηγεί, ενώ το 55% μιλάει μεν στο τηλέφωνο αλλά με bluetooth. Επίσης το 47% ρυθμίζει το gps του ενώ οδηγεί με το 12% να αναφέρει πως την ώρα που οδηγεί χρησιμοποιεί το κινητό του για να δει ταινία ή βίντεο.

Η έλλειψη προσοχής αναγνωρίζεται συνολικά ως σημαντικότερη αιτία δυστυχημάτων στον δρόμο από το 51% των οδηγών. Στην Ελλάδα, η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί τη βασική αιτία δυστυχημάτων (59%), με την απόσπαση προσοχής στην οδήγηση να καταλαμβάνει την 2η θέση με ποσοστό 53% και ακολουθούν η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (42%) και η κούραση- υπνηλία (3%).

Στην Πενσυλβάνια των ΗΠΑ σύντομα θα εφαρμοστεί νέος νόμος που δεν θα επιτρέπει στους οδηγούς να κρατούν κινητό ή άλλη συσκευή, ενώ οδηγούν σε αυτοκινητόδρομο. Δεν επιτρέπεται να πιάνουν κινητό ή άλλες συσκευές ούτε ακόμη και αν είναι σταματημένοι στην κίνηση ή σε κόκκινο φανάρι, ενώ τα hands free επιτρέπονται.

Στον Καναδά η αστυνομία της πόλης Kingston υιοθέτησε μια πρακτική που έχει προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς αποφάσισε να χρησιμοποιήσει drone πάνω από τρεις μεγάλες οδικές διασταυρώσεις και να βλέπει πόσοι οδηγοί χρησιμοποιούν το κινητό τους.

Στην Ελλάδα ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αυστηρότερες ποινές για όποιον μιλάει στο κινητό του όταν οδηγεί. Την πρώτη φορά που οι αστυνομικοί της Τροχαίας θα πιάνουν κάποιον να οδηγεί με το κινητό στο χέρι, το πρόστιμο θα είναι 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 30 ημέρες. Αν το επαναλάβει δεύτερη φορά, τότε το πρόστιμο φθάνει τα 1.000 ευρώ με αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες, ενώ αν υπάρξει νέα υποτροπή τότε ο οδηγός θα δέχεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και το δίπλωμα θα αφαιρείται για 1 χρόνο.

Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως αναμένεται να ξεπεράσει το 40% έως το 2030

w22 194429electric

Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως αναμένεται να ξεπεράσει το 40% έως το 2030, σύμφωνα με νέα έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας. Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να ξεπεράσουν τα 20 εκατομμύρια το 2025, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 25% των αυτοκινήτων που θα πωλούνται παγκοσμίως.

Η έκθεση δείχνει ότι παρά τις πρόσφατες οικονομικές δυσκολίες και την έλλειψη επιδοτήσεων από πολλές κυβερνήσεις, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνέχισαν να σπάνε ρεκόρ, καθώς τα ηλεκτρικά μοντέλα γίνονται ολοένα και πιο προσιτά. Οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 17 εκατομμύρια παγκοσμίως το 2024, ανεβάζοντας το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων πάνω από το 20%, ενώ τους πρώτους τρεις μήνες του 2025, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 35%.

Η Κίνα διατηρεί την πρώτη θέση των πωλήσεων στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το μισό ποσοστό των συνολικών ταξινομήσεων. Ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Κίνα πέρυσι (πάνω από 11 εκατομμύρια) ισοδυναμεί με το σύνολο των παγκόσμιων πωλήσεων το 2022. Οι αναδυόμενες αγορές στην Ασία και τη Λατινική Αμερική έχουν γίνει νέα κέντρα ανάπτυξης, με τις συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε αυτές τις περιοχές να έχουν αυξηθεί πάνω από το 60% το 2024.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά περίπου 10%, ενώ η Ευρώπη είδε τις πωλήσεις να μειώνονται καθώς δεν υπήρχαν προγράμματα επιδοτήσεων από πολλές κυβερνήσεις. Ωστόσο το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρέμεινε κοντά στο 20%.

Η έκθεση διαπιστώνει ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων υποστηρίζονται κυρίως λόγω των προσιτών τιμών. Και όλα δείχνουν ότι και στο μέλλον τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να είναι προσιτά. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μειώθηκε το 2024, εν μέσω αυξανόμενου ανταγωνισμού και μείωσης του κόστους των μπαταριών. Στην Κίνα τα 2/3 όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν πέρυσι είχαν χαμηλότερη τιμή από τα συμβατικά της ίδιας κατηγορίας. Ωστόσο, το χάσμα τιμών αγοράς με τα συμβατικά αυτοκίνητα παρέμεινε σε πολλές άλλες αγορές. Η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στη Γερμανία, για παράδειγμα, παρέμεινε 20% υψηλότερη από αυτή του συμβατικού αντίστοιχου και στις Ηνωμένες Πολιτείες τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν 30% ακριβότερα.

Τα ηλεκτρικά οχήματα παραμένουν σταθερά φθηνότερα στη λειτουργία τους σε πολλές αγορές, με βάση τις τρέχουσες τιμές της αγοράς ενέργειας. Ακόμα κι αν οι τιμές του πετρελαίου μειωθούν στα 40 δολάρια ανά βαρέλι, η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ευρώπη μέσω οικιακής φόρτισης θα εξακολουθεί να κοστίζει περίπου το μισό από την τιμή των υγρών καυσίμων.

Σύμφωνα με την έκθεση, σχεδόν το 20% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως αφορά εισαγόμενα οχήματα. Η Κίνα, η οποία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 70% της παγκόσμιας παραγωγής, απέστειλε σχεδόν 1,25 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε άλλες χώρες το 2024. Αυτό περιλαμβάνει και πολλές αναδυόμενες οικονομίες, όπου οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν σημαντικά λόγω των κινεζικών εισαγωγών. Τέλος, η έκθεση εστιάζει και στα ηλεκτρικά φορτηγά, όπου διαπιστώνει ότι και αυτή η κατηγορία σημείωσε αύξηση κατά περίπου 80% πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 2% όλων των πωλήσεων φορτηγών παγκοσμίως.

Τα plug in υβριδικά αυτοκίνητα είναι η κατηγορία που στοχεύει να εξελίξει τα επόμενα χρόνια η αυτοκινητοβιομηχανία

w15 175428VolvoXC40Recharge

Τα plug in υβριδικά αυτοκίνητα είναι η κατηγορία που στοχεύει να εξελίξει τα επόμενα χρόνια η αυτοκινητοβιομηχανία, δίνοντας λύση τόσο στη μείωση των εκπομπών ρύπων όσο και στη διάδοση των ηλεκτρικών. Μάλιστα, στον χορό των πωλήσεων σε αυτήν την κατηγορία μπαίνουν και οι Κινέζοι, οι οποίοι τα πάνε περίφημα και έχουν βγάλει στην κυκλοφορία αξιόλογα μοντέλα.

Όλα ξεκίνησαν το 1997, όταν το Toyota Prius ήταν το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στον κόσμο, το οποίο έδειξε τον δρόμο της υβριδικής τεχνολογίας. Τότε είχε ηλεκτρική αυτονομία που δεν ξεπερνούσε τα 2 χιλιόμετρα. Από τότε τα πράγματα άλλαξαν, η υβριδική τεχνολογία έκανε άλματα και σήμερα υπάρχουν μοντέλα που ξεπερνούν τα 100 χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας. Ωστόσο, υπάρχει και μοντέλο που υπόσχεται ακόμη και 200 χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας. Σήμερα, η πλειοψηφία των υβριδικών αυτοκινήτων δίνει αυτονομία κοντά στα 60 χιλιόμετρα, που είναι γενικά ο μέσος όρος των χιλιομέτρων που διανύει καθημερινά ένας Ευρωπαίος πολίτης.

