Το αποτέλεσμα είναι οι μαθητές που συμμετέχουν στη βιωματική μάθηση, να εμμένουν στην επίλυση προβλημάτων, να μαθαίνουν να εργάζονται και να συνεργάζονται μέσα από τη δημιουργική διαδικασία.
Τα πέντε τμήματα του STEΑM έχουν διδαχθεί ξεχωριστά και τις περισσότερες φορές ανεξάρτητα το ένα από το άλλο εδώ και χρόνια. Με την υιοθέτηση της φιλοσοφίας STEΑM, η Επιστήμη, η Τεχνολογία, η Μηχανική, οι Τέχνες και τα Μαθηματικά παίζουν αναπόσπαστο ρόλο στη συνολική διδασκαλία.
Για τη συγκεκριμένη προσέγγιση επιλέξαμε την ενασχόληση με τους δεινόσαυρους που αποτελεί ένα από τα αγαπημένα θέματα όλων των παιδιών!
Το έναυσμα για την ενασχόληση με τη συγκεκριμένη θεματική ήταν το παραμύθι : <<Είμαι παιδί σας;>> στο οποίο παρουσιάζονται κάποια βασικά είδη δεινοσαύρων. Αφού συζητήσαμε για το ποια είδη γνωρίζουν τα παιδιά, το κάθε παιδί ζωγράφισε ότι του έκανε εντύπωση από το παραμύθι.
Στη συνέχεια έγινε συζήτηση για το τι γνωρίζουμε για τους δεινόσαυρους και τι θα θέλαμε να μάθουμε και όλα αυτά καταγράφηκαν σε ενα χαρτόνι με τη μορφή ιστογράμματος.
Το κάθε παιδί διάλεξε τον αγαπημένο του δεινόσαυρο και έπιασε δουλειά!
Ζωγραφίσαμε χάρτινα πιάτα ,κόψαμε και οι δεινόσαυροι μας στόλισαν την τάξη!
Συζητήσαμε για το επάγγελμα του παλαιοντολόγου και γίναμε και εμείς παλαιοντολόγοι που ψάχνουν να βρουν σκελετούς δεινοσαύρων. Μετά από την ανασκαφή ,σειρά είχε η συναρμολόγηση του σκελετού και η αναγνώριση του είδους!
Χωριζόμαστε σε ομάδες και φτιάχνουμε σκελετούς με διάφορα υλικά.
Και αντίστοιχα φύλλα εργασίας…
Και λίγη κίνηση είναι απαραίτητη οπότε πηδήξαμε στα ίχνη των δεινοσαύρων!
Ξέρουμε πως οι περισσότεροι δεινόσαυροι ήταν τεράστιοι όμως πόσο μεγάλοι ήταν τελικά; Με τη βοήθεια ενός μέτρου και μαλλιού πλεξίματος μετράμε τα μεγέθη 6 διαφορετικών δεινόσαυρων. Κάνουμε υποθέσεις ,συγκρίνουμε, επαληθεύουμε και καταγράφουμε. Μεταφέρουμε τα νήματα και στην αυλή και μετράμε με βήματα το μέγεθος του καθενός.
Συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας της ίδιας λογικής.
Φυσικά φτιάξαμε γωνιά δεινοσαύρων στην τάξη η οποία εμπλουτίστηκε με πίνακες αναφοράς, βιβλία, δεινόσαυρους και τις δημιουργίες μας!
Το θέμα κέντρισε τόσο το ενδιαφέρον των παιδιών που ασχολούνταν καθόλη τη διάρκεια της ημέρας με αυτό.
Φτιάξαμε απολιθώματα με πηλό.
Γεμίσαμε με νερό μπαλόνια στα οποία είχαμε βάλει 3 διαφορετικά είδη δεινοσαύρων και τα βάλαμε στην κατάψυξη για να παγώσουν και να σχηματιστούν αυγά. την επόμενη μέρα χωριστήκαμε σε 3 ομάδες και παρουσίασα στα παιδιά τους 3 τρόπους ( θερμός αέρας, νερό, αλάτι) με τους οποίους πρέπει να προσπαθήσουν να λιώσουν το αυγό για να ελευθερωθεί το δεινοσαυράκι. Το κάθε παιδί πριν ξεκινήσουμε κάνει υποθέσεις για το ποιος τρόπος θα είναι ο πιο γρήγορος.
Η ομάδα του νερού ήταν αυτή που απελευθέρωσε πρώτη το δεινοσαυράκι της! Ακολούθησε η ομάδα του θερμού αέρα ( που φυσικά είχε τη βοήθεια της κ. Μαρίας για λόγους ασφάλειας) και τέλος η ομάδα του αλατιού!
Κάναμε και άλλες δημιουργίες…
Βγήκαμε στην αυλή και σχεδιάσαμε τα περιγράμματα των σκιών των δεινοσαύρων που επιλέξαμε!
Και επειδή μας άρεσε η δραστηριότητα επαναλάβαμε με μεγαλύτερους δεινόσαυρους! Διαλέξαμε διαφορετικό τρόπο να τους ζωγραφίσουμε. Χρωματίσαμε χαρτί κουζίνας το οποίο μετά τοποθετήσαμε πάνω στα σχέδια μας ,ψεκάσαμε με νερό και το αφήσαμε για αρκετή ώρα ώστε να απλωθούν τα χρώματα πάνω στους δεινόσαυρους.
Παρουσιάστηκαν στα παιδιά 2 πατούσες δεινοσαύρων ,μια ενός τυραννόσαυρου και μια ενός βραχιόσαυρου που έχει καταγραφεί ως η μεγαλύτερη που βρέθηκε ποτέ. Τους ζητήθηκε να κάνουν υποθέσεις σχετικά με το πόσα παπούτσια παιδιών χρειάζεται για να γεμίσει η καθεμία από αυτές. Βγάζουμε παπούτσια και το διαπιστώνουμε στην πράξη. Το μέτρημα ξεκινά… Επειδή για να γεμίσει η πατούσα του βραχιόσαυρου δεν αρκούν τα παπούτσια μας, τα παιδιά σκέφτηκαν να βάζουμε ένα σημάδι και να τα μετακινούμε κάθε φορά. Σημειώναμε σε ένα χαρτί τον αριθμό των παπουτσιών και στη συνέχεια τα προσθέσαμε με τη βοήθεια γλωσσοπίεστρων. Στο τέλος μετρήσαμε και πόσες πατούσες τυραννόσαυρων χωράνε μέσα σε μια πατούσα βραχιόσαυρου. Τα καταγράψαμε όλα και κάναμε συγκρίσεις. Θυμηθήκαμε τις αρχικές υποθέσεις και βρήκαμε αυτές που ήταν πιο κοντά στο αποτέλεσμα.
Ένα από τα πράγματα που ήθελαν να μάθουν τα παιδιά ήταν γιατί οι δεινόσαυροι εξαφανίστηκαν. Μιλήσαμε για τον τεράστιο αστεροειδή που έπεσε στη γη και για τις συνέπειες που είχε αυτό το γεγονός, παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο και στο τέλος κάναμε ένα πείραμα με ένα ηφαίστειο, ξύδι, σόδα και χρώμα.
Δεν έλειψαν και οι προκλήσεις… Μπορείτε να φτιάξετε έναν σχηματόσαυρο;
Μπορείτε να φτιάξετε έναν τρισδιάστατο δεινόσαυρο;
Ανακάλυψε το δικό σου είδος δεινόσαυρου!
Μετά από τόση υπερπροσπάθεια επιβάλλεται να πάρουν και από ένα πτυχίο παλαιοντολόγου!