Το σχολείο μας συμμετέχει σε ένα νέο Erasmus+ πρόγραμμα
Οκτ 10
Ενημέρωση των μαθητών της Α για τα αποτελέσματα του προγράμματος
Στο πλάσιο της διάχυσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος έγινε ενημέρωση στους νέους μαθητές του σχολείου μας
(Α τάξη) για τα πεπραγμένα και τα αποτελέσματα του προγράμματος Erasmus+ στο οποίο συμμετείχε το σχολείο μας τα τρία προηγούμενα χρόνια. Η παρουσίαση έγινε από τους μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Οι μαθητές της Α έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον, ζήτησαν πολλές διευκρινίσεις για τις ανταλλαγές των μαθητών και γενικότερα την εμπειρία που είχαν οι μεγαλύτεροι μαθητές και ευχήθηκαν να έχουν και αυτοί μια ανάλογη εμπειρία.
Οκτ 10
Only in knowledge can it be prevented
Στο πλαίσιο της διάχυσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος μια αντιπροσωπεία του σχολείου μας αποτελούμενη από τις καθηγήτριες Δεμίρη Δέσποινα, Δοϊρανλή Αννα, Λεφάκη Λία και Γλαράκη Θεοδώρα παρέδωσαν στην Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης ένα αντίτυπο του βιβλίου- πνευματικού προϊόντος του προγράμματος. Το βιβλίο παρέλαβε ο πρόεδρος της ΚΙΘ κος Δαυίδ Σαλτιέλ.
Απρ 25
5η ανταλλαγή μαθητών Elche, Ισπανία
Από τις 3 ως τις 7 Απριλίου πραγματοποιήθηκε η 5η και τελευταία ανταλλαγή μαθητών. Το πρόγραμμα της συνάντησης περιλάμβανε παρακολούθηση εργαστηρίων στο ισπανικό σχολείο που οργανώθηκαν τόσο από τις εθνικές αποστολές όσο και από ισπανούς καθηγητές, παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού στην πόλη του Elche αλλά και σε γειτονικές πόλεις, επίσκεψη στο μουσείου του Μυστηρίου του Elche, ημερήσια επίσκεψη στην Βαλένσια αλλά και αποχαιρετιστήριο πάρτυ στο σχολείο.
Η ελληνική αποστολή που αποτελούνταν από 6 μαθητές και 4 καθηγητές παρουσίασε δύο εργαστήρια.
Το πρώτο εργαστήριο είχε τίτλο «Αν ήσουν στην θέση τους… Ανάπτυξη ενσυναίσθησης στους μαθητές». Το εργαστήριο αυτό βασίστηκε σε κείμενα από αυθεντικές μαρτυρίες που συλλέχθηκαν κατά την έρευνα για την εκπόνηση του 1ου και 4ου μαθήματος. Πρόκειται για μαρτυρίες εβραίων της Θεσσαλονίκης που καταδιώχθηκαν από τους Ναζί κατά την διάρκεια του 2ου Παγκόσμιου πολέμου και χριστιανούς που τους βοήθησαν αλλά και σύγχρονες μαρτυρίες προσφύγων που φθάνουν σήμερα στην Ελλάδα αναζητώντας ένα ασφαλές καταφύγιο. Μέσα από θεατρικές δραστηριότητες όπως «Βόμβες-Ασπίδες», «Θύτης και Θύμα», «Διάδρομος της συνείδησης» και «το πλέγμα των ανθρώπινων σχέσεων» έγινε προσπάθεια οι μαθητές να συναισθανθούν τον τρόμο ενός ανθρώπου που βιώνει την καταπάτηση των στοιχειωδών δικαιωμάτων του και την απελπισμένη προσπάθειά του να σώσει τον εαυτό του και την οικογένειά του.
Το δεύτερο εργαστήριο είχε τίτλο «Ίχνη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού στην σύγχρονη Ελλάδα» Στο εργαστήριο αυτό που βασίστηκε σε σύντομα βίντεο και συνοδευτικά κείμενα έγινε προσπάθεια οι ξένοι μαθητές να πάρουν μια γεύση από τον ελληνικό πολιτισμό και ιστορία μέσα από την περιδιάβασή τους σε 10 σημαντικά μνημεία της Ελλάδας: Ακρόπολη, Παρθενώνας και γένεση της δημοκρατία, Κνωσσός και Μινωικός πολιτισμός, Σαντορίνη και η έκρηξη του ηφαιστείου, Δήλος το ιερό νησί, Μαντείο Δελφών και η πρόβλεψη του μέλλοντος, Ολυμπία και Ολυμπιακοί αγώνες, Επίδαυρος και η γένεση του δράματος, Αιγές και το βασίλειο των Μακεδόνων, Μετέωρα και η μοναστική πολιτεία, Θεσσαλονίκη και Λευκός Πύργος. Η παρουσίαση πλαισιώθηκε από δύο τραγούδια και δύο σύντομα θεατρικά δρώμενα από τους μαθητές μας, ώστε να δοθεί και μια ιδέα της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Τέλος έκλεισε με ένα παραδοσιακό κέρασμα (κρητικά παστέλια) στους μαθητές που παρακολούθησαν το εργαστήριο.
Το βράδυ του αποχαιρετισμού η συγκίνηση ήταν έκδηλη. Και αυτή την φορά όχι μόνο ανάμεσα στους μαθητές. Μετά από σχεδόν 3 χρόνια πολλής δουλειάς, ανά τετράμηνο συναντήσεων αλλά και μηνιαίων on-line συζητήσεων, οργανωτικών προβλημάτων, διαφωνιών αλλά και εποικοδομητικής συνεργασίας και στιγμών χαλάρωσης, ήρθε η ώρα να βάλουμε ένα τέλος. Και το τέλος εμπεριέχει πάντα μια μικρή ή μεγαλύτερη δόση λύπης. Γιατί μέσα από μια τυχαία συνύπαρξη αντιπροσωπειών από 8 χώρες μέσα σε αυτά τα 3 χρόνια αναπτύχθηκαν φιλικοί δεσμοί που είναι και το ουσιαστικό ζητούμενο κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας. Και αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο «προϊόν» του προγράμματος.
Απρ 25
Σύντομος απολογισμός του προγράμματος
Σύντομος απολογισμός του προγράμματος από τους συντονιστές.
Χάρη στο πρόγραμμα Erasmus+ Lessons for present, lessons for future, 8 σχολεία από 8 ευρωπαϊκές χώρες για τρία χρόνια συναντηθήκαμε και δουλέψαμε μαζί. Μελετήσαμε πολύ, ερευνήσαμε πολύ, ταξιδέψαμε πολύ. Ήρθαμε σε επαφή με τον πολιτισμό, την ιστορία, αλλά και το εκπαιδευτικό σύστημα και την καθημερινότητα της κάθε χώρας. Διαπιστώσαμε ομοιότητες και διαφορές. Κάναμε φιλίες.
Τώρα που το πρόγραμμα φτάνει προς το τέλος του και κάνοντας έναν απολογισμό για το τι καταφέραμε αυτά τα τρία χρόνια, ξαναγυρίζω στο αρχικό ερώτημα που έθεσε ο εμπνευστής του προγράμματος ο Dario Martinez Montesinos σε μια μοναχική και σιωπηλή περιήγηση στο Auschwitz. Πώς η ανθρωπότητα επέτρεψε να γίνει αυτή η θηριωδία;. Πώς η πολιτισμένη Ευρώπη του Hölderlin και του Schiller αλλά και του Heidegger εκκόλαψε στα σπλάχνα της το σπέρμα του Ναζισμού και του Φασισμού; Και πώς μπορούμε αυτή την τραυματική εμπειρία του Β’ Παγκόσμιου πολέμου αλλά και την ανάλογη του Ισπανικού εμφύλιου να την αξιοποιήσουμε εκπαιδευτικά και να αποτρέψουμε τέτοια φαινόμενα να ξανασυμβούν;
Το ερώτημα αγγίζει την καρδιά του χρέους που έχουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί απέναντι στους μαθητές μας, στους πολίτες του αύριο. Την υποχρέωσή μας να διδάξουμε στην νέα γενιά την Ιστορία. Όχι μόνο τις ένδοξες αλλά και τις μελανές σελίδες της. Να εξηγήσουμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες οι απολυταρχικές ιδεολογίες γεννήθηκαν στις αρχές του 20 αιώνα, εξαπλώθηκαν και σκόρπισαν τον τρόμο σε ολόκληρη την Ευρώπη. Πώς απλοί άνθρωποι με τους κατάλληλους χειρισμούς μετατράπηκαν σιγά σιγά σε θύτες με θύματα τους πρώην γείτονές, φίλους και συμπολίτες τους. Το Ολοκαύτωμα, αυτή η βιομηχανοποιημένη μορφή εξόντωσης του ανθρώπου από τον άνθρωπο, αποτελεί την πιο ακραία εκδοχή του ρατσισμού, την πιο ακραία μορφή απανθρωποποίησης του ανθρώπου. Όλα αυτά οι μαθητές πρέπει να τα γνωρίζουν . Όπως πρέπει και να γνωρίζουν ότι όχι μόνο στην ναζιστική Γερμανία αλλά σε πολλές ακόμη ευρωπαϊκές χώρες υπήρχαν άνθρωποι που ασπάστηκαν τις απολυταρχικές ιδεολογίες και συνεργάστηκαν με τους φορείς τους. Και ακόμη ότι υπήρχε μια μεγάλη βουβή πλειοψηφία που απλά αδιαφόρησε για τον τρόμο που χτυπούσε την πόρτα του διπλανού τους.
