Γραφή: Από τους τοίχους των σπηλαίων … στους τοίχους των ηλεκτρονικών μέσων κοινωνικής δικτύωσης



Ένα από τα σημαντικότερα βήματα στην εξέλιξη του παγκόσμιου πολιτισμού υπήρξε η ανακάλυψη της γραφής.

Η γραφή «γεννήθηκε» από την ανάγκη του ανθρώπου να επικοινωνήσει αλλά και να βελτιώσει τη ζωή του.

Αποτελεί μέσο να αποτυπώνει την σκέψη του, να μεταδίδει την πείρα του αλλά και να οργανώνει την καθημερινότητά του.

Είναι αλληλένδετη με την ιστορία, την επιστήμη και τον πολιτισμό.

Στο σχολείο μας, λίγο πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς, θελήσαμε να ασχοληθούμε με την ενότητα αυτή, προσαρμοσμένη πάντα στις δικές ανάγκες και δρώντας βιωματικά…

και επειδή τα λόγια  είναι περιττά σας παρουσιάζουμε τις δράσεις μας «φωτογραφικά»:

Σταθμός 1ος: Πριν την 4η χιλιετηρίδα πχ – Σπηλαιογραφίες.

Γίναμε άνθρωποι των σπηλαίων και γράψαμε το όνομά μας, με ζωγραφική αφού δεν υπήρχαν ακόμη γράμματα.

Οπτική, ζωγραφική απεικόνιση αντικειμένων

Ανάγκη για επικοινωνία, διακόσμηση αλλά και ανάγκη να ξορκίσουν το κακό...

Επιφάνεια και εργαλεία γραφής: μαύρος τοίχος και αιχμηρά αντικείμενα..

Σταθμός 2ος : Μεσσοποταμία, από το 4000 πχ, Σουμέριοι: ο πρώτος ανθρώπινος πολιτισμός, Σφηνοειδής γραφή.

Γίναμε Σουμέριοι, είμασταν πολύ έξυπνοι, ανακαλύψαμε τον τρόχο και άλλα πολλά, άρχισαμε να γράφουμε σε πλάκες, πήλινες και μη.

Τα "βιβλία" ήταν πήλινα, κάθε σελίδα και μια ...κεραμίδα!!

Γράφαμε, υπολογίζαμε, ξαναγράφαμε για να μη ξεχνάμε τους λογαριασμούς μας … μιας και είμασταν μεγάλοι έμποροι…

ΓΡΑΦΩ

ΣΒΗΝΩ

ΞΑΝΑΓΡΑΦΩ

Όποτε δε βρίσκαμε πηλό, γράφαμε σε άλλες επιφάνεις με αιχμηρά αντικείμενα…

Γραφή στο χώμα ...της αυλής μας

Τα μεγάλα παιδιά δυστυχώς προτίμησαν τον κορμό του δέντρου μας.

Σταθμός 3ος: Κίνα

Η εξέλιξη της γραφής είναι ανεξάρτητη από το Δυτικό κόσμο. Τους χρωστάμε την ανακάλυψη του χαρτιού… έγιναν τα πράγματα πιο εύκολα και πιο ελαφριά.

Γίναμε λοιπόν κινέζοι και φτιάξαμε  ανακυκλωμένο χαρτί.

ΒΗΜΑ 1: ΚΟΒΟΥΜΕ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΣΕ ΜΙΚΡΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΜΕ ΝΕΡΟ

ΒΗΜΑ 2: ΠΡΟΣΟΜΕΙΩΣΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ: ΚΑΝΟΥΜΕ ΧΑΡΤΟΠΟΛΤΟ, ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΧΡΩΜΑ ΓΙΑΤΙ... ΘΕΛΟΥΜΕ ΚΟΚΚΙΝΟ ΧΑΡΤΙ

Η σίτα της γιαγιάς δεν είναι μόνο... για πίτες ΒΗΜΑ3: ΑΦΑΙΡΟΥΜΕ ΤΟ ΠΕΡΙΤΤΟ ΝΕΡΟ ΑΠ ΤΟ ΧΑΡΤΟΠΟΛΤΟ

ΒΗΜΑ 4: ΑΠΛΩΝΩ ΤΟΝ ΧΑΡΤΟΠΟΛΤΟ ΣΕ ΜΙΑ ΛΕΙΑ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ, ΠΕΙΜΕΝΩ ΝΑ ΣΤΕΓΝΩΣΕΙ ΚΙ ΕΤΟΙΜΟ ΤΟ ΧΑΡΤΑΚΙ ΜΑΣ.

Σταθμός 4ος : Αίγυπτος, από το 2500πχ, ιερογλυφικά.

Γίναμε Αιγύπτιοι, φτιάξαμε πάπυρο (δώρο για τη μαμά μας), φτιάξαμε μελάνι (λίγο χρώμα πλαστικό με μπόλικη κόλα), αποκρυπτογραφήσαμε κώδικες…

ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΦΤΕΡΟ ΚΑΙ ΜΕΛΑΝΙ

Ευτυχώς που ανακαλύψαμε το στυλό και το μολύβι γιατί με το φτερό δυσκολευτήκαμε πολύ.

Αχ! αυτοί οι Αιγύπτιοι και οι γείτονες τους όλο κώδικες και πολλά σύμβολα για σύνολα λέξεων…  ακόμα και οι δικοί μας πρόγονοι ζήλεψαν: ακόμα να βρούμε τι γράφει ο δίσκος της Φαιστού!

Καιρός να δυσκολέψουμε και σας ... άλλωστε και για μας ήταν πολύ δύσκολο!

Τελικά το βρήκαμε, ας είναι καλά τα ζώα που φέτος μας μαθαίνουν την ΑΒ

Σταθμός 5ος: Φοίνικες

Σκέφτηκαν να γράφουν όχι με λέξεις αλλά και με γράμματα! Αυτή ήταν και η καταπληκτική εφεύρεση του  αλφαβήτου. Όμως το αλφάβητο των Φοινίκων  είχε μόνο σύμφωνα έτσι προέκυψαν σίγουρα προβλήματα .

Αλφαβήτα χωρίς σύμφωνα, γίνεται; δεν γίνεται, εμείς το ξέρουμε από το παρακάτω παραμύθι:

Σε ένα χωριό τα φωνήεντα με τα σύμφωνα ύστερα από τσακωμούς και αδιέξοδα συνειδητοποιούν ότι πρέπει να συνεργαστούν για να πετύχουν το σκοπό τους: να γράφουν σωστά.

Σταθμός 60ς : Ελλάδα

…και οι πρόγονοί μας το ήξεραν γι αυτό πρόσθεσαν φωνήεντα, τόνους και μας έμαθαν να γράφουμε από αριστερά προς δεξιά…

Εμείς, λοιπόν, κι αυτό το μάθαμε και φτιάξαμε το «δικό μας ολοκληρωμένο αλφάβητο»

Φτιάχνοντας το δικό μας αλφάβητο με διάφορα υλικά ανάλογα με το τι "ταιριάζει" σε κάθε γράμμα.

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ

Σταθμός 7ος: Ρωμαίοι, λατινικά

«Αχ! αυτοί οι Ρωμαίοι» που λέει κι ο γνωστός ήρωας.

Αύριο θα αντιγράψουμε κάτι από τα σοφά τους λόγια: Θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για τους λατινικούς χαρακτήρες που τόσες φορές μας μπέρδευαν στην γωνιά του υπολογιστή όταν η κυρία ξεχνούσε να «αλλάξει» το πληκτρολόγιο.

...ΤΑ ΓΡΑΠΤΑ ΜΕΝΟΥΝ... μαθαίνουμε και λατινικά!

Σταθμός 8ος : ΣΗΜΕΡΑ

Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και των ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας η γραφή μπορεί να γίνει εύκολη για όλους.(…)

Εμείς,  στο νηπιαγωγείο μας, γράφουμε στο χαρτί με μαρκαδόρο και μολύβι, στον πίνακα με κιμωλία, στο καβαλέτο με πινέλο, στα τραπεζάκια με πλαστελίνη,  στον υπολογιστή με το πληκτρολόγιο ακόμα και με το ποντίκι:

Μάθαμε επίσης πως και τα άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν αλφάβητο είτε με νοήματα είτε με αφή.

Γίναμε μάλιστα τυφλοί και περπατήσαμε πάνω σε διαδρομές με μαρκαδόρους και τουβλάκια, στους μαρκαδόρους προχωράγαμε ευθεία, στα τουβλάκια σταματάγαμε – όπως σε μερικά πεζοδρόμια και το μετρό που έχουν παρόμοια πλακάκια.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Η πιο σημαντική επινόηση του ανθρώπου, σίγουρα είναι η γραφή. Γράφει για να επικοινωνήσει, να μοιραστεί, να κάνει τη ζωή του καλύτερη… τη δική του και των παιδιών του.

Γράφει με πέτρα, σε πηλό, σε πάπυρο, σε κερί, σε περγαμηνή, σε χαρτί, με πένα, με πινέλο, με στυλό, με φτερά, με γραφίδες, στην γραφομηχανή, στον υπολογιστή και σ’ άλλες μηχανές. Είναι τα εργαλεία της, μα η σκέψη του είναι η ψυχή της όπως γράφει η συνάδελφος Χριστίνα Ντινίκου εδώ .

Στη γραφή χρωστάμε μέρος του πολιτισμού μας, μέρος της κληρονομιά μας,  γιατί όπως ειπώθηκε στα λατινικά: «Verba volant, scripta manent»,  «Τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν»

Τελευταία κατασκευή: Αξιοποιούμε το χαρτόνι που γράψαμε με μελάνι το όνομά μας, και το οικολογικό μας χαρτί για ένα αναμνηστικό καρδάκι.

Ένα από τα σημαντικότερα βήματα στην εξέλιξη του παγκόσμιου πολιτισμού υπήρξε η ανακάλυψη της γραφής.

Η γραφή «γεννήθηκε» από την ανάγκη του ανθρώπου να επικοινωνήσει αλλά και να βελτιώσει τη ζωή του. Αποτελεί τρόπο να αποτυπώσει την σκέψη του, να μεταδώσει την πείρα του αλλά και να οργανώσει την καθημερινότητά του. Στα γραπτά κυρίως κείμενα θεμελίωσε η ιστορία την ανασύνθεση του παρελθόντος.

Η γραφή, λοιπόν, είναι αλληλένδετη με την ιστορία, την επιστήμη και τον πολιτισμό.

Η ιστορία της γραφής άρχισε πριν από χιλιάδες χρόνια.

Ένα από τα σημαντικότερα βήματα στην εξέλιξη του παγκόσμιου πολιτισμού υπήρξε η ανακάλυψη της γραφής.

Η γραφή «γεννήθηκε» από την ανάγκη του ανθρώπου να επικοινωνήσει αλλά και να βελτιώσει τη ζωή του. Αποτελεί τρόπο να αποτυπώσει την σκέψη του, να μεταδώσει την πείρα του αλλά και να οργανώσει την καθημερινότητά του. Στα γραπτά κυρίως κείμενα θεμελίωσε η ιστορία την ανασύνθεση του παρελθόντος.

Η γραφή, λοιπόν, είναι αλληλένδετη με την ιστορία, την επιστήμη και τον πολιτισμό.

Η ιστορία της γραφής άρχισε πριν από χιλιάδες χρόνια.

5 thoughts on “Γραφή: Από τους τοίχους των σπηλαίων … στους τοίχους των ηλεκτρονικών μέσων κοινωνικής δικτύωσης

  1. Ειλικρινά ΜΠΡΑΒΟ στην δασκάλα και τους μικρούς μαθητές της. Σας ευχαριστούμε για όλα όσα δείξατε και μάθατε στα παιδιά μας αυτή τη χρονιά!!!!!
     
    Ελίνα

  2. Καταπληκτική  δουλειά.  Συγχαρητήρια Ελένη,  συγχαρητήρια  στους   μικρούς  μαθητές σου….  Μπράβο!!!!!!!!
     

Αφήστε μια απάντηση