Καθώς η τεχνολογία των μπαταριών βελτιώνεται και οι κανονισμοί εκπομπών ρύπων γίνονται αυστηρότεροι, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης διαρκώς συρρικνώνονται, καταγράφοντας όλο και λιγότερες πωλήσεις. Ένα plug in υβριδικό αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά ως ηλεκτρικό μέσα στην πόλη. Με αυτόν τον τρόπο οι εκπομπές ρύπων είναι μηδενικές και το κόστος μετακίνησης πολύ λιγότερο σε σχέση με τα υγρά καύσιμα. Υπάρχει μεγάλη μερίδα καταναλωτών που έχοντας ένα plug in υβριδικό αυτοκίνητο το χρησιμοποιεί όπως ένα ηλεκτρικό, έχοντας όμως την άνεση του κινητήρα εσωτερικής καύσης για μεγαλύτερες αποστάσεις. Αντίθετα, σε περίπτωση που το συγκεκριμένο plug in δεν έχει ηλεκτρική ενέργεια, τότε η κατανάλωση καυσίμου είναι μεγαλύτερη του κανονικού, καθώς έχει το επιπλέον βάρος της μπαταρίας. Το σίγουρο είναι ότι οι κατασκευαστές προωθούν τα υβριδικά μοντέλα ως γέφυρα μεταξύ των κινητήρων εσωτερικής καύσης και των ηλεκτρικών αυτοκίνητων και τα τελευταία χρόνια η κατηγορία έγινε ιδιαίτερα αγαπητή.

Στη Νορβηγία, όπου ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικό, τα plug in είναι ιδιαίτερα αγαπητά. Το ζήτημα είναι αν τα plug in υβριδικά αυτοκίνητα μπορούν να προσπεράσουν τα ηλεκτρικά, τα οποία γνωρίζουν πολύ μεγάλη αύξηση πωλήσεων, κυρίως λόγω των πολιτικών και των επιδοτήσεων από πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Καθώς η τεχνολογία των μπαταριών συνεχίζει να εξελίσσεται, είναι βέβαιο ότι τα plug in οχήματα θα συνεχίσουν να επεκτείνουν την ηλεκτρική αυτονομία τους, καλύπτοντας όλο και περισσότερες καθημερινές ανάγκες.

Παραμένουν ακριβότερα από τα αμιγώς συμβατικά οχήματα, ενώ τα διπλά συστήματα μετάδοσης κίνησης μπορεί να είναι λιγότερο αξιόπιστα και να απαιτούν περισσότερη φροντίδα από ένα όχημα με μόνο ένα σύστημα μετάδοσης κίνησης. Συνδυάζοντας τους δύο κόσμους (ηλεκτροκίνηση και κίνηση με υγρά καύσιμα) τα plug in υβριδικά οχήματα μπορούν να αποτελέσουν το κίνητρο για να προσελκύσουν μεγάλη μερίδα ατόμων που θέλει να έχει τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης, αλλά παράλληλα και τη σιγουριά ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης για τα μακρινά ταξίδια.

Με δεκάδες ομιλητές ξεκινά στις 30 Μαΐου το 1ο συνέδριο ηλεκτροκίνησης

w21 15033730e1e84fcf264c29b20172ac15994a4e

Σε κόμβο ηλεκτροκίνησης και βιώσιμης κινητικότητας για την ευρύτερη περιοχή φιλοδοξεί να αναδείξει σταδιακά τη Θεσσαλονίκη το 1ο συνέδριο «Mobility Next», που θα πραγματοποιηθεί από τις 30 Μαΐου έως την 1η Ιουνίου στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών και Μουσείου Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ, συγκεντρώνοντας περισσότερους από 40 ομιλητές και ομιλήτριες και ενισχύοντας τον θεσμικό διάλογο γύρω από τις «πράσινες» μεταφορές.

Στο συνέδριο θα μιλήσουν, μεταξύ άλλων, ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας και ο αρμόδιος υπουργός Χρίστος Δήμας, ενώ οι επισκέπτες θα έχουν παράλληλα την ευκαιρία να δουν τα νέα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέντε αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά και ηλεκτρικά ποδήλατα, όπως γνωστοποίησε η πρόεδρος του ΝΟESIS Στέλλα Μπεζεργιάννη.

Επιπλέον, κατά τη δεύτερη ημέρα του συνεδρίου, θα πραγματοποιηθεί ερασιτεχνικός αγώνας δρόμου αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (και μηχανών), το «Εco Challenge», στο οποίο οι οδηγοί θα κληθούν να διανύσουν μια -κρυφή προς το παρόν- διαδρομή 40-120 χλμ σε συγκεκριμένο χρόνο και με τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση, τηρώντας πάντα τα προβλεπόμενα από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Το κόστος συμμετοχής στον αγώνα θα είναι 20 ευρώ, ενώ ο νικητής ή η νικήτρια, που θα πραγματοποιήσει την πιο αειφορική διαδρομή, θα μπορεί να επιλέξει το ίδρυμα στο οποίο θα δοθούν τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν.

«Επιθυμούμε το συνέδριο να γίνει θεσμός και να αναδείξει τη Θεσσαλονίκη ως hub ηλεκτροκίνησης και βιώσιμων μεταφορών», σημείωσε η κα Μπεζεργιάννη και συμπλήρωσε ότι το συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα των υπουργείων Μεταφορών και Υποδομών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, της Κεντρικής ‘Ενωσης Δήμων Ελλάδος, του Περιφερειακού Συνδέσμου Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΣΔΑ) και της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). Παράλληλα, γνωστοποίησε ότι ο Οργανισμός Αστικής Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) και ο ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου) θα διαθέσουν ένα ηλεκτροκίνητο λεωφορείο για τη σύνδεση του ΝΟΗΣΙΣ με τον σταθμό του Μετρό στη Νέα Ελβετία, ενώ και η «Taxiway» θα παρέχει δωρεάν κάλυψη των μετακινήσεων ατόμων με ειδικές ανάγκες, που επιθυμούν να συμμετάσχουν στις εργασίες της διοργάνωσης.

Γενναία χρηματοδότηση για την ηλεκτροκίνηση στη νέα προγραμματική περίοδο

Ήδη, από το 2016 η ηλεκτροκίνηση μπήκε ως κεντρικός πυλώνας στις προτεραιότητες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όπως επισήμανε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Κώστας Γιουτίκας, ο οποίος αναφέρθηκε παράλληλα στο ιστορικό της αντικατάστασης συμβατικών οχημάτων με ηλεκτροκίνητα, στο πλαίσιο προγραμμάτων που συναποφασίστηκαν και με τους δήμους: «Στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο, από το πρόγραμμα “Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη” παραλήφθηκαν 50 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και εντάχθηκαν στους στόλους των δήμων του πολεοδομικού συγκροτήματος. Άλλα 14 ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ενταχθεί στο στόλο της Περιφέρειας, μαζί με σταθμούς φόρτισης. Στη νέα προγραμματική περίοδο, 2021-2027, υπάρχει γενναία χρηματοδότηση, 36,5 εκατ. ευρώ πάλι για αντικατάσταση αυτοκινήτων, αυτή τη φορά στον στόλο καθαριότητας και για απορριμματοφόρα και σταθμούς φόρτισης. Μιλάμε για 74 ηλεκτρικά μηχανήματα. Ήδη έχουν παραδοθεί σε δήμους 11 μεγάλα ηλεκτρικά σάρωθρα τεσσάρων τόνων, 15 ηλεκτρικά φορτηγά ενός τόνου με ανατροπή και σε επόμενες δύο φάσεις, που η πρώτη θα γίνει το καλοκαίρι σε συνεργασία με τον ΦΟΔΣΑ, θα παραλάβουμε και θα παραδώσουμε στους δήμους 24 ηλεκτρικά απορριμματοφόρα οκτώ τόνων, 11 μεγάλα ηλεκτροκίνητα σάρωθρα, καθώς και 13 ηλεκτρικά σάρωθρα για πολλαπλές χρήσεις. Αυτό το πρόγραμμα αφορούσε τους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος. Επειδή πλέον έχει ανοίξει για τους περιαστικούς δήμους, δεσμεύσαμε και άλλα 12 εκατ. ευρώ για στήριξη άλλων τεσσάρων περιφερειακών δήμων – Θερμαϊκού, Θέρμης, Λαγκαδά και Ωραιοκάστρου, ώστε να ενταχθούν και αυτοί στο πρόγραμμα και να αγοράσουν ηλεκτροκίνητα απορριμματοφόρα. Η αλλαγή είναι ορατή και θα γίνει ακόμη πιο ορατή στην κοινωνία τα επόμενα χρόνια», τόνισε ο κ. Γιουτίκας.

«Αρκετά θετικά βήματα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης» έχει κάνει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως επισήμανε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου, δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης. «Στον δήμο μας ήδη έχουμε 18 και αναμένουμε άλλα εννέα πάσης φύσεως ηλεκτροκίνητα οχήματα, επιβατικά, μηχανήματα έργου, απορριμματοφόρα, λεωφορεία) και το 2024, σε σχέση με το 2023, είχαμε κάθετη μείωση της χρήσης υγρών καυσίμων -βενζίνης και πετρελαίου- και ήπια μορφή κυκλοφορίας μέσα στον αστικό ιστό με πολύ μεγάλο κέρδος», σημείωσε ο κ. Κυρίζογλου. Πρόσθεσε, δε, πως η κεντρική και συντονισμένη προμήθεια ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τους δήμους διασφαλίζει κέρδος που μεταφράζεται σε χρήμα και οικονομικό όφελος και σε λιγότερες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Στα οφέλη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, αλλά και στα «αγκάθια» αναφέρθηκε ο Γιώργος Γκόλιαρας, επικεφαλής της «Ομάδας Ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα», η οποία αριθμεί πάνω από 27.000 μέλη. Όπως είπε, δεν είναι δυνατόν σε μια νησιωτική τουριστική χώρα να απαγορεύεται η φόρτωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε καράβι, όταν το ποσοστό φόρτισης της μπαταρίας είναι πάνω από 40%, ενώ σε άλλες χώρες, όπως η Σουηδία, επιτρέπεται η φόρτιση πάνω στο πλοίο. Επιπλέον, πρόσθεσε, πολλοί είναι οι άνθρωποι που αγόρασαν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα, περιμένοντας να ενεργοποιηθεί το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» και έχουν μείνει στον αέρα. Ο κ. Γκόλιαρας παρουσίασε και τις λεπτομέρειες του ερασιτεχνικού αγώνα δρόμου «Εco Challenge».

Κατά τον χαιρετισμό του στη συνέντευξη Τύπου, ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) Κώστας Γκιουλέκας σημείωσε ότι η Πολιτεία στηρίζει με όλες της τις δυνάμεις σημαντικές προσπάθειες, όπως το 1ο συνέδριο ηλεκτροκίνησης «Mobility Next» και πρόσθεσε: «Αγκαλιάζουμε την προσπάθεια του ΝΟΗΣΙΣ, γιατί μας ενδιαφέρει η Θεσσαλονίκη να πρωτοπορεί».

«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι το μέλλον, αλλά το παρόν», είπε ο πρόεδρος του ΦΟΣΔΑ Κεντρικής Μακεδονίας Μιχάλης Γεράνης, πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Πυλαίας – Χορτιάτη και συμπλήρωσε πως πρωτοβουλίες θετικές για το περιβάλλον και την οικονομία πρέπει να τις στηρίζουμε»/

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν ομιλίες για την ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη, τα Βαλκάνια, την Ελλάδα και την Κεντρική Μακεδονία, για τις σχετικές χρηματοδοτήσεις, την καινοτομία στους κινητήρες και τις τεχνολογίες φόρτισης, για περιβαλλοντικά και ενεργειακά θέματα, βέλτιστες πρακτικές από το εξωτερικό κ.ά._

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί το κλειδί της αποδοτικότητας στις σύγχρονες αυτοκινητοβιομηχανίες

w07 164549mercedes

Η Τεχνητή Νοημοσύνη διαδραματίζει βασικό ρόλο στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία, επιταχύνοντας τις διαδικασίες παραγωγής των αυτοκινήτων. Αυτές αποτελούν το κλειδί για την αύξηση της αποδοτικότητας, τη μείωση του κόστους και τη βελτίωση της ποιότητας, αυξάνοντας κατακόρυφα την ανταγωνιστικότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Υπάρχουν πολλοί τομείς όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη στηρίζει τις σύγχρονες αυτοκινητοβιομηχανίες. Μεταξύ των πιο σημαντικών πτυχών είναι ο σχεδιασμός, ο ποιοτικός έλεγχος, η βελτιστοποίηση της κατανάλωσης υλικών και η προγνωστική συντήρηση. Αυτή επιτρέπει τη χαρτογράφηση των διαδικασιών παραγωγής με αποτελεσματικό τρόπο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγής, ενώ οι αλγόριθμοι παρακολουθούν όλες τις διαδικασίες σε πραγματικό χρόνο, προβλέποντας πιθανές καθυστερήσεις. Με τη μηχανική μάθηση, τα συστήματα μπορούν να κατευθύνουν αυτόματα στους ελεύθερους πόρους την παραγωγή, αξιοποιώντας στο έπακρο το παραγωγικό δυναμικό. Παράλληλα, πραγματοποιείται ανάλυση της διαθεσιμότητας των πρώτων υλών, των μηχανημάτων και των εργαζομένων, κατανέμοντάς τους σε τομείς βάσει των τρεχουσών αναγκών.

Μια πολύ χρήσιμη λειτουργία στη διάρκεια της κατασκευής είναι η έξυπνη προσαρμογή στην τρέχουσα ζήτηση. Για να το πετύχουν αυτό, οι αλγόριθμοι χρησιμοποιούν ιστορικά, εποχικά και δεδομένα αγοράς, επιτρέποντάς τους να προβλέπουν τις μεταβαλλόμενες ανάγκες των πελατών. Με βάση τις προβλέψεις για αυξημένη ή μειωμένη ζήτηση, αλλάζουν τα εκάστοτε χρονοδιαγράμματα παραγωγής.

Στην εποχή των αυτοματοποιημένων διαδικασιών παραγωγής, η οπτική επιθεώρηση των εξαρτημάτων των αυτοκινήτων αποτελεί ουσιαστικό μέρος του ελέγχου ποιότητας των προϊόντων. Μέσα από την τεχνητή νοημοσύνη τα συστήματα υπολογιστικής όρασης αναλύουν τις εικόνες των επιφανειών σε υψηλό βαθμό ακρίβειας, εντοπίζοντας τυχόν μικρορωγμές, γρατσουνιές ή άλλα ελαττώματα που μπορεί να είναι αόρατα στο ανθρώπινο μάτι και, μακροπρόθεσμα, μπορεί να γίνουν αιτία πιθανής βλάβης.

Οι αλγόριθμοι της Τεχνητής Νοημοσύνης συμβάλλουν σημαντικά στην αποτελεσματικότερη χρήση των πρώτων υλών στις διαδικασίες παραγωγής, οδηγώντας, μεταξύ άλλων, σε μείωση των αποβλήτων. Χρησιμοποιούνται αλγόριθμοι που υποδεικνύουν πώς να κόβονται τα υλικά, ώστε να ελαχιστοποιούνται οι απώλειες. Όταν εντοπίζονται προβλήματα τότε η τεχνητή νοημοσύνη προβαίνει άμεσα σε διορθωτικές ενέργειες.

Παράλληλα, αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο αναλύονται τα δεδομένα αισθητήρων από τις μηχανές παραγωγής, συμβάλλοντας στη βελτίωση της αξιοπιστίας και στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών παραγωγής. Οι αισθητήρες που είναι εγκατεστημένοι στις μηχανές παρακολουθούν διάφορες μεταβλητές όπως η θερμοκρασία, η πίεση, οι κραδασμοί ή η κατανάλωση ενέργειας. Αναλύοντας αυτά τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, εντοπίζονται εύκολα αποκλίσεις από τα μοτίβα, που μπορεί να υποδηλώνουν πιθανές βλάβες ή ανωμαλίες. Όταν η Τεχνητή Νοημοσύνη ανιχνεύει μια βλάβη, δημιουργεί ειδοποιήσεις, επιτρέποντας την ταχεία λήψη διορθωτικών μέτρων, προτού το πρόβλημα επηρεάσει ολόκληρη τη διαδικασία παραγωγής. Ορισμένα προηγμένα συστήματα μπορούν να προσομοιώσουν σενάρια βλάβης, επιτρέποντας την προετοιμασία για πραγματικές καταστάσεις. Το πιο σημαντικό έργο των αλγορίθμων είναι πρωτίστως η αποτροπή μη προγραμματισμένων διακοπών λειτουργίας, αλλά και ο προγραμματισμός της συντήρησης, έτσι ώστε όλα να γίνονται οργανωμένα και χωρίς να επηρεάζεται το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγικής διαδικασίας.

Το μέσο κόστος επισκευής ενός αυτοκινήτου στην Ευρώπη ανέρχεται σε 718 ευρώ

w29 211512sinergeio

Το μέσο κόστος επισκευής ενός αυτοκινήτου ανέρχεται σε 718 ευρώ, σύμφωνα με την ετήσια ανάλυση των αποζημιώσεων της CarGarantie. Είναι η πρώτη φορά που η μέση τιμή στην Ευρώπη ξεπέρασε τα 700 ευρώ, όταν το 2022 η μέση τιμή επισκευής ήταν 600 ευρώ.

Ο κινητήρας ευθύνεται για τις πιο ακριβές ζημιές στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καθώς αντιπροσωπεύει το 26% του κόστους (25,9% το προηγούμενο έτος). Το σύστημα καυσίμου, συμπεριλαμβανομένου του υπερσυμπιεστή ευθύνεται για το17,7% (προηγούμενο έτος 17,6%), ενώ ακολούθησε το ηλεκτρικό σύστημα (12,9%), όταν πέρσι ευθυνόταν για το 13,4%.

Στα καινούργια αυτοκίνητα οι βλάβες είναι σε μεγάλο βαθμό παρόμοιες, με τον κινητήρα να ευθύνεται για το 18,4% του κόστους επισκευής (20,4% το προηγούμενο έτος). Ακολούθησε το ηλεκτρικό σύστημα με 17,8% (προηγούμενη χρονιά 14,7%) και το σύστημα καυσίμου (15,5%).

Στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα το ηλεκτρικό σύστημα παραμένει το πιο ευάλωτο εξάρτημα, υπεύθυνο για το 21,5% των βλαβών (προηγούμενο έτος 22,1%). Ακολούθησε το σύστημα καυσίμου με 18,2% και ο κινητήρας με 13,5%.

Στα καινούργια αυτοκίνητα, η βλάβη των ηλεκτρικών συστημάτων αυξήθηκε στο 26,1%, όταν το 2022 αφορούσε το 20,2%.

Πέρυσι, το 27,6% των ζημιών σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα σημειώθηκε στα πρώτα 5.000 χιλιόμετρα, ενώ το 21% των ζημιών σημειώθηκε μετά τα 25.000 χιλιόμετρα. Όσον αφορά τον χρόνο, το μεγαλύτερο μέρος (25,8%) των ζημιών σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα σημειώθηκε μόνο μετά από περισσότερες από 360 ημέρες.

Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ έχουν μείνει πίσω στις υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων

w22 181142bluePass

Η έλλειψη υποδομών φόρτισης αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτών που θέλουν να μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση. Αν και οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, έχουν μείνει πίσω στους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, εντούτοις έχουν γίνει άλματα στην ανάπτυξη των υποδομών.

Ο αριθμός των φορτιστών τριπλασιάστηκε τα τελευταία τρία χρόνια, δίνοντας τη δυνατότητα φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης. Ο αριθμός των ταχυφορτιστών αυξήθηκε κατά 4,5 φορές τα τελευταία χρόνια, αλλά ακόμη οι φορτιστές είναι μικρής ισχύος, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν τεχνολογία που μπορούν να δεχτούν φόρτιση από μεγάλους σε ισχύ ταχυφορτιστές.

Αναλύοντας τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, ήδη οκτώ χώρες έχουν εκπληρώσει τους στόχους τους για το 2025, ενώ πολλές βρίσκονται κοντά στην εκπλήρωση του στόχου του 2026 (η Ελλάδα βρίσκεται κοντά σε αυτήν την κατηγορία). Ωστόσο, το δίκτυο φόρτισης της ΕΕ χρειάζεται τετραπλασιασμό έως το 2030 για να μπορεί να καλύψει χωρίς πρόβλημα τις ανάγκες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πολλές χώρες της Ανατολικής και της Νότιας Ευρώπης έχουν, σε σχέση με τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους, περισσότερη διαθέσιμη ισχύ φόρτισης από τις κάποιες χώρες της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης.

Υπενθυμίζεται, ότι ήδη έχουν οριστεί κόμβοι γρήγορης φόρτισης για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, οι οποίοι είναι απαραίτητοι κάθε 60 χιλιόμετρα κατά μήκος των αυτοκινητόδρομων. Σε αυτήν την περίπτωση θα εξαλειφθεί οριστικά το άγχος της φόρτισης και της εμβέλειας στην ΕΕ. Από την άλλη πλευρά, η χρέωση θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική, ώστε να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο φόρτισης για αυτούς που δεν έχουν σταθερά σημεία φόρτισης, ενώ οι υποδομές θα πρέπει να γίνουν πιο φιλικές προς τον χρήστη. Τα κράτη-μέλη θα πρέπει να απαιτούν από τους χειριστές σημείων φόρτισης να διασφαλίζουν ότι οι δημόσιοι σταθμοί θα διατηρούν ελάχιστο χρόνο λειτουργίας τουλάχιστον 98% ετησίως.

Τέλος, μέσω της εναρμόνισης των διαδικασιών αδειοδότησης θα πρέπει οι επιχειρήσεις που θέλουν να τοποθετήσουν ταχυφορτιστές να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα γραφειοκρατίας, συμβάλλοντας και αυτές στην επίλυση του θέματος που έχει να κάνει με τη διασφάλιση της σωστής λειτουργίας και επάρκειας των υποδομών φόρτισης.

Τέλος για το ανθρακόνημα στα αυτοκίνητα και όχι μόνο;

Carbon fabric yc 3k 240 twill

Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει μια πρόταση που ταξινομεί το ανθρακόνημα ως επικίνδυνο υλικό, προκαλώντας ανησυχία στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι οποίες βασίζονται σε αυτό για να μειώσουν το βάρος των μοντέλων τους, ειδικά των πιο σπορ και να βελτιώσουν την οικονομία τους.

Σύμφωνα με προσχέδιο αναθεώρησης της oδηγίας για το τέλος του κύκλου ζωής των οχημάτων το ανθρακονήμα θεωρείται επικίνδυνο λόγω των κινδύνων για την υγεία και το περιβάλλον κατά την απόρριψή του.

Όταν απορρίπτεται, οι δεσμευμένες με ρητίνη ίνες του ανθρακονήματος μπορούν να αιωρηθούν στον αέρα, προκαλώντας προβλήματα τόσο στην υγεία όσο και στα μηχανήματα.

Οι επιπτώσεις πάντως μιας τυχόν απαγόρευσης θα είναι τεράστιες, καθώς πέρα από την αυτοκινητοβιομηχανία το ανθρακονήμα είναι βασικό υλικό και για την αεροπορική βιομηχανία.

Η παγκόσμια αγορά του εκτιμήθηκε για τι 2024 στα 5,48 δισ. δολάρια και αναμένεται να τριπλασιαστεί έως το 2035. Από αυτά τα ποσά στα αυτοκίνητα αντιστοιχεί το 10 έως 20% της αγοράς, με προοπτικές αύξησης.

Επίσης το 54% της παγκόσμιας αγοράς ελέγχεται από τις ιαπωνικές εταιρείες Toray, Teijin και Mitsubishi Chemical, οι οποίες στην περίπτωση απαγόρευσης θα πληγούν σημαντικά μιας και πάνω από το 50% των πωλήσεών τους που αφορούν τα αυτοκίνητα προέρχεται από την Ευρώπη.

Copyright © Ψυγείο και Κλιματιστικό          Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr
Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση