Η αξιολόγηση στην εκπαιδευτική διαδικασία!

Η συζήτηση για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων όλων των βαθμίδων και η σύνδεσή της με την ποιότητα της εκπαίδευσης γενικότερα, καταλαμβάνει πρωταρχική θέση στην ατζέντα των πολιτικών και ιδρυματικών διαβουλεύσεων τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα αν και γίνεται εκτεταμένη συζήτηση για την αναγκαιότητα της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, φαίνεται ότι δεν έχει γίνει ακόμη αποδεκτό ένα πλαίσιο, εντός του οποίου αυτή η συζήτηση να είναι δυνατόν να πάρει έναν εποικοδομητικό χαρακτήρα.

Με την ευρύτερη της έννοια, η έρευνα της αξιολόγησης της εκπαίδευσης προσδιορίζεται ως μια διαδικασία η οποία περιλαμβάνει τις δραστηριότητες της συλλογής, συστηματοποίησης, και μετάδοσης πληροφοριών, σχετικών με τις συνέπειες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για να διαμορφώσει αποφάσεις που την αφορούν. Αυτό σημαίνει ότι αναγνωρίζονται τα επιτεύγματα και οι παραλείψεις με σκοπό να ληφθούν οι κατάλληλες αποφάσεις και διορθωτικές ενέργειες για την καταλληλότητα των προγραμμάτων, την κάλυψη των πραγματικών εκπαιδευτικών αναγκών, το περιεχόμενό τους τον προγραμματισμό και την οργάνωση τους, το διδακτικό προσωπικό, τα μέσα και τις μεθόδους διδασκαλίας, τη χρονική διάρκεια, τον τόπο διεξαγωγής τους, τον βαθμό εξειδίκευσης ή τροποποίησης των στάσεων των εκπαιδευομένων, αλλά και την ανταγωνιστικότητά τους.

Γιατί πρέπει να γίνει Αξιολόγηση

Γενικότερα στοχεύει στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου.

Ειδικότερα η αξιολόγηση στην Εκπαίδευση δεν πρέπει να στοχεύει στην ανακάλυψη του τι δεν έμαθε ο εκπαιδευόμενος αλλά στο τι δεν κατάφερε ο εισηγητής/δάσκαλος και η συγκεκριμένη εισήγηση να του μάθει.

Αυτό ανατρέπει τελείως την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης. Εντάσσει νέους προβληματισμούς επανασχεδιασμού των εκπαιδευτικών μεθόδων, αναλύει προσεκτικότερα τις δυνατότητες αφομοίωσης της ύλης από την κάθε ομάδα κοινού, άρα διαφοροποιεί και τις αναμονές ως προς το αποτέλεσμα. Η αξιολόγηση ανήκει στη διαδικασία της μάθησης, συμβάλλει στην κατανόηση και δεν έρχεται μόνο για να μετρήσει το αποτέλεσμα.

Κατά συνέπεια η αξιολόγηση στην εκπαίδευση έχει διπλό στόχο:

–    Βοηθάει τον εισηγητή να δει πως εφαρμόστηκαν και πόσο αποτελεσματικές ήταν οι μέθοδοί του, οπότε καθοδηγείται σε αλλαγές και νέες επιλογές.

–    Βοηθάει τον εκπαιδευόμενο να δει σε ποια σημεία δεν βοήθησε όσο ήθελε, ποιες μέθοδοι ήταν καταλληλότερες για αυτόν, σε ποιες γνωστικές εμπειρίες είναι περισσότερο δεκτικός.

–    Η Αξιολόγηση λοιπόν έχει στόχο να διερευνήσει την αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτικού και εκπαιδευόμενου και να ενισχύσει την προσπάθεια τους.

Αρνητικά αποτελέσματα της Αξιολόγησης

1) Δημιουργεί υπερβολικό άγχος στους αξιολογούμενους.

2) Συνήθως δεν υπάρχει εμπιστοσύνη από τους αξιολογούμενους για τους αξιολογητές.

3) Οι γονείς δεν εμπιστεύονται τα παιδιά τους εάν κάποιοι εκπαιδευτικοί διαφημιστούν ότι δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους.

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.