'... με το λύχνο του άστρου στους ουρανούς εβγήκα ...'

cropped sxedio

η Ιστορία, η Επανάσταση και η Ποίηση

Οι δύο προηγούμενες αναφορές στο Θεόφιλο δεν μπήκαν τυχαία. Ο Θεόφιλος είναι ο ζωγράφος που ενέπνευσε και εμπνέει τα παιδιά μας για να ζωγραφίσουν το σκηνικό του θεατρικού δρώμενου που θα παίξουνε για την επέτειο της Επανάστασης του 1821. Το σκηνικό αυτό θα το ανεβάσουμε εδώ αμέσως μετά την παράσταση.

Γράψαμε και αλλού (28η Οκτωβρίου, Πολυτεχνείο) για τον τρόπο μέσω του οποίου προσεγγίζουμε μια εθνική επέτειο. Η αντικειμενικότητα της ιστορίας είναι ένα τεράστιο θέμα, είναι ένας σχεδόν ανέφικτος στόχος. Η ιστορία είναι μία αφήγηση του παρελθόντος περισσότερο ή λιγότερο υποκειμενική, με εντονότερη ή λιγότερο έντονη την ιδεολογία αυτού που τη γράφει, αλλά και την κυρίαρχη ιδεολογία της κάθε εποχής. Για αυτό και γράφεται και ξαναγράφεται, και κάθε φορά που συμβαίνει αυτό, συναντάει έντονες αντιδράσεις από όσους πίστεψαν ως αλήθεια την προηγούμενη αφήγηση.

Γνωρίζοντας ότι κι εμείς (αναπόφευκτα) λέμε τη δική μας αφήγηση στα παιδιά, προσπαθούμε τουλάχιστον να σταθούμε κοντά στα ιστορικά τεκμήρια που έχουμε. Τα παιδιά μαθαίνουν πώς γίνεται μία ιστορική έρευνα. Αναζητούν τις προσωπικές μαρτυρίες και τα γραπτά των ηρώων που μετείχαν στην επανάσταση. Διαβάζουν τα γραπτά του Κολοκοτρώνη, του Μακρυγιάννη και του Ρήγα (μέσω του θούριου), τα λόγια του Καραϊσκάκη και του Μπότσαρη. Κεντρικός άξονας στο δικό μας δρώμενο είναι ο αγώνας για ελευθερία. Πλάι στην ελευθερία στήνονται οι έννοιες της δικαιοσύνης, ισότητας, αλληλεγγύης και δημοκρατίας.

Παράλληλα με το λόγο των ηρώων τα παιδιά γνωρίζουν και το λόγο των ποιητών. Το κέρδος έτσι είναι διπλό: μιλώντας για ελευθερία έρχονται σε επαφή με τον κατ’ εξοχήν ελεύθερο λόγο, τον ποιητικό. Ο Σολωμός και ο Κάλβος, οι δύο μεγάλοι ποιητές μας που έγραψαν για την επανάσταση, διαπερνούν το δρώμενό μας. Και μέσα από τα τραγούδια ακούγεται ο λόγος του Ρίτσου και του Μύρη.

Και βέβαια δεν πρέπει να παραλείψουμε τους συνθέτες που επενδύουν μουσικά το έργο μας: Μαρκόπουλος, Σαββόπουλος, Λεοντής και Θεοδωράκης.

Τα υπόλοιπα επί σκηνής.

Προηγούμενη

Θεόφιλος, Θεοτοκόπουλος, Σεφέρης

Επόμενο

o Νικόλαος Γύζης, τα Εξάρχεια και ο… ‘γάιδαρος’

  1. Anastasia Vaporidi

    Γεια σας. Θέλω να σας συγχαρώ για το εξαιρετικό υλικό που μας προσφέρετε μέσω της ιστοσελίδας σας. Προσπάθησα να επικοινωνήσω μαζί σας στο τηλέφωνο 210 3632385 αλλά δεν απαντά. Θέλω να σας ρωτήσω εάν αυτά τα θέματα διδάσκονται στα παιδάκια, αν τα καταλαβαίνουν και πως αντιδρούν. Σ’ εμένα μου φαίνονται μαθήματα για παιδιά λυκείου ή ακόμη και πανεπιστημίου. Σας ευχαριστώ ειλικρινά για την προσφορά σας στον πολιτισμό μας. Αναστασία Βαπορίδη.

    • Αγαπητή Αναστασία.
      Σε ευχαριστώ για άλλη μια φορά για τα καλά σου λόγια. Τα θέματα που παρουσιάζω στο ιστολόγιο είναι οι θεματικές ενότητες που διερευνούμε κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς με τα παιδιά. Το ενδιαφέρον των παιδιών είναι η κινητήρια δύναμη και ο καθοριστικός παράγοντας που ορίζει το θέμα μας, το βάθος στο οποίο θα το διερευνήσουμε, το χρόνο που θα δώσουμε σε αυτή τη διερεύνηση. Τα παιδιά όχι μόνο μετέχουν αλλά αγαπούν και απολαμβάνουν αυτό που γίνεται.
      Στη σελίδα «η Φιλοσοφία μας» (αριστερό μενού) παρουσιάζω τη φιλοσοφία αυτής της ιστοσελίδας αλλά και το λόγο για τον οποίο την έφτιαξα. Εκεί επίσης διακρίνω τις αναρτήσεις σε κατηγορίες και εξηγώ γιατί σε κάποιες αναρτήσεις ο λόγος είναι πιο σύνθετος από ότι σε άλλες. Ας πάρουμε για παράδειγμα το άρθρο «Ιστορία, Επανάσταση και Ποίηση». Το άρθρο αυτό απευθύνεται στους γονείς των παιδιών. Σκοπό έχει να ενημερώσει για τον τρόπο μέσω του οποίου προσεγγίζουμε την Επανάσταση του 1821 στο νηπιαγωγείο. Θεωρώ υποχρέωσή μου να παρουσιάσω στους γονείς το σκεπτικό μου. Κάθε τι που κάνουμε μέσα στην τάξη δε γίνεται τυχαία, εξυπηρετεί ένα σκοπό, έχει ένα στόχο. Η γιορτές δεν εξαιρούνται από αυτό. Κάθε λέξη που λένε τα παιδιά στη γιορτή, κάθε τραγούδι, κάθε κίνηση ή δράση τους, είναι ενταγμένα σε ένα ευρύτερο σκεπτικό που δεν είναι άλλο παρά αυτό που παρουσιάζω εδώ.
      Έχω να πω πολλά στο θέμα, αλλά σκέφτομαι να ανεβάσω ένα ιδιαίτερο άρθρο (ελπίζω σύντομα).
      Υ/Γ. Το τηλέφωνο του σχολείου μας βρίσκεται στο κάτω τμήμα. Ίσως την ώρα που τηλεφώνησες η συνάδελφος να ήταν με τα παιδιά στην αυλή. Την επόμενη φορά που θα τηλεφωνήσεις ελπίζω να είσαι πιο τυχερή – μπορείς να αφήσεις το τηλέφωνό σου και θα σου τηλεφωνήσω εγώ.
      Μ.Π.

  2. Πόσο δίκιο έχετε για τον “ορισμό” της ιστορίας και πόσο μεγάλη ευθύνη έχουμε εμείς που τη διδάσκουμε στους μαθητές μας…
    Η προσεγγισή σας είναι εξαιρετική και πραγματικά θα ήθελα να παρακολουθήσω το δρώμενό σας.
    Μπράβο σας!
     

    • Ελένη, σε ευχαριστώ πολύ. Μπήκα στο ιστολόγιο του νηπιαγωγείου σας και μου άρεσε πολύ. Το πρώτο στοιχείο που έχω να επισημάνω είναι οι εργασίες των παιδιών σας. Επιτέλους! Δημιουργίες παιδιών! Η εικονογράφηση του παραμυθιού σας είναι εξαιρετική. Αλλά όχι μόνο αυτό. Είδα και τις αμυγδαλιές τους. Το κάθε παιδί έφτιαξε το δικό του δέντρο με τον δικό του τρόπο. Δεν αντέχω άλλο να βλέπω τις όμοιες «δημιουργίες» (σε άπειρα εισαγωγικά) των παιδιών που το μόνο που κάνουν είναι να κολλάνε έτοιμα από τη νηπιαγωγό πράγματα. Μπράβο για άλλη μια φορά και φυσικά θα σας προσθέσω στους προτεινόμενους συνδέσμους μας.
      Μ.Π.

  3. Τιμή μου!
    Πραγματικά υποκλίνομαι σε αυτό που παρουσιάζεται με το blog σας, … κυρίως για την παιδεία και την κουλτούρα σας
    αλλά και για την επιστημοσύνη σας!

  4. Σας ευχαριστώ πολύ, έστω και ετεροχρονισμένα. Για δύο χρόνια δεν έγραφα στη σελίδα μας (έκανα ένα μεταπτυχιακό). Και πάλι ευχαριστώ!
    Μ.Π.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Υποστηριζόμενο από blogs.sch.gr & Θέμα βασισμένο στο Lovecraft από τον Anders Norén

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση