ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ 3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα Τίτλος: «Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία» 2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

2ο Εργαστήριο

Στόχοι

Στο δεύτερο εργαστήριο τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα είναι:1) η ανάπτυξη σεβασμού για τους άλλους, 2)η επίλυση προβλημάτων συνεργατικά και δημιουργικά 3)η ανάπτυξη κριτικής σκέψης, 4)η αναγνώριση προκαταλήψεων και αδικιών και τρόπων αντίδρασης 5)η καλλιέργεια της εν συναίσθησης και κατανόηση της διαφορετικότητας 6)η ευαισθητοποίηση σε θέματα που άπτονται των ανθρωπίνων σχέσεων με στόχο τη διαμόρφωση ανθρωπιστικής συνείδησης και τέλος η έκφραση των συναισθημάτων τους με τρόπο άμεσο, κατανοητό.

 

Δράση

Παρουσίασα στα παιδιά μια κούκλα με προσωπικότητα ,ως μια φίλη που μας επισκέπτεται γιατί χρειάζεται τη βοήθεια τους .Η φίλη μας είναι η Δώρα από την Αθήνα, η οποία μετακόμισε πρόσφατα στο Βόλο αλλά στη γειτονιά δεν έχει κανένα φίλο και την κοροϊδεύουν  όλοι γιατί μιλάει ψευδά αλλά και γιατί ο αδερφός της δεν μπορεί να περπατήσει και κινείται με αναπηρικό καροτσάκι.

 

Συζητάμε λοιπόν για το πώς νιώθει η Δώρα, για το τι θα κάναμε αν είμασταν στη θέση της, αν είχαμε αισθανθεί μόνοι και διαφορετικά και τους ζήτησα να μου προτείνουν λύσεις..

Πως νοιώθει η Δώρα;

– Λυπημένη ..

-Στεναχωρημένη ..

-Νευριασμένη

– Μόνη

Αν ήσουν στη θέση της;

<<θα το έλεγα στη μαμά μου!>>

<<Θα έφευγα>>

<<θα προσπαθούσαμε να γίνουμε φίλοι και να το συζητήσουμε>>

Έχετε νοιώσει μόνοι;

<<Έχω νοιώσει μόνος όταν κάποια στιγμή τα παιδιά στο πάρκο με έδιωξαν επειδή είμαι μικρός>>

 <<Με κοροϊδεύαν επειδή είμαι 5 χρονών!>>

<<Με κορόιδευαν ότι είμαι μωρό>>..

Να προτείνουμε λύσεις στο πρόβλημα της Δώρας;

-Να βρει άλλους φίλους

-Να μοιραστεί με ένα παιδάκι το φαγητό της

-Να καλέσουμε κάποια από τα παιδιά στο σπίτι μας

-Να μοιραστεί τα παιχνίδια της με τα παιδιά της γειτονιάς

-Να ζητήσει συγγνώμη που μιλάει ψευδά

Έπειτα διαβάσαμε  το παραμύθι Ο λύκος Ζαχαρίας κάνει έναν καινούριο φίλο .Ένα παραμύθι που ασχολείται με τη διαφορετικότητα και πως στο τέλος υπάρχει η αποδοχή για έναν διαφορετικό φίλο…

 

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε μια προτεινόμενη κοινωνική ιστορία ,η οποία παρουσίαζε τρόπους αντιμετώπισης για τον θυμό, την στενοχώρια, την αναστάτωση.Δραματοποιήσαμε αυτούς τους τρόπους δηλαδή

 

 

μυρίζω ένα λουλούδι,

 

ακούω μουσική,

 

 

διαβάζω ένα βιβλίο ,

 

 

 

 

 

 

 

 

μετράω από το 1-10,

 

μιλάω στο τηλέφωνο και λέω το πρόβλημα μου  παίζω το αγαπημένο μου μουσικό όργανο

 

 

 

 

 

 

 

,φυσάω ένα κερί, κάνω μια μικρή βόλτα στο χώρο που βρίσκομαι ,παίρνω αγκαλιά το αγαπημένο μου παιχνίδι

 

 

 

 

αλλά και τρόπους που μας παρουσίασαν τα παιδιά, για παράδειγμα όταν θυμώνω ή στεναχωριέμαι ξαπλώνω στο κρεβάτι μου, ή παίρνω αγκαλιά τη μαμά μου.

Στο τέλος σαν επέκταση της δραστηριότητας ζωγραφίσαμε αυτό που ηρεμεί τον καθένα όταν είναι σε μια δύσκολη κατάσταση και φτιάξαμε το βιβλίο της ηρεμίας ,το οποίο συμφωνήσαμε να παραμείνει στην βιβλιοθήκη της τάξης μας και όταν κάποιος είναι σε δύσκολη κατάσταση να το διαβάζει για να ηρεμεί ή να παίρνει ιδέες τι να κάνει εκείνη τη δύσκολη στιγμή.

 

 

Στο τέλος του εργαστηρίου δημιουργώ έναν πίνακα διπλής εισόδου στον οποίο γράφουν κάθετα τα παιδιά το όνομα τους. Οριζόντια έχω τοποθετήσει τους  τρόπους επίλυσης που προτείνονται στα προβλήματα που τους έχω θέσει(π.χ. αδιαφορώ, παίζω μαζί, μοιράζομαι ,σε παρακαλώ σταμάτα, μιλάω στη κυρία, διαβάζω, παίζω ,ζωγραφίζω ,ακούω, μουσική ,ξεκουράζομαι).

 

Κάθε παιδί επιλέγει μια κάρτα, χωρίς να τη βλέπει ,πάνω στην οποία απεικονίζεται το πρόβλημα. Το κάθε παιδί παρατηρεί την εικόνα ,την περιγράφει στους συμμαθητές του και επιλέγει τον τρόπο λύσης που θα επιθυμούσε σημειώνοντας με Χ στο αντίστοιχο κουτάκι .

Έπειτα τους δίνεται ένα φύλλο εργασίας στο οποίο ζωγραφίσουν κάποιον άλλο τρόπο που θα επέλεγαν για να αντιμετωπίσουν το πιθανό πρόβλημα τους.

Ως επέκταση της δραστηριότητας δίνεται ανοιχτό φύλλο εργασίας στο οποίο τα παιδιά ζωγραφίζουν  ένα πρόβλημα και αντίστοιχα τη λύση σε αυτό.