Ιαν 18 2014

Θεολογία μεταξύ ηθικής και πολιτικής. Η μεγάλη παράδοση των χριστιανών ιερέων των φτωχών στη Ν. Αμερική

Γράφει: ο Μιχάλης Πάγκαλος, φιλόλογος

ΓΚΟΥΣΤΑΒΟ ΓΚΟΥΤΙΕΡΕΣ, Θεολογία της απελευθέρωσης, μτφρ.: Κ. Παλαιολόγος, επιμ.: Θ. Δρίτσας, εκδ. Αρτος Ζωής, 2012

Το αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι ο χριστιανισμός δεν είναι πολιτικό πρόγραμμα και δεν προτείνει κάποια πολιτική οργάνωση της κοινωνίας δεν απαλλάσσει τους χριστιανούς από το καθήκον να σκεφτούν τον κόσμο στον οποίο ζουν και να ορίσουν τη θέση τους μέσα σε αυτόν με βάση τις ηθικές κατηγορίες που προσφέρει η βιβλική σκέψη. Η μαρτυρία του Ευαγγελίου πρέπει να δίνεται «μέσα σε όλα τα κοινωνικά και πολιτικά συστήματα». Στις κοινωνίες του ανεπτυγμένου καπιταλισμού ο συρρικνωμένος χριστιανισμός στο κυριακάτικο πρωινό και μόνο μοιάζει συχνά με ένα ξεδοντιασμένο και ακίνδυνο ζώο για το υπερσύστημα της ισχύος. Η αμαρτία, η συγχώρηση, το έλεος, η ελευθερία, η αγιότητα, η αγάπη και η δικαιοσύνη δεν αντιστοιχούν όμως σε ατομικές ψυχολογικές καταστάσεις ενός θρησκευόμενου ιδιώτη. Είναι όροι μιας γλώσσας και πυλώνες ενός ολόκληρου συστήματος σκέψης και πράξης, του βιβλικού, που βρίσκεται στον αντίποδα της συσσώρευσης της δύναμης και του χρήματος και κάθε πολιτικής και οικονομικής οργάνωσης της κοινωνίας που συνθλίβει τη ζωή και ποδοπατά την αξιοπρέπεια των οικονομικά αδύναμων. Η Βίβλος στηλιτεύει την εξουσία των κυρίαρχων τάξεων και των πλουσίων, ο βιβλικός Θεός ζητάει επιτακτικά τη δικαιοσύνη και την αποκατάσταση της αξιοπρέπειας των φτωχών με τους οποίους και ο ίδιος ταυτίζεται, κατά το ευαγγελικό «επείνασα γαρ, και εδώκατέ μοι φαγείν», (Ματθαίος 25, 35-37).

Ο Θεός των φτωχών

Για τον Γκουστάβο Γκουτιέρες, καθολικό ιερέα και θεολόγο και ηγετική μορφή του μεγάλου χριστιανικού και πολιτικού κινήματος που ονομάστηκε «θεολογία της απελευθέρωσης», ο Χριστός είναι πρώτα από όλα ο Θεός των φτωχών, «όλη η Βίβλος, από την ιστορία του Κάιν και του Αβελ, χαρακτηρίζεται από την αγάπη και την προτίμηση που δείχνει ο Θεός για τους αδύναμους», (σ. 40). Ο εκκλησιαστικός και θεολογικός λόγος που ανάγει το Ευαγγέλιο σε μια «καθαρή πνευματικότητα», χωρίς αλληλεγγύη για τους φτωχούς και τους καταπιεσμένους, στην πραγματικότητα το υποτάσσει στην εξουσία των πλουσίων. Η οπτική του φτωχού, ως «εκλεκτού του Θεού» και πρωταρχικού αποδέκτη της σωτηρίας του, καθορίζει και τον τρόπο με τον οποίο ο Γκουτιέρες αντιλαμβάνεται τη χριστιανική εσχατολογία· η εσχατολογία δεν πρέπει να οδηγεί σε απόσυρση από την κοινωνία και την Ιστορία. Δίνω τη μαρτυρία του Χριστού σημαίνει, αναπόφευκτα, για τον Γκουτιέρες, όπως και για τον Λεβινάς, αναλαμβάνω την ευθύνη για τον άλλο άνθρωπο, για τον φτωχό, τον κατατρεγμένο, τον άρρωστο και τον ξένο. Η μαρτυρία δεν είναι μια εύκολη και ανώδυνη στάση, αλλά σημαίνει αναγκαία τη σύγκρουση του μάρτυρα με όλες εκείνες τις οικονομικές και κοινωνικές δομές που συντηρούν και αναπαράγουν τη φτώχεια και την αδικία και γεννούν τον εθνικισμό, τον ρατσισμό και τον φασισμό.

Μακριά από κάθε θεωρητικολογία περί του Θείου, η ίδια η θεολογία χρωματίζεται από αυτή την ηθική εμπειρία. Η ίδια η λέξη «Θεός» αποκτά νόημα μόνο μέσα σε αυτή την ηθική εμπειρία της αφοσίωσης στους άλλους, που φτάνει ώς τη θυσία. Ο Γκουτιέρες καλεί σε έναν συνολικό αναπροσανατολισμό του θεολογικού λόγου προς τα κρίσιμα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας· όχι σ’ ένα νέο θέμα αλλά σ’ έναν καινούργιο «τρόπο» να κάνουμε θεολογία. Η θεολογία γίνεται «κριτικός στοχασμός» πάνω στην ιστορική πράξη, (σ. 54 κ.ε.).

Δίκαιη κοινωνία

Η Βίβλος φωτίζει τη σκέψη όσων αγωνίζονται για αγάπη και δικαιοσύνη. Κατά το πρότυπο του βιβλικού Θεού που είναι πρωταρχικά απελευθερωτής –απελευθερωτής από τη δουλεία, απελευθερωτής από την αμαρτία και τον θάνατο–, η θεολογία οφείλει επίσης να γίνει θεολογία της απελευθέρωσης του ανθρώπου από τις πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές δομές που γεννούν και διαιωνίζουν την αδικία, τον θάνατο και την αμαρτία ― αμαρτία που εδώ δεν σημαίνει «αστοχία», αλλά αδικία, ρήξη με το θέλημα του Θεού: «η οικοδόμηση μιας δίκαιης κοινωνίας έχει την αξία της αποδοχής της Βασιλείας του Θεού» (σ. 191).

 

Ο Χέρμπερτ Μαρκούζε μίλησε, μετά τον Μάη του ’68, για την ανάδυση μιας νέας ευαισθησίας ως «πολιτικής δύναμης» και «πράξης». Χωρίς να μετατρέπει τον χριστιανισμό σε μια «πολιτική δύναμη», η «Θεολογία της απελευθέρωσης» του Γκουτιέρες θέτει τα μεγάλα ερωτήματα της πράξης που –και μετά το τέλος των «μεγάλων αφηγήσεων»– εξακολουθούν να ισχύουν ακέραια και σήμερα και νοηματοδοτεί ηθικά αυτή τη «νέα ευαισθησία». Μια Εκκλησία συμβιβασμένη με την καθεστηκυία τάξη, την αδικία, τον πλούτο και τη δύναμη είναι, για τον Γκουτιέρες, μια Εκκλησία που προδίδει καθημερινά το Ευαγγέλιο του Χριστού. Η αγάπη δεν μπορεί να μπει αποτελεσματικά στη διαιρεμένη κοινωνία χωρίς την πολιτική ελευθερία, την ισότητα και τη δικαιοσύνη. Οι χριστιανοί οφείλουν να κατανοήσουν ότι η επικράτηση των ιδεωδών του Διαφωτισμού δεν αποτελεί απειλή για την πίστη, αλλά προϋπόθεση για να δοθεί αυθεντικά η χριστιανική μαρτυρία στον σύγχρονο κόσμο.

Πρώτη δημοσίευση:  «Η Καθημερινή»/ «Τέχνες και Γράμματα», 21.4.2013.

Ιαν 07 2014

7ο Επιστημονικό Συνέδριο Ιστορίας Εκπαίδευσης με διεθνή συμμετοχή, 27-29 Ιουνίου 2014

7ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕ ΔΙΕΘΝΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ: «_ΠΟΙΑ ΓΝΏΣΗ ΈΧΕΙ ΤΗΝ ΠΙΟ ΜΕΓΆΛΗ ΑΞΊΑ; ΙΣΤΟΡΙΚΈΣ-ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΈΣ ΠΡΟΣΕΓΓΊΣΕΙΣ»

ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΌ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΌ ΚΈΝΤΡΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΊΟΥ ΠΑΤΡΏΝ

27-29 ΙΟΥΝΊΟΥ 2014

Το Εργαστήριο Ιστορικού Αρχείου Νεοελληνικής και Διεθνούς Εκπαίδευσης διοργανώνει το 7ο Συνέδριο Ιστορίας

Εκπαίδευσης από 27-30 Ιουνίου 2014 στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών με θέμα: «Ποια γνώση έχει την πιο μεγάλη αξία; ιστορικές-συγκριτικές προσεγγίσεις».

Στο παραπάνω συνέδριο θα γίνουν δεκτές ανακοινώσεις που αφορούν στη σχολική και ακαδημαϊκή γνώση. Οι ανακοινώσεις θα ταξινομηθούν σε ιστορικές και συγκριτικές προσεγγίσεις στους παρακάτω ενδεικτικούς θεματικούς άξονες:

* Θεωρητικά και μεθοδολογικά πλαίσια της σχολικής γνώσης

* Η σχολική γνώση στην εποχή της παγκοσμιοποίησης

* Αναλυτικά προγράμματα/σχολικά βιβλία διαφόρων ιστορικών περιόδων και βαθμίδων:

α. Προσχολικής Αγωγής

β. Δημοτικής Εκπαίδευσης

γ. Γυμνασίου – Λυκείου

δ. Τ.Ε.Ε. – ΕΠΑΛ

ε. Ι.Ε.Κ.

* Αναλυτικά προγράμματα / βιβλία στη γυναικεία εκπαίδευση

* Προγράμματα Σπουδών σε ΑΕΙ – ΑΤΕΙ (Σχολών – Τμημάτων)

* Πανεπιστημιακά συγγράμματα

* Αναλυτικά προγράμματα – σχολικά βιβλία για συγκεκριμένα μαθήματα, π.χ., α. Γλώσσα  δ. Ιστορία ε. Θρησκευτικά κ.ά.

* Συγκρούσεις – αντιδράσεις για προγράμματα / βιβλία

* Προγράμματα Σπουδών εκπαίδευσης / επιμόρφωσης / μετεκπαίδευσης εκπαιδευτικών

* Βιβλία – προγράμματα για την ελληνική ομογένεια

* Διαπολιτισμικά/Πολυπολιτισμικά Πολυγλωσσικά προγράμματα

* Γλωσσικές μειονότητες και σχολικά εγχειρίδια / προγράμματα

* Τύπος (τοπικός, αθηναϊκός, συνδικαλιστικός) και σχολική γνώση

* Εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και σχολική γνώση

* Ιδεολογικοπολιτικά / γλωσσικά / παιδαγωγικά ρεύματα στην Ελλάδα και σχολική γνώση

Όσοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο παραπάνω Συνέδριο με ανακοίνωση (διάρκειας 15 λεπτών) παρακαλούνται να συμπληρώσουν το συνημμένο έντυπο και να μας το αποστείλουν μαζί με σύντομη περίληψη 10-15 γραμμών (με τα βασικά ερωτήματα, τη μεθοδολογία, τη θεωρία κ.λπ.) μέχρι 31-01-2014. Κάθε εισηγητής θα συμμετέχει με μια μόνο ανακοίνωση και σε δεύτερη ως δεύτερος ή τρίτος εισηγητής. Δεν επιτρέπεται ανακοίνωση με πάνω από τρεις εισηγητές. Αν κάποιος/α συνάδελφος θέλει να οργανώσει ένα συμπόσιο με «δική του» ομάδα, εισηγητών παρακαλώ να μας ενημερώσει. Οι ανακοινώσεις θα αξιολογηθούν από επιστημονική επιτροπή με βάση τις περιλήψεις και οι εισηγητές θα ενημερωθούν μέχρι τέλος Μαρτίου 2014. Μέχρι τα τέλη Μάη θα αναρτηθεί το πρόγραμμα στην ιστοσελίδα μας www.eriande.elemedu.upatras.gr

Email επικοινωνιας με την Γραμματεία του Συνεδρίου evsynedrio@upatras.gr

 

Δεκ 08 2013

Ημερίδα με θέμα «Σύγχρονη κριτική ανάγνωση του Machiavelli», Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013

Με αφορμή τη συμπλήρωση 500 (πεντακοσίων) χρόνων από τη συγγραφή του βιβλίου τού Nicolo’ Machiavelli (1513), με τίτλο «Ο Ηγεμών» (Il principe) ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Δημοσίου Δικαίου (ΕΟΔΔ) δ ι ο ρ γ α ν ώ ν ε ι: Επιστημονική, Ερευνητική και Πολιτική ημερίδα
με θέμα: «ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ MACHIAVELLI».

Η Ημερίδα θα διεξαχθεί στις εγκαταστάσεις του ΕΟΔΔ: Αχαιού 16, 106 75 Κολωνάκι,
τη Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013. Ώρα έναρξης: 18.00.

Διάρκεια της Ημερίδας: 3 ώρες .

Δείτε εδώ το Πρόγραμμα της ημερίδας.

Για την επιβεβαίωση της συμμετοχής σας, επικοινωνήσετε στον αριθμό τηλεφώνου: 210 7258801, στο  fax: 210 7258040 ή στο email_: exec-office-director@eplo.eu

Νοέ 01 2013

Β΄ Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Η ζωή των υποδούλων Ελλήνων επί Τουρκοκρατίας»

1821-2021. 10 Επιστημονικά συνέδρια για τα 200 χρόνια της ελληνικής επανάστασης.

Β΄ Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Η ζωή των υποδούλων Ελλήνων επί Τουρκοκρατίας. Καταπίεση-Κοινοτισμός-Παιδεία», 22-23 Νοεμβρίου 2013. Διορθόδοξο Κέντρο Μονής Πεντέλης. Ιερά μονή Πεντέλης.

Πρόγραμμα συνεδρίου

Νοέ 01 2013

Συνέδριο με θέμα «Η συγχώρηση», 29-30 Νοεμβρίου 2013

Το Ίδρυμα Άρτος Ζωής σας προσκαλεί στο διήμερο συνέδριο με θέμα «Η συγχώρηση». Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Βασ. Κωνσταντίνου 48 – Αθήνα. Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου 2013, ώρα έναρξης: 5 μ.μ., Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2013, ώρα έναρξης: 10 π.μ. & 5.30 μ.μ.

Κατεβάστε το Πρόγραμμα του Συνεδρίου

 

Νοέ 01 2013

Αχ βρε Νεοέλληνα… δείξε συμπόνια!

Γράφει: η Θεοδώρα Μήτση, πολιτικός επιστήμονας (απόφοιτη του σχολείου μας).

 

Πριν μισό χρόνο περίπου βρέθηκα σε μία ομάδα συνομηλίκων μου που αναζητούσαμε τη σημασία του όρου νεοάστεγος. Το θυμήθηκα σήμερα! Κάνοντας μια βόλτα στο κέντρο της πόλης παρατήρησα ανθρώπους με κόκκινα γιλέκα να πωλούν το περιοδικό του δρόμου. Τι είναι αλήθεια ο νεοάστεγος; Έχει διαφορά από έναν «παλιό» άστεγο; Μήπως είναι κάποιος περιπλανώμενος και αυτός, που μπήκε σε μία παρέα αστέγων ή και τοξικομανών που μένουν στους δρόμους;

Αν ανοίξεις το λεξικό της ελληνικής γλώσσας ορίζει ως άστεγο αυτόν που δεν έχει κατοικία λόγου χάρη εξαιτίας των τελευταίων σεισμών. Ανταποκρίνεται όμως αυτός ο ορισμός στους σημερινούς αστέγους; Γιατί κανείς δεν συμπληρώνει ως λόγους την ανεργία, την οικονομική ανεπάρκεια του κάθε νοικοκυριού να ανταπεξέλθει και να καλύψει τις βασικές του ανάγκες και γενικότερα όλες αυτές τις αιτίες που απαριθμούμε μόλις συνειδητοποιούμε το τέλμα στο οποίο η οικονομική κρίση μας οδηγεί;

φώτο: @papadimi / instagram

Τα τελευταία χρόνια, άτομα με πρότερο ικανοποιητικό βιοτικό επίπεδο λόγω ακριβώς των ανωτέρω περιστάσεων κατέληξαν να απολέσουν το προηγούμενο status τους, μη μπορώντας ούτε τροφή ούτε στέγη να εξασφαλίσουν. Ας αναρωτηθούμε όμως είναι οι περισσότεροι από αυτούς μετανάστες, χρήστες ουσιών ή και ρεμπεσκέδες όπως θα λέγε ο παππούς μου; Και όμως όχι! Τα αποτελέσματα έρευνας που διεξήγαγε ένα χρόνο πριν η ΜΚΟ ΚΛΙΜΑΚΑ καταρρίπτουν αρκετά από τα στερεότυπα που στιγμάτιζαν τους μέχρι τώρα αστέγους. Χαρακτηριστικό είναι το ποσοστό του 89,7% των ντόπιων αστέγων σε σχέση με το μόλις 10,3% των αλλοδαπών. Παράλληλα, παρατηρούμε ότι ένας στους πέντε έχει ανώτερο μορφωτικό επίπεδο, εργαζόταν στον ιδιωτικό τομέα και οι μισοί σχεδόν έχουν οικογένεια.

 

Μιλάμε δηλαδή πλέον για μία νέα «γενιά» αστέγων, οι οποίοι έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά από εκείνους που έμεναν παλιότερα στους δρόμους. Οι ίδιοι μάλιστα έχουν ενεργοποιηθεί, προχωρώντας στην έκδοση Ελληνικού περιοδικού δρόμου, της «Σχεδίας», μέλος του Διεθνούς Δικτύου Εφημερίδων Δρόμου – INSP, προκειμένου να εξασφαλίσουν στο ελάχιστο τα προς το ζην.

Αυτοί οι άνθρωποι που στήνονται σε κεντρικούς δρόμους και στις εισόδους του μετρό έχουν ελπίδα, είναι ενεργοί μέσα στην κοινωνία μας, δεν είναι επαίτες, για να αποστρέφετε το βλέμμα σας και να μην θέλετε να δείτε την προσπάθεια που κάνουν. Γαλουχηθήκατε όλοι σας τα προηγούμενα χρόνια στο σχολιασμό των γύρω σας, κάνατε τα πάντα όχι απλώς για να έχετε τα βασικά, αλλά για να αποκτήσετε μια ζωή υπερπολυτελέστατη, σπαταλώντας το εισόδημα σας και κακομαθαίνοντας τα παιδιά σας. Τα σημερινά δεδομένα αποτελούν αντανάκλαση και αυτών των συμπεριφορών.

 

Μην αδιαφορείς λοιπόν Νεοέλληνα λέγοντας ότι οι «ανόητοι» συμπολίτες σου και οι Κυβερνήσεις σας τους έχουν φέρει σε αυτή την κατάσταση, αλλά έχεις και εσύ ευθύνη που δεν συμβάλλεις και δεν συνειδητοποιείς πως ό,τι υπάρχει γύρω μας, εμείς το προκαλέσαμε είτε από απραξία είτε από υπερβολή.

Ανά πάσα στιγμή μπορεί να οδηγηθούμε και εμείς οι ίδιοι στην εξαθλίωση, αναζητώντας μονάχα τότε ένα χέρι βοηθείας. Ας αγοράσουμε το περιοδικό τους, που γι’ αυτούς είναι το μοναδικό τους έσοδο. Δεν ξέρουμε αν θα είμαστε εμείς οι επόμενοι…

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: http://maga.gr/2013/10/31/ach-vre-neoellina-dixe-simponia/

Οκτ 05 2013

Βάσω Αλεξανδράκη, Μαθήματα Χορού

Βάσω Αλεξανδράκη, Μαθήματα Χορού και άλλα διηγήματα, εκδόσεις Αρμός, Αθήνα 2013.

mathimataxorou

Με χαρά παρουσιάζουμε από το περιοδικό μας το νέο βιβλίο της συναδέλφου Βάσως Αλεξανδράκη. Αντιγράφουμε από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:

Η αγάπη για το χορό είναι το πρώτο βήμα για τον έρωτα». Για την συνάντηση με τον άλλο που αποκαλύπτει, μεταμορφώνει, ανατρέπει, συμπληρώνει την εικόνα του εαυτού και του κόσμου.

Ο έρωτας κυριαρχεί στα έξι διηγήματα, σε συναντήσεις βραχύβιες που η κάθε μία αφήνει το δικό της αποτύπωμα. Άλλοτε μέσα από δοκιμασίες και αδιέξοδα, άλλοτε μέσα από απρόβλεπτα ή την αδυναμία της αντίστασης, άλλοτε με χιούμορ, άλλοτε με αφέλεια, οι έξι ηρωίδες κινούνται η κάθε μιά στο δικό της κόσμο, τη δική της ιστορία. Και είτε κλείνουν με μία απορία και την αναμονή της συνέχειας, είτε ολοκληρώνονται σε διαπιστώσεις, οι ιστορίες τους είναι σαν χορευτικές φιγούρες: ολοκληρώνονται μέσα στη ροή, ή του χορού, ή της ζωής. Και όλες μαζί διεισδύουν η μία μέσα στην άλλη με μικρές λεπτομέρειες που επαναλαμβάνονται, γιατί οι ζωές όλων είναι δεμένες με μία κλωστή… κόκκινη κλωστή δεμένη.

Ο χορός είχε τελειώσει. Κάθισα στη θέση μου κοιτώντας τα ζευγάρια να στριφογυρνάνε, να πατάνε τα βήματα, να πατάνε καμιά φορά ο ένας πάνω στον άλλο, να σκουντουφλάνε μεταξύ τους. Και ο χορός συνεχίζεται, να συνεχίζεται ατελείωτα…

 

Σεπ 30 2013

Μια διαφορετική προσέγγιση στο πρόβλημα της ελληνικής πολιτειακής ταυτότητας

Εισήγηση του Γεωργίου Μέσκου, Δρ. Θεολογίας Α.Π.Θ., καθηγητή του σχολείου μας, στο συνέδριο του Π.Π..ΓΕ.Λ. της Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά «Η δημοκρατική αγωγή: διδάσκοντας και καλλιεργώντας…» (27, 28 και 29 Σεπτεμβρίου 2013).

Περίληψη

Στην εισήγηση αυτή επιχειρώ να δείξω ότι ως κοινωνία είμαστε εκπαιδευμένοι να αντιμετωπίζουμε τα πολιτικά θέματα με μεταφυσικούς όρους και τα πολιτειακά θέματα ως υπόθεση συμβόλων. Η πολιτιστική αυτή υποδομή έχει αναπτυχθεί σταδιακά από την εποχή του πρώιμου βυζαντινού μεσαίωνα, την εποχή που ανέτειλε το άστρο του Ισλάμ. Η κατίσχυσή του απέναντι στον χριστιανικό κόσμο διάψευσε την πίστη ότι ρωμαϊκή αυτοκρατορία είναι η έκφραση της επί της γης Βασιλείας του Θεού. Η αδυναμία αφομοίωσης αυτής της διάψευσης ανάγκασε την ελληνική κοινωνία του μεσαίωνα αλλά και της τουρκοκρατίας να μεταφέρει την αυτοκρατορία σε ένα εσχατολογικό, μεταφυσικό και υπερβατικό επίπεδο. Έτσι το εκάστοτε κράτος της ελληνικής κοινωνίας έχει υπερβατικά, μεταφυσικά και εσχατολογικά χαρακτηριστικά, η δε μετοχή των πραγματικών ανθρώπων σε αυτό το υπερβατικό κράτος γίνεται, αρχικά μέσω της Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία στην συνέχεια, μετά το 1821 αντικαταστάθηκε από τα πολιτικά κόμματα, τα οποία διατήρησαν τα κυριότερα χαρακτηριστικά της. Την τάση δηλαδή προς το ανορθολογικό, τον συναισθηματισμό και την εξυπηρέτηση των αναγκών των πολιτών, μέσω της μεσολάβησης προς το υπερβατικό κράτος.

α. Ο ρόλος της πολιτιστικής παράδοσης
β. Μια θεολογική περιγραφή
γ. Το ιστορικό υπόβαθρο
δ. Η σύγχρονη φαντασίωση
ε. Πτυχές μιας υπέρβασης
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία

 

α. Ο ρόλος της πολιτιστικής παράδοσης

Η συζήτηση για την πολιτειακή ταυτότητα των Ελλήνων καθίσταται επίκαιρη και αναγκαία εξαιτίας της κρίσης που ταλαιπωρεί την κοινωνία μας τα τελευταία χρόνια. Ένας ελάχιστος κοινός παρονομαστής όλων των αναλύσεων για την κρίση είναι η διαπίστωση ότι η σχέση του μέσου Έλληνα πολίτη με το κράτος του, με άλλα λόγια η πολιτειακή του ταυτότητα, είναι προβληματική. Στη διερεύνηση των αιτίων αυτής της προβληματικότητας ένας θεολόγος μπορεί να συνεισφέρει ενδιαφέροντα στοιχεία, εφόσον βέβαια αξιοποιήσει κατάλληλα τις θεολογικές του γνώσεις. Ελπίζω ότι στο τέλος της εισήγησής μου θα συμφωνήσουμε ότι η τυχόν απουσία αυτών των γνώσεων καθιστά κάθε ανάλυση, σε ένα κάποιο βαθμό, ελλιπή. Διάβασε περισσότερα »

Σεπ 21 2013

Αξιολόγηση, προαγωγή και απόλυση μαθητών γενικού λυκείου

Γράφει: ο Σπύρος Καρύδης, θεολόγος

«Η αξιολόγηση στα μαθήματα … επικεντρώνεται στην ουσιώδη κατανόηση των κεντρικών θεμάτων και θεμελιωδών εννοιών κάθε γνωστικού αντικειμένου και ταυτόχρονα στην κατάκτηση ανώτερων γνωστικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων…. Η αξιολόγηση πρωτίστως αποσκοπεί στην παροχή χρήσιμων πληροφοριών για τη βελτίωση της παρεχόμενης παιδείας, είτε σε εθνικό επίπεδο (με τη βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών, των σχολικών βιβλίων κ.α.) είτε στο επίπεδο της καθημερινής διδακτικής πράξης, προκειμένου ο εκπαιδευτικός να αναπροσαρμόσει διδακτικές μεθόδους και προσεγγίσεις προς όφελος των μαθητών του» (Νόμος αρ. 4186, άρθρο 3, παράγραφος 1 (ΦΕΚ 193Α/17.9.2013).

Και εμείς νομίζαμε ότι η αξιολόγηση αποσκοπούσε στην προαγωγή ή στην απόρριψη τωνμαθητών και στη διαμόρφωση του Γενικού βαθμού προαγωγής ο οποίος θα λαμβάνεται υπόψη για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Γελαστήκαμε. Η αξιολόγηση, σύμφωνα με το παραπάνω άρθρο, αποσκοπεί κυρίως στη συλλογή πληροφοριών οι οποίες θα χρησιμεύσουν στη βελτίωση της παιδείας του τόπου μας, στη βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών, στη βελτίωση των διδακτικών βιβλίων, στην αναπροσαρμογή των εκπαιδευτικών μεθόδων του εκπαιδευτικού.

Η χρησιμοποίηση των αποτελεσμάτων των εξετάσεων για την προαγωγή των μαθητών αποτελεί προφανώς δευτερεύοντα σκοπό της αξιολόγησης, άσχετα αν γι’ αυτό γράφονται απείρως περισσότερα σε σχέση με τον πρώτο.

Πώς σας φαίνεται; Ο νέος νόμος προσφέρει μια πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση του σκοπού της αξιολόγησης των μαθητών, η οποία βέβαια κινείται στο επίπεδο των γενικών ορισμών χωρίς να προσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο τα αποτελέσματα των εξετάσεων θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της παρεχόμενης παιδείας, αντίθετα περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια το λογιστικό κομμάτι των εξετάσεων (βαθμοί, μέσοι όροι κλπ).

Να μπήκε κατά λάθος η παραπάνω παράγραφος; Το copy/paste κάποιες φορές γεννά πολύ ενδιαφέροντα κείμενα…

Αναδημοσίευση από: http://paratheseis.wordpress.com/2013/09/21/axiologisi-2/

 

Απρ 29 2013

Συμμετοχή του σχολείου μας στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων

Το σχολείο μας συμμετείχε στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 27 και 28 Απριλίου 2013, με πρωτοβουλία του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου – Πρότυπου Πειραματικού του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ. Το θέμα του συνεδρίου ήταν «Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία: ένα χρόνο μετά».

Η συμμετοχή του σχολείου μας είχε τη μορφή poster, στο οποίο, μέσα από εικόνες τονίζεται ο προσανατολισμός του σχολείου στον τομέα της Δημιουργικότητας, της Καινοτομίας και της Αριστείας, η εξωστρέφειά του (το άνοιγμά του προς την Κοινωνία), οι συνεργασίες τους με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, και ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός του.

Το poster μας συνοδεύτηκε από το ακόλουθο κείμενο:

Το 2ο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών, στα λίγα χρόνια της λειτουργίας του, από το 2001 ως Πειραματικό και από το 2011 ως Πρότυπο Πειραματικό, προωθεί τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και την αριστεία, επιδιώκει το άνοιγμα προς την κοινωνία, χαρακτηρίζεται από σαφή ευρωπαϊκό προσανατολισμό και συνεργάζεται στενά με πανεπιστημιακές σχολές και τμήματα.

Προωθεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/τριών του και ενισχύει δεξιότητες πολιτισμικού γραμματισμού εκ μέρους τους μέσα από τη λειτουργία ομίλων που αφορούν το Θέατρο, την Ιστορία, τη Λογοτεχνία και τον Κινηματογράφο. Παράλληλα, καλλιεργεί τα ερευνητικά ενδιαφέροντά τους στα Μαθηματικά, στη Φυσική, στη Βιολογία, στο πλαίσιο αντίστοιχων ομίλων.

Υλοποιεί καινοτόμες δράσεις που στοχεύουν κυρίως στη διαμόρφωση πολιτειακής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής συνείδησης επιδιώκοντας οι μαθητές/τριες του να γίνουν ενεργοί πολίτες του αύριο.

Αναπτύσσει την ευγενή άμιλλα με τη διοργάνωση ενδοσχολικών διαγωνισμών και τη συμμετοχή σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς με σημαντικές διακρίσεις.

Επιδιώκει την εξωστρέφεια. Ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός του σχολείου εκφράζεται μέσα από τη δραστηριοποίησή του στον τομέα των αδελφοποιήσεων και τη συμμετοχή του σε ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως το COMENIUS και το EUROSCOLA. Ανοίγεται στην κοινωνία υλοποιώντας δράσεις εθελοντισμού (πρόσφατα ανακηρύχθηκε σχολείο Υπερασπιστής των Παιδιών από τη UNICEF), συμμετέχοντας σε προγράμματα (AIESEC), διοργανώνοντας διαλέξεις έτσι ώστε τόσο τα μέλη της σχολικής κοινότητας όσο και η τοπική κοινωνία έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με πανεπιστημιακούς δασκάλους και πνευματικούς ανθρώπους. Η δραστηριότητά του διαχέεται μέσα από τη διαδικτυακή του παρουσία:

την ιστοσελίδα του: http://2lyk-peir-athin.att.sch.gr/,

τα δύο περιοδικά του:
Δίχως Όνομα:
http://blogs.sch.gr/2lykpiatt/και
Απόντες… επιτρέπονται:
http://blogs.sch.gr/apontes/

και τα τέσσερα ιστολόγια των ομίλων του:
http://blogs.sch.gr/2pplabio/,
http://blogs.sch.gr/2pplamathlog/,
http://blogs.sch.gr/cinema/,
http://blogs.sch.gr/2pplalogo/.

Τέλος, σταθερά συνεργάζεται με πανεπιστημιακές σχολές και τμήματα τόσο σε θέματα Πρακτικής Άσκησης Φοιτητών όσο και στο πλαίσιο Ερευνητικών Προγραμμάτων (Τμήμα Μαθηματικών, Τμήμα Χημείας, Τμήμα Φ.Π.Ψ. και Αγγλικής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ, Τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του ΕΜΠ, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών).

Παλαιότερα άρθρα «

» Νεότερα άρθρα

Top
...
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων