Έτοιμο για το δημοτικό;

Αν το παιδί σας πρόκειται να πάει στην πρώτη δημοτικού το Σεπτέμβρη, έχετε όλο το χρόνο μπροστά σας για να το προετοιμάσετε σωστά ώστε η μετάβαση από το μικρόκοσμο της οικογένεια στο νέο του σχολικό περιβάλλον να γίνει όσο το δυνατόν πιο… ανώδυνη.

Το παιδί σας πρέπει να καταλάβει ότι το δημοτικό διαφέρει από το νηπιαγωγείο. Τώρα οι κανόνες και τα όρια είναι πιο αυστηρά και ο στόχος συγκεκριμένος: να μάθει. Γι αυτό ένα παιδί που ξεκινάει την πρώτη πρέπει να είναι αρκετά ώριμο και αυτόνομο. Αντί να αγχώνετε το παιδί σας γι αυτό το νέο ξεκίνημα, να θυμάστε να το επιβραβεύετε ξανά και ξανά για κάθε επίτευγμα κι όχι να το πιέζετε όταν δεν τα καταφέρνει. Όσο καλύτερα έχει μάθει να λειτουργεί μέσα στο σπίτι, τόσο πιο εύκολα θα προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του σχολείου.

ΚΑΘΟΜΑΙ ΣΤΟ ΘΡΑΝΙΟ
Και πιστέψτε με δεν είναι εύκολο!

Μία από τις προκλήσεις της πρώτης είναι ότι το παιδί πρέπει να μάθει να κάθεται στο θρανίο του. Δηλαδή να μη σηκώνεται από τη θέση του, να μη μιλάει, να μην κάνει φασαρία ή να ασχολείται με κάτι άλλο. Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό. Χρειάζεται να δείχνει προσοχή σ αυτά που λέει η δασκάλα, να ακολουθεί τις υποδείξεις της και να ρωτά αν δεν έχει καταλάβει κάτι.
Για να το προετοιμάσετε καλύτερα:

  • Καθιερώστε τις καθιστικές δραστηριότητες. Όσο απαραίτητο είναι το ζωηρό ελεύθερο παιχνίδι τόσο σημαντικό είναι κάποιες ώρες μέσα στη μέρα να κάθεστε με το παιδί και να ασχολείστε με πιο ήσυχες δραστηριότητες όπως να του διαβάσετε αγαπημένα παραμύθια, να ζωγραφίσετε ή να παίξετε παιχνίδια μνήμης.
  • Παίξτε παιχνίδια με κανόνες. Επιτραπέζια παιχνίδια αλλά και παιχνίδια δράσης είναι ιδανικά για να μάθει το παιδί να ακολουθεί κανόνες.

ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Πρόγραμμα και ρουτίνα πάνω από όλα

Γενικά ένα παιδί που είναι τακτικό στη ζωή του, οργανώνει σωστά την τσάντα, τα βιβλία και τα τετράδιά του και υιοθετεί και μέσα στη σχολική αίθουσα διάφορες όπως μεθοδικότητα και οργάνωση.

Για να το προετοιμάσετε καλύτερα:

  • Επιμείνετε όταν τελειώνει το παιχνίδι του να μαζεύει το δωμάτιό του και τα πράγματά του.
  • Εφοδιάστε το με αποθηκευτικά είδη, ώστε να μπορεί να οργανώνει τα παιχνίδια του ανά κατηγορίες, π.χ. αυτοκινητάκια, κούκλες, τουβλάκια.
  • Δείξτε μεγαλύτερη πειθαρχία στο πρόγραμμα. Το σχολείο θέλει πρόγραμμα και συγκεκριμένη ώρα μελέτης. Βάλτε από νωρίς πιο σαφή όρια σχετικά με την ώρα ύπνου, την ώρα φαγητού και κάποιους κανόνες όπως πότε πλένουμε τα δόντια ή κάνουμε μπάνιο.

ΠΡΟΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΦΗ
Πόσα γράμματα έχει η αλφαβήτα;

Το παιδί συνήθως μπορεί πριν ακόμα μάθει να διαβάζει, να αναγνωρίζει οπτικά κάποια λογότυπα, π.χ. τη μάρκα από το γάλα που του αγοράζετε, την επωνυμία του σούπερ μάρκετ, τον τίτλο του αγαπημένου του παραμυθιού. Επίσης καθώς υπάρχει από το νηπιαγωγείο μια πρώτη επαφή με το γράμματα, τα περισσότερα παιδιά που ξεκινούν την πρώτη ξέρουν να γράψουν όνομά τους και να το αναγνωρίσουν αν το δουν γραμμένο. Αυτό δεν σημαίνει ότι χρειάζεται το παιδί να ξέρει να αναγνωρίζει ή να γράφει τα γράμματα της αλφαβήτου και ούτε χρειάζεται να αγχώνεστε για αυτό.

Για να το προετοιμάσετε καλύτερα:

  • Παροτρύνετε όσο μπορείτε το παιδί σας να χειρίζεται μόνο του τα διάφορα πράγματα με τα χέρια του χωρίς να το βοηθάτε. Π.χ. να ανοίξει ένα φάκελο. Ακόμα κι αν δεν τα καταφέρνει μην το κάνετε εσείς γι αυτό. Δείξτε του πώς να το κάνει μόνο του.
  • Προσπαθήστε να διαβάζετε μαζί με το παιδί καθημερινά παιδικά βιβλία. Αν απολαμβάνει να ακούει τα παραμύθια που του διαβάζετε, έχει κάνει το πρώτο βήμα για να απολαμβάνει μελλοντικά και την ανάγνωση.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ

Στόχος σας δεν πρέπει να είναι απλώς να μάθετε το παιδί σας να μετρά αλλά να αντιλαμβάνεται οπτικά τους αριθμούς. Η βασική πρόκληση επίσης στην πρώτη τάξη είναι να μάθει να προσθέτει και να αφαιρεί.

Για να το προετοιμάσετε καλύτερα:

  • Ενθαρρύνετε το παιδί να βοηθά στην προετοιμασία του τραπεζιού δίνοντάς του συγκεκριμένες οδηγίες όπως: “βάλε τα πιάτα πάνω στο τραπέζι”, “πάρε τόσο πιρούνια όσα τα πιάτα και βάλτα τα δίπλα”, “βγάλε τα ποτήρια που περισσεύουν” κλπ
  • Για εξάσκηση στην πρόσθεση και αφαίρεση χρησιμοποιήστε χειροπιαστά αντικείμενα όπως αυτοκινητάκια ή πλαστικά ζωάκια και παίξτε το παιχνίδι “έχω τόσα, βάζω τόσα, πόσα έχω”; Ξεκινήστε με μικρά σύνολα π.χ. “δύο βάζω ένα μας κάνουν τρία”.
  • Όταν κάνετε απλές προσθέσεις ή αφαιρέσεις μην λέτε “συν ή πλην” αλλά “βάζω τόσα ή βγάζω τόσα“.

Της Φλώρας Κασσαβέτη, με τη συνεργασία των: Μαρία Δημακοπούλου, Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Χριστίνα Παπαγιαννίδου, Nηπιαγωγός – Μ.Α. in Education, Δημήτρης Πομόνης, Κλινικός λογοθεραπευτής, λογοπαθολόγος, Σύμβουλος ψυχικής υγείας.

paidimag.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *