Εκπαιδευτική επίσκεψη μαθητών στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων
Τη Δευτέρα 15 Απριλίου 2024 πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου μας στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, Δ’ θεματικού κύκλου, Θεματική ενότητα: Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική σκέψη & Πρωτοβουλία- Γνωριμία με Επαγγέλματα με τίτλο: “Τα επαγγέλματα του χτες και του σήμερα”.
Μιλώντας στα παιδιά για το επάγγελμα του αστροναύτη, και την επιστήμη της αστρονομίας που είναι ένα επάγγελμα του μέλλοντος είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μία εκδήλωση αστρονομίας στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Ναυπλίου όπου φιλοξένησε το Φορητό Ψηφιακό Πλανητάριο Ε.Ε.- Planetarium on the Go. Τα παιδιά παρακολούθησαν την πλανηταριακή παράσταση: “Ένας Τέλειος Μικρός Πλανήτης” και ταξίδεψαν στο διάστημα γνωρίζοντας το ηλιακό μας σύστημα. Προηγήθηκε παρατήρηση με τηλεσκόπιο της φωτόσφαιρας του Ήλιου με ειδικά φίλτρα- παρατήρηση ηλιακών κηλίδων την ημέρα.
Μετά το 1ο Δημοτικό Σχολείο, επισκεφτήκαμε το Σανδαλοποιείο του κ. Γρηγόρη Βλάχου που μας έδειξε το εργαστήρι του, όπου φτιάχνει παραδοσιακά χειροποίητα δερμάτινα σανδάλια.
Συνεχίσαμε την επίσκεψή μας, στο “Αναπλιώτικο Μπακάλικο” του κ. Γιώργου Ρόζη όπου τα παιδιά γνώρισαν πώς είναι ένα παντοπωλείο, που πουλά τοπικά προϊόντα παραγωγών τυριά, ελαιόλαδα, μυρωδικά, όσπρια, κρασί, χαλβά και δοκίμασαν και νόστιμο τυρί γραβιέρα δικής τους παραγωγής.
Ολοκληρώσαμε την επίσκεψη μας, στο εργαστήρι καλλιτεχνικής μεταξοτυπίας του κ. Κωνσταντίνου Κουβαρά και της κ. Χριστίνας Κατωπόδη όπου είδαμε μηχανές ραπτικής που χρησιμοποιούνται για να ραφτούν μπλουζάκια εικονογραφημένα (t-shirt) με χειροποίητη μεταξοτυπία, με αποφθέγματα ελληνικά και όμορφα σχέδια.
Ευχαριστούμε θερμά το Διευθυντή του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ναυπλίου, κ. Θεοδόση Καραμάνο και τους επαγγελματίες κυρίους Γρηγόρη Βλάχο, Γεώργιο Ρόζη και Κωνσταντίνο Κουβαρά για τη φιλοξενία τους και τη δυνατότητα να γνωρίσουμε επαγγέλματα του χτες και του σήμερα.
Πραγματοποίηση 4ης Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης
Την Τετάρτη 10 Απριλίου 2024 πραγματοποιήθηκε στο Νηπιαγωγείο μας η 4η Ενδοσχολική Επιμόρφωση- ανοιχτή συζήτηση για εκπαιδευτικούς και γονείς του 4ου Νηπιαγωγείου Ναυπλίου από το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Αργολίδας “Ελπίδα Ζωής” σε συνεργασία με τον Οργανισμό Κατά των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ) με θέμα: ” Κακοποίηση του παιδιού: από την πρόληψη στην αντιμετώπιση”.
Στόχος του προγράμματος, διάρκειας δυο ωρών ήταν να ενημερωθούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί για την Παιδική κακοποίηση που έχει επιπτώσεις τόσο στη σωματική και ψυχική υγεία και ισορροπία του παιδιού στο παρόν όσο και στη λειτουργικότητά του και την ταυτότητά του ως ενήλικας στο μέλλον και τον τρόπο πρόληψής της με την εκπαίδευση και ενδυνάμωση των παιδιών από μικρή ηλικία.
Τη συζήτηση συντόνιζαν τα στελέχη, κ. Αγγελική Μπαβέλλα, Ψυχολόγος και κ. Ιωάννα Καββεζού, Κοινωνική Λειτουργός που ευχαριστούμε θερμά για την άψογη συνεργασία τους σε όλες τις συναντήσεις μας που εντάσσονταν στο πλαίσιο υποστήριξης δράσεων ενημέρωσης γονέων/κηδεμόνων για θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
Ευχαριστήρια επιστολή από το Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες Κ. Μακεδονίας
4 Απριλίου -Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας
Η 4η Απριλίου κάθε έτους καθιερώνεται ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 4830/2021 «Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς – Πρόγραμμα “AΡΓΟΣ” και λοιπές διατάξεις» (A΄ 169), και λαμβάνοντας υπόψη τη με αρ. 15/07-03-2024 εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), με σκοπό την προώθηση, την ευαισθητοποίηση και την ανάπτυξη της φιλοζωίας και την υπεύθυνη κηδεμονία ζώου συντροφιάς από τους μαθητές και τις μαθήτριες .
Προσδοκώμενα αποτελέσματα της Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας Φιλοζωίας είναι:
- Η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών /-τριών για τη βιοποικιλότητα και τις διάφορες μορφές ζωής, με έμφαση στην ευημερία και στην καλλιέργεια της ευαισθησίας και της ενσυναίσθησης για κάθε ζωντανό ον.
- Η αναγνώριση και ο σεβασμός των δικαιωμάτων των ζώων από τους/τις μαθητές/-τριες μέσω της ενεργούς προάσπισής τους.
Μιλήσαμε με τα παιδιά για τα αδέσποτα ζώα, την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ζώων (τροφή, νερό, στέγη) και τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντι σε αυτά. Διαβάσαμε το παραμύθι από την ταινία: “Η Λαίδη και ο Αλήτης” του Ντίσνεϊ και ζωγραφήσαμε τους ήρωες. Φτιάξαμε σκυλάκια και γατούλες.
Παρακολουθήσαμε βίντεο για το πως καταλήγουν τα ζώα να γίνουν αδέσποτα και τι πρέπει να κάνουμε για αυτό.
Η Φιλοζωική Ένωση Ναυπλίου μας έστειλε ενημερωτικά φυλλάδια ευαισθητοποίησης των μαθητών.
2 Απριλίου- Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
Όπως κάθε χρόvo, στις 2 Απριλίου 2024 (ημέρα γενεθλίων του Hans Christian Andersen) γιορτάζεται σ’ όλo τov κόσμο η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Ο εορτασμός αυτός καθιερώθηκε το 1966 από τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (IΒΒΥ), τo Ελληνικό Τμήμα της οποίας αποτελεί o Κύκλος τoυ Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου. Ο ετήσιος αυτός εορτασμός συμβάλλει στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τονώνει το ενδιαφέρον των παιδιών και των νέων για το βιβλίο.
Κάθε χρόνο, μια διαφορετική χώρα αναλαμβάνει να δημιουργήσει μια αφίσα και ένα μήνυμα, που μεταφράζεται σε όλες τις γλώσσες. Υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού (αφίσα και μήνυμα) για το 2024 είναι το Εθνικό Τμήμα της Ιαπωνίας. Η αφίσα φιλοτεχνήθηκε από την συγγραφέα και εικονογράφο Nana Furiya και το μήνυμα της χρονιάς έγραψε η συγγραφέας Eiko Kadono:”Διασχίστε τις θάλασσες με τα φτερά της φαντασίας“.
Οι ιστορίες ταξιδεύουν πάνω από τα σύννεφα, λαχταρώντας να ακούσουν το χαρούμενο κτύπο της καρδιάς σας!
Τα παιδιά ζωγράφισαν το εξώφυλλο του αγαπημένου τους βιβλίου.
Έφτιαξαν και στόλισαν σελιδοδείκτες ανοιξιάτικους όπως ήθελε ο καθένας.
Μιλήσαμε για τα αγαπημένα τους παραμύθια και διαβάσαμε παραμύθια του παιδικού συγγραφέα Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, όπως ” Το Ασχημόπαπο “και τη “Μικρή Γοργόνα”.
Άνοιξη
Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2023-2024, Γ’ Θεματικός Κύκλος, “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη”
Ολοκληρώθηκε ο Γ’ θεματικός κύκλος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων που εντάσσεται στην ενότητα: “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη”, με επιμέρους Θεματική Ενότητα: Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα με τίτλο: «Γιατί όλα τα αστέρια λάμπουν! » που υλοποιήθηκε το χρονικό διάστημα Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2024.
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει τον σεβασμό στον Εαυτόν και στον Άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας. Η καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου δίπλα μας γίνεται μέσα από εμπειρίες. Είναι σκόπιμο να ενισχυθεί η συμμετοχή όλων των παιδιών και να μειωθούν οι αποκλεισμοί-περιορισμοί. Επιχειρείται ο εντοπισμός των στερεοτύπων που σχετίζονται για τα άτομα με αναπηρία και η κατανόηση του δικαιώματος όλων των ατόμων για ισότιμες ευκαιρίες με την καλλιέργεια της συμπεριληπτικής κουλτούρας. Οι άνθρωποι καταφέρνουν να είναι λειτουργικοί, κοινωνικοί και ευτυχισμένοι, παρά τη δυσκολία της αναπηρίας τους.
1ο Εργαστήριο : «Όλοι ίσοι, όλοι διαφορετικοί»
Στόχος: Οι μαθητές και μαθήτριες να κατανοήσουν ότι κάθε άτομο είναι ξεχωριστό όπως ακριβώς και οι παλάμες των χεριών. Εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές μέσα από την παρατήρηση του εαυτού τους και των συμμαθητών τους. Αναγνωρίζουν ότι όλοι έχουν δυνατά και αδύναμα στοιχεία και ότι αν και όλοι είμαστε διαφορετικοί, είμαστε όλοι ίσοι.
Τα παιδιά φτιάχνουν το περίγραμμα της παλάμης τους και λένε τι μπορούν να κάνουν και τι δεν μπορούν. Βάζουμε όλοι τα περιγράμματα της παλάμης σας σε χρωματιστό χαρτόνι σχηματίζοντας μια μεγάλη καρδιά για να δείξουμε ότι όλοι είμαστε φίλοι και ίσοι μέσα στην ομάδα της τάξης. Διαπιστώνουμε ότι όλες οι παλάμες είναι διαφορετικές. Τα δυνατά μας σημεία τα αναγνωρίζουμε και τις αδυναμίες μας τις αναγνωρίζουμε και τις αποδεχόμαστε.
2ο Εργαστήριο: «Και αν ήσουν εσύ;»
Στόχος :Οι μαθητές και μαθήτριες να γνωρίσουν τις αναπηρίες και τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Και να βιώσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία. Ρωτάμε τα παιδιά : Α) Τι είναι αναπηρία; Ποιες αναπηρίες γνωρίζεις; Β) Τι είναι οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες; Ποιες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες γνωρίζεις; Γ) τι θα ήθελες να μάθεις για αυτό το θέμα; Οι απαντήσεις των παιδιών καταγράφονται σε εννοιολογικό χάρτη-ιδεοθύελλα σε χαρτί.
Βρίσκουμε εικόνες και φωτογραφίες από το διαδίκτυο με άτομα που έχουν κάποια σωματική αναπηρία και την περιγράφουμε.
Χωρίζονται σε ομάδες εργασίας που θα ασχοληθούν με 1. την οπτική αναπηρία, 2.την ακουστική αναπηρία, 3. την κινητική αναπηρία, και 4.τις μαθησιακές δυσκολίες.
Αναγνωρίσαμε τα σύμβολα της αναπηρίας.
3ο Εργαστήριο: «Οπτική αναπηρία»
Στόχος: Οι μαθητές και μαθήτριες να αντιλαμβάνονται τα στερεότυπα που έχουν σχετικά με την αναπηρία και να εντοπίσουν τις ανάγκες των ατόμων, εκφράζοντας συναισθήματα.
Διαβάσαμε την ιστορία «Φένια, η αγαπημένη των ήχων» και τα παιδιά απαντούν σε σχετικές ερωτήσεις: π.χ. Τι είναι το λευκό μπαστούνι που κρατάει η Φένια στα χέρια της; Γιατί νομίζετε ότι τα μουσικά παιχνίδια και οι ήχοι της φύσης είναι από τις αγαπημένες απασχολήσεις της Φένιας;
Συζητάμε για τη σημασία των αισθήσεων και τη δυσκολία που μπορεί να προκαλέσει η απώλεια κάποιας εκ των αισθήσεων στην κίνηση ή την αντίληψη κάποιου σήματος, δοκιμάζοντας για παράδειγμα να περπατήσουμε ή να μυρίσουμε κλείνοντας τα μάτια μας (όραση). Δείχνουμε το σύστημα γραφής Braille για τους τυφλούς. Προβληματίζονται για το τι μπορεί να σημαίνουν οι κουκίδες, διατυπώνοντας υποθέσεις. Σε χαρτόνια γράψαμε το αρχικό γράμμα του ονόματός μας κολλώντας στρογγυλά χαρτάκια στο περίγραμμα των κύκλων σύμφωνα με το υπόδειγμα από τη μέθοδο Braille.
Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες τα παιδιά περπάτησαν με δεμένα/κλειστά μάτια με βοηθό κάποιον οδηγό, ζωγράφισαν και έγραψαν. Παίξαμε το «παιχνίδι της τυφλόμυγας σε κύκλο» και «μάντεψε ποιος;» να αναγνωρίζουμε τον «άλλο» με γνώμονα τις άλλες αισθήσεις μας, αφή, ακοή.
4ο Εργαστήριο: «Ακουστική αναπηρία-κώφωση»
Στόχος: Οι μαθητές και μαθήτριες να γνωρίσουν μέσω ιστοριών άτομα με ακουστική αναπηρία (π.χ. ο Μπετόβεν, ο μουσικός συνθέτης και πιανίστας), τις μεθόδους επικοινωνίας και πώς κοινωνικοποιούνται.
Διαβάσαμε το βιβλίο “Μόζα, η γάτα- Η λευκή Μόλι” και το επεξεργαστήκαμε με τα παιδιά.
Γνωρίσαμε συστήματα επικοινωνίας για τους κωφούς ή τους βαρήκοους όπως είναι τα βοηθήματα ακοής, δηλαδή τα ακουστικά βαρηκοΐας, η χρήση της χειλανάγνωσης διαβάζοντας τα χείλη, και η χρήση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας.
Είδαμε εκπαιδευτικό βίντεο με τη Νοηματική Γλώσσα.
Μιλάμε στο διπλανό μας κουνώντας μόνο τα χείλη, χωρίς φωνή. Παίζουμε παιχνίδια παντομίμας με κινήσεις χεριών για να αντιληφθούν μια λέξη μόνο με νοήματα.
5ο Εργαστήριο: «Κινητική αναπηρία»
Στόχος: Οι μαθητές και μαθήτριες να γνωρίσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα στην κίνηση στις καθημερινές τους δραστηριότητες, αλλά και ποιες δυνατότητες έχουν.
Διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε το παραμύθι «Η Αργυρώ γελάει» με διάφορες δραστηριότητες.
Δείχνουμε εικόνες ανθρώπων, ζωγράφων που ζωγραφίζουν με το στόμα ή τα δάκτυλα των ποδιών.
Τα παιδιά, με τη σειρά τους ζωγράφισαν με το στόμα κρατώντας το μαρκαδόρο ή βάζοντας το ένα χέρι πίσω από την πλάτη με πολύ ωραία αποτελέσματα.
Γνωρίσαμε διάφορα αθλήματα των Παραολυμπιακών αγώνων που γίνονται σε αναπηρικά αμαξίδια και βλέπουμε βίντεο με αθλητές και ιστορίες ζωής από την ΕΛΕΠΑΠ( Ελληνική Εταιρεία Προστασίας και Αποκαταστάσεως Αναπήρων Προσώπων).
Είδαμε το βίντεο ¨Το δώρο” (Βραβευμένη ταινία μικρού μήκους-2014).
6ο Εργαστήριο : « Η αξία της διαφορετικότητας»
Στόχος: Οι μαθητές και μαθήτριες να αναδείξουν την αξία της διαφορετικότητας στη ζωή μας. Να αναγνωρίσουν ότι είναι σημαντικό να διαφέρουμε μεταξύ μας και πώς όλοι μπορούμε να μάθουμε και να κερδίσουμε από τους άλλους.
Διαβάζουμε και επεξεργαζόμαστε το παραμύθι «Το Κάτι Άλλο» και το βιβλίο “Δεν πειράζει να είσαι διαφορετικός” που πραγματεύεται τη Διαφορετικότητα. Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια και δραματοποίηση στην ομάδα.
Παίζουμε κινητικά παιχνίδια με κατευθυνόμενους και αυτοσχέδιους σχεδιασμούς- τεχνικές θεάτρου.
7ο Εργαστήριο: «Δραστηριότητες Αξιολόγησης»
Στόχος: Οι μαθητές και μαθήτριες αναστοχάζονται και αξιολογούν τα εργαστήρια που υλοποιήθηκαν. Θέτουμε ερωτήσεις: -Τι ήταν πιο ενδιαφέρον από όλα αυτά που έκαναν; – Ποιο εργαστήριο τους άρεσε πιο πολύ; – Τι ένιωσαν; – Τι θα άλλαζαν; – Τι κατάφεραν;
Στα παιδιά άρεσε το πρόγραμμα και ανταποκρίθηκαν με επιτυχία. Απέκτησαν νέες γνώσεις στις ήδη υπάρχουσες και αντιλήφθηκαν ότι είναι καλό να νοιαζόμαστε για τον άλλο και να τον αγαπάμε, με τα δυνατά και τα αδύνατα στοιχεία του.