20 Μαρ 2013

Φύλλο Βελτίωσης Γραφής και οι Τρόποι που το χρησιμοποιούμε!

Συντάκτης: 95o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | Κάτω από: Εξοικείωση με την ιδέα και την εικόνα της αναπηρίας -διαφορετικότητας, Μαθησιακές δυσκολίες

Η καθαρή και ευανάγνωστη γραφή, με όρια ανάμεσα στις λέξεις και με την παρουσία όλων των γραμμάτων στις λέξεις είναι ένα από τα ζητούμενα όταν γίνεται παρεμβατική διαδικασία σε παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Σκοπός είναι να γίνει συνείδηση της αυτονομίας της λέξης πχ. ο σκύλοσου (ο σκύλος σου) και των γραμμάτων ώστε να αποτυπώνονται όλα κατα την διατύπωση του γραπτού λόγου πχ. τηλόραση (τηλεόραση).

Ένα πολύ απλό εργαλείο που βοηθά σε αυτή την διαδικασία είναι το “Φύλλο Βελτίωσης Γραφής”

Πρόκειται για ένα φύλλο που είναι χωρισμένο με ένα απλό πινακάκι στο word σε όσες στήλες και γραμμές χρειάζεται κάθε φορά και ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Το φύλλο αυτό έχει αποδειχθεί αρκετά χρήσιμο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους.

Κάποιοι από τους τρόπους που έχει χρησιμοποιηθεί είναι:

  • Να βοηθήσει στην εξάσκηση της φωνημικής ενημερότητας των παιδιών με καταγραφή λέξεων  όπου σε κάθε τετράγωνο αντιστοιχεί ένα γράμμα.
Καταγραφή λέξεων απο μαθητή Δ’ Δημ. με Δυσλεξία

Στο συγκεκριμένο παράδειγμα ένα αγόρι της Δ’ Δημ. με Δυσλεξία στη διάρκεια προγράμματος παρέμβασης κατέγραψε λέξεις με δυο διπλά συμφωνικά συμπλέγματα πχ. λίκνισμα

  • Να βοηθήσει στην αυτονομία των λέξεων που μπερδεύει συχνά το παιδί.
Αυτονομία λέξεων σε μαθητή Δ’ Δημ. με Δυσλεξία

Εδώ έγινε προσπάθεια να “ξεχωρίσει” τις μικρές λέξεις που συχνά μπέρδευε και “κολλούσε” μεταξύ τους πχ. ο κήποσου αφήνοντας ένα τετράγωνο ανάμεσα τους

  • Να βοηθήσει να χειριστεί μικρές λέξεις πχ. με, σε, που οι οποίες είναι μικρές και δευτερεύουσες στη χρήση τους αλλά βασικές για την σύνταξη και την απόδοση νοήματος.
Δημιουργία φράσεων απο μαθητή Δ’ Δημ. με Δυσλεξία
Πρώτα καταγράφηκαν οι λέξεις που θέλαμε να δουλέψουμε και έπειτα ζητήθηκε από το παιδί να προσθέσει μια λέξη (αφήνοντας πάλι ένα τετράγωνο ανάμεσα) κάνοντας μια φράση.

Βασικά tips: Η βασική δουλειά που γίνεται με αυτό τον τρόπο είναι να δουλέψουμε την αντίληψη του χώρου όταν γράφουμε. Αυτοί είναι κάποιοι απο τους τρόπους που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το Φύλλο Βελτίωσης Γραφής για να βοηθήσουμε το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να γράψει πιο αποτελεσματικά.

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αλλά και σε όλα τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αίσθηση του χώρου κατα την γραφή. Μπορεί εύκολα να χρησιμοποιηθεί απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Πηγή dyslexiaathome
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας

Ετικέτες:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *