4ο Λύκειο Δράμας

Το blog του 4ου !!!

Ομάδα Φυσικής και Ρομποτικής του 4ου Γενικού Λυκείου Δράμας

Συγγραφέας: 4ο ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ ΔΡΑΜΑΣ στις Δεκεμβρίου 15, 2013

Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον Δήμο Δράμας για την συμπαράστασή του σε αυτή την προσπάθειά μας. Καλή αρχή σε όλους μας  Ακούστε το σποτάκι μας…..spot(1)

 

Κατηγορία Γενικά | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Συνεργασία σχολείων για να επαναλάβουμε τη μέτρηση του Ερατοσθένη

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Δεκεμβρίου 17, 2010

Η συνεργασία του 4ου Λυκείου Δράμας με το 6ο Λύκειο Λάρισας έχει ως στόχο την επανάληψη της μέτρησης του Ερατοσθένη.

Η επανάληψη του πειράματος από τους μαθητές μας

Μέτρηση Δράμας-Λάρισας κατα μήκος ενός μεσημβρινού

Πώς θα μετρήσουμε τη γωνία

Τι ώρα μεσουρανεί ο ήλιος σ” έναν τόπο

Κατακόρυφος ενός τόπου

Χάρτινα ηλιακά ρολόγια

Οι πρώτες μετρήσεις

Ο Ερατοσθένης στη Βικιπαίδεια

Ερατοσθένης ο Κυρηναίος

Η μέτρηση της γης από τον Ερατοσθένη

Κατηγορία Β Λυκείου, Φυσική | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Χάρτινα ηλιακά ρολόγια

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Νοεμβρίου 28, 2010

Στην προσπάθειά μου να υπολογίσω τη χρονική στιγμή που μεσουρανεί ο ήλιος σε ένα τόπο μελέτησα τα ηλιακά ρολόγια, μιας και αυτά όταν δείχνουν 12:00 τότε μεσουρανεί ο ήλιος σε αυτόν τον τόπο. Έτσι αποφάσισα να φτιάξω μερικά χάρτινα μοντέλα ηλιακών ρολογιών, για εκπαιδευτικούς κυρίως σκοπούς αλλά και για να τα χρησιμοποιήσουμε στη επανάληψη της μέτρησης του Ερατοσθένη που θα πραγματοποιήσει το τμήμα αστρονομίας του σχολείου μας σε συνεργασία με το 6ο Λύκειο Λάρισας. Τα ηλιακά ρολόγια τα δοκίμασα την Κυριακή 28-11-10 και τη Δευτέρα θα τα φέρω στο σχολείο. Θα ήταν ευχής έργο αν τα χάρτινα αυτά μοντέλα αποκτούσαν και πραγματική μορφή φτιαγμένα από ανθεκτικά υλικά, μάρμαρο, μέταλλα, ώστε να κοσμήσουν τις αυλές των σχολείων μας αλλά και τις όμορφες πλατείες των πόλεών μας. Η γνώση για να τα κατασκευάσουμε υπάρχει, πρέπει να βρεθεί και η βούληση για να υλοποιηθούν.

Το οριζόντιο ηλιακό ρολόι

Αποτελείται από μια οριζόντια πλάκα όπου χαράσσονται οι γραμμές των ωρών. Η γραμμή που δείχνει την ώρα 12:00 θα πρέπει να δείχνει προς την κατεύθυνση που γεωγραφικού Βορρά. Ο γνώμονας (δείκτης) σχηματίζει γωνία με την οριζόντια πλάκα ίση με το γεωγραφικό πλάτος του τόπου, δηλαδή δείχνει την κατεύθυνση προς τον Πολικό Αστέρα.

Το ισημερινό ηλιακό ρολόι.

Η πλάκα πάνω στην οποία χαράσσονται οι γραμμές των ωρών είναι παράλληλη με τον ισημερινό. Πάνω στη ισημερινή πλάκα σχεδιάζουμε ένα ημικύκλιο. Οι οριζόντιες ακτίνες αντιστοιχούν στις ώρες 6:00 και 18:00 ενώ η κάθετη στις οριζόντιες ακτίνες δείχνει την 12:00. Κάθε γραμμή ώρας σχηματίζει  με τη γραμμή της επόμενης ώρας γωνία 15ο (24×15=360). Η πλάκα των ωρών έχει δύο όψεις όμοιες. Η πάνω όψη μετρά το χρόνο από τις 22 Μαρτίου έως και τις 21 Σεπτεμβρίου, ενώ η κάτω πλάκα μετρά το χρόνο από τις 22 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 21 Μαρτίου, μιας και ο ήλιος βρίσκεται πάνω από τον Ισημερινό και κάτω από τον Ισημερινό αντίστοιχα. Από το κέντρο του κύκλου περνά ο γνώμονας ο οποίος σχηματίζει γωνία με τον ορίζοντα ίση με το γεωγραφικό πλάτος του τόπου και προσανατολίζεται προς τον Πολικό Αστέρα.

Συνδυασμός Ισημερινού – Οριζοντίου ηλιακού ρολογιού

Ο συνδυασμός των δύο προηγούμενων ηλιακών ρολογιών δίνει το παρακάτω ρολόι όπου φαίνονται και συγκρίνονται οι αρχές λειτουργίας και των δύο τύπων ρολογιών. Ο κοινός γνώμονας σχηματίζει και στους δύο τύπους ρολογιού γωνία με τον ορίζοντα ίση με το γεωγραφικό πλάτος του τόπου και προσανατολίζεται προς τον Πολικό Αστέρα. Έτσι η σκιά του κοινού γνώμονα στην οριζόντια πλάκα δείχνει την αληθή ηλιακή ώρα στο οριζόντιο ρολόι ενώ η σκιά στην ισημερινή πλάκα δείχνει την αληθή ηλιακή ώρα στο ισημερινό ρολόι.

Κατηγορία Β Λυκείου, Φυσική | Δε βρέθηκαν σχόλια »

1ο Μάθημα Αστρονομίας στο 4ο Λύκειο Δράμας

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Σεπτεμβρίου 20, 2010

Με αρκετή όρεξη και πολλές προσδοκίες ξεκίνησαν τα μαθήματα Αστρονομίας στο 4ο Λύκειο Δράμας. Το ενδιαφέρον των μαθητών απογειώθηκε, πραγματικά, όταν στήθηκε το 10-ιντσο τηλεσκόπιο του σχολείου μας και παρατηρήσαμε το ήλιο.
Αυτή την εποχή ο ήλιος αρχίζει να εμφανίζει έντονη δραστηριότητα, μιας και βρισκόμαστε στην αρχή του 11-ετούς κύκλου της ηλιακής δραστηριότητας, έτσι καταφέραμε να παρατηρήσουμε μια οικογένεια ηλιακών κηλίδων όπως φαίνεται και στην φωτογραφία που ακολουθεί.

O ήλιος στις 20-9-2010

Κατηγορία Β Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Λήξη σχολικής χρονιάς

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Μαΐου 11, 2010

prosklisi_arizona_1.jpg

Κατηγορία Γενικά, Εκδηλώσεις | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Αντικείμενα Messier

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Μαΐου 11, 2010

Από τη βικιπαιδεια

Τα αντικείμενα Μεσιέ (Messier) είναι τα αστρονομικά αντικείμενα που καταλογογραφήθηκαν από τον Γάλλο αστρονόμο Σαρλ Μεσιέ (Charles Messier) στον Κατάλογο Νεφελωμάτων και Αστρικών Σμηνών που κυκλοφόρησε το 1774. Ο κατάλογος του Μεσιέ όμως εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1771. Κίνητρο για τη σύνταξη του καταλόγου ήταν το γεγονός ότι ο Μεσιέ, που ήταν κυνηγός κομητών, είχε απογοητευτεί από αντικείμενα που παρατηρούσε συχνά αλλά δεν ήταν κομήτες. Έτσι, αποφάσισε να συντάξει έναν κατάλογο αυτών των αντικειμένων προκειμένου αυτός και οι άλλοι αστρονόμοι να αποφύγουν λάθη στις παρατηρήσεις τους.[1]

Η πρώτη έκδοση (1771) συμπεριέλαβε 45 αντικείμενα, αριθμημένα από Μ1 (Μ για Messier) έως Μ45. Ο τελικός κατάλογος περιέχει 110 αντικείμενα και ολοκληρώθηκε στη σημερινή του έκταση το 1966 με την προσθήκη του 110ού αντικειμένου. Το πρώτο αντικείμενο με αριθμό Μ1 είναι το νεφέλωμα του Καρκίνου, και το τελευταίο, το Μ110, ο γαλαξίας NGC 205, ένας μικρός ελλειπτικός γαλαξίας, συνοδός του Γαλαξία της Ανδρομέδας. Τα 30 από τα αντικείμενα του καταλόγου ανακαλύφθηκαν από το συνεργάτη και φίλο του Μεσιέ, αστρονόμο Πιερ Μεσέν (Pierre Méchain). Η τελική έκδοση, όπως συντάχθηκε από τον Μεσιέ, εκδόθηκε το 1781 και συμπεριελήφθηκε στις αστρονομικές εφημερίδες του 1784. Περιείχε 103 αντικείμενα η τελική του έκδοση, αλλά τον 20ό αιώνα προστέθηκαν ακόμη 7 αντικείμενα αυξάνοντας τον αριθμό των αντικειμένων του καταλόγου σε 110. Πολλά από τα αντικείμενα του καταλόγου αναφέρονται έως και σήμερα με τον αριθμό τους κατά Μεσιέ,[2] με πιο χαρακτηριστικό ίσως παράδειγμα το γαλαξία της Ανδρομέδας, που είναι γνωστός σαν Μ31.

