Τα κλεφτόπουλα και οι Σουλιωτισσες κάνουν πράξη το σύνθημα της Επανάστασης “Ελευθερία ή θάνατος!”
Η Ελλάδα ευγνωμονεί τα παιδιά της.
Μάνα μου τα κλεφτόπουλα….
Ετοιμάζονται για τη μάχη
λέγοντας λόγια εμψύχωσης,
αγώνα και περηφάνιας.
Στη στεριά δε ζει το ψάρι
ούτε ανθός στην αμμουδιά
κι οι Σουλιώτισσες σε ζούνε δίχως την ελευθεριά…
Έχετε γεια βρυσούλες….
Η Ελευθερία τιμά τους ήρωες που έδωσαν τη ζωή τους για αυτή.
Ας δούμε τους ήρωες να ζωντανεύουν
Η γιορτούλα μας τελείωσε με τον Θούριο του Ρήγα, τον Εθνικό μας ύμνο και την υπόσχεση πως και εμείς θα αγωνιζόμαστε όταν χρειάζεται για την Ελευθερία μας.
Η συζήτηση ξεκίνησε με την ερώτηση “τι γνωρίζετε ή θυμάστε για την 25η Μαρτίου 1821” και οι απαντήσεις ήταν πολλές αλλά με μπέρδεμα των ιστορικών εποχών, των ηρώων και των … εχθρών. Καθώς δύσκολα αντιλαμβάνονται τα παιδιά της νηπιακής ηλικίας τα ιστορικά γεγονότα μέσα στο χρονικό τους πλαίσιο προσπαθήσαμε λίγο να τα βάλουμε σε μία ιστοριογραμμή. Έτσι με βάση το σήμερα, το 2024, τα παιδιά αναφέρθηκαν σε ιστορικά γεγονότα που συζητήσαμε ή γνωρίζουν για να τα βάλουμε σε μια σειρά. Έτσι καταλήξαμε πως η Επανάσταση των Ελλήνων το 1821 έγινε πολύ πολύ παλιά , πολύ πριν τον Χίτλερ και τον Μουσολίνι, πολύ πιο πριν από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου.
Αρχικά προσεγγίσαμε την εποχή και τα γεγονότα μέσα από τα μάτια του Θεόδωρου Βρυζάκη, ζωγράφου της ιστορίας εκείνης της εποχής. Με τα παιδιά συζητήσαμε το ρόλο των ζωγράφων και σκιτσογράφων της εποχής καθώς δεν υπήρχαν ούτε φωτογραφικές μηχανές, πόσο μάλλον κάμερες εκείνα τα πολύ παλιά χρόνια. Πώς γνωρίζουμε σήμερα τις μορφές των ηρώων; Πώς συζητάμε για παράδειγμα για τον χορό του Ζαλόγγου ή το θάνατο των παλικαριών, την Αγία Λαύρα και τον Παλαιών Πατρών Γερμανό ή το κρυφό σχολειό και άλλα που είτε ως εθνικοί μύθοι είτε ως ιστορικά γεγονότα έφτασαν ως εμάς στον 21ο αιώνα;
Η Ελλάδα ευγνωμονεί τα παιδιά της, εικαστική έκφραση των παιδιών αφού παρατηρήσαμε και συζητήσαμε το αντίστοιχο έργο του Θ. Βρυζάκη
Τα παιδιά αφού επέλεξαν τον αγαπημένο τους ήρωα, έκαναν μία κονκάρδα με αυτόν/ή , αναζήτησαν πληροφορίες για αυτόν και τις παρουσίασαν στην ολομέλεια. Έπειτα τον έβαλαν να δρα σε έναν πίνακά που ζωγράφισαν.
Τα παιδιά μεταμορφώθηκαν σε αμαλίες και τσολιάδες σε μία κατασκευή …
Δραματοποιήσαμε τον Θούριο του Ρήγα Φερραίου
Και χορέψαμε τον χορό του Ζαλόγγου
Παιχνίδι: Ποιος θα ανασυνθέσει πιο γρήγορα την ελληνική σημαία, ποιο σύνθημα εννοείται στις μπλε και άσπρες λωρίδες της;
Τα παιδιά καθώς παρατηρούσαν τους ιστορικούς πίνακες αναρωτήθηκαν ” Γιατί στην επανάσταση του 1821 οι Έλληνες δεν είχαν αυτή τη σημαία αλλά πολλές διαφορετικές;”
ΟΙ χαρταετοί μας δεν θα μπορούσαν παρά να έχουν τη μορφή του αγαπημένου μας Αρλεκίνου αφου οι φετινές Αποκριές ήταν αφιερωμένες σε αυτόν. Στολίσαμε τους Αρλεκίνους μας με χαμόγελα, χρώματιστούς ρόμβους και φιογκάκια και στείλαμε τις ευχές μας στον ουρανό! Αγάπη, Υγεία, Ειρήνη, φαγητό και δουλειά για όλους, σχολεία και παιχνίδι για τα παιδιά όλου του κόσμου! Χαρά!
Φτιάξαμε και την κυρά-Σαρακοστή για να μετράμε τις εβδομάδες μέχρι το Πάσχα! 7 έμειναν όλες κι όλες.
Ο χαρταετός στο σχήμα του ρόμβου μας έδωσε την ευκαιρία να κάνουμελίγο μαθηματικά. Πόσα μεγάλα τρίγωνα μας χρειάζονται για να γίνει ο ρόμβος; 2. Ολόκληρος ο ρόμβος είναι 2/2. Ομισός; 1/2 ένα από τα δύο. Το ίδιο κάναμε με τα 4 μικρά τρίγωνα.
Προχωρήσαμε στο 3ο βήμα της αποστολής μας, να προτείνουμε στον μικρό Πωλ της ιστορίας μας να φτιάξει τη στολή του παίρνοντας έμπνευση από τους πίνακες του Πάουλ Κλέε και έπειτα στο 4ο προτείνοντας να πάρει έμπνευση για τη στολή του από τα έργα της Γιαπωνέζας ζωγράφου Γιαγιόι Κουσάμα που λάτρευε τις βούλες!
Οι προτάσεις των παιδιών
Τα παιδιά δημιούργησαν και έναν κλόουν εμπνευσμένο από τις βούλες της Κουσάμα με τυπώματα μικρές και μεγάλες πολύχρωμες βούλες και προχωρήσαμε στο τελευταίο βήμα της αποστολής μας. Μετά από ψηφοφορία προτείναμε στον μικρό Πωλ να στολίσει την ολόλευκη στολή του με πολύχρωμους ομόκεντρους κύκλους σαν το έργο του Καντίνσκυ γιατί μας κάνει να χαιρόμαστε όταν το βλέπουμε!
Με κάθε στολή προτείναμε και ανάλογη μάσκα φυσικά!
Από τη Βενετία μεταφερθήκαμε για λίγο στην Ελλάδα, γνωρίσαμε κάποια έθιμα σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και κάθε παιδί επέλεξε το αγαπημένο του. Όπως βλέπετε πλειοψήφισε το γαϊτανάκι.
Τα παιδιά έφτιαξαν τους δικούς τους μασκαράδες και με την εφαρμογή Animated Drawings τους δώσαμε κίνηση και έπειτα τους ρίξαμε στο αποκριάτικο πάρτυ με το canva δημιουργήσαμε διασκεδαστικά βίντεο. Μπορείτε να το δείτε εδώ Πάρτυ μασκέ.
Την Παρασκευή ξεκίνησε και το δικό μας πάρτυ με μασκαράδες, σερπαντίνες, κέφι και τρελό χορό, με μπουφέ και κλόουν και τρελό παιχνίδι!
Τελείωσε και η 2η βδομάδα της Αποκριάς, η Κρεατινή μετά την 1η τηνΠροφωνή, με την μοναδική της Τσικνοπέμπτη. Προσεγγίσαμε φέτος τις Αποκριές μέσα από τους μεγάλους ζωγράφους μιας και μας έχουν μαγέψει μεγάλους και μικρούς!
Αλλά τι είναι οι Αποκριές;
Μέσα από την ιστορία που φτιάξαμε με τον Πωλ, το γιο του διάσημου Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο, τα παιδιά παρατήρησαν πίνακες, προβληματίστηκαν και προσπάθησαν να δώσουν λύση στο πρόβλημα που προέκυψε. Παράλληλα αναγνώρισαν και συνέκριναν σχήματα , χρώματα, έκαναν μετρήσεις και συγκρίσεις, μοτίβα κλπ.
Ξεφυλλίστε και διαβάστε την παρακάτω ιστορία και βοηθήσετε και εσείς αν θέλετε! Η στολή του Πωλ Πικάσο έχασε τα χρώματα και τα σχήματά της. Οι μπλε και κίτρινοι ρόμβοι εξαφανίστηκαν και την άφησαν ολόλευκη και βαρετή! Βρέθηκαν όμως να στολίζουν τους τοίχους της τάξης μας και μας αναθέτουν μία αποστολή…
Να βοηθήσουμε τον Πωλ για να γιορτάσει και φέτος το καρναβάλι με κέφι και χαρά!
Οι προτάσεις των παιδιών μετά παρατήρηση και συζήτηση για τον πίνακα του Πιτ Μοντριάν αρχικά και τον πίνακα του Βασίλι Καντίνσκι με τους ομόκεντρους κύκλους σε δεύτερο χρόνο.
Την Τσικνοπέμπτη δε θα μπορούσαμε παρά να επηρεαστούμε από όλα αυτά και να μεταμφιεστούμε σε μικροί ζωγράφοι Καντίσκι
Τα παιδιά δημιούργησαν τα καπέλα και τις στολές και τηρήσαμε το έθιμο με κρεατάκι και γλέντι.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΥΝΑΙΚΑΣ 8 ΜΑΡΤΗ
Τότε
οι Σουφραζέτες
Οι σημερινές γυναίκες αγωνίζονται
Η Παρασκευή ήταν η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας – 8 Μάρτη- και δε θα μπορούσαμε να μη μιλήσουμε για τους αγώνες των γυναικών μέσα στα χρόνια για ζωή με ίσα δικαιώματα με τους άντρες. Τα παιδιά επειδή ασχοληθήκαμε πιο πριν με “Τα χρόνια τα παλιά” και είχαν συζητήσει για τη ζωή των γυναικών που πολύ παλιά δεν πήγαιναν σχολείο και όταν πήγαιναν ήταν μόνο για κορίτσια,, που δε σπούδαζαν, που δεν μπορούσαν να δουλέψουν παρά μόνο στα χωράφια αν ζούσαν σε χωριό και φυσικά στο σπίτι φροντίζοντας το και μεγαλώνοντας τα παιδιά τους. Χρειάστηκαν αγώνες για να μπορούν να ζούν όπως σήμερα και να προσπαθούν να πραγματοποιούν τα όνειρά τους.
Έτσι γνωρίσαμε κάποιες σπουδαίες γυναίκες : Την Τερέσκοβα, την πρώτη γυναίκα αστροναύτη, την επιστήμονα Μανταμ Κιουρί και την Μεξικάνα ζωγράφο Φρίντα Κάλο.
Ποιες είναι οι σπουδαίες γυναίκες στη ζωή μας; Γιατί; Ποια από αυτές τις 3 γυναίκες θαύμασα; Εστιάσαμε στη Φρίντα καθώς το ενδιαφέρον μας για τη ζωγραφική και τις Τέχνες είναι μεγάλο και εκείνη κατάφερε τον πόνο και τα συναισθήματά της να τα κάνει σπουδαίες ζωγραφιές!
Ο πίνακας του Βαν Γκογκ Έναστρη Νύχτα Πάνω από τον Ροδανό, μετά από παρατήρηση και συζήτηση με τα παιδιά μας έδωσε την αφορμή να παρατηρήσουμε το φαινόμενο της αντανάκλασης των ειδώλων στα νερά, τον κατοπτρισμό ή απλά το καθρέφτισμα. Τα παιδιά πειραματίστηκαν με διάφορα υλικά, έκαναν υποθέσεις και διαπίστωσαν σε ποια υλικά μπορούν να καθρεφτιστούν τα είδωλά τους.
Κατοπτρισμός είναι η εμφάνιση του ειδώλου ενός αντικειμένου σε μια λεία και γυαλιστερή επιφάνεια.
Έπειτα ζωγράφισαν τα δικά τους έργα χρησιμοποιώντας το φως, Αφού παρατηρήσαμε πολλές άλλες εικόνες με κατοπτρισμούς και διαπίστωσαν πως τα είδωλα των αντικειμένων που καθρεφτίζονται είναι ανάποδα. Μπορείτε να δείτε κάποια από τα έργα των παιδιών.
Μετά τον μύθο του Νάρκισσου τα παιδιά κλήθηκαν να αποτυπώσουν στε χαρτί την αρχή και το τέλος του.
Κάποια έργα τους
Ολοκληρώσαμε έτσι το υπέροχο ταξίδι μέσα από τα έργα του Βαν Γκογκ και τα παιδιά δημιούργησαν ένα βιβλίο με όσα έμαθαν.
Με αφορμή τον διάσημο πίνακα του Βαν Γκογκ που γνωρίσαμε την προηγούμενη εβδομάδα “Άνθη αμυγδαλιάς” ξεκινήσαμε ένα δημιουργικό ταξίδι στη ζωή και το έργο του διάσημου Ολλανδού ζωγράφου.
Μας έδωσε μία πολύ όμορφη ιδέα η συνάδελφος από την ιστοσελίδα της Μαγικό καπέλο (https://magikokapelo.blogspot.com/2013/02/blog-post_17.html ), τη διαμορφώσαμε και δημιουργήσαμε μία ιστορία με το ψάθινο καπέλο που επισκέφτηκε το νηπιαγωγείο μας για να μας πεί την ιστορία του. Αφορμή ο πίνακας του Βαν Γκογκ “Νεκρή φύση με καπέλο”.
Έτσι τα παιδιά ταξίδεψαν μαζί με το καπέλο και γνώρισαν έργα του ζωγράφου, τα θαύμασαν, τα παρατήρησαν, πήραν έμπνευση από αυτά , συζήτησαν και δημιούργησαν ατομικά και ομαδικά έργα τέχνης.
Είδαμε και ένα εκπαιδευτικό βίντεο με πληροφορίες για τη ζωή του Βαν Γκογκ
Βρήκαμε στο χάρτη της Ευρώπης την Ολλανδία αλλά και τη Γαλλία όπου έζησε ο ζωγράφος μας.
Πρώτο βήμα ήταν να παρατηρήσουν τα παιδιά τις αυτοπροσωπογραφίες του ζωγράφου. Εστιάσαμε σε αυτή με το ψάθινο καπέλο, που χρησιμοποιήσαμε και στην ιστορία μας και τα παιδιά ζωγράφισαν τη δική τους αυτοπροσωπογραφία φορώντας καπέλα της επιλογής τους.
Το καπέλο μας ταξίδεψε πάνω από αγρούς με αγριολουλουδα , σταροχώραφα με αγροτόσπιτα, με τον σπορέα να σπέρνει με κυπαρίσσια , με κοράκια, ελαιώνες και άλλα όμορφα μέρη στην εξοχή…. Τα παιδιά διάλεξαν ποιος πίνακας θα εμπνεύσει το επόμενο έργο τους, ομαδικό στο ένα τμήμα, ατομικό στο άλλο. Τα παιδιά παρατήρησαν πολύ καλά τα έργα που επέλεξαν.
Στο πρώτο τμήμα δημιουργήθηκαν 3 ομάδες ανάλογα με το έργο που τους συγκίνησε, η πρώτη εμπνεύστηκε από το Σταροχώραφο με αγροτόσπιτο, η δεύτερη από το Σταροχώραφο με κοράκια και η τρίτη από το Σταροχώραφο με κυπαρίσσια. Τα παιδιά δούλεψαν με πινέλα και μόνο στον πίνακα με τα κοράκια έκαναν κολάζ τα κοράκια! Τα αποτελέσματα υπέροχα!
Ξεκίνησαν με το φόντο
τα κοράκια θα γίνουν κολαζ
Καθένας έχει αναλάβει να κάνει κάτι
Το αποτέλεσμα
των τριών ομαδικών έργων
στολίζει την τάξη μας!
Το 2ο τμήμα αποφάσισε να κάνει ένα από τα έργα του ζωγράφου που απεικονίζουν τον σπορέα, ατομικά με την τεχνική του κολάζ. Τα αποτελέσματα υπέροχα!
Έπειτα μπήκαμε στο δωμάτιο του αγαπημένου μας ζωγράφου.Τα παιδιά παρατήρησαν τα χρώματα, τα αντικείμενα, τις θέσεις τους, περιέγραψαν το δωμάτιο και κλήθηκαν σε φύλλο εργασίας να βρουν αυτά που λείπουν και να τα τοποθετήσουν στη σωστή θέση. Εμπνεύστηκαν και ζωγράφησαν το δικό τους δωμάτιο.
Τι λείπει και από πού;
Με όλα αυτά ούτε καταλάβαμε πώς έφτασε η 1η μέρα της Άνοιξης, η 1η Μάρτη και την καλωσορίσαμε με τα Ηλιοτρόπια και τις Παπαρούνες του ζωγράφου. Τα παιδιά εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν ένα ομαδικό έργο κολάζ “Τα ηλιοτρόπια στο βάζο” και ατομικά “Παπαρούνες στο βάζο”.
Κάναμε και λίγα μαθηματικά με ηλιοτρόπια. Τα σειροθετήσαμε από το μεγαλύτερο ως το μικρότερο, τα ομαδοποιήσαμε ανάλογα με το μέγεθος , τα μετρήσαμε, κάναμε προσθέσεις και αφαιρέσεις.
Τα παιδιά στο ολοήμερο έκαναν διάφορα εικαστικά έργα .
Εδώ θα βρείτε τα ψηφιακά παιχνίδια και παζλ με τους αγαπημένους μας πίνακες που παίξαμε στην τάξη μας.
Οι αιτήσεις εγγραφών στα δημόσια Νηπιαγωγεία για το σχολικό έτος 2024-2025 θα γίνονται δεκτές από 1 έως 20 Μαρτίου 2024 στην ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Οι εγγραφές μετά την 20η Μαρτίου θεωρούνται εκπρόθεσμες και χρειάζονται την έγκριση της Διευθύντριας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Την Ηλεκτρονική Αίτηση Εγγραφής υποβάλλουν οι γονείς/κηδεμόνες στο Νηπιαγωγείο που τους αντιστοιχεί βάσει της διεύθυνσης κατοικίας τους , σύμφωνα με τα όρια της σχολικής περιφέρειας του Νηπιαγωγείου, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην ηλεκτρονική διεύθυνση:
Φέτος εγγράφονται στα Νηπιαγωγεία για το σχολικό έτος 2024-25, μαθητές/τριες γεννημένοι/ες το 2020. Η εγγραφή του νηπίου στο δεύτερο έτος του Νηπιαγωγείου γίνεται αυτεπάγγελτα. Ακολουθεί η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με τις εγγραφές στα Νηπιαγωγεία τη σχολική χρονιά 2024-25 και τη διαδικασία. Εδώ θα βρείτε αναλυτικές οδηγίες για τη διαδικασία ψηφιακής εγγραφής των προνηπίων – νηπίων. Τα προνήπια που φοίτησαν φέτος στο νηπιαγωγείο μας εγγράφονται αυτόματα ως νήπια.
Η εβδομάδα μας κύλησε με την ενασχόλησή μας με την ανυπόμονη και βιαστική αμυγδαλιά… Είναι το μόνο δέντρο που ανθίζει το Χειμώνα! Επειδή είναι όμορφα στολισμένη με άσπρα/ ροζ ανθάκια, είναι η “Νυφούλα του Χειμώνα”.
Τα παιδιά αφού άκουσαν δύο μύθους για την αμυγδαλιά τον μύθο της Φυλλίς και του Δημοφώντα (αρχαία Ελλάδα) και τον μύθο της Αμυγδαλίας και του Βοριά (λαϊκός μύθος) και επέλεξαν να ζωγραφίσουν αυτόν που τους άρεσε περισσότερο.
Τα παιδιά παρατήρησαν τα κλαδιά της αμυγδαλιάς στην τάξης και αναζητήσαμε πληροφορίες για τον κύκλο ζωής του ανυπόμονου δέντρου.
Σειροθέτηση
Ο κύκλος ζωής της αμυγδαλιάς
Η αμυγδαλιά έδωσε μεγάλη έμπνευση στους μικρούς ζωγράφους μας!
Επειδή τα αμύγδαλα είναι νόστιμα μα και υγιεινά τα τρώμε σε γλυκίσματα αλλά και ωμά. Μια καλή αφορμή να μελετήσουμε σε συνέχεια των πειραμάτων μας με το νερό το φαινόμενο της τήξης και της πήξης ήταν η απόφασή μας να φτιάξουμε σοκολάτες αμυγδάλου. -Τι θα γίνει αν ζεστάνουμε τη σοκολάτα; -Πώς θα γίνει το μίγμα μας με τη ρευστή σοκολάτα και τα αμύγδαλα στερεή, δηλαδή στη μορφή που την αγοράζουμε; Αφού προβληματιστήκαμε και εκτελέσαμε τη συνταγή μας προέκυψε ένας δεύτερος προβληματισμός: Παρατηρήσαμε το περιτύλιγμα της σοκολάτας ΙΟΝ αμυγδάλου. -Πώς θα θέλαμε να ήταν το περιτύλιγμα της δικής μας σοκολάτας;
Ας γίνουμε λοιπόν οι γραφίστες και ας το σχεδιάσουμε…. Το κάθε παιδί δημιούργησε τη δική του μοναδική σοκολάτα.
Λυώνουμε την κουβερτούρα
Ανακατεύουμε
Ρίχνουμε
αμύγδαλα
Δυο κουταλιές από το μίγμα μας
Τυλίγουμε και ψυγείο αμέσως!
Τα περιτυλίγματά μας
Γινίμαστε γραφίστες.
Ένα ποιήμα για την αμυγδαλιά έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να εξασκηθούν στη χρήση επιθέτων και να εμπλουτίσουν το λκεξιλόγιό τους.
Μεγάλοι ζωγράγφοι εμπνεύστηκαν από τη στολισμένη νυφούλα του χειμώνα που μες την παγωνιά μας φέρνει την ελπίδα του ερχομού της Άνοιξης, την ελπίδα της ζωής. Εμβληματικό το έργο του Ολλανδού ζωγράφου Βαν Γκογκ το κλαδί της ανθισμένης αμυγδαλιάς που ήταν δώρο για τη γέννηση του ανιψιού του.
Τα παιδιά εμπνεύστηκαν από το έργο του και δημιούργησαν τα δικά τους
Κατασκευή από τα παιδιά του ολοήμερου εμπνευσμένη από το θέμα συζήτησής μας.
“Το Eco Zoo είναι το πρώτο και μοναδικό πάρκο ζώων στον κόσμο το οποίο όμως δεν έχει καμία σχέση με την αιχμαλωσία ζωντανών πλασμάτων, δεν απαιτεί τη σπατάλη ενέργειας, τροφών, φαρμάκων, δεν χρειάζεται ούτε καν νερό για την καθαριότητά τους και συνολικά λειτουργεί χωρίς την εξάντληση ανθρώπινων πόρων για τη φροντίδα τους.Όλα τα ζώα και τα άγρια θηρία είναι ρομποτικά και διαθέτουν εντυπωσιακή κίνηση και ήχο. Οι μαθητές συμμετέχουν σε μια σπάνια και πραγματική εμπειρία ανακάλυψης.”
Στην αρχή μας υποδέχτηκε η υπεύθυνη του πάρκου στην αίθουσα προβολής και παρακολουθήσαμε ένα εφυέστατο και γεμάτο χιούμορ βίντεο, όπου μιλά στα παιδιά ο …. κτηνίατρος Γιάννης Σερβετάς. Φωνάξαμε την ξεναγό, μπήκαμε στη χρονοκάψουλα για να πάμε ……… χρόνια πίσω να γνωρίσουμε τα ζώα που εξαφανίστηκαν. Τεράστιοι Δεινόσαυροι και Μαμούθ αλλά και για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο θαυμαστός κόσμος των Θαλάσσιων Δεινοσαύρων. Αμέσως μετά μεταφερθήκαμε στο παρόν και ανακαλύψαμε τα ζώα του πλανήτη σε κάθε Ήπειρο.
Η υπέροχη θεατρική παράσταση που παρακολουθήσαμε μας έδωσε την αφορμή να ξεκινήσουμε πριν αλλά και να συνεχίσουμε όλη αυτή την εβδομάδα την έρευνα και τη συζήτηση για τη ζωή των ανθρώπων τον παλιό καιρό.Εστιάσαμε τη συζήτηση στο τελευταίο μισό του προηγούμενου αιώνα Τα παιδιά μέσα από φωτογραφίες που επέλεξαν από το διαδίκτυο αλλά και τα οικογενειακά άλμπουμ καθώς και αντικείμενα, οικογενειακά κειμήλια, που έφεραν στο σχολείο , άρχισαν να κάνουν τις πρώτες υποθέσεις για το πώς ζούσαν οι άνθρωποι. Παρατηρήσαμε και συζητήσαμε για τις διαφορές στην πόλη και το χωριό, τα κτίρια, την ενδυμασία των ανθρώπων, τι έκαναν οι γυναίκες, οι άντρες και τι τα παιδιά μέσα από βίντεο, πληροφορίες σε ψηφιακά άρθρα, εγκυκλοπαίδειες και μουσεία.
