Συχνές Ερωτήσεις για ένα ασφαλέστερο διαδίκτυο

Φεβ 20113
  • Πώς μπορώ να αποτρέψω να δέχομαι μηνύματα spam (π.χ. διαφημιστικά);
    • Δημοσιεύετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση σας ολογράφως (π.χ. info (at) saferinternet (dot) gr). Έτσι, θα αποφύγετε να αναγνωρίζουν οι μηχανές αναζήτησης ηλεκτρονικών διευθύνσεων τη δική σας διεύθυνση.
    • Εάν λάβετε ένα τέτοιο μήνυμα, μην το προωθείτε, μην το απαντάτε και μην ανοίγετε πιθανά συνημμένα του.
    • Χρησιμοποιήστε μια εναλλακτική διεύθυνση email για εγγραφή σας σε υπηρεσίες.
    • Χαρακτηρίστε το μήνυμα ως ανεπιθύμητο για να μην ξαναλάβετε μήνυμα από τον ίδιο αποστολέα.
    • Εάν τα παραπάνω μέτρα δεν αρκούν, επικοινωνήστε με τον πάροχό σας (π.χ. hotmail, yahoo) για να ζητήσετε βοήθεια.
      Διαβάστε εδώ περαιτέρω συμβουλές.
  • Έχω λάβει email ότι έχω κερδίσει/δικαιούμαι κάποιο χρηματικό ποσό. Να το πιστέψω;
    • Κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για μήνυμα απάτη. Διαβάστε την ενότητα «Ηλεκτρονικές απάτες», για να διαπιστώσετε αν το μήνυμα που λάβατε εμπίπτει σε κάποια από τις συνηθέστερες κατηγορίες μηνυμάτων εξαπάτησης.
  • Πώς μπορώ να περιορίσω την πρόσβαση στο προφίλ μου;
    • Ανάλογα με την ιστοσελίδα, μπορούμε να περιορίσουμε την πρόσβαση στο προφίλ μας αλλάζοντας τις ρυθμίσεις των παρακάτω μενού:

      Στο Hi5 : Κάνουμε κλικ στη λέξη Απόρρητο/Privacy στην πάνω δεξιά γωνία του Browser μας.

      Στο Facebook: Τοποθετούμε το ποντίκι στο μενού Settings και κάνουμε κλικ στην επιλογή Privacy Settings.

      Αφού έχουμε μπει στο μενού των ρυθμίσεων απορρήτου οι παρακάτω ενέργειες είναι σημαντικές:

      • Μπορούμε να μπλοκάρουμε την πρόσβαση συγκεκριμένων ατόμων στο προφίλ μας γράφοντας/επιλέγοντας από τη λίστα το όνομα της επαφής που θέλουμε να αποκλείσουμε στο πεδίο Block people/block users (Λίστα αποκλεισμένων επαφών).
      • Βεβαιωνόμαστε ότι μόνο οι «φίλοι» μας μπορούν να δουν το εικονικό μας προφίλ ή συγκεκριμένα στοιχεία που περιλαμβάνονται σε αυτό (ημερομηνία γέννησης, φωτογραφία κ.α.). Τη ρύθμιση αυτή θα βρούμε τόσο στο Facebook στο υπομενού Profile (επιλέγοντας Only my friends/Μόνο οι φίλοι μου στο πεδίο Profile), όσο και στο Hi5 στο υπομενού Profile Settings/Ρυθμίσεις Προφίλ (επιλέγουμε Το προφίλ μου μπορεί να είναι ορατό μόνο από τους φίλους μου/My profile can be viewed by my friends only).
      • Επιλέγουμε αν θα εμφανίζεται το προφίλ μας στα αποτελέσματα αναζήτησης μέσω της ιστοσελίδας καθώς και τη μορφή που θα έχει (αν θα φαίνεται η φωτογραφία, τα στοιχεία επικοινωνίας κ.α.). Στο Facebook χρησιμοποιούμε το υπομενού Search και διαμορφώνουμε ανάλογα με τις προτιμήσεις μας. Σε καμία περίπτωση δεν ενεργοποιούμε την επιλογή Public Search Listing που σημαίνει ότι το προφίλ μας θα εμφανίζεται στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης όπως, για παράδειγμα, στο Google (η συγκεκριμένη επιλογή δεν επιτρέπεται εξ ορισμού σε χρήστες που δηλώνουν κάτω των 18).
      • Ρυθμίζουμε από ποιους χρήστες μπορούμε να λαμβάνουμε προσωπικά μηνύματα και σχόλια και ποιοι χρήστες έχουν δικαίωμα να δουν, να σχολιάσουν ή να αναρτήσουν ετικέτες/tags στις φωτογραφίες και τα βίντεό μας. Π.χ. στο Facebook και στο Hi5 μπορούμε να δώσουμε τη δυνατότητα αποκλειστικά σε όσους είναι στη λίστα των φίλων μας να δουν και να σχολιάσουν τις φωτογραφίες χρησιμοποιώντας το υπομενού Profile και Ρυθμίσεις Φωτογραφιών αντίστοιχα.
  • Πώς μπορώ να αποκλείσω συγκεκριμένα άτομα της λίστας των επαφών μου από το να επικοινωνούν μαζί μου στο MSN;

Αν θέλετε να διατηρήσετε ένα άτομο στις επαφές σας, χωρίς όμως αυτό να μπορεί να βλέπει πότε είστε συνδεδεμένος/η ή να μπορεί να σας στέλνει μηνύματα, τότε μπορείτε να το μπλοκάρετε ακολουθώντας την παρακάτω διαδικασία.

  • Έχοντας ανοίξει το πρόγραμμα και συνδεθεί στο λογαριασμό σας, διαλέξτε από τη λίστα των επαφών σας το άτομο που επιθυμείτε να μπλοκάρετε.
  • Αφού το επιλέξετε με το ποντίκι, πατήστε δεξί κλικ.

  • Από τις επιλογές που θα εμφανιστούν επιλέξτε το «Block contact».
  • To άτομο αυτό θα εμφανίζεται πλέον στη λίστα σας ως διεγραμμένο. Με δεξί κλικ και «Unblock contact» μπορείτε να το επαναφέρετε στη λίστα επαφών σας.
  • Τι μπορώ να κάνω αν μου έχουν κλέψει φωτογραφίες από το προφίλ μου και τις χρησιμοποιούν αλλού;

Πρόκειται για παραβίαση προσωπικών δεδομένων. Αυτό από μόνο του αρκεί για να κινηθεί κάποιος δικαστικά ενάντια στον υπαίτιο. Επίσης, η παραβίαση προσωπικών δεδομένων στο Διαδίκτυο συνοδεύεται πολύ συχνά με εξύβριση ή συκοφαντική δυσφήμηση, εκφοβισμό, απειλή κ.λπ. Για τις περιπτώσεις αυτές μπορείτε να απευθύνεστε στη ανοιχτή γραμμή καταγελιών Safeline / report@safeline.gr.

  • Κάποιος έχει δημιουργήσει ψεύτικο προφίλ με το όνομά μου. Τι μπορώ να κάνω;
    • Μπορείτε να κάντε μια αναφορά για το περιστατικό στους διαχειριστές της ιστοσελίδας που χρησιμοποιείτε π.χ. για το Facebook ΕΔΩ, και για το HI5 ΕΔΩ. Αν χρησιμοποιείτε κάποια άλλη ιστοσελίδα καλό θα είναι να κάνετε μια έρευνα στη σελίδα της «Βοήθειας» (Help) για Ψεύτικο προφίλ (fake account).

      Μπορείτε επίσης να κάνετε καταγγελία για το περιστατικό στη Safeline / report@safeline.gr ή στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος:

      Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Αττικής
      Λ. Αλεξάνδρας 173
      Τ.Κ. 115 22 Αθήνα
      Fax: 210 6476462
      Τηλ. : 210-6476464, 210-6476000
      e-mail: ccu@ath.forthnet.gr

      Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Θεσσαλονίκης
      Μοναστηρίου 241
      Τ.Κ. 546 28 Θεσσαλονίκη
      Fax: 2310 559929
      Τηλ.: 2310 388370-5, 2310-388000
      e-mail: info@cybercrime.gr

  • Κάποιος έχει κλέψει τους κωδικούς πρόσβασης στο email μου / προφίλ μου. Τι μπορώ να κάνω;
    • Aν το άτομο που υπέκλεψε τους κωδικούς σας δεν τους έχει αλλάξει πρέπει να τους αλλάξετε άμεσα και αν θεωρείτε ότι έγιναν κάποιες παράνομες ενέργειες να ενημερώσετε τις ιστοσελίδες για το περιστατικό.

      Αν το άτομο έχει αλλάξει τους κωδικούς συμπληρώνετε την παρακάτω φόρμα π.χ. στο Facebook:

      http://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=account_hacked

      Για το msn δείτε εδώ: https://help.live.com/help.aspx?project=liveidv1&market=en-us, κάνετε αναζήτηση τη λέξη «hijack» και θα σας παρουσιαστούν οι οδηγίες για το τι πρέπει να κάνετε αν σας έχει κλαπεί ο κωδικός ή αν έγινε μόνο χρήση του λογαριασμού σας.

  • Πώς μπορώ να μπλοκάρω την πρόσβαση του παιδιού μου σε ακατάλληλες ιστοσελίδες;
    • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιο φίλτρο ή εργαλεία γονεϊκού ελέγχου. Διαβάστε την ενότητα «Φίλτρα / Εργαλεία Γονεϊκού Ελέγχου» για να ενημερωθείτε για τα τεχνικά μέσα προστασίας των παιδιών από ακατάλληλο περιεχόμενο.

