Σχολική και κοινωνική ζωή

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο

Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στο Νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από την εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και από την Προϊσταμένη που τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα my school του ΥΠΑΙΘ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους. Οι γονείς-κηδεμόνες ευθύνονται για την ενημέρωση του σχολείου σε περίπτωση απουσίας (άνω των 2 ημερών). Όταν ένας/μία μαθητής/τρια απουσιάζει συστηματικά και αδικαιολόγητα, ο/η εκπαιδευτικός της τάξης επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς-κηδεμόνες. Σε περίπτωση πληθώρας αδικαιολόγητων απουσιών, ακολουθούνται όσα προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία.

Παρακαλούνται οι γονείς-κηδεμόνες να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί ως προς το να μην προσέρχονται παιδιά στο Σχολείο ημέρες που νοσούν, ώστε να αποφευχθεί η μετάδοση ιώσεων ή άλλων ασθενειών, ακολουθώντας αυστηρά τις οδηγίες που τους έχουν δοθεί και αφορούν στον Covid-19. Επιπλέον, οφείλουν να ενημερώνουν τον/την υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό της τάξης για οποιοδήποτε θέμα υγείας (χρόνιο ή παροδικό) του παιδιού τους.

O σχολικός χώρος

Ο χώρος του Νηπιαγωγείου συμβάλλει καθοριστικά στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και ως εκ τούτου οι εμπλεκόμενοι σε αυτή οφείλουν να τον σέβονται και να τον φροντίζουν. Τόσο ο εσωτερικός χώρος με τις υποδομές του και τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό του, όσο και ο εξωτερικός περιβάλλοντας χώρος συμβάλλουν στις δράσεις εκπαιδευτικών  και μαθητών καθώς όλοι αλληλοεπιδρούν πολλές ώρες με αυτόν. Καθ’ όλη τη διάρκεια της φοίτησης καλλιεργείται ο σεβασμός, από την πλευρά των μαθητών/τριών, προς την περιουσία του σχολείου. Η φροντίδα καθαριότητας και προστασίας των σχολικών χώρων (προαυλίου, αιθουσών), καθώς και των μέσων διδασκαλίας (εποπτικών μέσων διδασκαλίας, ηλεκτρονικών συσκευών, επίπλων, βιβλίων δανειστικής βιβλιοθήκης, παιδαγωγικού υλικού ) είναι μέλημα όλων μας. Επομένως φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί και καλαίσθητοι. Σημαντική συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.

Το Σχολικό πρόγραμμα

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για την κοινωνικοσυναισθηματική, ψυχοκινητική και γνωστική του ανάπτυξη. Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία, μαθαίνουν να εκφράζονται ,να συν-εργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνοι πολίτες.

Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

Η Προϊσταμένη του Σχολείου

Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων και των μαθητών/τριών και είναι υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, για την ομαλή λειτουργία του Σχολείου. Στα πλαίσια των καθηκόντων που απορρέουν από τη θέση ευθύνης που κατέχει, ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων. Φροντίζει για τη διαμόρφωση κλίματος αλληλοσεβασμού και ισοτιμίας στη λήψη των αποφάσεων μεταξύ των εκπαιδευτικών του Σχολείου. Διαχειρίζεται θέματα που σχετίζονται με τη στελέχωση του Σχολείου σε παιδαγωγικό και τεχνολογικό εξοπλισμό, σε θέματα που αφορούν στην καθαριότητα και στην αισθητική του σχολικού περιβάλλοντος, προασπίζοντας την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών/τριών.

Οι εκπαιδευτικοί

Οργανώνουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της Προσχολικής εκπαίδευσης, όπως αυτοί ορίζονται από τα εκάστοτε Αναλυτικά προγράμματα του Υ.ΠΑΙ.Θ μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης. Προβαίνουν στον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας εφαρμόζοντας τις παιδαγωγικές μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/τριών της προσχολικής ηλικίας. Συμβάλλουν στη διαμόρφωση θετικού κλίματος σεβόμενοι την προσωπικότητα των μαθητών/τριών. Λαμβάνουν υπόψη τους τα βιώματα, τα ενδιαφέροντα τις κλίσεις, τις αδυναμίες των μαθητών/τριών τους και συνεργάζονται μαζί τους για την επίτευξη κοινών στόχων. Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους. Αποτελούν πρότυπα συμπεριφοράς για τους μαθητές/τριες τους, ενθαρρύνουν τους μαθητές/τριες να συμμετέχουν ενεργά, να αρθρώνουν λόγο στη λήψη αποφάσεων και να εφαρμόζουν στρατηγικές για τη διαχείριση κρίσεων ώστε να αντιμετωπιστούν πιθανές προβληματικές καταστάσεις. Ενισχύουν θετικά την παρουσία και συνεκπαίδευση με μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα πλαίσια κλίματος αποδοχής των ΄διαφορετικών άλλων’. Οι ίδιοι μεριμνούν για την εκπαιδευτική τους κατάρτιση μέσω επιμορφωτικών δράσεων αναλογιζόμενοι το ‘έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης’ που επιτελούν.

Οι μαθητές/τριες

Στα πλαίσια της φοίτησης και της συμμετοχής τους στην ομάδα της τάξης τηρούν τους κανόνες λειτουργίας της τάξης τους, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία. Σεβόμενοι τα μέλη της σχολικής κοινότητας συνδιαλέγονται με τρόπο ώστε να αποφεύγεται οποιαδήποτε μορφή βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική). Αναζητούν και ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή. Με την καθοδήγηση και την εμψύχωση των εκπαιδευτικών προβαίνουν στην ειρηνική επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν από την επαφή τους με τα μέλη της ομάδας. Φροντίζουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον και σεβασμό στην υλική περιουσία του σχολείου. Επίσης συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών,(π.χ. ανακύκλωση υλικών, εξοικονόμηση χαρτιού, νερού) διαμορφώνοντας θετικές στάσεις για την προστασία του περιβάλλοντος.

Γονείς και κηδεμόνες

Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμπεριφέρονται προς όλους τους/τις εκπαιδευτικούς με τη δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα, ευπρέπεια και σεβασμό που επιβάλλει το  λειτούργημά τους και ο χώρος του Σχολείου. Προτείνεται να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και να συνδράμουν στη εύρυθμη λειτουργία τους. Οι γονείς-κηδεμόνες επισκέπτονται το Σχολείο κατά τις προγραμματισμένες συναντήσεις με τους/τις εκπαιδευτικούς και εκτάκτως, όταν κρίνεται αναγκαίο, έπειτα από συνεννόηση και επικοινωνία μαζί τους. Παρακολουθούν και διαβάζουν τις ανακοινώσεις έντυπες ή ηλεκτρονικές ΄ώστε να είναι ενήμεροι για θέματα λειτουργίας του Σχολείου. Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στον/στη δάσκαλο/α της τάξης και στη Διεύθυνση του σχολείου κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή τα οποία μπορεί να επηρεάσουν τη φοίτηση του.

Συμπεριφορά και ειδικοί λόγω Covid-19 κανόνες για τους/τις μαθητές/τριες

Ως εκπαιδευτικοί, γονείς και κηδεμόνες προτρέπουμε τα παιδιά για ευγενική συμπεριφορά και επίλυση διαφορών με διάλογο. Για οποιοδήποτε πρόβλημα που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί, τα παιδιά απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς της τάξης. Υπό τις παρούσες συνθήκες της πανδημίας συνδιαμορφώνονται κανόνες βάσει των οποίων:

✓ Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να πίνουν νερό απευθείας από τη βρύση με το στόμα καθώς και να χρησιμοποιούν κοινά σκεύη π.χ. μπουκάλια. Για τον λόγο αυτό, καλό θα είναι οι μαθητές/τριες να έχουν μαζί τους πάντα όσο νερό κρίνεται ότι τους είναι απαραίτητο σε παγουρίνο ή μπουκάλι και να υποδεικνύεται η ατομική και μόνο χρήση.
✓ Οι μαθητές πλένουν τα χέρια τους πάντα πριν το φαγητό και μετά από τη χρήση τουαλέτας.
✓ Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να φέρουν στον χώρο του σχολείου δικές τους μπάλες ή άλλου είδους παιχνίδια.
✓ Κατά την είσοδο και έξοδο από το σχολείο προβαίνουν σε αντισηψία των χεριών τους.

Διαχείριση ύποπτου κρούσματος:

Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής/ μαθήτρια παρουσιάζει οποιοδήποτε σύμπτωμα οδηγείται σε ειδικό χώρο μέχρι να παραληφθεί το συντομότερο από τους γονείς του.
Επισήμανση: Αν το παιδί δε νιώθει καλά πριν έρθει στο σχολείο, οι γονείς πρέπει να ενημερώνουν τον παιδίατρο και το Σχολείο. Δεν επιτρέπεται κανένας μαθητής/τρια να έρχεται στο Σχολείο με συμπτώματα ίωσης. Πρέπει να τηρούνται όλες οι προβλεπόμενες οδηγίες του ΕΟΔΥ που αφορούν τον COVID-19.

Χορήγηση φαρμάκων

H χορήγηση φαρμάκων στους μαθητές στο χώρο του Σχολείου γίνεται από τον ίδιο τον γονέα ή από άλλο πρόσωπο το οποίο θα υποδείξουν σχετικά, μετά από συνεννόηση με την εκπαιδευτικό της τάξης και άδεια από την Προϊσταμένη του Σχολείου.

Ενημέρωση Γονέων-Κηδεμόνων για την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/τριών σε περίοδο πανδημίας

Σύμφωνα με τις οδηγίες περί τήρησης κοινωνικών αποστάσεων και περιβαλλοντικών μέτρων που προβλέπονται λόγω του COVID-19, συνιστάται η αποφυγή του συνωστισμού και ο περιορισμός των επαφών μεταξύ παιδιών, γονέων-κηδεμόνων και εκπαιδευτικών στον σχολικό χώρο. Ως εκ τούτου, κατά το τρέχον σχολικό έτος η ενημέρωση των γονέων-κηδεμόνων, όσον αφορά στην πρόοδο των παιδιών, θα πραγματοποιείται από κάθε υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό της τάξης με τον τρόπο που έχει επιλέξει ο/η ίδιος/α και για τον οποίο θα ενημερώνονται σχετικά.