Μια ευχή…για την συνέχεια
Γιορτή αποφοίτησης 2024
Ήρθε και φέτος η στιγμή που αποχαιρετήσαμε τα τριτάκια μας! Με video και φωτογραφίες από παλιά (…πλέον), με αναμνηστικά, φαγητό, μουσική, χορό και…πολλές αγκαλιές!
Μαζί με την αγκαλιά μας, πήρατε και πολλές ευχές για το μέλλον. Ένα μέλλον που ευχόμαστε να είναι γεμάτο με αγάπη, δύναμη και θετική ενέργεια!
Από όλους εμάς… καλή συνέχεια!!!
Παρουσίαση των Σχολικών Προγραμμάτων 2023-24
Την τελευταία εβδομάδα μαθημάτων έγινε η παρουσίαση των περιβαλλοντικών και πολιτιστικών προγραμμάτων που υλοποιήθηκαν για το έτος 2023-24 στο σχολείο μας. Η παρουσίαση έγινε στους μαθητές/τριες και στο εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων από υπεύθυνη καθηγήτρια των περιβαλλοντικών προγραμμάτων : “Οι δρόμοι του νερού”, “Δημιουργία ανθόκηπου”, “Σχολική αυλή-Δημιουργία λαχανόκηπου”, και από μέλη των πολιτιστικών ομάδων “Έχω κάτι να σας πω…” και “‘Ένα μνημείο, ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο”.
Οι ομάδες παρουσίασαν τα έργα τους και μίλησαν για τις δράσεις που οργάνωσαν ή/και συμμετείχαν, Μοιράστηκαν εντυπώσεις, εμπειρίες και αναμνήσεις από την συμμετοχή τους στα προγράμματα.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι στην eclass υπάρχει διαθέσιμη για όλη την σχολική κοινότητα ψηφιακή τάξη με υλικό, εργασίες και άρθρα που αφορούν στο πολιτιστικό πρόγραμμα “‘Ένα μνημείο, ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο”.
Με αφορμή την “Νέα Παιδαγωγική” του Καζαντζάκη
Στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γραμματείας (Λογοτεχνία) στην Α΄ Τάξη του 7ου Γυμνασίου Αχαρνών, εκπονήθηκε από τους μαθητές του τμήματος Α1 ομαδοσυνεργατική εργασία με θέμα τις παιδαγωγικές μεθόδους του παρελθόντος και του σήμερα.
Η διαδικασία της ομαδοσυνεργατικής εργασίας ξεκίνησε με την διδασκαλία του κειμένου «Η Νέα Παιδαγωγική» του Νίκου Καζαντζάκη, από το σχολικό βιβλίο. Στην επόμενη φάση, οι μαθητές, χωρισμένοι σε τρεις ομάδες, έλαβαν συνεντεύξεις από πρόσωπα του οικογενειακού περιβάλλοντός τους, με σκοπό να γνωρίσουν τις εμπειρίες που αυτοί είχαν από τις παιδαγωγικές μεθόδους που εφαρμόζονταν όταν αυτοί φοιτούσαν στο Γυμνάσιο. Εν συνεχεία, οι μαθητές, χωρισμένοι σε τρεις ομάδες, έλαβαν συνεντεύξεις από τους καθηγητές τους, με σκοπό να γνωρίσουν τις εμπειρίες που αυτοί είχαν από τις παιδαγωγικές μεθόδους που εφαρμόζονταν όταν αυτοί φοιτούσαν στο Γυμνάσιο. Στην επόμενη φάση, οι τρεις ομάδες των μαθητών εκπόνησαν από μία εργασία σχετικά με τα συμπεράσματα που αποκόμισαν συγκρίνοντας τις παιδαγωγικές μεθόδους του παρελθόντος με τις παιδαγωγικές μεθόδους που εφαρμόζονται σήμερα.
Στην τελική φάση της ομαδοσυνεργατικής εργασίας, έγινε συζήτηση στην τάξη σχετικά με την εμπειρία που οι μαθητές αποκόμισαν και εν συνεχεία έγινε συζήτηση στο πλαίσιο του συλλόγου καθηγητών, όπου έγινε διάχυση των εμπειριών από την εκπόνηση της ομαδοσυνεργατικής εργασίας.
Για να μην ξεχνιόμαστε!
Με αφορμή την επίσκεψη των μελών των πολιτιστικών ομάδων του σχολείου μας στην Δημοτική Βιβλιοθήκη Αχαρνών στις 2 Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, και το ενδιαφέρον που μου προκάλεσε η συλλογή με τεύχη της τοπικής εφημερίδας, ” Νέοι στόχοι”, συντάχθηκε αυτό το άρθρο που στοχεύει στην αφύπνιση των αναγνωστών για τον υψηλό κίνδυνο φωτιάς λόγω των θερμοκρασιών, αλλά και στην ενημέρωση τους για το γειτονικό βουνό μας.
Η Πάρνηθα αποτελεί μια όαση δροσιάς, χαλάρωσης και ψυχαγωγίας για τους επισκέπτες της. Τα πεύκα, τα έλατα της, οι πηγές της συνθέτουν έναν τόπο απόδρασης από την πόλη και την φασαρία. Επίσης, στο βουνό λειτουργούν καζίνο, τελεφερίκ, καταφύγια και υπάρχουν διάφορα αγάλματα του Δία. Τέλος, σύμφωνα με παλαιότερες έρευνες έχουν σημειωθεί παραπάνω από 1000 είδη φυτών και δεκάδες είδη ζώων όπως ελάφι, λαγοί, αλεπούδες, ζαρκάδια, λύκοι, νυχτερίδες, τσακάλια κλπ..
Όπως, όμως ήδη γνωρίζουμε το αγαπημένο μας βουνό έχει υποστεί καταστροφές μεγάλου βαθμού. Οι μεγαλύτερες από αυτές είναι οι φωτιές του 2007, 2021, 2023 χρονολογίες πολύ κοντινές στο σήμερα.
Στις 28 Ιουνίου του 2007, μετά από καύσωνα που ταλαιπώρησε τους κατοίκους για ημέρες, ακούστηκαν οι πρώτες ειδήσεις για την πυρκαγιά που αποδόθηκε σε εμπρησμό. Η πρώτη σπίθα άναψε στη Στεφάνη της Βοιωτίας και μέσα σε ένα βράδυ οι άνεμοι κατάφεραν να δημιουργήσουν μέτωπο στον δρόμο Φυλής- Δερβενοχωρίων. Η πυρκαγιά του 2007 αποτελεί την μεγαλύτερη και καταστρεπτικότερη φωτιά της Πάρνηθας στοιχίζοντας το 62% του ελατοδάσους καίγοντας δηλαδή περίπου 21.800 στρέμματα και στοίχισε την ζωή δεκάδων αβοήθητων και αθώων ζώων.
Χωρίς την πλήρη επούλωση της από την φωτιά του 2007, η Πάρνηθα υπέστη δεύτερο πλήγμα στις 5 Αυγούστου του 2021. Αιτία αυτή την φορά υποστηρίχθηκε πως ήταν ένας τοπικός υποσταθμός της ΔΕΗ που εξερράγη, φωτιά η οποία με δυνατούς ανέμους και αποπνιχτικό καύσωνα επεκτάθηκε στην Βαρυμπόμπη, στην Πάρνηθα, Θρακομακεδόνες και Τατόι. Με συνολική καταστροφή 83.774 καμένα στρέμματα, αμέτρητες περιουσίες και αδικοχαμένες ζωές ζώων.
Ημερομηνία αξέχαστη σε όλους μας, μια ημερομηνία τόσο κοντινή που μπορούμε να την ξαναζήσουμε με την μνήμη μας. 23 Αυγούστου του 2023 και ακόμα μια πυρκαγιά σημειώνεται στη περιοχή του όρους της Πάρνηθας. Η πυρκαγιά πέρασε αφήνοντας πίσω της 64.330 στρέμματα καμένα στην περιοχή της Φυλής- Πάρνηθας. Σε συνδυασμό με 10 περίπου άλλα μέτωπα, η Ελλάδα έχασε περισσότερα από ένα εκατομμύριο στρέμματα παρθένου δάσους, κάνοντας το 2023 μία από τις πιο καταστροφικές και θλιβερές χρονολογίες στην ιστορία της χώρας μας.
Συμπεραίνουμε, λοιπόν, πως μια δραστική στήριξη προς την Πάρνηθα πρέπει να ξεκινήσει. Άνθρωποι όπως εμείς που ήμαστε γείτονες αυτού του καταπονημένου βουνού πρέπει να εξασφαλίσουμε προστασία και φροντίδα για τον πνεύμονα της Αττικής. Το οφείλουμε σε εμάς και στις επόμενες γενιές.
Πηγές:
“Νέοι στόχοι”
Πυρκαγιές στην Πάρνηθα: Παλιά πονεμένη ιστορία, Έθνος.
Μαρία Π. (Γ4)
3ήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στην Χίο
Στις 17-19 Απριλίου 2024 οργανώθηκε 3ήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στην Χίο για τις δύο πολιτιστικές ομάδες του σχολείου μας, την μαθητική ιστοσελίδα και την ομάδα του προγράμματος ” Ένα μνημείο, ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο”. Η επιλογή του μέρους και των δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια της διαμονής μας εκεί δεν ήταν τυχαία. Σκοπός να κατανοήσουμε την έννοια του μνημείου και της σημασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, να επισκεφτούμε μνημεία που συνδέονται με το ιστορικό γεγονός που μελετήσαμε με αφορμή την ενασχόλησή μας με την προτομή του Δημητρίου (Μήτρου) Λέκκα, την Ελληνική Επανάσταση του ’21, στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος “Ένα μνημείο, ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο”.
Επισκεφθήκαμε μέρη όπως το Πυργί με τα περίφημα “ξυστά”, το μεσαιωνικό χωριό των Μεστών, το Κάστρο και τον Κάμπο της Χίου. Ξεναγηθήκαμε στο διαδραστικό Μουσείο Μαστίχας, όπου εντυπωσιαστήκαμε με την ψηφιακή απεικόνιση της ιστορίας των χωρών της μαστίχας από σπουδαστές της Σύρου και μάθαμε για τις δυσκολίες παραγωγής της, στο Μουσείο Σφαγών της Χίου και την Μονή του Αγίου Μηνά, όπου συνειδητοποιήσαμε το μέγεθος της καταστροφής, στο Λαογραφικό Μουσείο που στεγάζεται στο Γυμνάσιο και Λύκειο Καλλιμασιάς από τον εμπνευστή και δημιουργό του Μουσείου, στην Νέα Μονή Χίου, μνημείο UNESCO από το 1990, με τα περίφημα ψηφιδωτά και τα αντικείμενα που μαρτυρούν τον πλούτο του νησιού πριν την καταστροφή και τέλος στην Δημόσια Κεντρική Ιστορική Βιβλιοθήκη Χίου « Κοραής» όπου ξεναγηθήκαμε στους χώρους της Βιβλιοθήκης και στην περιοδική έκθεση « Μαρτυρίες του 1822». Εκεί μεταξύ άλλων είδαμε ιστορικές πηγές και έγγραφα στα οποία μέλη της Φιλικής Εταιρείας επικοινωνούν με μυστικό κώδικα.
Γνωριστήκαμε με ντόπιους κατοίκους που μας μίλησαν με αγάπη και συγκίνηση για τον τόπο τους. Μας ξενάγησαν στις εκκλησίες τους, μας μίλησαν για την παραγωγή της μαστίχας και μας έδειξαν πως καθαρίζεται. Γνωριστήκαμε με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του Γυμνασίου Καλλιμασιάς που μας υποδέχθηκαν με κεράσματα και στην συνέχεια μας ξενάγησαν στο σχολείο τους και μοιραστήκαμε μαζί τους εμπειρίες.
Επιστρέφοντας, οι απόψεις των μελών των ομάδων μας είναι παρόμοιες. Αγαπημένος προορισμός των περισσοτέρων ήταν το Μουσείο των Σφαγών γιατί μας εντυπωσίασε και μας ανατρίχιασε με τις ιστορίες που μας “διηγήθηκε”. Εντυπωσιακό μας φάνηκε και το Λαογραφικό Μουσείο γιατί είδαμε μία Ελλάδα άγνωστη σε μας μίας άλλης εποχής. Εκτός, όμως, από το πολιτιστικό κομμάτι της εκδρομής, σε όλους έχει μείνει αξέχαστη η εμπειρία του escape room η οποία ήταν μέρος της βραδινής μας εξόδου στην πόλη.
Αυτό που ακούσαμε από όλους, επίσης, είναι ότι αυτή η εκδρομή μπορεί να ήταν κουραστική αλλά την ευχαριστηθήκαμε πολύ και συμφωνήσαμε όλοι ότι θα παραμείνουν σε όλους μας χαραγμένες στην μνήμη οι όμορφες αναμνήσεις που μας χάρισε!
Άννα-Μαρία Χ. (Γ2)
Αθλητική εβδομάδα
Ακολουθώντας παράδοση χρόνων έτσι και φέτος η σχολική χρονιά έκλεισε με το εσωτερικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου τμημάτων, αγώνες βόλεϊ, σκάκι, πινγκ πονγκ και 3Χ3 στο μπάσκετ. Την Τρίτη, 28/5 έγιναν οι τελικοί αγώνες. Νικητές αναδείχθηκαν:
Στο ποδόσφαιρο, η ομάδα του Γ1 /Γ4.
Στο βόλεϊ, οι Sugars.
Στο 3Χ3, οι Menidi Bulls.
Στο σκάκι, ο Ηλίας Μ.( Β2).
Και τέλος, στο πινγκ πονγκ ο Χαράλαμπος Κ. (Β2).
Συγχαρητήρια σε όλους και όλες που συμμετείχαν στους αγώνες και ένα μεγάλο “Μπράβο” στους νικητές!
Ο μυστικός κόσμος των παραμυθιών
Οι γονείς μας, όταν ήμασταν μικρά παιδιά, μας διάβαζαν ένα παραμύθι πριν πάμε για ύπνο. Από μικρή ηλικία, έχουμε διδαχτεί πως τα παραμύθια είναι ιστορίες για ύπνο, και πως υπάρχουν για να μας διασκεδάζουν. Στην πραγματικότητα, από τα παραμύθια μας μεταδίδεται ένα μήνυμα, δηλαδή δεν είναι ιστορίες καληνύχτας αλλά είναι μια αφύπνιση της καθημερινότητας.
Τα παραμύθια μας προκαλούν συναισθήματα, που άλλες φορές τα αντιλαμβανόμαστε και άλλες φορές όχι. Πρώτα απ’ όλα, εμπνέουν φόβο, ο φόβος είναι μέσο εξαναγκασμού για το παιδί. Επίσης, ικανοποιούν την φαντασία του παιδιού, αν και μερικές φορές τα παραμύθια δεν είναι και τόσο αθώα, δηλαδή κάποια είναι βίαια, όπως το παραμύθι Hansel and Gretel. Eπιπλέον, σε κάποια υπάρχει έντονη εκμετάλλευση και καταπίεση.
Άρα, καταλαβαίνουμε ότι, σχεδόν όλος ο κόσμος πιστεύει πως τα παραμύθια είναι ιστορίες καληνύχτας για μικρά παιδιά, αλλά όλα τα παραμύθια μεταδίδουν κάποιο σημαντικό μήνυμα το οποίο συμβάλλει στον τρόπο που αλληλοεπιδρούμε στην ζωή μας.
Μαρία- Ελένη Μπ. (Α4)
“Eleanor Vere Boyle, Fairy Tales by Hans Christian Andersen” από sofi01 διατίθεται με άδεια χρήσης CC by-nc-2.0
Ένα ταξίδι στον χρόνο: επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο στο Γυμνάσιο Καλλιμασιάς
Στην αξέχαστη τριήμερη εκδρομή μας στο νησί της Χίου , η πολιτιστική ομάδα του σχολείου μας επισκέφτηκε το Γυμνάσιο Καλλιμασιάς. Εκεί η φιλόξενη διευθύντρια κ. Παπαδοπούλου και η πολιτιστική ομάδα του σχολείου μάς καλωσόρισαν και μάς ξενάγησαν στο μοναδικό Λαογραφικό Μουσείο της Χίου που στεγάζεται σε χώρο του σχολείου. Στο μουσείο την ξενάγηση την ανέλαβε ο κ. Γιάννης Κολλιάρος, ιδρυτής αυτού του αξιοθαύμαστου χώρου.
Με λίγα λόγια, ο κ. Κολλιάρος ήταν καθηγητής θεολογίας σε σχολεία των γύρω περιοχών και υπήρξε διευθυντής στη Καλλιμασιά. Συλλέκτης από μικρός ξεκίνησε το μουσείο το 1995, προσφέροντας πάρα πολλά αντικείμενα στον χώρο, και με τη βοήθεια από άλλους 15 περίπου ντόπιους εθελοντές. Η “τρέλα” και το μεράκι του κ. Κολλιάρου έγινε έμπνευση. Τα εκθέματα γρήγορα πολλαπλασιάστηκαν με τις δωρεές κατοίκων των περιοχών, που γνώριζαν το έργο του και με τους οποίους είχε αναπτύξει φιλικές σχέσεις όλα αυτά τα χρόνια, και ο υπόγειος χώρος του Γυμνασίου μετατράπηκε σε μουσείο μαγείας και αναμνήσεων.
Με αμέτρητες δωρεές, με αξιοποιήσεις προσωπικών αναμνηστικών, με χειροποίητες κατασκευές, ακόμα και με πράγματα που είχαν πεταχτεί, με το πέρασμα των χρόνων δομήθηκε το Λαογραφικό Μουσείο που τώρα μετράει παραπάνω από 6.000 εκθέματα. Περιλαμβάνει εργαλεία και προσωπικά αντικείμενα παλαιότερων εποχών που μας δείχνουν την καθημερινή ζωή των παππούδων και των προπάππων μας στα χωράφια και των γιαγιάδων και προγιαγιάδων στο σπίτι και στην εργασία.
Το μουσείο έχει καταφέρει να προσελκύει αμέτρητους τουρίστες και σχολεία ετησίως. Φυσικά, ο χώρος αξιοποιείται καθημερινά και από τους μαθητές του Γυμνασίου Καλλιμασιάς. Συντηρούν, ενδιαφέρονται και εργάζονται πάνω σε θέματα του μουσείου γράφοντας άρθρα και μελετώντας τα αντικείμενα που φυλάσσονται στον χώρο.
Τέλος, είμαστε σίγουροι πως το μουσείο αυτό θα έχει μέλλον, εφόσον ιδρύθηκε ο Σύλλογος Φίλων του Λαογραφικού Μουσείου για την συνέχεια του μουσείου και του έργου μιας ζωής.
Μαρία Π. (Γ4)