      Για να επιλέξετε το κατάλληλο εργαλείο για το παιδί σας θα σας προτείναμε να έχετε υπόψη τα παρακάτω:

      • Αν το παιδί είναι κάτω από 10 ετών μπορείτε να επιλέξετε φίλτρα όπου εσείς επιλέγετε τις ιστοσελίδες που θέλετε να πλοηγείται το το παιδί σας (οι λεγόμενες «λευκές λίστες» ή «περιφραγμένες τοποθεσίες»). Αυτά μπορείτε να τα αναζητήσετε με τον όρο parental control tools.
      • Αν το παιδί είναι μεγαλύτερο επιλέγετε κάποιο φίλτρο περιεχομένου (content filter). Υπάρχει μεγάλη ποικιλία τέτοιων φίλτρων, στα οποία εσείς επιλέγετε όρους-κλειδιά που θα αποκλείονται. Για παράδειγμα μπορείτε να αποκλείσετε περιεχόμενο με τους όρους κλειδιά sex, pornography, violence, κ.λπ.
  • Έχω πραγματοποιήσει διαδικτυακή αγορά και δεν έχω λάβει το προϊόν που αγόρασα. Τι μπορώ να κάνω;
    • Πρώτη σας κίνηση θα πρέπει να είναι η επικοινωνία με τους διαχειριστές του ιστοχώρου μέσω του οποίου πραγματοποιήσατε τη συναλλαγή. Αν η επικοινωνία είναι άκαρπη τότε μπορείτε να απευθυνθείτε στις αρχές για να διερευνηθεί η υπόθεσή σας.

      Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Αττικής
      Λ. Αλεξάνδρας 173
      Τ.Κ. 115 22 Αθήνα
      Fax: 210 6476462
      Τηλ. : 210-6476464, 210-6476000
      e-mail: ccu@ath.forthnet.gr

      Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Θεσσαλονίκης
      Μοναστηρίου 241
      Τ.Κ. 546 28 Θεσσαλονίκη
      Fax: 2310 559929
      Τηλ.: 2310 388370-5, 2310-388000
      e-mail: info@cybercrime.gr

      Γενική Γραμματεία Καταναλωτή
      Τηλ. 1520

  • Πώς μπορώ να ξέρω ότι μια ιστοσελίδα ηλεκτρονικών συναλλαγών είναι αξιόπιστη;
    • Η παρακάτω λίστα θα σας βοηθήσει να αντιληφθείτε αν μια ιστοσελίδα ηλεκτρονικών συναλλαγών είναι αξιόπιστη. Προσοχή: Όπως στον πραγματικό κόσμο, έτσι και στον εικονικό, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί με σιγουριά ότι ακόμα και αν μια ιστοσελίδα πληροί τις παρακάτω προυποθέσεις δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα με τις συναλλαγές του με τη συγκεκριμένη εταιρεία / φορέα. Χρησιμοποιήστε τη λίστα σαν ένα οδηγό ελάχιστων προϋποθέσεων για να προχωρήσετε σε μια συναλλαγή μέσω Διαδικτύου.
      • Σε μια αξιόπιστη ιστοσελίδα υπάρχει ξεκάθαρος προσδιορισμός της εταιρείας με το όνομά της, τη διεύθυνση, τον αριθμό τηλεφώνου, στοιχεία επικοινωνίας κ.λπ.
      • Οι όροι των συμβάσεων είναι εύκολα προσβάσιμοι και διαφανείς (Όροι χρήσης). Τα χαρακτηριστικά του προϊόντος / υπηρεσίας και οι όροι της εγγύησης είναι σαφή και εύκολα προσβάσιμα.
      • Η τιμή του προϊόντος περιλαμβάνει όλες τις τυχόν επιπλέον χρεώσεις (εκτελωνισμούς, φόρους, παράδοση στο χώρο του πελάτη, κ.λπ.).
      • Ο ιστοχώρος παρέχει ασφαλή τρόπο πληρωμής.
      • Οι παραγγελίες επιβεβαιώνονται με e-mail.Οι καταναλωτές έχουν ένα σαφώς καθορισμένο δικαίωμα ανάκλησης της παραγγελίας.
      • Υπάρχει Privacy policy – «Πολιτική απορρήτου» όπου διευκρινίζεται πώς θα χρησιμοποιηθούν τα προσωπικά στοιχεία που πρέπει να καταχωρίσει ο χρήστης για να πραγματοποιήσει τη συναλλαγή.
      • Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να εντοπίσετε κάποιο από τα παραπάνω, ή διατηρείτε ακόμα αμφιβολίες μπορείτε να έρθετε επαφή με την εταιρεία / υπηρεσία τηλεφωνικά ή με email και να ζητήσετε διευκρινήσεις ή ακόμη και να ερευνήσετε τη φήμη της εν λόγω εταιρείας στο Διαδίκτυο.
  • Τι μέτρα θα πρέπει να έχω λάβει πριν κάνω μια αγορά μέσω Διαδικτύου;
    • Σας παραθέτουμε παρακάτω γενικές συμβουλές για επιπλέον προστασία εναντίον κάθε είδους ηλεκτρονικής απάτης:
      • Θα πρέπει να είστε βέβαιοι ότι ο υπολογιστής σας δεν έχει προσβληθεί από κακόβουλο λογισμικό όπως για παράδειγμα από «Δούρειο Ίππο» που καταγράφει τα προσωπικά δεδομένα που καταχωρείτε σε φόρμες του Διαδικτύου. Ενημερωθείτε για τους τρόπους προστασίας από τέτοιου είδους λογισμικό, προμηθευτείτε λογισμικό Antivirus από το εμπόριο.
      • Εγκαταστήστε φίλτρο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Ακόμη και αν κάποιο e-mail από άγνωστο αποστολέα φτάσει στα εισερχόμενά σας, μην πατάτε ποτέ τους συνδέσμους που περιέχονται σε αυτό.
      • Καμία αξιόπιστη εταιρία ή τράπεζα δεν θα επικοινωνούσε μαζί σας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για ζητήματα που αφορούν προσωπικούς κωδικούς, προσωπικά σας δεδομένα ή λογαριασμούς σας. Θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές τέτοιου τύπου εκτελούνται αυστηρώς σε προσωπικό επίπεδο και με την προσωπική σας παρουσία. Αν λάβετε ένα τέτοιο μήνυμα, καλό είναι να απευθυνθείτε στην εξυπηρέτηση πελατών της εταιρίας ή της τράπεζας για να τους ενημερώσετε.
      • Πριν καταχωρήσετε τα στοιχεία ενός λογαριασμού στο Διαδίκτυο βεβαιωθείτε πρώτα ότι βρίσκεστε στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρίας, ότι στο κάτω μέρος του browser υπάρχει ένα λουκετάκι και ότι η διεύθυνση αρχίζει με https://. Για αυτό καλό είναι να πληκτρολογείτε εσείς τη διεύθυνση της ιστοσελίδας που θέλετε να επισκεφθείτε στον Browser σας.
      • Μην κλικάρετε με το ποντίκι σας σε διευθύνσεις ιστοχώρων που σας δίνονται σε ύποπτα emails ή σε emails που δεν αναμένετε (ακόμα και εάν προέρχονται από άτομα που γνωρίζετε), γιατί ενδέχεται να σας κατευθύνουν σε εικονικές ιστοσελίδες που μοιάζουν με την πρωτότυπη της εταιρείας ή τράπεζας, από όπου απατεώνες θα προσπαθήσουν να σας αποσπάσουν προσωπικά δεδομένα. Για αυτό, όπως αναφέραμε και παραπάνω, γράφετε πάντα από μόνοι σας την ηλεκτρονική διεύθυνση στον browser.
      • Αποφύγετε να κάνετε ηλεκτρονικές συναλλαγές από υπολογιστές τρίτων ή δημόσια προσβάσιμους (π.χ. από Ίντερνετ καφέ). Επίσης, αν παραπάνω από ένας χρήστης έχει πρόσβαση στον υπολογιστή σας, καλό θα ήταν να απενεργοποιήσετε τη δυνατότητα απομνημόνευσης κωδικών του browser σας. Δείτε εδώ πως.
      • Φυλάξτε τους κωδικούς σας σε ασφαλές μέρος. Μη χρησιμοποιείτε για κωδικό ονόματα, ημερομηνίες γέννησης, επετείων κ.λπ. που εύκολα μπορεί να μαντέψει κανείς.
  • Συνάντησα μια ιστοσελίδα η οποία περιλαμβάνει ρατσιστικό / προσβλητικό / επιβλαβές περιεχόμενο. Τι να κάνω;
    • Σε περίπτωση που συναντήσετε περιεχόμενο που είναι παράνομο ή επιβλαβές κάντε μια καταγγελία στη Safeline. Αν χρειάζεστε βοήθεια για την αντιμετώπιση τέτοιου είδους φαινομένου μπορείτε να καλέσετε τη Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ στο 800 11 800 15 χωρίς χρέωση.
  • Πού μπορώ να απευθυνθώ αν το παιδί μου ασχολείται υπερβολικά με ηλεκτρονικά παιχνίδια / Διαδίκτυο;
    • Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τη Γραμμή Βοηθείας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου στο τηλέφωνο 800 11 800 15 χωρίς χρέωση. Για το θέμα της υπερβολικής ενασχόλησης μπορείτε να λάβετε περισσότερες πληροφορίες εδώ.
  • Πώς μπορώ να ξέρω αν ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι είναι κατάλληλο για το παιδί μου;
    • Ανοίγουμε τον Browser μας.

      Πληκτρολογούμε τη διεύθυνση: http://www.pegi.info/gr/.

      Στο πεδίο Γρήγορη Αναζήτηση που βλέπουμε στην παραπάνω ιστοσελίδα, πληκτρολογούμε το ηλεκτρονικό παιχνίδι που θέλουμε να ελέγξουμε: π.χ. World of Warcraft.

      Στα αποτελέσματα της αναζήτησής μας παίρνουμε όλες τις πιθανές εκδόσεις του συγκεκριμένου παιχνιδιού και την κατάταξη της κάθε έκδοσης που δίνει η διαχειριστική αρχή του συστήματος PEGI για τις ηλικίες στις οποίες απευθύνεται και για το περιεχόμενο που περιλαμβάνει. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε, ως ενήλικες, πολύ εύκολα να ελέγξουμε την καταλληλότητα των ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

  • Πώς μπορώ να κρατήσω αντίγραφο μιας συνομιλίας μου στο Διαδίκτυο;
    • Ο απλούστερος τρόπος για να κρατήσετε αντίγραφο των συνομιλιών που πραγματοποιείτε σε κάποιο chat room ή κατά τη χρήση ενός προγράμματος ανταλλαγής άμεσων μηνυμάτων είναι η αντιγραφή και επικόλληση της συνομιλίας σε ένα νέο έγγραφο ή βγάζοντας μια φωτογραφία όσων βλέπετε στην οθόνη σας. Τα προγράμματα άμεσων μηνυμάτων σας δίνουν επίσης την επιλογή να αποθηκεύετε αν θέλετε όλες τις συνομιλίες σας εφόσον το επιθυμείτε.

      Η αποθήκευση είναι χρήσιμη σε περιπτώσεις παρενόχλησης, εκβιασμού και απόπειρας αποπλάνησης ανηλίκου μέσω του Διαδικτύου, ώστε να μπορείτε, αν χρειαστεί, να ενημερώσετε τις αρχές όπου θα επιλέξετε να απευθυνθείτε.

      Για να κάνετε αντιγραφή / επικόλληση:

      • Κρατώντας πατημένο το αριστερό κουμπί του ποντικιού, επιλέξτε το κείμενο που θέλετε να αντιγράψετε.
      • Κάνετε δεξί κλικ εντός του πεδίου του επιλεγμένου κειμένου και επιλέγετε Αντιγραφή / Copy.
      • Ανοίξτε ένα νέο έγγραφο στον επεξεργαστή κειμένου που χρησιμοποιείτε. Και πάλι με δεξί κλικ επιλέγετε Επικόλληση / Paste.
      • Αποθηκεύστε το έγγραφο.

      Για να βγάλετε μια φωτογραφία όσων δείχνει η οθόνη σας (Print Screen):

      Αν χρησιμοποιείτε Microsoft Windows:

      • Πατήστε το πλήκτρο Print Screen (PrtSc) που βρίσκεται πάνω δεξιά στο πληκτρολόγιο σας, τη στιγμή που βλέπετε στην οθόνη σας τα στοιχεία που θέλετε να αποθανατίσετε.
      • Ανοίξτε ένα νέο έγγραφο και κάντε Επικόλληση / Paste (όπως παραπάνω).
      • Αποθηκεύστε το έγγραφο.

      Αν χρησιμοποιείτε Apple Mac:

      • Όταν έχετε στην οθόνη σας τα στοιχεία που θέλετε να απαθανατίσετε, πατήστε ταυτόχρονα τα πλήκτρα Command, Shift και 3.
      • Θα δημιουργηθεί ένα νέο αρχείο με τα περιεχόμενα της οθόνης σας.

      Για να μάθετε πως μπορείτε να ενεργοποιήσετε την αποθήκευση συνομιλιών σε προγράμματα που έχετε εγκατεστημένα στον υπολογιστή σας μπορείτε να επισκευθείτε τις ιστοσελίδες των κατασκευαστών τους ή το μενού Help (Βοήθεια). Εδώ σας παραθέτουμε ενδεικτικά οδηγίες για ένα από τα πιο δημοφιλή προγράμματα συνομιλιών που χρησιμοποιούν τα παιδιά και οι νέοι.

      Windows Live Messenger (MSN)

      • Έχοντας στο προσκήνιο το πρόγραμμα, πατήστε το πλήκτρο Alt για να εμφανιστεί το μενού.
      • Επιλέξτε το υπομενού Tools (εργαλεία) και από το αναδυόμενο μενού κάντε κλικ στο Options (Επιλογές).
      • Από την αριστερή λίστα του παραθύρου που θα ανοίξει επιλέγετε Messages (Μηνύματα).
      • Τικάρετε την επιλογή Automatically keep a history of my conversations (Αυτόματη αποθήκευση συζητήσεων) και επιλέξτε το φάκελο όπου θα αποθηκεύονται οι συνομιλίες στο από κάτω πεδίο.
      • Πατήστε ΟΚ.

      Λόγω των πολλών διαφορετικών εκδόσεων του προγράμματος και των συχνών διαφοροποιήσεών του, ενδέχεται ο οδηγός αυτός να μην ατιστοιχεί στην έκδοση που χρησιμοποιείτε. Στην περίπτωση αυτή χρησιμοποιείστε το μενού help του MSN και αναζητήστε πώς μπορείτε να αποθηκεύσετε τις συνομιλίες.

  • Πώς μπορώ να κρατήσω αντίγραφο από παράνομη / προσβλητική δραστηριότητα τρίτων στο προφίλ μου;
    • Ακολουθήστε τις παρακάτω οδηγίες:

      Για να βγάλετε μια φωτογραφία όσων δείχνει η οθόνη σας (Print Screen):

      Αν χρησιμοποιείτε Microsoft Windows:

      • Πατήστε το πλήκτρο Print Screen (PrtSc) που βρίσκεται πάνω δεξιά στο πληκτρολόγιο σας, τη στιγμή που βλέπετε στην οθόνη σας τα στοιχεία που θέλετε να αποθανατίσετε.
      • Ανοίξτε ένα νέο έγγραφο και κάντε Επικόλληση / Paste (όπως παραπάνω).
      • Αποθηκεύστε το έγγραφο.

      Αν χρησιμοποιείτε Apple Mac:

      • Όταν έχετε στην οθόνη σας τα στοιχεία που θέλετε να απαθανατίσετε πατήστε ταυτόχρονα τα πλήκτρα Command, Shift και 3.
      • Θα δημιουργηθεί ένα νέο αρχείο με τα περιεχόμενα της οθόνης σας.
  • Υποπτεύομαι ότι το παιδί μου έχει προσεγγιστεί από παιδόφιλο. Πού μπορώ να απευθυνθώ;
    • Θα πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τις αστυνομικές αρχές. Σας παραθέτουμε τα στοιχεία των Τμημάτων Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος:

      Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Αττικής
      Λ. Αλεξάνδρας 173
      Τ.Κ. 115 22 Αθήνα
      Fax: 210 6476462
      Τηλ. : 210-6476464, 210-6476000
      e-mail: ccu@ath.forthnet.gr

      Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Θεσσαλονίκης
      Μοναστηρίου 241
      Τ.Κ. 546 28 Θεσσαλονίκη
      Fax: 2310 559929
      Τηλ.: 2310 388370-5, 2310-388000
      e-mail: info@cybercrime.gr

  • Το παιδί μου δέχεται παρενόχληση μέσω κινητού / Διαδικτύου; Τι μπορώ να κάνω;
      • Μην υποβαθμίζετε το συμβάν. Η παρενόχληση μπορεί να μην μείνει μόνο στο ηλεκτρονικό επίπεδο και να εξελιχθεί σε κάτι πολύ σοβαρό αν δεν δώσετε την πρέπουσα σημασία.
      • Αν η παρενόχληση είναι πολύ σοβαρή και συστηματική, απευθυνθείτε στον πάροχό σας για σύνδεση με το Διαδίκτυο (Internet Service Provider), ή εάν η παρενόχληση λαμβάνει χώρα μέσω κινητού, στην εταιρία κινητής τηλεφωνίας μέσω των γραμμών επικοινωνίας ή της ιστοσελίδας της. Αν το πρόβλημα δεν ξεπεραστεί αλλάξτε αριθμό τηλεφώνου και ενημερώστε την ανοιχτή γραμμή Safeline.
      • Αν το παιδί σας αντιμετωπίζει ψυχολογικά προβλήματα ή προβλήματα συμπεριφοράς, επκοινωνήστε με τη Γραμμή Βοηθείας του Ελληνικού Κέντρου στο τηλέφωνο 800 11 800 15 χωρίς χρέωση.
  • Πώς μπορώ να καταγγείλω μια παράνομη ιστοσελίδα;
    • Μπορείτε να επιλέξετε έναν από τους ακόλουθους τρόπους για να καταθέσετε μία καταγγελία προς τη Safeline.
      • Ηλεκτρονική κατάθεση: Μπορείτε να συμπληρώσετε την φόρμα ηλεκτρονικής κατάθεσης καταγγελίας.
      • Ταχυδρομείο: Μπορείτε να στείλετε γράμμα με την καταγγελία σας στην παρακάτω διεύθυνση: SafeNet, Στουρνάρη 63, 10432 Αθήνα.
      • Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: Μπορείτε να στείλετε email στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση: report@safeline.gr

      • Τηλεφωνικά: Μπορείτε να επικοινωνήσετε τις εργάσιμες ημέρες από τις 9:00 έως τις 16:00 στo τηλέφωνo 2811 391615.


      Οδηγίες

      Για να γίνει η επεξεργασία της καταγγελίας σας όσο τον δυνατόν πιο αποτελεσματική, χρειάζεται να δώσετε συγκεκριμένες πληροφορίες για τον τόπο και τον τύπο του περιεχομένου που θέλετε να καταγγείλετε. Για κάθε διαφορετικό τύπο καταγγελίας καλείστε να δώσετε τις αντίστοιχες πληροφορίες:

      • Website: Διεύθυνση ιστοσελίδας (URL), μέρα και ώρα που είδατε την σελίδα, τύπο περιεχομένου, περιγραφή του περιεχομένου.
      • Newsgroup: Όνομα του newsgroup, ID του μηνύματος (message-ID), αποστολέας του μηνύματος, θέμα του μηνύματος, ημερομηνία του μηνύματος, τύπος περιεχομένου, περιγραφή του περιεχομένου.
      • Δίκτυο P2P eDonkey: Σύνδεσμος αρχείου για το δίκτυο eDonkey, Server eDonkey στον οποίο ήσασταν συνδεδεμένοι όταν εντοπίσατε το αρχείου που καταγγείλατε. Δείτε ΕΔΩ πως μπορείτε να βρείτε τα στοιχεία αυτά.


      Ανωνυμία

      Μπορείτε πάντα να επιλέξετε να κρατήσετε την ανωνυμία σας όταν κάνετε μία καταγγελία. Με τη χρησιμοποίηση της φόρμας ηλεκτρονικής καταγγελίας δεν χάνετε την ανωνυμία σας. Καταγράφονται μόνο οι πληροφορίες που εσείς δίνετε στην φόρμα. Δεν καταγράφεται καμία επιπλέον πληροφορία, ούτε καν η διεύθυνση IP του μηχανήματος από όπου γίνεται η καταγγελία.

      Προσωπικά στοιχεία

      Αν επιθυμείτε να πληροφορηθείτε για το αποτέλεσμα της καταγγελίας σας θα πρέπει να δώσετε μερικά προσωπικά σας στοιχεία, όπως: όνομα, επώνυμο, διεύθυνση, email.

      Επεξεργασία καταγγελιών

      Τα βήματα που ακολουθεί η SafeLine για την επεξεργασία των καταγγελιών που λαμβάνει είναι τα εξής:

      • Επαλήθευση: Πρώτα γίνεται από την SafeLine μια τυπική επαλήθευση του περιεχόμενου της καταγγελίας. Για παράδειγμα, αν πρόκειται για δικτυακό τόπο (website), η SafeLine επαληθεύει ότι η διεύθυνση (URL) που καταγγέλθηκε υπάρχει και το περιεχόμενό της είναι πιθανόν παράνομο.
      • Ανεύρεση πηγής περιεχομένου: Μετά από την επαλήθευση, επιχειρείται να βρεθεί η χώρα προέλευσης του περιεχομένου χρησιμοποιώντας τεχνικές μεθόδους.
      • Ειδοποίηση Ελληνικής Αστυνομίας: Η SafeLine προωθεί όλες ανεξαιρέτως τις καταγγελίες, ανεξάρτητα από την χώρα προέλευσης, στην Ελληνική Αστυνομία.
      • Ειδοποίηση ξένου hotline: Σε περίπτωση που το περιεχόμενο βρίσκεται στο εξωτερικό, η καταγγελία προωθείται σε αντίστοιχη ανοικτή γραμμή (hotline) της χώρας προέλευσης (εάν υπάρχει).
      • Ενημέρωση: Εάν ο καταγγέλων χρήστης έχει δώσει προσωπικά του στοιχεία, τότε η SafeLine τον ενημερώνει για τις ενέργειες που έκανε με βάση την καταγγελία του.
  • Υπάρχει νομικό πλαίσιο σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα στο Διαδίκτυο;

Υπάρχει ο Ν.3471 (ΦΕΚ 133/A/28-06-2006) «Προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών και τροποποίηση του ν.2472/1997».

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να λάβετε από την ιστοσελίδα της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών.

  • Ποιες ενέργειες είναι παράνομες στο Διαδίκτυο;

Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα προβλέπει τα παρακάτω:

Πορνογραφία Ανηλίκων:

Aρ.348Α του Ελληνικού Ποινικού Κώδικα όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 παράγραφος 10 του Ν. 3625/2007. Η διάταξη έχει ως εξής: «1. Όποιος με πρόθεση παράγει, διανέμει, δημοσιεύει, επιδεικνύει, εισάγει στην Επικράτεια ή εξάγει από αυτήν, μεταφέρει, προσφέρει, πωλεί ή με άλλον τρόπο διαθέτει, αγοράζει, προμηθεύεται, αποκτά ή κατέχει υλικό παιδικής πορνογραφίας ή διαδίδει ή μεταδίδει πληροφορίες σχετικά με την τέλεση των παραπάνω πράξεων, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και χρηματική ποινή δέκα χιλιάδων έως εκατό χιλιάδων ευρώ. 2. Όποιος με πρόθεση παράγει, προσφέρει, πωλεί ή με οποιονδήποτε τρόπο διαθέτει, διανέμει, διαβιβάζει, αγοράζει, προμηθεύεται ή κατέχει υλικό παιδικής πορνογραφίας ή διαδίδει πληροφορίες σχετικά με την τέλεση των παραπάνω πράξεων δια συστήματος ηλεκτρονικού υπολογιστή ή με τη χρήση διαδικτύου, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή πενήντα χιλιάδων έως τριακοσίων χιλιάδων ευρώ. 3. Υλικό παιδικής πορνογραφίας, κατά την έννοια των προηγούμενων παραγράφων, συνιστά η αναπαράσταση ή η πραγματική ή εικονική αποτύπωση σε ηλεκτρονικό ή άλλο υλικό φορέα του σώματος ή μέρους του σώματος ανηλίκου, κατά τρόπο που προδήλως προκαλεί γενετήσια διέγερση, καθώς και πραγματικής ή εικονικής ασελγούς πράξης που διενεργείται από ή με ανήλικο. 4. Οι πράξεις της πρώτης και δεύτερης παραγράφου τιμωρούνται με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών και χρηματική ποινή πενήντα χιλιάδων έως εκατό χιλιάδων ευρώ: α) αν τελέσθηκαν κατ` επάγγελμα και κατά συνήθεια β) αν η παραγωγή του υλικού της παιδικής πορνογραφίας συνδέεται με την εκμετάλλευση της ανάγκης, της ψυχικής ή της διανοητικής ασθένειας ή σωματικής δυσλειτουργίας λόγω οργανικής νόσου ανηλίκου ή με την άσκηση ή απειλή χρήσης βίας ανηλίκου ή με τη χρησιμοποίηση ανηλίκου που δεν έχει συμπληρώσει το δέκατο έτος. Αν η πράξη της περίπτωσης β1 είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη του παθόντος, επιβάλλεται κάθειρξη τουλάχιστον δέκα ετών και χρηματική ποινή εκατό χιλιάδων έως πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ αν δε αυτή είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο, επιβάλλεται ισόβια κάθειρξη.»

Ν.5060/1931 σχετικά με τα αδικήματα τύπου και τα άσεμνα δημοσιεύματα, που εφαρμοζόταν σε συνδυασμό με τα άρθρα του ΠΚ μέχρι την τελευταία τροποποίηση.

Συνθήκη των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που έχει κυρωθεί και από την Ελλάδα με το Ν. 2101/1992, όπου ρητά ορίζεται ότι τα Συμβαλλόμενα Κράτη παίρνουν όλα τα κατάλληλα μέτρα για να εμποδίσουν την εκμετάλλευση των παιδιών για την παραγωγή θεαμάτων ή υλικού πορνογραφικού χαρακτήρα.

Ρατσισμός και βία:

Σύνταγμα της Ελλάδας: Όλοι όσοι βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια απολαμβάνουν την απόλυτη προστασία της ζωής, της τιμής και της ελευθερίας τους, χωρίς διάκριση εθνικότητας, φυλής, γλώσσας και θρησκευτικών ή πολιτικών πεποιθήσεων. Εξαιρέσεις επιτρέπονται στις περιπτώσεις που προβλέπει το διεθνές δίκαιο.

Aρ.330 Ελληνικού Ποινικού Κώδικα, στο οποίο ορίζεται ότι όποιος χρησιμοποιώντας σωματική βία ή απειλή σωματικής βίας ή άλλης παράνομης πράξης ή παράλειψης εξαναγκάζει άλλον σε πράξη, παράλειψη ή ανοχή για τις οποίες ο παθών δεν έχει υποχρέωση τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών.

Τρομοκρατία:

N.1789/1988 με τον οποίο κυρώθηκε η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την καταστολή της τρομοκρατίας,

Ν.2928/2001 με τον οποίο τροποποιείται το αρ. 187 του Ελληνικού Ποινικού Κώδικα σχετικά με τις εγκληματικές οργανώσεις,

Ν.3034/2002 με τον οποίο κυρώθηκε η Διεθνής Σύμβαση για την καταστολή της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.

Τοπικά όρια

Οι Ελληνικοί ποινικοί νόμοι, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Ελληνικού Ποινικού Κώδικα, εφαρμόζονται σε όλες τις πράξεις που τελέστηκαν στο έδαφος της επικράτειας, ακόμη και από αλλοδαπούς καθώς και για πράξη που χαρακτηρίζεται από αυτούς ως κακούργημα ή πλημμέλημα και που τελέστηκε στην αλλοδαπή από ημεδαπό, αν η πράξη αυτή είναι αξιόποινη και κατά τους νόμους της χώρας στην οποία τελέστηκε (αρ.6 ΠΚ).

Στην περίπτωση των εγκλημάτων που τελούνται στο Διαδίκτυο, ως τόπος τέλεσης του εγκλήματος μπορεί να θεωρηθεί είτε ο τόπος από όπου η ηλεκτρονική σελίδα μπορεί να αναγνωσθεί, που αυτό στην πράξη σημαίνει κάθε χώρα στην οποία οι χρήστες μπορούν να έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, είτε ο τόπος όπου φιλοξενείται από τον παροχέα πρόσβασης στο Διαδίκτυο η συγκεκριμένη ηλεκτρονική σελίδα.

Πηγή: Safeline.gr

από κάτω από: Πληροφορική| | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συχνές Ερωτήσεις για ένα ασφαλέστερο διαδίκτυο    

Τα σχόλια είναι κλειστά.

esafety label

Μουσική

Μουσική

Ιστορικό

Kατηγορίες

shinystat



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων