215 εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο έχουν πέσει θύματα εκμετάλλευσης
Στοιχεία που σοκάρουν παραθέτει σε άρθρο της η εφημερίδα «Guardian» για την παιδική εργασία. Πάνω από 215 εκατομμύρια παιδιά ηλικίας από 5 έως 17 ετών σε όλο τον κόσμο έχουν πέσει θύματα εκμετάλλευσης. Το ποσοστό των παιδιών που σκοτώνεται σε παιδικά ατυχήματα σύμφωνα με την ILO (Διεθνή Οργάνωση Εργασίας) είναι ένα στα έξι παιδιά. Αναφερόμενη στις δύσκολες συνθήκες εργασίας των παιδιών η εφημερίδα αναφέρει το παράδειγμα του Μαλί όπου αγόρια 7 και οκτώ χρονών δουλεύουν σε ορυχεία και του Κονγκό όπου σε τούνελ που βρίσκεται τριάντα μέτρα κάτω από την γη εργάζονται παιδιά στην εξόρυξη μετάλλων. Στα στοιχεία που παραθέτονται στο άρθρο γίνεται αναφορά στα εκατομμύρια των παιδιών που προσπαθούν να συνδυάσουν το σχολείο με την εργασία. Τα περισσότερα από αυτά εγκαταλείπουν το σχολείο. Μόνο ένα 17% των παιδιών καταφέρνει να παραμείνει στο σχολείο και να αποκτήσει τις βασικές γνώσεις. Το παράδειγμα της Βραζιλίας που προσπαθεί να σπάσει την σύνδεση ανάμεσα στην φτώχια και την παιδική εργασία είναι αξιοσημείωτο. Η κυβέρνηση δίνει επιδόματα σε φτωχά νοικοκυριά που έχουν παιδιά στο σχολείο έτσι ώστε να αποτρέψει την παιδική εργασία. Στην Αφρική το πρόβλημα εντοπίζεται στο συνδυασμό που πρέπει να γίνει ανάμεσα στην παροχή οικονομικής βοήθειας και στην πρόσβαση των παιδιών στην εκπαίδευση. Ενδιαφέρον προκαλεί η περίπτωση του δωδεκάχρονου Surat Kumar από την Ινδία. Πριν τρία χρόνια ομάδα ακτιβιστών των είχε απελευθερώσει από τα δεσμά της εργασίας και κατάφερε να συνεχίσει το σχολείο. «Το σχολείο μου έσωσε την ζωή. Η φιλοδοξία μου είναι να γίνω μηχανικός» λέει στον δημοσιογράφο. Νόμοι κατά της παιδικής εργασίας υπάρχουν στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Το πρόβλημα εντοπίζεται στην μη εφαρμογή Πηγή: www.lifo.gr
[…Tου Γιαννη Eλαφρου. Εφημερίδα Καθημερινή 01/01/2005]
Από ψυχολογικής πλευράς, αφού ο εγκέφαλος συντηρεί προκαταλήψεις για τη φυλή, πρέπει να έχει κάποιους σοβαρούς λόγους. Αν και δεν υπάρχει σαφής επιστημονική εξήγηση ακόμα, υπάρχουν αρκετές πιθανές αιτίες.
Πρώτον, οι ρατσιστικές ιδέες μας προστατεύουν από το να γνωρίσουμε τον πραγματικό μας εαυτό. Αν συγκεντρωθούμε στα εξωτερικά χαρακτηριστικά, δεν αναγκαζόμαστε να δούμε τα ενδότερα. Αν σκεφτόμαστε ότι είμαστε διαφορετικοί από τους άλλους, ορίζουμε την προσωπική μας αξία σύμφωνα με τις εξωτερικές διαφορές, δε βλέπουμε (ούτε παραδεχόμαστε) τις ομοιότητες και δε γνωρίζουμε βαθιά τον εαυτό μας. Η γνώση του πραγματικού εαυτού είναι τρομακτική, αφού θα βαδίσεις σε άγνωστα μονοπάτια. Το να ζεις αυτόνομα και αυτόβουλα σημαίνει να ζεις χωρίς ταυτότητες και ταμπέλες – και αυτό είναι απειλητικό για το εγώ. Ο ρατσισμός είναι μια ταμπέλα που μας λέει να μην ψάξουμε τι είμαστε εμείς, και δι’ αυτού μας προφυλάσσει.
Μια άλλη θεωρία λέει ότι οι ρατσιστικές ιδέες προστατεύουν από τους φόβους της συγχώνευσης. Αν επικεντρωθούμε στο πώς και πόσο διαφορετικοί είμαστε, δε θα σκεφτούμε τη συγχώνευση με τους άλλους. Αν όμως αναγνωρίσουμε τις ομοιότητές μας, θα πρέπει να διαχειριστούμε μια συνειδητότητα πολύ πιο αχανή από αυτή που νομίζουμε ότι κατέχουμε – κι αυτό είναι τρομακτικό. Το Εγώ συντρίβεται αν συνειδητοποιήσει ότι όλοι είμαστε ένα, ότι όλοι είμαστε το ίδιο και το αυτό. Δείτε τις αυθαίρετες διευθετήσεις στον παγκόσμιο χάρτη. Κοιτάξτε τα σύνορα που φτιάξαμε για να γίνει κάτι δικό μας, παρά την εσώτερη λαχτάρα μας να βγούμε από τα όρια, αποδεχόμενοι ότι στην πραγματικότητα είμαστε ενωμένοι. Κάθε νέο τεχνολογικό εφεύρημα αυτό το στόχο έχει και αυτό επιβεβαιώνει: είμαστε άνθρωποι και ποθούμε την επαφή με ανθρώπους. Το τηλέφωνο, το φαξ, το μέιλ, το Ίντερνετ μας συνδέουν με τους άλλους ανεξαρτήτως αποστάσεως. Όμως το Εγώ στήνει παγίδες, μας κάνει να διαλέξουμε μια εξωτερική διαφορά, επειδή φοβόμαστε την ανωνυμία της συγχώνευσης.
Επίσης οι ρατσιστικές απόψεις μας επιτρέπουν να συνδεόμαστε με άλλα μέλη της ίδιας φυλής. Όταν διαχωρίζουμε τον εαυτό μας από τους άλλους, σχηματίζουμε ομάδες. Χωρίς αυτές τις υποδιαιρέσεις, πρέπει να αντιμετωπίσουμε την αυταπάτη ενός κόσμου με σύνορα μόνο στο χάρτη, όχι στην ουσία της ανθρωπιάς. Οι ρατσιστικές ιδέες προσφέρουν λόγους να αισθανόμαστε μέλη της ομάδας. Επίσης, τροφοδοτούν το φόβο της “μόλυνσης” από άλλες φυλές. Εξωτερικά δείχνουμε διαφορετικοί και συχνά έχουμε διαφορετικές κουλτούρες, συνήθειες και ανατροφή. Αντί να καταλάβουμε γιατί η διαφορετικότητα προξενεί τόση δυσφορία, επιλέγουμε σ’ αυτά που έχουμε μάθει και μας κάνουν να νιώθουμε βολικά. Οι φράσεις: “Οι Ινδοί τρώνε κάρι / Οι λευκοί τρώνε μπριζόλα με πατάτες” είναι κατηγοριοποιήσεις. Η σκέψη ότι δε διαχωριζόμαστε σημαίνει για τον μισαλλόδοξο ότι θα συγχωνευτούμε σε βαθμό που η άλλη φυλή θα μας εξαφανίσει – να ο φόβος που ξεφυτρώνει πάλι.
Επιπλέον, η διαφορά μάς δίνει μια αίσθηση ότι κάπου ανήκουμε, γι’ αυτό χωρίζουμε τους ανθρώπους σε κατηγορίες. Η φυλή, όπως και κάθε άλλη κατηγοριοποίηση, εξυπηρετεί την ανάγκη να οργανώσουμε τα πράγματα έτσι που να τα καταλαβαίνουμε. Οι πιο σκοτεινές εποχές στην παγκόσμια ιστορία (από το απαρχάιντ στη Νότιο Αφρική, μέχρι τη γενοκτονία στη Ρουάντα και το Ολοκαύτωμα του Χίτλερ) προήλθαν από την εμμονή της κατηγοριοποίησης με τη φυλή ή την εθνικότητα και με τη δικαιολογία της εγκαθίδρυσης μιας λιγότερο απειλητικής δημόσιας τάξης. Πιστεύουμε ότι “ξέρουμε” τον εαυτό μας καλύτερα όταν φοράμε ο καθένας την ταμπελίτσα του.
Ο ρατσισμός μπορεί να είναι μια έκφραση της ανθρώπινης ανάγκης για κυριαρχία και δύναμη, αλλά λόγω της διαχωριστικής φύσης του χάνει πολλά: δεν εκμεταλλεύεται τη δύναμη όλων των ανθρώπων. Όταν βλέπουμε τον κόσμο μέσα από ρατσιστικό ή φυλετικό διαχωρισμό και προτιμήσεις, φτιάχνουμε ένα εξωτερικό πλαίσιο στις ομοιότητες. Οι αντιληπτές ομοιότητες ενώνουν τα μέλη μιας ομάδας και δημιουργούν μια απατηλή αίσθηση δύναμης που αγνοεί πόση περισσότερη ισχύ θα υπήρχε αν ενώνονταν όλοι, πέρα από φυλές.
Από το βιβλίο του Σρινιβασάν Σ. Πιλέι με ελληνικό τίτλο: “Νικήστε τους φόβους σας”, εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ
Ο αγγλικός τίτλος του πρωτότυπου είναι: “Life Unlocked”
Winter Garden – Ιαπωνική Micropop: Έκθεση στο Ίδρυμα Β και Μ Θεοχαράκη
Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Ιαπωνική Πρεσβεία στην Ελλάδα…
παρουσιάζουν για πρώτη φορά στην Αθήνα την έκθεση με τίτλο «Winter Garden: ΙΑΠΩΝΙΚΗ MICROPOP – 14 Σύγχρονοι Ιάπωνες Καλλιτέχνες».
Η έκθεση επιχειρεί να διερευνήσει τις δυναμικές τάσεις που διαπνέουν 35 έργα -σχέδια, πίνακες ζωγραφικής, βίντεο- 14 Ιαπώνων καλλιτεχνών, γεννημένων ανάμεσα στη δεκαετία του 1960 και τις αρχές του 1980, οι οποίοι αναδείχθηκαν, κυρίως, από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 έως τις μέρες μας.
Οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν τις ξεχωριστές τους οπτικές για τον κόσμο, μέσα από τα εκτιθέμενα έργα τους, που χαρακτηρίζονται από το λεγόμενο στιλ micropop, προσδίδοντας σε ξεπερασμένες ή κοινότοπες απόψεις νέες λειτουργίες ή νοήματα.
Στόχος της έκθεσης είναι οι επισκέπτες αφενός να μυηθούν στις ιδέες και τις αντιλήψεις των Ιαπώνων καλλιτεχνών αφετέρου να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν το αυξανόμενα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, σε μια εποχή που οι κοινές αξίες είναι δύσκολο να καθοριστούν.
Παρουσιάζονται έργα των ακόλουθων καλλιτεχνών: Ryoko Aoki, Tam Ochiai, Lyota Yagi, Koki Tanaka, Hiroshi Sugito, Taro Izumi, Mahomi Kunikata, Aya Takano, Makiko Kudo, Chim Pom, Masanori Handa, Hiroe Saeki, Masaya Chiba, Keisuke Yamamoto.
Η έκθεση πραγματοποιείταισε συνεργασία με την Ιαπωνική Πρεσβεία στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του προγράμματος προώθησης των εικαστικών τεχνών του Japan Foundation.
Στο πλαίσιο της έκθεσης προγραμματίζονται εργαστήρια (sushi, ιαπωνικού τσαγιού, ιαπωνικών γλυκισμάτων, ikebana), καθώς και προβολές ταινιών.
Επιμέλεια έκθεσης: Midori Matsui
Info |
|
Τοποθεσία | Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, Αθήνα |
Ημερομηνία | Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη, 14 Ιουνίου 2012 στις 20:00. Διάρκεια έκθεσης: 15 Ιουνίου – 2 Σεπτεμβρίου 2012. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00 |
Πληροφορίες | T: 210-3611206 W: www.thf.gr |