Διεπιστημονική Μάθηση: Ηλιακή Ενέργεια – Κίνηση

Την εβδομάδα από 12/2/18 έως και 16/2/18 περίπου 180 μαθητές του 2ου Γυμνασίου Σάμου συμμετείχαν μαζί με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου τους, των Επιστημών, Μαθηματικοί, Πληροφορικής, Τεχνολογίας και Καλών Τεχνών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ». Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» υπό την αιγίδα του ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Β & Μ ΘΕΟΧΑΡΑΚΗ είναι μια εκπαιδευτική πρόταση στα πλαίσια και τη γενικότερη αντίληψη της διεθνούς εκπαιδευτικής πρακτικής, γνωστής με το ακρωνύμιο STEM & ART.

Τα παιδιά μαζί με τους εκπαιδευτικούς διερεύνησαν την κίνηση μέσω μηχανικής κατασκευής με γρανάζια που τροφοδοτούνταν από κινητήρα με ηλιακό πάνελ. Ο σχεδιασμός και η επιμέλεια της δραστηριότητας ήταν των Άρη Μαυρομάτη και Απόστολου Παπανικολάου Ερευνητές της Διδακτικής των Μαθηματικών.

Οι μαθητές  με τη χρήση του εκπαιδευτικού κιτ της Gigo  Solar Hero  κατασκεύασαν ένα αμαξίδιο με ηλιακό πάνελ και γρανάζια δύο διαφορετικών μεγεθών ενός κόκκινου με 20 δόντια και ενός μπλέ με 40 δόντια και διαμέτρους 2 και 4 εκατοστά αντίστοιχα.

Τα παιδιά παρατήρησαν με ποιο τρόπο ο λόγος μετάδοσης της κίνησης των γραναζιών επηρεάζει την ταχύτητα του αμαξίδιου. Παρατήρησαν ότι όταν το μεγάλο γρανάζι ήταν το κινητήριο (προσαρμοσμένο στον κινητήρα) και το κόκκινο το κινούμενο (προσαρμοσμένο στη ρόδα) η ταχύτητα του αμαξιδίου ήταν διπλάσια της ταχύτητας του αμαξιδίου από όταν τα γρανάζια ήταν προσαρμοσμένα αντίθετα.

Επίσης παρατήρησαν και διατύπωσαν συμπεράσματα για την σχέση των γραναζιών με την ροπή καθώς το αμαξίδιο με την μικρότερη ταχύτητα είχε καλύτερη ροπή ώστε να υπερνικήσει τις τριβές και να ανέβει μια ανηφόρα σε σχέση με το αμαξίδιο που είχε μεγαλύτερη ταχύτητα.

Εικόνα 1:  Τα αμαξίδια

 

Επιπλέον τα παιδιά συζήτησαν για τον ρόλο της ηλιακής ενέργεια ως ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, αλλά και τον τρόπο που την συλλέγουμε.

Εικόνα 2:  Μερικά από τα  υλικά που χρησιμοποίησαν τα παιδιά

 

Εικόνα 3: Κατασκευή εν δράση

 

Εικόνα 4: Προβληματισμός !!!

 

Εικόνα 4b: Τα καταφέραμε !!!

 

Εικόνα 5: Το αμαξίδιο με κινητήριο γρανάζι το μεγάλο γρανάζι και κινούμενο το κόκκινο. Πάμε στοίχημα ότι θα είναι γρήγορο;

 

Εικόνα 6: Το αμαξίδιο κινείται με τη βοήθεια λαμπτήρα πυράκτωσης. Υπολογίζεται ο χρόνος για να διανύσει μια απόσταση 60 εκατοστών.

 

Εικόνα 7: Τα αμαξίδια ανεβαίνουν μια ανηφόρα. Νικητής εδώ, η ροπή!

 

Επιμέλεια άρθρου: Παπαδοπούλου Μερόπη, Φυσικός

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *