Το παιδί μου βλέπει συνεχώς τηλεόραση…

(Αναδημοσίευση από το ιστολόγιο epimorfosi)
Σίγουρα θα έχετε διερωτηθεί για το ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την πρόοδο του παιδιού σας στο σχολείο, στη μάθηση, στην απόδοση και στη βαθμολογία του. Αναμφίβολα, η διαπαιδαγώγηση και η ανατροφή που του δώσατε παίζουν σημαντικό ρόλο.

 


Υπάρχουν όμως και άλλοι παράγοντες που είναι καλό να γνωρίζετε που εάν δεν αντιμετωπισθούν με το σωστό τρόπο, μπορεί να υποσκάπτουν τις φιλότιμες προσπάθειες του παιδιού σας για καλύτερη απόδοση και βαθμολογία.

Η δική σας καθοδήγηση ως γονείς από πολύ νωρίς στην ηλικία του παιδιού, θα του καλλιεργήσει την αγάπη για τη μάθηση, τις γνώσεις και τη σοφία. Η επιμέλεια και η φιλοπονία του είναι επίσης αρετές που θα το βοηθήσετε να αποκτήσει.

Είναι όμως καλό να γνωρίζετε και τους κινδύνους που καραδοκούν μέσα και έξω από το σπίτι, από την οικογένεια ή από τους φίλους, που μπορούν να αποσπούν την προσοχή του παιδιού σας επηρεάζοντας το σε σημείο που να βλάπτονται η εκπαίδευση, η πρόοδος και κατά συνέπεια οι βαθμοί του στο σχολείο.

Οι παράγοντες που μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις για την εκπαίδευση του παιδιού είναι πολλοί. Προβλήματα μεταξύ των γονιών, συχνοί καβγάδες, διαζύγιο ή διάσταση, ασθένειες, μετακομίσεις, κακές επιρροές από συνομήλικους ή άλλους φίλους, η τηλεόραση, το διαδίκτυο και τα βιντεοπαιχνίδια, είναι αιτίες που αποσπούν την προσοχή και συγκέντρωση των παιδιών αφαιρώντας από τον πολύτιμο χρόνο που απαιτείται για την κατ’ οίκον εργασία τους, τη μάθηση και εμπέδωση των μαθημάτων τους.

Στην εποχή μας, η τηλεόραση, το διαδίκτυο και τα βιντεοπαιχνίδια αποτελούν όλο και περισσότερο ένα μεγάλο πόλο έλξης των παιδιών μας. Οι αρνητικές συνέπειες που προκύπτουν λόγω του μεγάλου χρόνου που παίρνουν από τα παιδιά, του περιεχομένου που προσφέρουν και λόγω της καθιστικής ζωής που επιβάλλουν στα παιδιά, δημιουργούν μεγάλες ανησυχίες.

Η τηλεόραση και το διαδίκτυο, είναι βέβαια χρήσιμα και αναπόφευκτα εργαλεία που μας προσφέρει η τεχνολογία στην εποχή μας. Πρέπει να μάθουμε στα παιδιά μας να τα χρησιμοποιούν με μέτρο και σωστά. Ταυτόχρονα να γνωρίζουμε τους κινδύνους, να συζητούμε με τα παιδιά με τρόπο τέτοιο που η κατανόηση να οδηγεί σε καλύτερη και επιτυχημένη χρήση των εργαλείων αυτών αποφεύγοντας τις πιθανές παγίδες που υπάρχουν.

Οι βαθμοί που παίρνουν τα παιδιά στο σχολείο, επηρεάζονται αρνητικά από το χρόνο που κοιτάζουν τηλεόραση κατά τις μέρες που έχουν σχολείο και από το περιεχόμενο που παρακολουθούν. Την ίδια αρνητική επίδραση στους βαθμούς των παιδιών, έχουν οι ώρες που αφιερώνουν και για τα παιγνίδια βίντεο.

Τα συμπεράσματα αυτά προέκυψαν από έρευνα σε 4.508 παιδιά και έφηβους σχολείων μέσης εκπαίδευσης στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο στόχος ήταν να διευκρινιστεί η επίδραση στους βαθμούς που έπαιρναν τα παιδιά στο σχολείο του χρόνου παρακολούθησης τηλεόρασης, του περιεχομένου που έβλεπαν και του χρόνου που περνούσαν παίζοντας παιγνίδια βίντεο.

Η εργασία αυτή προσθέτει στα δεδομένα που τεκμηριώνουν τις αρνητικές επιδράσεις που μπορούν να έχουν η τηλεόραση, οι ταινίες και τα ηλεκτρονικά παιγνίδια στις διαπροσωπικές δεξιότητες, στο χρόνο προσοχής και στη γενική υγεία των παιδιών και εφήβων.

Ο υπερβολικός χρόνος παρακολούθησης τηλεόρασης σχετίστηκε με την παχυσαρκία στα παιδιά, τις χαμηλές σχολικές επιδόσεις και την αυξημένη επιθετικότητα. Είναι λοιπόν επιτακτικό οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να θυμούνται πάντοτε τους εν λόγω κινδύνους, να είναι προσεκτικοί στο πόσο χρόνο αφιερώνουν τα παιδιά στην τηλεόραση, στα ηλεκτρονικά παιγνίδια και πολύ σημαντικό στο είδος των προγραμμάτων και ταινιών που κοιτάζουν.

Η Αμερικανική Εταιρεία Παιδιατρικής, συστήνει ότι οι γονείς δεν πρέπει να επιτρέπουν στα παιδιά τους να βλέπουν περισσότερο από 1 ώρα τηλεόρασης κατά τις μέρες που έχουν σχολείο. Στην ώρα αυτή πρέπει να συμπεριλαμβάνεται και ο χρόνος που τα παιδιά παίζουν ηλεκτρονικά παιγνίδια τύπου βίντεο.

Ταυτόχρονα οι γονείς είναι απαραίτητο να μην επιτρέπουν την παρακολούθηση από τα παιδιά τους περιεχομένου και ταινιών στην τηλεόραση ή αλλού, τα οποία να είναι ακατάλληλα για την ηλικία τους, που έχουν σκηνές βίας ή με σκηνές σεξουαλικού χαρακτήρα μόνο για ενήλικες.

Μια ζωή χωρίς τηλεόραση είναι αδύνατη. Όμως είναι δυνατόν να ληφθούν μέτρα για την καλύτερη δυνατή χρήση της από τα παιδιά και την οικογένεια με στόχο τη βελτίωση των βαθμών των παιδιών στο σχολείο και την καλύτερη λειτουργία της οικογένειας.

Μερικές απλές εισηγήσεις προς τους γονείς μπορούν να βοηθούν:

1. Ελέγχετε το τι βλέπουν τα παιδιά σας στην τηλεόραση.

2. Χρησιμοποιείτε ασφαλιστικές δικλείδες και κώδικες για να μη βλέπουν περιεχόμενο ακατάλληλο για την ηλικία τους.

3. Στις μέρες που τα παιδιά έχουν σχολείο, μην τα αφήνετε να βλέπουν περισσότερο από 1 ώρα ημερησίως

4. Προσπαθείτε η τηλεόραση να χρησιμοποιείται κυρίως για ειδικές περιπτώσεις όπως για παράδειγμα το Σαββατοκύριακο.

5. Μην δίνετε περισσότερο χρόνο παρακολούθησης στα παιδιά σας ως αμοιβή για κάτι καλό που έχουν κάνει. Αντίθετα δοκιμάστε να τους χαρίσετε ένα καινούργιο βιβλίο ή προσφέρετε τους κάτι άλλο ή ακόμη προσφέρετε τους ένα ξεχωριστό δείπνο.

6. Μην αφήνετε ποτέ τα παιδιά σας να βλέπουν τηλεόραση ενώ κάνουν τα μαθήματα τους.

7. Μην βάζετε τηλεοράσεις στα δωμάτια των παιδιών σας.

8. Τα Σαββατοκύριακα, αντί να κοιτάζετε τηλεόραση ή ταινίες μαζί με τα παιδιά σας, προσπαθείτε να κάνετε πιο εποικοδομητικές δραστηριότητες όπως για παράδειγμα να παίξετε ένα καινούργιο παιγνίδι ή κατασκευάστε κάτι μαζί τους.

9. Ακολουθείτε προσεκτικά τις συστάσεις για την ηλικία που δίνονται για τις ταινίες και τα παιγνίδια βίντεο. Εάν είναι δυνατό, είναι ακόμη καλύτερα να βλέπετε εσείς οι ίδιοι, από πριν το περιεχόμενο. Περιορίστε όσο περισσότερο μπορείτε την παρακολούθηση από τα παιδιά σας, περιεχομένου με βίαιο χαρακτήρα, απρεπή προφορικό ή γραπτό λόγο, σκηνές σεξ, χρήσης ναρκωτικών, καπνίσματος και ναρκωτικών.

10. Είναι πολύ χρήσιμο να κοιτάζετε προγράμματα και ταινίες μαζί με τα παιδιά σας. Μιλήστε μαζί τους για θέματα που προκύπτουν από τις ταινίες, προγράμματα και διαφημίσεις που βλέπετε μαζί τους. Απαντάτε τις ερωτήσεις τους και ανοίγετε συζητήσεις μαζί τους για ζητήματα που προκύπτουν και που θεωρείτε σημαντικά για την ενημέρωση και εκπαίδευση των παιδιών σας.

11. Ενθαρρύνετε την παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και άλλων, κατάλληλων για την ηλικία τους.

Η έξυπνη χρήση της τηλεόρασης μπορεί να προσφέρει ψυχαγωγία, εκπαίδευση και ενημέρωση. Εναπόκειται στους γονείς να βάζουν τις σωστές βάσεις για να επιτυγχάνονται οι στόχοι αυτοί χωρίς να επηρεάζονται αρνητικά οι βαθμοί των παιδιών στο σχολείο.

Ο στόχος είναι ο περιορισμός του χρόνου που αφιερώνουν τα παιδιά σε μη εποικοδομητικές δραστηριότητες που έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική τους υγεία όπως επίσης και στις επιδόσεις τους στο σχολείο. Παράλληλα είναι επιτακτική η προστασία τους από μη ασφαλές περιεχόμενο που δυστυχώς προσφέρεται σχεδόν ανεξέλεγκτα από πολλά μέσα μαζικής επικοινωνίας.

Βιβλιογραφία:

1. Association Between Television, Movie, and Video Game Exposure and School Performance, Pediatrics 2006;118(4):2005-2854, 4 Οκτωβρίου 2006.
2. American Academy of Pediatrics
3. American Educational Research Association

 

;


Μια απάντηση προς “Το παιδί μου βλέπει συνεχώς τηλεόραση…”

  1. Πολύ αξιόλογος ο προβληματισμός που βγαίνει μέσα από όλα αυτά τα παθογενή φαινόμενα και τις επιπτώσεις που έχουν. Πρέπει νομίζω όλοι οι γονείς να τα λάβουν σοβαρα υπόψη και να συνειδητοποιήσουν ότι η αγάπη και η προσφορά στο παιδί δεν εκφράζεται μόνο μέσα από ατέρμονες παροχές αγαθών ή υπαναχωρήσεις σε επιζήμιες επιθυμίες προκειμένου να γίνουν αρεστοί. Η σωστή αγωγή είναι μια εξαιρετικά επίπονη διαδικασία αλλά ανταμοίβεται όμως πλούσια!

Copyright © 88ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ          Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση