Φιλία, συγκρούσεις και ελεύθερο παιχνίδι στο νηπιαγωγείο.

Η φιλία στο νηπιαγωγείο έχει διαφορετικές συνισταμένες από αυτές των μεγαλύτερων ηλικιών. Στην ηλικία των 4-5 ετών τα παιδιά δεν έχουν σταθερά και συνειδητά κριτήρια για να πουν ότι κάποιος είναι φίλος τους ή για να διατηρήσουν μια φιλία. Συνήθως η αποδοχή στο παιχνίδι ονομάζεται από τα νήπια φιλία. Αν ο φίλος τους θέλει κάποια στιγμή να δοκιμάσει να παίξει με κάποιο άλλο παιχνίδι από αυτό που θέλουν τα ίδια ή να βάλει και άλλα παιδιά στο παιχνίδι που ήδη παίζουν, το εκλαμβάνουν σαν απόρριψη φιλίας, αγχώνονται και συχνά προσπαθούν με διάφορους τρόπους να μετατρέψουν την κατάσταση (Corsaro, 1985).

Συχνά τα παιδιά απορρίπτουν μέλη της ομάδας που παραβαίνουν τους κανόνες, εμφανίζουν βίαιη συμπεριφορά και «χαλάνε το παιχνίδι» εμποδίζοντας τον διασκεδαστικό τρόπο διεξαγωγής του. Τα παιδιά που εμφανίζουν χαμηλή κοινωνική επάρκεια, συχνές και βίαιες εκρήξεις θυμού, ανώριμη στάση στην επικοινωνία (π.χ. αρπάζουν κάτι που θέλουν αντί να το ζητήσουν) βιώνουν συχνότερα απόρριψη από τους συμμαθητές τους (Bierman, 2004). Αν αυτή η απόρριψη συνεχιστεί για χρόνια μπορεί να οδηγήσει σε δευτερογενή προβλήματα γνωστικής, κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης (Puttalaz & Gottman, 1981). Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία, πριν καν πάνε στο νηπιαγωγείο, να έχουν ευκαιρίες να συνευρίσκονται καθημερινά με συνομήλικα παιδιά παίζοντας ελεύθερα (όπως π.χ. στο πάρκο) και όχι σε οργανωμένες πάντα δραστηριότητες, έτσι ώστε τα ίδια να μάθουν να χτίζουν κοινωνικές συμπεριφορές.

Οι μεγάλοι καλό θα είναι να δρουν επικουρικά σε περιπτώσεις συγκρούσεων των παιδιών, οι οποίες είναι απολύτως φυσιολογικό να συμβαίνουν και όχι να επιλύουν τις συγκρούσεις δίνοντας έτοιμη τη λύση. Π.χ. όταν το παιδί μας μας πει ότι ένα άλλο παιδί του πήρε τη μπάλα, εμείς δεν θα πρέπει να την πάρουμε από το άλλο παιδί και να την επιστρέψουμε. Θα μπορούσαμε να ενθαρρύνουμε το παιδί μας να μιλήσει στο άλλο παιδί και να διεκδικήσει το δίκιο του. Έτσι το ενδυναμώνουμε κοινωνικά και το βοηθάμε να εξελιχθεί και να αυτονομηθεί.

Στο νηπιαγωγείο η ώρα του διαλείμματος και της ενασχόλησης στις γωνιές της τάξης ή αλλιώς η ώρα του ελεύθερου παιχνιδιού είναι από τις πιο αποδοτικές και δημιουργικές ώρες. Πολλοί δεν γνωρίζουν την πολύπλευρη σημασία αυτής της ώρας, καθώς δίνει την ευκαιρία για αυτενέργεια, ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη, καλλιέργεια δημιουργικότητας, κριτικής σκέψης, επικοινωνίας, συνεργασίας κ.ά. Θεωρούν ότι τα παιδιά τότε «απλά παίζουν» ή «κάνουν ό,τι θέλουν». Αυτή όμως είναι η πολύτιμη ώρα που ο/η νηπιαγωγός μπορεί να παρατηρήσει ενεργά τη συμπεριφορά των παιδιών, να καθοδηγήσει και να υποστηρίξει τα παιδιά ώστε να ανακαλύψουν κοινωνικά αποδεκτές συμπεριφορές και τρόπους επίλυσης προβλημάτων, καθώς και τρόπους συνεργασίας και επικοινωνίας.

Οι συγκρούσεις μεταξύ των παιδιών, που είναι αναπόφευκτες σε αυτό το αναπτυξιακό επίπεδο, είναι ευκαιρίες μάθησης και κοινωνικής προσαρμογής. Η διαδικασία αυτή απαιτεί πολύ χρόνο, υπομονή και επιμονή. Κομβικής σημασίας είναι η γόνιμη συνεργασία νηπιαγωγού-γονέων και η υιοθέτηση κατά το δυνατόν κοινών στάσεων. Σύμφωνα με τον Vygotsky, στο παιχνίδι το παιδί υπερβαίνει τη συνηθισμένη συμπεριφορά της ηλικίας του και εξελίσσεται. Μοιάζει σαν να «ψηλώνει ένα κεφάλι» (Brostrom, 2001). Ας σταθούμε κι εμείς δίπλα του λοιπόν με κατανόηση, υπομονή και αγάπη!

Βασιλική Παρτσακουλάκη, Νηπιαγωγός

Στις εικόνες που ακολουθούν βλέπουμε δείγματα συνεργασίας, επικοινωνίας, δημιουργικότητας και κριτικής σκέψης από τα παιδιά κατά τις πρώτες μέρες στο νηπιαγωγείο στο ελεύθερο παιχνίδι. Κάθε δημιουργία είναι σημαντική και έχει αξία για τα παιδιά και για εμάς!

ΠΛΑΣΤΕΛΙΝΗ ΑΜΟΡΦΟ 20230914 132510 20230914 133441 20230914 131928 20230914 132914 20230914 133113 τουβλακια φωτο

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ

Bierman, K.L. (2004). Peer rejection. Developmental processes and intervention strategies. N.Y.: Guillford.

Brostrom, S. (2001). Οι νηπιαγωγοί και τα πεντάχρονα παιδιά παίζουν μαζί. Στο Αυγητίδου, Σ. (επιμ.) Το παιχνίδι, σύγχρονες ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Τυπωθήτω.

Corsaro, W.A. (1985). Friendship and peer culture in the early years. Norwood, NJ: Ablex.

Puttalaz, M. & Gottman, J.M. (1981). Social skills and group acceptance. In Asher, S.R. & Gottman, J.M. The development of children’s friendships. Cambridge University Press.

Ζω καλύτερα-Ευ Ζην

 

Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας ο πρώτος Θεματικός Άξονας: Ζω Καλύτερα – Ευ Ζην

Τα παιδιά μέσα από διάφορες δραστηριότητες και παιχνίδια γνώρισαν την σωστή διατροφή και τον μυστικό για μια ζωή γεμάτη υγεία.

”Η διατροφή του παιδιού πρέπει να είναι τέτοια ώστε να παρέχει τα θρεπτικά συστατικά για την ομαλή και ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη. Σύμφωνα με τα σύγχρονα ευρήματα οι καλές διατροφικές συνήθειες που αποκτούνται από τη παιδική ηλικία είναι πολύ σημαντικές στη διατήρηση της υγείας κατά την ενήλικη ζωή.”

331399559 711758750439236 5454189662630951042 n 331162291 732366408446796 3091375730845660367 n 331565260 697423358845682 5498715674466458981 n 331883891 937798870722595 8382651323029871232 n 331708973 749829816488581 1337644448716233907 n 326798997 1547791749036117 6411746920906240743 n 331986522 520361783551161 8356729785387960912 n

 

Παρακάτω σας επισυνάπτουμε τον Εθνικό Διατροφικό Οδηγό

http://www.diatrofikoiodigoi.gr/files/html/kids/files/assets/basic-html/index.html#1