Σχολικό Έτος 2014 – 15
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2014- 15 συμμετείχα στο εξ’ αποστάσεως Επιμορφωτικό Πρόγραμμα “Ψηφιακός Συλλογισμός” που διεξήγαγε το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας-Τμήμα Νηπιαγωγών με επιμορφώτρια την υποψήφια διδάκτορα κα Κυριακή Μέλλιου.
Τα αποτελέσματα αυτής της επιμόρφωσης παρουσιάστηκαν στην Επιμορφωτική Ημερίδα “Καινοτόμες προσεγγίσεις της στοχαστικής ανάπτυξης στο Νηπιαγωγείο : Ορατή Σκέψη, Έντεχνος Συλλογισμός, Ψηφιακή Αφήγηση” που συνδιοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και τους Σχολικούς Συμβούλους της 4ης και 24ης Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής στις 16 & 17 Ιουνίου 2015.
Στα πλαίσια αυτής της επιμόρφωσης μου δόθηκε η ευκαιρία να βοηθήσω τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τη δύναμη της τέχνης για να αναπτύξουν ποικιλότροπα την σκέψη τους.
Παρουσίαση μιας δραστηριότητας :
Παρατηρώντας τους αστερισμούς …
Αφόρμηση
Σκοπός της δραστηριότητας ήταν τα παιδιά να προβληματιστούν και να διερευνήσουν τις << μορφές >> που σχηματίζουν τα αστέρια ( αστερισμοί )
Οι στόχοι της παρέμβασης ήταν :
- Να λειτουργήσει η Τέχνη (εικόνα) ως αφόρμηση για τη νέα θεματική μας ενότητα
- Να αποκτήσουν τα παιδιά μια αισθητική εμπειρία
- Να παρατηρήσουν τα παιδιά την εικόνα αλλά και να δώσουν μια κριτική ερμηνεία για αυτήν διευρύνοντας το πλαίσιο των γνώσεων αλλά και των δυνατοτήτων τους
- Να δημιουργήσουν τα παιδιά συνδέσεις ανάμεσα τα αντικείμενα της εικόνας με τα γνωστικά αντικείμενα πχ. η σαΐτα έχει τρίγωνα
- Να αποτελέσει η Τέχνη (εικόνα) το εφαλτήριο για τα παιδιά να αναπτύξουν διαθέσεις της σκέψης δηλαδή να παρατηρήσουν, να περιγράψουν, να προβληματιστούν, να διερευνήσουν, να αιτιολογήσουν, να συγκρίνουν, να συνδέσουν, να αναλύσουν τις διάφορες οπτικές τους, να εντοπίσουν αντικείμενα με πολλαπλές ερμηνείες.
- Να κατανοήσουν την προστιθέμενη αξία των ΤΠΕ στην κατανόηση της εικόνας, στην ανάπτυξη διαθέσεων της σκέψης αλλά και στην αποτύπωση αυτών σε σχέση με τα συμβατικά μέσα
- Να κατανοήσουν τα παιδιά τη χρήση της Επιλογής << εικόνες >>
Μία από τις διαθέσεις της σκέψης που θα παρουσιάσω είναι αυτή του Προβληματισμού και της Διερεύνησης
Η διάθεση της σκέψης του Προβληματισμού και της Διερεύνησης βοηθά τους μαθητές
- να εντοπίζουν τα προβλήματα που τους απασχολούν ( με τη διατύπωση ερωτήματος )
- να τα αναλύουν ( με έρευνα ) και
- να τα επιλύουν
Η διάθεση του Προβληματισμού και Διερεύνησης χρησιμοποιεί την παρακάτω ρουτίνα σκέψης με την οποία εξυπηρετήθηκαν οι παραπάνω στόχοι της παρέμβασης :
Βλέπω ( ότι με εντυπωσιάζει ή είναι ενδιαφέρον ),
σκέφτομαι ( τι μπορεί να είναι αυτό που με εντυπωσίασε ),
αναρωτιέμαι ( αν η γνώμη που διατύπωσα είναι η ορθή)
Οι απαντήσεις των παιδιών ( Διαθέσεις της σκέψης τους ) κατέληξαν σε : α. αιτιολογήσεις πχ. ερ. Νηπ. : Γιατί δεν έχει κεφάλι; ν. Το πρόβατο δεν έχει κεφάλι επειδή δεν το βλέπω β. αναζήτηση πολυπλοκότητας πχ. η σφουγγαρίστρα είναι η ουρά ενός σκύλου, ή ο σκύλος που κοιτά ψηλά ή να έχει φόρεμα και κεφάλι κούκλας. Αναφορά διελκυστίνδας στην ολομέλεια Ν- Τι νομίζετε ότι είναι η σφουγγαρίστρα; απάντ. ν.- Είναι η ουρά. Ν – Γιατί; απάντ. ν. – Ο σκύλος κοιτάζει ψηλά βλέπουμε το σώμα, το πρόσωπο είναι στην άλλη πλευρά