Οφείλουμε λοιπόν να καλλιεργήσουμε την ιστορική συνείδηση στους μαθητές μας. Γιατί μόνο μέσα από μια στέρεη και ουσιαστική γνώση της ιστορίας θα αναπτυχθεί ένα υγιές ενδιαφέρον για τα κοινά. Συχνά επαναπαυόμαστε στην ιδέα του δημοκρατικού πολιτεύματος και του κοινοβουλευτισμού. Όμως όλοι γνωρίζουμε ότι η δημοκρατία ενώ είναι το ανώτερο πολίτευμα είναι ταυτόχρονα και το πιο ευάλωτο. Είναι το μόνο πολίτευμα που δίνει χώρο ακόμη και στους πιο σκληρούς αρνητές του. Για να λειτουργήσει σωστά χρειάζεται την ενεργό συμμετοχή και εγρήγορση κάθε πολίτη, καθενός από μας.
Το αίτημα αυτό είναι απολύτως πιο αναγκαίο στην σημερινή εποχή. Γιατί ο τεχνοκρατικός πολιτισμός σήμερα δεν ευνοεί την συλλογικότητα. H Ευρώπη σηκώνει φράχτες στο διαφορετικό. Η ρητορική του μίσους κατακλύζει το διαδίκτυο. Η προσφυγική κρίση δοκιμάζει τα όρια της αλληλεγγύης μας. Και οι ολοκληρωτικές ιδεολογίες κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος.
Όμως αν η σύγχρονη άνοδος του νεοναζισμού προβληματίζει τους πολιτικούς εμείς οι εκπαιδευτικοί έχουμε την λύση. Η λύση βρίσκεται μέσα σε κάθε σχολική τάξη. Στην εκπαίδευση για την δημοκρατία, τον διάλογο, την ανεκτικότητα, την αλληλεγγύη. Αυτόν τον σκοπό προσπαθήσαμε να υπηρετήσουμε τα 3 προηγούμενα χρόνια.
Για τρία χρόνια προσπαθήσαμε να διδάξουμε στους μαθητές μας την ιστορία του 2ου Παγκ. Πολέμου και του Ισπανικού εμφύλιου μέσα από ιστορικά κείμενα αλλά και με πιο βιωματικούς τρόπους. Με επισκέψεις σε τόπους μαρτυρίου, συναντήσεις με επιζώντες, έρευνα σε πρωτογενείς πηγές, αναγνώσεις λογοτεχνικών έργων, δημιουργία ταινιών και θεατρικών παραστάσεων. Κάθε χώρα άντλησε υλικό από τα δικά της ιστορικά δεδομένα και τα μοιράστηκε με τις υπόλοιπες. Κι αυτό το μοίρασμα ήταν εποικοδομητικό. Όπως χρήσιμη ήταν και επαφή των παιδιών μεταξύ τους στην διάρκεια των ταξιδιών. Όπου διαπίστωσαν ομοιότητες και διαφορές. Κυρίως ομοιότητες. Κι αυτό είναι ένα κέρδος του προγράμματος.
Τα σχέδια μαθήματος που περιλαμβάνονται στον τόμο που εκδίδεται από το πρόγραμμα είναι αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς. Ελπίζουμε να αποτελέσουν χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο για όσους εκπαιδευτικούς θελήσουν να βοηθήσουν τους μαθητές τους να κατανοήσουν το παρόν μέσα από τα δεδομένα τους παρελθόντος.
Η εκπαίδευση για την δημοκρατία δεν είναι εύκολη υπόθεση. Απαιτεί βάθος χρόνου, επιμονή και πολλή δουλειά. Αν αυτά τα τρία χρόνια καταφέραμε να συμβάλουμε έστω και λίγο προς αυτή την κατεύθυνση, θα είμαστε ικανοποιημένοι. Ως δάσκαλοι και ως άνθρωποι.
Θεοδώρα Γλαράκη
Το κείμενο διαβάστηκε στην τελετή παρουσίασης του βιβλίου την Παρασκευή 31 Μαρτίου 2017
Απρ 25
Τελετή παρουσίασης του βιβλίου παρουσία του πρώην πρωθυπουργού Zapatero
Την Παρασκευή 31 Μαρτίου σε μια επίσημη τελετή στο συντονιστικό σχολείο IES Tirant lo Blanc παρουσιάστηκε η έκδοση του βιβλίου που αποτελεί το ένα από τα δύο πνευματικά προϊόντα του προγράμματος. Το βιβλίο περιλαμβάνει 7 από τα 28 συνολικά σχέδια μαθήματος που εκπονήθηκαν από τα συνεργαζόμενα σχολεία, ένα από κάθε σχολείο.
Τα υπόλοιπα σχέδια μαθήματος περιλαμβάνονται στην διεύθυνση www.lessonsforfuture.com που θα λειτουργεί και μετά το κλείσιμο του προγράμματος.
Την τελετή, όπου συμμετείχαν οι συντονιστές των συνεργαζόμενων σχολείων και οι μαθητές του σχολείου IES Tirant lo Blanc, τίμησε με την παρουσία του ο πρώην πρωθυπουργός της Ισπανίας José Luis Rodríguez Zapatero, o οποίος επί της πρωθυπουργίας του πέρασε τον νόμο περί Ιστορικής μνήμης (Ley de Memoria Histórica) βασει του οποίου αναγνωρίστηκαν τα θύματα του Ισπανικού εμφύλιου πολέμου.
Ο πρώην πρωθυπουργός συνομίλησε με μαθητές του σχολείου και τους απένειμε διπλώματα για την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.
Στην διάρκεια της τελετής έγιναν τα αποκαλυπτήρια αναμνηστικής πλακέτας που τοποθετήθηκε στο σχολείο.
Μαρ 26
5η ανταλλαγή μαθητών, Elche Ισπανίας
Το πρόγραμμα μετά από 3 σχεδόν χρόνια εντατικής δουλειάς πλησιάζει προς το τέλος του.
Από τις 1 ως τις 8 Απριλίου 2017 θα πραγματοποιηθεί στο Elche της Ισπανίας η τελευταία συνάντηση του προγράμματος. Από την ελληνική πλευρά θα συμμετάσχουν ο διευθυντής του σχολείου Δημήριος Σόκουτης και οι καθηγήτριες Δέσποινα Δεμίρη, Αναστασία Λιθοξοϊδου και Θεοδώρα Γλαράκη και οι μαθητές Σάρα Αλσουέις, Ηλίας Ματσούκης, Ιωάννα Νούκαρη, Άρτεμις Ουζουνίδου, Παναγιώτα Πιστικοπούλου και Γιώργος Τσικάλης.
Στην διάρκεια της συνάντησης θα παρουσιαστούν τα παραδοτέα του προγράμματος:
1. Βιβλίο σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει τα 28 σχέδια μαθήματος που συνέταξαν οι καθηγητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
2. Ταινία τεκμηρίωσης με τους σκοπούς και τις δραστηριότητες του προγράμματος.
Η ελληνική ομάδα στο Εlche θα παρουσιάσει 2 εργαστήρια διάρκειας 90 λεπτών το κάθε ένα.
Το πρώτο έχει τίτλο “If you walked in their shoes…” Developing empathy among the students, περιλαμβάνει δραστηριότητες για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης στους μαθητές σε ζξτήματα παραβίασης ανθρώπινων δικαιωμάτων και θα απευθυνθεί σε 25 ξένους μαθητές.
Το δεύτερο με τίτλο Traces of ancient Greek culture in modern Greece περιλαμβάνει την παρουσίαση 10 σημαντικών αρχαιολογικών χώρων της Ελλάδας αλλά και 2 ελληνικά τραγούδια, σύντομες δραματοποιήσεις και ακόμη μια σύντομη αναφορά στην μεσογειακή διατροφή. Το εργαστήριο θα κλείσει με ένα παραδοσιακό κέρασμα στους 50 ξένους μαθητές που θα το παρακολουθήσουν.
Ακόμη οι Έλληνες μαθητές ετοιμάζουν ένα 30λεπτο πρόγραμμα με παραδοσιακούς χορούς που θα παρουσιάσουν στην αυλή του ισπανικού σχολείου.