ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ «ΕΞΩΡΑΪΣΜΟΣ ΑΥΛΕΙΟΥ ΧΩΡΟΥ» ΜΕΡΟΣ Β΄

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο προγραμματισμός και η υλοποίηση του φετινού σχεδίου δράσης «Εξωραϊσμός του αύλειου χώρου» μέρος β΄. Η αυλή του Νηπιαγωγείου έγινε υπέροχη, όμορφη, χαρούμενη, γεμάτη χρώματα και παιχνίδια, τα οποία αδιαμφισβήτητα συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων και στην ψυχαγωγία τους την ώρα του παιχνιδιού στην αυλή και όχι μόνο. Δημιουργήθηκε ένας χώρος πολύ ελκυστικός για τα παιδιά που τους γέμισε χαρά, χαμόγελα και όρεξη για σχολείο. Ευχαριστούμε πολύ όλους όσοι συνέβαλλαν σ’ αυτή την προσπάθεια εξωραϊσμού της αυλής, χορηγούς, παιδιά, γονείς. Η κάθε ομάδα βοήθησε με τον τρόπο της. Οι παρακάτω φωτογραφίες αποδεικνύουν τα όσα ειπώθηκαν.

1748114330541

IMG 20250521 084216

IMG 20250521 084235

1748265714977

1748265674704

1748265760121

1748265760087

1748265760068

1748265714944

1748265714925

1748265674736

1748265674725

174841104390111

17484110439111

17484110438911

1748265714962

 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ-ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ “ΘΑΛΑΣΣ-SOS-Α ΧΩΡΙΣ ΠΛΑΣΤΙΚΑ”

Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές να αποκτήσουν θετική στάση σχετικά με τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, αναγνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν ειδικότερα στη θαλάσσια ζωή. Να αναστοχαστούν ως προς την προσωπική τους ευθύνη και να υιοθετήσουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που συμβάλλουν θετικά στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων στην καθημερινή ζωή.

Στο 1ο εργαστήριο το κάθε παιδί έλεγε μία λέξη σχετική με τη θάλασσα, την απέδιδε με κίνηση και τελικά την ζωγράφιζε. Συγκεντρώσαμε όλες τις ζωγραφιές των παιδιών σε ένα μπλε πανί – θάλασσα και προσπαθήσαμε κατά ομάδες να δημιουργήσουμε μικρές θαλάσσιες ιστορίες.  

1746984828178

Συμπληρώσαμε ένα φ.ε. με σχεδιασμό συγκεκριμένου αριθμού θαλασσίων ζώων.

1747050781357

Εξηγήσαμε στα παιδιά ότι ήρθε στο mail του σχολείου ένα μήνυμα από τον ΠΙΤ και την ΠΑΤ, δύο επιστήμονες ερευνητές των θαλασσών και από την ΛΕΤΑ την χελώνα καρέτα καρέτα, οι οποίοι μας προέτρεπαν να παρατηρήσουμε προσεκτικά κάποιες φωτογραφίες και να παρακολουθήσουμε σχετικά βίντεο.

1746984828145

1746984366353

Τα παιδιά ενημερώθηκαν ότι ο ΠΙΤ και η ΠΑΤ, με νέο μήνυμα, έπρεπε να εξηγήσουν στη ΛΕΤΑ καρέτα καρέτα, τι μπορεί να συμβεί στα ζώα της θάλασσας, όταν σε αυτή υπάρχουν πλαστικά απορρίμματα. Τα παιδιά περιέγραψαν τις φωτογραφίες και  απάντησαν σε ερωτήματα όπως: τι παρατηρείτε, γιατί βρίσκονται αυτά τα αντικείμενα εκεί, τι επιπτώσεις έχουν τα θαλάσσια ζώα από τα πλαστικά, ποιος νομίζετε ότι είναι υπεύθυνος  κ.α.

1747053153004

1747053226024

Πληροφορηθήκαμε από το διαδίκτυο για τον χρόνο που χρειάζονται τα διαφόρων ειδών πλαστικά για να αποσυντεθούν και πραγματικά εκπλαγήκαμε.

1747037439209

Οι ήρωες ΠΙΤ και ΠΑΤ πρότειναν στα παιδιά να επισκεφθούν το διαδίκτυο για να βρουν πληροφορίες σχετικά με την προστασία των θαλασσίων ειδών. Η εκπαιδευτικός αναφέρθηκε  στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα  «Παιδική HELMEPA» και αρχίσαμε την αναζήτηση: Πρόκειται για παιδικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα, εθελοντικής συμμετοχής παιδιών και εκπαιδευτικών που ξεκίνησε το 1993 με τον τίτλο Παιδική HELMEPA. Κάθε χρόνο δίνει την ευκαιρία σε περισσότερα από 7.000 παιδιά σε ολόκληρη την Ελλάδα να γίνουν μέλη του και να ενημερωθούν αναλαμβάνοντας δράση για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Οι μαθητές που συμμετέχουν είναι ηλικίας 5-13 ετών καθώς οι μακρόχρονες έρευνες της HELMEPA έχουν αποδείξει πως αυτές είναι οι πιο δεκτικές ηλικίες για περιβαλλοντικά μηνύματα.