Η ζωή στην πόλη και στο χωριό
Η ζωή στο χωριό
Η ζωή στην πρωτεύουσα Αθήνα
Η Θεσσαλονίκη τότε και τώρα
Παρατηρήσαμε και είδαμε πώς χρησιμοποιούσαν τα αντικείμενα, τι χρησιμοποιούμε αντίστοιχα σήμερα;
2. Η ζωή των παιδιών
Φυσικά τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν με τη ζωή των παιδιών τα παλιά χρόνια. Πώς ήταν το σχολείο;Τι παιχνίδια έπαιζαν; Γιατί πολλά παιδιά αναγκάζονταν να δουλέψουν; Γιατί έμεναν με τη γιαγιά και τον παππού και οι γονείς έφευγαν στα ξένα μετανάστες;
2α. Γνωρίσαμε το σχολείο των χρόνων εκείνων με τις ποδιές, τις τιμωρίες, τα πολλά παιδιά και τα παλιά κτίρια με τα ξύλινα θρανία
Είδαμε , μάθαμε και παίξαμε πολλά παραδοσιακά παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά στις αλάνες και τους δρόμους.
Επισκεφτήκαμε τη συλλογή παιδικών παιχνιδιών στη σελιδα του Μουσείου Μπενάκη
Τα παιδιά έφτιαξαν αυτοσχέδιες κούκλες και σβούρες με ευτελή υλικά και έπαιξαν με αυτά τα παιχνίδια και φυσικά παιξαμε πολλά παραδοσιακά ομαδικά παιχνίδια μέσα στην τάξη αλλά και στην αυλή.
Οι κούκλες μας
Κάθε ομάδα έφτιαξε από μία
Εργασία και χαρά
Οι σβούρες
Παίξαμε και διασκεδάσαμε
Οι σφεντόνες μας
Είναι πολύ όμορφες
Τα κορίτσια θέλησαν να φτιάξουν και δικές τους
Τα ομαδικά παραδοσιακά παιχνίδια
Μπίζ
Το μαντηλάκι
Βόλοι
Διελκυστίνδα
Σκαμνάκια
Τυφλόμυγα
Λάστιχο
Περνά περνά η μέλισσα
Περνα περνα η μέλισσα
Πετάει πετάει
Βασιλιά βασιλιά
Γύρω γύρω όλοι
λάστιχο
Τσέρκι
κουτσό
Μέλισσα μέλισσα
Περνά περνα μέλισσα
με τα μελισσόπουλα
Το μαντηλάκι
γ. Τα παιδιά που δούλευαν για να ζήσουν. Μέσα από φωτογραφίες μιλήσαμε για την παιδική εργασία τα παλιά χρόνια και τη δύσκολη ζωή των παιδιών που δούλευαν στα χωράφια , τα ζώα ή στο σπίτι αν ήταν κορίτσια όταν ζουσαν στο χωριό και σε πολλές δουλειές όταν ζούσαν στην πόλη: Λούστροι, κουλουράδες και μικροπωλητές, εφημεριδοπώλες, παραπαίδια σε καφενεία, μπακάλικα κλπ., ψυχοκόρες δηλαδή υπηρέτριες σε πλούσια σπίτια κλπ.
Νερουλάς
Κουκουράς
Ζευγάς
Εφημεριδοπώλης
Παραγιός
Μέσα από αυτή τη συζήτηση περάσαμε στο 3ο μέρος της έρευνάς μας. Στα παλιά επαγγέλματα, κάποια από αυτά χάθηκαν, κάποια άλλαξαν καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται πια ραγδαία και αλλάζει τη ζωή μας.
Τα παιδιά διασκέδασαν πολύ με τραγούδια και εικόνες μίας εποχής διαφορετικής . Τέλος αξιολόγησαν τα θετικά και τα αρνητικά. Θα ήθελαν να ζούσαν εκείνη την εποχή ; Τι τους άρεσε και τι όχι; Τι έχει χαθεί και τι υπάρχει ακόμη έστω κι αν άλλαξε μορφή ή τρόπο;
Η αρίθμηση για παιδιά με ένα παραδοσιακό τραγουδάκι που αγάπησαν τα παιδιά πολύ!
H εβδομάδα έκλεισε με τον πιο όμορφο τρόπο! Πήγαμε στο θέατρο… Επιτέλους πραγματοποιήσαμε, μετά από τόσα εμπόδια, την πρώτη μας επίσκεψη για φέτος. Παρακολουθήσαμε τη υπέροχη παράσταση “Το αγόρι που μιλούσε με τα πουλιά”. Είναι ένα λαϊκό μουσικό παραμύθι, του Γιώργου Φρατζεσκάκη, εμπνευσμένο από τη ζωή του Σταύρου Κουγιουμτζή που παίζεται στο Θέατρο Σοφούλη, σε σκηνοθεσία της Παυλίνας Χαρέλα. «Η ιστορία βασίζεται στη μυθοπλασία και σε κάποια αληθινά γεγονότα από τη ζωή του Σταύρου Κουγιουμτζή». Το μήνυμα της παράστασης είναι η αγάπη. «Την αγάπη ζητάμε όλοι οι άνθρωποι και ίσως καμιά φορά χωρίς να το καταλαβαίνουμε, επειδή τη ζητάμε και τη θέλουμε, αν νιώσουμε ότι δεν την έχουμε, κάνουμε κακό στους άλλους. ..” ανέφερε ανάμεσα σε άλλα η σκηνοθέτης σε συνέντευξή της. Ο τίτλος της παράστασης, έχει προκύψει από το γεγονός πως ο Σταύρος Κουγιουμτζής, σε όλα τα τραγούδια του μπορεί να έχει τη λέξη πουλί ή κάποιο είδος πουλιού. «Είναι ένα ταξίδι στη μουσική, μια γνωριμία των μικρών παιδιών με τον μεγάλο συνθέτη. Η παράσταση «Το αγόρι που μιλούσε με τα πουλιά» αναφέρεται στα αληθινά αισθήματα αγάπης και φιλίας και αναπαριστά στιγμές που όλοι κρατάμε μέσα μας κρυμμένες σαν παιδικές μνήμες. Είναι ένα έργο που «ξεδιπλώνεται» μέσα από τραγούδια, γέλιο και μυστήριο και συγκινεί μικρούς και μεγάλους. Τα ξέγνοιαστα παιδικά χρόνια στη φτωχογειτονιά της Θεσσαλονίκης, οι στενές σχέσεις μεταξύ γειτόνων, οι μυρωδιές, τα παιχνίδια παίρνουν θέση στη σκηνή του θεάτρου και παρασύρουν τους θεατές σε ένα ταξίδι στο παρελθόν.
Πηγή πληροφοριών για την παράσταση Αθηναϊκό-Μακεδονικό πρακτορείο ειδήσεων. https://www.amna.gr/macedonia/article/769600/To-agori-pou-milouse-me-ta-poulia–Theatriki-parastasi-empneusmeni-apo-ti-zoi-tou-Steliou-Kougioumtzi–sto-theatro-Sofouli
Θαυμάστε το φωτογραφικό άλμπουμ από την παράσταση
Τραγούδι στη σκηνή
Οι ηθοποιοί ενθουσιάστηκαν
Υπέροχα τραγούδια
Αναμνηστική φωτογραφία
Η παράσταση εκτός από τα υπέροχα παραμύθια μας ταξίδεψε σε μια παλιά εποχή με τα χαμόσπιτα και τις γειτονιές και ήρθε να εμπλουτίσει τις εμπειρίες των παιδιών σχετικά με “τη ζωή τα παλιά χρόνια στην Ελλάδα”, μία θεματική που δουλεύουμε αυτές τις μέρες. Τις σχετικές δράσεις μας θα μπορέσετε να θαυμάσετε την επόμενη εβδομάδα.
Την Τετάρτη επισκέφτηκαν το σχολείο μας αστυνομικοί της Άμεσης Δράσης για να γνωριστούμε, να γνωρίσουμε το επάγγελμά τους αλλά και τους κανόνες ώστε να παραμείνουμε ασφαλείς. Το πρόγραμμα αυτό που έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να είναι εκπαιδευτικό για τα μικρά παιδιά έχει ως στόχο τα παιδιά να γνωρίσουν βασικούς κανόνες ώστε να είναι ασφαλή με έμφαση στον κανόνα του “εσώρουχου” και να μάθουν να μιλούν για όσα τα εκφοβίζουν σε αυτούς που εμπιστεύονται: Στους γονείς πρώτα, στους εκπαιδευτικούς και στην αστυνομία όταν χρειαστεί. Τα παιδιά παρατήρησαν τις στολές, τον απαραίτητο εξοπλισμό, το περιπολικό και τις μηχανές της ΔΙΑΣ. Συζήτησαν με τους αστυνομικούς, εξέφρασαν τις απορίες τους και τις εμπειρίες τους. Τα παιδιά “έπαιξαν” και δύο σενάρια. 1ο σενάριο:Τι κάνουμε αν κάποιος όταν είμαστε στο δρόμο με τη γιαγιά ή τη μαμά περάσει με τη μηχανή και κλέψει την τσάντα της και έκαναν αναφορά του συμβάντος καλώντας το 100 και δίνοντας τις απαραίτητες πληροφορίες. 2 σενάριο: Είμαστε στο νηπιαγωγείο με μία εκπαιδευτικό και δεν υπάρχει κανένας άλλος ενήλικας (συμβαίνει συχνά στα ολοήμερα νηπιαγωγεία κυρίως) και η δασκάλα μας ζαλίζεται και χάνει τις αισθήσεις της τι κάνουμε; Τα παιδιά έμαθαν πως κάποιος υπέυθυνος από αυτά καλεί στο τηλέφωνο το 100 και δίνει τις πληροφορίες που χρειάζονται. Οι υπόλοιποι κάθονται ήρεμα και περιμένουν τη βοήθεια που έρχεται. Στο τέλος και αφού όλα τα παιδιά ανέβηκαν στο περιπολικό και τις μηχανές , ευχαριστήσαμε τους αστυνομικούς που μας έδωσαν τα σήματα και τις ταυτότητές μας.
Γνωριζόμαστε
το αλεξίσφαιρο
οι ασύρματοι
Σενάριο 1ο
Σενάριο 2ο
Ο κανόνας της Νίκης
Δεν σωπαίνουμε, μιλάμε
Συζητάμε
Παρατηρούμε τα οχήματα
της Άμεσης Δράσης
Τα σήματά και οι ταυτότητές μας
Σε συνέχεια της ιστορίας της Νίκης που εισάγει τον “κανόνα του εσώρουχου” παρακολουθήσαμε μαζί με τους αξιωματικούς του προγράμματος την ιστορία “Η δύναμη της Βερονίκης” που δίνει το μήνυμα στα παιδιά πως πρέπει να μιλούν για ό,τι δυσάρεστο, τρομακτικό τους συμβαίνει και να μη φοβούνται γιατί δεν είναι αυτά που έχουν κάνει κάτι κακό. Μπορείτε να δείτε τις ιστορίες . Τους ευχαριστούμε και για το βιβλίο που ” Η δύναμη της Βερονίκης” που χάρισαν στο σχολείο μας.
Ήταν πάρα πολύ εποικοδομητική και διασκεδαστική για τα παιδιά εμπειρία!
Το εργαστήριο αυτό εντάσσεται στον κύκλο Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη. Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας. Καλλιεργήθηκαν Δεξιότητες Μάθησης: Επικοινωνία (Communication), Κριτική σκέψη (Critical thinking), Συνεργασία (Collaboration) Δεξιότητες ζωής: Kοινωνικές δεξιότητες/ ενσυναίσθηση: προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα, πρωτοβουλία και Δεξιότητες του νου: Στρατηγική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, Μελέτη περιπτώσεων, Κατασκευές.
Σε συνέχεια του α΄μέρους παρουσιάζονται εδώ οι υπόλοιπες δράσεις του εργαστηρίου
Καταγραφή αρχικών ιδεών των παιδιών σε σχέση με τη συνεργασία μέσα από μία ομαδική κατασκευή.
Η πόλη της συνεργασίας
Ο πύργος της συνεργασίας
Τι κάνουν τα ανθρωπάκια; Τελικές αποψεις των παιδιών για τη συνεργασία. “Συνεργαζόμαστε για να καταφέρουμε κάτι που δεν γίνεται να το κάνουμε μόνοι μας ”
Πώς λύνουμε τις διαφωνίες μας για να μπορέσουμε να συνεργαστούμε; Μήπως έτσι τα καταφέρνουμε καλύτερα;
Στόχος να προτείνουν τρόπους επίλυσης των συγκρούσεων. Να προβληματιστούν σε καταστάσεις διαφωνιών και συγκρούσεων, να παρατηρήσουν, να εκφράσουν απόψεις και να συζητήσουν πάνω σε κάθε πρόβλημα δίνοντας εναλλακτικές ιδέες για το πώς μπορεί να επιλυθεί μία διαφωνία.
Επίλυση συγκρούσεων
Όταν συνεργαζόμαστε τα καταφέρνουμε καλύτερα
Με αφορμή το τραγούδι “Δυο φίλοι” τα παιδιά απαντούν στο ερώτημα “Τι λέτε να συνέβει και μόνιασαν ο σκύλος με τη γάτα;” και με βάση τις απαντήσεις σχηματίζουν 2 ομάδες και δημιουργούν από μία συνεργατική ιστορία. Οι εικονογράφοι την εικονογραφούν και οι ομάδες επιλέγουν την εικονογράφηση που τους αρέσει πεςρισσότερο.
https://youtu.be/bK89rm8NjrI?si=YuS7bCJN1vCcAoUn
Οι δύο ιστορίες
Η συνεργασία έχει τέλεια αποτελέσματα!
Φτιάξαμε την παλάμη με τα βήματα του καλού συνεργάτη. Όταν διαφωνώ 1) Σταματώ τις φωνές. 2)Μιλάω ήρεμα και με ακούει ο συνεργάτης μου. 3)Ακούω προσεκτικά τον συνεργάτη μου. 4) Συμφωνούμε σε μία ιδέα. 5) Κάνουμε ό,τι αποφασίσαμε.
Τα παιδιά συνεργάστηκαν σε ζευγάρια ώστε να δημιουργήσουν το παζλ ενός αριθμού και να καταφέρουν να γράψουν τον κώδικα και έπειτα να προγραμματίσουν τη μελισσούλα – ρομποτάκι να φτάσει στον αριθμό τους.
Το τραγούδι “Συνεργασία” που τα παιδιά το αγάπησαν πολύ έδωσε την έμπνευση και τα παιδιά του 1 ου τμήματος δημιούργησαν ένα πανό “Με τη συνεργασία είμαστε….” ενώ του 2ου ένα όμορφο τραγούδι.
https://youtu.be/tEzwyRaCrI4
Το πανώ μας
Το τραγούδι μας
Μπορείτε να παίξετε τα παιχνίδια των τριών αξιών εδώ.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότερα