Καλά και κακά μυστικά-Το μυστικό της Νίκης, Το μυστικό του Βίκτωρα

Το πρόγραμμα “Ο Κανόνας των εσωρούχων” από το θεματικό κύκλο ” Ζω καλύτερα-Ευ ζην” και την ενότητα “Γνωρίζω το σώμα μου-Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση”,βασικές δεξιότητες εργαστήρια εκπαιδευτικών

ολοκληρώθηκε με την υλοποίηση του 4ου και του 5ου εργαστηρίου στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων.βασικές δεξιότητες εργαστήρια εκπαιδευτικών 1

Στόχοι του 4ου εργαστηρίου είναι :

  • Να κατανοήσουν τα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό μυστικό
  • να κατανοήσουν ότι πρέπει να ενημερώσουν αμέσως έναν ενήλικα όταν τους ζητηθεί να κρατήσουν ένα μυστικό που τους προκαλεί δυσάρεστα συναισθήματα.
  • Παρατηρήσαμε τις εικόνες της Νίκης και συζητήσαμε θέτοντας ερωτήσεις όπως:
  • Τι βλέπετε στην εικόνα;
  • Πώς είναι το σπίτι; Τι χρώματα έχει;
  • Πώς είναι το κοριτσάκι; Πόσο χρονών μπορεί να είναι;
  • Με ποιον μένει; Σε ποιον μπορεί να άνοιξε την πόρτα;
  • Τι συναισθήματα φαίνεται να έχει; Είναι χαρούμενη; Πώς το καταλάβατε;  ………….
  • Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε το βίντεο “Το Μυστικό της Νίκης”

0ea060e1 e169 4179 a815 422fc58f2675

και θέσαμε και πάλι ερωτήσεις:

  • Ποιος θα μπορούσε να είναι ο «φίλος»;
  • Είναι όλα τα μυστικά καλά; Ποιο μπορεί να είναι ένα καλό μυστικό;
  • Ποιο μπορεί να είναι ένα κακό μυστικό;
  • Σε ποιον θα εμπιστευόσουν τα μυστικά σου;
  • Τι θα έκανες αν κάποιος σου ζητούσε να κρατήσεις ένα μυστικό, ενώ εσύ δε το θεωρείς σωστό;
  • Είναι όλα τα αγγίγματα καλά; Ποιο μπορεί να είναι ένα καλό άγγιγμα;
  • Ποιο μπορεί να είναι ένα κακό άγγιγμα;
  • Τι λέει ο Κανόνας των Εσωρούχων;
  • Τι θα συμβούλευες στο κοριτσάκι, αν ήσουν η νεράιδα;
  • Ποιος/α είναι η δική σου νεράιδα;
  • Αν είχες ένα μαγικό ραβδί και μπορούσες να αλλάξεις την ιστορία, τι θα άλλαζες και γιατί;
  • Ποιο είναι το μήνυμα που θα έδινες εσύ;
  • Μάθαμε το τραγούδι της Νίκης και φωνάξαμε δυνατά το ΟΧΙ!

Ν΄ αγγίξω το χεράκι; Ναι!

Ν΄ αγγίξω το μαλλάκι; Ναι!

Ν΄ αγγίξω τη μυτούλα; Ναι!

Όχι όμως το βρακάκι! ΟΧΙ!

Τέλος σε φύλλο εργασίας τα παιδιά ζωγράφισαν τη δική τους νεράιδα

4602e3f0 22a0 4a12 be06 9d7cb2c309646eba985d f0bf 4c46 8231 bfeee2c80930423686752 402138712409934 2313309263743813726 n

  • και ένα καλό και ένα κακό μυστικό που θα μπορούσαν να είναι και φανταστικά

ce7e16ed a2eb 4156 810a 3f5afbd52bb0b9cd5909 8c53 4fa8 a7f5 70ea277708a5

6ec05bdf 2504 414f a34e 4f378b1fb2d91ad61527 fd36 49de ac6b b8c9145d0090

423735946 1665694803960349 2521929198981229440 n423735799 1089050059042738 1858859364800534495 n

Στόχοι του 5ου εργαστηρίου:

  • Να κατανοήσουν τα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα στα δώρα και  τα ανταλλάγματα.
  • Να μπορέσουν να δημιουργήσουν ένα δίκτυο ασφάλειας.
  •   Να αναστοχαστούν και να θυμηθούν αυτά που έχουν μάθει
  • Παρακολουθήσαμε το βίντεο “Η περιπέτεια του Βίκτωρα”

73f29d7c df50 4e3c 849a 21b00a4b899a*

και σχολιάζαμε καθώς παρακολουθούσαμε θέτοντας ερωτήσεις όπως:

  • Πώς λένε τον πρωταγωνιστή της ταινίας;
  • Πώς λένε τη φίλη του; Από πού νομίζεις ότι τη γνωρίζει;
  • Ποιο είναι το μεγαλύτερο αγόρι που μιλάει στον Βίκτωρα;
  • Από πού ξέρει τον Βίκτωρα;
  • Ποια είναι η σχέση τους; Είναι φίλοι; Πώς το κατάλαβες;
  • Πόσο καλά τον γνωρίζει;
  • Τον εμπιστεύεται; Από πού το κατάλαβες;
  • Τι συναισθήματα έχει ο Βίκτωρας για τον μεγαλύτερο φίλο του και τι συναισθήματα έχει ο μεγαλύτερος για τον Βίκτωρα;……….
  • Συζητήσαμε για τα άτομα στα οποία μπορεί να απευθυνθεί  ένα παιδί όταν κάτι το κάνει να αισθάνεται άσχημα, άβολα, να νιώθει δυσάρεστα συναισθήματα. Μαμά, μπαμπάς, αδέλφια, δάσκαλος/α, γιατρός, αστυνομικός….
  • Σε φύλλο εργασίας τα παιδιά έφτιαξαν το δικό τους δίκτυο ασφαλείας και ζωγράφισαν ένα πρόσωπο από την οικογένεια και δύο πρόσωπα έξω από το σπίτι που εμπιστεύονται και θα ζητούσαν βοήθεια.

423568725 388771180454761 4585123978493123165 n423686781 415995554257664 414062494899635779 n68f078dd a407 4271 9bba 225bcc9f2858cf1f390f 9cff 42e5 824d a4358587d99d



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

 

 

 

Γνωρίζω το σώμα μου-Αγγίγματα

Ολοκληρώθηκε η υλοποίηση του 2ου και του 3ου εργαστηρίου του προγράμματος “Ο Κανόνας των εσώρουχων”, στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων.

Στόχος του 2ου εργαστηρίου ήταν να γνωρίσουν τα παιδιά τα βασικά μέρη τους σώματος τους ,να κατανοήσουν τον τρόπο που κινούνται και τις ενέργειες που κάνουν και ποια μέρη του σώματος είναι προσωπικά (αυτά που καλύπτονται από τα εσώρουχα ή το μαγιό .

  • Αφού παρατηρήσαμε σε μια αφίσα το ανθρώπινο σώμα, μάθαμε τα βασικά μέρη του, τις ενέργειες που κάνουν, είπαμε ποια είναι προσωπικά, και θυμηθήκαμε τον κανόνα του εσώρουχου: «Κανείς δεν μπορεί να αγγίξει ή να χαϊδέψει το παιδί σε εκείνα τα σημεία του σώματός του τα οποία κατά κανόνα καλύπτονται από τα εσώρουχά του. Και αντίστοιχα, ούτε τα παιδιά επιτρέπεται να αγγίζουν το σώμα άλλων σε αυτά τα σημεία».
  • Ακούσαμε το τραγούδι “Έχω ένα σώμα” και το “Εγώ είμαι εγώ” και χορέψαμε με τα παιχνιδοτράγουδα “Κεφάλι ώμοι” και “Χόκι Πόκι”
  • Παίξαμε το παιχνίδι “Ο καθρέφτης” : Ένα παιδί γίνεται “παιδί” και ένα άλλο γίνεται “καθρέφτης”. Το “παιδί” αγγίζει διάφορα μέρη του σώματος ή κάνει κάποιες κινήσεις και “ο καθρέφτης” πρέπει να κάνει το ίδιο.

427816785 237136966137011 8552802892386871059 n

Στη συνέχεια κι αφού διαβάσαμε το ποίημα του Καθρέφτη, σε φύλλο εργασίας ζωγράφισαν αυτόν/ήν που βλέπουν στον καθρέφτη



Λήψη αρχείου

428215036 1069428670981950 3875783511049512277 n428088695 1496347437893684 2064998123203233076 n423568424 906644291252512 8125900621612265807 n

  • Παίξαμε το παιχνίδι «Η Κίκο λέει» :Η νηπιαγωγός ή ένα παιδί  λέει: «Η Κίκο λέει να πιάσουμε τη μύτη μας» και τότε τα παιδιά πρέπει να πιάσουν τη μύτη τους…. μπορεί όμως για να τα μπερδέψει να πιάσει το αυτί… τα παιδιά πρέπει να κάνουν αυτό που λέει η Κίκο.
  • Σε δύο κομμάτια χαρτί του μέτρου, βάλαμε να ξαπλώσουν ένα αγόρι και ένα κορίτσι  και με τους μαρκαδόρους τα υπόλοιπα παιδιά έκαναν τα περιγράμματα του σώματός τους και μετά τα χρωμάτισαν. Συζητήσαμε με τα παιδιά ποια από τα μέρη του σώματος είναι προσωπικά (αυτά που καλύπτονται από εσώρουχο ή το μαγιό).

428159278 400430452579813 4721570190409773632 n 427974608 744844780927096 1506340241825082422 n 428927146 7141589149263056 7346118687627716100 n 6d6405b0 48b5 4ff8 b642 7d177f2e494714ac8cde a355 42e0 81fe 3c04bab43e6c0c018e54 58e7 4708 9b19 9fcae35a4adc429089360 1098043367911908 4104420957303421386 n  

423735881 899575841850301 3306504320176610958 n

  • Στο 3ο εργαστήριο οι στόχοι που τέθηκαν είναι: Να μάθουν τα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό άγγιγμα –Να μάθουν να λένε ΟΧΙ και να το εννοούν.
  • Διαβάσαμε το βιβλίο «Να σε κάνω μια αγκαλιά;» της Φρόσως Φωτεινάκηada92577b7c3ac94cb09ab0674bca880 1
  • Συζητήσαμε για διάφορα αγγίγματα που κάνουν οι άνθρωποι είτε στον εαυτό τους είτε σε/με κάποιον άλλο. Τέτοια αγγίγματα είναι η χειραψία, ένα φιλί, μια αγκαλιά, ένα χάδι στα μαλλάκια, το ξύσιμο της μύτης, το τσίμπημα στο μάγουλο, το “κόλλα πέντε”, ένα άγγιγμα σε κάποιο προσωπικό σημείο, το τράβηγμα του αυτιού, χαιρετισμός με τους αγκώνες, χαιρετισμός με τις πατούσες. Συζητάμε με τα παιδιά ποια από αυτά τα αγγίγματα θεωρούν ότι είναι καλά και ποια όχι. Η άποψη των παιδιών είναι πολύ σημαντική γιατί πχ ένα τσίμπημα στο μάγουλο είναι για έναν ενήλικα ένα καλό άγγιγμα, συνήθως όμως όχι για τα παιδιά.
  • Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε εικόνες με ευχάριστα –δυσάρεστα αγγίγματα και είπαμε τι συναισθήματα μας προκαλούν.
  • Σε φωτοτυπία αγοριού και κοριτσιού τα παιδιά κόλλησαν πολύχρωμα χέρια, σε σημεία όπου νομίζουν ότι είναι ένα καλό άγγιγμα ή ένα γκρίζο χέρι εκεί όπου νομίζουν ότι δεν είναι καλό άγγιγμα427938264 1094739018444058 2079640026750222290 n
  • Παίξαμε παιχνίδι ρόλων : Τα παιδιά γίνονται ηθοποιοί και μαθαίνουν να λένε ΟΧΙ όταν το σώμα  λέει “Όχι” σε κάποιο δυσάρεστο άγγιγμα ,με κάποιο δυσάρεστο συναίσθημα. Μαθαίνουμε  να λέμε ΟΧΙ και μάλιστα με συγκεκριμένο τρόπο:
    “Το πρόσωπο πρέπει να είναι σοβαρό
    τα μάτια κοιτούν κατευθείαν στα μάτια του άλλου
    η λέξη που θα πούμε είναι ΟΧΙ
    ο τόνος της φωνής θα είναι αυστηρός και κοφτός
    η ένταση της φωνής μας δυνατή και καθαρή και για να μη μείνει καμιά αμφιβολία επαναλαμβάνουμε :ΟΧΙ!
    ”(“Βήματα για τη ζωή”)

Αλλάξαμε ρόλους και επισημάναμε ότι πρέπει να ακούμε και να σεβόμαστε το ΟΧΙ που μας λέει κάποιος.

  • Σε φύλλο εργασίας  “ξεπατικώνουν” την παλάμη τους και μέσα γράφουν ΟΧΙ  ΣΤΑΜΑΤΑ

429112777 338248838564418 5745666906436725754 n

IMG 20240227 145434

  • Για να κατανοήσουμε καλύτερα τα συναισθήματά μας ακούσαμε το τραγούδι συναισθημάτων με το Χάρη Λουφόπουλο.

 

 

Εργαστήρια δεξιοτήτων-Ο Κανόνας των Εσώρουχων

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ξεκίνησε στο νηπιαγωγείο μας η υλοποίηση του προγράμματος “Κανόνας των Εσωρούχων” από το θεματικό κύκλο «Ζω καλύτερα» – Ευ ζην-Μαθήματα ζωής και Αγωγής Υγείας.

Ο Κανόνας των εσώρουχων είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και το ΙΕΠ ,που περιλαμβάνει και αξιοποιεί εκπαιδευτικά όλα τα σημαντικά μηνύματα της καμπάνιας “Ενα στα πέντε”.

 Το πρόγραμμα όπως σχεδιάστηκε για να υλοποιηθεί στο νηπιαγωγείο μας  έχει εμπλουτιστεί με επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό και επιπλέον δραστηριότητες που βοηθούν στην επίτευξη των στόχων.

Βασικός στόχος  του προγράμματος είναι η ενημέρωση και η ενδυνάμωση των παιδιών, ώστε να μπορούν να προστατεύουν τον εαυτό τους από τη σεξουαλική θυματοποίηση και βία, μαθαίνοντας και αναπαράγοντας στη συμπεριφορά τους απλούς κανόνες αυτοπροστασίας. 

Επιμέρους στόχοι είναι τα παιδιά να κατανοήσουν και να εμπεδώσουν τους παρακάτω κανόνες αυτοπροστασίας:

  • ότι το σώμα τους τούς ανήκει
  • τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό άγγιγμα ή χάδι
  • τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό μυστικό
  • πότε ένα δώρο αποτελεί προσφορά αγάπης και πότε δωροδοκία
  • πότε η συμπεριφορά ενός ενήλικα είναι αποδεκτή και πότε όχι
  • να λένε όχι σε περίπτωση ανάρμοστης συμπεριφοράς
  • πού να αποταθούν για βοήθεια (οικογένεια, κοινωνικό περιβάλλον, ειδικοί, τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας, αστυνομία)
  • ότι μπορούν ανά πάσα στιγμή να συζητήσουν με κάποιον ενήλικα που εμπιστεύονται όταν βιώνουν συναισθήματα άγχους, αμηχανίας, στενοχώριας ή φόβου

Στόχοι  του 1ου εργαστηρίου είναι :να μάθουν τα παιδιά τον κανόνα του Εσώρουχου και να κατανοήσουν ότι το σώμα τους, τους ανήκει.

Τι ορίζει ο Κανόνας: «Κανείς δεν μπορεί να αγγίξει ή να χαϊδέψει το παιδί σε εκείνα τα σημεία του σώματός του τα οποία κατά κανόνα καλύπτονται από τα εσώρουχά του. Και αντίστοιχα, ούτε τα παιδιά επιτρέπεται να αγγίζουν το σώμα άλλων σε αυτά τα σημεία».

  • Ξεκινήσαμε με καταιγισμό ιδεών και ανίχνευση των πρότερων γνώσεων των παιδιών σχετικά με το θέμα.
  • Στη συνέχεια παρατηρήσαμε  τις αφίσες της Κίκο και ζητήσαμε από τα παιδιά να περιγράψουν τι βλέπουν σε κάθε αφίσα.



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

  • Τι βλέπετε στην πρώτη αφίσα;
  • Τι χρώματα έχει η Κίκο; Η υπόλοιπη αφίσα;
  • Πώς είναι ντυμένη η Κίκο;
  • Τι συναισθήματα φαίνεται να έχει; Είναι χαρούμενη; Πώς το καταλάβατε;
  • Για ποιο λόγο έχει ανοικτό το στόμα;
  • Τι βλέπετε στη δεύτερη αφίσα;
  • Τι χρώματα έχει το Χέρι; Η υπόλοιπη αφίσα;
  • Τι συναισθήματα φαίνεται να έχει η Κίκο; Πώς το καταλάβατε;
  • Τι βλέπετε στη τρίτη αφίσα;
  • Γιατί η Κίκο κοιμάται στην αγκαλιά του φίλου του «Χέρι»; Πώς νομίζετε ότι αισθάνεται;
  • Παρακολουθήσαμε  το σποτ «Κίκο και το Χέρι».

  • και διαβάσαμε το παραμύθι:



Λήψη αρχείου

Αφού ακούσαμε το Χέρι να μαθαίνει στην Κίκο τον κανόνα των εσώρουχων ,συζητήσαμε με τα παιδιά   θέτοντας μικρές, κατανοητές ερωτήσεις  όπως:

  • Τι κάνει το χέρι στη μικρή ιστορία;
  • Σε ποια σημεία αγγίζει το Χέρι την Κίκο;
  • Τι αισθήματα φαίνεται να έχει η Κίκο; Πώς το καταλάβατε;
  • Ποιο νομίζετε ότι είναι καλό και ποιο κακό άγγιγμα, ανάλογα με τα συναισθήματα που προκαλεί;
  • Πώς αντιδρά ο/η Κίκο στα διάφορα αγγίγματα; Πώς το καταλάβατε;
  • Τι διαφορετικά χρώματα παίρνει το Χέρι; Γιατί γίνεται αυτή η αλλαγή;

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-24, ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΙ ΕΝΕΡΓΩ, Η συνεργασία στο νηπιαγωγείο

Η θεματική ενότητα ενδιαφέρομαι κι ενεργώ με θέμα:  “Η συνεργασία στο Νηπιαγωγείο” ολοκληρώθηκε ,  δίνοντας ευκαιρίες στα παιδιά να εκφράσουν τις ιδέες τους για την έννοια της συνεργασίας και να προτείνουν τρόπους επίλυσης των συγκρούσεων έτσι ώστε να προβληματιστούν και να σταθούν κριτικά στις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.

Με την συμμετοχή και την εμπλοκή τους  στα πέντε εργαστήρια ανέπτυξαν τρόπους επικοινωνίας και δεσμεύτηκαν στην ορθή τήρηση των κανόνων που τα ίδια πρότειναν προκειμένου να επιτευχθεί η συνεργασία εντός και εκτός τάξης.

Με το πέρας του προγράμματος τα παιδιά έμαθαν πώς:

  • να επικοινωνούν
  • να συνεργάζονται
  • να παίρνουν πρωτοβουλίες
  • να αποκτούν υπευθυνότητα
  • να επιλύουν τυχόν προβλήματα

 

Η υλοποίηση των εργαστηρίων έγινε με την παρακάτω σειρά:

Στο πρώτο εργαστήριο στόχος ήταν η αποτύπωση των αρχικών ιδεών   των παιδιών για το τι αυτά γνωρίζουν πως σημαίνει ό όρος συνεργασία και στην συνέχεια η εμπλοκή τους σε δραστηριότητες συνεργασίας. Πραγματικά αυτό το ιστόγραμμα αποτυπώνει τις γνώσεις των παιδιών πριν την πραγματοποίηση των εργαστηρίων και θυμηθείτε να το συγκρίνετε με το τελικό ιστόγραμμα ,όπου θα αποτυπωθούν οι ύστερες γνώσεις τους.

1ο Εργαστήριο Αρχική ιδεοθύελα2023 1
Αρχικό ιστόγραμμα
ΠΗΝΕΛΌΠΗ 1Ο 1
Αρχικές γνώσεις παιδιών για το τι σημαίνει η συνεργασία

Στην συνέχεια παρακολούθησαν το παρακάτω βίντεο και ακολούθησε συζήτηση όπου περιέγραψαν τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών και πρότειναν τρόπους που μπορούν και τα ίδια να συνεργαστούν.

 

https://www.youtube.com/watch?v=TZqFYtWCWXg&t=11s

Παίξανε και συνεργάστηκαν μέσα από το παιχνίδι προκειμένου να μεταφέρουν μπαλόνια ανά δύο και ανά τρία παιδιά ταυτόχρονα.

συνεργασία 2 μπαλόνι 1
Είναι άραγε εύκολο να το   μεταφέρουν;
μπαλονι2
Τα καταφέραμε!
μπαλονι3
Συνεργάστηκαν και τα κατάφεραν!

 

 

 

 

 

 

 

Την προσπάθεια των παιδιών να τα καταφέρουν συνόδευε το τραγούδι “Συνεργασία” της παιδικής χορωδίας Λάμπρου , που σε προηγούμενη δραστηριότητα είχαμε μάθει να το τραγουδάμε και με την βοήθεια   εικονόλεξου.

 

Το πρώτο  εργαστήριο ολοκληρώθηκε με την δημιουργία ομαδικής κατασκευής όπου οι ζωγραφιές των παιδιών ενώθηκαν για να βγει ένα καλλιτεχνικό έργο ή αφίσα.

Ομαδική εργασία με συνεργασία
Η πόλη των ονείρων μας!
ομαδικη κατ 1
Η πόλη που αγαπάμε
Ομαδική για συνεργασία 1
Συνεργασία

 

πόλεμος ειρήνη
Με αφορμή την επέτειο του ΟΧΙ, τα παιδιά συνεργάστηκαν σε ομάδες και δημιουργήσαν δυο έργα που περιγράφουν δυο αντίθετες καταστάσεις

Η ικανοποίηση για το αποτέλεσμα που προέκυψε σε αυτές τις ομαδικές κατασκευές, ήταν εμφανής στα προσωπάκια τους. Η λέξη συνεργασία άρχισε να ακούγεται όλο και συχνότερα στην καθημερινότητά τους.

 

Στο δεύτερο εργαστήριο στόχος ήταν να συμφωνηθούν και να καταγραφούν οι κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας.

Μετά την παρακολούθηση του βίντεο “Work and win team” που παρουσιάζει την δύναμη της ομάδας

και με αφορμή τις ιστορίες του βίντεο καταγράψαμε τις προτάσεις των παιδιών  για το τι μπορούν να κάνουν όλα μαζί για να καταφέρουν να περνάνε καλύτερα στο σχολείο μας. Εστιάσαμε στις ιδέες που θα συντελούσαν στην συνεργασία και την μείωση των διαξιφισμών. Δώσαμε στα παιδιά ένα λευκό σχεδιασμένο φυλλαράκι προκειμένου να ζωγραφίσουν την ιδέα τους κι εμείς να  την καταγράψουμε πάνω σ’αυτό. Κατόπιν συγκεντρώσαμε όλα τα φύλλα-κανόνες και δημιουργήσαμε “Το δέντρο της συνεργασίας” της τάξης μας.

Δέντρο Συνεργασίας1
Δέντρο συνεργασίας

δέντρο Πηνελόπης

Δέντρο της συνεργασίας
Δέντρο συνεργασίας τμήματος

 

δέντρο συνεργασίας
Δέντρο συνεργασίας

 

 

δεντρΜετέφεραν επίσης το δέντρο συνεργασίας και σε ατομικό φύλλο εργασίας.

φεργ
Αναμνηστική εργασία για το αρχείο τους με το δέντρο συνεργασίας

Παράλληλα δημιουργήθηκαν συνθήματα ή ποιηματάκια που γίναν τραγουδάκι, για την δύναμη της ομάδας.

Σύνθημα Δέντρο της συνεργασίαςσύνθημα2 1

 

Στο τρίτο εργαστήριο στόχος ήταν η  αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών και δεξιοτήτων που έχει ο εαυτός μας και ο άλλος καθώς και η ανεκτικότητα απέναντι στον άλλον. Επίσης οι μαθητές/-τριες μέσα από διάφορες συμβάσεις προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με  ποικίλους τρόπους όπως εξω-λεκτικά, με κινήσεις, ήχους, , εκφράσεις προσώπου, (με γλώσσα ακαταλαβίστικη )μέσω αυτοσχεδιασμών και  να μεταφέρουν μηνύματα μέσω σχεδίου.

Η πρώτη δραστηριότητα αφορούσε την ιστορία που παρακολούθησαν σε κουκλοθέατρο και επικέντρωσαν στα συναισθήματα που δημιουργούνται όταν μας κάνουν φιλοφρονήσεις αλλά και την δύναμη που αυτές μας δίνουν.

φιλοφρονησεις
Ενδεικτικές φιλοφρονήσεις που χρησιμοποιήθηκαν

Αφού επεξεργάστηκαν αρκετές  φιλοφρονήσεις, καλέσαμε τα παιδιά να εκφραστούν θετικά για τον φίλο τους, για το σχολείο, για την οικογένειά τους και για τον εαυτό τους με τη βοήθεια του θεατρικού παιχνιδιού, συνοδεία μουσικής.

Στην τελευταία δραστηριότητα αυτού του εργαστηρίου χρησιμοποιήθηκε η παντομίμα προκειμένου να επικοινωνήσουν με ποικίλους τρόπους. Χρησιμοποιήθηκαν οι παρακάτω σύνδεσμοι.

 

Η παντομίμα ενθουσίασε τα παιδιά και αρκετές φορές ζητήθηκε να την ξαναπαίξουν στις επόμενες ημέρες.

Στο τέταρτο εργαστήριο στόχος ήταν να εμπλακούν τα παιδιά σε δραστηριότητες υποθετικών πραγματικών καταστάσεων που περιέχουν προβλήματα διαφωνιών ή  συγκρούσεων, να προσπαθήσουν να κατανοήσουν τους άλλους και να συνεργαστούν ώστε να βρουν τρόπους να επιλύσουν τις συγκρούσεις.

Με αφορμή τις ιστορίες των προτεινόμενων εικόνων από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Βήματα για την ζωή”, τα παιδιά κλήθηκαν να προβληματιστούν, να παρατηρήσουν , να εκφράσουν απόψεις να συζητήσουν πάνω στο  πρόβλημα και να δώσουν εναλλακτικές ιδέες για το πώς μπορεί να επιλυθεί μία διαφωνία , ένας διαξιφισμός. Δώσαμε ιδιαίτερη σημασία στα συναισθήματα που δημιουργούνται κατά την διάρκειά τους και τα δραματοποιήσαμε. Ακούστηκαν επίσης ωραίες ιδέες για την διαχείριση του θυμού.

 

βήματα για τη ζωή
Ενδεικτικές εικόνες με διαξιφισμούς, από το πρόγραμμα “Βήματα για τη ζωή”
συναισθήματα
Συναισθήματα που μας δημιουργούν οι διαξιφισμοί

Στην δεύτερη δραστηριότητα αυτού του εργαστηρίου αξιοποιήθηκαν τεχνικές θεάτρου κι ελεύθερου αυτοσχεδιασμού προκειμένου τα παιδιά να συνεργαστούν σε δυο ομάδες.

Αρχικά άκουσαν και χόρεψαν το τραγούδι “Διαξιφισμοί” από το άλμπουμ Τεμπέλης δράκος με ερμηνευτή τους Μάριο Φραγκούλη και Γιώργο Περρή .

Στην συνέχεια ανέλαβαν να παρουσιάσουν μια παλαιότερη κατάσταση διαξιφισμού που δεν είχε λυθεί. Τους είπαμε ότι θα αναπαριστούσαν αυτή τη διαφωνία προσπαθώντας όμως  να βρουν εναλλακτικούς και καλύτερους τρόπους επίλυσης της  από όταν είχε συμβεί και είχαν έρθει σε σύγκρουση στην πραγματικότητα. Οι δυο ομάδες παρουσίασαν την διαφωνία τους εναλλάξ και σε στιγμιότυπα. Σ ‘αυτό βοήθησε η κούκλα διπλής όψης (double faced doll) .Ανάλογα με την όψη που είχαν διαλέξει παρουσίαζαν την υπόθεσή τους ή “πάγωναν”-κάνοντας παύση, για να παρακολουθήσουν την άλλη ομάδα.

κούκλα διπλής όψης
Κούκλα διπλής όψης

Συνοδεία της παραπάνω μουσικής τα παιδιά έδωσαν μια πραγματική παράσταση που τα ενθουσίασε αλλά και άφησε θετικές εντυπώσεις αφού τελικά δόθηκαν λύσεις που προηγούμενα δεν τις είχαν σκεφθεί.

κούκλα 2πλής όψης
Μήπως να γίνει κάπως αλλιώς:
κούκλα διπλής όψης
Θα είναι ωραία ιδέα αν….

 

Στην τελευταία δραστηριότητα του εργαστηρίου κάναμε μια αποτίμηση των παραπάνω συγκρούσεων και πώς αλλά και πόσο πιο εύκολα μπορούν να ξεπεραστούν αν υπάρχει συνεργασία. Η ομάδα επικεντρώθηκε  στους «χρυσούς» κανόνες της συνεργασίας οι οποίοι είναι:

Να μοιράζεσαι/ Να βοηθάς κάποιον/ Να παίζεις μαζί με τον/την άλλον/η/   Να είσαι Ομάδα/ Να είσαι χαρούμενος/η/ Να περιμένεις τη σειρά σου/ Να είσαι αγαπημένος με όλους/

ενώ  στην συνέχεια τους μετατρέψαμε και σε αναμνηστικό βιβλιαράκι.

Το 5ο και τελευταίο εργαστήριο είχε ως στόχους:

–την αξιολόγηση των δραστηριοτήτων με την βοήθεια του υλικού που δημιουργήθηκε

– την αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και αντιπαραβολή των αρχικών και τελικών ιδεών των παιδιών.

-την δημιουργία ομάδων συνεργασίας νηπίων και προνηπίων

– την τελική αξιολόγηση των εργαστηρίων

 

Στην αξιολόγηση των δραστηριοτήτων που έγιναν καταλήξαμε να επικεντρώσουν την προσοχή τους στις έννοιες:

 

Συνεργασία  ,  Επικοινωνία,  Υπευθυνότητα,  Πρωτοβουλία,  Επίλυση προβλημάτων ,

Επικεντρωθήκαμε σε αυτές τις έννοιες γιατί αυτές θα χρησιμοποιηθούν στο τελικό φύλλο αξιολόγησης από τα παιδιά προκειμένου να ολοκληρωθούν και να κλείσουν τα εργαστήρια αυτής της ενότητας.

Στο τέλος αυτής της δραστηριότητας ζητήσαμε από τα παιδιά να περιγράψουν τον όρο συνεργασία και συγκεντρώσαμε τις ιδέες τους στο τελικό ιστόγραμμα. Αξίζει να συγκρίνει κανείς τις αρχικές και τελικές ιδέες των παιδιών . Αποτελούν εργαλείο αξιολόγησης και επιτυχίας του προγράμματος, των εργαστηρίων. Πολύ εύστοχα περιέγραψαν το τι σημαίνει συνεργασία.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΕΛΙΚΟΥ ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

5ο εργαστήριο ΤΕΛΙΚΉ ιδεοθύελα2023
Τελικό ιστόγραμμα για την συνεργασία
ΠΗΝΕΛΌΠΗ 2ο
Στο τελικό ιστόγραμμα ήταν εμφανές πως τα παιδιά μπορούν τώρα να περιγράψουν την συνεργασία

 

Στην επόμενη δραστηριότητα μοιραστήκαμε με τα παιδιά την ιδέα να «υιοθετήσουν» τα νήπια τα προνήπια , στα πλαίσια της καλύτερης συνεργασίας και προσαρμογής τους. Αποτύπωσαν την επιλογή τους στον κύβο του Thank you John και όταν ολοκληρώθηκαν τον τοποθέτησαν σε χαρτί του μέτρου προκειμένου να σχηματιστεί ο τοίχος συνεργασίας του τμήματος. Αυτό ενθουσίασε τα παιδιά και λειτούργησε καταλυτικά στις καθημερινές σχέσεις τους.

τοίχος 4ουτοίχος 3ουτοίχος 5ου

Το πρόγραμμα « Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο» προσπαθήσαμε να γίνει ελκυστικό για τους μαθητές και να πετύχει  την εμπλοκή και συμμετοχή όλων των παιδιών που το παρακολούθησαν .

Οι δραστηριότητες ήταν δομημένες έτσι ώστε να παρέχουν ευκαιρίες στους μαθητές για να προβληματιστούν σε καταστάσεις διαφωνιών και συγκρούσεων, να παρατηρήσουν, να πουν απόψεις και να συζητήσουν , δίνοντας εναλλακτικές ιδέες για το πώς μπορεί να επιλυθεί μία διαφωνία. Με αυτόν τον τρόπο αναπτύχθηκε η επικοινωνία και προτάθηκαν τρόποι βελτίωσής  της.

Τα παιδιά  κατέγραψαν και αποτύπωσαν τους κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας αναλαμβάνοντας έτσι με κοινή ευθύνη και την δέσμευση για την ορθή τήρησή τους προκειμένου να επιτευχθεί η συνεργασία μέσα και έξω από την τάξη.

Σε κάθε εργαστήριο έγινε προσπάθεια ενθάρρυνσης των μαθητών ώστε  να  επεκτείνουν μια νέα ή μοναδική ιδέα ή ερώτηση στοχεύοντας στην δημιουργικότητά τους .

Δόθηκαν ευκαιρίες για να εκφράσουν τις ιδέες τους για την έννοια της συνεργασίας  και να προτείνουν τρόπους επίλυσης των συγκρούσεων έτσι ώστε να προβληματιστούν και να σταθούν κριτικά στις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους.

Με την καταγραφή των αρχικών και τελικών  ιδεών  τους για το τι είναι συνεργασία εντοπίστηκε αν τα παιδιά μετακινήθηκαν ή τροποποίησαν τις ιδέες και τις  συμπεριφορές τους, βελτιώνοντας έτσι και τις δεξιότητες της συνεργασίας σε  εξαιρετικά  ικανοποιητικά επίπεδα.

Η συνεργασία ως δεξιότητα είναι παρούσα σε όλα τα επίπεδα της καθημερινότητας τόσο των παιδιών όσο και των μεγάλων . Ελπίζουμε να βάλαμε ένα μικρό λιθαράκι στην βελτίωση της επικοινωνίας και συνεργασίας τους.

 

 

 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-2024ΕΞΩΦΥΛΛΟ αποσπασμα

 

Τα εργαστήρια δεξιοτήτων έχουν ενταχθεί στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και θα υλοποιούνται σε τρεις διδακτικές ώρες την εβδομάδα.

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους θα υλοποιήσουν ένα πρόγραμμα από τον κάθε ένα  από τους παρακάτω 4 θεματικούς κύκλους δεξιοτήτων (τέσσερα προγράμματα συνολικά, τα ίδια για όλα τα τμήματα του νηπιαγωγείου μας):

1. Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ (Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη-Κάνε πράξη τη συνεργασία και την προσφορά-Ανθρώπινα δικαιώματα-Αλληλοσεβασμός-Διαφορετικότητα…).

2. Ζω καλύτερα-Ευ Ζην (Μαθήματα ζωής και αγωγής της υγείας-Αυτομέριμνα,
Οδική Ασφάλεια-Ασφάλεια και πρόληψη-Διατροφή…).

3. Φροντίζω το  Περιβάλλον( Άναψε πράσινο για τον πλανήτη-Κλιματική Αλλαγή-Οικολογική συνείδηση-Αειφόρος ανάπτυξη-Φυσικές καταστροφές-Παγκόσμια και τοπική κληρονομιά).

4. Δημιουργώ και Καινοτομώ (Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία-Χτίσε νέες ιδέες, δώσε νέες λύσεις-Δράσεις δημιουργικότητας και καινοτομίας-Ρομποτική STEM/STEAM…).

 

Η υλοποίηση των εργαστηρίων δεξιοτήτων έχει ήδη ξεκινήσει με τον Θεματικό κύκλο : ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΙ ΕΝΕΡΓΩ- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΙ ΕΥΘΥΝΗ.

Τίτλος του προγράμματος είναι:

«Η συνεργασία στο νηπιαγωγείο»ΣΥΓΓΝΩΜΗ

Το παρόν πρόγραμμα εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη».  Πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας και απευθύνεται στους μαθητές και στις μαθήτριες του  νηπιαγωγείου.

Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο.

Στόχοι είναι, τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.

Οι στόχοι του προγράμματος προσδιορίζονται βάσει των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τις εξής κατηγορίες: Δεξιότητες μάθησης, Δεξιότητες ζωής, Δεξιότητες του νου και Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης.

Στα προτεινόμενα εργαστήρια θα δοθεί  κυρίως έμφαση :

·       στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μάθησης και πιο συγκεκριμένα δεξιοτήτων επικοινωνίας, κριτικής σκέψης και συνεργασίας

·       στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση,  προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα και πρωτοβουλία

·        στις δεξιότητες του νου, στρατηγική σκέψη ,επίλυση προβλημάτων, μελέτη περιπτώσεων και κατασκευές.

 

 

 

ΣΤΕ(Α)Μ Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον Κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική .

 

Τα τελευταία εργαστήρια δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2022-23 με θέμα ΣΤΕ(Α)Μ Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον Κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική  ολοκληρώθηκαν.Πρόκειται για  ένα πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων που προτείνεται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής(ΙΕΠ).

Το εκπαιδευτικό αυτό  πρόγραμμα  έχει σκοπό να έρθουν σε επαφή οι μαθητές/-ήτριες του Νηπιαγωγείου  με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.

Παρακάτω παρουσιάζονται αναλυτικά οι στόχοι του κάθε εργαστηρίου καθώς και οι δράσεις που υλοποιήθηκαν.

Θεματική Ενότητα :Δημιουργώ και Καινοτομώ -Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία -1 SΤΕΜ-Ρομποτική

Τίτλος: ΣΤΕ(Α)Μ Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον Κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική  ολοκληρώθηκαν.

1o εργαστήριο:Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να γνωρίσουν τα παιδιά και να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού και τα στάδια που χαρακτηρίζουν το φυσικό αυτό φαινόμενο.
Να δημιουργήσουν εννοιολογικούς χάρτες.
Να αναπαραστήσουν τον κύκλο του νερού με το σώμα τους.
Να εκφραστούν δημιουργικά σχεδιάζοντας την κάθε φάση του κύκλου του νερού.

Αρχικά διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε το βιβλίο ‘’Ο σταγονούλης πετάει στα σύννεφα’’

 

Παραμύθι ο σταγονούλης

 

Δημιουργήσαμε εννοιολογικό χάρτη για τον κύκλο του νερού με το λογισμικό Goggle και καταγράψαμε τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών πάνω στο θέμα.
Στη συνέχεια άκουσαν το τραγούδι “Ο κύκλος του νερού”,(Στίχοι: Άννα Μαντέλη Μουσική: Σπύρος Μασσαχός) το συνόδευσαν με κρουστά όργανα και το δραματοποίησαν.
Ζωγράφισαν τον κύκλο του νερού στο χαρτί και στον υπολογιστή χρησιμοποιώντας το λογισμικό tux paint.350863357 642676264378699 745188683772822606 ntux paint

Τέλος έγινε επεξεργασία του ποιήματος «Από που ήρθες ποταμάκι» του Ζαχαρία Παπαντωνίου με τη χρήση ενός εικονόλεξου. Τα παιδιά “διάβασαν’’ το ποίημα με τη βοήθεια εικόνων που αντιστοιχούσαν σε λέξεις του ποιήματος, το απομνημόνευσαν και το τραγούδησαν σε δύο ομάδες.344620359 1280137276247642 8044506786229394832 n350711465 809126254133567 248080702872345527 n

Δημιουργήσαμε ένα PADLET (πρόκειται για έναν ηλεκτρονικό συνεργατικό πίνακα) όπου εκπαιδευτικοί και γονείς ανεβάζαμε  τις δημιουργίες -κατασκευές που έκαναν τα παιδιά στο σχολείο και στο σπίτι , χρήσιμες πληροφορίες, συνδέσμους,βίντεο ,παιχνίδια για το θέμα μας.

2ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν :
Να δημιουργήσουν τα παιδιά χρονική ακολουθία για το φαινόμενο του κύκλου του νερού.
Να εξοικειωθούν με το πείραμα και να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού.
Να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν μια αφίσα και να την κάνουν ψηφιακό παζλ.

Αρχικά τα παιδιά παρακολούθησαν από το αποθετήριο του Φωτόδεντρου βίντεο https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6954?locale=elγια το πώς σχηματίζεται η βροχή, στη συνέχεια με στόχο την εμπέδωση των βασικών σταδίων του κύκλου του νερού και την εξοικείωση των παιδιών με τη χρήση του ποντικιού έπαιξαν ένα παιχνίδι με την τεχνική Drag and Drop (Φωτόδεντρο).

Δημιουργήσαμε μια αφίσα με θέμα τον κύκλο του νερού και τη φτιάξαμε ψηφιακό παζλ με το εργαλείο jigsawplanet.

355414155 651326936497902 5989147806840719067 nhttps://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2f6a650652c9

Ακολούθησε ένα πείραμα σχετικά με την εξάτμιση και την υγροποίηση του νερού. Αφού κάναμε προβλέψεις για το τι θα συμβεί όταν το νερό θερμαίνεται, εκτελέσαμε το πείραμα και βγάλαμε τα συμπεράσματά μας.

Πείραμα βρασμός

 

 

Στη συνέχεια αναπαραστήσαμε τον κύκλο του νερού με τρεις τρόπους:

346143806 3440767026200491 6275882037882025999 n 1

 

3ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να επιλύσουν προβλήματα, να συμμετέχουν σε μια συζήτηση και να ανταλλάσουν απόψεις.
Να αρχίσουν να κατανοούν τη σημασία της παρατήρησης των πειραμάτων και της περιγραφής για τη μελέτη υλικών και φαινομένων.

Αρχικά τα παιδιά παρακολούθησαν βίντεο για τη σημασία του νερού στον άνθρωπο. Συζητήσαμε για την έλλειψη νερού και προτείναμε ιδέες εξοικονόμησης νερού.
Στη συνέχεια κάναμε προβλέψεις για τη βύθιση και την άνωση αντικειμένων και κάναμε το πείραμα .350129268 220991360723289 1701963818483493521 nΒύθιση και πλαεύση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μια ομάδα μαθητών κατέγραψε τα δεδομένα του πειράματος, ενώ οι υπόλοιποι μαθητές παρατήρησαν και διόρθωσαν τις προβλέψεις τους.

4ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να γνωρίσουν τα παιδιά τις καταστάσεις και τις μορφές του νερού.
Να επιλύσουν ένα πρόβλημα και να κάνουν κατασκευές χρησιμοποιώντας διαφορετικά υλικά.
Να κάνουν πειράματα με προβλέψεις και παρατήρηση.
Να στοχαστούν, να συγκρίνουν, να απαντήσουν σε ερωτήσεις και να εξάγουν συμπεράσματα.
Να χρησιμοποιούν κατάλληλο λεξιλόγιο.

Αφού συζητήσαμε για την χρησιμότητα ενός φράγματος, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και κατασκεύασαν ένα φράγμα με το οικοδομικό υλικό της τάξης. Στη συνέχεια έψαξαν τρόπους και υλικά με τα οποία θα μπορούσαν να φτιάξουν ένα πραγματικό φράγμα έξω στην αυλή του σχολείου και φυσικά ένα φράγμα με τους γονείς τους στο σπίτι. Φράγμα από τουβλάκια

Στη συνέχεια ανακαλύψαμε το φαινόμενο της τήξης και της πήξης με πειράματα και ζωγραφίσαμε με τις παγωμένες τέμπερες. Τα παιδιά έμαθαν να χρησιμοποιούν λέξεις όπως τήξη, πήξη κτλ.
Προέβλεψαν για το τι θα πάθουν κάποια υλικά εάν ανακατευτούν με το νερό. Τα παρατήρησαν, εξήγαγαν συμπεράσματα και τα κατέγραψαν. 346123734 751098996557340 7584842656065868284 n

5ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να κάνουν διαδρομές με το σώμα τους πάνω σε δάπεδο.
Να προγραμματίσουν το ρομπότ Beebot και να σχηματίσουν διαδρομές σχεδιάζοντας τον κύκλο του νερού.
Να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να επικοινωνήσουν τις ιδέες τους.

Αρχικά παρουσιάσαμε στα παιδιά το ρομπότ Βeebot, τις εντολές που μπορούν να του δώσουν και να το προγραμματίσουν και τις κατευθύνσεις προς τις οποίες μπορεί να κινηθεί.
Χρησιμοποιήσαμε καρτέλες με σύμβολα -βελάκια ίδια με αυτά που υπάρχουν πάνω στο ρομπότ, για να κατανοήσουν τη χρήση του κάθε συμβόλου.
Στη συνέχεια τα παιδιά πραγματοποίησαν με το σώμα τους σχεδιασμένες διαδρομές σε τετραγωνισμένο δάπεδο ακολουθώντας τα σύμβολα (βέλη) και εκτέλεσαν τις ίδιες εντολές με αυτές της Beebot.350350882 631781385248135 6092649178490088036 nΒέλη σε διαδρομές350843082 1195428844506783 5751959570007375616 n

Σχεδίασαν διαδρομές σε χαρτί και έκαναν ασκήσεις από το Φωτόδεντρο στον υπολογιστή, προγραμματίζοντας και μετακινώντας τη Beebot σε ψηφιακό περιβάλλον.

Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τη φιλοσοφία του ΣΤΕ(Α)Μ .Συμμετείχαν ενεργά σε όλα τα εργαστήρια,συνεργάστηκαν άψογα για την επίτευξη των κοινών στόχων μέσα από πειράματα, από συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά, απ’τη δημιουργία  κατασκευών,την  καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και της εξοικείωσης τους με βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης.

Παιδική Helmepa

Στόχος του φετινού προγράμματος με τίτλο «Η θάλασσα είναι ζωή» είναι να ενισχύσει τη γνώση της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους ωκεανούς, να την ενθαρρύνει να αναλάβει ενεργό ρόλο σε ατομικό αλλά και συλλογικό επίπεδο .Η κλιματική αλλαγή, η ρύπανση, η υπεραλίευση και άλλες περιβαλλοντικές προκλήσεις  απαιτούν άμεση εξεύρεση λύσεων και πρέπει όλοι με τις πράξεις μας να δείξουμε τι μέλλον θέλουμε για τις επόμενες γενιές και σε τι κατάσταση πρέπει να είναι οι θάλασσες και οι ωκεανοί για να μπορούν να υποστηρίξουν αυτό το μέλλον.Φέτος υλοποιήθηκε το  περιβαλλοντικό πρόγραμμα που οργανώνει ο φορέας Helmepa επιδιώκοντας να ενισχύσει τη γνώση της.μαθητικής κοινότητας για την άρρηκτη σχέση-αλληλεπίδραση ανθρώπου-θάλασσας και την ενεργό δράση των μαθητών/τριών για τη διατήρηση και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος μέσω της εθελοντικής καθοδήγησης των εκπαιδευτικών τους.

Θεματικές Ενότητες – Υποενότητες

Θαλάσσιος Κόσμος

  • Οικοσυστήματα
  • Βιοποικιλότητα
  • Υδάτινες ζώνες
  • Φυσικές διεργασίες
  • 344087534 899342617802955 4119112636993521701 n 1Εικόνα22354469720 627183846137553 8516819177630438078 n346143806 3440767026200491 6275882037882025999 n 1342542144 1156756608337199 4907488995057789870 n336534038 521638880180029 5392381437243502584 n 1341998412 229428686372105 4429967331704217638 n 1

Αξιοποίηση/Εκμετάλλευση Θαλασσών και Ωκεανών από τον Άνθρωπο

  • Θαλάσσιες μεταφορές – Ναυτιλία
  • Πρώτες ύλες – Ενέργεια
  • Αναψυχή – Τουρισμός
  • Αλιεία – Υδατοκαλλιέργειες

341540294 1306061136610266 6455106415493687309 n 1343434112 657180213085465 8383715322702728661 n 1343392471 147558351591147 6613709225925459687 n 1

 

 

344085226 977469846585638 2236146416702475901 n 1

 

Θάλασσες και Ωκεανοί Κινδυνεύουν

  • Ρύπανση
  • Πλαστική απειλή
  • Κλιματική αλλαγή
  • Ξενικά είδη
  • 342840536 618250330195223 5132978067301870437 n 1342576028 603259578436817 3732641925366798899 n 1    343925220 534728872200859 6992815478735083758 n 1 1Εικόνα26344299141 948941546157854 9026728731381002824 n346102631 635541078433135 6628110379237145582 n345880001 1415918955925041 8928069038777407066 nΕικόνα25Εικόνα16

Προστασία Θαλάσσιου Περιβάλλοντος

  • Ανακύκλωση
  • Ναυτιλία και ασφάλεια στη θάλασσα
  • Ατομική ευθύνη
  • Πείραμα”Όξυνση των Ωκεανών’
  • 353923191 622864163128173 533505908418126398 n 1Εικόνα18345023833 786684699519216 2562031611893885218 n 1344305545 1732202170543704 6239295129248496973 n344282554 1038694377093138 2685908324770144720 n354636988 295704372848272 7384006986364122498 n 1 1341560680 551199507084408 6633623141052735818 n352139323 192538317109303 8659217254282865406 n 1Εικόνα12344289088 1291003311837501 4597584883069893196 n 1Εικόνα13350085347 611786684233905 2647224416596801175 n350239243 6276180299142753 778633006740516252 n 1Εικόνα4 1Εικόνα6

Ενημέρωση – ευαισθητοποίηση τοπικής κοινωνίας

Οι δράσεις μας  ξεκίνησαν από τον Φεβρουάριο και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο με την τελική γιορτή παρουσίασης του προγράμματος στην αυλή του σχολείου.Στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νηπίων σχετικά με την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και η διατήρηση του τοπικού και παγκόσμιου οικοσυστήματος  συνέδραμαν διάφοροι φορείς όπως ο οργανισμός HELMEPA για την προστασία των θαλασσών,ο Δήμος Αλεξ/πολης ,το Λιμεναρχείο καθώς και επαγγελματίες της θάλασσας.Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε όλες τις δράσεις αποκομίζοντας τεράστια οφέλη.Η ευαισθητοποίηση σε περιβαλλοντικά θέματα άγγιξε όλους τους εμπλεκόμενους(γονείς ,εκπαιδευτικούς, μαθητές).Καλλιεργήθηκε ο  εθελοντισμός για την προστασία του θαλάσσιου κόσμου και ενισχύθηκε η ανάγκη  διατήρησης της καθαριότητας στις παραλίες.Στο τέλος της χρονιάς έγινε παρουσίαση του προγράμματος στην αυλή του σχολείου μας.Τέλος θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος(ΗΕΛΜΕΠΑ) για την εξαιρετική συνεργασία καθώς και το υλικό που μας προσέφερε από την ιστοσελίδα της  ΠΑΙΔΙΚΗ HELMEPA.  

Εικόνα11Εικόνα10IMG 20230619 203503 1

Και να θυμάστε ΌΧΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΑΚΤΕΣ

 

 

Το καπέλο ταξιδεύει στην Τέχνη

Συνεχίζοντας την υλοποίηση του προγράμματος “Το καπέλο ταξιδεύει στην τέχνη” ασχοληθήκαμε με τον πίνακα «Το ψάθινο καπέλο» του Νικολάου Λύτρα. Ο πίνακας αυτός απεικονίζει μια νεαρή κοπέλα με ένα ψάθινο καπέλο σε ασπρισμένο αυλόγυρο σε νησιώτικο τοπίο μια ζεστή καλοκαιρινή ημέρα. Κυριαρχούν δυο συμπληρωματικά χρώματα, διαβαθμισμένα όμως σε διάφορους τόνους και απλωμένα στη σύνθεση παρατακτικά: όλα τα γκριζογάλανα ψυχρά χρώματα στο κάτω μέρος, όλα τα πορτοκαλοκίτρινα θερμά προς τα πάνω.

331281969 938777107125369 6296563534616322877 n

Προσεγγίσαμε το περιεχόμενο του έργου με ερωτήσεις όπως:

  • Πού βρίσκεται το πρόσωπο του πίνακα;
  • -Είναι μέρα ή νύχτα; Πώς το καταλάβατε;
  • -Τι εποχή λέτε να είναι; πώς το καταλάβατε;
  • -Είναι άντρας ή γυναίκα; Μπορούμε να το καταλάβουμε από τα ρούχα; τι φοράει;
  • -Πού λέτε να ήταν; Πού λέτε να πηγαίνει;
  • -έχει ζέστη ή κρύο;
  • -αν αρχίσει να φυσάει δυνατός αέρας τι λέτε να γίνει;(…θα της πάρει το καπέλο….πού θα το πάει;

Στην ερώτηση αυτή κάθε παιδί χρησιμοποίησε τη φαντασία του και ζωγράφισε την πιθανή περιπέτεια του καπέλου….. προσγειώθηκε σε δέντρο και το κάνανε φωλιά τα πουλιά, έπεσε στη θάλασσα κι έγινε βαρκούλα για ένα περίεργο χταπόδι, το επέλεξε η χελώνα για να της κάνει σκιά και να μη ζεσταίνεται το καβούκι της….

354352658 208182885007947 2696946514125988318 n353618652 258218876795697 3220082305260108404 n353031566 591803703059317 7954984141514248083 n

354261299 165623593008665 3940026999189275676 n353595160 1900092893707749 8715647941448913280 n354236720 1193199164632568 8781461077062939059 n 2

Με την μουσική του Μανώλη Φιλιππάκη στο τραγούδι « Καπέλο καπελίνο» χόρεψαν και αυτοσχεδίασαν με τα καπέλα που υπήρχαν.IMG 20230617 183925

Το τραγούδι όμως άκουσε η αλεπού η καπελού και κατέφθασε στο νηπιαγωγείο μας για να μας πει για το όνειρό της που βγήκε αληθινό!!!!

351322297 165127179725466 181949653801232370 n

Στο τέλος της ιστορίας η αλεπού απευθυνόμενη στα παιδιά είπε: « Σας αναθέτω την εξής αποστολή: Έχω φτιάξει καπέλα πολλά ξεχωριστά και μοναδικά. Μα από την τόση δουλειά δεν προλαβαίνω να ετοιμάσω καπέλα ζωγραφιστά. Βρείτε ζωγράφους από διαφορετικές μεριές της γης και ζωγραφίστε τα παιδιά!!»

Τα παιδιά πήραν πολύ σοβαρά την υπόσχεση που έδωσαν στην αλεπού και θέλησαν πριν ξεκινήσουν αυτό το ταξίδι να δημιουργήσουν πρωτότυπα καπέλα με υλικά που είχαμε στο νηπιαγωγείο και με την τεχνική του κολάζ.

354076574 251759030792362 2636850219225757859 n

Το πρώτο ταξίδι μας για να γνωρίσουμε κάποιο ζωγράφο και να ζωγραφίσουμε καπέλα ,έγινε στη Ρωσία, στη Μόσχα

351760993 1242547096620979 3934020726477093588 n 

όπου και συναντήσαμε τον ζωγράφο WassilyKandinsky μέσα από ένα κατατοπιστικό βίντεο:

351378362 2085875131602656 6959949873205444813 n

Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα και ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της αποκαλούμενης αφηρημένης τέχνης. Έλαβε μέρος σε ορισμένα από τα σημαντικότερα ρεύματα της μοντέρνας τέχνης εισάγοντας τις δικές του καινοτομίες και μία νέα αντίληψη για τη ζωγραφική, καταγράφοντας ένα πλούτο θεωριών και ιδεών στην πραγματεία Για το πνευματικό στην τέχνη.

Tα παιδιά γνώρισαν τους πίνακες του, έμαθαν για την αγάπη του στα έντονα χρώματα, στα γεωμετρικά σχήματα και στα μαθηματικά.255688844 1229381397571037 3505144956401138645 n9101d599896ed38efef49175b120a1c3

και με τη σειρά τους πειραματίστηκαν με χρώματα και πινέλα εμπνευσμένα από το έργο του και….έτοιμα τα καπέλα για την συλλογή της καπελούς!353795405 260369826576261 6327158639921747076 n354069220 286344253875997 5542780687099165615 n

Από την Μόσχα ,το καπέλο, έφυγε και πήγε στην Ισπανία

352593836 814254720330040 7599992201210832189 n

για να γνωρίσει έναν άλλον σπουδαίο ζωγράφο και γλύπτη ,τον Ζουάν Μιρό.

351495715 241051505296633 5057870764325429029 n

Υπήρξε ένας από τους πρώτους υπερρεαλιστές καλλιτέχνες που τόνισε τις φανταστικές εικόνες και αποτέλεσε εκπρόσωπο του κινήματος του σουρεαλισμού που ξεκίνησε στις αρχές του εικοστού αιώνα. Ο Μιρό ανέπτυξε μια δική του ιδιαίτερη εξατομικευμένη εικαστική γλώσσα που προέρχεται από τους προϊστορικούς χρόνους και τις πηγές της φύσης. Τα παιδικά, σπιρτόζικα, ευφάνταστα μα και απλοποιημένα σχήματα στους πίνακές του, με καθαρά βασικά χρώματα, συν μαύρο και άσπρο, έκαναν πολλούς να πουν ότι “ζωγράφιζε σαν παιδί, αλλά γεννήθηκε παππούς”. Με τη χρήση λαμπερών χρωμάτων και σχημάτων επεδίωκε να δημιουργήσει περίεργα πλάσματα, παραμορφωμένες φιγούρες ζώων και διασκεδαστικά αντικείμενα που αιωρούνται ακανόνιστα στον χώρο.

Παρακολουθήσαμε μια εκπαιδευτική παρουσίαση, η οποία υλοποιήθηκε από το 2ο και 8ο νηπιαγωγείο Νεάπολης Θεσ/νίκης, στα πλαίσια του προγράμματος eTwinning “Η παρέα των ζωγράφων – η παλέτα των χρωμάτων”. Πρόκειται για μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη της Πινελούδας με το Μιρό η οποία αναδεικνύει κάποια στοιχεία για τη ζωή και τα έργα του ζωγράφου.

Εντυπωσιαστήκαμε από τον πίνακα του , «Ο κήπος»

275965578 1297590784081670 7774990573975314400 n

και τον είδαμε να ζωντανεύει….

Με ενθουσιασμό στην συνέχεια ζωγραφίσαμε τα καπέλα της αλεπούς της καπελούς, όπως ο Ζουάν Μιρό

353012490 982802676230379 3761775150718732 n354061924 1214046072640928 7818565114819778307 n353595160 1672796023183313 4739853799260971072 n

και τραγουδήσαμε το «Εκεί μακριά  στην Ισπανία…ΟΛΕ! Έχει ψηλά βουνά και θάλασσα πλατιά και ήλιο λαμπερό…..»

Συνεχίζοντας το ταξίδι πήγαμε στη Γαλλία, μια χώρα που βρίσκεται πολύ κοντά στην Ισπανία .

350763037 3082621352045836 3814390137326844272 n

Εκεί μείναμε αρκετά γιατί γνωρίσαμε δυο σπουδαίους επίσης ζωγράφους.

Γνωρίσαμε τον Claude Monet 

352254651 766841455217906 2178050033614823522 n

η τέχνη του οποίου ,κατά τη διάρκεια της ζωής του,  δέχτηκε έντονη κριτική. Κυρίως επειδή εγκατέλειψε τις παλιές και παραδοσιακές τεχνικές ζωγραφικής. Ο Μονέ δημιούργησε πράγματι κάτι επαναστατικό στην τέχνη και αποτέλεσε τη βάση για την Μοντέρνα Τέχνη. Και το επαναστατικό στοιχείο του ήταν εντελώς άγνωστο για την εποχή.

Ο ιμπρεσιονισμός του Μονέ αφορά κυρίως τη φύση. Είχε στόχο να «συλλάβει» τη φύση όπως του φαινόταν εκείνη τη στιγμή. Στο στυλ του είναι επίσης γνωστά τα πειράματά του με το φως και τη σκιά, αλλά και η εναλλαγή φωτός και σκιάς κατά τη διάρκεια μιας μέρας. Ακόμη, ο Μονέ χρησιμοποιούσε συνήθως πολύ έντονα χρώματα – ωστόσο, δεν τα ανακάτευε.

Τα έργα τέχνης του χαρακτηρίζονται από πολύ μικρές πινελιές, ζωγραφισμένες στον καμβά. Σκεπτόμενος κυρίως το χρώμα και τα σχήματα, ο Μονέ δεν επικεντρώθηκε σε σκηνές και αντικείμενα. Απέρριψε εντελώς τη ζωγραφική θεωρία της εποχής του και αγκάλιασε το νέο και προσωπικό του στυλ, το οποίο δεκαετίες μετά θαυμάζεται από όλους τους ανθρώπους και εμπνέει μεταγενέστερους καλλιτέχνες.

Μάθαμε τι είναι οι καρικατούρες που του άρεσαν πολύ και είδαμε πολλά έργα του στα παρακάτω βίντεο: Biography of Claude Monet” και “Η ζωή και το έργο του Claude Monet”

Θαυμάσαμε  τον « Κήπο» του Μονέ ,

351454017 803005308066123 6754772083385045042 n
τον σχολιάσαμε και τον συγκρίναμε μ’ εκείνον που είχε ζωγραφίσει ο Μιρό.

Μετά από όλα αυτά αποφασίσαμε να πειραματιστούμε με πινέλα και χρώματα για να ζωγραφίσουμε κι εμείς με «πινελιές» όπως ο Μονέ, άλλο ένα καπέλο για την συλλογή της καπελούς. Μας βοήθησε ιδιαίτερα το βίντεο: “Impressionism for kids”

352128201 158258490573071 2637394216073675020 n354034124 779185920532897 1034210196132597157 n348992173 566175425449951 1056035273417066286 n

Ο George Seurat είναι ο 2ος ζωγράφος που γνωρίσαμε στην Γαλλία.

351262824 574112847959676 5876541463094521680 n

Δημιούργησε ένα είδος ζωγραφικής, τον πουαντιγισμό , με το οποίο μικρές κουκίδες καθαρού χρώματος αναμειγνύονται για να δώσουν ένα συγκεκριμένο χρώμα. Για παράδειγμα κουκίδες κίτρινου και μπλε δίνουν πράσινο χρώμα. Από τους κύριους εκφραστές είναι : GeorgeSeurat (Σερά) , PaulSignac (Σινιάκ), Οι πουαντιγιστές απέρριψαν τη χρήση των γραμμών και ζωγράφιζαν με κουκκίδες διαφόρων χρωμάτων, δημιουργώντας την εντύπωση μιας ενιαίας απόχρωσης. Μπορεί το κόκκινο και το μπλε μαζί να δίνουν πράσινο, μα οι μπλε και κόκκινες βούλες των πουαντιγιστών ποτέ δεν ενώθηκαν σε παλέτα ζωγράφου. Αυτός που τις ένωσε ήταν ο εγκέφαλος του θεατή, παρατηρητή: από την απόσταση που συνήθως αντικρίζουμε ένα πίνακα, το χρώμα φαινόταν ένα – πράσινο. Μας βοήθησαν ιδιαίτερα τα παρακάτω βίντεο:

Παρατηρήσαμε με μεγάλη προσοχή το έργο του ,Ένα κυριακάτικο απόγευμα στο νησί, το οποίο το ολοκλήρωσε σε δυο χρόνια.

351194381 238088965653588 4100493842185391453 n

Μας εντυπωσίασε ο τρόπος ζωγραφικής αλλά μάθαμε και πολλά  για το ντύσιμο και την ψυχαγωγία των ανθρώπων εκείνης της εποχής, παρατηρώντας προσεκτικά τον πίνακα.

Με πολύ ενθουσιασμό πήραμε τους μαρκαδόρους μας, τα πινέλα μας, τα χρώματά μας, τις μπατονέτες, μολύβια με στρόγγυλη σβήστρα και……….δείτε ΤΙ ωραία καπέλα ετοιμάσαμε κι αυτή την φορά εφαρμόζοντας τον πουαντιγισμό!353828627 220229410840032 6134034026473558715 n353220381 785040969668368 799780829277307710 n349042013 250108580997606 3696841287131448247 n

349206760 804735824479047 8777604190067705445 n354087420 1336669836934933 5746122117067434669 n

IMG 20230706 204237

IMG 20230612 214836

Όμως έφτασε το Καλοκαίρι και η αλεπού η καπελού μας ζήτησε να σταματήσουμε το ταξίδι μας και να επιστρέψουμε στην Πατρίδα μας, την Ελλάδα.

351740780 955557875695569 1104797967824277476 n

Για να μας παρακινήσει να ζωγραφίσουμε το τελευταίο καπέλο για την συλλογή της , μας έστειλε 2 πίνακες με Έλληνες ζωγράφους και θέμα σχετικό με το καλοκαίρι

του Γ. Παραλή: Πεύκο στ’ ακρογιάλι349214755 307643091588459 9091518669014606847 n

και του Κ. Παρθένη, Το λιμάνι της Καλαμάτας351224130 650638436885347 2092256713957735300 n

αλλά και μας παρακίνησε να δούμε πώς το ζωγράφισαν μερικοί ζωγράφοι ακόμη στο παρακάτω βίντεο:

Πριν πιάσουμε τα πινέλα μας να ζωγραφίσουμε το τελευταίο καπέλο της συλλογής συζητήσαμε και περιγράψαμε την εποχή αυτή που αρέσει σε όλους μας……

352997083 299961739028929 8699904981418507193 n

352969255 565485602327444 27443397727201567 n

IMG 20230706 204210

Τι υπέροχο ταξίδι μας χάρισε το καπέλο και η αλεπού η καπελού!!!!!! Η χαρά , οι καινούριες γνώσεις κι εμπειρίες ,συνόδευαν τα παιδιά σε όλες τις δραστηριότητες !!

΄Το καπέλο ταξιδεύει στην Τέχνη

Η  υλοποίηση του προγράμματος ξεκίνησε με την έννοια της συμμετρίας. Τα παιδιά γνώρισαν και εξοικειώθηκαν με  την έννοια της συμμετρίας μέσω εκπαιδευτικών σεναρίων, παραμυθιών, κατασκευών, ζωγραφικής αλλά και βιωματικής προσέγγισης.

  • Για να καταλάβουν τα μικρά μας τη δύσκολη έννοια της συμμετρίας, διαβάσαμε αρχικά το βιβλίο της Σ. Μαντούβαλου «Ο μαγικός καθρέφτης» και μ’ έναν καθρέφτη «μαγικό» ψάξαμε και βρήκαμε το άλλο το μισό.960 03 1093 9b
  • Παρακολουθήσαμε την ιστορία με την “Μάγισσα συμμετρία “,
  • από το 2ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας
  • Πολύτιμο εκπαιδευτικό υλικό στα χέρια μας “Η ψηφιακή ιστορία για την συμμετρία” και “Τα συμμετρικά και ασύμμετρα σχήματα”, από την επιμόρφωση Τ4Ε των νηπιαγωγών.
  • Αναζητήσαμε την συμμετρία μέσα κι έξω από το σχολείο και με έκπληξη την εντοπίσαμε …παντού! Στα φύλλα των δέντρων, στα λουλούδια και τα έντομα, στα ζώα και τα πουλιά στα παράθυρα και τις πόρτες , σε καθημερινά αντικείμενα, , αλλά και στα γράμματα της αλφαβήτας!! Μάθαμε πως κάποια από αυτά έχουν κάθετο και οριζόντιο άξονα συμμετρίας.Leaf5 02
  • symmetry
  • Παίξαμε παιχνίδια συμμετρίας στον υπολογιστή στο “SymmetrySorting“.
  • και κάποια από τo ιστολόγιο “Η Νατα…Λίνα στο νηπιαγωγείο”
  •  με βιωματικό παιχνίδι
  • 345458631 161191826913677 2296950388267815958 n345475777 138403359216456 621918723842740782 n                                                                                              345450566 1607480079720915 4863565113750464685 n345471882 197878339744593 4471502984163079684 n
  • και σε φύλλα εργασίας από τo ιστολόγιο “Η Νατα…Λινα….στο νηπιαγωγείο”
  • 349022549 516318737274376 250845509651025008 n281152846 342311594667717 731642885085100006 n351483170 830940044561544 5576224570426923041 n351441242 612165840863540 2394956474296464699 n

Στην συνέχεια γνωρίσαμε την παλέτα των χρωμάτων και ξεχωρίσαμε τα θερμά και ψυχρά χρώματα.

349101682 189332507089648 4779932730352154719 n 1                                                                  353975992 241396211954147 5687330245558566799 n

Για να τα εμπεδώσουμε, ζωγραφίσαμε με πολλούς τρόπους και διαφορετικά υλικά.

348390589 1725995414521010 525857970849233293 n

Όμως μπορούν άραγε να εντοπίσουν όλα αυτά που έμαθαν σε αληθινά έργα ζωγράφων; Η βαλίτσα με έργα ζωγράφων στο νηπιαγωγείο μας , μας έδωσε πλούσιο υλικό στην διάρκεια του προγράμματος.

Επιλέξαμε «Το ψάθινο καπέλο» του Νικολάου Λύτρα για τους παρακάτω λόγους. Είναι εύκολα διακριτά τα ψυχρά και θερμά χρώματα στην σύνθεση του έργου αλλά κυρίως γιατί θα χρησιμοποιήσουμε το καπέλο ως μέσο για να ταξιδέψουν στην Τέχνη και στην ζωγραφική. Την επιλογή μας αυτή την έμαθε και η αλεπού η καπελού και κατέφθασε στο νηπιαγωγείο μας. Η ιστορία και η πλοκή του βιβλίου της Γιολάντας Τσορώνη, «Η αλεπού η καπελού» κινητοποίησε το ενδιαφέρον των παιδιών . Όταν τους ζήτησε να την βοηθήσουν να εμπλουτίσει τη συλλογή της ζωγραφίζοντας καπέλα με έργα διάσημων ζωγράφων ανταποκρίθηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό κι έτσι το ταξίδι στην Τέχνη ξεκίνησε….