ΝΕΡΟ, ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΑΓΑΘΟ (Δ2: 2013-2014)

NERO21ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ

ΤΑΞΗ: Δ2

ΕΚΠ/ΚΟΙ: ΚΑΤΣΑΡΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ

ΤΑΟΥΣΑΝΗ ΑΝΝΑ

2013-2014

 

 

Περιεχόμενα

Οι μαθητές της τάξης………………………………………………………σελ.3

Ο κύκλος του νερού……………………………………………………………….4

Οι τρεις καταστάσεις του νερού…………………………………………….6

Το νερό στον πλανήτη μας …………………………………………………….8

Το νερό στο ανθρώπινο σώμα ……………………………………………….9

Παγκόσμια μέρα νερού…………………………………………………………..10

Από το Μαραθώνα ως την Αθήνα…………………………………………11

Παλιά ξεχασμένα επαγγέλματα…………………………………………….14

Το νερό στη θρησκεία μας…………………………………………………….16

Παράδοση και νερό……………………………………………………………….18

Τα μεγαλύτερα ποτάμια της Ελλάδας……………………………………21

Αθλήματα του νερού…………………………………………………………….24

Χρήσεις του νερού………………………………………………………………..28

Νοιάζεσαι για το νερό ; ………………………………………………………..30

Κανόνες εξοικονόμησης………………………………………………………..33

Ρύπανση………………………………………………………………………………..34

Τα ποιηματάκια μας ……………………………………………………………..36

Θησαυρός λέξεων ………………….………………………………………….…43

Ένα σύννεφο με αινίγματα, παροιμίες , κρυπτόλεξα……………..44

Το νερό σ’ άλλες γλώσσες ……………………………………………………50

Βιβλία …………………………………………………………………………………..51

Τραγούδια …………………………………………………………………………….52

Δημιουργική ψυχαγωγία ……………………………………………………….53

 

ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: «ΝΕΡΟ,ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΑΓΑΘΟ»

 OΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ μας 

 

ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ :

Κάτσαρη  Σταυρούλα (δασκάλα της τάξης ) και

Ταουσάνη  Άννα (καθηγήτρια εικαστικών )

 

nero

νερό

 

 

 

 

 

nero

 

 

 

 

 

 

 

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ : στερεό, υγρό , αέριο

Κάναμε διάφορα πειράματα για να γνωρίσουμε τις καταστάσεις του νερού.

1.Πείραμα :

Υλικά :   παγοθήκη – νερό

Παίρνουμε την παγοθήκη και τη γεμίζουμε με νερό. Τη βάζουμε στην κατάψυξη του ψυγείου.

Παρατήρηση :

Μετά από λίγη ώρα παρατηρούμε ότι το νερό άλλαξε φυσική κατάσταση και το νερό έγινε πάγος , από υγρό μετατράπηκε σε στερεό .

2.Πείραμα :

Υλικά :  πιάτο – παγάκια

Βάζουμε στο πιάτο μερικά παγάκια και περιμένουμε.

Παρατήρηση :

Μετά από λίγο τα παγάκια άλλαξαν φυσική κατάσταση και έγιναν νερό,. από στερεά έγιναν υγρό.

3.Πείραμα :

Υλικά : πιάτο – νερό

Βάζουμε λίγο νερό στο πιάτο και το αφήνουμε για λίγες μέρες.

 

 

Παρατήρηση :

Το νερό «είχε κάνει φτερά» . Άλλαξε φυσική κατάσταση κι από υγρό έγινε αέριο (υδρατμός ).

 

4. Πείραμα :

Υλικά : νερό- μπρίκι- καμινέτο – μαρκαδόρος

Βάζουμε στο μπρίκι νερό και με το μαρκαδόρο σημαδεύουμε τη στάθμη του νερού. Ανάβουμε το καμινέτο και ζεσταίνουμε το νερό .Το νερό αρχίζει να βράζει  ,η στάθμη του κατεβαίνει και λιγοστεύει μέσα στο μπρίκι

Παρατήρηση :

Συνεχίζουμε μέχρι που το νερό εξαφανίστηκε , από υγρό έγινε αέριο.

 

 

το νερό στον πλανήτη μας

Το νερό στη γη κατανέμεται σε 3 μεγάλες περιοχές : στους ωκεανούς, την ξηρά και την ατμόσφαιρα. Η μεγαλύτερη ποσότητα είναι το  αλμυρό νερό των ωκεανών, που αποτελεί το 97% του νερού της γης. Το νερό της ξηράς είναι το γλυκό νερό, που αποτελεί το 3%. Κατανέμεται στους πάγους των πολικών περιοχών, στο έδαφος, όπου το μεγαλύτερο μέρος αποτελούν τα υπόγεια νερά, στις λίμνες και τα ποτάμια. Τέλος η ατμόσφαιρα περιέχει ένα ελάχιστο ποσοστό του συνόλου του νερού.

 

ΥΠΟΓΕΙΑ- ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΚΑ ΝΕΡΑ

Επιφανειακά ονομάζονται τα νερά των ποταμών, των λιμνών και των θαλασσών.

Υπόγεια είναι τα νερά που απορροφά το έδαφος, τα αποθηκεύει κι όταν αυτά βρουν διέξοδο αναβλύζουν από πηγές ή τα παίρνουμε μέσα από τη γη κάνοντας γεωτρήσεις.

ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΩΜΑ

Το νερό είναι απαραίτητο για τον οργανισμό μας, για την ίδια τη ζωή μας.  Τα 7/10  του σώματός μας είναι νερό !!  Χωρίς το νερό δεν μπορεί να υπάρξει ανθρώπινη ζωή. Ένας μέσος άνθρωπος μπορεί να αντέξει χωρίς φαγητό μέχρι 2 μήνες , ενώ χωρίς νερό μόνο για 2-3 μέρες.

Αν ο ανθρώπινος οργανισμός χάσει το  1/5 του νερού , πεθαίνει από αφυδάτωση.

Το νερό μπορούμε να το χάσουμε με τον ιδρώτα, με τα δάκρυα, με τα ούρα, με τα κόπρανα και με την αναπνοή. Άρα πρέπει να το αναπληρώσουμε με το να πίνουμε νερό. Ένας ενήλικας χρειάζεται, καθημερινά 1,5 – 2 λίτρα νερό , δηλαδή 6-8 ποτήρια νερό την ημέρα , ενώ ένα παιδί χρειάζεται 1 -1,5 λίτρο, δηλαδή 4-5 ποτήρια νερό την ημέρα.

χωρίς τίτλο

 

 

 

 

 

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΝΕΡΟΥ

νερο

Η Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) τις 18 Ιανουαρίου 1992 στο Ρίο της Βραζιλίας καθιέρωσε την 22η Μαρτίου ως την Παγκόσμια Ημέρα Νερού με στόχο την ημέρα αυτή το νερό, το πολυτιμότερο αυτό αγαθό να μονοπωλήσει το ενδιαφέρον μας, την ευαισθησία μας, την ανησυχία μας και να μας προβληματίσει.

Η καθιέρωση της Παγκόσμια Ημέρα Νερού προέκυψε από την αναγνώριση της σπουδαιότητας του νερού, ως απαραίτητο στοιχείο ζωής.

 

 

 

 

AΠΟ ΤΟ ΜΑΡΑΘΩΝΑ ΩΣ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Το 1925 ξεκίνησε η κατασκευή των πρώτων σύγχρονων έργων ύδρευσης στην περιοχή της Αθήνας. Το πρώτο μεγάλο έργο ήταν η κατασκευή του φράγματος του Μαραθώνα.

Για την κατασκευή του , που ξεκίνησε, το 1926 και ολοκληρώθηκε το 1929, δούλεψαν περίπου 900 άνθρωποι. Το φράγμα είναι τοξωτό και επενδυμένο με          πεντελικό  μάρμαρο.

χωρίς τίτλο

Για τη μεταφορά του νερού από το Μαραθώνα στην Αθήνα κατασκευάστηκε η σήραγγα του Μπογιατίου, μήκους 13,4 χλμ.

Στη δεκαετία 1950, λόγω της αύξησης του πληθυσμού της Αθήνας, κρίθηκε αναγκαία η χρησιμοποίηση των νερών της λίμνης Υλίκης (νομός Βοιωτίας).

Ένα σημαντικό έργο , το οποίο ενίσχυσε την υδροδότηση της Αθήνας, ήταν το τεχνικό έργο που έγινε στον ποταμό Μόρνο. Το νερό φτάνει στην Αθήνα διαμέσου του υδραγωγείου του Μόρνου, το οποίο είναι το δεύτερο υδραγωγείο στην Ευρώπη.

Ένα άλλο μεγάλο έργο που ενισχύει την υδροδότηση της Αθήνας, είναι η εκτροπή του ποταμού Εύηνου προς τον ταμιευτήρα του Μόρνου με την κατασκευή φράγματος και σήραγγας.

Η έναρξη των εργασιών στον Εύηνο έγινε το 1992 και το έργο ολοκληρώθηκε το 2001 ,οπότε και τέθηκε σε λειτουργία.

Μέσω των υδραγωγείων του Μόρνου και της Υλίκης το νερό μεταφέρεται στις τέσσερις Μονάδες Επεξεργασίας Νερού (ΜΕΝ ) του Γαλατσίου, του Πολυδενδρίου, των Αχαρνών και της Μάνδρας.

Στις εγκαταστάσεις των ΜΕΝ το νερό καθαρίζεται, απολυμαίνεται με την προσθήκη χλωρίου που το απαλλάσσει από μικρόβια και μικροοργανισμούς.

Το νερό λοιπόν φτάνει στην Αθήνα αφού έχει διασχίσει πρώτα 4 νομούς της πατρίδας μας.

 

                          ΠΑΛΙΑ ΞΕΧΑΣΜΕΝΑ

                               ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

 

Ο νερουλάς

 

Στην παλιά Αθήνα δεν υπήρχαν βρύσες μέσα στα σπίτια, έτσι ο νερουλάς αναλάμβανε την τροφοδοσία τους με νερό. Συνήθως κάθε γειτονιά είχε το δικό της νερουλά. Το νερό το παίρνανε από κανένα πηγάδι ή πηγές. Πολλές φορές το κουβαλούσαν φορτωμένοι στους ώμους με 2 κουβάδες. Κάποιοι είχαν γαϊδουράκια ή κάρα. Χτυπώντας την κουδούνα, ειδοποιούσαν τις νοικοκυρές που έτρεχαν να αγοράσουν το πολύτιμο αγαθό.  Στα χωριά έπρεπε να ανέβει στο βουνό, να φτιάξει αυλάκια, για να έρχεται το νερό στα χωράφια και να ποτίσουν οι αγρότες.

Το επάγγελμα ήταν κουραστικό και συνήθως αμειβόταν με 1 δεκάρα (της δραχμής) τον τενεκέ.

Ο πιο γνωστός νερουλάς της πατρίδας μας ήταν ο ολυμπιονίκης Σπύρος Λούης. Μετά τη νίκη του στο αγώνισμα του Μαραθωνίου το 1896, ο βασιλιάς Γεώργιος τον ρώτησε τι δώρο θα ήθελε να του προσφέρει, κι εκείνος απάντησε: «Ένα γαϊδουράκι να με βοηθάει να κουβαλώ το νερό».  Το επάγγελμα αυτό διατηρήθηκε ως το 1930, οπότε ιδρύθηκε η ΟΥΛΕΝ.

χωρίς τίτλο

 

 

 

 

 

ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΜΑΣ

Το νερό το συναντάμε στην Παλαιά Διαθήκη στον κατακλυσμό του Νώε. Ο Θεός προειδοποίησε το Νώε για τον επερχόμενο κατακλυσμό , που διήρκεσε 40 μέρες και τον καθοδήγησε να κατασκευάσει μια κιβωτό για να σωθεί αυτός με την οικογένειά του και τα ζώα που πήρε μαζί του σ’ αυτήν.

Στην Καινή Διαθήκη έχουμε τον Ιωάννη τον Πρόδρομο να βαφτίζει στον Ιορδάνη ποταμό τον Ιησού Χριστό.

Γνωρίζουμε την κολυμπήθρα του Σιλωάμ, που είχε ιαματικό νερό. Μια φορά το χρόνο κατέβαινε ένας άγγελος , ανακάτευε το νερό και όποιος έμπαινε πρώτος μέσα γινόταν καλά, όποια αρρώστια κι αν είχε.

Στο γάμο της Κανά ο Χριστός έκανε το πρώτο του θαύμα. Είχε τελειώσει το κρασί και ρώτησαν τον Ιησού «Τι θα γίνει ;» . Εκείνος τους είπε να γεμίσουν τις υδρίες με νερό και να τις φέρουν. Προσευχήθηκε και έγινε το νερό κρασί.

Το νερό στη ζωή των χριστιανών παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Όλοι οι χριστιανοί βαφτίζονται στην κολυμπήθρα. Ο ιερέας λέει «Βαφτίζεται ο δούλος ή η δούλη του Θεού ……. εις  το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος». Ο ιερέας βουτά το βαπτιζόμενο τρείς φορές μέσα στο νερό , στο όνομα της Αγίας Τριάδας.

Επίσης το νερό χρησιμοποιείται στον αγιασμό που γίνεται σε σπίτια, καταστήματα , σε σχολεία την πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς ή σε κάθε νέο ξεκίνημα της ζωής μας .Ο ιερέας βουτά ένα κλωνάρι βασιλικό στο νερό και τους ραντίζει όλους . Την πρώτη μέρα κάθε μήνα γίνεται  πάλι αγιασμός. Τον αγιασμό τον φυλάμε δίπλα στο εικονοστάσι.

Μια από τις μεγαλύτερες γιορτές των χριστιανών είναι τα Θεοφάνια ή Φώτα, που γιορτάζονται στις 6 Ιανουαρίου. Ο πρώτος αγιασμός των Θεοφανίων, «η πρωτάγιαστη ή φώτιση», γίνεται την παραμονή της γιορτής στην εκκλησία. Ύστερα ο ιερέας πηγαίνει στα σπίτια της ενορίας με τον σταυρό στο χέρι και ραντίζει με ένα κλωνάρι βασιλικό όλους τους χώρους του σπιτιού. Ο μεγάλος Αγιασμός γίνεται ανήμερα τα Θεοφάνια. Ο  ιερέας ρίχνει το σταυρό στο νερό  , πραγματοποιώντας έτσι τον Αγιασμό των υδάτων. Όποιος ανεβάσει στην επιφάνεια το σταυρό θεωρείται ότι θα έχει καλή τύχη και υγεία για όλο τον χρόνο.

Στη Θεία Κοινωνία δε βάζουμε μόνο οίνο και άρτο (κρασί και ψωμί),βάζουμε και νερό. Το κρασί συμβολίζει το αίμα  του  Χριστού και το ψωμί το σώμα του. Όταν τρύπησαν το Χριστό πάνω στο Σταυρό , από την πληγή του έτρεξε αίμα και νερό. Γι’ αυτό ο ιερέας βάζει στο Άγιο Δισκοπότηρο και νερό.

 

 

ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΝΕΡΟ

Η παρουσία του νερού είναι πολύ συχνή σε πολλά έθιμα σε διάφορες περιοχές της πατρίδας μας.

  • Αμίλητο νερό : Πρωί πρωί τη μέρα των Χριστουγέννων οι κοπέλες του χωριού έτρεχαν στην πιο κοντινή βρύση για να «κλέψουν το άκραντο νερό», δηλαδή το αμίλητο νερό. Λέγεται έτσι το νερό , γιατί σ’ όλη τη διαδρομή οι κοπέλες δε μιλούν .Όταν φτάνουν στη βρύση λένε : «Όπως τρέχει το νερό σου βρυσούλα μου, έτσι να τρέχει και το βιο μου».

 

  • Σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας , το πρωί της Πρωτοχρονιάς ,οι άνθρωποι συνηθίζουν να πηγαίνουν στις δημόσιες βρύσες για να γεμίσουν τις στάμνες τους με το καινούργιο αγιοβασιλιάτικο νερό ή προσφέρουν γλυκά για να καλοπιάσουν τις νεράιδες και τα ξωτικά που ζουν κοντά στις πηγές τους.

 

  • Μπαρμπαρούσα :Είναι ένα έθιμο που γίνεται για την εξουδετέρωση της ανομβρίας.

Ένας άνθρωπος ντυνόταν με πρασινάδες και φύλλα. Μετά τον έδεναν μ’ ένα σκοινί και τον γυρνούσαν στις γειτονιές , ενώ οι χωρικοί τον ακολουθούσαν και τον κατάβρεχαν με νερό και τραγουδούσαν. Το νερό που ‘ ριχναν πάνω στις φτέρες της Μπαρμπαρούσας,  έτσι λεγόταν ο μασκαρεμένος άνθρωπος, συμβόλιζαν το νερό της βροχής που θα πότιζε τα χωράφια και τα δέντρα.

  • Υπάρχει ακόμα η δοξασία ότι το νερό κοιμάται κάποιες ώρες. Αν βρεθεί κάποιος μπροστά σε κοιμισμένο νερό, δεν πρέπει να μιλήσει, γιατί μπορεί να πάθει κακό. Αν θέλει να πιεί, πρέπει να το ταράξει για να το ξυπνήσει.

 

  • Όταν μια γυναίκα πάει να γεννήσει, ρίχνουν νερό για να κυλήσει το μωρό σαν νεράκι.

 

 

  • Όταν φεύγει κάποιος ταξίδι, ρίχνουν από πίσω του νερό για να κυλά ο δρόμος του σαν νερό.

 

  • Έθιμο στις 7 Ιανουαρίου (Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου )

Το πιο γνωστό έθιμο της μέρας είναι το «βρέξιμο των νιόπαντρων ζευγαριών». Αυτό το έθιμο θέλει να οδηγούνται τα νιόπαντρα ζευγάρια στην παραλία με συνοδεία μουσικής. Εκεί σπρώχνονται από τους παρευρισκόμενους στη θάλασσα οι οποίοι τους εύχονται να ζήσουν και να αποκτήσουν παιδιά.

 

  • To έθιμο του Κλήδονα: Γιορτάζεται στις 24 Ιουνίου. Είναι ένα όμορφο έθιμο. Πρώτα βρίσκουν το μέρος που θα γίνει ο Κλήδονας( ένα μεγάλο σπίτι, μια ευρύχωρη αυλή κλπ).

Από το βράδυ παίρνουν οι κοπελιές τη στάμνα και πάνε να φέρουν το «αμίλητο νερό» από τρεις ανατολικές βρύσες ή τρία ανατολικά πηγάδια.

Πρέπει να πάνε και να επιστρέψουν χωρίς καθόλου να μιλήσουν, γιατί τότε χάνει τη μαντική του δύναμη το αμίλητο νερό. Το έθιμο ορίζει να πειράζουν οι νεαροί τις κοπελιές για να τις κάνουν να μιλήσουν και τότε πρέπει να ξαναπάνε για νερό.      Μετά ετοιμάζουν τα «ριζικάρια» για τον Κλήδονα. Είναι φρούτα ή μελετημένα αντικείμενα. Τα βάζουν σε μια στάμνα ,παίρνουν ένα κλειδί εξώπορτας ,σταυρώνουν τρεις φορές τη στάμνα και βάζουν το κλειδί στο στόμιο. Λέγεται ότι οι κοπέλες αυτή τη νύχτα θα δουν στα όνειρά τους το μελλοντικό τους σύζυγο.

Την επόμενη μέρα ξεκλειδώνουν τον Κλήδονα στο σπίτι        που έχουν διαλέξει και αρχίζουν   τα τραγούδια και το γλέντι.

 

  • Το έθιμο της Πιπεριάς : Γίνεται στην Κύμη της Εύβοιας το καλοκαίρι, για να βρέξει και να ποτιστούν τα καλαμπόκια.

Το πρωί πριν βγει ο ήλιος, ντύνουν μια γυναίκα του χωριού και στη μέση της βάζουν ένα μακρύ κόκκινο ζωνάρι στο οποίο δένουν μια κουδούνα προβατίνας , που ακούγεται καθώς η γυναίκα περπατάει.

Στο μεταξύ έχουν μαζευτεί όλοι οι χωριανοί, άντρες, γυναίκες και παιδιά γύρω της. Ο γεροντοκόρος του χωριού φέρνει μια με νερό και πρώτος παίρνει νερό με τη χούφτα του και καταβρέχει τη γυναίκα που είναι ντυμένη «Πιπεριά». Στη συνέχεια κάνουν όλοι το ίδιο, ενώ η Πιπεριά κάνει υποκλίσεις

σε κείνον που την καταβρέχει και  όλοι μαζί τραγουδούν.

 ΤΑ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΠΟΤΑΜΙΑ

 

Ο πίνακας αυτός αναφέρεται στα μεγαλύτερα σε μήκος ποτάμια της πατρίδας μας. Το μήκος , σε χλμ.,  που αναφέρεται είναι αυτό που διατρέχει το ελληνικό έδαφος.ΟΝΟΜΑ             ΜΗΚΟΣ             ΓΕΩΓΡ.ΔΙΑΜΕΡ.-ΝΟΜΟΙ                                    ΠΟΤΑΜΟΥ           (χλμ)

Αλιάκμονας            297              Μακεδονία (Καστοριά, Κοζάνη,                                                   Ημαθία)

 

Αχελώος                  220                Ήπειρος (Άρτα )

                                                   Θεσσαλία (Τρίκαλα, Καρδίτσα )

                                             Στερεά Ελλάδα (Αιτωλοακαρνανίας,  Ευρυτανίας)

Πηνειός                 205             Θεσσαλία (Τρίκαλα, Λάρισα )

 

Έβρος                   204              Θράκη ( Έβρος )

Νέστος                   130              Μακεδονία (Δράμα, Καβάλα)

Θράκη (Ξάνθη )

 

Στρυμόνας             118              Μακεδονία (Σέρρες )

 

Καλαμάς                115          Ήπειρος (Ιωάννινα, Θεσπρωτία )

 

Άραχθος               110              Ήπειρος (Ιωάννινα ,Άρτα)

 

Αλφειός                 110           Πελοπόννησος (Ηλεία,Αρκαδία)

 

Ευρώτας                 82             Πελοπόννησος (Λακωνία)

 χωρίς τίτλοΑΛΙΑΚΜΟΝΑΣ

 

 

 

 

 

χωρίς τίτλο

 

ΠΗΝΕΙΟΣ

 

 

 

χωρίς τίτλοΆραχθος

 

 

 

 

 

ΑΘΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Τα αθλήματα που γίνονται στο νερό έχουν σημαντικά οφέλη για την υγεία και συγχρόνως προσφέρουν μεγάλη ευχαρίστηση. Βοηθούν στην καλή κυκλοφορία του αίματος και στην ομαλή λειτουργία της καρδιάς. Υπάρχουν και ατομικά ,αλλά και ομαδικά αθλήματα του νερού που μας δίνουν τη δυνατότητα να γυμναστούμε, να συνεργαστούμε και να απολαύσουμε τις χαρές του νερού.

Αυτά είναι:

  1. Ράφτινγκ: Πρόκειται για την κατάβαση ποταμού με φουσκωτή βάρκα που κινείται με κουπιά. Το ρεύμα του ποταμού καθορίζει την πορεία και τα κουπιά χρησιμοποιούνται για την αποφυγή εμποδίων ή σε περίπτωση ανάγκης.
  2. Πόλο ( Υδατοσφαίριση ) Είναι ένα ομαδικό άθλημα που παίζεται σε πισίνα από δύο ομάδες αθλητών. Σκοπός κάθε ομάδας είναι να στείλει την μπάλα στα δίχτυα της αντίπαλης ομάδας.

χωρίς τίτλο

 

 

  1. Καταδύσεις: Απαιτούν σωματικές και τεχνικές ικανότητες. Οι αθλητές πηδούν από μια πλατφόρμα και εκτελούν όσο τελειότερα μπορούν μια φιγούρα,πριν φτάσουν στην επιφάνεια του νερού.

4.Κολύμβηση: Είναι ένα άθλημα κίνησης είτε είστε στη θάλασσα ,είτε είστε στην πισίνα. Τα στυλ της κολύμβησης είναι τέσσερα (ελεύθερο, πρόσθιο, ύπτιο και πεταλούδα ).

5.Συγχρονισμένη κολύμβηση: Η συγχρονισμένη κολύμβηση είναι αποκλειστικά για γυναίκες  και έχει τρία αγωνίσματα  :το ατομικό, τα ζευγάρια και το ομαδικό. Αποτελεί ένα είδος επίδειξης μέσα στο νερό με φιγούρες και συγχρονισμένες κινήσεις που γίνονται με μουσική.

 

6. Σέρφινγκ : Είναι ένα θαλάσσιο σπορ στο οποίο ο αθλητής βρίσκεται πάνω σε μια σανίδα .που κινείται με τη δύναμη του νερού  από την κορυφή ενός κύματος μέχρι την ακτή.

7.Γουίντ Σέρφινγκ:  Το γουίντ–σέρφινγκ συνδυάζει μαζί δύο στοιχεία της φύσης, τον αέρα και το νερό. Αποτελείται από μια σανίδα ,μεγάλη σε μήκος ,που ενισχύεται από την επίδραση του ανέμου στο πανί που είναι συνδεδεμένο με αυτήν.

8. Καιτ- σέρφινγκ : Πρόκειται για ένα καινούργιο και ανερχόμενο άθλημα στην Ελλάδα . Ο αναβάτης χρησιμοποιεί ένα μικρό σκάφος , το οποίο οδηγεί ενώ κρατά τη μάτσα , που τον συνδέει με μακριά σχοινιά με τον αετό. Ο αναβάτης κάνει άλματα και εντυπωσιακούς ελιγμούς.

9.Θαλάσσιο σκι: Ο αθλητής τοποθετεί τα πόδια του σε δύο παράλληλες σανίδες ,όπως και στο κανονικό σκι , αλλά εδώ ο αθλητής τραβιέται από ένα ταχύπλοο σκάφος.

Τα τελευταία χρόνια πολύ γνωστό έχει γίνει το  wake board , δηλαδή ένας τύπος σκι που αποτελείται από μία μονή σανίδα , μικρότερη σε μήκος ,αλλά αρκετά μακρύτερη από τα κανονικά σκι.

10. Κωπηλασία : Στην κωπηλασία στόχος των αθλητών είναι να διατρέξουν μια προκαθορισμένη απόσταση κωπηλατώντας μέσα σε λέμβους  με ένα ή δύο κουπιά ο καθένας στο μικρότερο χρόνο.

11.Ιστιοπλοια: Είναι η τέχνη του αρμενίσματος σε θάλασσα ή σε λίμνη χρησιμοποιώντας  ως αποκλειστική πηγή  ενέργειας τον άνεμο .Το όνομα της είναι σύνθετο από το ιστίο + πλους , δηλαδή πλεύση με το πανί , που τα παλιά χρόνια χρησιμοποιούσαν τα σκάφη για να ταξιδεύουν.

 

12. Κανόε καγιάκ : Είναι ένα αγώνισμα πολύ συναρπαστικό που διεξάγεται σε ποτάμια και λίμνες ή κωπηλατοδρόμια με δύο τύπους σκαφών  , κανόε και καγιάκ , στα οποία αγωνίζονται ένας ,δύο ή τέσσερις αθλητές. Σκοπός του αγώνα είναι να διανυθεί μια συγκεκριμένη απόσταση χωρίς εμπόδια σύμφωνα με τους κανονισμούς και σε όσο το δυνατόν συντομότερο χρόνο.

Σημερινά Ολυμπιακά αθλήματα του νερού

1)    Κανόε καγιάκ

2)    Καταδύσεις

3)    Κολύμβηση ανοιχτής θαλάσσης και πισίνας

4)    Κωπηλασία

5)    Ιστιοπλοΐα

6)    Συγχρονισμένη κολύμβηση & 7) Υδατοσφαίριση (πόλο)

ΧΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Το νερό χρησιμοποιείται από τον άνθρωπο για διάφορες δραστηριότητες και σε πολλούς τομείς.

Αστική χρήση : Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το νερό στο σπίτι για την ικανοποίηση αναγκών ατομικής υγιεινής,  για να καθαρίσουν το σπίτι , να πλύνουν φρούτα και λαχανικά, ναμαγειρέψουν ,να ποτίσουν τον κήπο αλλά και στην πόλη (πότισμα πάρκων κλπ ).

Βιομηχανική χρήση : Οποιοδήποτε  βιομηχανικό προιόν απαιτεί νερό για να παρασκευαστεί .Απαιτείται νερό για τη λειτουργία των μηχανημάτων και των συστημάτων ψύξης, για το πλύσιμο μηχανημάτων και σκευών (άδεια μπουκάλια συσκευασίας )αλλά και πρώτων υλών ( φρούτα , λαχανικά κλπ.) Επίσης αποτελεί συστατικό πολλών βιομηχανικών προιόντων (τρόφιμα, καλλυντικά ,χρώματα κλπ).

Η βιομηχανία απορροφά το 23% της παγκόσμιας παραγωγής νερού.

Γεωργική χρήση : Υπολογίζεται ότι το 70- 80 % της χρήσης νερού καταναλώνεται στη γεωργία ( άρδευση καλλιεργήσιμων εκτάσεων ).

 

Χρήση στον τουρισμό : Σε πολλές  περιοχές λόγω του τουρισμού και κυρίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες ,ο πληθυσμός τους διπλασιάζεται. Έτσι αυξάνονται και οι απαιτήσεις σε νερό.

Χρήση του νερού ως πηγή ενέργειας : Από παλιά οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν τη δύναμη του νερού στους νερόμυλους, στους αλευρόμυλους , στη νεροτριβή. Εκμεταλλεύτηκαν επίσης τη δύναμη του ατμού για να φτιάξουν ατμομηχανές και ατμόπλοια.

Στις μέρες μας με τη δύναμη του νερού παράγουμε ηλεκτρική ενέργεια στα υδροηλεκτρικά εργοστάσια.

Το νερό χρησιμοποιείται επίσης ως μέσο για τη διευκόλυνση της μεταφοράς ανθρώπων και προιόντων με πλοία , για την κατάσβεση πυρκαγιών κλπ.

χωρίς τίτλο

 

 

 

ΝΟΙΑΖΕΣΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ;

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

 

Κύκλωσε την απάντησή σου. Μέτρησε πόσα (α) , (β) ή (γ) έχεις, για να δεις πόσο νοιάζεσαι για το νερό.

  • Ποια από τις παρακάτω χρήσεις καταναλώνει περισσότερο νερό;

α) ντουζ   β) πλύσιμο χεριών   γ) πλύσιμο δοντιών

 

  • Όταν βουρτσίζεις τα δόντια σου:

α) αφήνεις τη βρύση ανοιχτή   β) ανοίγεις τη βρύση όταν χρειάζεται

γ) χρησιμοποιείς ένα ποτήρι νερό

 

  • Πόση ώρα κάνεις μπάνιο;

α) πάνω από 15 λεπτά   β) 10 λεπτά   γ) κάτω από 10 λεπτά

 

  • Για το μπάνιο προτιμάς:

α) το ντουζ να είναι συνέχεια ανοιχτό   β) μια μπανιέρα γεμάτη νερό   γ) το ντουζ να είναι κλειστό ενώ σαπουνίζεσαι

 

 

 

  • Βοηθάς τους γονείς σου να καθαρίσουν το μπαλκόνι:

α) με το λάστιχο   β) με κουβά και σφουγγαρίστρα   γ) με σκούπα και φαράσι

 

  • Για το πότισμα των λουλουδιών χρησιμοποιείς:

α)  λάστιχο    β) αυτόματο πότισμα   γ) ποτιστήρι

 

  • Όταν πλένεις τα φρούτα στο νεροχύτη:

α) έχεις τα φρούτα κάτω από νερό που τρέχει   β) τα πλένεις μέσα στη λεκάνη και πετάς το υπόλοιπο νερό   γ) τα πλένεις μέσα στη λεκάνη και με το υπόλοιπο νερό ποτίζεις τα λουλούδια

 

  • Για να πλένεις το αυτοκίνητο των γονιών σου χρησιμοποιείς:

α) το λάστιχο    β) το πιεστικό   γ) κουβά με νερό και σφουγγάρι

 

  • Το πλυντήριο πιάτων ή ρούχων το θέτεις σε λειτουργία όταν:

α) υπάρχουν λίγα πιάτα ή ρούχα  β) όταν υπάρχουν περισσότερα  γ) είναι γεμάτα

 

Απαντήσεις ερωτηματολογίου:

Περισσότερα (α)

ΠΡΌΣΕΧΕ ΤΗΝ ΑΣΚΟΠΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Η ποσότητα του νερού που έχουμε στη διάθεσή μας είναι περιορισμένη. Πρέπει να ευαισθητοποιηθείς στη χρήση του νερού, μειώνοντας την κατανάλωση του νερού που χρησιμοποιείς καθημερινά. Πείσε και τους γονείς σου να μη χρησιμοποιούν άσκοπα το νερό.

 

Περισσότερα (β)

ΚΑΛΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ…ΑΛΛΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ!!!

Πρέπει να σκεφτείς πιο οικολογικά. Αλλάζοντας κάποιες συνήθειες σου μπορείς να συμβάλλεις στην προστασία του περιβάλλοντος. Περιόρισε κι άλλο λίγο την ποσότητα του νερού που καταναλώνεις καθημερινά.

 

Περισσότερα (γ)

ΜΠΡΑΒΟ!!!!!

Έχεις πολύ καλές συνήθειες, αγαπάς και σέβεσαι το περιβάλλον στο οποίο ζεις. Η φροντίδα του πλανήτη μας είναι υποχρέωση όλων μας.

 

 

 

ΚΑΝΟΝΕΣ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

1.Κλείνετε πάντα καλά τις βρύσες και μην παίζετε σπαταλώντας νερό.

2.Μην αφήνετε τη βρύση ανοιχτή ενώ βουρτσίζετε τα δόντια σας, ξυρίζεστε ή πλένετε τα χέρια σας.

3.Προτιμήστε το ντους , αντί να γεμίσετε την μπανιέρα σας.

4.Πλένετε την αυλή και το μπαλκόνι σας με σφουγγαρίστρα , όχι με λάστιχο.

5.Ποτίστε τα λουλούδια με ποτιστήρι ή με αυτόματο πότισμα.

6.Πλένετε το αυτοκίνητό σας με κουβά και σφουγγάρι.

7.Mη χρησιμοποιείτε ζεστό νερό για να ξεπαγώσετε τρόφιμα.

8.Επισκευάζετε αμέσως τις διαρροές στις υδραυλικές σας εγκαταστάσεις .

9.Χρησιμοποιείτε τα πλυντήρια πιάτων και ρούχων ,μόνο όταν  είναι γεμάτα και να τα βάζετε στο πρόγραμμα εξοικονόμησης νερού.

10.Πλένετε τα φρούτα και τα λαχανικά σε λεκάνη με νερό, αντί να τρέχει συνεχώς η βρύση.

11.Ειδοποιούμε αμέσως την ΕΥΔΑΠ, όταν  αντιληφθούμε ότι υπάρχει διαρροή από δημόσιο δίκτυο ύδρευσης.

 

ΜΗ ΣΠΑΤΑΛΑΤΕ ΤΟ ΝΕΡΟ

ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΑΓΑΘΟ !!

 

ΡΥΠΑΝΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Ρύπανση  μπορεί να θεωρηθεί η δυσμενής μεταβολή των φυσικών, χημικών και βιολογικών συνθηκών του νερού (θαλασσών, λιμνών, ποταμών). Η ρύπανση επηρεάζει την ποιότητα ζωής , την υγεία των ανθρώπων, και των άλλων ειδών του πλανήτη μας.

Άμεση ρύπανση είναι αυτή που αντιλαμβανόμαστε αμέσως , δηλαδή από τοξικά απόβλητα πεθαίνουν ξαφνικά τα ψάρια μιας λίμνης.

Έμμεση ρύπανση είναι η μορφή που δεν αντιλαμβανόμαστε αμέσως.

Πηγές ρύπανσης :

  • Αστικά λύματα (βρόμικα νερά από σπίτια, αποχετεύσεις κλπ)
  • Βιομηχανικά απόβλητα
  • Αγροτικά απόβλητα (λιπάσματα, φυτοφάρμακα)
  • Ρύπανση από πετρελαιοειδή
  • Κτηνοτροφικά απόβλητα (προέρχονται από  μονάδες εκτροφής ζώων)
  • Αέριοι ρύποι
  • Όξινη βροχή

 

 

 

 

ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑΚΙΑ  ΜΑΣ

 


ΤΟ ΧΙΟΝΙ

Το χιόνι σαν κάτασπρο σεντόνι

πέφτει και μας παγώνει

κι όταν φεύγει μας πληγώνει.

Τζ  Έρ

 

ΤΟ ΝΕΡΟ

Νερό, νεράκι

που σε πίνει ο κοσμάκης

και μ ΄εσένα ξεδιψάει

και τα βάσανα ξεχνάει.

Mόνο εσύ με ζωντανεύεις

και τα δέντρα τα θεριεύεις,

τα χωράφια τα ποτίζεις

και τα ζώα τα δροσίζεις.

Κ.  Ι.

 

 

Η ΒΡΟΧΗ

Η βροχή από ψηλά

μας ποτίζει με χαρά.

Τη ζωή μας τη δροσίζει,

τα καλά της μας χαρίζει.

 

Η βροχή απ’ το Θεό

μας γεμίζει με νερό .

Την ψυχή μας καθαρίζει,

τα καλά της μας χαρίζει.

Τρ    Αν

 

ΠΟΤΑΜΑΚΙ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Ποταμάκι μου γλυκό,

στάσου λίγο να σε δω.

Να σε πιώ, να σε χαρώ

κι  άλλα χίλια να σου πω.

Χ.  Χρ. 

ΤΟ ΓΑΡΓΑΡΟ  ΝΕΡΟ

Τρέχει, τρέχει το νερό

γάργαρο και καθαρό

όλοι πάμε να το πιούμε

και πολύ να δροσιστούμε.

Ρ. Κ. 

 

ΒΡΕΧΕΙ Ο ΘΕΟΣ

Βρέχει βρέχει από ψηλά

ο Θεός από χαρά.

Να΄ναι η γη με το νερό

το πιο ωραίο γιατρικό.

 

Τρέξτε όλοι να γευτείτε

το νερό να το χαρείτε.

Θαύμα είναι το νερό

που στολίζει τον κόσμο αυτό.

Πασσάκος Παναγιώτης

 

 

ΒΡΟΧΟΥΛΑ ΜΟΥ

Βροχή , βροχούλα

πέφτεις τόσο δυνατή

που μας πλημμυρίζεις

όλους στη στιγμή.

Μ.  Λ.

 

ΝΕΡΑΚΙ ΜΟΥ

Νεράκι μου γλυκό

έλα λίγο να σε δω ,

να σου πω πως σ΄αγαπώ.

Π.  Εκ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

Ένα όμορφο ποτάμι

που΄χει γάργαρο νερό ,

όμορφα αργοκυλάει

μες στη φύση καθαρό.

Θεέ μου πως το λαχταρώ

αυτό το δροσερό νερό.

Να βουτήξω θέλω πάλι

έτσι για να δροσιστώ ,

να βουτήξω το κεφάλι

και να βγω για να λιαστώ.

Β.  Κ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΜΗ ΣΠΑΤΑΛΑΤΕ ΤΟ ΝΕΡΟ

Μη σπαταλάτε το νερό ,

γιατί θα σας βγει σε κακό.

Μην το σπαταλάτε ,

αλλά να τ’ αγαπάτε.

Άμα σπαταλήσετε κι άλλο το νερό

δε θα συγχωρήσετε τον εαυτό σας γι’ αυτό.

Μη σπαταλάτε το νερό , γιατί θα σας βγει σε κακό.

Μπ.  Π.

 

ΤΟ ΣΥΝΝΕΦΟ

Το σύννεφο στον ουρανό

είναι θλιμμένο, σκυθρωπό

έχει βαρύνει πια πολύ

κι είναι γεμάτο με βροχή.

Μπ.  Βαλ.


 

 


ΤΟ ΝΕΡΟ

Τρέχει, τρέχει γρήγορο το νερό

και δεν προλαβαίνω να το πιω.

Κ.  Λ.

 

ΟΙ ΣΤΑΓΟΝΕΣ

Μια φορά κι έναν καιρό

ήταν δυο σταγόνες ,

η μια πήδηξε μες στο νερό

κι η άλλη έκανε αγώνες.

Π.  Α.

 

ΤΟ ΝΕΡΟ

Τρέχει, τρέχει το νερό

το πολύτιμο αγαθό.

Πέφτει απ’ τον ουρανό

και κυλάει στον ποταμό.

Βγαίνει από την πηγή

και δροσίζει την ψυχή!

Μπ. Φ.

 

 

 

 

 

 

 

Η ΒΡΟΧΗ

Η βροχούλα δυνατή

πέφτει πάνω στη σκεπή.

Τρέχω μέσα να κρυφτώ

να γλιτώσω ,μη βραχώ.

Κ. Χρ.

 

ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΑΓΑΘΟ

Νεράκι μου, νερό

είσαι πολύτιμο αγαθό.

Νοιάζομαι, δε σε σπαταλώ

σ’ όλο τον κόσμο θα το πω.

Φ.  Μ.


Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Απ’ τη θάλασσα το ταξίδι αρχινάνε

και για τον ουρανό τραβάνε.

Μαζεύονται σιγά σιγά

στον ουρανό ψηλά

κι όλες μαζί για πόλεις και χωριά

πάνε γοργά γοργά.

 

Τις περιμένουν με χαρά

άνθρωποι, ζώα και φυτά

να πέσουνε από ψηλά

να ξεδιψάσουν για καλά.

 

Κι όταν στη γη γυρίσουν τελικά

θα βρουν χαρούμενα παιδιά

να παίζουν στην ακρογιαλιά

μ’ ένα φτυαράκι και κουβά.

Κι όταν στη θάλασσα βρεθούν κοντά,

ένα καινούργιο ταξίδι ξαναρχινά

κι έτσι η ζωή  ποτέ δε σταματά.

Δρ.  Κ.


ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ

Στάλα στάλα η βροχή

πέφτει δυνατά στη γη.

Τα ποτάμια θα γεμίσει,

τα χωράφια θα ποτίσει

και κυλώντας πια ξανά

πάει στη θάλασσα γοργά.

Π.  Μ.

 

ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΑΓΑΘΟ

Λίμνες, ποτάμια και νερά

μοιάζει η γη με ζωγραφιά.

Είναι πολύτιμο αγαθό,

το λατρεμένο το νερό.

Μπ. Β. Αλ.


 

ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ

Βροχούλα μου γλυκιά ,

βρέξε με μια σταλιά.

Είσαι πηγή ζωής

και δώρο όλης της γης.

Ντ. Αντρ.

 

ΤΟ ΣΥΝΝΕΦΟ ΕΦΕΡΕ ΒΡΟΧΗ

Το σύννεφο στον ουρανό

κάνει ταξίδι μακρινό.

Από τη θάλασσα αρχινά ,

στη θάλασσα ξανακυλά.

Σ. Μ.

 

 

 

ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΛΕΞΕΩΝ     νερό  και ύδωρ


Νεροβάρελο 

Νερουλάς

Νεροβράζω

Νεροκολοκύθα

Νεροκούνουπο

Νερολαδιά

Νερομπογιά

Νεροποντή

Νεροπότηρο

Νερόμυλος

Νεροπρίονο

Νεροχελώνα

Νερόφιδο

Νεροχύτης

Νερώνω

Νεροτριβή

Νεροκουβαλητής

Νερουλιάζω

 

Υδροπλάνο

Υδραγωγείο

Υδραυλικός

Υδρόγειος

Υδρατμός

Υδρόβιος

Ύδροηλεκτρικός

Ύδρευση

Ενυδρείο

Υδάτινος

Υδατοσφαίριση

Υδατοδιαλυτός

Υδροβιότοπος

Υδροδότηση

Υδροκινητήρας

Υδρομετρητής και άλλες πολλές…


ΦΡΑΣΕΙΣ ΜΕ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΤΟ ΝΕΡΟ

  • Χάνω τα νερά μου = βρίσκομαι σε αμηχανία,λόγω αλλαγής περιβάλλοντος
  • Είναι σαν τα κρύα τα νερά = είναι εξαιρετικής ομορφιάς
  • Πνίγεται σε μια κουταλιά νερό = δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες
  • Βάζει νερό στο κρασί του= μετρίασε την οργή του
  • Κάνω μια τρύπα στο νερό= αποτυγχάνω
  • Μοιάζουν σα δυο σταγόνες νερό= είναι ίδιοι
  • Του αρέσει να θολώνει τα νερά= ξεγελά
  • Το’ μαθα νεράκι =το ξέρω πολύ καλά
  • Ήπιε το αμίλητο νερό= είναι αμίλητος
  • Όσα είπαμε νερό κι αλάτι=  τέλος οι παρεξηγήσεις , ας γίνουμε πάλι φίλοι
  • Δε δίνει του αγγέλου του νερό= είναι πολύ τσιγκούνης
  • Θα πούμε το νερό νεράκι = θα το στερηθούμε, θα μας λείψει
  • Μπήκε το νερό στο αυλάκι= μπήκε μια υπόθεση σε καλό δρόμο

 

  • Το αίμα νερό δε γίνεται = οι συγγενικές σχέσεις δεν

ξεχνιούνται

  • Κι απ΄την πέτρα βγάζει νερό= είναι πολύ ικανός

 

 

 

ΠΑΡΟΙΜΙΕς

  • Ο Φλεβάρης με νερό, κουτσός μπαίνει στο χορό.
  • Όταν διψά η αυλή σου , έξω νερά μη χύνεις.
  • Πολλές φορές πάει η στάμνα για νερό, μια φορά όμως σπάει.
  • Μη φτύνεις στο πηγάδι απ’  όπου θα πιείς νερό.
  • Αν βρέξει ο Απρίλης δυο νερά κι ο Μάρτης άλλο ένα , χαρά σ΄εκείνα τα σπαρτά που΄ναι στη γη σπαρμένα.
  • Η αλήθεια πλέει σαν λάδι στο νερό.
  • Η τρύπια στάμνα νερό δεν κρατάει .
  • Δίχως νερό ο μύλος δεν αλέθει.
  • ‘Αμα το πηγάδι ξεραθεί ,όλοι θυμούνται τ ’όνομά του.
  •  ‘Ανεμος και νερό στο σακί δε χωράνε.
  • Και μια γουλιά νερό να πιείς , στραβά σε πνίγει.

 

 

 

ΕΝΑ ΣΥΝΝΕΦΟ ΓΕΜΑΤΟ ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ

1)    Απ’ τον ουρανό πέφτει και δε ραγίζει και σε μια στάλα νερό λιώνει.

 

2)    Άλογο τετράλογο τετραχαλινωμένο στα γλυκομάρμαρα πατά, στο νερό κυλιέται.

 

3)    Από ψηλά γκρεμίζεται, πέφτει και δε ραγίζεται.

 

 

4)    Είναι κάτι που μπορεί και τρέχει, μα δεν μπορεί να περπατεί.

 

5)    Έχω ένα σεντονάκι που όλο τον κόσμο τον σκεπάζει και νερό δεν το σκεπάζει.

 

6)    Κούφιος έλατος δροσιά γιομάτος. Τι είναι;

 

7)    Όλα τα σβήνει το νερό κι εμένα μόνο ανάβει. Τι είναι;

 

8)     Τρέχει, τρέχει, πάει και πάει και πίσω δε κοιτάει.

 

9)    Σαν πεταλούδα έρχεται, σαν άνθος κατεβαίνει και σαν καλός διοικητής στη χώρα πάει και μπαίνει.

 

10)                      Ποια είναι εκείνη η μάνα που γεννάει τα παιδιά της και τα  καταπίνει;

 

 

 

Να το πάρει το ποτάμι;

Απαντήσεις:

1. Το χιόνι

2. Ο νερόμυλος

3. Η βροχή

4. Το νερό

5. Το χιόνι

6. Βαρέλι με νερό ή κρασί

7. Ο ασβέστης

8. Το νερό

9. Το χιόνι

10. Η θάλασσα

 

 

 

 

 

 

 

 

ΓΡΙΦΟΙ

  • Πώς μεταφέρουμε νερό με ένα δίχτυ;

 

  • Ένας διάσημος μάγος ανακοίνωσε πως θα κατάφερνε να περπατήσει πάνω σε μια λίμνη χωρίς να χρησιμοποιήσει κανένα απολύτως βοήθημα. Τα κατάφερε πράγματι. Πώς;

 

Απαντήσεις:

  • Το μετατρέπουμε σε πάγο.
  • Η λίμνη ήταν παγωμένη.

 

 

ΓΛΩΣΣΟΔΕΤΕΣ

 

  • Βαρέλι νεροβάρελο, ποιος σε νεροβαρελόδενε;

 

  • Νερό, λινάρι, νερολίναρο, νεροκαθαρολίναρο.

 

 

  • Ο βαρκάρης με τη βάρκα έκανε βαρκάδα με μια βάρκα αλλά έμπασε νερό η βάρκα και του βράχηκε η βράκα. Με τη βάρκα του βρεγμένη και τη βράκα μουσκεμένη, ορκίστηκε να μην ξαναβαρκοβραχεί, ούτε να ξαναβρακομουσκευτεί.

 

 

ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ

ΖΩΑ ΤΟΥ ΓΛΥΚΟΥ ΝΕΡΟΥ                                                     {6}

Η

Α

Λ

Π

Ε

Λ

Ε

Κ

Α

Ν

Ο

Σ

Τ

Ι

Κ

Υ

Κ

Ν

Ο

Σ

Ρ

Ε

Α

Ω

Δ

Ρ

Β

Α

Η

Λ

Σ

Π

Ε

Σ

Β

Π

Α

Κ

Α

Ε

Ι

Θ

Η

Ρ

Μ

Γ

Α

Ε

Ω

Γ

Τ

Β

Η

Λ

Θ

Λ

Ο

Δ

Ρ

Σ

Ν

Ε

Ρ

Ο

Φ

Ι

Δ

Ο

Δ

Υ

Λ

Τ

Η

Δ

Χ

Κ

Α

Σ

Τ

Ο

Ρ

Α

Σ

Ρ

Κ

Ι

Ρ

Τ

Λ

Α

Ρ

Ψ

Ω

Σ

Λ

Ο

Π

Ζ

Ξ

Θ

Γ

Χ

Ζ

Κ

Η

Ψ

Γ

Φ

Χ

Σ

Ω

Κ

Ο

Υ

Ν

Ο

Υ

Π

Ι

Α

 

 

Βρείτε τις 11 κρυμμένες  λέξεις που έχουν σχέση με τον κύκλο του νερού.

Ω

Δ

Α

Χ

Ι

Ο

Ν

Ι

Γ

Ο

Ν

Ε

Π

Π

Κ

Ι

Ρ

Ν

Α

Ο

Λ

Ζ

Ρ

Η

Μ

Ε

Η

Ο

Ε

Θ

Λ

Β

Δ

Ρ

Κ

Ι

Λ

Β

Ξ

Γ

Ω

Τ

Α

Τ

Μ

Ο

Σ

Φ

Α

Ι

Ρ

Α

Ε

Θ

Ι

Α

Ν

Λ

Π

Α

Ε

Ω

Ο

Ο

Τ

Σ

Α

Ρ

Ε

Μ

Ο

Υ

Ζ

Α

Μ

Σ

Χ

Μ

Φ

Δ

Ψ

Τ

Φ

Ι

Σ

Ν

Ι

Ε

Α

Η

Ι

Α

Χ

Α

Λ

Α

Ζ

Ι

Χ

Α

Κ

Η

Ζ

Σ

Υ

Γ

Ρ

Α

Σ

Ι

Α

Σ

Ε

Ω

Λ

Τ

Η

Λ

Τ

Ο

Π

Α

Γ

Ε

Τ

Ω

Ν

Ε

Σ

Ξ

 

 

 

το νερο σε διαφορεσ  γλωσσεσ

ΑΓΓΛΙΚΑ—–water (γουότερ)

γαλλικα—–eau (ό)

γερμανικα—–wasser (βάσερ)

ιταλικα—–a cqua (άκουα)

ισπανικα—–agua (άκουα)

δανεζικα—–vand (βαντ)

ρωσικα—– вода (βαντά)

αλβανικα—–uje (ούι)

ολλανδικα—-water (βάτερ)

ρουμανικα—–de apa (ντε άπα)

πολωνικα—–woda (βόντα)

τουρκικα—–su (σου)

 

 

 

 

ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ

  • Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει ( Μ. Κοντολέων)
  • Η κιβωτός του Νώε
  • Λουλούδια από νερό σπαταλημένο (Β. Αργυριάδης)
  • Το νερό της ζωής ( Barbara Rogasky )
  • Ο βάτραχος είναι ήρωας ( Μαξ Βέλθουις )
  • Το μυστήριο της ανομβρίας ( Κ. Χαραλάς )
  • Το ποτάμι τρέχει να συναντήσει τη θάλασσα (Μ. Λοίζου)
  • Η Βασιλική και η νεράιδα του νερού (Γ. Φώτου )
  • Τα ψηλά βουνά ( Ζ. Παπαντωνίου)
  • Δροσοσταλίδα (Αντ. Δημητρακόπουλος )
  • Το κρυμμένο νερό (Λ. Λαμπρέλλη )
  • Η σιωπή του νερού (Ζοζέ Σαραμάγκου)
  • Το ποταμάκι ( Ζ. Παπαντωνίου )

Χωρίς τίτλο

 

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ

1.Μες στου Αιγαίου τα νερά – Δημοτικό

2.Ένα νερό κυρα-Βαγγελιώ-Δημοτικό

3.Θαλασσάκι μου-Δημοτικό

4.Χανιώτικο είναι το νερό- Δημοτικό

5.Βροχή και σήμερα – Δήμητρα Γαλάνη

6.Το νερό –Χρήστος Θηβαίος

7.Το σύννεφο έφερε βροχή- Αλίκη Βουγιουκλάκη

8.Πέφτει βροχή- Νάνα Μούσχουρη

9.Κάθε φορά που θα’ρθεις βρέχει-Τάνια Τσανακλίδου

10.Τρέχει το νερό- Φωτεινή Δάρα ………………..και άλλα πολλά, μια και το νερό αποτελεί αγαπημένο θέμα των ελληνικών τραγουδιών.

 

 

 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

 

Οι μαθητές μέσα από μουσικοκινητικά παιχνίδια -δραματοποίηση ,χορό  και κατασκευή ομπρέλας  έμαθαν για το νερό  με  την παρακολούθηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Δυο σταγόνες ταξιδεύουν για να ενταχθούν στον κύκλο του νερού» .

 

 

 

 

 

 

 

Χωρίς τίτλο

 

 

 

 

 

 

 

Επισκεφτήκαμε το πάρκο Τρίτση και μέσα από το περιβαλλοντικό  παιχνίδι γνώσεων Planetbook , που παίχτηκε σε μεγάλη επιδαπέδια μορφή, οι μαθητές κατάφεραν να συνδυάσουν γνώση και ψυχαγωγία και να ευαισθητοποιηθούν σε περιβαλλοντικά θέματα.

 

 

Με την καθοδήγηση και βοήθεια της κ. Ταουσάνη Άννας εμπνεύστηκαν , συνεργάστηκαν και δημιούργησαν σελιδοδείκτες , ζωγραφιές και αφίσες για το πολύτιμο νερό.

χωρίς τίτλο

χωρίς τίτλο

 

 

 

 

χωρίς τίτλο

 

χωρίς τίτλο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *