Πειραματισμοί … με το Νέο Λύκειο

Είναι κοινότυπο πια στη χώρα μας περίπου κάθε δεκαετία να αλλάζει το εκπαιδευτικό σύστημα! Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν θα διαπιστώσουμε ότι οι εκάστοτε υπουργοί Παιδείας προχωρούσαν σε εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις συνοδευόμενες πάντα με εξαγγελίες για περισσότερη αξιοκρατία και περιορισμό της παραπαιδείας. Έτσι, λοιπόν, και φέτος, αφού ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το Νέο Λύκειο, οι μαθητές της γενιάς μου ήρθαν αντιμέτωποι με μια σειρά αλλαγών, που σχετίζονται τόσο με το πρόγραμμα των μαθημάτων όσο και με τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με άλλα λόγια… τα παιδιά της φετινής πρώτης λυκείου θα είμαστε τα “πειραματόζωα” όλων αυτών των αλλαγών!
Συγκεκριμένα, όσον αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα της Α’ τάξης του Γενικού Λυκείου οι ώρες διδασκαλίας αυξάνονται σε 35 και καθιερώνεται ένα μάθημα επιλογής (Εφαρμογές Πληροφορικής, Γεωλογία & Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Έκφραση & Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, Καλλιτεχνική Παιδεία), το οποίο θα διδάσκονται οι μαθητές 2 ώρες την εβδομάδα. Αλλαγές σημειώνονται φυσικά και στην Β’ και Γ’ τάξη του Γενικού λυκείου. Πλέον οι μαθητές θα επιλέγουν κύκλο σπουδών στον οποίο θα εξειδικεύονται και επίσης, η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα γίνεται με πανελλαδικές εξετάσεις σε 4 μαθήματα, αντί για 6. Οι θεματικοί κύκλοι θα είναι τρείς: Ο 1ος των Ανθρωπιστικών Σπουδών (1ο επιστημονικό πεδίο), με εξεταζόμενα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα, Αρχαία, Ιστορία και Λατινικά Ο 2ος των Θετικών Σπουδών (2ο & 3ο & 40 επιστημονικό πεδίο), με εξεταζόμενα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία / Νεοελληνική Γλώσσα, Φυσική, Χημεία, Βιολογία Ο 3ος των Οικονομικών, Πολιτικών και Κοινωνικών Σπουδών (5ο επιστημονικό πεδίο και μέρος του 1ου) με εξεταζόμενα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής, Οικονομία, Ιστορία ή Φυσική / Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής, Οικονομία ή Ιστορία, Οργάνωση και Λειτουργία της Πολιτείας.
Σημαντική αλλαγή αποτελεί επίσης, ο τρόπος επιλογής των θεμάτων στις τελικές εξετάσεις κάθε χρονιάς. Σύμφωνα με το νέο σύστημα το 50% των θεμάτων θα επιλέγεται από τράπεζα θεμάτων μετά από ηλεκτρονική κλήρωση σε κάθε σχολείο και το άλλο 50% από τον διδάσκοντα καθηγητή. Αυτό βέβαια, προϋποθέτει ότι θα έχει διδαχθεί όλη η εξεταστέα ύλη, ότι θα έχει ήδη διαμορφωθεί η τράπεζα θεμάτων -με θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας- και ότι κάθε μαθητής και εκπαιδευτικός θα έχει από την αρχή πρόσβαση σε αυτήν. Μάλιστα ο γενικός μέσος όρος κάθε τάξης θα έχει ένα ποσοστό συμμετοχής για την εισαγωγή μας στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση (0,4, 0,7 και 0,9 αντίστοιχα). Ακόμα, για την προαγωγή του μαθητή στην επόμενη τάξη απαιτείται η επίτευξη γενικού βαθμού μεγαλύτερου ή ίσου του 10 και Μ.Ο. Προφορικής και Γραπτής βαθμολογίας κατά διακριτό γνωστικό αντικείμενο των μαθημάτων: Ελληνική Γλώσσα και Μαθηματικά μεγαλύτερου ή ίσου του 10 και σε καθένα από τα υπόλοιπα μαθήματα βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 8.
Κανείς, όμως δε γνωρίζει αν αυτή η “αναβάθμιση” του εκπαιδευτικού συστήματος είναι για καλό ή όχι! Πολλά έχουν ακουστεί από την τηλεόραση και το διαδίκτυο χωρίς ωστόσο να είμαστε σε θέση να κρίνουμε αν όλες αυτές οι αλλαγές θα έχουν αίσια αποτελέσματα! Υποτίθεται λοιπόν, ότι με το νέο σύστημα θα υπάρχει καλύτερη κατανομή μαθημάτων στα σχολεία. Ο βαθμός πρόσβασης για την εισαγωγή σε κάποια σχολή, θα είναι περισσότερο αντικειμενικός και η αξιολόγηση των μαθητών πιο δίκαιη, αφού, σύμφωνα με τους εισηγητές του, οι μαθητές δεν θα κρίνονται μόνο από μια γραπτή εξέταση στο τέλος της Γ΄ λυκείου, εφόσον συνυπολογίζεται ο τελικός μέσος όρος και των τριών τάξεων, αν και σε μικρό ποσοστό.
Δεν μπορούμε, όμως, να παραβλέψουμε τις αδυναμίες του νέου αυτού συστήματος… όπως τουλάχιστον εμείς οι μαθητές της Α’ Λυκείου ήδη τις ζούμε! Οι ανισότητες στην εκπαίδευση -που πάντα τη χαρακτήριζαν- αντί να εκλείψουν τώρα θα ενταθούν ακόμα περισσότερο… Με το να μετράει ο βαθμός σε κάθε τάξη διαιωνίζεται το φαινόμενο της παραπαιδείας και της βαθμοθηρίας. Τα παιδιά “τρέχουν” στα φροντιστήρια… περισσότερο από ποτέ. Τι γίνεται ωστόσο, με εκείνα που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα…??? Βλέπουμε, λοιπόν, ότι ευνοούνται μαθητές “ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων”, αφού οι διακηρύξεις του κράτους για ίσες ευκαιρίες μόρφωσης και καλύτερη εκπαίδευση, ως γνωστόν, μένουν και πάλι μόνο λόγια και δεν εφαρμόζονται στην πράξη! Σκεφτείτε, όμως και την ψυχολογία των μαθητών… το άγχος και την πίεση που ήδη δέχονται και που ακόμα πιο πιεστικά θα δεχθούν στις επόμενες τάξεις από τις συνεχείς εξετάσεις που θα αντιμετωπίζουν. Τέλος, από τη στιγμή που προωθείται και καλλιεργείται η βαθμοθηρία υπονομεύονται οι νέες παιδαγωγικές μέθοδοι -βλ. ομαδοσυνεργατική- και ενισχύεται ο ανταγωνισμός και η αντιζηλία!!!
Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ ιδιαίτερα στη δική μας χρονιά –που προχωρά προς την ολοκλήρωσή της- και να θυμίσω απλά ότι κανείς δεν ξέρει αν τελικά εφαρμοστεί η τράπεζα θεμάτων (αφού άλλα λέει ο υπουργός και άλλα ο υφυπουργός). Θα προλάβουμε άραγε να βγάλουμε την ύλη σε όλα τα μαθήματα και στο βαθμό που απαιτείται; Τι θα γίνει με εκείνα τα σχολεία όπου καθηγητές τοποθετήθηκαν ακόμα και μετά τα Χριστούγεννα;

Εμμανουέλα Τερζάκη Α5

Κατηγορίες: Μοιραστείτε τον προβληματισμό μας. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.