ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΡΓΩ: ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ- ΣΥΜΠΕΡΙΛΨΗ: ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ, ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
«ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ ΧΩΡΑΕΙ ΠΟΛΛΟΥΣ, ΦΙΛΟΥΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥΣ»
Κατά την περίοδο Δεκέμβριος 2023-Ιανουάριος 2024 επεξεργαστήκαμε με τα παιδιά το θέμα της διαφορετικότητας! Έτσι, ασχοληθήκαμε με τις έννοιες της διαφορετικότητας, της ισότητας, της φιλίας, της αποδοχής και της αναπηρίας. Παρακάτω με χαρά θα σας παρουσιάσουμε τις στιγμές μας..
- 1ο Εργαστήριο «Η παρέα μας»
Σκοπός των δραστηριοτήτων είναι να βελτιωθεί η αυτοαντίληψη των μαθητών, να αναδιαρθρωθούν οι σχέσεις με τους συμμαθητές τους, να συνεργαστούν, να συζητήσουν και να δουλέψουν ομαδικά. Ακόμα να αναπτύξουν ενσυναίσθηση, να αντιληφθούν πως μπορεί να αισθάνονται οι συμμαθητές τους σε καταστάσεις ελεύθερου παιχνιδιού.
1η δραστηριότητα «Γνωρίζω τους φίλους μου»
Τα παιδιά διάλεξαν ένα παιδί από την παρέα μας με το οποίο είχαν καιρό να παίξουν μαζί, αφού το διάλεξαν ζωγράφισαν σε ένα κομμάτι παζλ τον φίλο τους και συζήτησαν για τα κοινά τους ενδιαφέροντα, τα οποία παρουσίασαν στην ολομέλεια!
2η δραστηριότητα «Η ομάδα μας μεγαλώνει»
Τα παιδιά κλήθηκαν να διαλέξουν επιλέξουν από κοινού μια άλλη ομάδα παιδιών και να μεγαλώσουν το ζευγάρι τους. Συζήτησαν και πάλι όλοι μαζί και κλήθηκαν να διαλέξουν, να ζωγραφίσουν και να μας παρουσιάσουν αυτό που τους αρέσει να κάνουν μαζί.
- 2ο Εργαστήριο «Ποιοι είμαστε; Τι μας κάνει διαφορετικούς»
Σκοπός των δραστηριοτήτων αυτού του εργαστηρίου είναι η κινητική εξάσκηση, η μίμηση και η λεκτική αλλά και μη λεκτική επικοινωνία.
Πρώτα συζητήσαμε στην ολομέλεια τι είναι η διαφορετικότητα, σε τι διαφέρουμε μεταξύ μας, τα παιδιά παρουσίασαν τις δικές τους ιδέες όπως:
-έχουμε μακριά ή κοντά μαλλιά
-έχουμε ξανθά ή καφέ μαλλιά
-κάποιοι φοράμε σκουλαρίκια και κάποιοι όχι
-δεν έχουμε το ίδιο επίθετο κ.α.
Ακολούθως ξεκίνησαν οι δραστηριότητες:
1η Δραστηριότητα «Τι μου αρέσει; Εκφράζομαι με μία κίνηση»
Με τη χρήση της μουσικής τα παιδιά κινούνταν ελεύθερα στο χώρο, μόλις η μουσική σταματούσε ένα παιδί έλεγε ”Είμαι ο/η… και μου αρέσει…(κίνηση)”, αναπαριστούσε μία κίνηση που το εκφράζει και τα υπόλοιπα μιμούνταν αυτή.
2η Δραστηριότητα «Μήπως μοιάζουμε αρκετά;»
Τα παιδιά αφού παρατήρησαν ο ένας τον άλλον για λίγα λεπτά, χρειάστηκε να σκεφτούν ένα κοινό τους χαρακτηριστικό, έπειτα σηκωνόταν ένα παιδί και ζητούσε να σηκωθούν όσα παιδιά έχουν αυτό το χαρακτηριστικό (π.χ. Να σηκωθούν όσοι έχουν σήμερα τα μαλλιά τους κοτσίδα/ όσοι φοράνε σήμερα μαύρο παντελόνι κ.α.)
3η Δραστηριότητα «Το δέντρο της ομάδας μας»
Δημιουργήσαμε με τα παιδιά ένα δέντρο, σχεδιάζοντας τα χεράκια μας για φύλλα , τα έκοψαν και συμπληρώσαμε σε αυτά αυτό που μας αρέσει και μας εκφράζει.
- 3ο Εργαστήριο «Οι κανόνες της ομάδας μας»
Σκοπός των δραστηριοτήτων είναι να αναπτύξουν τα παιδιά θετική αυτοεικόνα και να εκφράζουν θετικά μηνύματα τόσο για τον εαυτό τους όσο και για τους άλλους. Να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους ως ξεχωριστό άτομο.
1η Δραστηριότητα «Το συμβόλαιο της ομάδας μας»
Σε αυτή τη δραστηριότητα αφού συζητήσαμε, δημιουργήσαμε με τα παιδιά το συμβόλαιο της ομάδας μας, τους κανόνες, τα επιτρεπτά όρια που ισχύουν ανάμεσά μας, το οποίο υπογράψαμε και είναι σημαντικό να τηρούμε!
2η Δραστηριότητα «Χαρίζω όμορφα λογάκια»
Στην ολομέλεια συζητήσαμε για τα χαρακτηριστικά που μας αρέσουν στον εαυτό μας και στους άλλους. Με μουσική, περιπλανηθήκαμε στο χώρο και με την παύση της μουσικής το κάθε παιδί παρουσίαζε το αγαπημένο χαρακτηριστικό πάνω του (π.χ. Είμαι ο/η … και μου αρέσουν πολύ τα μάτια μου), έπειτα κόψαμε δύο χεράκια προσφοράς και μία καρδούλα και προσφέραμε σε κάποιο παιδί από την παρέα μας όμορφα λογάκια (π.χ. Μου αρέσει να παίζω με τον/την … γιατί με κάνει να γελάω συνέχεια).
3η Δραστηριότητα «Η αλυσίδα που μας ενώνει»
Ακόμα, φτιάξαμε μία αλυσίδα, η οποία περιέχει τους κανόνες μας σχετικά με την ανεκτικότητα, την αποδοχή και τη συνεργασία (π.χ. Όταν παρατηρώ ότι κάποιος είναι μόνος του, τον προσκαλώ να παίξει μαζί μας).
- 4ο Εργαστήριο «Γύρω μου είναι όλα ίδια ή διαφορετικά;»
1η Δραστηριότητα «Οι αρχικές μας ιδέες»
Τα παιδιά αφού περιπλανήθηκαν ελεύθερα στο χώρο, ζωγράφισαν την εικόνα που τους έρχεται στο μυαλό ακούγοντας της λέξη ”ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ”
- 5ο Εργαστήριο «Οι διαφορές στη φύση και στα ζώα»
Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες τα παιδιά καλούνται να εντοπίσουν και να αναγνωρίσουν τις διαφορές που υπάρχουν στο περιβάλλον, γύρω μας, στη φύση, στα ζώα. Να συζητήσουν για τις ομοιότητες και τις διαφορές που μπορούν να έχουν είδη που ανήκουν στην ίδια κατηγορία.
1η Δραστηριότητα «Γλεντζοφλέβαρος»
Αφορμόμενοι από τον μήνα που πλησιάζει, μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά του, διαβάζοντας το βιβλίο ο «Γλεντζοφλέβαρος». Γιατί λοιπόν είναι τόσο διαφορετικός από τους υπόλοιπους; Σε τι διαφέρει και σε τι μοιάζει με εκείνους;
2η Δραστηριότητα «Μέσα από τα μπαλόνια»
Τοποθετήσαμε μέσα σε μπαλόνια εικόνες από τη φύση που περιέχουν διαφορετικές κατηγορίες ίδιων ειδών, όπως γάτες διαφόρων χρωμάτων, ένα λιβάδι με πολύχρωμα λουλούδια κ.α. Αφού τα παιδιά περιπλανήθηκαν παίζοντας με τα μπαλόνια ακολούθως διάλεξαν ένα μπαλόνι και το έσκασαν, έπειτα περιέγραψαν στην ολομέλεια την εικόνα που τους έτυχε.
- 6ο Εργαστήριο «Picasso & Margaret, τέχνη και συναισθήματα»
Σκοπός αυτού του μέρους του εργαστηρίου είναι η επαφή των παιδιών με την τέχνη. Να παρατηρήσουν ομοιότητες και διαφορές μέσα από πίνακες ζωγραφικής, να παρατηρήσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ τους. Ακόμα, μέσα από τους πίνακες να αναγνωρίσουν συναισθήματα και να τις διαφορές που μπορούν να μας προκαλέσουν ένα όμοιο συναίσθημα.
1η Δραστηριότητα «Κινούμαι και παρατηρώ»
Δόθηκαν στα παιδιά εικόνες από πίνακες του Picasso και της Margaret ,περιπλανήθηκαν στο χώρο ακούγοντας κλασσική μουσική και αντάλλασσαν μεταξύ τους εικόνες κάθε φορά που η μουσική σταματούσε. Αφού της παρατήρησαν για λίγη ώρα, έπειτα τις τοποθετήσαμε σε δύο κατηγορίες (1. Πολλά χρώματα, 2. Το κορίτσι με τα μεγάλα μάτια).
2η Δραστηριότητα «Γίνομαι Picasso»
Αφού μιλήσαμε για το έργο και τη ζωή του μεγάλου ζωγράφου Pablo Picasso, είδαμε ποιος ήταν, παρατηρήσαμε αρκετά από τα έργα του και συζητήσαμε για αυτά. Έπειτα, συζητήσαμε για τον κυβισμό και αποφασίσαμε να μιμηθούμε το έργο του και να γίνουμε μικροί Picasso!
- 7ο Εργαστήριο «Τι και αν είμαι διαφορετικός;»
Σκοπός του εργαστηρίου είναι να αναδειχθεί η αξία της διαφορετικότητας στη ζωή μας και στην καθημερινότητά μας. Να αντιληφθούν και να αποδεχθούν τα παιδιά ότι είναι σημαντικό και όμορφο να διαφέρουμε μεταξύ μας και πως όλοι έχουμε να πάρουμε και να δώσουμε αξίες, στιγμές μεταξύ μας. Να αναγνωρίσουν και να σεβαστούν τη διαφορετική γνώμη αλλά και να υιοθετήσουν ανοχή και θετική στάση ως προς τη διαφορετικότητα.
1η Δραστηριότητα «Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας- Είμαι διαφορετικός και μοναδικός»
Διαβάσαμε ένα πολύ αγαπητό βιβλίο στα παιδιά, τον Έλμερ, ο οποίο διέφερε τόσο πολύ από τους υπόλοιπους ελέφαντες αλλά όλοι τον αγαπούσαν τόσο πολύ. Τι και αν ήταν διαφορετικός; Έτσι, φτιάξαμε τον δικό μας Έλμερ αξιοποιώντας τις γνώσεις των μαθηματικών!
- 8ο Εργαστήριο «Τι είναι η διαφορετικότητα τελικά;»
Κλείνοντας τον κύκλο της διαφορετικότητας, βυθιστήκαμε στην ανάγνωση ενός ακόμα βιβλίου και συζητήσαμε για αυτό, το «Κάτι Άλλο» ένα βιβλίο με πολλά μηνύματα για την αποδοχή, τα συναισθήματα και την αγάπη προς το κάτι άλλο, αυτό που διαφέρει από εμάς. Σκοπός ήταν να δούμε τι αποκόμισαν τα παιδιά από αυτή τη δράση, τι είναι για εκείνα διαφορετικότητα.
1η Δραστηριότητα «Το Κάτι Άλλο- Τι να νιώθει άραγε;»
Σε εικόνες αποτυπωμένες μέσα στην ιστορία που διαβάσαμε, ανιχνεύουμε πως μπορεί να αισθανόταν το Κάτι Άλλο.
2η Δραστηριότητα «Το Κάτι Άλλο- παιχνίδια με λέξεις»
Τα παιδιά προσπάθησαν να βρουν τις σωστές λέξεις και να δημιουργήσουν τον τίτλο του βιβλίου.
3η Δραστηριότητα «Το κάτι Άλλο- Οι ιδέες μας για τη διαφορετικότητα- Αξιολόγηση»
Στην πολυθρόνα του Κάτι Άλλο ζωγράφισαν τα παιδιά την διαφορετικότητα για αυτά!
Για εμάς λοιπόν διαφορετικότητα είναι:
Να μην έχουμε όλοι το ίδιο χρώμα, ΑΛΛΑ να μην τσακωνόμαστε για ένα παιχνίδι ή για έναν μαρκαδόρο. Να μοιραζόμαστε!
Να μην φοράμε όλοι σκουλαρίκια στα αυτιά, ΑΛΛΑ να είμαστε όλοι φίλοι.
Να μην έχουμε ίδιο χρώμα στα μαλλιά, ΑΛΛΑ να μην κοροϊδεύουμε!
Να μην έχουμε όλοι ίδιο χρώμα δέρματος, ΑΛΛΑ να είμαστε όλοι μία παρέα και φίλοι!