Επειδή ο Μεσιέ (όπως και ο Μεσέν) έζησε και δούλεψε στο Βόρειο Ημισφαίριο (στη Γαλλία), ο κατάλογός του περιλαμβάνει μόνο αντικείμενα που είναι ορατά από το Βόρειο Ουράνιο πόλοέως και ουράνιο πλάτος (απόκλιση) -35° περίπου. Πολλά εντυπωσιακά αντικείμενα του Νότιου ουρανού, όπως τα Νέφη του Μαγγελάνου, δεν περιέχονται στον κατάλογο. Καθώς όλα τα αντικείμενα είναι ορατά με κιάλια ή μικρά τηλεσκόπια αποτελούν δημοφιλή αντικείμενα παρατήρησης για τους ερασιτέχνες αστρονόμους. Τις τελευταίες μέρες του Μάρτη και τις πρώτες του Απρίλη, την περίοδο που όλα τα αντικείμενα του καταλόγου είναι ορατά, οι αστρονόμοι διοργανώνουν Μαραθώνιους Μεσιέ, παρατηρώντας και τα 110 αντικείμενα μέσα σε ένα μόνο βράδυ.[3]

 

 

Κατηγορία Β Λυκείου | Με ετικέτα: , , , | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Χρόνια Πολλά & Καλή Ανάσταση

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Απριλίου 1, 2010

east.jpg

Κατηγορία Γενικά | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Η παρέλαση του σχολείου μας

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Μαρτίου 25, 2010

p3252103.JPG
p3252105.JPGp3252106.JPGp3252107.JPG

Κατηγορία Εκδηλώσεις | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Τηλεδιάσκεψη με το CERN

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Φεβρουαρίου 10, 2010

Στο πλαίσιο των διαλέξεων φυσικής που πραγματοποιούνται στο σχολείο μας, οι μαθητές μας, θα έχουν την ευκαιρία να συνδεθούν με το Ευρωπαικό Ερευνητικό Κέντρο Σωματιδιακής Φυσικής, CERN και να παρακολουθήσουν την διάλεξη του κ. Ν. Κωνσταντινίδη.

Η τηλεδιάσκεψη θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα του διαδραστικού πίνακα στις 8:30 π.μ. την Πέμπτη 11-2-2010.

 

 cern.jpg

 

Κατηγορία Εκδηλώσεις | Με ετικέτα: | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Αντίδραση του επιπέδου ή πώς σχεδιάζουμε δυνάμεις.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Ιανουαρίου 25, 2010

Καλή χρονιά στους συναδέλφους και σ τους μαθητές του 4ου Λυκείου Δράμας. Καλή δύναμη.

Πώς σχεδιάζουμε δυνάμεις που ασκούνται σε ένα σώμα; Μπορούμε να ξέρουμε πόσες πρέπει να σχεδιάσουμε; Πολλές φορές οι μαθητές σχεδιάζουν πραγματικές δυνάμεις, αλλά μη ξέροντας πού να σταματήσουν σχεδιάζουν και κάποιες μη υπαρκτές, με σκοπό να πετύχουν αυτό που θεωρούν απαραίτητο.

Παλιότερα σχεδιάζαμε την αντίδραση του επιπέδου, την οποία αναλύαμε στην κάθετη συνιστώσα, την οποία λέγαμε κάθετη αντίδραση (Fκ ή Ν) και την οριζόντια συνιστώσα που ονομάζαμε τριβή. Θεωρήθηκε ότι αυτό μπορεί να μπερδεύει τους μαθητές και ο τρόπος αυτός εγκαταλείφθηκε  καλώντας τους μαθητές να γράφουν μόνο την κάθετη αντίδραση Ν και την τριβή.

Μήπως ο τρόπος αυτός έρχεται σε αντίθεση με την προσπάθεια να μάθουν να σχεδιάζουν σωστά τις δυνάμεις;

Να μάθουν δηλαδή ότι όταν το σώμα Α, πάνω στο οποίο σχεδιάζουμε δυνάμεις, έρχεται σε επαφή με άλλο σώμα Β, θα δέχεται μια μόνο δύναμη από το Β.

 

Παράδειγμα 1ο:

Ένα σώμα βάρους 100Ν ηρεμεί, όπως στα παρακάτω σχήματα.

 

i)    Να σχεδιάστε τις δυνάμεις που ασκούνται στο σώμα και να υπολογίσετε τα μέτρα τους, σε κάθε περίπτωση.

 ii)   Χαρακτηρίστε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές ή λανθασμένες.

α)  Το σώμα στο α΄ σχήμα δέχεται   δύο δυνάμεις το βάρος από τη Γη και την αντίδρασή του από το έδαφος.

β)  Στο α σχήμα το σώμα ασκεί στο έδαφος το βάρος του.

γ)  Μεγαλύτερη δύναμη δέχεται το σώμα από το έδαφος στο πλάγιο επίπεδο, δεύτερο σχήμα.

iii)   Σε ποια περίπτωση το σώμα ασκεί μεγαλύτερη δύναμη στο έδαφος;

iv)  Το ίδιο σώμα κατεβαίνει τώρα με σταθερή ταχύτητα όπως στο β. σχήμα. Βρείτε ξανά τις δυνάμεις που ασκούνται πάνω του.

Απάντηση:

Κατηγορία Α Λυκείου | 1 σχόλιο »

Επιστημονική Διάλεξη στο 4ο Λύκειο Δράμας

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Ιανουαρίου 18, 2010

Η 2η επιστημονική διάλεξη της σειράς “Επιστημονικές Διαλέξεις στο 4ο” θα δοθεί στις 22-1-2010 στις 8:30 στο 4ο Λύκειο Δράμας με θέμα: «Ήλιος, το δικό μας αστέρι»Μετά τη διάλεξη θα ακολουθήσει παρατήρηση του ηλίου με τηλεσκόπιο και φυσικά ειδικό φίλτρο για την προστασία των οφθαλμών μας.Επιστημονική Διάλεξη

Κατηγορία Β Λυκείου | Με ετικέτα: , , | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Γωνία εκτροπής από ένα πρίσμα

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Δεκεμβρίου 29, 2009

Στο παρακάτω σχήμα δίνεται η τομή ενός πρίσματος, σχήματος ημικυκλίου ακτίνας R=√2cm. Στο σημείο Α, σε απόσταση (ΟΑ)=1cm  από το κέντρο του ημικυκλίου, προσπίπτει μια ακτίνα, κάθετα στην ΒΓ. Το μήκος του κύματος της ακτινοβολίας στο κενό είναι 400√2 nm και ο δείκτης διάθλασης του πρίσματος για την παραπάνω ακτινοβολία n=√2.

 image001.gif

i)     Κατά ποια γωνία εκτρέπεται η ακτίνα κατά το πέρασμά της από το πρίσμα;

ii)   Σε πόσα μήκη κύματος λ1 της ακτίνας στο πρίσμα, αντιστοιχεί η διαδρομή που διανύει μέσα σ’ αυτό;

Απάντηση:

Κατηγορία Γ Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Συμβολή σε γραμμικό ελαστικό μέσο.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Δεκεμβρίου 20, 2009

Δύο σύγχρονες πηγές Ο1 και Ο2 παράγουν αρμονικά κύματα που διαδίδονται με ταχύτητα υ=2m/s κατά μήκος ενός γραμμικού ελαστικού μέσου με άκρα τα σημείο Ο1 και Ο2 όπου (Ο1Ο2)=4m. Η εξίσωση ταλάντωσης των πηγών είναι:

y= 5 ημ2πt (y σε cm, t σε s)

i)    Να βρεθούν οι εξισώσεις των δύο κυμάτων που παράγονται θεωρώντας x=0 τη θέση της πηγής Ο1.

ii)   Να σχεδιάστε στιγμιότυπα που να δείχνει την απομάκρυνση των διαφόρων σημείων του μέσου, σε συνάρτηση με την θέση τους x, τις χρονικές στιγμές:

a)  t1= 0,5s.

b)  t2= 1,25s

Απάντηση:

Κατηγορία Γ Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Πώς μετρούμε αποστάσεις και χρόνους, είτε σε πολύ μεγάλη, είτε σε πολύ μικρή κλίμακα;

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Δεκεμβρίου 9, 2009

Στην προσπάθεια μας να μετρήσουμε αποστάσεις και χρόνους που συναντάμε στην καθημερινή μας ζωή χρησιμοποιούμε όργανα μέτρησης όπως το μέτρο, η μετροταινία, το υποδεκάμετρο, ο βερνίερος, τα ρολόγια, τα ψηφιακά χρονόμετρα και άλλα. Αν προσπαθήσουμε όμως να μετρήσουμε αποστάσεις και χρόνους σε μεγάλη ή μικρή κλίμακα, τότε τα παραπάνω όργανα είναι αναποτελεσματικά και θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε εξειδικευμένες μεθόδους και τεχνικές. Μερικές από τις τεχνικές αυτές είναι οι παρακάτω:

Κάνετε Κλικ εδώ για τη συνέχεια 

Κατηγορία Φυσική | Με ετικέτα: , , | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Εξίσωση κύματος και φάσεις.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Δεκεμβρίου 3, 2009

Δίνεται ένα στιγμιότυπο ενός κύματος που διαδίδεται προς τα δεξιά και η εξίσωση του οποίου είναι:

y=0,2ημ2π(t-x+3/4)  (S.Ι.)

image002.jpg

Τη στιγμή που ελήφθη το στιγμιότυπο η ταχύτητα του σημείου Ο στη θέση x=0 είναι μηδενική.

α) Να βρεθούν η περίοδος και το μήκος του κύματος.

β)   Ποια η φάση του σημείου Ο την στιγμή αυτή;

γ)  Σε ποια χρονική στιγμή αντιστοιχεί το παραπάνω στιγμιότυπο;

Απάντηση:

 

Κατηγορία Γ Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Δύο ασκήσεις για τους μαθητές της Α” Λυκείου

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Νοεμβρίου 24, 2009

1. Ο οδηγός ενός αυτοκινήτου που κινείται με ταχύτητα υο=10 m/s φρενάρει ξαφνικά (τη χρονική στιγμή t=0) και το αυτοκίνητο κινείται με σταθερή επιτάχυνση α=-2m/s2 μέχρι να σταματήσει…..

Συνέχεια σε μορφή pdf

 

Κατηγορία Α Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Στιγμιότυπο κύματος προς τα αριστερά.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Νοεμβρίου 23, 2009

Εγκάρσιο αρμονικό κύμα διαδίδεται σε γραμμικό ελαστικό μέσο, που ταυτίζεται με τον άξονα x΄Οx και προς την αρνητική κατεύθυνση, με ταχύτητα υ=2m/s. Τη χρονική στιγμή  t=0 το υλικό σημείο που βρίσκεται στην αρχή Ο του άξονα, αρχίζει να ταλαντώνεται προς τα πάνω (θετική κατεύθυνση) και διανύει απόσταση 0,2m πριν σταματήσει στιγμιαία σε χρονικό διάστημα 0,25m.

i)   Να βρεθεί η εξίσωση του κύματος.

ii)  Για τη χρονική στιγμή t1=2,5s να σχεδιάστε ένα στιγμιότυπο του κύματος, μεταξύ του σημείου Κ, που έχει φτάσει το κύμα και του  σημείου Λ στη θέση xΛ=3,5m.

iii)  Να κάνετε τη γραφική παράσταση της απομάκρυνσης του υλικού σημείου Λ και για όλο το χρονικό διάστημα της ταλάντωσής του.

Απάντηση:

Κατηγορία Γ Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Σύνθετη ταλάντωση, φάσεις και διαφορές φάσεων.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Νοεμβρίου 18, 2009

Ένα σώμα εκτελεί ταυτόχρονα δύο α.α.τ στην ίδια διεύθυνση και γύρω από την ίδια θέση ισορροπίας με εξισώσεις:

y1= 0,2∙ημ(20πt+5π/6) και

y2= 0,2∙ημ(21πt)   (S.Ι.)

i)   Ποια η αρχική φάση και η αρχική απομάκρυνση του σώματος εξαιτίας της σύνθετης ταλάντωσης;

ii)  Να βρεθεί η εξίσωση της απομάκρυνσης σε συνάρτηση με το χρόνο για την σύνθετη ταλάντωση.

iii)  Να βρεθεί η χρονική στιγμή t1 που το πλάτος μηδενίζεται για πρώτη φορά, καθώς και η στιγμή t2 που μεγιστοποιείται επίσης για πρώτη φορά.

iv)  Να βρεθούν οι φάσεις των δύο ταλαντώσεων και η διαφορά φάσης μεταξύ τους τις παραπάνω χρονικές στιγμές.

v)  Να σχεδιάστε τα περιστρεφόμενα διανύσματα τις χρονικές στιγμές  t1 και t2.

Απάντηση:

Κατηγορία Γ Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Ελατήριο και ισορροπία.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Νοεμβρίου 11, 2009

Ένα σώμα Σ ηρεμεί δεμένο στο κάτω άκρο ενός κατακόρυφου ελατηρίου.

image001.png

1)      Ποιες προτάσεις είναι σωστές και ποιες λάθος: 

i)     Το ελατήριο έχει επιμηκυνθεί. 

ii)    Το ελατήριο έχει συμπιεστεί. 

iii)  Αν το σώμα Σ είχε μεγαλύτερο βάρος, το ελατήριο θα είχε μεγαλύτερο μήκος. 

iv)  Στο ελατήριο ασκείται το βάρος του σώματος γι’ αυτό παραμορφώνεται. 

v)    Η συνισταμένη δύναμη που δέχεται το σώμα Σ είναι μηδενική. 

vi)  Η συνισταμένη δύναμη που δέχεται το ελατήριο είναι μηδενική. 

2)      Aν το ελατήριο έχει επιμηκυνθεί  κατά 10cm, ενώ το σώμα έχει μάζα 2kg, πόση είναι η σταθερά του ελατηρίου;         

Δίνεται g=10m/s2.        Απάντηση:

Κατηγορία Α Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Μοντελοποίηση Φυσικών Φαινομένων

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Νοεμβρίου 4, 2009

Μια σειρά από επιστημονικές διαλέξεις θα δοθούν στο 4ο Λύκειο Δράμας. Η 1η διάλεξη θα δοθεί στις 12-11-2009 στις 8:30 με θέμα: Μοντελοποίηση Φυσικών Φαινομένων.

dialexis.jpg

Κατηγορία Φυσική | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Μια άγνωστη δύναμη του σύμπαντος δρα στη σκοτεινή ύλη;

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Οκτωβρίου 30, 2009

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων έχουν βρει μια απροσδόκητη σχέση μεταξύ της μυστηριώδους «σκοτεινής ύλης» και των ορατών άστρων και του αερίου στους γαλαξίες, που θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στην σημερινή γνώση της βαρύτητας.

sunflower_galaxyΟ γαλαξίας M63 ή Sunflower

Ένας από τους αστρονόμους, ο Hongsheng Zhao Supa του Κέντρου Βαρύτητας στο Πανεπιστήμιο του Αγίου Ανδρέα, δείχνει ότι μια άγνωστη δύναμη ενεργεί πάνω στην σκοτεινή ύλη. Τα ευρήματα της έρευνας δημοσιεύονται στο επιστημονικό περιοδικό Nature.

Μόνο το 4% του σύμπαντος είναι κατασκευασμένο από τα γνωστά υλικά. Αστέρια και αέριο όμως στους γαλαξίες κινούνται τόσο γρήγορα που οι αστρονόμοι έχουν σκεφτεί ότι η βαρύτητα από ένα υποθετικό αόρατο φωτοστέφανο σκοτεινής ύλης (που περιβάλει το κέντρο του Γαλαξία) είναι απαραίτητο για να συγκρατούνται μαζί οι γαλαξίες. Ωστόσο, έχει παραμείνει άπιαστο όνειρο μια σταθερή κατανόηση της φύσης της σκοτεινής ύλης, καθώς και μια άμεση απόδειξη για την ύπαρξή της.

Τώρα, η ερευνητική ομάδα πιστεύει ότι οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ της σκοτεινής ύλης και της συνηθισμένης θα μπορούσε να είναι πιο σημαντικό και πιο σύνθετο από ό,τι εθεωρείτο μέχρι σήμερα, και μάλιστα εικάζουν ότι η σκοτεινή ύλη μπορεί και να μην υπάρχει και ότι οι ανώμαλες κινήσεις των άστρων στους γαλαξίες οφείλονται σε τροποποίηση του νόμου της βαρύτητας σε εξωγαλαξιακές κλίμακες.

Ο Benoit Famaey (Πανεπιστήμια της Βόννης και του Στρασβούργου), εξηγεί: «Η σκοτεινή ύλη φαίνεται να «γνωρίζει» πως κατανέμεται η ορατή ύλη. Φαίνονται να συνωμοτούν μεταξύ τους έτσι ώστε η βαρύτητα της ορατής ύλης στην τυπική ακτίνα του φωτοστέφανου από σκοτεινή ύλη να είναι πάντα η ίδια. Αυτό είναι πολύ περίεργο δεδομένου ότι θα περίμενε κανείς μάλλον την ισορροπία μεταξύ της ορατής και της σκοτεινής ύλης, που σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από την ατομική ιστορία του κάθε γαλαξία. «

Ο δε Zhao στο Κέντρο Βαρύτητας SUPA σημειώνει, «Το γενικό σχήμα που αποκαλύπτουν τα δεδομένα είναι πολύ περίεργο. Είναι σαν να έχουμε σε ένα ζωολογικό κήπο ζώα όλων των ηλικιών και των μεγεθών και ως εκ θαύματος να έχουν ταυτόσημο, ας πούμε, βάρος στην σπονδυλική στήλη τους. Είναι δυνατό ότι μια μη βαρυτική πέμπτη δύναμη κυβερνάει την σκοτεινή ύλη με ένα αόρατο χέρι, αφήνοντας τα ίδια δακτυλικά αποτυπώματα σε όλους τους γαλαξίες, ανεξάρτητα από την ηλικία, τα σχήματα και τα μεγέθη τους. «

Η εν λόγω δύναμη μπορεί να λύσει ένα ακόμα μεγαλύτερο μυστήριο, γνωστό ως «σκοτεινή ενέργεια», η οποία είναι υπεύθυνη για την ταχύτατη επέκταση του Σύμπαντος. Μια πιο ριζική λύση είναι η αναθεώρηση των νόμων της βαρύτητας, που αρχικά αναπτύχθηκε από τον Ισαάκ Νεύτωνα το 1687 και έγινε πιο εκλεπτυσμένη από τη θεωρία της γενικής σχετικότητας το 1916 από τον Άλμπερτ Αϊνστάιν. Ο Αϊνστάιν ποτέ δεν αποφάσισε πλήρως του κατά πόσον στην εξίσωση του πρέπει να προσθέσουμε την πανταχού παρούσα σταθερή πηγή της αντιβαρύτητας, που σήμερα ονομάζεται σκοτεινή ενέργεια.

Και ο Famaey πρόσθεσε: «Εάν αντικαταστήσουμε στις παρατηρήσεις μας το νόμο του Νεύτωνα με ένα τροποποιημένο νόμο, έχει σημασία, να αντικαταστήσουμε την δράση της υποθετικής σκοτεινής ύλης με μία δύναμη που να συνδέεται στενά με την κατανομή της ορατής ύλης.»

Οι δε επιπτώσεις της νέας έρευνας θα μπορούσαν να αλλάξουν ορισμένες από τις πιο ευρύτατα αποδεκτές επιστημονικές θεωρίες για την ιστορία και την επέκταση του σύμπαντος.

Ο επικεφαλής ερευνητής Gianfranco Gentile στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης καταλήγει, «Η κατανόηση αυτής της αινιγματικής και ακατανόητης συνωμοσίας είναι ίσως το κλειδί για να ξεκλειδώσουμε το σχηματισμό των γαλαξιών και των δομών τους.»

Πηγή: ScienceDaily

Δείτε και τα σχετικά άρθρα

1. Ένα αόρατο χέρι πάνω στην αόρατη σκοτεινή ύλη

2. Η σκοτεινή πλευρά της βαρύτητας

3. Τι είναι η βαρύτητα;

4. Το κυνήγι για την πέμπτη δύναμη εστιάζεται στο σμήνος Bullet

5. Η θεωρία MOND ανατρέπει τη θεωρία του Νεύτωνα και Αϊνστάιν

6. Αστρονόμοι υποστηρίζουν πως βρήκαν αποδείξεις για την Σκοτεινή Ύλη

Κατηγορία Φυσική | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Διάγραμμα x-t και ταχύτητα κινητού.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Οκτωβρίου 29, 2009

Στο διάγραμμα φαίνεται η μεταβολή της θέσης ενός κινητού που κινείται ευθύγραμμα, σε συνάρτηση με το χρόνο.

 image0022.gif

Να υπολογίσετε:

i)  Το πρόσημο της στιγμιαίας ταχύτητας του κινητού τις χρονικές στιγμές 2s και 6s.

ii)  Τη στιγμιαία ταχύτητα τις χρονικές στιγμές t1=4s και t2=8s.

iii) Τη μέση ταχύτητα στα χρονικά διαστήματα:            

α) Από 0 έως 4s                

β) Από 2s έως 6s               

γ) Από 4s έως 8s.

Απάντηση:

Κατηγορία Α Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Ο Αρης στον ουρανό

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Οκτωβρίου 28, 2009


Πρώτη επιτυχής εκτόξευση για το διάδοχο των διαστημικών λεωφορείων

Associated Press

Ακρωτήριο Κανάβεραλ Στείλε το άρθρο με emailΤύπωσε το άρθρο
Προηγούμενο άρθρο:

Φορτωμένος με ελπίδες για το μέλλον της NASΑ, o πύραυλος Ares I που θα διαδεχθεί τα διαστημικά λεωφορεία -εκτός απροόπτου-πραγματοποίησε με επιτυχία την Τετάρτη την πρώτη του δοκιμαστική πτήση χωρίς πλήρωμα.Ο Ares I-X, ο ψηλότερος και λεπτότερος πύραυλος που έχει ποτέ δημιουργήσει η NASA, εκτοξεύτηκε στις 17.30 ώρα Ελλάδας από την εξέδρα 39-Β του Ακρωτηρίου Κανάβεραλ, η οποία μέχρι σήμερα χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά για τα διαστημικά λεωφορεία.Η δίλεπτη πτήση, κόστους 440 εκατ. δολαρίων, επέτρεψε στη NASA να ελέγξει την αεροδυναμική συμπεριφορά και τη λειτουργία του κατώτερου σταδίου του πυραύλου, το οποίο βασίστηκε στο σχεδιασμό των προωθητικών πυραύλων στερεού καυσίμου που χρησιμοποιούνται στα διαστημικά λεωφορεία.Το κατώτερο τμήμα του Ares έφτασε σε ύψος 40 χλμ και στη συνέχεια έπεσε με αλεξίπτωτο στον Ατλαντικό, από όπου θα περισυλλεγεί για εξέταση.Τα ανώτερα τμήματα -η κάψουλα Orion για το πλήρωμα, το σύστημα διαφυγής και το ανώτερο τμήμα του κινητήρα- ήταν απλά ομοιώματα που καταστράφηκαν πέφτοντας στη θάλασσα.Δείτε το animation της πτήσης:Θα χρειαστούν μήνες μέχρι ολοκληρωθεί η ανάλυση των δεδομένων από τους 700 αισθητήρες που θα παρακολουθούν το εγχείρημα.Στον αέραΣτο μεταξύ, ο Λευκός Οίκος ενδέχεται να ακυρώσει το πρόγραμμα ανάπτυξης του Ares και να επιλέξει διαφορετικό σκάφος για το επανδρωμένο πρόγραμμα της NASA.Σύμφωνα με το Πρόγραμμα «Αστερισμός» που παρουσίασε η κυβέρνηση Μπους το 2004, η NASA θα αποσύρει τα διαστημικά λεωφορεία το 2010, ενώ ο νέος πύραυλος Ares και η κάψουλα Orion που θα τοποθετείται στην κορυφή του δεν θα είναι έτοιμα για επανδρωμένες πτήσεις πριν από το 2015 το νωρίτερο.Όμως το πρόγραμμα έχει συναντήσει σημαντικά τεχνικά και οικονομικά εμπόδια και ενδέχεται να ακυρωθεί το προσεχές διάστημα. Η επιτροπή στην οποία η κυβέρνηση Ομπάμα ανέθεσε να εξετάσει το θέμα προειδοποίησε ότι προϋπολογισμός της NASA δεν επαρκεί για την υλοποίηση του προγράμματος και η υπηρεσία θα ήταν προτιμότερο να παρακάμψει την επιστροφή στη Σελήνη και να βάλει ως στόχο κάποιον αστεροειδή ή τα φεγγάρια του Αρη. Θα μπορούσε επίσης να ακυρώσει την ανάπτυξη των πυραύλων Ares και να διαλέξει άλλο πύραυλο.Εκτός από τον πύραυλο Ares I για τη μεταφορά του πληρώματος, η NASA αναπτύσσει και τον ακόμα μεγαλύτερο Ares V, ο οποίος θα είναι μη επανδρωμένος και προορίζεται να μεταφέρει τις ακάτους που θα χρησιμοποιηθούν για τις μελλοντικές επανδρωμένες αποστολές στη Σελήνη και τον Αρη.

Newsroom ΔΟΛ

Κατηγορία Φυσική | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Στιγμιότυπο κύματος και φάσεις.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Οκτωβρίου 28, 2009

Δίνεται το στιγμιότυπο (α) του παρακάτω  σχήματος κάποια χρονική στιγμή t0, για ένα κύμα που διαδίδεται προς τα δεξιά, χωρίς αρχική φάση, ξεκινώντας από την πηγή που θεωρούμε ότι βρίσκεται στη θέση x=0.

image003.png

i)   Ποια η φάση του σημείου Δ;

ii)  Για πόσο χρόνο ταλαντώνεται το σημείο Β;

iii) Πόσες ταλαντώσεις έχει εκτελέσει η πηγή του κύματος;

iv) Αναφερόμενοι στο (β) σχήμα που το κύμα διαδίδεται επίσης προς τα δεξιά ξεκινώντας επίσης από τη θέση x=0:

α)  Ποιες οι φάσεις των σημείων Γ και Ε;

β)  Ποια η αρχική φάση της πηγής;

Απάντηση:

Κατηγορία Γ Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Σύνθεση ταλαντώσεων με παραπλήσιες συχνότητες.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Οκτωβρίου 25, 2009

Ένα υλικό σημείο εκτελεί ταυτόχρονα δύο ταλαντώσεις στην ίδια διεύθυνση, γύρω από την ίδια θέση ισορροπίας με εξισώσεις:

x1=2ημ(100πt +π/2) και 

x2=2ημ104πt

(μονάδες στο S.Ι.)

α)  Ποιο το πλάτος της συνισταμένης ταλάντωσης και ποια η απομάκρυνση τη χρονική στιγμή t=0;

β)  Ποια είναι η εξίσωση της κίνησης που εκτελεί το σώμα;

γ) Για τις χρονικές στιγμές t1= 7/8s και t2= 9/8s, να βρεθούν

i)  Οι φάσεις των δύο ταλαντώσεων,

ii) Η διαφορά φάσεως μεταξύ τους.

iii) Το πλάτος της ταλάντωσης.

Απάντηση:

Κατηγορία Γ Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Η Σχολική Γιορτή της 28ης Οκτωβρίου

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Οκτωβρίου 23, 2009

afisa_1940-1.jpg

Κατηγορία Εκδηλώσεις, Πολιτιστικά Θέματα | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Ψηφιακό σταυρόλεξο με όρους από τη φυσική (Κινηματική – Δυναμική)

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Οκτωβρίου 23, 2009

Σταυρόλεξο

Κατηγορία Α Λυκείου, Φυσική | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Οκτωβρίου 23, 2009

Ένα σώμα κινείται ευθύγραμμα κατά μήκος του άξονα x και στο παρακάτω διάγραμμα δίνεται η ταχύτητά του σε συνάρτηση με το χρόνο.

image0021.gif

i) Να περιγράψετε την κίνηση του σώματος.

ii) Ποια η θέση του σώματος:

  α) τη χρονική στιγμή t1=2s

  β) τη στιγμή t2=6s.

iii)  Να γίνει το διάγραμμα της θέσης του σώματος σε συνάρτηση με το χρόνο.

iv) Να βρείτε την κλίση της παραπάνω γραφικής παράστασης τη χρονική στιγμή t3=5s.

Απάντηση:

Κατηγορία Α Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Ζητούνται εθελοντές για να πάνε στον Άρη

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις Οκτωβρίου 22, 2009


Για γερά νεύραΠροσομείωση αποστολής στον Αρη ζητά Ευρωπαίους εθελοντές

Associated Press

Το ταξίδι μέχρι τον Αρη θα διαρκούσε μήνες
Παρίσι Στείλε το άρθρο με emailΤύπωσε το άρθρο
Προηγούμενο άρθρο:

Αν σας αρέσει η ιδέα να περάσετε 17 μήνες στην απομόνωση, στριμωγμένοι μαζί με πέντε αγνώστους, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος ίσως σας έχει μια θέση: ζητά εθελοντές για την προσομοίωση μιας επανδρωμένης αποστολής στον Αρη μέσα σε μια κάψουλα κοντά στη Μόσχα.Οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν ηλικία 20 έως 50 ετών, ύψος κάτω από 1,85 μέτρα και να μιλούν αγγλικά ή ρωσικά, εξηγεί η αγγελία της ESA.«Η επιλογή θα βασιστεί στην εκπαίδευση, την επαγγελματική εμπειρία, την ιατρική καταλληλότητα και τις κοινωνικές συνήθειες» και οι υποψήφιοι «θα εξεταστούν σε μια διαδικασία παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιείται για την επιλογή αστροναυτών».Τυχόν διδακτορικά διπλώματα στην Ιατρική, τη Βιολογία ή τη Μηχανική θα ήταν σημαντικό προτέρημα, προσθέτει η υπηρεσία.Η αποστολή των 520 ημερών προγραμματίζεται να ξεκινήσει του χρόνου, έπειτα από μια συντομότερη προσομοίωση 105 ημερών που ολοκληρώθηκε με εξαμελές πλήρωμα.Μέσα σε μια σφραγισμένη εγκατάσταση με όγκο 550 κυβικά μέτρα, το πλήρωμα θα προσομοιώσει το ταξίδι μέχρι τον Αρη, την προσεδάφιση, την επικοινωνία με τη Γη με χρονοκαθυστέρηση και τις τυχόν επείγουσες καταστάσεις που θα μπορούσαν να προκύψουν στο δύσκολο ταξίδι.Για την προηγούμενη προσομοίωση είχαν υποβάλλει αίτηση πάνω από 5.600 άτομα.

Newsroom ΔΟΛ

Κατηγορία Φυσική | Δε βρέθηκαν σχόλια »

Διάγραμμα θέσης ενός κινητού.

Συγγραφέας: Διονύσης Μάργαρης στις Οκτωβρίου 21, 2009

Ένα κινητό κινείται κατά μήκος του άξονα x ξεκινώντας για t0=0 από την θέση x=0. Στο διάγραμμα δίνεται η ταχύτητά του σε συνάρτηση με το χρόνο.

Να κάνετε το διάγραμμα της θέσης του κινητού σε συνάρτηση με το χρόνο.

Απάντηση:

Κατηγορία Α Λυκείου | Δε βρέθηκαν σχόλια »