Η ομαδοσυνεργατική και βιωματική μάθηση προϋποθέτουν αλλά και αποσκοπούν στην καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης των παιδιών και στην αποδοχή του άλλου με σεβασμό στη διαφορετικότητά του. Πολλές λοιπόν, οι αφορμές για το ξεκίνημα και την ανάπτυξη του φετινού μας Καινοτόμου Προγράμματος , που έχει σχέση με τη Διαφορετικότητα.
Κάποιοι από τους στόχους του Προγράμματος αυτού, το οποίο ξεκίνησε πριν από τα Χριστούγεννα, είναι οι ακόλουθοι:
- Να μάθουν να σέβονται και να αποδέχονται την ιδιαιτερότητα του άλλου είτε αφορά διαφορές στη σωματική ή την πνευματική του κατάσταση, το φύλο, τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία ή τη γλώσσα.
- Να αποκτήσουν στάσεις και συμπεριφορές οι οποίες στην ενήλικη ζωή τους θα τα βοηθήσουν να γίνουν πολίτες του κόσμου μακριά από κάθε προκατάληψη και μισαλλοδοξία.
- Να συνειδητοποιήσουν τόσο τα νήπια όσο και οι γονείς τους πως η διαφορετικότητα του άλλου δεν αποτελεί εμπόδιο, να διώξουν από την ψυχή τους αρνητικά συναισθήματα, όπως φόβος, επιθετικότητα και να αντιληφθούν πως όλοι οι άνθρωποι έχουν θέση σ’ αυτόν τον κόσμο, που οφείλουμε να τον κάνουμε καλύτερο ξορκίζοντας κάθε είδους ρατσισμό.
- Να γνωρίσουν ήθη , έθιμα και τον πολιτισμό άλλων λαών, να αποδεχτούν και να ανακαλύψουν την ομορφιά της διαφορετικότητας στους λαούς ακόμα κι αν δεν υπάρχουν κοινά πολιτιστικά στοιχεία.
- Να αναπτύξουν τα νήπια μεταξύ τους σχέσεις φιλίας και συνεργασίας. Να μάθουν να συζητούν και να σέβονται τις απόψεις και τις ανάγκες των συμμαθητών τους.
Ενδεικτικά, ακολουθούν δραστηριότητες που εφαρμόστηκαν στην αρχή του Προγράμματος:
- Όμοιος – Διαφορετικός, Ομοιότητα – Διαφορά
Δόθηκαν στην ολομέλεια ερμηνείες των παραπάνω εννοιών. Στη συνέχεια, έγιναν συγκρίσεις σε ζευγάρια που αφορούσαν την εξωτερική τους εμφάνιση. Έτσι, 2 παιδιά είναι πρώτ’ απ’ όλα άνθρωποι, έχουν 2 πόδια, 2 μάτια, 2 χέρια, φορούν ρούχα κ.ά. Έχουν όμως και διαφορές στο ύψος, στο χρώμα των ματιών, των μαλλιών, της επιδερμίδας κ.ά. Με «τα βραχιολάκια της φιλίας» τα παιδιά έφτιαξαν ζευγάρια, παρατήρησαν ο ένας τον άλλο, συζήτησαν και ζωγράφισαν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους.
Ακολούθησε αξιολόγηση στην ολομέλεια και ανάρτηση όλων των εργασιών
- Διαφορετικές οπτικές γωνίες
- Πριν δοθεί το παραπάνω φύλλο εργασίας ζητήθηκαν ερμηνείες όσον αφορά τους 2 κύκλους που περιέχονται σε αυτό και οι οποίοι ενώνονται όπως οι δύο κρίκοι μιας αλυσίδας
Δόθηκαν ποικίλες απαντήσεις, όπως:
- Είναι 2 φίλοι
- 2 αλυσοδεμένοι κύκλοι
- Είναι δίδυμα
- Ένα διαφορετικό μάτι
- Ένα τούνελ
- Ένα καπέλο
- Αυτιά ελέφαντα
- Χείλια με στόμα
- 2 αυγά
- Ένα μπωλ φαγητού
- Παιχνίδι όπου περνούν μέσα άλογα
- Μία γυάλα
- Ένα μαγικό κουτί
- Χούλα χουπ
Διαπιστώσαμε λοιπόν, πως άλλη μία διαφορά μας είναι οι σκέψεις μας και ότι ο.τιδήποτε μπορούμε να το εξηγήσουμε διαφορετικά, από τη δική μας οπτική γωνία.
- Φτιάξαμε λοιπόν το Κουτί με τις Διαφορετικές Οπτικές Γωνίες
- Παίξαμε ένα μουσικοκινητικό παιχνίδι. Στο σταμάτημα της μουσικής τα παιδιά σταματούσαν το χορό και εντόπιζαν την πλευρά από την οποία έβλεπαν ένα συγκεκριμένο παιδί(από μπροστά, από πίσω ή από το πλάι)
- Στο τέλος, γίναμε ζωγράφοι και ζωγραφίσαμε το μπροστινό και το πλαϊνό μέρος μιας καρέκλας και ενός βιβλίου, καθώς και το μπροστινό και το κάτω μέρος ενός καλαθιού.
Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι μας ενδιαφέρει η Διαφορετικότητα. Καταγράψαμε λοιπόν, σε ένα Ιστόγραμμα τις ιδέες μας και ενημερώσαμε τους γονείς ζητώντας παράλληλα να συνεργαστούν μαζί μας..Ετοιμάσαμε τη Γωνιά της Παρατήρησης και έπειτα από προτάσεις και ψηφοφορία την ονομάσαμε «Διαφορετικούλα». Έτσι, συνεχίσαμε τις δράσεις μας για τη Διαφορετικότητα…
Ευχαριστούμε τα blog των “1ο Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης” και “popi-it” για τις ιδέες