Καλικαντζαρο μπερδέματα!!

Καλικαντζαρο…μπερδέματα …. κι ησυχία δεν έχουμε! Τρέχουμε να προλάβουμε… να στολίσουμε… να δοκιμάσουμε χορευτικά …να μάθουμε τραγούδια… να φτιάξουμε κουλούρια …να μάθουμε έθιμα …να φτιάξουμε γούρια … να δούμε πώς θα μας έρθει η κυρία Αναΐς σήμερα …γιατί μια μέρα … ένα δέμα  της ήρθε ουρανοκατέβατο και παραλίγο να μείνουμε με μια δασκάλα! Ευτυχώς όμως το απέφυγε, το έπιασε και μας το έφερε!

Μα αυτό δεν ήταν οποιοδήποτε δέμα …αυτό το δέμα  είναι από έναν τάρανδο του Αη- Βασίλη κι έχει μέσα ένα σωρό πράγματα!!!  Και δεν φτάνει μόνο αυτό …έχει κι οδηγίες ….κάνουμε καθημερινά ότι λέει και στο τέλος της μέρας το στέλνουμε στο ξωτικό Μπρόντη για να μας αξιολογήσει …. Αφήστε τα!! Πολλές δουλειές …πλησιάζουν οι γιορτές! Θα σας τα πούμε αναλυτικά μια άλλη φορά…

Προς το παρόν σας προσκαλούμε στην αυριανή μας γιορτή!!!

… θα σας πούμε μόνο το αγαπημένο μας τραγούδι, το οποίο θα τραγουδήσουμε και στη γιορτή μας!!

Ένα, ένα καλικαντζαράκι
τώρα μπαίνει μέσα από το τζάκι
γύρω του κοιτάζει και προσεκτικά
μπαίνει στην κουζίνα που είναι τα γλυκά

Τρώει, τρώει τα γλυκά με φούρια
κουραμπιέδες, πίτες και κουλούρια.

Φούσκωσε η κοιλίτσα, γέμισε καλά
μπαίνει στην κουζίνα κι  όλα τα σκορπά.
Ένα, ένα καλικαντζαράκι
τώρα βγαίνει μέσα από το τζάκι.

Χτύπησε η καμπάνα, ρόδισε η αυγή
απ την καμινάδα, ποιος θα πρωτοβγεί;

 

Χειμώνιασε … κι ακόμα τα φύλλα πέφτουν!!

Καλησπέρα σας!!

ο τίτλος κρύβει και μια παραπλάνηση …για να σας δικαιολογηθούμε που δεν είμαστε πλέον τακτικοί στις αναρτήσεις μας! Βλέπετε ο χρόνος κυλά γρήγορα και πίσω δεν κοιτά! Αφήνει όμως τα σημάδια του … παντού!

Εμείς σήμερα θα επικεντρωθούμε στη φύση και πιο συγκεκριμένα στα φυλλοβόλα δέντρα. Παρατηρούμε λοιπόν τα φυλλοβόλα δέντρα και βλέπουμε προς το τέλος του Φθινοπώρου – εδώ στην Αττική – τα φύλλα των δέντρων αλλάζουν χρώμα και κιτρινίζουν…

1 dentra

… κι αν τα παρατηρήσουμε ένα – ένα θα δούμε ότι αλλάζουν πολλά χρώματα: καφέ, κίτρινο, πορτοκαλί και κόκκινο…

1 dentroΩς μικροί ερευνητές ψάχνουμε πληροφορίες γι’ αυτό … λέμε την άποψή μας … την ζωγραφίζουμε …την παίζουμε … κάνουμε ότι μπορούμε!

2 SIMBOULIO…καμιά φορά … παίζουμε και λίγο παραπάνω… μπορεί να βγούμε κι εκτός θέματος – που λένε κι οι μεγάλοι!!

2 PAROYSIASI…όμως εμείς …τα νήπια …έχουμε τα παραμύθια και στο τέλος τίποτα δεν μας ξεφεύγει κι όλα τα προσεγγίζουμε …

EPSON MFP image Στο σημείο αυτό θέλουμε να ευχαριστήσουμε πολύ όλους τους εκπαιδευτικούς που μοιράζονται τις ιδέες και τη δουλειά τους μαζί μας …μέσω του διαδικτύου! Ειδικά σήμερα ευχαριστούμε την κυρία Ηρώ για την ιστορία της Χλωροφύλλης την οποία βρήκαμε εδώ!

EPSON MFP image

EPSON MFP image

EPSON MFP image

EPSON MFP image

EPSON MFP image

… κι έτσι μας μένει χρόνος …να ξαναπαίξουμε!!

 

 

 

 

Απωλέσθη πράσινος σκύλος … κι ευρέθη ο Τόμπυ ο φίλος!!

Αγαπητοί μας, έχουνε περάσει πολλές μέρες όπου ο Λύκος ο Ζαχαρίας έψαχνε να βρει απεγνωσμένα ποιο χρώμα του ταιριάζει!

Ο ΛΥΚΟΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΘΕΛΕΙ Ν' ΑΛΛΑΞΕΙ ΧΡΩΜΑ

Ψάξαμε κι εμείς μαζί του και μας ακολούθησε κι η κυρά Μάρω η Αλεπού. Μπερδευτήκαμε πολύ αλλά στο τέλος γνωρίσαμε και ξεχωρίσαμε τα χρώματα.

alepoy1

 

Τα βάλαμε στην τάξη, στις ζωγραφιές και τη ζωή μας κι όλα έγιναν πολύ όμορφα! Ώσπου μια εξαφάνιση ήρθε να ταράξει την ηρεμία μας: «Απωλέσθη, λέει, πράσινος σκύλος…» και ξανάρχισε το ψάξιμο!!!

9789607930279

… κι αφού ξεμπερδέψαμε ριγέ κάθετα με ριγέ οριζόντια, πουά μοτίβα και καρό, μονόχρωμα και έγχρωμα ήρθε η ώρα να συνεργαστούμε και να φτιάξουμε δυο – δυο έναν φίλο πολύ πιστό!

20171009_103038

… κι εκεί που η βδομάδα πάει να τελειώσει να σου σήμερα κι ο Τόμπυ!

 

 

Φέτος πετάμε ψηλά!!

Πέρασε κιόλας ο Σεπτέμβρης και ‘μεις έχουμε ήδη ξεκινήσει τα ταξίδια μας!

parousiologio

Όλα ξεκίνησαν στις 11 Σεπτέμβρη στο 44 Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Περιστερίου. Καινούρια σχολική χρονιά, καινούριο σχολείο, νέο πρόγραμμα, νέοι συμμαθητές, νέες δασκάλες!!

paroysiologio -taftisi

Επιτακτική ανάγκη να γνωριστούμε. Παρουσιάζουμε τον εαυτό μας… αυτό δηλαδή που βλέπουμε στον καθρέπτη!

onoma -perigrafi

Κάνουμε ομάδες με τους φίλους μας και παίζουμε στις γωνιές του σχολείου ή ζωγραφίζουμε μαζί.

arxiko omades

Βρίσκουμε  πόσα γράμματα έχει το όνομά μας. Έχουμε ένα μολύβι βοηθό γι αυτό και βάζουμε τόσα μανταλάκια όσα και τα γράμματα μας…

onoma mantalaki

Φτιάχνουμε το όνομα μας με μανταλάκια διαβάζοντας την «συνταγή» στο μολυβάκι μας.

onoma me sintagi

Κι αφού εξασκηθήκαμε στην ανασύνθεση του ονόματός μας  ξαναγυρίσαμε στην παρεούλα για παιχνίδι. Ώρα να μάθουμε και τα αρχικά γράμματα των φίλων μας με ..πηδηματάκια!

onoma diadromes

Τώρα είμαστε έτοιμοι να πάρουμε … ένα δρόμο για το σπίτι!

arxiko dromos

και αφήνουμε στην τάξη τον δικό μας πίνακα αναφοράς με τα γράμματα που έχουν σημασία για μας!!

arxiko mpaloni

Αγαπημένοι μου …να πάτε στο καλό…!

Μια μέρα σαν κι αυτή … τα λόγια είναι περιττά…

Να φτάσετε όπου  ζητάει η ψυχή σας!!

20170613_221910

20170613_221917

20170613_222026

Μια σχολική χρονιά τελείωσε …ένας κύκλος κλείνει. Ευχαριστώ όλους τους γονείς που για επτά χρόνια «χτίσαμε» ένα σχολείο που δεν του λείπει τίποτα …. εκτός από αρκετά τετραγωνικά μέτρα παραπάνω.

Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς το σχολείο μας θα λειτουργήσει και με ολοήμερο τμήμα… νέα αρχή λοιπόν!

Ως τότε έχουμε καιρό … ένα ολόκληρο καλοκαίρι!

ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ

Μια παραμυθοσαλάτα … για το τέλος?

Το σκηνικό της παραμυθοσαλάτας

Το σκηνικό της παραμυθοσαλάτας

Μια φορά κι έναν καιρό …φέτος δηλαδή στο σχολείο μας ταξιδεύαμε συχνά μέσα στα παραμύθια. Πολλοί πιστεύουν ότι δεν κάνουμε και τίποτα άλλο στο νηπιαγωγείο… Εεε δεν θα χαλάσουμε σε κανέναν το χατίρι …

Εμείς, πάντως,  στο νηπιαγωγείο μαθαίνουμε με τα παραμύθια, ασκούμε τον προφορικό μας λόγο και βελτιώνουμε το λεξιλόγιο μας, ανακαλύπτουμε τον εαυτό μας και τους άλλους, διασκεδάζουμε και δημιουργούμε…

Θα μπορούσαμε να σας γράψουμε πολλά για την ανεκτίμητη, πραγματικά,  αξία των παραμυθιών αλλά θα πούμε  μόνο στο ότι τα παραμύθια έχουν κοινές ιδέες που προέρχονται από την ανθρώπινη ψυχή και το ανθρώπινο σώμα … που παραμένουν ίδια παντού στο κόσμο και στον χρόνο. Έτσι αυτός ο αρχέτυπος χαρακτήρας και η συμβολική μορφή τους κάνει τα παραμύθια κατανοητά σε άτομα διαφορετικών ηλικιών, εποχών και πολιτισμών και γεφυρώνει όχι μόνο διαφορετικούς ανθρώπους και πολιτισμούς αλλά και το ένα επίπεδο κατανόησης με το επόμενο, ανάμεσα στους πολιτισμούς και ανάμεσα στον ίδιο τον άνθρωπο, τη φωτεινή και σκοτεινή του πλευρά, τις κοινωνικές, πνευματικές και συναισθηματικές του συγκρούσεις… γεγονός που το καθιστά  το κατάλληλο μέσο για έναν νηπιαγωγό.

Αν ήμουν καράβι ...

Αν ήμουν καράβι θα ΄θελα να ΄χα για πανί …

Στο νηπιαγωγείο ξεκινάμε με πρώτο στόχο τις ανθρώπινες αξίες …

η αρχή λοιπόν της οργανωμένης μάθησης ξεκινά  από τη μακραίωνη παράδοση των ανθρώπινων αξιών  … πανομοιότυπες στο χρόνο και στον κόσμο!  Στόχος απλός, κατανοητός  …αλλά ο πιο δύσκολος, ο πιο χρονοβόρος, ο πιο αναγκαίος!

Οι ανθρώπινες αξίες με όχημα το παραμύθι…. διδάσκονται , με βιωματικές  προσεγγίσεις δημιουργούν κοινωνικές πρακτικές, διαπαιδαγωγούν ηθικά και φωτίζουν την εφαρμογή των αξιών στην καθημερινή ζωή !

Σε αυτή τη λογική χτίστηκε και η σημερινή παράσταση που θα σας παρουσιάσουμε. Μια παραμυθοσαλάτα … ναι μια παραμυθοσαλάτα γιατί ότι σερβίρουμε στο νηπιαγωγείο πρέπει να στολίζεται με παιγνιώδη και χιουμοριστικό τρόπο.

Τα βασικά υλικά της παραμυθοσαλάτας μας  …τρία παραμύθια: Το χαρούμενο λιβάδι μιας ευαισθητοποιημένης νηπιαγωγού ,  Το δέντρο που έδινε ενός εμπνευσμένου αλλά αρχικά παρεξηγημένου λογοτέχνη κι Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας ενός κλασσικού παραμυθά. Το κλασσικό παραμύθι το αλλάξαμε λίγο όχι γιατί έχουμε κάτι με την παράδοση αλλά γιατί οι αξίες ..που λέγαμε ενώ είναι αναλλοίωτες στο χρόνο και τον χώρο συχνά καθορίζονται κι ακολουθούν τους κοινωνιολογικούς μετασχηματισμούς.

  • Στο χαρούμενο λιβάδι λοιπόν ζουν μια παρέα  μία παρέα από κίτρινες μαργαρίτες. Όταν ο αέρας φέρνει ένα σπόρο από μακριά …μια κόκκινη παπαρούνα τολμά να ξεφυτρώσει ανάμεσα τους… τα πράγματα κλονίζονται…  Μπορεί να ζήσει εκεί ένα τόσο διαφορετικό λουλούδι; Μα πώς αφού είναι άσχημο και έχει και το απαισιότερο χρώμα… Τη λύση δίνει μια μικρή μαργαρίτα που απλοϊκά αναρωτιέται …κι εμείς είμαστε διαφορετικές κι όμως ταιριάξαμε ..  κι έρχεται ο ήλιος που τα βλέπει όλα και δίνει το φως του σε όλους απλόχερα και χωρίς διακρίσεις να μας δώσει το πρώτο διαπολιτισμικό μάθημα και να μας πει ότι τα λιβάδια είναι πιο όμορφα ασπροκόκκινα.
  • Σε ίδιο λιβάδι ζει  Το δέντρο που έδινε,  ταγμένο για  προσφορά και  γενναιοδωρία, θα προσπαθεί άδολα να ικανοποιήσει κάθε ανάγκη του ανθρώπου ακόμα κι όταν γίνεται συνώνυμο με την πλεονεξία και  το ανικανοποίητο.
  • Τέλος σε αυτό το λιβάδι ζει μια οικογένεια τζιτζικιών και μια οικογένεια μυρμηγκιών κι είναι γείτονες. Μένουν στο ίδιο δέντρο. Τα τζιτζίκια τα κλαδιά του, μέσα στα φύλλα, και τα μυρμήγκια στις ρίζες του. Κάθε πρωί ξυπνούν και λένε καλημέρα. Μετά τα μυρμήγκια αρχίζουν τη δουλειά. Ψάχνουν  παντού φαγητό για το χειμώνα. Τα τζιτζίκια χορεύουν και τραγουδάνε.  Έρχεται ο χειμώνας, πέφτουν τα φύλλα από τα δέντρα, κάνει κρύο, τα μυρμήγκια είναι τακτοποιημένα στη φωλιά τους … και μια μέρα τα τζιτζίκια ζητάνε βοήθεια από τα μερμήγκια ….

Η εξέλιξη της ιστορίας ανήκει στα παιδιά και η απόφασή τους θα είναι η αξιολόγηση για το βασικότερο στόχο μας … οι αξίες στην κοινωνία μας!

xaro liba2Πηγές:

Το χαρούμενο λιβάδι

Το δέντρο που έδινε

Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας

Ιστορίες για να ονειρεύεσαι … Παιχνίδια για να μεγαλώνεις… Δάφνη Φιλίππου – Πόλα Καραντάνα, Εκδόσεις Καστανιώτη

Ετοιμάζοντας μια παραμυθο…σαλάτα!!!

Τα βασικά συστατικά της παραμυθοσάλατας μας είναι τρία παραμύθια: μιας εκπαιδευτικού, ενός σύγχρονου συγγραφέα που αρχικά παρεξηγήθηκε και ενός κλασσικού. Τί πιθανότητες έχουμε να πετύχει η συνταγή;

Η αλήθεια είναι ότι μας ενδιαφέρει περισσότερο το ταξίδι ..και το ταξίδι φτάνει στο τέλος του…!!

Εμείς θα εμπλουτίσουμε με μουσικές, χορούς, κέφι, συνεργασία και προσπάθεια …κι εσείς θα μας πείτε… η παραμυθοσαλάτα μας ετοιμάζεται …

Καρτούλα με τον ρόλο μου.

Καρτούλα με τον ρόλο μου.

Υλικά:

  • Το χαρούμενο λιβάδι

Είμαστε όλοι ίδιοι; Εμείς είμαστε οι καλύτεροι; Πώς αντιδρά μία παρέα από κίτρινες μαργαρίτες, όταν μια κόκκινη παπαρούνα τολμά να ξεφυτρώσει στον αγρό τους; Πώς αντιδρούμε εμείς, όταν κάποιος διαφορετικός από εμάς τολμά να συνυπάρξει δίπλα μας; Μια μικρή διαπολιτισμική ιστορία που ίσως. . . μας κάνει να δούμε τα πράγματα γύρω μας με άλλη ματιά. (από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

 

 

  • Το δέντρο που έδινε δείτε εδώ

ένα παραμύθι γεμάτο με δυνατά μηνύματα για την προσφορά, τη γενναιοδωρία, την πλεονεξία, την ακόρεστη μανία που οδηγεί στην ανικανοποίητη και αχόρταγη απαίτηση για όλο και περισσότερα, μέχρι που η ζωή φτάνει στο τέλος…

 

 

  • Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας

Ένα τζιτζίκι κι ένα μυρμήγκι είναι γείτονες. Μένουν στο ίδιο δέντρο. Το τζιτζίκι τα κλαδιά του, μέσα στα φύλλα, και το μυρμήγκι στις ρίζες του. Κάθε πρωί ξυπνούν και λένε καλημέρα. Μετά το μυρμήγκι αρχίζει τη δουλειά. Ψάχνει παντού φαγητό και την βάζει στην αποθήκη του. Το τζιτζίκι γελάει με το μυρμήγκι. «Γιατί δουλεύεις τόσο πολύ; Η ζωή είναι ωραία. Δε βλέπεις εμένα τι ωραία περνάω; Όλη μέρα κάθομαι και τραγουδάω!» το μυρμήγκι συνεχίζει τη δουλειά του. Έρχεται ο χειμώνας, πέφτουν τα φύλλα από τα δέντρα κάνει κρύο και μια μέρα το τζιτζίκι ζητάει βοήθεια από το γείτονα. «Έχεις λίγο φαγητό να μου δώσεις;» «Όλο το καλοκαίρι γελάς μαζί μου επειδή δουλεύω και δεν κάνεις τίποτα. Μόνο τραγουδάς. Τώρα λοιπόν, ….

 

(Τα παιδιά επιλέγουν τι πρέπει να κάνει το μυρμήγκι… αξιολόγηση και αναστοχασμός μαζί!!)

Εκτέλεση

Ελάτε από κοντά  … η παραμυθοσαλάτα θα είναι έτοιμη τη Δευτέρα στις επτά και μισή!!!

Μια παραμυθοσαλάτα έχει  πρόσκληση  ...στο πιάτο!! (πίσω είναι το κείμενο)

Μια παραμυθοσαλάτα έχει πρόσκληση …στο πιάτο!!
(πίσω είναι το κείμενο)

Εικονογράφηση παραμυθιού / εργασία σε ομάδες

Μια φθινοπωρινή μέρα …γέμισε το πάτωμα με φύλλα.

fila (1)

Βάζουμε μουσική και κινούμαστε στο χώρο χορεύοντας. Όταν σταματήσει η μουσική παίρνω ένα φύλλο και κάθομαι. Αφού το παρατηρήσω κι έχω το λόγο το περιγράφω: χρώμα, σχήμα και από είδος – αν θυμάμαι από προηγούμενη μέρα που μιλήσαμε για τα φυλλοβόλα και αειθαλή δέντρα (αξιολόγηση/επανάληψη).

Ξαναβάζουμε μουσική και χορεύουμε με το φύλλο μας, όταν σταματήσει η μουσική βρίσκω ένα φίλο με ολόιδιο ….φύλλο.

Παίζει ξανά η μουσική και φίλοι με φύλλα χορεύουν ζευγαράκια κι όταν σταματήσει η μουσική κάνω ομάδα με τα φύλλα από το ίδιο δέντρο.

Κάνω ομάδα με τα φύλλα από το ίδιο δέντρο ή με το ίδιο χρώμα.

Κάνω ομάδα με τα φύλλα από το ίδιο δέντρο.

Κι έτσι έχουμε σχηματίσει ομάδες και καθορίζουμε σε ποιο παγκάκι θα καθίσουμε.

Ακολουθεί το πρόγευμα και το διάλλειμα.

Στη συνέχεια διαβάζουμε μια ιστορία από το ανθολόγιο μας. «Η Αστόχαστη σουσουράδα»

cbd73c6c95609861f763bf05382266ac

Επεξεργαζόμαστε με το γνωστό τρόπο το παραμύθι. Κάνουμε αναδιήγηση και το χωρίζουμε σε σκηνές. Η κυρία μας καθοδηγεί με ερωτήσεις και για να μας βοηθήσει καλύτερα το σκιτσάρει στον πίνακα. ( Φέτος μαζί με τον προτζέκτορα βάλαμε και πίνακα… τον οποίο χρησιμοποιούμε και για προβολές).

Η κυρία σκιτσάρει ... δε ζωγραφίζει.

Η κυρία σκιτσάρει … δε ζωγραφίζει.

Ακολουθεί παιχνίδι στις γωνιές και διάλειμμα.

Μετά το διάλειμμα καθόμαστε στην παρεούλα με την ομάδα μας και συζητάμε για τα παραμύθια από το ανθολόγιο, τα συγκρίνουμε με τα εικονογραφημένα και εντοπίζουμε τι τους λείπει….φυσικά οι εικόνες και αποφασίζουμε να τα εικονογραφήσουμε εμείς!!

Μοιράζουμε τις σκηνές ..όπως προέκυψαν και από το σκίτσο .. μια σε κάθε ομάδα κι αρχίζει η εικονογράφηση.

1 2 3 4 5 6

Στο τέλος κάθε ομάδα παρουσιάζει τη ζωγραφιά της και η κυρία γράφει το κείμενο … ακολουθεί  η βιβλιοδεσία από τις εκδόσεις Ριζάκι κι έτοιμο το παραμύθι μας …εικονογραφημένο πια!!
(περισσότερα…)