Ηφαίστεια και Σεισμοί

1Οι παρούσες δράσεις υλοποιήθηκαν στα πλαίσια προγράμματος ένταξης της σχολικής μονάδας στο Ε.Θ.Δ. «Το σεισμικό τόξο που μας … ενώνει» του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λιθακιάς, Ζακύνθου.

Μετά την πρώτη γνωριμία μας με το εσωτερικό της γης σειρά είχαν οι σεισμοί και τα ηφαίστεια.
Για να κατανοήσουμε καλύτερα το εν λόγω ζήτημα, ζητήσαμε βοήθεια από το Μουσείο Φυσικής ιστορίας Γουλανδρή, που μας έστειλαν την σχετική με το θέμα μουσειοσκευή. Μέσα στην βαλίτσα οι μαθητές με ενθουσιασμό ανακάλυψαν πετρώματα από τα μέρη του ηφαιστείου, τα οποία παρατήρησαν και περιεργάστηκαν, ενώ με ενθουσιασμό κατάφεραν να πιάσουν αληθινά κομμάτια λάβας!!!

11

 Μέσα από κατάλληλες εικόνες και DVDs οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μάθουν για τα μέρη του ηφαιστείου και τον τρόπο δημιουργίας τους, να δουν υποθαλάσσιες και μη εκρήξεις ηφαιστείων, αλλά και να μάθουν για το υπερηφαίστειο της Θήρας και τους μύθους που συνοδεύουν την έκρηξή του.

12

Έτσι δραματοποιήσαμε τον μύθο του Ήφαιστου και καταγράψαμε εμείς τι θα ζητούσαμε για να ελευθερώσουμε την Ήρα από τον μαγικό θρόνο – φυλακή…

14

… παίξαμε με την Χίμαιρα και τον Τάλως με μιμήσεις και tableau vivant

15

… και παίρνοντας αφορμή από την Magica De Spell, την μάγισσα της Disney που μένει στους πρόποδες του Βεζούβιου, φτιάξαμε σε comic τον μύθο του άρματος του Ήλιου, που προκάλεσε την έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας.

16

Εν συνεχεία παρακολουθήσαμε το video «Μία μέρα στην Πομπηία» (A Day in Pompeii – Full-length animation) από το Μουσείο της Μελβούρνης (2009) (https://www.youtube.com/watch?v=dY_3ggKg0Bc ) και μάθαμε για την ιστορία του ηφαιστείου, αλλά και για τους ανθρώπους που ακόμη και σήμερα μοιάζουν με αγάλματα στην Πομπηία. Και φυσικά παίξαμε και ζωγραφίσαμε…

17

Μάθαμε το Η του Ηφαιστείου και παίξαμε με τις λέξεις, την δουλειά του ηφαιστειολόγου και φυσικά δημιουργήσαμε στην τάξη μας την γωνιά των ηφαιστείων και κατασκευάσαμε τα δικά μας ατομικά ηφαίστεια.

18

Επιπλέον φτιάξαμε ένα ομαδικό ηφαίστειο με πλαστελίνη και πραγματοποιήσαμε μία «έκρηξη».

19

Οι μύθοι για τους σεισμούς από ολόκληρο τον κόσμο κέντρισαν το ενδιαφέρον μας και έτσι οδήγησαν στην δημιουργία πολλών δραστηριοτήτων.

20

Στην συνέχεια μεταμορφωθήκαμε σε επιστήμονες και ερευνήσαμε όλα όσα έπρεπε να ξέρουμε για τους σεισμούς. Μάθαμε για τις τεκτονικές πλάκες και πώς η κίνησή τους προκαλεί τους σεισμούς…

21

… μάθαμε το επίκεντρο και το υπόκεντρο και την κλίμακα Ρίχτερ…

22

 …ενώ διαμορφώσαμε την τάξη μας κατάλληλα, ώστε να προφυλαχτούμε από έναν ενδεχόμενο σεισμό (οι βιβλιοθήκες βιδώθηκαν στους τοίχους και τα βαριά αντικείμενα τοποθετήθηκαν χαμηλά), φτιάξαμε ένα σχέδιο αντίδρασης και ορίσαμε ένα σημείο συνάντησης σε ασφαλή χώρο και φυσικά κάναμε πάρα πολλές ασκήσεις σεισμού (αιφνιδιαστικά και μη).

23

Αφήστε μια απάντηση