27 Οκτ 2012

Η γελοιογραφία στην εκπαίδευση

Συντάκτης: 95o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | Κάτω από: Ε τάξη, Εκπαιδευτικά προγράμματα, Περιβάλλον, Στ τάξη
Posted on 27 Οκτωβρίου, 2012

κάνε ΚΛΙΚ στη φωτογραφία για τον ιστότοπο

Η γελοιογραφία ως εικαστικό είδος  είναι από μόνη της ελκυστική, γίνεται αμέσως και απολύτως κατανοητή από τα παιδιά, που την αντιμετωπίζουν στην αρχή ως παιχνίδι, και στη συνέχεια ως πεδίο προβληματισμού και αφορμή γνώσης .  Έχει συγκεκριμένους κωδικές και, όπως, όλα τα είδη της Τέχνης ,για την κατανόηση του νοήματός της απαιτούνται  ορισμένα «κλειδιά'».Με έναν μαγικό τρόπο , φαίνετα ότι τα παιδιά κάθε ηλικίας διαθέτουν τα κλειδιά και αυτούς τους  κώδικες χωρίς  να ξέρουν να σκιτσάρουν ούτε να γνωρίζουν Ιστορία της  Τέχνης.

Το educartoon ( Κλικ  στη λέξη)  είναι ένας ιστότοπος που προτείνει την εισαγωγή και αξιοποίηση της γελοιογραφίας στη διδασκαλία. Πρόκειται για ένα καινούργιο, οικείο, εύληπτο, δημιουργικό και ευχάριστο στα παιδιά τρόπο διδασκαλίας, που βασίζεται στις αρχές της διαθεματικότητας, της βιωματικότητας και της συνεργατικότητας.

Slide 2

ΠΑΡΑΔΕΙΜΑΤΑ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ


1 . ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Perivallon

Στο πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής «Γελοιογραφία και Περιβάλλον» αξιοποιούνται γελοιογραφίες με οικολογικό θέμα, που χρησιμοποιούνται ως αφόρμηση, μαζί με άλλο οπτικοακουστικό υλικό και κείμενα, ώστε να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σε θέματα οικολογίας και περιβάλλοντος, να αναλογιστούν τις ευθύνες που έχουν οι πολίτες, το κράτος και οι φορείς που είναι αρμόδιοι για περιβαλλοντικά θέματα, να προτείνουν λύσεις εφικτές και βιώσιμες στη μικροκλίμακα της τοπικής τους κοινωνίας, αλλά και γενικότερα σε εθνικό ή και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η ιδέα συνίσταται αρχικά στην ερμηνεία (φιλολογική, αισθητική – καλλιτεχνική και οικολογική) του υλικού που παρουσιάζεται στους μαθητές. Στη συνέχεια, με αφετηρία την πρόσληψη των γελοιογραφιών, προτρέπονται οι συμμετέχοντες μαθητές να δημιουργήσουν δικά τους κείμενα ή γελοιογραφίες ή άλλα εικαστικά έργα οικολογικού περιεχομένου.

Προτεινόμενα θέματα – Δομή του προγράμματος

Κάθε συνάντηση της περιβαλλοντικής ομάδας διαρκεί 1-2 διδακτικές ώρες και καλύπτει μόνον ένα περιβαλλοντικό πρόβλημα ή ζήτημα τη φορά. Προτείνεται να γίνονται όλες οι εργασίες (παρουσιάσεις των γελοιογραφιών και του υπόλοιπου υλικού, αναγνώσεις σχετικών κειμένων, προβολές ταινιών, δημιουργία έργων από τους μαθητές κτλ) μέσα στο πλαίσιο αυτών των συναντήσεων, και να μην ανατίθενται στους μαθητές ως ασκήσεις για το σπίτι.

Συναντήσεις:

  1. Ο Πλανήτης είναι στα τελευταία του
  2. Ερημοποίηση
  3. Το δάσος συγκρατεί το νερό
  4. Μια «Κραυγή» για το νερό
  5. Υπερθέρμανση του πλανήτη – Το φαινόμενο του θερμοκηπίου
  6. Τε…λειωμένα λόγια
  7. Η έξωση από τον οικολογικό παράδεισο

Γελοιογραφίες που χρησιμοποιήθηκαν:

planitis-sta-teleutaia-toustagona_neroglobal-warmingleiwmenoi-pagoiparadeisos

2 . ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ

Perivallon

Στο πρόγραμμα αγωγής υγείας με τίτλο «Αύριο εγώ θα οδηγώ» αξιοποιούνται γελοιογραφίες με θέμα την οδηγική συμπεριφορά, τα τροχαία ατυχήματα και τις αιτίες που τα προκαλούν, καθώς και την ασφαλή οδήγηση. Οι γελοιογραφίες αυτές χρησιμοποιούνται στην αρχή ως αφόρμηση, μαζί με άλλο οπτικοακουστικό υλικό και κείμενα, καθώς και με επισκέψεις σε πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής, αν υπάρχουν στην περιοχή, ώστε να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής, να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τα σήματα και τους κανόνες κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων, να προβληματιστούν για την δική τους και τη γενικότερη συμπεριφορά στον δρόμο, να αναλογιστούν τις αιτίες και τις συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων, και να γίνουν έτσι καλύτεροι οδηγοί, τώρα και στο μέλλον.

Η ιδέα συνίσταται αρχικά στην ερμηνεία (φιλολογική, αισθητική – καλλιτεχνική και οικολογική) του υλικού που παρουσιάζεται στους μαθητές. Στη συνέχεια, με αφετηρία την πρόσληψη των γελοιογραφιών, προτρέπονται οι συμμετέχοντες μαθητές να δημιουργήσουν δικά τους κείμενα ή γελοιογραφίες ή άλλα εικαστικά έργα αντίστοιχου περιεχομένου.

Προτεινόμενα θέματα – Δομή του προγράμματος

Κάθε συνάντηση της ομάδας διαρκεί 1-2 διδακτικές ώρες και καλύπτει μόνον ένα ζήτημα τη φορά. Προτείνεται να γίνονται όλες οι εργασίες (παρουσιάσεις των γελοιογραφιών και του υπόλοιπου υλικού, αναγνώσεις σχετικών κειμένων, προβολές ταινιών, δημιουργία έργων από τους μαθητές κτλ) μέσα στο πλαίσιο αυτών των συναντήσεων, και να μην ανατίθενται στους μαθητές ως ασκήσεις για το σπίτι.

Συναντήσεις:

  1. Το τέρας της ασφάλτου
  2. Πρώτα απ’ όλα, ας γίνουμε σωστοί πεζοί!
  3. Ου τρακάρεις
  4. Μείνε α-κίνητος!
  5. Η χρήση αλκοόλ κατά την οδήγηση
  6. Το τέρας της ασφάλτου – Δραστηριότητες για τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού (Ε΄και ΣΤ΄)

Γελοιογραφίες που χρησιμοποιήθηκαν:

    teras-asfaltoudiavasisms4alkool2

Ετικέτες: ,

Τα σχόλια είναι κλειστά.