1746984366319

Αναζητήσαμε λοιπόν πληροφορίες στο διαδίκτυο και συλλαβίζοντας προσπαθήσαμε να γράψουμε ΧΕΛΜΕΠΑ στα ελληνικά και γιατί όχι και στα αγγλικά.

1747050781296

Προσπαθήσαμε να ιχνογραφήσουμε, μετά από παρατήρηση, τον συμβολισμό της HELMEPA. Προσέξαμε ότι έπρεπε να κάνουμε έναν κύκλο μέσα στον οποίο θα υπάρχει ο Ποσειδώνας με την τρίαινά του και περιμετρικά του κύκλου κλαδιά δάφνης και τα καταφέραμε.

1747290369396 

 

 

 

1747050781329

Κάναμε ένα ομαδικό κολαζ, με θέμα καθαρή και μολυσμένη θάλασσα.

1747037439244

Συζητήσαμε με τα παιδιά για την κατασκευή μιας αφίσας και τι θα μπορούσε αυτή να περιέχει. Σκεφτήκαμε να αξιοποιήσουμε τα πολλά πλαστικά καπάκια που έχουμε στο σχολείο. Έτσι τα κολλήσαμε πάνω στο γνωστό μας πια μήνυμα SOS για να δείξουμε όπως είπαν τα παιδιά ότι η θάλασσα ζητάει βοήθεια για να απαλλαγεί από τα πλαστικά. Όλος ο θαλάσσιος κόσμος κινδυνεύει. Την λεζάντα της αφίσας την έγραψε ΜΟΝΟ του ένα παιδάκι συλλαβίζοντας και διαβάζοντας. 

1747245145427

Χρωματίσαμε με κηρομπογιές και βάψαμε με νερομπογιές με την μέθοδο Μπατίκ έναν όμορφο και καθαρό βυθό, αφού κατανοήσαμε ότι αυτό είναι το ζητούμενο.

1747118062753

Χορέψαμε και διασκεδάσαμε με τραγούδια σχετικά με τα δελφίνια, τα αγαπημένα θαλάσσια θηλαστικά των παιδιών. Τα κορίτσια χόρεψαν το «Δελφινοκόριτσο» και τα αγόρια το «Δελφίνι δελφινάκι».

Παρακολουθήσαμε την ιστορία της κυρα Ρήνης στο youtube «Μια φορά κι ένα…μπουκάλι» και την σχολιάσαμε.

Κάνοντας στο τέλος την ανατροφοδότηση των όσων είπαμε, ακούσαμε, μάθαμε, συμπερασματικά τα παιδιά οδηγήθηκαν σε μικρά μηνύματα-λεζάντες που αφορούσαν στο θέμα μας. Αυτά καταγράφηκαν σε πινακάκι, διαβάστηκαν και τα παιδιά αποφάσισαν να ψηφίσουν την καλύτερη λεζάντα.

1747751155598

Έγινε λοιπόν ψηφοφορία και υιοθετήσαμε το μήνυμα «SOS Κρατήστε τις θάλασσες καθαρές». Το επαναλάβαμε με διάφορους τρόπους (δυνατά, ψιθυριστά, χαμογελαστά, αργά, ρομποτικά κ.α.) για να το εμπεδώσουμε. Στη συνέχεια το ηχογραφήσαμε.

 

Ευαισθητοποιηθήκαμε και πράγματι λυπηθήκαμε για τη θαλάσσια ρύπανση κι αυτό που πραγματικά μπορούσαμε να προσφέρουμε είναι η φροντίδα μας για την θάλασσα, το περιβάλλον και τον πλανήτη γενικότερα. Να είμαστε προσεκτικοί και ευσυνείδητοι πολίτες. Μετά από αναζήτηση στο διαδίκτυο βρήκαμε εναλλακτικούς τρόπους για την μείωση της χρήσης της πλαστικής σακούλας και τα παιδιά μαζί με τους γονείς τους παρακολουθώντας σχετικό βίντεο, έφτιαξαν υπέροχες σακούλες από μπλούζες παιδικές ή ενηλίκων και ιδού τα εξαιρετικά αποτελέσματα.

1747723570892

1747723606628

1747751639379

1747723626489

Ας συνειδητοποιήσουμε λοιπόν όλοι μας ότι “ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΚΑΔΟΥΣ ΤΟΥΣ”

 

ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ

 

Το Ορθόδοξο Πάσχα εορτάζεται σε ανάμνηση της Ανάστασης του Χριστού. Με τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Χριστού ο άνθρωπος ελευθερώθηκε από την αμαρτία και οδηγήθηκε στη Βασιλεία των Ουρανών. Η Κυριακή του Πάσχα είναι μια από τις σπουδαιότερες γιορτές της ορθοδοξίας, με τους χριστιανούς σε ολόκληρη την υφήλιο να γιορτάζουν μετά από μια μεγάλη περίοδο κατανυκτικής νηστείας.

Εμείς στο Νηπιαγωγείο αναφερθήκαμε στη ζωή του Χριστού, στα Θαύματά Του, στη Σύλληψή Του, στην Σταύρωσή Του και στην ένδοξη Ανάσταση και Ανάληψή Του, μέσα από τις εικόνες της Βίβλου, των παραμυθιών, των ιστοριών από το youtube. Παίξαμε παιχνίδια με λαγούς και κρυμμένα πασχαλινά αβγά, μάθαμε τραγουδάκια, συμπληρώσαμε σχετικά φύλλα εργασίας και φυσικά είπαμε και τα κάλαντα του Λαζάρου.

Στο εικαστικό κομμάτι φτιάξαμε κοτούλες με ρολό κουζίνας, τις σκηνές από τα Πάθη τα Σεπτά πάνω σε σταυρό στο δειλινό, μία καρτούλα με λαγό και τις ευχές μας, λαζαράκια, τον Εσταυρωμένο μέσα σε σχήμα σταυρού που τον σχηματίσαμε με τα δαχτυλάκια μας, την Ανάσταση του Κυρίου και φυσικά ένα καλαθάκι -αβγοθήκη, το οποίο είχε μέσα τα σοκολατένια κεράσματά μας και το αβγουλάκι μας που το μεταμορφώσαμε σε φραουλίτσα.

1744066183232

1744066209620

1744066232791

1744113088778

1744117166395

1744178728991

1744118049520

1744458745969

1744458745960

1744457912663

Ευχόμαστε σε όλους σας ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ και ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ. Χρόνια πολλά σε όσους και όσες γιορτάζουν!!!

 

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, ημέρα γενεθλίων του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Καθιερώθηκε το 1966 από τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα 

Για το 2025, υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το εθνικό τμήμα των Κάτω Χωρών.

Καλέσαμε λοιπόν κι εμείς για να ενισχύσουμε την αγάπη για τα βιβλία και να καλλιεργήσουμε τη φιλαναγνωσία, την μητέρα ενός μαθητή μας, την κ. Λένα Πυλιανίδου, η οποία είναι συγγραφέας παιδικών βιβλίων και όχι μόνο, για να μας διαβάσει το τελευταίο της παραμύθι «Η γιαγιά η Γκρίνια και το μπαλόνι του παππού Ευθύμη».

Παρακολουθήσαμε την ανάγνωση του παραμυθιού από κοινού με τα παιδιά του 1ου Νηπιαγωγείου. Τα παιδιά με πολύ ενδιαφέρον και προσοχή παρακολούθησαν την κ. Λένα και με προθυμία απάντησαν στις ερωτήσεις της κι έτσι διαδραστικά έγινε ένας διάλογος που αφορούσε στο μήνυμα του παραμυθιού, αλλά και στο διαφορετικό τέλος που θα μπορούσε να δοθεί στην ιστορία με βάση τις απόψεις των παιδιών.

Η κ. Λένα Πυλιανίδου παρουσιάστηκε στα παιδιά ντυμένη ως αρκουδίτσα για να προσελκύσει αφενός το ενδιαφέρον των παιδιών, αλλά και αφετέρου γιατί απέναντί της είχε αυτή την ευαίσθητη παιδική ηλικία που χαίρεται με τις μεταμφιέσεις και το διαφορετικό της καθημερινότητας.

Μετά την παρουσίαση τους έκανε δώρο από ένα μπαλόνι με κομφετί, αλλά κι εμείς για να την ευχαριστήσουμε της κάναμε δώρο ένα βιβλίο με τις υπέροχες ζωγραφιές μας.

1743762820313

1743762820346

ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ “ΔΕΣΜΟ” ΚΑΙ ΤΗΝ “ΣΧΟΛΗ ΜΩΡΑΊΤΗ”

 

1743184888658

Με μεγάλη ευγνωμοσύνη ο Σύλλογος Διδασκόντων και τα παιδιά του 2ου Νηπιαγωγείου Σκουτάρεως αποδέχθηκαν την ευγενική χορηγία μέσα από το πρόγραμμα «ΔΕΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ» και της «ΣΧΟΛΗΣ ΜΩΡΑΪΤΗ» στο πλαίσιο υλοποίησης του σχεδίου δράσης για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας για το σχ. έτος 2024/25 με τίτλο: «Εξωραϊσμός του αύλειου χώρου του Νηπιαγωγείου, μέρος β΄».

Τα παιχνίδια έφτασαν στο χώρο του Νηπιαγωγείου και στις 27/3/2025 επτά γονείς προσφέρθηκαν με μεγάλη προθυμία να βοηθήσουν στην συναρμολόγηση των παιχνιδιών, στην τοποθέτησή τους στην αυλή, στην τακτοποίηση των μεγάλων συσκευασιών τους στην ανακύκλωση. Κατάφεραν σε μιάμιση ώρα να ολοκληρώσουν όλη τη διαδικασία ακόμα και με τη βροχή που έπιασε στο τέλος.

Στην συναρμολόγηση των παιχνιδιών βοήθησαν οι παρακάτω γονείς:

2ο Νηπιαγωγείο

Καρφαρίδας Τριαντάφυλλος (μπαμπάς του Ηλία)

Κουσούδης Νικόλαος (μπαμπάς του Μιχάλη)

Πεπούδης Βασίλειος (μπαμπάς του Κωνσταντίνου)

Μπουρτζούδης Γεώργιος (μπαμπάς της Παναγιώτας)

1ο Νηπιαγωγείο

Ασημώνης Γεώργιος (μπαμπάς της Ελπίδας και της Μαγδαλήνης)

Μπογιατζής Ιωάννης (μπαμπάς του Παναγιώτη)

Νικόπουλος Νικόλαος (μπαμπάς της Έρικας)

1743185125879

 

1743185125821

1743185125904

1743185125932

1743185125857

1743185125892

1743185125833

1743185125944

1743185125846

1743185125954

1743185125915

1743185125867

1743185125785

Την επόμενη μέρα 28/3/2025 ο ενθουσιασμός των παιδιών για τα καινούρια τους παιχνίδια ήταν μεγάλος. Φωνές, χαρά, θαυμασμός, γέλια ήταν τα συναισθήματα των παιδιών, καθώς έτρεχαν μη ξέροντας με τι να πρωτοπαίξουν. Ξεχύθηκαν στην κυριολεξία για ατέλειωτο παιχνίδι!!!

1743184888728

1743184888701

1743184888715

1743184888743

1743185125803

1743184888758

1743184888687

1743184888773

1743184888674

Ευχαριστούμε από καρδιάς το πρόγραμμα «ΔΕΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ» και τη «ΣΧΟΛΗ ΜΩΡΑΪΤΗ» για την γενναιόδωρη και ευγενική τους χορηγία!!!

1743184888658

 

 

25η ΜΑΡΤΙΟΥ 1821

Μεγάλη γιορτή για την Ελλάδα η 25η Μαρτίου, καθώς αποτελεί τόσο εθνική επέτειο όσο και σπουδαία θρησκευτική εορτή.  Ο απανταχού ελληνισμός τιμά τους προγόνους του και γιορτάζει την έναρξη της Επανάστασης του 1821 ενάντια στον τουρκικό ζυγό και παράλληλα τιμά την ορθόδοξη πίστη, εορτάζοντας την επέτειο αναγγελίας της Γέννησης του Ιησού.Και φέτος με χαρά και εθνική υπερηφάνεια λοιπόν μαζί με τους μικρούς μας μαθητές αποδώσαμε φόρο τιμής στους ήρωές μας με ποιήματα, τραγούδια και χορούς. Ετοιμάσαμε το σκηνικό μας, φτιάξαμε κατασκευές και ιδού μερικά πειστήρια:

1742832624370

1742842637317

1742842637274

1742842637224

1742840635597

1742854647215

 

ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ “ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ”

❖ Τίτλος Δράσης

“Μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια”

❖ Επίπεδο

Νηπιαγωγείο

❖ Θεματικό/α Πεδίο/α ΠΣ Δράσεις Ενεργού Πολίτη

3, 4, 11, 17

❖ Ζήτημα/θέμα ενεργού πολιτειότητας

Προστασία και ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος

 

Σύντομη περιγραφή

Μια έρευνα δράσης και τροποποίησης της συμπεριφοράς απέναντι στο πρόβλημα των σκουπιδιών που αφήνουν οι άνθρωποι σε δημόσιους χώρους (δρόμους, πλατείες, πάρκα, λαϊκές αγορές κ.λ.π.) και σε χώρους ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος (αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικά πάρκα, ναοί, κ.λ.π.)

 

 Θεματική Ενότητα/Τομέας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που εντάσσεται

Πρόγραμμα Σπουδών (2023) για την Προσχολική Εκπαίδευση:

Θεματικό Πεδίο: Β΄ Παιδί Εαυτός και κοινωνία, Θεματικές Ενότητες: Β2 Κοινωνικές Επιστήμες

Εργαστήρια Δεξιοτήτων:

Θεματική Ενότητα: Φροντίζω το Περιβάλλον

Τομείς: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

 

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Όταν ολοκληρωθεί η δράση, οι μαθητές/τριες θα μπορούν να:

  • περιγράφουν το μέγεθος και την έκταση του φαινομένου της απόρριψης σκουπιδιών εκτός των ελεγχόμενων χώρων (κάδοι και καλάθια απορριμμάτων) στους δημόσιους χώρους και στους χώρους ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος που βρίσκονται στη γειτονιά του σχολείου,
  • προσδιορίζουν τα προβλήματα που δημιουργούνται στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον από την απόρριψη σκουπιδιών,
  • προσδιορίζουν τις συνέπειες που θα προκύψουν στο μέλλον για τους κατοίκους ,
  • προτείνουν λύσεις για την αντιμετώπιση της απόρριψης σκουπιδιών εκτός των ελεγχόμενων χώρων (κάδοι και καλάθια απορριμμάτων),
  • παρεμβαίνουν ενεργά σε δράσεις που έχουν στόχο την ενημέρωση του γενικού πληθυσμού γύρω από τα προβλήματα που δημιουργούνται στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον,
  • παρεμβαίνουν ενεργά σε δράσεις που έχουν στόχο τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης και τον περιορισμό της απόρριψης σκουπιδιών εκτός των ελεγχόμενων χώρων (κάδοι και καλάθια απορριμμάτων) στους δημόσιους χώρους και στους χώρους ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος που βρίσκονται στη γειτονιά του σχολείου.

 

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή, δημόσιοι χώροι (πλατεία, πάρκο, παιδική χαρά, λαϊκή αγορά) και χώροι ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος (πολιτιστικός σύλλογος, ναός, δημαρχείο  κ.λ.π.) που βρίσκονται στα γεωγραφικά όρια πλησίον του σχολείου.

 

Φάσεις Υλοποίησης

Διερεύνηση

  • Παρουσιάζονται μελέτες περίπτωσης (βίντεο, φωτογραφίες, μαρτυρίες, εμπειρίες μαθητών/τριών) που αφορούν στη συγκέντρωση μεγάλων ποσοτήτων σκουπιδιών σε ιστορικούς και ευρύτερα δημόσιους χώρους
  • Διαβάζονται βιβλία, παίζονται παιχνίδια με θέμα τα σκουπίδια και υλοποιούνται ιδέες για τη μείωση των σκουπιδιών, όπως η ανακύκλωση
  • Μετά από τα παραπάνω προκαλείται προβληματισμός των μαθητών/τριών μέσα από συζήτηση και από ερωτήσεις όπως:

➢ Έχετε παρατηρήσει παρόμοια φαινόμενα στην περιοχή μας;

➢ Έχετε παρατηρήσει ανθρώπους που απερίσκεπτα αφήνουν σκουπίδια;

➢ Έχετε σκεφτεί τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό το φαινόμενο για τη γειτονιά μας και για τον/την καθένα/μιά ξεχωριστά;

➢ Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για την εξάλειψη αυτού του φαινομένου;

➢ Έχετε ακούσει ποτέ ιδέες για τη μείωση των σκουπιδιών;

 

Προετοιμασία/Σχεδιασμός

1η φάση: Καταγραφή προβλημάτων καθημερινότητας για την αναζήτηση των αιτίων του φαινομένου μέσω προσπάθειας απαντήσεων σε ερωτήματα, όπως:

  • Τι ονομάζουμε σκουπίδια και πώς παράγονται;
  • Ποιες δραστηριότητες των ανθρώπων παράγουν σκουπίδια που βρίσκουμε πεταμένα σε μνημεία και άλλους δημόσιους χώρους;
  • Με ποιον τρόπο μπορούν να απομακρυνθούν τα σκουπίδια από τους χώρους αυτούς;
  • Ποιοι είναι υπεύθυνοι ή υπεύθυνες για την καθαριότητα των χώρων της γειτονιάς, στους οποίους κυκλοφορούμε καθημερινά;
  • Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε εμείς ώστε να έχουμε «μνημεία και γειτονιά χωρίς σκουπίδια»;

 

2η φάση: Σχεδιασμός/προγραμματισμός επισκέψεων-αυτοψίας σε:

  • πλατεία, πάρκο, παιδική χαρά, ναό, πολιτιστικό σύλλογο, δημαρχείο και άλλους χώρους συγκέντρωσης πολλών πολιτών, που υπάρχουν στην περιοχή του σχολείου.

3η φάση: προετοιμασία μαθητών/τριών για την έρευνα πεδίου σε εξωτερικούς χώρους:

  • προμήθεια του εξοπλισμού (φωτογραφικές μηχανές, βίντεο, σακούλες σκουπιδιών, γάντια μιας χρήσης)
  •  προετοιμασία υλικών καταγραφής δεδομένων ( φύλλα παρατήρησης)

 

4η φάση: συλλογή εμπειρικών δεδομένων μέσω:

  • καταγραφής παρατηρήσεων κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων σε διάφορους χώρους (φύλλα παρατήρησης στα οποία καταχωρείται ο  χρόνος, ο τόπος, το είδος των σκουπιδιών, φωτογραφίες και βίντεο),
  • συνεντεύξεων με αρμόδια πρόσωπα δημόσιων/δημοτικών φορέων και υπεύθυνους/ες για την καθαριότητα των διάφορων χώρων

 

5η φάση: σχεδιασμός δραστηριοτήτων παρέμβασης, όπως:

  • ενημέρωση του οικείου περιβάλλοντος των μαθητών/τριών
  • ενημέρωση αρμοδίων και υπευθύνων των χώρων που επισκέφτηκαν,
  • σύνταξη προτάσεων για την αλλαγή/βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης  π.χ. προς τις δημοτικές αρχές.

 

Υλοποίηση

  • Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων: Συγκεντρώνονται τα φύλλα παρατήρησης, οι φωτογραφίες, τα βίντεο, συζητιούνται τα δεδομένα και καταγράφονται τα συμπεράσματα των μαθητών/τριών
  • Δημιουργία αφίσας προς ενημέρωση της κοινής γνώμης της περιοχής με θέμα τις επιπτώσεις της απόρριψης σκουπιδιών έξω από κάδους και καλάθια, τη μείωση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση
  • Κατασκευές-οι μαθητές/τριες δοκιμάζουν τεχνικές για την αξιοποίηση των ανακυκλώσιμων υλικών
  • Δημιουργία επίπεδης μακέτας της γειτονιάς με όλα τα κτίρια που περιβάλλουν το Νηπιαγωγείο και τοποθέτηση κάδων πράσινων και ανακυκλώσιμων κατόπιν εντοπισμού  μετά από περίπατο που κάναμε στη γειτονιά
  • Επίσκεψη στο Δημαρχείο και συνάντηση με τον Πρόεδρο τοπικής κοινότητας κ. Νικόλαο Νικολούδη για να τον ενημερώσουμε για τη δράση μας. Τα παιδιά του εξήγησαν τους λόγους που ασχοληθήκαμε με την συγκεκριμένη δράση, του έδειξαν τα φύλλα καταγραφής των σκουπιδιών της γειτονιάς μας, του ανέλυσαν πληροφορίες για την μακέτα, του διάβασαν την αφίσα, του είπαν δυνατά όλοι μαζί τα μηνύματα της δράσης και τέλος του ζήτησαν έναν κάδο ανακύκλωσης για την αυλή του Νηπιαγωγείου, ο οποίος θα καλύπτει τις ανάγκες μας για καθαριότητα. Ο κ. Πρόεδρος δεσμεύτηκε ότι θα πραγματοποιήσει το αίτημα των παιδιών όσο το δυνατόν συντομότερα.
  • Διοργάνωση σχολικών εκδηλώσεων στις ημερομηνίες που έχουν καθιερωθεί για την ευαισθητοποίηση των πολιτών πάνω στα περιβαλλοντολογικά προβλήματα, για παράδειγμα:

➢ 18 Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Ανακύκλωσης,

➢ 5 Ιουνίου Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος

 

Επικοινωνία-Διάχυση

  • Δημοσίευση των δεδομένων της έρευνας των μαθητών/τριών στο blog του σχολείου
  • Κοινοποίηση των προτάσεων/συστάσεων των μαθητών/τριών σε αρμόδιους λήψης αποφάσεων

 

Αναστοχασμός

  • Αποτίμηση των αλλαγών που προέκυψαν στη γειτονιά μετά από τις παρεμβάσεις των μαθητών/τριών
  • Επανάληψη της περιήγησης/αυτοψίας στη γειτονιά κατά διαστήματα, ώστε να διαπιστώνεται ο βαθμός στον οποίο βελτιώνεται ή επιδεινώνεται η καθαριότητα, ευταξία και η αισθητική των χώρων.

Παρακάτω παρουσιάζονται φωτογραφίες από τη δράση μας.

1741717284142

17410934512851

8

1741597541418

 

ΑΦΙΣΑ

1741093451257

1741701170826

1741701170842

IMG 20250304 112236

 

Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού

Η Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού είναι η 6η Μαρτίου, η οποία καθιερώθηκε πανελληνίως από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδος.

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα φαινόμενο εσκεμμένης, απρόκλητης, συστηματικής και επαναλαμβανόμενης άσκησης βίας και επιθετικής συμπεριφοράς μεταξύ μαθητών. Έχει διάφορες μορφές όπως λεκτικός εκφοβισμός, κοινωνικός εκφοβισμός, σωματικός εκφοβισμός και διαδικτυακός, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου. Στην ημέρα αυτή πραγματοποιούνται από το Υπουργείο Παιδείας δράσεις για την ενημέρωση των μαθητών.

Τα παιδιά είπαν τις απόψεις τους για το πως αντιλαμβάνονται την βία και τον εκφοβισμό και συζητήθηκαν τυχόν εμπειρίες τους. Έγινε προβολή ταινίας συναφούς θεματολογίας και ακούστηκαν σχετικά τραγούδια. Το μήνυμα της ημέρας ήταν “ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ”

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ STEAM ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ “ΤΑ ΡΟΜΠΟΤ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ”

 

Το εν λόγω εργαστήριο αποτελεί μια διδακτική πρόταση, μέσα από τα στάδια της οποίας οι συμμετέχοντες μαθητές έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε διερευνητικές και ανακαλυπτικές, ομαδικές δραστηριότητες και δραστηριότητες επίλυσης προβλημάτων. Ολοκληρώνοντας το σενάριο οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση:

Ως προς τους γνωστικούς στόχους:

  • Να χαράσσουν διαδρομές
  • Να εμπεδώσουν τις χωρικές σχέσεις
  • Να κάνουν ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις

Ως προς τους στόχους δεξιοτήτων:

  • Να χρησιμοποιούν υλικά
  • Να προγραμματίζουν το Bee-bot

Ως προς τις στάσεις/συμπεριφορές:

  • Να εργάζονται σε ομάδες
  • Να αιτιολογούν τις παρατηρήσεις τους

Ξεκινήσαμε με δραστηριότητες ενδυνάμωσης των ομάδων και καλλιέργειας της συνεργασίας και της εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών των ομάδων. Τραβώντας ο καθένας μία άκρη από ένα πλήθος χρωματιστών κλωστών δημιουργήσαμε με δίκαιο τρόπο τα ζευγαράκια μας-ομάδες. Για το δέσιμο της ομάδας με ένα «μαγικό» ραβδί «κολλήσαμε» διάφορα μέρη του σώματος μεταξύ τους και κινούμασταν στο χώρο κολλημένοι.

ΚΕΦ

Προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε μία μπάλα από ένα σημείο στο άλλο χωρίς να πέσει κάτω.

ΟΜΑ

Στη συνέχεια του εργαστηρίου τα παιδιά προβληματίστηκαν βλέποντας κάποιες εικόνες με σκουπίδια τα οποία αποτελούσαν ένα πρόβλημα για το περιβάλλον. Τις σχολιάσαμε και διαπιστώσαμε ότι σε αρκετά σημεία στη γειτονιά του σχολείου και όχι μόνο, συναντούμε πεταμένα σκουπίδια κάτω. Επιπλέον αναγνωρίσαμε το σήμα της ανακύκλωσης και η συζήτηση κατέληξε ότι επειδή κάποιοι άνθρωποι δεν προσέχουν το περιβάλλον και δεν ρίχνουν τα απορρίμματά τους στους κάδους, μπορούμε να φτιάξουμε ένα ρομπότ που να εντοπίζει τα ανακυκλώσιμα υλικά και να τα μεταφέρει στους κάδους ανακύκλωσης.

Screenshot 2025 02 15 at 15 03 50 ΤΑ ΡΟΜΠΟΤ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ.pdf

Έτσι λοιπόν ειδοποιήσαμε τους γονείς να μας βοηθήσουν. Ζητήσαμε να μας φέρουν τα παιδιά ανακυκλώσιμα υλικά από το σπίτι τους. Την άλλη μέρα ό,τι χρειαζόμασταν το είχαμε.

ΥΛΙ

Η κάθε ομάδα μέτρησε τα υλικά που έφερε και τα χώρισε σε κατηγορίες (πλαστικά, γυάλινα, χάρτινα και μεταλλικά).

ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ

Κάναμε συγκρίσεις μεταξύ των υλικών (περισσότερα-λιγότερα), μεταξύ των κατηγοριών των υλικών (περισσότερα πλαστικά-λιγότερα μεταλλικά κλπ.). Αποφασίσαμε να φτιάξουμε έναν πίνακα διπλής εισόδου όπου θα φαινόταν καλύτερα οι ποσότητες.

ΥΛΙΚΑ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ

Παρακολουθήσαμε ένα εκπαιδευτικό βίντεο για την ανακύκλωση, το οποίο μας έλυσε πολλές απορίες.

Σκεφτήκαμε ότι έχουμε στο σχολείο μας ένα ρομπότ, το οποίο μπορεί να μας βοηθήσει να ανακαλύψουμε τους κάδους ανακύκλωσης. Είναι το γνωστό μας beebot, η έξυπνη μελισσούλα μας. Ασχοληθήκαμε στην αρχή με τις εντολές του beebot για να μάθουμε τον προγραμματισμό της. Γράψαμε τις εντολές προσπαθώντας να αναγνωρίσουμε γράμματα και να τις συλλαβίσουμε.

1739265684547

Μετά τοποθετήσαμε στην πίστα τις εικόνες που αφορούσαν στο γνωστό μας πια πρόβλημα των σκουπιδιών και προγραμματίζαμε το beebot να πηγαίνει στους αντίστοιχους κάδους τα σκουπίδια.

ΜΠΙ

Αναρωτηθήκαμε μετά από αυτό τι είναι τα ρομπότ, πως είναι φτιαγμένα, ποιος τα κατασκευάζει, σε τι χρησιμεύουν κ.α. Αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο και είδαμε κάποια.

ΕΙΚΟΝΕΣ ΡΟΜΠΟΤ

Ακούσαμε το ρομπότ Σοφία να απαντάει στις ερωτήσεις μιας συνέντευξης.

1739179134616

Έτσι μέσα στην τάξη, κι εφόσον μάθαμε τις εντολές του beebot, τα ζευγαράκια έγιναν ρομπότ. Συγκεκριμένα ο ένας ήταν ρομπότ και ο άλλος ο εντολέας , ο οποίος προγραμμάτιζε το ρομπότ.

1739179134600

Σχεδιάσαμε την πίστα του beebot στον μεταλλικό πίνακα συζητώντας πως μπορεί να γίνει αυτό. Μετρήσαμε τα τετράγωνα της πίστας και αντιγράψαμε. Βάλαμε ένα μαγνητάκι για beebot και ζωγραφίσαμε τρία φρούτα σε διαφορετικές θέσεις στην πίστα. Τα ζευγάρια κλήθηκαν να επιλέξουν, μετά από συζήτηση μεταξύ τους, σε πιο φρούτο ήθελαν να φτάσει το μαγνητάκι και να αποτυπώσουν την διαδρομή όχι στο beebot αυτή τη φορά αλλά στο χαρτί, εφόσον γνώριζαν τις εντολές από προηγούμενο μάθημα. Στη συνέχεια μας την παρουσίασαν στην ολομέλεια της τάξης. Ομολογώ ότι μας ΕΞΕΠΛΗΞΑΝ!!!

1739385148572

1739385148530

1739385148552

Στη συνέχεια περάσαμε στην εικαστική πλευρά της ανακύκλωσης. Με ρολά από χαρτί υγείας φτιάξαμε σπιτάκια. Φτιάξαμε και ιδιαίτερα τρισδιάστατα κτίρια με πλαστελίνη και ανακυκλώσιμα πλαστικά καλαμάκια.

1739194616508

1739194616494

Τα τοποθετήσαμε στην πίστα μας και προγραμματίζαμε το beebot να πηγαίνει στους κάδους ανακύκλωσης περνώντας δίπλα από τα σπίτια για να μην τα καταστρέψει. Ωστόσο επίτηδες αφήσαμε το beebot να πέσει πάνω σε ένα σπίτι κι εκεί ήταν που γελάσαμε με το γκρέμισμά του.

1739265684556

Τα παιδιά του ολοημέρου έφτιαξαν την μακέτα ενός χωριού με τους δρόμους του, τα σπίτια του, τους κατοίκους του και φυσικά τους κάδους ανακύκλωσής του. Σχεδίασαν και έκοψαν σε μικρά χαρτάκια εικόνες σκουπιδιών και τα έριχναν στους αντίστοιχους κάδους.

1739385148514

Με την ίδια λογική έπαιξαν και το παχνίδι της ανακύκλωσης.

1739265684529

Φτιάξαμε επίσης από ανακυκλώσιμα τενεκεδάκια αναψυκτικών μαράκες.

1739385148601

Ζωγραφίσαμε ελεύθερα το ρομπότ της φαντασίας μας…

5

…και είπαμε γιατί όχι, μπορούμε να φτιάξουμε ρομπότ και με άλλα υλικά της τάξης. Ήρθε η ώρα να δουλέψουν πάλι οι ομάδες. Ιδού οι προτάσεις μας.

1739265684579

1739799080549

Ιδέα και επιθυμία των παιδιών ήταν να μετατρέψουμε ένα απλό ανακυκλώσιμο βάζο σε βάζο γεμάτο με χρωματιστό νερό και γκλίτερ και στη βάση του κολλημένο ένα παιχνιδάκι που θα διαλέξουν αυτά. Κουνάς το βάζο και σου θυμίζει «χιονόμπαλα».

1739799080584

Κι εφόσον συμβαίνουν αυτά μέσα στην τάξη, αποφασίσαμε να φτιάξουμε μία πίστα και έξω στην αυλή. Την σχεδιάσαμε με κόκκινη κηρομπογιά στο τσιμέντο και είναι έτοιμη να δεχτεί τα ρομπότ, που δεν είναι άλλα από τα γνωστά μας ζευγαράκια σε ρόλο ρομπότ και εντολέα.

9

Τα παιδιά του ολοημέρου έφτιαξαν επίσης και την παρακάτω αφίσα με την οποία δήλωσαν τις κατηγορίες των τροφών που είναι πρέπον να ανακυκλώνουμε.

1

Στο τέλος του εργαστηρίου επαναλάβαμε ό,τι είχαμε κάνει, είχαμε ανακαλύψει, είχαμε ακούσει, είχαμε βιώσει και αξιολογήσαμε το πρόγραμμα με το παρακάτω φύλλο εργασίας για να δούμε σε ποιους άρεσε και σε ποιους όχι. Άρεσε σε όλους!!

9 1

Και για να κλείσουμε το πρόγραμμα σαν καλοί, συνειδητοί και υπεύθυνοι πολίτες , αναζητήσαμε κάδο ανακύκλωσης στην γειτονιά του σχολείου και ρίξαμε μέσα όλες τις ανακυκλώσιμες συσκευασίες που είχαν φέρει τα παιδιά στην αρχή του εργαστηρίου.

1741027871435

Έτσι τα παιδιά φώναξαν δυνατά το μήνυμα που προέκυψε από το εργαστήριο: “ΚΑΝΕ ΚΙ ΕΣΥ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ. ΜΠΟΡΕΙΣ!!”