TΑ 3 ΓΟΥΡΟΥΝΑΚΙΑ ΑΠΟ ΤΟ Γ΄1

«Το κουκλοθέατρο, μέσα από τις κούκλες και το παραμύθι, δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να ζήσει την παιδική ηλικία της ανθρωπότητας»

Άλκηστις Κοντογιάννη, 2011 «Κουκλοθέατρο Σκιών»

WP_20160224_13_33_45_Pro

 

Το κουκλοθέατρο, εκτός από τον πρωταρχικά ψυχαγωγικό χαρακτήρα του, διαθέτει και ένα μοναδικό χαρακτηριστικό: Όταν το παιδί καλείται να προσαρμοστεί σε έναν κόσμο ενηλίκων φτιαγμένο στα δικά τους μέτρα, με τη διαδικασία προσαρμογής να είναι δύσκολη και απαιτητική, ιδιαίτερα τα πρώτα χρόνια της ζωής του, το κουκλοθέατρο ανοίγει μπροστά στα μάτια του έναν κόσμο δοσμένο σε απόλυτη αναλογία με την πραγματικότητα, προσφέροντας εξοικείωση και διαμορφώνοντας το κατάλληλο πλαίσιο για την προσαρμογή και την εξέλιξη του παιδιού στην πραγματικότητα.

WP_20160224_13_33_09_Pro

Μέσα από το κουκλοθέατρο, το παιδί αναστοχάζεται και αναδιηγείται του ιστορία επαναλαμβάνοντας τα λόγια των ηρώων (μιμείται), προκειμένου να κατανοήσει το συμβολικό, το φανταστικό και το γνωστικό περιεχόμενο της ιστορίας. Έτσι, η μίμηση (Παναγιωτακοπούλου, 2007), που αποτελεί μία από τις βασικές λειτουργίες της γνώσης και του συμβολισμού, βοηθά τα παιδιά να βιώσουν, να αντιληφθούν και να αποκωδικοποιήσουν ευκολότερα τον ψυχισμό και τη συμπεριφορά των ηρώων της ιστορίας. Στη συνέχεια, μέσα από την καλλιέργεια της γνώσης και την κατανόηση της ιστορίας, τα παιδιά συνδέουν τις δικές τους επιθυμίες και τα προσωπικά τους ζητήματα με τις πράξεις των ηρώων, γεγονός που τα καθιστά ικανά για αναπαράσταση της πραγματικότητας.

Έτσι, τα παιδιά εξασκούνται στην ανάπτυξη λεκτικής έκφρασης, στο σχηματισμό και τη δόμηση εννοιών, τη ρύθμιση της τονικότητας και της χροιάς της φωνής τους κατά τη διάρκεια της ομιλίας τους, ενώ παράλληλα μαθαίνουν να επικοινωνούν με τα μέλη της ομάδας, να προβάλλουν τα συναισθήματα, τις ιδέες και εκφράσεις των ανησυχιών τους (Παναγιωτακοπούλου, 2007).

Με αυτόν τον τρόπο, το κουκλοθέατρο γίνεται παιδαγωγικό εργαλείο για την πορεία της διδασκαλίας του κάθε δασκάλου, ο οποίος με την κατάλληλη εκπαίδευση και εξάσκηση μπορεί να αποφύγει τις υπερβολές και τους διδακτισμούς. Έτσι, πέρα από τη γνωριμία με το θέατρο, μπορεί να προσφέρει στα παιδιά τη γνωριμία με το ίδιο τους το σώμα, την εξοικείωση με τις κινήσεις, τη φωνή, και εν τέλει τον εαυτό τους. Σύμφωνα με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών Νηπιαγωγείου, το οποίο προβάλλει τη διαθεματική προσέγγιση ως διδακτική μεθοδολογία για την κατάκτηση της γνώσης, αναφέρει σχετικά πως με το κουκλοθέατρο, τα παιδιά «ενθαρρύνονται να διασκευάζουν και να παίζουν ρόλους από την καθηµερινή ζωή, τη λογοτεχνία και τον φανταστικό κόσµο ατοµικά και οµαδικά, ενώ ενθαρρύνονται να περιγράφουν απόψεις και συναισθήµατα», καθώς προσφέρει στο παιδί ερεθίσματα που το εμπλουτίζουν ψυχικά, συναισθηματικά, νοητικά, γνωστικά.

WP_20160224_13_32_42_Pro

Δείτε τη διασκευή του παραμυθιού ¨Τα 3 γουρουνάκια¨από τους μαθητές του Γ΄1.

Υπεύθυνος εκπαιδευτικός:Nιδέλκος Λεωνίδας ΠΕ 70

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *