ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ (Resilience)

Από την Κοινωνική Λειτουργό του σχολείου μας, κα. Χριστίνα Αλεξίου

Η ψυχική ανθεκτικότητα αναφέρεται στη δυναμική διαδικασία της θετικής προσαρμογής, παρά την ύπαρξη δύσκολων και αντίξοων συνθηκών και παρά την έκθεση σε παράγοντες επικινδυνότητας. (Luthar, Cicchetti & Becker, 2000. Masten, 2001, 2007. Rutter, 2006).

 Η αλλαγή στην ανθρώπινη ζωή επιφέρει αναστάτωση και απαιτεί έναν πολύπλευρο αναπροσδιορισμό και προσαρμοστικότητα που δεν είναι για όλους εύκολος. Μια αρνητική αλλαγή που σηματοδοτεί μεγάλες απώλειες, συνεπάγεται πολλαπλές συναισθηματικές καταστάσεις και ανακατατάξεις, πόνο και ένα μεγάλο χρονικό στάδιο προσαρμογής σε μια διαφορετική κατάσταση.

Στην περίπτωση της κρίσης, οι επιπτώσεις μπορεί να είναι :

  • —      Ανασφάλειες
  • —      Άγχος
  • —      Ντροπή
  • —      Ενοχές
  • —      Απελπισία και συχνότατα προβλήματα που αφορούν την απειλή της ίδιας της επιβίωσης.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

ΠΡΩΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ

Κατά πόσο ένα άτομο τα καταφέρνει καλά στη ζωή του κυρίως σε σχέση με ένα σύνολο αναμενόμενων συμπεριφορών και αναπτυξιακών επιτευγμάτων.

 ΔΕΥΤΕΡΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ

 Ο βαθμός έκθεσης σε δύσκολες συνθήκες, είτε στο παρελθόν είτε στο παρόν, οι οποίες είναι δυνατό να θέσουν σε κίνδυνο τη ομαλή εξέλιξη και ανάπτυξη των ατόμων.

 ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΑΝΤΕΧΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ

  •  Είναι οι άνθρωποι με μεγάλη αυτοεκτίμηση.
  • — Που έχουν μάθει να σκέφτονται με ρεαλιστική αισιοδοξία.
  • — Που έχουν μάθει να στηρίζονται στις δικές τους δυνάμεις στη ζωή τους.
  • — Που έχουν μάθει να κοπιάζουν οι ίδιοι για όσα αποκτούν.
  • — Που φροντίζουν τον εαυτό τους, που προσέχουν να έχουν καλές κοινωνικές σχέσεις, οι άνθρωποι που πιστεύουν στον εθελοντισμό, τη συλλογικότητα.
  • — Εκείνοι που μπορούν με ευκολία να κατανοούν το μερίδιο ευθύνης των πράξεών τους και να παραδέχονται τα λάθη τους και να προσπαθούν αμέσως να τα βελτιώνουν.
  • Οι δημιουργικοί άνθρωποι που έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στη σκέψη τους, αυξημένη παρατηρητικότητα και διευρυμένο φάσμα αντίληψης στη λύση

ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ

Το σχολείο με Ανθεκτικότητα έχει αξίες, δεξιότητες και αίσθηση αποτελεσματικότητας και είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες των παιδιών ακόμη και σε αντίξοες συνθήκες.

Μια διδασκαλία με γνώμονα την Ανθεκτικότητα προσανατολίζεται στην ανάπτυξη καίριων δεξιοτήτων όπως :

  • —      Ικανότητα τα παιδιά να θέτουν στόχους και να τους ακολουθούν.
  • —      Να βλέπουν τα πράγματα με μια προοπτική και να διατηρούν αισιόδοξη ματιά.
  • —      Να αναπτύσσουν  κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες.
  • —      Ικανότητα να δημιουργούν σχέσεις  και να τις διατηρούν.
  • —      Να αναλαμβάνουν ευθύνες.
  • —      Να προωθούν τον αυτοσεβασμό και την βελτίωση της εικόνας του εαυτού.

Είναι σαφές ότι όλα τα στοιχεία που θεωρούνται αυτονόητα απαιτούν εκπαιδευμένο προσωπικό και την αλλαγή της φιλοσοφίας των σχολείων από κέντρα απλής μάθησης σε χώρους υποδοχής και :

  • —      Ενίσχυσης της ψυχικής ευεξίας και της δημιουργικής σκέψης όλων των  παιδιών.
  • —      Της καλλιέργειας των εγγενών και επίκτητων χαρισμάτων.
  • —      Στην ευρύτερη ψυχοκοινωνική εκπαίδευση.

Πάνω από όλα απαιτούν αλλαγές στην νοοτροπία και σε επίπεδο μικροκοινωνικό (σχολείου, τάξης) και σε μακροκοινωνικό. Είναι προφανές ότι συγκεντρωτικές  εκπαιδευτικές πολιτικές και άκαμπτες επιμέρους σχολικές πρακτικές δεν ευνοούν  την αλλαγή της παιδαγωγικής φιλοσοφίας και δεν επιτρέπουν την ένταξη ή την  ενίσχυση παιδιών που είναι ευάλωτα, σε μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό επίπεδο.

ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ

ΑΤΟΜΙΚΟΙ

  • —      Γνωστικές λειτουργίες.
  • —      Θετική αυτοαντίληψη – Ευπροσάρμοστος χαρακτήρας.
  • —      Πίστη και ύπαρξη νοήματος στη ζωή.
  • —      Αισιοδοξία Αυτοέλεγχος.
  • —      Αίσθηση του χιούμορ – Ελκυστικότητα στους άλλους.

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ

  • —      Καλές σχέσεις.
  • —      Θετικό κλίμα.
  • —      Οργανωμένο περιβάλλον.
  • —      Μορφωτικό επίπεδο γονέων.
  • —      Εμπλοκή γονέων στη μάθηση.
  • —      Κοινωνικό – οικονομικό επίπεδο.

Η ύπαρξη μιας σταθερής σχέσης με  ένα προστατευτικό  ενήλικα στη ζωή των παιδιών είναι βασική προϋπόθεση για την προαγωγή της Ψυχικής Ανθεκτικότητας.

Η στήριξη των συμμαθητών και οι φιλίες αντισταθμίζουν τις επιπτώσεις της δυσχερής γονικής φροντίδας στην ανάπτυξη διαταραχών συμπεριφοράς. 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ

Η σχολική κοινότητα μπορεί να αποτελέσει ένα πρόσφορο πλαίσιο για την εφαρμογή προγραμμάτων με στόχο την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας (Blum & Libbey, 2004. Masten & Reed, 2002. Χατζηχρήστου & συν. 2004, 2010)

 ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

  • —      Δημιούργησε σχέσεις
  • —      Απέφευγε να βλέπεις τις κρίσεις ως προβλήματα ανυπέρβλητα
  • —      Οι δύσκολες καταστάσεις κρύβουν και ευκαιρία για αλλαγή
  • —      Ανέπτυξε ρεαλιστικούς στόχους και κινήσου προς αυτούς
  • —      Καλλιέργησε μια θετική άποψη του εαυτού σου
  • —      Φρόντισε τον εαυτό σου και δώσε προσοχή στα συναισθήματά σου
  • και στις ανάγκες σου
  • —      Διδάξου από το παρελθόν
  • —      Βάλε στις πραγματικές διαστάσεις τις όποιες δυσκολίες
  • —      Μάθε να ψάχνεις και να βρίσκεις τους κατάλληλους ανθρώπους, υπηρεσίες και δομές που θα σε βοηθήσουν στο συγκεκριμένο πρόβλημά σου.
  • —      Δέξου το γεγονός ότι τα προβλήματα και οι δυσκολίες είναι μέρος της ζωής

 

 ΠΗΓΕΣ – ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Χατζηχρήστου Χ. (2011). Σχολική Ψυχολογία. Αθήνα. Τυπωθήτω.
  2. Κουρκούτας Η.(2007). Προβλήματα συμπεριφοράς στα παιδιά. Παρεμβάσεις στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου. Αθήνα. Ελληνικά Γράμματα.
  3. Henderson N. & Milstein M. (2008). Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα : Πως μπορεί να γίνει πραγματικότητα για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Επιστημονική Επιμέλεια Έκδοσης : Χατζηχρήστου Χ. Μετάφραση : Βασσαρά Β. Αθήνα. Τυπωθήτω.
  4. Doll B., Zucker S., & Brehm K. (2009). Σχολικές τάξεις που προάγουν  την ψυχική ανθεκτικότητα : Πώς να δημιουργήσουμε ευνοϊκό περιβάλλον για μάθηση. Επιστημονική επιμέλεια ελληνικής έκδοσης και πρόλογος : Χατζηχρήστου Χ. Μετάφραση : Θεοχαράκη Ε. Αθήνα. Τυπωθήτω.
  5. Condly S. J (2006). Resilience in Children : A review of literature with implications for education. Urban Education, 41(3), 211-236
Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ (Resilience)

«Το νέο ξεκίνημά μου στο Γυμνάσιο. Τι φοβάμαι; Τι εύχομαι;»

Από την Κοινωνική μας Λειτουργό, κα Χριστίνα Αλεξίου

Η ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, δεν αποβλέπει μόνο στην ακαδημαϊκή επιτυχία, αλλά πρωτίστως στην καλλιέργεια συναισθημάτων κοινωνικής και συναισθηματικής επάρκειας. Ορισμένοι μαθητές βιώνουν τη μετάβαση με περισσότερο οδυνηρό τρόπο με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να προσαρμοστούν.

Με τη συμμετοχή της δασκάλας της τάξης, της κας Αφροδίτης, οι μαθητές της  Στ΄ τάξης  υλοποίησαν σχετική δραστηριότητα: Στόχος της ήταν η άμβλυνση των συναισθημάτων φόβου που προκύπτουν από την επικείμενη μετάβαση στο νέο σχολικό περιβάλλον, η εκτόνωση της συσσωρευμένης έντασης, η συγκεκριμενοποίηση των σκέψεων, των απαιτήσεων, η ανάληψη της ευθύνης γι΄ αυτά που λέω, η απόκτηση της δεξιότητας να μιλάμε μόνον για τον εαυτό μας, η απόκτηση της δεξιότητας να ακούμε τους άλλους.

Περιγραφή δραστηριότητας:

Όλη η τάξη κάθεται σε κύκλο. Τοποθετούμε στο κέντρο του κύκλου μία κενή καρέκλα. Βάζουμε πάνω της ένα αντικείμενο π.χ ένα μαρκαδόρο. Η κατοχή του αντικειμένου από κάποιο μέλος του δίνει το δικαίωμα και μόνον σ΄αυτόν να μιλάει . Όλοι οι υπόλοιποι ακούνε.

Οι κανόνες της δραστηριότητας:

  • Μιλάει μόνον όποιος έχει το λόγο
  • Όλοι οι υπόλοιποι ακούνε χωρίς σχόλια
  • Ο καθένας μιλάει μόνον για τον εαυτό του, τα συναισθήματά του, τις σκέψεις του, τα αιτήματά του, τις προσδοκίες.
  • Υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος για τον καθένα.
  • Ό,τι ειπωθεί στο μαγικό κύκλο μένει μέσα σ΄ αυτόν.
Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο «Το νέο ξεκίνημά μου στο Γυμνάσιο. Τι φοβάμαι; Τι εύχομαι;»

Συμμετοχή στην Εβδομάδα Εθελοντισμού

Οι μαθητές του σχολείου μας, σε συνεργασία με το 2ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης,  καθαρίσαμε το χώρο του Αρχαίου Θεάτρου της πόλης μας και τοποθετήσαμε αναγνωριστικές πινακίδες από φυσικό ξύλο στο κοντινό δάσος. Η Ε΄ και η Στ΄ τάξη συμμετείχαμε και με διασκευασμένο θεατρικό δρώμενο.

 

Ο εθελοντισμός είναι δικαίωμα και υποχρέωση όλων μας.

http://www.emprosnet.gr/article/57833-mathitiko-lets-do-it-greece-sti-lesvo

 

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συμμετοχή στην Εβδομάδα Εθελοντισμού

Πρωτομαγιά

This gallery contains 6 photos.

Με την ευκαιρία της Πρωτομαγιάς οι μαθητές της Ε΄ τάξης ζωγραφίσαμε και με την κα Νεκταρία, τη δασκάλα της μουσικής, ηχογραφήσαμε ένα παραδοσιακό τραγούδι. Για να μας ακούσετε, κάντε κλικ στο διπλανό σύνδεσμο: Maios711_0106.

Περισσότερες συλλογές | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Πρωτομαγιά

Πόσο καλά γνωριζόμαστε με τους συμμαθητές μας;

Την περασμένη Παρασκευή παίξαμε ένα παιχνίδι με την κυρία μας, την κυρία Ρένα, και την κοινωνική λειτουργό του σχολείου μας, την κυρία Χριστίνα. Το παιχνίδι αυτό λεγόταν: “Αν ήμουν……., τι θα ήμουν”. Π.χ. Αν ήμουν δέντρο, τι θα ήμουν, Αν ήμουν γλυκό, τι θα ήμουν κ.λ.π.

Αυτό το παιχνίδι μας βοήθησε να γνωριστούμε καλύτερα με τους συμμαθητές μας αλλά και με την κυρία μας και να μάθουμε πράγματα ο ένας για τον άλλον που δε γνωρίζαμε. Δηλαδή ήταν σαν να ….ξανασυστηνόμαστε!!!

Από την Ε τάξη του Σχολείου μας.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Πόσο καλά γνωριζόμαστε με τους συμμαθητές μας;

“Από τις δυο πλευρές του Αιγαίου”

Οι μαθητές της Στ τάξης του Σχολείου μας παρακολουθήσαμε στις 27 Φεβρουαρίου 2014 στον κινηματογράφο Αρίων το ιστορικό ντοκιμαντέρ “Από τις δυο πλευρές του Αιγαίου”, το οποίο αναφέρεται στην ανταλλαγή των πληθυσμών μετά τη Μικρασιατική καταστροφή  το 1922.

Στο ντοκιμαντέρ καταγράφονται μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τον ξεριζωμό, κι από τις δυο πλευρές: από τους Έλληνες χριστιανούς Ορθόδοξους αλλά κι από τους Τούρκους μουσουλμάνους. Τα δραματικά γεγονότα της εποχής και οι επιπτώσεις τους στους πληθυσμούς και των δυο πλευρών αναλύονται κι από ιστορικούς.

Το σχολείο μας βρίσκεται σε περιοχή της πόλης της Μυτιλήνης, όπου εγκαταστάθηκαν Μικρασιάτες πρόσφυγες και γι’ αυτό επιλέξαμε να το παρακολουθήσαμε. Ήταν αξιόλογο κι ενδιαφέρον και οι μαρτυρίες των απλών ανθρώπων μας συγκίνησαν πολύ.

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο “Από τις δυο πλευρές του Αιγαίου”

Σε ραδιοφωνικό στούντιο

Τον προηγούμενο μήνα επισκεφτήκαμε ένα τοπικό ραδιοφωνικό στούντιο. Ξεναγηθήκαμε στους διαφορετικούς χώρους, γνωρίσαμε τους  συντελεστές, και… καθίσαμε στη θέση του ραδιοφωνικού παραγωγού. Με τα ακουστικά στα αυτιά, παίξαμε με τη φωνή μας και επενδύσαμε μουσικά τα δικά μας κείμενα. Ευχαριστούμε πολύ το ραδιοφωνικό παραγωγό κ. Χατζηελευθερίου Βασίλη για τη συνδρομή του στην ξεχωριστή αυτή εμπειρία μας.

SAM_0072 SAM_0101

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σε ραδιοφωνικό στούντιο

Παιχνίδι με λέξεις… για τη σχολική αυλή

Τα παιδιά  της Γ τάξης, στα πλαίσια του προγράμματος που υλοποιούμε για τη σχολική αυλή, παίξαμε παιχνίδι με ουσιαστικά – ρήματα – επίθετα.

SAM_0142

Σε ομάδες, κινηθήκαμε στο χώρο της αυλής μας και καταγράψαμε ό,τι βλέπουμε και ό,τι αισθανόμαστε, μόνο με τις λέξεις της ομάδας μας. Συνεργαστήκαμε και καταγράψαμε όλες τις γνώμες. Στο τέλος, περιγράψαμε την αυλή μας με τις λέξεις που βρήκαμε.

 

 

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Παιχνίδι με λέξεις… για τη σχολική αυλή

Απόκριες …από τη δασκάλα της Δ΄ τάξης

Οι Αποκριές, όπως σε όλο τον κόσμο, είναι και στην Ελλάδα περίοδος ευθυμίας και διασκέδασης. Πριν ο Xριστιανός εισέλθει στο πέλαγος της Μεγάλης Σαρακοστής, αισθάνεται την ανάγκη να διασκεδάσει. Η διάθεση του ανθρώπου για χαρά και γέλιο, που φανερώνεται με τα διάφορα πνευματικά του δημιουργήματα -παραμύθια, ανέκδοτα, τραγούδια, μεταμφιέσεις- παρουσιάζεται πολύ νωρίς.

Οι Αποκριές αρχίζουν με το άνοιγμα του Τριωδίου. Τότε παίρνει μεγάλη έκταση σε ολόκληρο τον κόσμο το έθιμο των μεταμφιέσεων. Οι μεταμφιεσμένοι σε κάθε τόπο  έχουν διαφορετική ονομασία: Κουδουνάτοι, Γιανίτσαροι, Καμουζέλες, Μουτσούνες. Το κοινότερο όνομά τους είναι Μασκαράδες και Καρνάβαλοι.

Τοπικά έθιμα από την Αγιάσο: Στην Αγιάσο της Λέσβου, το Σάββατο της πρώτης εβδομάδας του Τριωδίου είναι η μέρα της “χαράς του παιδιού” και της μεταμφίεσης των μουσικών.  Την ημέρα αυτή μασκαρεύονται οι βιολιτζήδες, μιμούμενοι τις κωμικές κινήσεις που κάνουν οι φιγούρες του Θεάτρου Σκιών του Καραγκιόζη, αναπαριστώντας μία Βαβυλωνία μουσικής, με το να παίζουν ο καθένας το δικό του “χαβά” και να χορεύουν χορούς περιγελαστικού χαρακτήρα.

Σατιρικά τραγούδια: Πολλά από τα σατιρικά τραγούδια είναι γενικά ως προς το θέμα τους και σατιρίζουν διάφορα σωματικά χαρακτηριστικά ή ελαττώματα ή συνηθέστερα το ήθος γυναικών και ανδρών, τη λαιμαργία, την υποκρισία. Άλλα από αυτά σατιρίζουν απερίφραστα τόσο πρόσωπα όσο και γεγονότα της συγκεκριμένης τοπικής κοινωνίας. Ο λαός δεν ανέχεται εύκολα παρεκτροπές από την κοινή και παραδεδομένη ηθική. Αρκεί μια μικρή παρέκκλιση από αυτήν για να ξεκινήσει το σατιρικό τραγούδι ως δείγμα κοινωνικού ελέγχου και ως διαμαρτυρία. Το τραγούδι δε χρειάζεται να μεταχειρίζεται σατιρικές λέξεις για να είναι σατιρικό. Αρκεί μόνο να αναφέρει γεγονότα και πρόσωπα και η δημοσίευση αυτή να είναι αρκετή να φέρει ντροπή σε αυτόν που έχει παρεκτραπεί.

Μ΄ άλλο χορό δε ΄ρέγομαι (Κρήτη)
‘Ελα, έλα, όπλες την κοπελιά μου
Μ’ άλλο χορό δε ΄ρέγομαι σαν το μικρό, μικράκι
οπού τον εχορεύγουνε στον Άι-Βασιλάκη.

Χορέψετε, χορέψετε (Νάξος)
Τούτες οι μέρες έχουν το, τούτες οι εβδομάδες
που τραγουδάνε τα παιδιά και χαίρονται οι μανάδες.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Απόκριες …από τη δασκάλα της Δ΄ τάξης

Παροιμίες για …όλους

Οι μαθητές της Β τάξης, με τη βοήθεια της δασκάλας μας, της κυρίας Ιορδάνας, μαζέψαμε παροιμίες. Την αφορμή πήραμε από τις παροιμίες για τους μήνες, στο μάθημα της Γλώσσας. Ρωτήσαμε συγγενείς και φίλους, νέους και γέρους. Εδώ σας γράφουμε μερικές από τις παροιμίες που μαζέψαμε και δεν είναι πολύ γνωστές:

Όρθιο το φεγγάρι, ξαπλωτός ο βαρκάρης.

Η βιάση ψήνει το ψωμί, μα δεν το καλοψήνει.

Πάντα νέο στο τιμόνι, πάντα γέρο στο κατάρτι.

Καιρός φέρνει τα λάχανα, καιρός τα παραπούλια.

Γλώσσα παπούτσι, μυαλό κουκούτσι.

Μήνας που δεν έχει ρο, ρίξε στο κρασί νερό.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Παροιμίες για …όλους